Tupsulevää

250l akvaario

Mitä olette mieltä siitä,kun kysyin neuvoa akvaarioliikkeestä leväongelmaan,he sanoivat ,että akvaario pitää puhdistaa viikon välein....Eikö se ole vähän liian usein?

3

373

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jdls

      No vettä pitää vaihtaa viikon välein 30-50% riippuen akvaarion koosta ja kalastosta. Lasit putsata, kasvit karsia / ottaa huonot lehdet pois noin kerran viikossa. Sisäsuodatin pitää vähintäänkin tarkistaa kerran viikossa, ulkosuodattimen virtaus ja kunto tarkistaa noin kerran kuussa tai harvemmin.

      Muuta puhdistusta akvaario ei sitte tarvitsekaan.

      Tuosulevää saattaa olla myös ihan hyvin hoidetuissa akvaariossa. Yleensä se tulee kasvien mukana ja siitä on hankalaa päästä eroon. Mahdotonta se ei ole mutta työlästä ja aikaa vievää.
      Mekaaninen puhdistus on paras ja ainoa keino jos akvaarioon ei mahdu levää syöviä kaloja.

      • fish KING

        TARKENNETAAS

        Vettä tosiaan vaihtuisi se kolmannes kahdesti tai puolet kerralla viikon aikana, jotkut kalalajit (oikeastaan olisi parempi) vaativat että vettä vaihdettaisiin ppieni määrä, usein, tuo kolmannes kahdesti pienissä alle 200l akvaarioissa on parempi nyrkkisääntö, mun mielestä.

        Laseja EI tarvitse puhdistaa kuin tarvittaessa, kasveja voi karsia samoin. Mitä vähemmän akvaariota joutuu räpläämään sen parempi, kalojen kannalta.
        Sisäsuodattimen virtauksen voimakkuus on helppo havaita eikä senkään puhdistus ole tarpeellista kuin tarvittaessa. Sama koskee ulkosuodatinta, meillä tonnisen suodattimet puhdistetaan puolen vuoden välein (oskareita), 240l todella harvoin... en ees nyt muista koska viimeksi oon sen puhdistanut, puoltoista vuotta sitten ja tuota satastakaan en puhdistele liioin... tosin, kaikissa on suodattimina EHEIMIN PRO II ulkosuodattimet. Suodatukseen kannattaa satsata, onhan se akvaarion "sydän".

        Tupulevän poistoon .. Paljonko altaassasi on kasveja? Kun hankin oman altaaseen nopeakasvuisia kasveja (köynnöstäviä & jättimiekan pieniä taimia) ja aloitin PMDD-lannoituksen hävisi tupsulevä.

        Kalaston ruokintaan kannattaa kiinnittää huomiota, vähennä annos määriä...
        Valon laatu vaikuttaa, mitä lukee putkessa, kuinka vanha se on?
        Mitäs kaloja sulla olikaan minkä kokoisessa akvassa?


      • ap
        fish KING kirjoitti:

        TARKENNETAAS

        Vettä tosiaan vaihtuisi se kolmannes kahdesti tai puolet kerralla viikon aikana, jotkut kalalajit (oikeastaan olisi parempi) vaativat että vettä vaihdettaisiin ppieni määrä, usein, tuo kolmannes kahdesti pienissä alle 200l akvaarioissa on parempi nyrkkisääntö, mun mielestä.

        Laseja EI tarvitse puhdistaa kuin tarvittaessa, kasveja voi karsia samoin. Mitä vähemmän akvaariota joutuu räpläämään sen parempi, kalojen kannalta.
        Sisäsuodattimen virtauksen voimakkuus on helppo havaita eikä senkään puhdistus ole tarpeellista kuin tarvittaessa. Sama koskee ulkosuodatinta, meillä tonnisen suodattimet puhdistetaan puolen vuoden välein (oskareita), 240l todella harvoin... en ees nyt muista koska viimeksi oon sen puhdistanut, puoltoista vuotta sitten ja tuota satastakaan en puhdistele liioin... tosin, kaikissa on suodattimina EHEIMIN PRO II ulkosuodattimet. Suodatukseen kannattaa satsata, onhan se akvaarion "sydän".

        Tupulevän poistoon .. Paljonko altaassasi on kasveja? Kun hankin oman altaaseen nopeakasvuisia kasveja (köynnöstäviä & jättimiekan pieniä taimia) ja aloitin PMDD-lannoituksen hävisi tupsulevä.

        Kalaston ruokintaan kannattaa kiinnittää huomiota, vähennä annos määriä...
        Valon laatu vaikuttaa, mitä lukee putkessa, kuinka vanha se on?
        Mitäs kaloja sulla olikaan minkä kokoisessa akvassa?

        Meillä on taistelukaloja ja kiilakylkiä 250l akvaariossa. Valon määrää ja ruokintaa olen vähentänyt ja lannoitan kasveja. Kasveja ei ihan kauheasti ole ,koska poistin joku aika sitten suuren osan ja ostin vaan muutaman tilalle. Kannattaisiko minun heivata kaikki kannot ym roskiin ja ostaa uusia? Pesemällä levä ei niistä lähde ja mietinkin josko se vaan jatkaa kasvuaan sen takia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      83
      6004
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2546
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      28
      2043
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      62
      1805
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1621
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1418
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1327
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1321
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1259
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1213
    Aihe