Hei. Kuinka moni muu vie koiraa pyöräillen lenkille? Miten onnistuu ja kuinka pitkiä lenkkejä teette?
pyöräily koiran kanssa
13
6664
Vastaukset
- jussin mamma
kun koirani oli nuorempi, samoin kuin aikaisemmat koirat vauhtipäivinään, vaien niitä lenkille pyöräillen, 4-10 kilometriä, tuntien koiran kunnon ja tarmon. Hyvä mittari on se, että koira juoksee edellä. Siis naru, ei fleksi pientareen puoleisessa kädessä ja siten kiinni että kova riuhtaisu irroittaa narun kourasta, eikä kaada pyörää. Koiralle opetettava sanat, joilla se lisää vauhtia tai seisahtuu, itse käytin sanoja hop hop, kun näytti äkkipysäys olevan tulossa pahassa paikassa, esim alamäessä, ja sitten kun poljin jarrua huusin seis!. Hyvin sujui, kaikkien kolnen koiran kanssa, kai yhteensä 20 pyöräilyä. Nyt itse olen liian vanha harrastaan sitä lajia eikä koirakaan enää laukkaa satasta. Sitä systeemiä, että koira olisi erikoisvehkeillä takapyörään kytketty, olen nöhnyt, mutta en kannata. Eihän siinä tiedä, mitä koira aikoo, eikä koira pääse kintunnoitolle ja nuuskupysähdyksellä kun on vaaksan ketjulla kiinni.
- Kolkkoruu
Itse olin labradorinnoutajani kanssa pyörälenkillä ihan pari viikkoa sitten. Koira osasi kyllä käskyt "seis", "hopi" ja "ei", mutta kyllä se lintukoiranvaisto silti oli voimakkaampi...
Pidin hihnaa ihan normaalisti kädessäni (koira juoksi pahitteeksi juuri tien, ei metsikön puolella), ja siitä alkoi sitten aika jyrkkä alamäki.
Tietenkin siinä jarruttelin ja käskin koiraakin hidastamaan, mutta se sitten näkikin metsikössä jonkin eläimen, luultavasti variksen tai harakan, ja lähti jahtaamaan kyseistä eläintä. Se ajatteli oikaista pyörän renkaiden välistä (siis ajajan alapuolelta), metsikköön, mutta jäikin tietenkin alle.
Ei siinä muuta kuin pahat ruhjeet mahaan ja vasempaan kylkeen ja tikkejä lahjaksi, sekä kylkiluunmurtuma. Eli tämän takia en suosittele koirien, en varsinkaan ajavien ja riistaviettisten koirien juoksutusta/kävelytystä pyörän vierellä!
- opettaja67
kulkemaan pyörän vierellä. Ei sinne voi vain lähteä. Aika yksipuolista menoa, kovalla alustalla, harvakseltaan ok, jos treenaa johonkin.
- hfgjjhgk
no itse vein vilkkaita kettuterrieriereitä lenkille pyörällä silloin tällöin. Hyvin onnistuu hihna vain toisessa kädessä ja toinen käsi kahvassa ..toki on opetettava ettei pyöräillessä mennä mhin sattuu vaan eteenpäin. Ison koiran kanssa on noita pyörään laitettavia apuvälineitä.
Lenkit normaalipituisia n. 5km yhteensä ja sää oltava hyvä ei liian kuuma.- 2+20
Koska koira rakastaa vauhdikkaita lenkkejä. Koira juoksee edellä, meillä tosin on fleksi, mutta tarkkana pitää olla. Olen opettanut juoksemaan edellä penkan puolella siksi, että näen helpommin, jos koiralla vaikkapa iskeekin hätä tai jotain :) Koiralla on kokoa noin 30 cm, ja vauhdikas lenkki on pituudeltaan suurimmillaan noin 5-6 kilometriä. Vuosien mittaan oppii lukemaan koiraa ja sen kuntoa. Koska meillä ei talvella pyöräillä, niin alkuun aina aloitellaan varovasti. Kun kunto kasvaa, niin sitten hiukan vauhdikkaampaa ja pidempään. Lämmittelyä ei saa unohtaa alkuun, eikä jäähdyttelyä loppuun. Itse lämmittelemme yleensä leikin avulla. Tai aloitamme lenkin metsässä. Kylmin lihaksin ei saa lähteä rehkimään. Perusperiaate on sama kuin ihmisenkin harjoittelussa. Ja maalaisjärki mukaan. Jos koiralla olisi riski tehdä omia ratkaisuja, niin emme ikäpäivänä juoksisi fleksin kanssa. Mutta kymmenen vuoden aikana on oppinut tuntemaan koiran ja sen edellytykset. Ne on aina oltava pohjalla. Ja harjoitteluun kannattaa käyttää aikaa.
Minulla on yleiskäskynä Vaara, joka tarkoittaa, että täytyy olla tarkkana, kohta voi tulla myös lisäohjeita. Tuolla pärjätään jo nykylenkeillä. Vauhdin saa koira määritellä itse. Ja meillä on täällä mukavia ja helppoja pyöräilyreittejä, jolloin ei tarvitse esim. juosta asfaltilla. Pyöräily on meillä se, jolla hoidetaan hengitys- ja verenkiertoelimiä. Joka päivä ei pyöräillä, välillä hölkätään ja välillä nuuskutellaan koko pitkä lenkki. Pari kertaa viikossa pyöräilyä on ollut meillä sopivaksi koettu määrä.
- Pinnojen väli
Ei pidä olla tyhmä. Koira tarvitsee vaihtelevaa lenkittämistä, eikä yksitoikkoista pyörän kanssa juoksua. Yhtä hyvin voisit sitten ostaa vaikka jonkun robotin, mutta olet kuitenkin hankkinut koiran - anna sille myös koiran elämä, äläkä oleta että se on kone.
Toisekseen pyörän vierellä juoksuttaminen on vaarallista sekä koiralle että itselle.- Tolleri & Jämpti
Mulla on 2 koiraa, ja juoksutan molempia pyörällä lähes päivittäin näin keväällä koska metsässä on vielä niin märkää ja uimaan ei vielä päästä kun on jäät joessa. 2,5-vuotias novascotiannoutaja/englanninspringerspanieli (sisäkoira) osaa jo juosta nätisti pyörätien vierustaa ja osaa käskyt "oikea" ja "vasen". Ja flexiä käytän koska se on minusta helpoin tapa hallita koiraa, saa juosta edellä tai sivulla jos tahtoo.
Nuorempi tapaus ( 7kk, jämtlanninpystykorva, ulkokoira) on vielä pyörän kanssa aika hasardi, juoksee täyttä eka kilometrin ja flexi on mulla lyhyimmällä ja koira siis juoksee vierellä.. Pikkuhiljaa sekin oppii rentoon pyöräilyyn (toivottavasti). Molemmat koirat tarvitsevat paljon liikuntaa joten suurin energia puretaan pyöräilyyn ja sitten illat riehutaan pihalla. Hyvin on meillä toiminu!!!
- lwolf1
Hei!
Itseltä löytyy iso siperialainen (30kg) ja hyvin ollaan menty, tosin hihnaa en pidä kädessä saatika fleksiä ettei satu vahingossakaan mitään ikävää. (mutta jokainen toimii omalla tavallaan) =)
Koira on kiinni kaulapannasta hihnalla ohjaustangon tyvessä ja vetovaljaista satulan alapuolelta olevassa taluttimessa jossa jousi toimii vedon pehmentäjänä.
Siksi koira 2 kohden kiinni ettei ala sutkuilemaan, mutta niin että koiralla on etäisyyttä pyörästä jolloin on tilaa mennä.
Ravia mennään jolloin pystyy huomioimaan paremmin ympäristön ja voin pitää koiraa silmällä. Koira on nuori (2v.) joten ollaan vasta lisäämässä vähän matkojen pituuksia.
Todella mukavaa touhua :)
Itse luonnossa tykkään samoilla niin mukava lisä pyöräily, talvella sitten harrastetaan vähän vetohommia..
Mukava oli saada koira kaveriksi luonnossa samoilemiseen ja muuhun ulkoilu aktiviteetteihin ! =)
..Ihmiset tuppaa olemaan vähän sellaisia, että jos pyytää lenkille mukaan niin saattaa tulla kieltäviä vastauksia hyvinkin usein, koira taasen on aina innolla mukana satoi tai paistoi! Itse en arista vesisadetta tmv. ulos mennään silloin kun pitää ja yleensä mennään pitemmän kaavan mukaan =)- lwolf1
Lisäystä vielä sen verran tuohon tekstiin, että koirani osaa käskyt pyöräillessä:
oikea- vasen- suoraan- yli- vierellä- soo (hiljentäminen/pysähdys)- kiri,hophop,mennään (vauhdin lisäämistä)- paikka/istu
Jotkut koirat oppii hetkessä käskyt ja joillakin saattaa mennä aikaa, mutta luulempa että jokanen koira oppii ennen pitkään =)
- Ok, mutta
Lainaus: Täydellä mahalla koirakaan ei jaksa juosta, mutta juotavaa tarjotaan ennen lenkkiä ja tietysti sen jälkeen.
Eihän nyt täydellä mahalla saa liikuntaa harrastaa ollenkaan! Vähintään 2h oltava ruokailusta kulunut. Ihan perussääntö! Voi tulla vatsalaukun kiertymä! Etenkin isoilla ja syvärintaisillä tärkeä sääntö!
Pyöräily ok niin kauan kuin koira ei tule perässä kuten yksi päivä näin. Jos naru on tuossa kireällä se on jo eläinrääkkäystä! Ihmiset on niin typeriä! Pyörä vit**** jos ei hommaa kerran osata! Laitetaan naru kaulaan ihmiselle ja auton perään juoksemaan, siinä on sitten tultava vaikka mikä olisi.
- 2+20
Tämä on vanha ketju, laitan uuden nykytilannetta kuvaavan tekstin. Eli koska nyt minulla on täysin erilainen koira erilaisin tavoittein, panostin hommaan. Eli jo pentuna peruskäskyjä kaaliin, suunnat ja muut. Ja tämä koira vetää. Eli harrastammme myös canicrossia. Koira pian kaksivuotias, ja nyt on ensimmäinen kesäkausi, kun isommilla tehoilla treenataankin. Eli siis minä käytän fillaria. Mutta itse hankin sellaisen käännettävä adapterin. ( http://www.shop.kickbike.com/product_catalog.php?c=81) . Tuo linkissä oleva tyyppi siis, mutta otin sen mallin, jossa sen voi kääntää tarvittaessa kummallekkin sivulle. Erittäin loistava systeemi, kun yhdistän sen joustavaan vetonaruun ja kunnon valjaisiin. Eli meillä mennään verryttelyvaihetta vierellä, ja kun lihakset on lämpimänä, käännän suunnan, ja koira vetää. Lenkkien pituus on rapiat kymppiä, ja menen hiekkateitä. Ei toki päivittäin, mutta viikoittain kyllä. Tämä on siis vain yksi liikunnanmuoto, ja koiralle muuten erittäin mieluisaa. Fillarilenkkien lisäksi teemme matkauinteja, eli mä soudanveneellä, ja koirat uivat (uintiliivien tukemana) veneen perässä taikka vierellä ihan pitkää matkaa. Sitten teemme ihan normilenkkejä, paljon vapaata ulkoilua, sekä ihan kunnon canicross-juoksuja. Tilanteen mukaan. Eli saatamme mennä juosten vaikka treeneihin, sellaista kymmenen-15 kilometrin lenkkiä, aikatauluista riippuen teemme myöskin juosten. Seuraavana talvena, jos lunta tulee tarpeeksi, alan tehdä suksilla vetolenkkejä. Meillä on kunnassa ihan koirahiihtolatuja.
Homma ei ole vaarallista, kun koira osaa peruskäskyt, ja varusteet ovat kunnossa. Kypärä ja muut suojavarusteet on kunnossa. Pidän pyöräilyä turvallisempana kuin esimerkiksi vaikka rullaluistimia. Pyörässä kulkee mukana näppärästi tarvittavat jutut, kuten koiran palauttavat tuotteet, kakkapussit tyhjinä ja täysinä, ym. Jos menemme kaupunkiinpäin, niin silloin mennään emäntäkin juosten toistaiseksi. Adapteri nimittäin vaatii tilaa toimiakseen, ja kaksi erilaista hihnaa. Hinta on kyllä suolainen, mutta apuvälineenä se on loistava! Suosittelen investointia. Koira kun tarvitsee kunnon kohotukseen myöskin pitkäkestoisempia harjoitteita. Ihmisillä aika usein loppuu kunto kesken. Ja jokaisella koiralla on oikeus siihen, että saavat mahdollisuuden rakentaa yleiskuntonsa riittäväksi. Ei se koira ole sen kummempi kuin ihminen, hyvä yleiskunto rakentuu eri osa-alueista, mutta tukee hyvää ja tervettä elämää, jos asiat tehdään fiksusti.
Eli itse kannustan ihmisiä antamaan koirilleenkin mahdollisuuden monipuoliseen liikkumiseen. Unohtamatta niitä päännollauslenkkejä, jolloin on aikaa ja mahdollisuus nuuskia ja silloin ei kunto kasva kellään :D Mutta suomalainen luonto antaa oikeasti hienoja mahdollisuuksia koirien monipuoliseen elämään. Ja hyväkuntoisen koiran pääkin voi hyvin. Treeneissä tulee hurjia tuloksia, kun perusasiat ovat kunnossa. Hommassa vaan pitää olla järki päässä, eikä vaatia liikaa liian nopeasti, eli askel kerrallaan edetä. Ja nykyään on myös todella hienoja välineitä avuksi tarjolla. Maksaa ehkä kerta hankintana, mutta kestää sitten koiralta toiselle. - llllllllllllllllllll
Muistakaa, että asfaltilla ei sovi koiraa juoksuttaa, kuin aniharvoin. Liian kova alusta ja tekee huonoa nivelille ja lonkille. Juoksutuslämpötila max 16 pintaan.
Jos koira ei ole ns. varma, eli tiedät jo että osaa käskyt, eikä lähde sooloilemaan niin suosittelen ehdottomasti noutajahihnaa ylös koiran korvien taakse, jotta pysäyttäminen onnistuu, vaikka koira ei tottelisikaan. Valjaissa oleva riekkuva koira on vaaraksi teille molemmille, eikä välttämättä tosta vaan pysähdy.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991588Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43984Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44822Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760