Reaktiivinen Artriitti

d.gibbons

Mulla alko lokakuussa nivelsäryt ja lekuri totesi sitten lopulta että kyseessä on reaktiivinen artriitti.
Nyt siis jo 6 kuukautta vaivannut, välillä parempi ja välillä paikat tosi kipeenä.
Kortisonia tällä hetkellä 5mg per päivä, ja ketomex 100mg tulehduskipulääke 1-2 kertaa päivässä
Töissä pystyn käymään mutta urheilemiseen ei mitään mahdollisuutta.
Yhden tapauksen kylläkin tiedän jossa artriitti on kestänyt peräti 24kk mutta huolestuneeksi/turhautuneeksi tämä usein vetää.

Onko muilla kokemuksia kyseisestä taudista ja kuinka kauan on kestänyt?

24

14589

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyrsiintynyt

      Minä olen kipuillut elokuusta, ensin tarjottiin syyksi rasitusvammaa, sitten reaktiivista artriittia. Varsinaista diagnoosia en ole saanut, pelkkiä arvailuita. Marraskuusta saakka olen syönyt lääkkeenä Oxiklorinia (tosin 2 kk tauko välissä) ja kipulääkettä olon mukaan.

      Mulla tauti elää selvästi kuukautiskierron mukaan, pahimpina vaiheina liikkuminen on todella tuskaista ja olen muutamaan otteeseen joutunut olemaan saikullakin, kun sängystä ylös pääseminen on ollut työn ja tuskan takana. Kortisonipiikkejä on pistelty talven aikana toista kymmentä - ne auttavat kyllä muutamaksi kuukaudeksi, mutta ikävä kyllä tauti löytää seuraavan nivelen.

      Edes reumalääkäri ei ole osannut sanoa mitään varmaa tästä taudista. Viimeksi sanoi, että saattaa kipuilla pitkäänkin ja sitten parantua. Toisaalta saattaa olla jotain kroonistakin. No kesäkuussa jatketaan hutkimista.

      • d.gibbons

        Joo siis toi taudin "toteaminen" on kyllä huvittava: "suljetaan muut vaihtoehdot pois"

        Itekkin suht aktiivisesti harrastin urheilua lokakuuhun asti, nyt ihan rapakunnossa.
        Rasittavinta on se kun aamulla herää ja polvet,nilkat ym. on ihan paskana vaikka ei edellisenä päivänä mitään raskasta ole tehnyt. Kyllä tää vaan rajottaa helvetisti.

        Itekkin käyn erikoisreumalääkärillä, siellä katsotaan kyllä ultralla joka kerta nivelet mutta lopputuloksena lisätään kortisooni-annosta.

        Ai sitä juhlanpäivää kun joskus vielä urheilemaan pääsee.


      • kyrsiintynyt
        d.gibbons kirjoitti:

        Joo siis toi taudin "toteaminen" on kyllä huvittava: "suljetaan muut vaihtoehdot pois"

        Itekkin suht aktiivisesti harrastin urheilua lokakuuhun asti, nyt ihan rapakunnossa.
        Rasittavinta on se kun aamulla herää ja polvet,nilkat ym. on ihan paskana vaikka ei edellisenä päivänä mitään raskasta ole tehnyt. Kyllä tää vaan rajottaa helvetisti.

        Itekkin käyn erikoisreumalääkärillä, siellä katsotaan kyllä ultralla joka kerta nivelet mutta lopputuloksena lisätään kortisooni-annosta.

        Ai sitä juhlanpäivää kun joskus vielä urheilemaan pääsee.

        Taudin toteaminen tosiaan on aika jännä. Multa kun ei ole löytynyt selkeää tautia laukaissutta tekijää. Yleensähän reaktiivinen artriitti tulee (suolisto)tulehduksen jälkitautina. Mulla vaan mitään sellaista ei ole ollut. Tai siis ei ole ollut oireita, varsinaisesti ei esim. ulostenäytettä ole tutkittu - ei ole koettu tarpeelliseksi.

        Minut yritettiin tuossa heittää jo ulos reumapolilta, koska "eivät nuo kivut nyt niin kovia ole, syö vaan kipulääkettä". Kuitenkin päädyttiin vähän toisenlaiseen hoitoratkaisuun, joka nyt poiki kontrollin kesäkuun alkuun. Eiköhän sen jälkeen tule palautus perusterveydenhuollon pariin... No jossain kohti otetaan sitten uusinta kierros, jos olo ei helpota.

        Mulla on reaktiiviseksi artriitiksi väärät nivelet kipeitä, tauti alkoi päkijästä ja sen jälkeen "vallannut" molemmat päkijät, ranteet ja rystyset. Viimeiksi yritti tunkea kyynärpäähän, mutta ilmeisesti pelästyi ranteeseen pistettyä kortisonipiikkiä sen verran, että toipui.

        Nyt kun tässä mietin, niin vaikuttaisi, että antibioottikuuri parantaa oloa. Kaksi penisiliinikuuria olen syönyt viisauden hampaiden poiston jälkeen ja kuurin lopulla on ollut kivuton kausi. En tiedä johtuuko kivuttomuus antibiooteista vai kuukautiskierrosta, jonka mukaan muutenkin pitäisi olla helpompi vaihe. Tosin kun kipupäikkyä katsoo, niin molempien kuurien aikaan on ollut monta 0 päivää, kun muuten niitä on ollut lähinnä yksittäisiä... Pitääkin seuraavalla kerralla polilla pohtia tätä ääneen


      • Hyvä matkijabakteeri
        kyrsiintynyt kirjoitti:

        Taudin toteaminen tosiaan on aika jännä. Multa kun ei ole löytynyt selkeää tautia laukaissutta tekijää. Yleensähän reaktiivinen artriitti tulee (suolisto)tulehduksen jälkitautina. Mulla vaan mitään sellaista ei ole ollut. Tai siis ei ole ollut oireita, varsinaisesti ei esim. ulostenäytettä ole tutkittu - ei ole koettu tarpeelliseksi.

        Minut yritettiin tuossa heittää jo ulos reumapolilta, koska "eivät nuo kivut nyt niin kovia ole, syö vaan kipulääkettä". Kuitenkin päädyttiin vähän toisenlaiseen hoitoratkaisuun, joka nyt poiki kontrollin kesäkuun alkuun. Eiköhän sen jälkeen tule palautus perusterveydenhuollon pariin... No jossain kohti otetaan sitten uusinta kierros, jos olo ei helpota.

        Mulla on reaktiiviseksi artriitiksi väärät nivelet kipeitä, tauti alkoi päkijästä ja sen jälkeen "vallannut" molemmat päkijät, ranteet ja rystyset. Viimeiksi yritti tunkea kyynärpäähän, mutta ilmeisesti pelästyi ranteeseen pistettyä kortisonipiikkiä sen verran, että toipui.

        Nyt kun tässä mietin, niin vaikuttaisi, että antibioottikuuri parantaa oloa. Kaksi penisiliinikuuria olen syönyt viisauden hampaiden poiston jälkeen ja kuurin lopulla on ollut kivuton kausi. En tiedä johtuuko kivuttomuus antibiooteista vai kuukautiskierrosta, jonka mukaan muutenkin pitäisi olla helpompi vaihe. Tosin kun kipupäikkyä katsoo, niin molempien kuurien aikaan on ollut monta 0 päivää, kun muuten niitä on ollut lähinnä yksittäisiä... Pitääkin seuraavalla kerralla polilla pohtia tätä ääneen

        sinulla katsottu eri reumatautien vasta-aineet? Pyydä, jos ei. Entä borrelioosi?


      • kyrsiintynyt
        Hyvä matkijabakteeri kirjoitti:

        sinulla katsottu eri reumatautien vasta-aineet? Pyydä, jos ei. Entä borrelioosi?

        Sitruliinivasta-aineet on otettu vain kerran oireiden alussa. Perinteinen reumatekijä ainakin kolmesti, tumavasta-aineet kahdesti. Sitä selkärankareumatekijää ei ole otettu, mutta selkärankareuma on suljettu muuten pois. Borreliavasta-aineet on otettu kahdesti. Lisäksi tutkittu aika liuta vähemmän spesifisiä juttuja.

        Lopputuloksena ainoat poikkeavat arvot löytyvät tulehdusarvoista (CRP n. 20, leukkarit n. 9, senkka kerran 25, muuten normaali). Ja kun nivelissä ei ole havaittavissa muutoksia, on lääkärin paha antaa diagnoosia. Varsinkin kun kaikki käynnit reumalääkärillä (2 kpl) ovat sattuneet juuri hyvään hetkeen. Tässä kohti on siis vastakkain potilaan sana ja kaikki tutkimukset...

        Ymmärrän täysin miksi tilanteeni on tämä ja toisaalta ymmärrän miten hankalassa välissä lääkäri on. Vielä kun ovat tuolla polilla sen verran työllistettyjä, ettei ainakaan vielä ole herunut käskyä tulla näytille kipeässä vaiheessa. Ja toisaalta minä olen työkomennuksella 150 kilometrin päässä, joten mielummin haen lääkityksen akuuttiin vaivaan lähempää.


      • d.gibbons
        kyrsiintynyt kirjoitti:

        Taudin toteaminen tosiaan on aika jännä. Multa kun ei ole löytynyt selkeää tautia laukaissutta tekijää. Yleensähän reaktiivinen artriitti tulee (suolisto)tulehduksen jälkitautina. Mulla vaan mitään sellaista ei ole ollut. Tai siis ei ole ollut oireita, varsinaisesti ei esim. ulostenäytettä ole tutkittu - ei ole koettu tarpeelliseksi.

        Minut yritettiin tuossa heittää jo ulos reumapolilta, koska "eivät nuo kivut nyt niin kovia ole, syö vaan kipulääkettä". Kuitenkin päädyttiin vähän toisenlaiseen hoitoratkaisuun, joka nyt poiki kontrollin kesäkuun alkuun. Eiköhän sen jälkeen tule palautus perusterveydenhuollon pariin... No jossain kohti otetaan sitten uusinta kierros, jos olo ei helpota.

        Mulla on reaktiiviseksi artriitiksi väärät nivelet kipeitä, tauti alkoi päkijästä ja sen jälkeen "vallannut" molemmat päkijät, ranteet ja rystyset. Viimeiksi yritti tunkea kyynärpäähän, mutta ilmeisesti pelästyi ranteeseen pistettyä kortisonipiikkiä sen verran, että toipui.

        Nyt kun tässä mietin, niin vaikuttaisi, että antibioottikuuri parantaa oloa. Kaksi penisiliinikuuria olen syönyt viisauden hampaiden poiston jälkeen ja kuurin lopulla on ollut kivuton kausi. En tiedä johtuuko kivuttomuus antibiooteista vai kuukautiskierrosta, jonka mukaan muutenkin pitäisi olla helpompi vaihe. Tosin kun kipupäikkyä katsoo, niin molempien kuurien aikaan on ollut monta 0 päivää, kun muuten niitä on ollut lähinnä yksittäisiä... Pitääkin seuraavalla kerralla polilla pohtia tätä ääneen

        Mulla ei antibioottikuuri parantanut oloa, päinvastoin. Söin poskiontelontulehdukseen kuurin ja nyt on paikat taas todella kipeänä, hyvä jos töissä pystyy olemaan.
        Ja tosiaan lokakuusta asti on tauti vaivannut, kyllä on viimeset 6kk ollut todella vaikeeta.


    • voihan kökkö

      Helvetillinen tauti. Minulla oireet alkoi äkillisesti ja nivelet (sormet, polvet,nilkat, varpaat ja päkiät) turposivat ja tulehtuivat niin pahoin, että jouduin viikon sisällä osatohoitoon oireiden alkamisesta.

      Lääkityksenä kortisonipiikit (pistetty parin viikon välein yht. n. 20), kortisoni (Prednisolon 7,5 mg) ja kipulääkkeet. Kortisoniannos aluksi 30 mg. Nyt taas torstaina piikkejä luvassa ja ensi viikolla ilmeisesti aloitetaan jokin reumalääkitys.

      Olen ollut hoidossa reumaosastolla, jossa nyt käynyt poliklinisena potilaana. Lääkäri tosi tyly ja vastauksia kysymyksiini en ole saanut, miksi tauti ei voisi olla esim. selkärankareuma. Olen vuosia kärsinyt tosi pahoista selkävaivoista. Tänään sitten kyrsi taas kivut niin paljon,että soitin polille ja sain vihdoinkin tietoa esim. labra-arvoista. Minulta on siis otettu reumatekijä, joka negat. Reuma vasta-aineetkin normaalit ja kudostyyppikin on hla27-. Eli näiden perusteella ei pitäisi olla reumaa. Tiedättekö voisiko silti selkärankareumaa olla, koska röntgenkuvissa oli jotakin epäselvyyttä lannerangassa?

      Töissä olen ollut nyt kolme viikkoa, mutta nilkat koko ajan turvoksissa ja kävely hieman hankalaa. Lisäksi sormet aivan pökkelöt. Ohjeistettiinko teitä, miten niveliä voi rasittaa? Urheilu minullakin jäänyt tosi vähiin.

      • kyrsiintynyt

        Mulle lääkäri on antanut ohjeeksi liikkumiseen, että olon mukaan... Muutamaan päivään kortisonipiikin jälkeen ei saisi rasittaa pistettyä niveltä, mutta sen jälkeen pitäisi pyrkiä käyttämään mahdollisimman normaalisti.

        Tätä ohjetta minä olen soveltanut ja samalla oppinut yllättäviä asioita omasta taudista ja sen reagoimisesta liikuntaan: kun ollaan menossa kohti kipupiikin huippua, liikunta pahentaa tilannetta. Toisaalta taas kipuhuipun jälkeen kun pakottaa itsensä liikkeelle olo paranee huomattavasti. En siis tarkoita mitään hikiliikuntaa vaan ihan rauhallista kävelyä/pyöräilyä.


    • Hildeduuri

      joulu-tammikuu, 2 kk oli. meni itsekseen pois. Jostain viruksesta kai tuli.

      • d.gibbons

        Mulle ei antibioottikuuri auttanut, päinvastoin nyt on paikat todella kipeänä, aiheuttaa väsymystä jne.
        Annettiin poskiontelon tulehdukseen kuuri, siitä vatsa sekasin ja nyt on paikat yhtä kipeinä kun taudin alkuvaiheessa, hyvä jos töissä pystyy olemaan.


    • naksuja

      12 kk sairastelua takana. Oireet alkoi ensin leukanivelen seudulta (pakonomainen jännitysliike lihaksessa), sitten lonkkanivelessä, keskiselässä, myöhemmin mukaan tulivat hartiaseutu, olkapäät ja niska. Pahinta on ollut virheasennot selkärangassa. Kivun saan hellittämään vain manipuloimalla nivelet paikalleen. Nyt on kipua kaikkialla, toisinaan myös käsissä ja korvissa rutisee kun venyttelee. Nivelet naksuvat jatkuvasti pienestä liikkeestä. Lisäksi kesästä asti kroonista yskää ja toistuva flunssa sekä hiivasienitulehduksia. Pikkunivelissä sormissa ja varpaissa ei ole mitään oireita, eikä muutenkaan mitään turvotusta ja kuumotusta missään nivelissä havaittu.

      Veriarvot normaalit, sintografian löydös normaali (luuston/nivelten radiologinen tutkimus). Ainut mitä on todettu on klamydia, johon sain 20 pv antibioottia. 2 kk kuurin jälkeen ei vielä lainkaan merkkiä paranemisesta - päinvastoin. Tuon antibiootin lisäksi olen saanut ibuprofeiinia. Nyt otettiin borreoloosi- ja ureaplasmatestit odotellaan tuloksia. Tuon antibiootin lisäksi olen saanut ibuprofeiinia. Diagnoosista ei tietoa. Ainut kommentti lääkäriltä, että reumaa se ei ole. Diagnoosin odottaminen on tosi rasittavaa...

    • MåÅNALiSa

      Mulle todettiin ensin reaktiivinen antiriitti, koska ANA vasta-aineet olivat negatiiviset ekalla kerralla. Eka kausi kesti semmoset puoli vuotta.

      Sitten oireet alkoivat uudestaan ja ANA vasta-aineet tulivat positiivisena eli kyseessä on autoimmuunisairaus. Vielä ei ole tietoa, mikä niistä monista.

      Eli kannattaa siis miettiä, onko jotain muitakin oireita ja jos parannut ja oireet alkavat uudestaan, voit olla melko varma, että kyseessä ei todellakaan ole reaktiivinen antiriitti. Sanoisin, että se on monesti lääkärin eka diagnoosi.. Eli seuraile tilannetta.

      Tsemppiä!

    • huolissani

      Itse olen oireillut nyt n. 11 kk. Yersinian aiheuttaman suolistotulehduksen jälkitautina tuli minulle. Tauti alkoi aika tarkalleen 5 viikkoa ripulin alkamisesta. Kivut alkoivat nilkkojen jäykkyydellä, jonka jälkeen polvia, ja sormia alkoi kuumottaa, ja koskea. Olin armeijassa tällöin ja piti just lähteä viikon leirille, jonne lääkäri sitten ei antanut minulle vapautusta. Sanoi että peru flunssan niveloireilua. Viikon kärvistelin metsässä muiden kanssa tekemättä juuri mitään, kunnes lopulta lomille päästyäni otin tulehduskipulääke kuurin, jota olin viimeiseen asti vältellyt, sillä olen pitänyt aina tiukkaa linjaa lääkkeiden käytön suhteen. Tästä olikin heti suurta apua, ja noin 1-1.5 kk mennessä oireeni olivatkin jo miltein olemattomat, mutta ovat siitä asti pysynyt samassa, eivätkä ole tähän päivään mennessä palanneet normaaliksi. Kivuista vielä sen verran että tosiaan viime talvenakin tuli pelattua lätkää niinkuin ei olisi mitään tautia ollutkaan. Verikokeet on otettu 3 kertaa armeijan aikana, ja kertaakaan eivät tainneet mitkään arvot olla koholla. Polvissa ja nilkoissa on aamujäykkyyttä, ja olen huomannut, että pitkälahkeisia vähän tiukempia housuja käytettäessä jalkoja koskee enemmän, ja ne tuntuvat tönkömmiltä kuin shortseja käytettäessä. Vaikka tautini ei ole ollut edes kovin vaikea, olen joutunut käymään monetkamppailut itseni kanssa. Urheilu on aina ollut hyvin suuri osa elämääni, ja taudin myötä on joutunut vähentämään urheilua suuresti.
      Sen verran vielä, että taudin alkuvaiheessa lääkäri kenen kanssa hoidin asioitani sanoi, että nivelissä ei esiinny varsinaista turvotusta, eivätkä veriarvot tosiaan viittaa reaktiiviseen artriittiin. Meinasi että nämä olisi jotain ohimeneviä lievempiä niveloireita.

    • turhautunut!

      mulla ollut reaktiivinen artriitti nyt sellaisen viitisen vuotta! lääkäri välillä tuumannut että voisi olla ihan nivelreumaa mut ei siitä sit sen enempää! voin sanoo et ollut yhtä helvettiä näiden kipujen kanssa. vahvat raumalääkkeet on pyörineet koko ajan eivätkä saa tilannetta rauhoitettua! salazopyrin, prednisolon, oxiklorin ja azamun tällä hetkellä. liuta särkylääkkeitä! kokeiltu myös biologisia. kortisoni piikkejä pistetty ties kuinka monta tämän viiden vuoden aikana. nyt ruvennyt vauhdilla tulemaan pysyviä muutoksia ranteisiin!

      lääkärit nyt siinä pisteessä et kohauttelevat vaan olkiaan ja sanovat etteivät tiedä miten voisivat enää helpottaa tilannetta! et varaudu pahimpaan!!

    • Guttaperkkaa

      Itse sain artriitin Yhdysvalloissa sairastetun salmonellan jälkeen. Noin vuoden sitä jouduin parantelemaan ja olin muutaman kuukauden välein kontrollissa reumatologilla. Itse en koskaan saanut mitään toimivaa lääkitystä (ollut meloxicam ja Naprometin 250mg aamuin illoin) eli ihan niiden kipujen kanssa jouduin elämään ja koulut käymään. Rakennus oli kolmikerroksinen, eikä oppilaiden käytössä ollut hissiä. Voi vitsit oli ihanaa kun ilmastointikaan ei ikinä toiminut.

      Minun tapauksessani jäin vielä roikkumaan kontrolliin, ja kun nivelkivut taas alkoivat lähes päivälleen kaksi vuotta artriitin alkamisesta, tulikin kiire lekurille. Sillä kertaa menikin multa hermot kun eivät kaiken sen tutkimisen jälkeen edelleenkään mitään löytäneet ja reumatologikin vaan totesi ettei tuo nyt kyllä enää sitä reaktiivista artriittia ole ja palautti terveyskeskukseen. Yksityisellä fysiatrilla sain onneksi diagnoosin yliliikkuville nivelille, ei siitä tosin mitään iloa ole, lääkkeet eivät edelleenkään auta yhtään, enkä nykyään pysty kirjoittamaan tai urheilemaan. Suoraan sanottuna vituttaa olla raihnaisempi kuin kumpikaan mummoistani ja olen 18v.

    • Auh!

      Sairastuin älyttömän kippeeseen mahavirukseen, viikon kärvistelin sängyn pohjalla... Piti käydä ambulanssilla päivystyksessäkin, mutta tuntui että ne piti sitä vaan tavallisena mahatautina. Heti kun mahaoireet loppui, oikea polvi kipeytyi ja turposi yhdessä yössä jalkapallon kokoiseksi. En pystyny liikuttaan enkä varamaan painoani ollenkaan oikealle jalalleni ja hirveän yön jälkeen oli pakko lähteä päivystykseen. Sain diagboosin reaktiivinen artriitti. Punkteerasivat polven ja laittoivat kortisonipiikin,pääsin kotiin paracetamolin ja kyynärsauvojen kanssa. Menin parin päivän päästä kontrolliin omaan terkkariin, crp oli hurjissa lukemissa ja kuumetta oli koko ajan tulehdulääkkeistä huolimatta. Verikokeet taas kerran ja vihdoinkin ulostusnäyte. Ja lähete takaisin päivystykseen mutta pääsin tällä kertaa suoraan sisätautilääkärille, punkteerasi polven taas ja otti 70ml nestettä polvestani ja antoi kortisoni-puudutuspiikin. Ihanaa hengähtää vähä'n aikaa ilman hurjia kipuja, mutta eipä paljon auta se että vasen polvenikin on tulehtumassa. Kohta oon pyörätuolissa... Oisivat halunneet osastolle ottaa, mutten halunnut vielä ku pystyn joten kuten känkkäseen vielä. Huomenna kontrolliin ja uhkasivat ottaa osastolle jos näyttää siltä etten pärjää kotona... Sain mukaani Arcoxia 90mg eli reumalääkkeen, näyttää siltä että oon allerginen sille, jippii. Kyllä nyt viimestään hoksaa kuin ihanaa on kävellä kahella terveellä jalalla :) tai olis... Ne yrittää vimmatusti löytää eri testien kautta jonkin baktreerin mikä ois aiheuttanut tän. Toivottavasti viimeinen vuosi lähihoitajakoulussa ei mee päin mäntyä tän takia :(

    • potilas kymenlaaksos

      mulla oli 1,5kk takaperin tuo reaktiivinen atriitti ehkä. varmaa diagnoosia ei tullu mutta sitä epäiltiin vahvasti. homma alko oudolla yö kuumeiluula jota oli parin viikon aikana 3 kertaa. kuume tuli illalla ja aamulla oltiin taas ihan terveitä eikä kuumeesta mitään tietoa. viimonen kuumeilu oli lauantai yönä siitä keskiviikko aamun. avasin silmät ja tajusin että oikea puoli kropasta ei tunnu liikkuvan mihinkään. kaikki oli hyvin kun ei liikkunut mutta kun väkisin siirsi raajoja niin sattu ja särki aivan helvetisti(jalkaterä,polvi,kyynäspää,kyynärvarsi,niska)...
      kyllä ne paikat siitä sitten pikku hiljaa aukes kun hampaat irvessä klenkkasin menemään. samana ilta töihin iltavuoroon kun sitkeä suomalainen sissi olen=). muutaman tunti ennen vuoroa rupes kropassa kihelmoimään ja tunsi miten joku tauti iskee nyt ja kuumehan se sieltä tulla tupsahti. seuraavana yönä nukuin muutaman tunnin ja kun heräsin nii tää outo tauti oli siirtynyt vasemmalle puolelle.aamulla terveyskeskukseen. selitin tilanteen hoitajalle joka katto muo silmät pyörällään ja kirjotti kaks päivää saikkua. lauantaina alko olo paranemaan mikä oliki sit ennen aikane olo tila. illalla nous kuume taas 38 ja sunnuntaina oli 39,5 lämpöä ja olo törkeen tukala. maanataina uudestaan terveyskeskukseen. hoitaja katto nyt ekana tulehdusarvon joka oli 156 eli reippaasti koholla. sitten rupes lääkäri tutkii joka epäili alkus myyräkuumetta ja/tai punkin puremaa. muutaman tunti siinä vierähti kaikenlaisissa kokeissa ollessa. päivällä terveyskeskus lääkäri oli jutellu sairaalan lääkärin kanssa joka halus munt sinne seuraavana päivänä tutkimuksiin. tiistaina kotkan sairaalaan. ja taas alko verikoe ja ja sydänfilmi ruljanssi.lääkäri arveli heri reaktiivisesta atriitista olevan kyse. tulehdusarvot oli tippunu 100. olo olo kyllä jo ihan hyvä vaikka kuumetta oli oli 38 nii pysty ihan normisti liikkuu eikä paikkoja kolottanu ja niistä syistä sitten ei tarvinu yöksikään jäädä sairaalaan. kaulan seutua tutkiessaan lääkäri huomasi patin vasemman korvan juuressa minkä itse siellä tiesinkin jo olleen pidemmän aikaan. nyt tämä patti on varmistunut sylkirauhasen hyvälaatuiseksi kasvaimeksi. olen nyt leikkaus jonossa oottelemassa omaan vuoroani joka pitäis olla vielä tänä vuonna...elikäs meikäläisen reaktiivinen atriitti kesti noin viikon. se on kyllä todettava että niin kipeä kun sillon olin niin en ole ikänä ennen ollut...
      mitä tästä kaikesta opimme? no emme varmaan mitään mutta aina sitä näköjään voi kaikenlaista sattua tapahtua

    • M8712

      Itsellä oli toukokuun alussa polvi ja varvas paisuksissa - 3 viikkoa sairaalassa makasin tuloksena: Reaktiivinen artriitti mutta ei saatu kiinni aiheuttajaa. Epäiltiin kuitenkin eturauhas/virtsaputki tulehdusta.
      Nyt marraskuussa tulehdus edelleen kantapäissä, joihin sain kortisoni piikit ja meno vähä helpottunut. Jos vielä vuodenvaihteessa on kipuja niin aloitellaan reumalääkitys ja katsotaan josko helpottaisi. Liikunnasta ei ole ollut tietoakaan tämän puolen vuoden aikana. Turhauttavaa ja tuskaista on taivallus välillä ollut mutta usko kahteen terveeseen jalkaan on kova.

      • reuma-pkl aika tulossa

        Ilmeisesti yersinia aiheutti mulle reaktiivisen arthriitin. Tutkim. kesken, olin sairaalassa 4 pv.
        Olen etsinyt tietoa..tästä osoitteesta valkeni paljon:
        Oulun yliopisto/OYS
        Sisätautien. klinikka
        Kirsi Korhonen


      • myrkkykammoinen
        reuma-pkl aika tulossa kirjoitti:

        Ilmeisesti yersinia aiheutti mulle reaktiivisen arthriitin. Tutkim. kesken, olin sairaalassa 4 pv.
        Olen etsinyt tietoa..tästä osoitteesta valkeni paljon:
        Oulun yliopisto/OYS
        Sisätautien. klinikka
        Kirsi Korhonen

        Rauli Mäkelän reumatautien luontaishoito-sivut mielenkiintoiset! Itse syön Vivisanten kurkuma/inkivääriä. Kipua lievittävä ja kai myös siksi mielialaa kohottavakin! Syön kyllä myös hivenaineita, vitamiineja, kalaöljyä,MSM, mutta kurkuma oli positiivinen löytö!


    • Kipeänä

      Minulla reaktiivinen artriitti kolmatta vuotta, ensin oikeassa polvessa, joka saatiin kuntoon kortisonipiikillä, nyt vasemmassa, joka ei enää toisella kerralla parantunut kortisonilla. Voiko kortisonille kehittyä jokin resistenssi niinkuin antibiooteille?

    • Reumaatikko

      Sain 5kk sitten salmonellan Thaimaan matkalta ja jo matkan aikana alkoi järjettömät nivelkivut. Mulle reaktiivinen artriitti tuli tosi rajuna. Kokoajan on ollut yli 10 niveltä tulehtuneena. Sairaalaan en päässyt sisään ennenkuin tulehdusarvo nousi nivelten vuoksi liki 400. Tilanne on aika heikko, kävelemään ei pääse ilman keppejä ja keppejä ei pysty käyttämään, koska ranteet, kyynärpäät ja olkapäät tulehtuneena. Kortisonia on annettu tässä välissä keskimäärin 3 piikkiä 3vk välein ja viimeaikoina on annettu annos ollut isompi kuin suositukset. Lääkäri antoi eilen ymmärtää, että kannattaa valmistautua henkisesti siihen, että tulen työkyvyttömäksi...

      Minulla oli jo reuma ennenkuin salmonellan sain ja siihen oli hyvä lääkitys, mutta salmonellan tullessa ilmi, kaikki lääkitys jouduttiin tauottamaan, joka myös on saattanut pahentaa tilannetta.

      Saan uutta bioloogista lääkettä nyt perjantaina toisen annoksen ja todella toivon, että se alkaa helpottaa edes vähän, jotta voisi siirtyä laimeampiin särkylääkkeisiin.

      Tälllähetkellä liikunta on aika pitkälti kävelyä(kai sitä voi siksi sanoa) sängyn-vessan-sohvan-ruokapöydän väliä...

    • lääkäri kertoo
    • voiko

      voiko reaktiivinen artriitti tulla influenssan tai poskiontelontulehduksen seurauksena?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1897
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1719
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1584
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1306
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1244
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1242
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1206
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1182
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1171
    10. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      44
      1166
    Aihe