Olen tässä yrittänyt googlata ja etsiä mitä tarkoittaa vuokravastuu. En ole vielä onnistunut löytämään määritelmää.
Vuokravastuu termi esiintyy useinmiten siinä asiayhteydessä, kun puhutaan vuokralaisen asunnon irtisanomisesta. Esim. koska vuokralaisella on irtisanomisaika yksi kalenterikuukausi ulottuu hänen vuokravastuunsa irtisanomiskuukautta seuraavan kuun loppuun. Eli käytännössä hän joutuu maksamaan tuon kuukauden vuokran.
Nyt olen kuitenkin törmännyt tapaukseen,jossa vuokravastuu tarkoittaa aivan jotain muuta , enkä suoraan sanoen ymmärrä mitä. Ehkä joku viisaampi valaisee.
Olen asunut ystäväni kanssa vuokra-asunnossa ja molempien nimet ovat vuokrasopimuksessa. Nyt minä olen irtisanonut asunnon omalta osaltani ja muuttanut pois omaan asuntoon ja ystäväni jatkaa edelleen vuokra-asunnossa asumista. Vuokranantaja ei suostu kirjoittamaan ystävälleni uutta vuokrasopimusta hänen nimellään, koska minun vuokravastuu on kuulema vielä voimassa.
En lunastanut asunnon takuuvuokraa lähtiessäni (se on siis edelleen sisällä) sekä olen ehdottanut jopa yhden kuukauden vuokran ennakkoon maksamista. Olemme aina maksaneet vuokran ajallaan eikä meistä ole valituksia.
Ystäväni tarvitsisi pian vuokrasopimuksen omalla nimellään eikä vasta sitten lähes kahden kuukauden päästä.
Ymmärtääkö joku, mikä tässä mättää? Onko tämä vuokranantajalta ihan vain v.....lua?
Mitä tarkoittaa vuokravastuu?
3
6068
Vastaukset
- Anonyymi
Bumppista.
- Anonyymi
Kyllä se hänen puoleltaan on vittuilua.
On olemassa vuokravastuu tai sitten jaettu vuokravastuu, eli lyhyesti termi tarkoittaa vastaa koko vuokrasta taikka omalta osalta.
Vuokravastuu sisältää myöskin sen, että vastaa asunnon kunnossta ja että se on siinä kunnossa kuin se on vuokrattukkin (normaaleja asumisjälkiä ei pitäisi huomioida).
Voidaan oikeammin puhua ja määritellä vuokraajanvastuusta, kun erikseen on vuokralleantajan vastuu, eikä niihin termeihin kannata niin seisahtua.
Mihin tosi asiassa vuokralle antaja vetoaa ja irtisanoitko kirjallisesti vuokrasopimuksen, kuinka kauan asuminen oli kestänyt vuokraamisesta irtisanomiseen?
Jos ja kun irtisanominen on tehty kirjallisesti, niin sinun puoleltasi vuokravastuu loppuu sinä päivänä kuin irtisanomisilmoituksessa on, ei sitä vuokralleantaja voi määritellä jatkuun sen pidemmälle.
Asunnon irtisanomisaika vuokraajan puolelta on 1 kk kaikissa tapauksissa eli oli asuminen kestänyt yli vuoden taikka ei, kun taas irtisanominen vuokralleantajan puolelta on 3 kk jos asuminen on kestänyt vähintään vuoden.
Tuo edellä mainittu vuokraajan osalta tarkoittaa juurikin sitä vuokravastuuta eli vastaa myös irtisanomisajan vuokrasta.- Anonyymi
"Asunnon irtisanomisaika vuokraajan puolelta on 1 kk kaikissa tapauksissa eli oli asuminen kestänyt yli vuoden taikka ei, kun taas irtisanominen vuokralleantajan puolelta on 3 kk jos asuminen on kestänyt vähintään vuoden."
Kyllä ja ei. Vuokralaisen irtisamisaika on aina irtisanomiskuukausi seuraava kuukausi. Vuokranantajan irtisanomisaika on vastaavasti irtisamiskuukausi 3 kuukautta kun vuokrasuhde on kestänyt alle 12 kuukautta, muuten 6 kuukautta.
Laki on tältä osin pakottava, vuokralaisen irtisanomisaikaa ei voi pidentää eikä vuokranantajan lyhentää!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713105
- 922875
- 512115
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201575- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51338Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181270
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232