Kumpi on parempi pellettipoltin: Iwabo vai EcoTec?
Kumpi parempi
4
3845
Vastaukset
- PaPe
Paha sanoa, pitäisi löytää joku joka on kokeillut kumpaakin. Yleensä löytyy vain niitä joilla on jompi kumpi, ja silloin kehutaan vain omaa.
Minulla ei ole kumpaakaan vaikka pelletillä lämmitänkin, mutta molempia aikanaan harkitsin.
Olen nähnyt molemmat käytössä ja suurin ero oli mielestäni syttymisen nopeus. Iwabossa tuli sammuu kokonaan polttojen välillä ja menee tosi kauan ennenkuin tuli palaa täysillä sytytyksestä. Tästä on haittaa lähinnä kun kuuman veden kulutus on suuri. Toisaalta Iwabo on todella yksinkertainen ja kuulemani mukaan toimintavarma. Myös hinta on edullinen. En itse pitänyt Iwabon takatulisuojausta riittävänä, mutta paljon niitä käytetään eikä taloja liene palananut.
Ecotec on todella paljon käytetty ja tykätty. Se selviää hyvin isostakin purupitoisuudesta ja on kuulemma luotettava. Jonkun verran on kuulunut että tuhkaa tulisi paljon, mutta voi olla säätö/pelletin laatu juttukin. Kallis se kuitenkin on.
Huollon saanti Iwaboon voi olla vaikeampaa, maahantuoja kun on pieni firma ja edustajia ei juuri ole. Ecotecciä tuo maahan Agrimarket jolla on iso organisaatio takana.
Mieti vielä myös Thermiaa.
t. PaPe- Kiinnostunut
Kiitoksia kommenteista.
Jos aikaa liikenee niin kerrotko Thermiasta.
Huollettavuus, säädöt, toimintavarmuus ym.
Sammuuko Thermia polttojen välillä vai palaako jatkuvana, entä uudelleen syttyminen. - PaPe
Kiinnostunut kirjoitti:
Kiitoksia kommenteista.
Jos aikaa liikenee niin kerrotko Thermiasta.
Huollettavuus, säädöt, toimintavarmuus ym.
Sammuuko Thermia polttojen välillä vai palaako jatkuvana, entä uudelleen syttyminen.Moi,
Thermiasta olen painanut nyt läpi pari tonnia pellettiä muutaman kuukauden aikana. Minulla on Biomatic kattila ja poltin, se vanhempi versio jossa ei ole LCD näyttöä.
Pellettinä olen käyttänyt Vapon 8 ja 6 millistä.
Poltin on alasyöttöinen ja siinä on aina ylläpitotuli. Polttimessa kyllä on oma sytytinkin, mutta sitä käytetään vain huoltojen jälkeen kun tuli on kokonaan sammunut.
Pääsyyt valintaan olivat: kotimainen (näin kokemuksella voin myös sanoa että hyvä) tekninen tuki, kattilan erittäin tehokas levylämmönsiirrin käyttövedelle, turvallinen takatulisuojaus ja pellettikäyttöön suunniteltu pystykonvektiokattila.
Thermia on toiminut mielestäni hyvin ja luotettavasti. Häiriöitä on ollut kolme:
-pelletti loppui. Oma moka
-"väliaikainen" naruviritys joka kannatteli siirtoruuvia katkesi. taas oma moka
-poltin oli vain sammunut. Syy ei satavarmasti selvinnyt, mutta se sattui kun kokeilin hyvin pientä syöttöä. Voipi olla että poltin oli niin pienellä ettei kytevä tuli kerta kaikkiaan pysynyt.
Huollettavuus on helppo, pystykonvektiorakenne menee pitkään nuohousten välillä. Poltin on kiskoilla joilla se on helppo vetää kattilasta ulos.
Säädettävyys vanhassa poltinmallissa on ok, mutta vaatii etulevyn irroituksen ja pientä teknistä ymmärrystä/osaamista. Uudempi LCD näytöllä varustettu on erittäin helppo säätää, vain napin painalluksia valikosta ja syöttöä ja puhallusta voi muuttaa.
8 mm Vapon ja ilmeisesti myös Biowatin pelletillä ei säätöjä tosin juuri tarvitse. Itse otin "villistä" pellettitehtaasta yhden suursäkin halpaa pellettiä ja sen kanssa oli säätöongelmia todella paljon. Silloin homma tuli tutuksi. Myös 6mm pelletti vaatii vähän pienemmän syötön. Tämä ei tosin ole ongelma jos et asu pohjois-suomessa, sillä ainoa 6mm pelletti tulee Vapon Keminmaan tehtaasta.
Käy katsomassa www.pelletforum.com ja sieltä keskustelut. Monenlaista tietoa löytyy. Muista kuitenkin että viime vuoden alkua ennen tehtyjen kommenttien jälkeen on alalla tapahtunut paljon, erityisesti pellettien laadussa.
t. PaPe
- On molemmat
Minulla on kolme poltinta ,kaksi ivaboa ja ecotec.Molemmat toimii mutta kun katsoo rakennetta niin ivabo on yksinkertaisempi rakenteeltaan.Siis vähemmän rikki meneviä osia.Ja kuluvia.Kesällä ostan vielä kolmannen ivabon.Ai että miksikö?Lämmitän nyt kahta omakotitaloa ja yhtä hallia ja kesällä muutan toisenkin hallin pelletille.Varmaan jokainen arvaa syyn miksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu801926- 591778
Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä
Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu3621672Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1691453Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle681334Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo1101330Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä701263- 641208
Kuljettajasi oy konkurssi?!
Tuliko ahnehdittua liikaa,menikö tämä kuljettajasi oy taksit siis konkurssiin?141093KIIKKUSTUOLI
Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin1001087