Heips,
Ajattelin tuosta takapihalta kaataa/ kaadattaa siis pari suurta mäntyä. Osaisiko joku avulias antaa vinkkiä, miten se homma olis viisasta hoitaa.
Luvat on jo kysytty ja päätös tehty, mutta muu on vaiheessa. Mistähän sellaisen metsurin voisi tilata ja mitähän se maksaa? Tämä on ihan normaali kaupunkitontti eli naapuritkin on lähellä. Takapihalle ei pääse millään suurella autolla tai vastaavalla. Aiheuttaakohan se ongelmia.
Ja ne kannot? Niistä sitten taitaakin tulla ongelma, niin luin tuolta alempaa..
Silti: tahdon valoa!
Pitäis kaataa
12
1275
Vastaukset
- janne
Kannattaa jyrsiä kannot pois.
Tarttee olla n.metrin aukko,että kone pääsee takapihalle.Muuten ei jätä muita jälkii tai rullaa nurmikkoa pilalle.Jyrsii kannon n.20cm
maapinnan alapuolelle.Hintaluokka kahdesta n.150e.
Meillä muuten kävi sellainen viime kesänä,otti ahtaalta tontilta 4 isoa koivunkantoa pois ja samalla naapurikin innostui ottamaan vanhat kannot pois.Voin laittaa sähköpostiosoitteen jos kiinnostaa.- Lissu
Kiitos vinkistä.
Siis toi jyrsin juttu kuullostaa hyvältä kannonkadotustempulta. Ja eroonhan niistä on päästävä! Kai niitä löytyy eri paikkakunnilta, mutta minkä tyyppisissä firmoissa ne jyrsijäkaverit työskentelee? Siis jokin puutarhafirma vai konepuoti??
- jone
jos haluat , voit ne jättää myös maahan. kasaa päälle vähän multaa ja tee siihen vaikka kukkaistutuksia tai jokin muu kasvi. Juuret sinne jää jokatapauksessa.
- ole
...niitä puiston puiden kaatajia?Tulevat ehkä mielellään kun kysäset.Tai sitten eivät uskalla kaataa ilman vakuutusta jos oikein pahassa paikassa kaadettavat puut?Itse kaadoin ite,tosin auton käsivinssi apuna.Vinssillä ja vaijerilla pingotin puun suuntaan jonne sai kaatua ja kaatokolo samalle puolelle puuta ja nurin vaan.
- Lissu
Joihinkin pihoihin se sopii ihan ok.
Mutta mä haluan niistä eroon..
Kiitos kuitenkin ideasta. - Lissu
ole kirjoitti:
...niitä puiston puiden kaatajia?Tulevat ehkä mielellään kun kysäset.Tai sitten eivät uskalla kaataa ilman vakuutusta jos oikein pahassa paikassa kaadettavat puut?Itse kaadoin ite,tosin auton käsivinssi apuna.Vinssillä ja vaijerilla pingotin puun suuntaan jonne sai kaatua ja kaatokolo samalle puolelle puuta ja nurin vaan.
Mutta pitääpä kysellä niitä kaupungin heppuja.
Onko sulla mitään käsitystä hinnoista?
Ettei sitten blondia vedätetä :)
- Nilla
paikalinen VPK teki taannoin pientä korvausta vastaan (harjoitustöinä) pihapuiden kaatoa.
Ne kaatoi kaverin tulevan talon alta kymmenkunta mäntyä parin sadan markan korvauksella. Karsivat, pätkivät ja vielä pinosivatkin samaan hintaan!
Ammattilaiset ottaa hommasta varmaan saman määrän rahaa, mutta euroina.- Lissu
No jopas jotain..
Taisi olla talkoohenkeä matkassa.
Vai löytyisiköhän tuollaista ihan kaupungistakin, jossa tuskin on VPK:ta... - pike
Lissu kirjoitti:
No jopas jotain..
Taisi olla talkoohenkeä matkassa.
Vai löytyisiköhän tuollaista ihan kaupungistakin, jossa tuskin on VPK:ta...Kyllä kaupungeissakin on VPK-toimintaa. Pääkaupunkiseudulla ainakin ja maaseudulla on myös. Siitä tiedän, kun olen seuraillut heidän kilpailujaan.
Sähkölaitoksilla on puunkaatajia ja tietty kaupungeilla, mutta lienevät hinnakkaita. Itseasiassa saattaisi olla pelastuslaitoksellakin, sillä joutuvathan hekin jos jonkinmoisiin tehtäviin. Pelastuslaitoksilla on tapana tehdä talkoilla erinäisiä juttuja, joista saaduilla rahoilla he makselevat harrastustoimintaansa.
- Antti
Arboristit eli puidenhoitajat ovat erikoistuneet rakennetun ympäristön puidenhoitoon. Heidän ammattiosaamiseen kuuluu myös vaikeat puiden kaadot ahtaissakin paikoissa. Työ suoritetaan puukiipeilytekniikalla. Yleensä puusta karsitaan oksat ylös kiivettäessä ja alas tullessa runko paloitellaan puun tyvelle. Jos tilaa ei ole oksat ja rungon palat voidaaan lasketaan alas köysitekniikalla.
Alan yrittäjiä on ainakin pääkaupunkiseudulla, Tampereen ja Turun ympäristössä sekä Pohjois-Karjalassa. Yrittäjillä on myös kantojyrsimiä, joilla saa vaivatta kannot maan alle.
Työn hintaan vaikuttavat kohteen vaativuus ja jatkokäsittely kuten polttopuuksi pätkiminen tai oksien ja rungon poiskuljetus. Tarjous hinnoitellaan yleensä tutustuttaessa työkohteesen. - Taavi
Eli muista tarkistaa onko kyseisellä firmalla tai henkilöllä vakuutus kunnossa, ennen kuin päästät ketään puun kimppuun. Ei ole kiva maksella toisen tai omia kattopeltejä jos puu ei kaadukkaan kokonaan tai osina sinne minne piti. Itse puun kaatoon ei kannata ryhtyä jos on pienikin riski tuhoista. Yleensä kaatoapua tarjoavat ovat ammattilaisia, joilla vakuutukset on kunnossa, mutta eihän sitä tiedä...
- AH
Ureaa kannonnokkaan ja kanto lahoaa ja katoaa :)
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1145925Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324037- 823342
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182976Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522034Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?881994- 1431775
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui421763Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81686Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881559