Tyttären kanikuume

Äiskä ja tytär.

9-vuotias eläinrakas tyttäreni on alkanut haaveilemaan kanista. Joka ainut päivä juttelee niistä ja lukee kirjastosta lainattua kanikirjaa. On alkanut kirjoittaa myös vihkoa, johon laittaa kaneista kaikkea tietoa. Toivoo siis kovasti kania/kahta. Meillä on ennestään kääpiöhamsteri ja kolme akvaariota, mutta tosiaan sellainen paijattava lemmikki nyt on hakusessa. Kanit ovat vieneet näköjään hänen sydämensä. Itse olen alkanut nyt lueskella niistä ja kysellä, mutta ihan alkeissa vasta. Harkitsemme rauhassa asiaa. Olen tietoinen, että kanin pitää päästä paljon jaloittelemaan ja se tarvitsee seuraa. Kääpiöhamsullamme on terraarionsa edessä iso turvallinen leikkipaikka, jonne pääsee päivittäin touhuamaan ja kalojen tilavaatimukset olen ottanut huomioon. Tässä kysymyksiä, joita nyt tulee näköjään aika kovaa tahtia mieleen muutenkin ;) :

1. Onko kääpiöluppa hyvä valinta ensimmäiseksi kaniksi ? Onko paras ottaa kaksi kania (ilmeisesti siis koiras ja naaras ja koiras pitää leikata ? ) vai voiko ottaa vain yhden ? Kärsiikö kani ? Meitä on siis vain minä ja tyttäreni, tyttärellä kyllä eläinrakkaita kavereita. Taatusti saa hellyyttä ja huomiota kuitenkin. Olemme paljon kotona ja hoitajaperhekin on naapurissa, jos reissulle lähdettäisiin, muttemme ylipäätään paljoa reissaile normaalisti.. Meillä on kesämökki vajaan tunnin ajomatkan päässä, jonne voisimme kanitkin ottaa mukaan.

2. Paljonko noin suurin piirtein kanin ylläpito maksaa? Pakko tämäkin asia ottaa huomioon, koska olen pienituloinen yksinhuoltaja. Jos nyt ajattelee että häkin ja tarvikkeet saanen edullisesti käytettynä, eli muut kulut.

3. Kanin kesän ulkoilun suhteen on kaksi vaihtoehtoa : vanhempani asuvat lähellä omakotitalossa, jossa olisi todella hyvä pihamaa aitaukselle kesäksi. En tosin varma suostuvatko he ottamaan lemmikkejä sinne, mutta se saattaisi onnistua, kun ei sisälle tarvitse heidän ottaa (äidilläni astma eivätkä halua sisälemmikkejä, tiedän). Meidän oma koti on kerrostalon alakerrassa ja meillä on pieni patio (n.4 x 5 m), josta voisi tehdä kaniystävällisen. Siinä on puolet pohjasta betonilaattaa, puolet kasvillisuutta. Siellä on kaksi tuijaa, jotka tiedän myrkyllisiksi, samaten murattia. Ne voisi kaivaa pois ja nurmikkoa tilalle. Patiossa on puuaidat, joiden alla on kyllä kanin mentävä rako, mutta sen voinee laittaa umpeen laudoituksella tai verkolla ? Mutta- koska kani on kaivava eläin, millä tavoin varmistan ettei se kaiva tietään ulos ? Verkko pitäisi upottaa tosi syvälle tai miten.. ? Pation takaa aukeaa laaja nurmikko, jossa olisi mahdollisuus talutella turvallisesti valjaissa, mikäli haluaa.

4. Miten kani suhtautuu kääpiöhamsteriin ? Kääpiöhamterillamme on siis lasiterraario, jossa nukkuu, mutta otamme sen aamuin ja illoin (kun itse pyytää) leikkipaikkaansa. Tällä hetkellä leikkipaikan reunoina on korkeahkot laudat, muttei varmaan kania pidättelevät. Kuinka korkealle tuommoinen kääpiöluppa hyppää ? Minkä korkuiset esteet pidättelee ?

5. Mitä kaneista kertovaa kirjaa suosittelette? Onko jotain, joissa tieto ajantasalla ? Mielummin lukisin nyt kirjoja kun silmät rasittuu näyttöpäätetyöstä muutenkin..

Tällaisia nyt ensi alkuun. Kiitos jos joku vastailee !

61

4178

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maria---

      KANI EI OLE PAIJATTAVA LEMMIKKI, EHKÄ 5% KANEISTA TYKKÄÄ OLLA SYLISSÄ JA SIITÄ ETTÄ NIITÄ SILITETÄÄN. Noin pienelle lapselle ei saa hankkia minkäänlaista lemmikkiä, ei kuitenkaan osaa sitä vielä hoitaa ominpäin. ja kanit elävät jopa kymmenen vuotta, luuletko tosiaan että 5 vuoden päästä kun lapsesi täyttää 14 häntä kiinnostaa kani? siinä vaiheessa häntä kiinnostaa vain kaverit eikä kani, varsinkin kun uutuudenviehätys on jo ohi. siinä vaiheessa kani on riippuvainen vain sinusta, suostutko tarjoamaan kanille hyvän kodin loppuelämäkseen vaikka lastasi se ei enää kiinnostaisi? vai laittaisitko kanin kiertoon, mieti mikä stressi siitä tulee eläinparalle jos joutuu vaihtamaan kotia useasti.. kanista tulee paljon kuluja, niitä pitää vahtia koko ajan kun päästää hakistä jaloittelemaan. ne syövät tapetteja, huonekasveja(myrkyllisiäkin) johtoja, paperia pahvia, huonekalujen jalkoja, repivät mattoja ja kaikkia muita kankaita yms. eli kania saa tosiaan ahtia koko ajan. eläinlääkärikulut ovat tosi kalliita. Tiedän monia lapsia jotka ovat samalla tavalla lukeneet eläinkirjoja ja olleet innoissaan ja halunneet eläimen, kun vanhemmat ovat sitten suostuneet hankkimaan niin ei lapsi sitä ole hoitanut. On vastuutonta hankkia elävä olento vain sen perusteella että lapsi haluaa sellaisen.

      "Meitä on siis vain minä ja tyttäreni, tyttärellä kyllä eläinrakkaita kavereita. Taatusti saa hellyyttä ja huomiota kuitenkin. "

      -suurin osa kaneista ei tykkää jos 3-5 pikkutyttöä lääppii sitä ja saattaa vain purra heitä. oletko miettinyt että jos kani puree tytärtäsi muutaman kerran tykkääkö hän enää siitä? Suurin osa kaneista ei tykkää hellyydestä tai huomiosta, ne tarkkailevat menoa sivusta ja ovat varovaisia ja harvoin oppivat luottamaan 100% ihmiseen. jos otat kanisi mökille, missä ajattelit pitää sitä? Muista ettei kania saa jättää ulos yöksi jos on kylmä, kanit saavat hengitystiesairauksia helposti ja niillä pitää aina olla lämmin, vuorattu pesäkoppi aitauksessa. kannattaa laittaa verkkoa myös aitauksen alle jos se on mahdollista eikä vain upottaa verkkoa todella syvälle. siinä kyllä joutuu kääntämään koko pihan ylösalaisin. muista myös petolinnut, joita varmasti mökiltä löytyy.


      Niin ja vielä lisäys, kani ei välttämättä koskaan opi sisäsiistiksi, tuskun tyttäresi alkaa pesemään mattoja ja huonekaluja kun niissa on ulosteita ja virtsaa, se jää sinun tehtäväksesi. Eli mieti nyt todella tarkkaan mihin olet ryhtymässä äläkä ajattele asiaa lapsesi kannalta, vaan kanin ja itsesi.

      • Äiskä ja tytär.

        Kiitos vastauksestasi. Ihmettelin kyllä hieman..Saiko kirjoituksestani todellakin sellaisen käsityksen, että tyttäreni saisi kaiken mitä kinuaa, taikka en osaisi harkita eläinten hankkimista ? Selvästi ainakin sinä sait :(.

        Olen täysin samaa mieltä kanssasi, että lemmikin hankintaa pitää harkita todella hyvin. Ja että kani voi elää yli 10 vuotta. Olen tietoinen että se voi järsiä johtoja ja huonekaluja, mattoja, listoja jne., mutta sille pitää myös tarjota runsaasti puuhaa ja ajan vietettä.
        Sille olisi paikka ihan meillä sisällä kotona tilavassa kaksiossa, josta pääsee ulos patiolle. Häkille löytyy paikkaa, mutta vapaana se olisi suuren osan aikaa. Olemme kumpikin kotihiiriä...Patiolle rakennettaisiin ulkotarha, jossa kyllä olisi myös katto. En luonnollisesti tiedä vielä niin paljon asioista, mutta tietysti täytyy kaikesta ottaa selvää. Sen vuoksi täällä kyselenkin. Sen voin kyllä sulle sanoa, että tiedän enemmän kuin mitä oman kirjoituksesi perusteella kuvittelet ;). En joka asiaan viitsi tässä kommentoida, mutta kaikki nämä mitä kirjoitit on mulle selviä.
        Ajattelen ihan samoin kuin sinä, että eläintä ei saa ottaa hetken mielijohteesta ja se on perheenjäsen !

        En itsekään pidä siitä, että jos kotonani on suuri lapsilauma. Meillä on semmoinen sääntö, että tavallisesti yks kaveri voi olla kotona kylässä kerrallaan. Ettei tule semmosta "päiväkerhomeininkiä", ihan itseni ja eläintenkin tähden ;). Olen kuullut, että ihan positiivista sekin on, että kani tottuisi myös muihin ihmisiin. Ei se sitä tarkoita että kaverit tulee tänne retuuttamaan eläimiä. Niitä kohdellaan niin kuin niitä kuuluu, ei pueta tai retuuteta.
        Kirjoitit asiaa kyllä, ja olen tietoinen noista pointeista. Myös siitä, että minähän se olen vastuussa eläimistämme.

        JOS ottaisimme mökille kanin mukaan, niin tietysti sillä olisi sinne rakennettu oma aitaus. Ystävistäni löytyy niitä jotka osaa rakentaa yhtä jos toista, enkä itsekään niin peukalo keskellä kämmentä ole ;).

        Ehkä en ole kirjallisesti niin hyvä ilmaisemaan tässä itseäni, mutta tarkoitukseni on siis todellakin tässä hankkia lisää tietoa kaneista ja harkitsemisvaihekin on yhä ;).


      • kanini

        Olin itse jotain 8v. kun sain kaneja. Otimme niitä 3 kerrallaan ( 2poikasta ja 1aikuisen ). Emme tienneet kun jotain itseselviä asioita kaneista , mutta otimme niitä silti. Tällä hetkellä meillä onkin jo 4kania ja yksi kani odottaa poikasia. Jokainen kanihan on yksilönsä, mutta olen asiasta sinun kanssa samaa mieltä että monikaan kani ei tykkää olla sylissä esim. meidän kukaan kani ei ole mikään "sylivauva". Meillä on talveksi kaninhäkki rakennettu lämpimään talliin jossa yhdessä isossa häkissä on 2kania. Kesällä kaneilla on tilava aitaus jossa on ruohoa paljon ja verkkopohja sekä kattokin löytyy... Minun mielestä 8v. tytälle kyllä voi ottaa lemmikin jos vanhemmatkin kantavat siitä huolta ja vastuuta. Meille kanista ei tule melkeimpä mitään kuluja paitsi siemenssekoitus, pelletti, suolakivat ja mineraalikivat, heinää tosin löytyy jo omasta takaa. Meillä vaikka kanit on ollut sisällä ( yleensä juoksee tallissa vapaana ) niin ei ole tuhonnut mitään, mutta tässäkin on kyse omasta yksilöstään. Mutta olen samaa mieltä, että kannattaa miettiä tarkkaan että ottaako eläimen vai ei. :)


      • xdmegalolsaataba

        Anteeks nyt vaan, mutta olen itte 14 ja kyllä olen mun kanin kanssa paljonkin päivittäin tekemisissä !


      • Tujonen

        Kuuleppas nyt. Minä otin ensimmäisen kanini ollessani 9-10 vuotias ja se eli erittäin hyvässä hoidossa 8-vuotiaaksi ennenkuin kuoli pois. Nyt minulla on kolme ihanaa pupua ja nekin ovat erittäin hyvässä hoidossa. Ei noin nuoren oleteta pärjäävän yksin lemmikin kanssa vaan vanhempien tulee sitoutua huolehtimaan siitä että lapsi huolehtii lemmikkinsä asianmukaisesti! Ei todellakaan ikä vaikuta siihen.

        LEmmikit eivät ole kiinnostuksen kohteita. Ne ovat perheen jäseniä ja niihin rakastuu niin syvästi että ne menevät aina etusijalle. Piste. Itse teini-iässä edelleenkin rakastin ja rakastan vieläkin ensimmäistä pupuani Elmeriä, vaikka pissasi matolle toisinaan ja toisinaan sohvallekin tuli, minä pieni lapsi sen sitten siivosin ja silti Elmeri pysyi rakkaimpana kaikista. Poikaystäväkin tuli valittua niin, että tykkää pupuista. Että eläpä sinä ala siellä yhtään vinkumaan!

        Ja mistä olet tuon 5% keksinyt. Itselläni ollut elämäni aikana yhteensä 11 kania ja kaikki ovat olleet sylipupuja tai ainakin kerjänneet silittelyjä ja huomiota säännöllisesti. kolme niistä jopa nukkui minun vieressä osan yöstä. Että kun kani on hyvin pentuna saanut olla ihmisten parissa ja uudessa kodissa on turvallista, niin kyllä se ihmisiin kiintyy ja on seurallinen otus...

        Ja minun ensimmäinen kanini puri minua hyvin monesti kun opettelin ymmärtämään mitä se milloinkin tarkoittaa ja silti rakastan sitä edelleen, vaikka onkin jo haudan levossa.
        hienoa että toiset ovat valmiita antamaan kodin pienelle pupulle.


      • kanit2

        meidän kanit (kaksi) ainakin tykkäävät huomiosta.esim kun pelaamme lattialla lauta peliä niin kani haluavat tulla meidän keskelle.olen 11v tyttö ja tykkään kaneista.meillä kanit saavat hyppiä vapaasti talossa ja suljetaan iltaisin sisälle koppiin.kesäisin kanit ovat välillä ulkona häkissä.


      • Ada&PAavo♥
        xdmegalolsaataba kirjoitti:

        Anteeks nyt vaan, mutta olen itte 14 ja kyllä olen mun kanin kanssa paljonkin päivittäin tekemisissä !

        Kani ei silti ole kuin esim.koira! Ite oon 11-v ja aika paljon oon nähny erillaisia kaneja ja oon kasvattanu poikueen äidin kanssa.


      • htdrypppkgdw
        xdmegalolsaataba kirjoitti:

        Anteeks nyt vaan, mutta olen itte 14 ja kyllä olen mun kanin kanssa paljonkin päivittäin tekemisissä !

        Mä oon 15 koht 16 ja kani todellakin kiinnostaa, eläinrakkaus ei oo musta ainakaan kadonnu... mä olin 7 ku aloin hoitaa meijän perheen ekaa koiraa, se oli sillon jo varmaan 9 mutta mä käytin sen 3x ulkona ja annoin 2x ruokaa per päivä. Joskus äiti hois. Mun mielestä 8.v pärjää kanin kaa tosi hyvin kuhan vähän valasee sitä aluks :))


      • Saatana sentäs

        Helvetin ääliö, sinä et tiedä näköjään mitään kaneista joten pidäppä turpasi tukossa, kiitos.


      • 11v tyttö.

        Maria Sä puhut täyttä roskaa -.- Kani on paijattava kaipaa silitystä jne, jos sen pennusta asti totuttaa siihen! Ei Se enää aikuis iässä tuu sellaseks... :/ Itellä oli 2 kääpiöluppaa mut meidän koira tappo ne... :( Nyt mul on 2 leijonaharjas poikaa jotka ei tappele ku ne on AINA ollu samassa häkissä... Ja oon 11v ja kani ei,oo kallis hoidettava... Itekki ostan vaa niille muroja,ja,muut tarvikkeet sain ilmasee... Ja en suosittele ostamaan kania eläinkaupasta... Siellä ne maksaa 60-80 euroo... En ois ite saanu kania sieltä mut tori.fi stä löysin... Ekat kanit,KAIKKI tarvikkeet ja kanit ilmasee.. KU ne kuoli Nii ostin torista 10 kaks kania. Ja samat tarvikkeet nille. Kiitos jos luit tämän. ;)


      • Toivottavastioliapua

        9-vuotiaalle voi ottaa lemmikin jos ei anna lemmikkiä kokonaan hänen huollettavaksi.99% Kaneista RAKASTAA silittelyä mutta 99% kaneista taas ei pidä ollenkaan sylissä olosta.Kröhömm...kaikki kanit ei todellakaan purestele mattoja,johtoja tai muita mitä ei saa.Kanin voi opettaa sisäsiistiksi mutta ei mikään kani voi olla täysin sisäsiisti.


      • MARIAPUHUUROSKAA

        MARIA SÄ PUHUT TÄYTTÄ ROSKAA! Mä sain oman kanini noin 5-6 vuotiaana ja se on elänyt terveen elämän! Ja mua kiinnostaa se yhä ja oon 11 vuotias! Käydään nykyäänki ulkona joka päivä ja kohta se pääsee jo ulos omaan aitaukseensa! Ja oon oikeestaan pitäny kolmesta kanista huolta, mutta kaksi on jo kuollut, koska toisella oli koko ikänsä jalkavika mitä yritettiin saada pois, mutta ei onnistunut. Toinen halvaantui ja nukkui pois viime talvena. :( Sä oot varmaa joku 40 vuotias nörtti mikä ei pitänyt omasta kanistaan huolta!


      • MARIAPUHUUROSKAA

        JA MIKS MUN KANI SITTE TYKKÄÄ OLLA SYLISSÄ JA RAKASTAA SITÄ KUN SILITTÄÄ!? Sun kani on varmaa ollu semmone et se on vaa purru ja raapinu ku on pelänny sua!!


      • MARIAPUHUUROSKAA kirjoitti:

        JA MIKS MUN KANI SITTE TYKKÄÄ OLLA SYLISSÄ JA RAKASTAA SITÄ KUN SILITTÄÄ!? Sun kani on varmaa ollu semmone et se on vaa purru ja raapinu ku on pelänny sua!!

        Totta kai on olemassa kaneja jotka tykkää olla sylissä. Munkin kani tykkää silittelystä, ja kiipeää joskus itse syliin, mutta vihaa ja pelkää nostamista. Kertoo vähän sun kypsyysasteesta, anteeksi vaan, kun jaksat ottaa noin henkilökohtaisesti :P 5v ei todellakaan ole kypsä vastaamaan mistään lemmikistä itse, mutta toki jos vanhemmat on kiinnostuneita niin lapsikin voi auttaa.


      • sohhari
        Toivottavastioliapua kirjoitti:

        9-vuotiaalle voi ottaa lemmikin jos ei anna lemmikkiä kokonaan hänen huollettavaksi.99% Kaneista RAKASTAA silittelyä mutta 99% kaneista taas ei pidä ollenkaan sylissä olosta.Kröhömm...kaikki kanit ei todellakaan purestele mattoja,johtoja tai muita mitä ei saa.Kanin voi opettaa sisäsiistiksi mutta ei mikään kani voi olla täysin sisäsiisti.

        toivottavastionapua just sulle ja erityisesti marialle oon syntyny 2007 omistan yhden kanin ja sen kani kamuna toimii äitini kani ja hoidan kaniani ja vähän myös äitini kania tosi hyvin siivoan pupuni häkin joka päivä ( äitini siivoaa toisen kanin häkin ja hoitaa sen enimmäkseen) aitauksen siivoon kans joka päivä. annan pupujen jaloitella 5-6 tuntia per päivä harjaan ruokin vaihdan veden ym......


      • Anonyymi
        kanini kirjoitti:

        Olin itse jotain 8v. kun sain kaneja. Otimme niitä 3 kerrallaan ( 2poikasta ja 1aikuisen ). Emme tienneet kun jotain itseselviä asioita kaneista , mutta otimme niitä silti. Tällä hetkellä meillä onkin jo 4kania ja yksi kani odottaa poikasia. Jokainen kanihan on yksilönsä, mutta olen asiasta sinun kanssa samaa mieltä että monikaan kani ei tykkää olla sylissä esim. meidän kukaan kani ei ole mikään "sylivauva". Meillä on talveksi kaninhäkki rakennettu lämpimään talliin jossa yhdessä isossa häkissä on 2kania. Kesällä kaneilla on tilava aitaus jossa on ruohoa paljon ja verkkopohja sekä kattokin löytyy... Minun mielestä 8v. tytälle kyllä voi ottaa lemmikin jos vanhemmatkin kantavat siitä huolta ja vastuuta. Meille kanista ei tule melkeimpä mitään kuluja paitsi siemenssekoitus, pelletti, suolakivat ja mineraalikivat, heinää tosin löytyy jo omasta takaa. Meillä vaikka kanit on ollut sisällä ( yleensä juoksee tallissa vapaana ) niin ei ole tuhonnut mitään, mutta tässäkin on kyse omasta yksilöstään. Mutta olen samaa mieltä, että kannattaa miettiä tarkkaan että ottaako eläimen vai ei. :)

        Siemen sekoituksia ei saa antaa olin ite 8 kun sain ekan kanin nyt oon 10 ja mulla on 2 omaa kania


    • räpitti

      Minä olen kyllä eri mieltä. Olin ehkä n. 8v kun sain kanin, ja silloin olin Lurpan kanssa koko ajan kun kerkesin. Nyt olen 12v ja minulla on uusi kani Jellona, sillä koira (jota vihaan eniten elämässäni) vei Lurpan. Pidän Jellonasta hyvää huolta, ja suurin osa kaneista on minun mielestäni silityksen rakastajia, siinä kyllä olet oikeassa että monet kanit kuten Jellona eikä Lurppakaan tykkää tulla syliin. Mutta kanit ovat aivan järkyttävän ihania eläimiä ja minusta kyllä kerroit nyt vain huonoja puolia. Muistelisin että olen lukenut jonkun sinun kirjoittaman jutun ja siinä luki tällaista, mutta lopussa oli: "En silti kadu tätä hetkeäkään." Ja siitä minulle tuli VALTAVAN hyvä mieli. Juu, tiedän, onhan kani joskus hankala, mutta me kaikki ollaan. Jos olisit äitini ja saisin yllätyksenä kanin rakastaisin sinua vielä entistä enemmän... Paitsi että enempää ei kyllä voi vanhempia rakastaakkaan. Teidän erään Arttu-kanin. Eräät tytöt saivat sen lahjapaketissa ja se olisikin aivan ihana yllätys. Mutta mieti silti tarkkaan.

    • aikuinen + 2 pupua

      Tulisiko kääpiöhamsteri ja kani asumaan samassa huoneessa? Ja olitteko ajatelleet kania häkkiasukiksi vai vapaaksi lemmikiksi, jolla on häkki turvapaikkana? Kääpiöhamsteri on kyllä varmasti vaarassa talloutua, jollei kania pidetä eri tilassa tai estetä 100% etteivät pääse toistensa alueelle.
      Kanin hyppäämistavat vaihtelevat suuresti yksilöstä ja rodusta riippuen. Jotkut pomppivat vähän jotkut taas kiipeilevät kaikkialle minne pääsevät. Metrikään ei ole kaikille kaneille este.

      Katollinen aita on ehdottomasti suositeltavampi, jos kani pitää pitää jostain poissa. Tai paras ratkaisu olisi hankkia toinen lemmikki lapselle vasta hamsterin jälkeen, ettei käy niin, että vanhemman hyvä hoito lopahtaa, kun uusi vie mielenkiinnon. Hamsterisi olot kun kuulostaa oikein ihanilta tällä hetkellä, että olisi surku sille, jos niin kävisi.

      Jos pitäisit kania ulkona ilman valvontaa, on aitauksen oltava todella kanivarma, ei pelkästään kanin sisällä pidon vuoksi vain myös petojen vuoksi. Ja ompa tälläkin palstalla ollut kanien ulkoaitaus vandaalienkin kohteena, joten turvallisuus kannattaa ottaa mahdollisimman monelta kannalta huomioon. Katollinen ja maahan upotettu, lukollinen aitaus ja paljon valvontaa. Myös valjaissa talutettaessa on muistettava, että vaara voi hyökätä nopeasti tarkasta valvonnastakin huolimatta esim. karkuun päässeen koiran muodossa.

      Täältä löytyy muutamia kaniteoksia listattuna:
      http://sonja.iki.fi/sonja/kani/kirjallisuutta.shtml

      Kääpiöluppa on mukava ensikaniksi.
      Kaksi kania on aina kanien kannalta mukavempi. Totuttaminen on aina haaste, mutta onnistuessaan mikään ei ole ihanempaa kun kaksi kaniystävystä poskiposkea vasten.

      Koiras yleensä leikataan ja hankitaan varoajan jälkeen naaras kaveriksi. Tosin usein, jos naaras on reviiritietoinen ja merkkailee, myös se leikkautetaan. Tämä hyvä myös naaraskanien kohtusyövän yleisyyden vuoksi. Esimerkkinä Arkin hinnat näille toimenpiteille on: Uroksen kastraatio 140 euroa ja naaraan sterilaatio 180 euroa.

      Muita kustannuksia on vaikea arvioida, riippuu niin paljon siitä, kuinka paljon tuoretta kanille annatte ja mihin ruokamerkkiin päädytte. Ja ennen kaikkea ostatteko heinät eläinkaupasta vai tuttavan tallilta.
      Eniten kuluja vie mahdolliset eläinlääkärikulut. Nämä kannattaa ottaa hyvin etukäteen huomioon, jos käy niin, että juuri se hammasvikainen, suolistotukkoinen tai muuten sairasteleva kani sattuu kohdalle.

      Henkilökohtaisesti, jos itse tällä hetkellä harkitsisin kanin hankintaa ja tietäisin mitä nyt kaneista monen vuoden kokemuksella tiedän, en varmaankaan kaniin päätyisi. Ikuinen sotku, huonekalujen syönti, sisäsiisteys- ja mahaongelmat on mielestäni ne kanin huonoimmat puolet. Kani on myöskin hyvin harvoin sylilemmikki ja yksilöiden erotkin voivat olla valtavat. Kani ei myöskään mielestäni pienten lasten lemmikki vaan pitäisi olla aina ensisijaisesti aikuisen vastuulla ja hoidolla. Häkkieläimeksi sitä ei myöskään saisi harkita, sellaisena kani tylsistyy ja kärsii varmasti.

      Jos etsit lemmikkiä juuri tyttärellesi ja isoon häkkiin, harkitsisin ehkä mieluummin marsuja. Se ei mielestäni ole vatsaltaan niin herkkä kuin kani ja olisi lapsenkin helpompi käsitellä. Toinen mukava vaihtoehto on kesyrotta, se on kuin koira minikoossa. Mutta ennenkaikkea miettisin sinuna, että onko sinulla tarpeeksi aikaa ja rahaa lisälemmikille.

      • Äiskä ja tytär

        Mikäli kaniin päätysimme, täytyy hamsterin oltavat pysyä yhtä hyvinä vastedeskin, se on selvä. Sitä olemme myös pohdittu tänään, että mihinkä sen paikka siirrettäisiin ja missä olisi kanin häkille paras paikka. Rauhallinen paikka, ei vetoisa. Hamsterin alue pitäisi saada täysin erilleen kanista, koska mitä ilmeisimmin se sitä vaatii.
        Sitä ollaan kans pohdittu, että miten voimme olla varmoja, ettei kani pääse paikkoihin joihin sen ei kuulu päästä. Miten saamme akvaarioiden johdot ja muut johdot pois sen ulottuvilta. Kaikkea sellaista. On paljon huonekasveja. Suurimmasta osasta pitää luopua taikka laittaa korkeammalle paikalle jonne kanilla ei ole pääsyä. Mutta ei se ole ongelma. Lisäksi mulla on täällä kasviterraario, jossa on lasiovet, joten sinnekin voin huonekasvejani laittaa.

        Olen nyt jo aika monen kanin omistajan kanssa jutellut ja tulee sekä suositteluja että päin vastoin. Kiitos että annatte ajattelemisen aihetta :).

        Yksi vaihtoehto on ottaa aikuinen kani/kanit, joiden luonne on jo selvillä. Eikö vain. Ainakin ilmoituksia on aika paljon, joissa esim.allergian vuoksi myydään kani taikka ettei kani tule toisten kanien kanssa toimeen tmv. Sellaisellekin tapaukselle meillä olisi tarjota hyvä koti. Ja yhä vielä kuitenkin - harkintavaihe vaikka näin puhunkin ;)


      • Äiskä ja tytär

        Ei todellakaan häkkiasukiksi. Olen käsittänyt, että häkkiä kyllä pidetään, mutta kani on siellä vain öisin ja silloin kun ei olla kotona. Meillä on suhteellisen iso kaksio, 64 neliötä.

        Kääpiöhamsteri ja kani eivät tulisi asumaan samassa huoneessa.
        Halusin kuitenkin tuossa alkuun kysyä miten nuo toisiinsa suhtautuvat, mutta ymmärsin heti että kavereita niistä ei saa ;). Ymmärrettävää, mut kaikkea pitää kysyä kun ei ole kuitenkaan kaneista kokemusta aikaisemmin.

        Otan itse vastuun eläinten hoidosta. Tyttäreni opettelee samalla, mutta minä enimmäkseen nuo kaikki hoidan. Akvaariot myös mun oma harrastukseni, josta nautin ja pidän hyvässä kunnossa.

        Hyvällä ystävällä on talli, josta saan halvalla ainakin heinää ja porkkanaa. Kuten hamsterin ja kalojenkin suhteen, meillä syödään monipuolisesti.

        Muitakin lemmikkivaihtoehtoja ollaan mietitty, mutta kanit on nyt ne jotka tällä hetkellä kiinnosta kaikkein eniten. Itseäni myös kieltämättä.


      • Äiskä ja tytär
        Äiskä ja tytär kirjoitti:

        Ei todellakaan häkkiasukiksi. Olen käsittänyt, että häkkiä kyllä pidetään, mutta kani on siellä vain öisin ja silloin kun ei olla kotona. Meillä on suhteellisen iso kaksio, 64 neliötä.

        Kääpiöhamsteri ja kani eivät tulisi asumaan samassa huoneessa.
        Halusin kuitenkin tuossa alkuun kysyä miten nuo toisiinsa suhtautuvat, mutta ymmärsin heti että kavereita niistä ei saa ;). Ymmärrettävää, mut kaikkea pitää kysyä kun ei ole kuitenkaan kaneista kokemusta aikaisemmin.

        Otan itse vastuun eläinten hoidosta. Tyttäreni opettelee samalla, mutta minä enimmäkseen nuo kaikki hoidan. Akvaariot myös mun oma harrastukseni, josta nautin ja pidän hyvässä kunnossa.

        Hyvällä ystävällä on talli, josta saan halvalla ainakin heinää ja porkkanaa. Kuten hamsterin ja kalojenkin suhteen, meillä syödään monipuolisesti.

        Muitakin lemmikkivaihtoehtoja ollaan mietitty, mutta kanit on nyt ne jotka tällä hetkellä kiinnosta kaikkein eniten. Itseäni myös kieltämättä.

        Vielä tuosta kun mainitsin meidän kodin neliöt, niin ajattelin että tyttären huone olisi hamsterin puoli. Tavallaan tässä on kolme huonetta, kun on sellainen ruokailutila ja keittiötila myös erikseen sekä olohuone.
        Kääpiöhamsterit ei tunnetusti elä kauaa. Ollaan mietitty, että josko vasta sitten kääpiöhamsun jälkeen se toinen eläin, mutta kyllä täällä tilaa ja sijaa nyt on jo.
        Mikäli vaan taloudellinen tilanne antaa myöden. Vielä sitä tässä myös varmistellaan :). Ne eläinlääkärikulut tosiaan on se mikä varmasti on isompi laskupläjäys sitten.


      • aikuinen + 2 pupua
        Äiskä ja tytär kirjoitti:

        Mikäli kaniin päätysimme, täytyy hamsterin oltavat pysyä yhtä hyvinä vastedeskin, se on selvä. Sitä olemme myös pohdittu tänään, että mihinkä sen paikka siirrettäisiin ja missä olisi kanin häkille paras paikka. Rauhallinen paikka, ei vetoisa. Hamsterin alue pitäisi saada täysin erilleen kanista, koska mitä ilmeisimmin se sitä vaatii.
        Sitä ollaan kans pohdittu, että miten voimme olla varmoja, ettei kani pääse paikkoihin joihin sen ei kuulu päästä. Miten saamme akvaarioiden johdot ja muut johdot pois sen ulottuvilta. Kaikkea sellaista. On paljon huonekasveja. Suurimmasta osasta pitää luopua taikka laittaa korkeammalle paikalle jonne kanilla ei ole pääsyä. Mutta ei se ole ongelma. Lisäksi mulla on täällä kasviterraario, jossa on lasiovet, joten sinnekin voin huonekasvejani laittaa.

        Olen nyt jo aika monen kanin omistajan kanssa jutellut ja tulee sekä suositteluja että päin vastoin. Kiitos että annatte ajattelemisen aihetta :).

        Yksi vaihtoehto on ottaa aikuinen kani/kanit, joiden luonne on jo selvillä. Eikö vain. Ainakin ilmoituksia on aika paljon, joissa esim.allergian vuoksi myydään kani taikka ettei kani tule toisten kanien kanssa toimeen tmv. Sellaisellekin tapaukselle meillä olisi tarjota hyvä koti. Ja yhä vielä kuitenkin - harkintavaihe vaikka näin puhunkin ;)

        Juuri lattialta pissat luutunneena ja epätoivoisena miettineenä, että millä saisi uuden kanitulokkaan käyttämään keksimänsä television edustan sijaan pissalaatikkoa, voin vain suositella harkitsemaan tarkasti. Aikuisen kanin hankinta on siinä mielessä hyvä vaihtoehto, että voisit saada jo valkiiksi leikkautetut ja toisiinsa tottuneet kaverit. Mutta niinkuin meidänkin sisäsiistin tulokkaan myötä olemme huomanneet, uusi ympäristö voi saada kanin sisäsiisteydenkin katoamaan.

        Lehtikompostikehikoilla tai taikakuutiopaloilla voi rakentaa kanille aitausta, mutta joitakin yksilöitä ei nämäkään pitele. Ja tietenkin sisustus hieman kärsii. Mutta näistä voi tietenkin tehdä vain väliaikaisaitauksen ja aina teidän kotona ollessa antaa kanin rymytä ihan vapaana. Koti on tietenkin tällöin tehtävä kaniturvalliseksi.

        Kanin pitäminen paikoissa joihin se ei kuulu. Siinä on haastetta. Tuntuu, että monen vuoden aikana on aina edellisen ongelman vastaantulemisen ja ratkaisun keksimisen jälkeen kani järjestänyt uuden pähkinän purtavaksi. Se mukavasti sisustettu koti muuttuu pikkuhiljaa kun huonekaluja pitää järjestellä johtoja suojaamaan ja pissaavan kanin vuoksi pitää hankkia muivisuojia milloin minnekin.
        Sitten kun on vihdoin saanut jonkun asian rullaamaan, keksivät ne penteleet jotain uutta. Ja aina ei se puuhan järjestelykään auta, jos kani sattuu olemaan aktiivinen testailemaan huonekalujen puumateriaalien kovuuseroja.

        Ei sillä, ihaniahan kanit on, kunhan vain varautuu tähän monen vuoden säätöön. Helpommallakin varmasti pääsisi, kun valitsisi toisin.

        Voi olla, että juuri näiden ongelmien vuoksi monet kanit jäävätkin surullisesti häkkieläimiksi, kun lemmikin hankkija ei ole tajunnut mihin ryhtyy. Unelmapakettipupu saattaa kyllä osua kohdalle, mutta se taitaa olla hyvin harvinaista.

        Hankintavaiheessa onkin hyvä keskittyä eniten niihin negatiivisiin asioihin ja jos siltikin hankinta tuntuu siltä, että niiden kanssa voisi elää, niin mikä jottei.


      • tania78
        Äiskä ja tytär kirjoitti:

        Vielä tuosta kun mainitsin meidän kodin neliöt, niin ajattelin että tyttären huone olisi hamsterin puoli. Tavallaan tässä on kolme huonetta, kun on sellainen ruokailutila ja keittiötila myös erikseen sekä olohuone.
        Kääpiöhamsterit ei tunnetusti elä kauaa. Ollaan mietitty, että josko vasta sitten kääpiöhamsun jälkeen se toinen eläin, mutta kyllä täällä tilaa ja sijaa nyt on jo.
        Mikäli vaan taloudellinen tilanne antaa myöden. Vielä sitä tässä myös varmistellaan :). Ne eläinlääkärikulut tosiaan on se mikä varmasti on isompi laskupläjäys sitten.

        Hyvä, että olette harkinneet tarkkaan ja otat vastuun.
        Oletko käynyt jo http://www.kaniyhdistys.com ?
        Suosittelen ostamaan kasvattajalta ! Näin on varmempaa saada käsittelyyn tottunut kaveri. Myyvät myös aikuisia !

        Akvaaroin johdot kannattaa suojata johtosuojalla ja varmistaa vielä pienellä aidalla, jolloin kani ei pääse niitä lähellekkään. ( näin meillä )

        Onnea teille valitsemallanne tiellä. Kani vie sydämen ja hermot... :D


      • Äiskä ja tytär.
        tania78 kirjoitti:

        Hyvä, että olette harkinneet tarkkaan ja otat vastuun.
        Oletko käynyt jo http://www.kaniyhdistys.com ?
        Suosittelen ostamaan kasvattajalta ! Näin on varmempaa saada käsittelyyn tottunut kaveri. Myyvät myös aikuisia !

        Akvaaroin johdot kannattaa suojata johtosuojalla ja varmistaa vielä pienellä aidalla, jolloin kani ei pääse niitä lähellekkään. ( näin meillä )

        Onnea teille valitsemallanne tiellä. Kani vie sydämen ja hermot... :D

        Juu, ehdin jo tänään aamulla sinne rekisteröityä :).


      • Äiskä ja tytär.
        aikuinen + 2 pupua kirjoitti:

        Juuri lattialta pissat luutunneena ja epätoivoisena miettineenä, että millä saisi uuden kanitulokkaan käyttämään keksimänsä television edustan sijaan pissalaatikkoa, voin vain suositella harkitsemaan tarkasti. Aikuisen kanin hankinta on siinä mielessä hyvä vaihtoehto, että voisit saada jo valkiiksi leikkautetut ja toisiinsa tottuneet kaverit. Mutta niinkuin meidänkin sisäsiistin tulokkaan myötä olemme huomanneet, uusi ympäristö voi saada kanin sisäsiisteydenkin katoamaan.

        Lehtikompostikehikoilla tai taikakuutiopaloilla voi rakentaa kanille aitausta, mutta joitakin yksilöitä ei nämäkään pitele. Ja tietenkin sisustus hieman kärsii. Mutta näistä voi tietenkin tehdä vain väliaikaisaitauksen ja aina teidän kotona ollessa antaa kanin rymytä ihan vapaana. Koti on tietenkin tällöin tehtävä kaniturvalliseksi.

        Kanin pitäminen paikoissa joihin se ei kuulu. Siinä on haastetta. Tuntuu, että monen vuoden aikana on aina edellisen ongelman vastaantulemisen ja ratkaisun keksimisen jälkeen kani järjestänyt uuden pähkinän purtavaksi. Se mukavasti sisustettu koti muuttuu pikkuhiljaa kun huonekaluja pitää järjestellä johtoja suojaamaan ja pissaavan kanin vuoksi pitää hankkia muivisuojia milloin minnekin.
        Sitten kun on vihdoin saanut jonkun asian rullaamaan, keksivät ne penteleet jotain uutta. Ja aina ei se puuhan järjestelykään auta, jos kani sattuu olemaan aktiivinen testailemaan huonekalujen puumateriaalien kovuuseroja.

        Ei sillä, ihaniahan kanit on, kunhan vain varautuu tähän monen vuoden säätöön. Helpommallakin varmasti pääsisi, kun valitsisi toisin.

        Voi olla, että juuri näiden ongelmien vuoksi monet kanit jäävätkin surullisesti häkkieläimiksi, kun lemmikin hankkija ei ole tajunnut mihin ryhtyy. Unelmapakettipupu saattaa kyllä osua kohdalle, mutta se taitaa olla hyvin harvinaista.

        Hankintavaiheessa onkin hyvä keskittyä eniten niihin negatiivisiin asioihin ja jos siltikin hankinta tuntuu siltä, että niiden kanssa voisi elää, niin mikä jottei.

        Me ollaan melko boheemeja ilmeisesti.. eli pissat ei pahemmin pelota. Kääpiöhamsummekin pissailee omaan leikkipaikkaansa liruja. Suoraan lattialle, vaikka sillä siellä pissalaatikko onkin. No, sen pisut nyt on pikkuliruja kaniin verrattuna, mutta kuitenkin. Terrassaan kyllä käyttää hienosti samaa pissapaikkaa. Meillä on enimmäkseen kierrätyshuonekaluja, joissa elämä näkyy. Mitään siivoushirmuja ei olla vaikka ihan siisti koti onkin mielestäni. Eihän se nyt mitään herkullista ole pissoja siivota ja papanoita noukkia, mutta ymmärrän kyllä että se kuuluu asiaan. En millään usko että se kani niin täystuholainen olisi että saisi meidät hermoraunion partaalle. Ulkonäöllä ei muuten ole mitään väliä, paitsi että kääpiöluppaan ollaan ihastuttu. Joten semmoinen se varmaan sitten olisi. Näyttelyt ja muut kisat eivät kiinnosta.


    • 20 vuoden kokemus

      Kääpiölupat ovat rentoja pupuja. Kani pärjää yksinkin, jos sen kans vietetään tarpeeksi aikaa. Ihminen ei kuitenkaan lajitoveria korvaa. Kanin ylläpito maksaa noin 30 euroa kuukaudessa. Riippuu siitä mitä ruokaa antaa pupulle ja mistä hankkii kuivikkeet. Kanilla täytyy olla aitaus, jossa on myös yläpuolella verkko petoeläimien takia. Alapohjakin kannattaa verkottaa ettei kani pääse kaivamaan itseään ulos aitauksesta. Valmiitakin on myytävänä esim. seuraavassa linkissä:

      http://www.zooplus.fi/shop/jyrsijat/hakit_aitaukset

      Valjaisiin kani täytyy ensin totutella sisällä, muutoin se voi ulkona karata valjaista. Kaikki kanit ei totu valjaisiin ollenkaan.

      Kania ja hamsteria ei voi pitää yhdessä juoksemassa. Kääpiöluppa on voimakas kani ja pystyy hyppäämään korkealle. Meillä kääpiöluppa uros hyppäsi noin 80 cm korkean sohvan selkänojan yli. Kirjastossa kannattaa kysyä kirjoja kaneista.

      Tutustukaa kanin hoitoon, tapoihin ja mahdollisiin sairauksiin sekä sairauksien hoitoon kun harkitsette kanin ottamista. Kani elää 8-10 vuotta, jos ei sairastu vakavasti. Meillä vanhin kani eli 12 vuotta (pieni kääpiökani). Toivottavasti tästä on jotain apua.

      • Äiskä ja tytär.

        Kiitos ytimekkäästä selkeestä vastauksestasi. Tutustun antamaasi linkkiin.
        Kirjoja tullaan lukemaan, kunhan päästään kirjastoon.
        80 cm korkea loikka onkin jo aikamoinen :).


      • maria---
        Äiskä ja tytär. kirjoitti:

        Kiitos ytimekkäästä selkeestä vastauksestasi. Tutustun antamaasi linkkiin.
        Kirjoja tullaan lukemaan, kunhan päästään kirjastoon.
        80 cm korkea loikka onkin jo aikamoinen :).

        olen pahoillani jos sait vihamielisen käsityksen tekstistäni, mutta en vain kestä sitä kun aikuinen ottaa lapselleen lemmikin eikä ota siiitä itse vastuuta, tällä palstalla saa aina lukea kuinka lapset kyselevät neuvoja sairaan kanin hoitamiseen yms kanin hoitoon, ja teksteistä saa selkeän käsityksen ettei heillä ole hajuakaan kaninhoidosta. Monta kertaa olen lukenut että "mitä teen kun vanhemmat ei suostu viemään sitä eläinlääkäriin" ja parin päivän päästä keskustelussa lukee että kani on kuollut. Tämän taki yritin korostaa mahdollisimman hyvin että loppupeleissa Sinä olet elämestä ja mikä tärkeintä sen hyvinvoinnista vastuussa. Niinkuin yksi keskusteluusi vastanneista muistelee että olen kirjoittanut erääseen toiseen keskusteluun etten kadu omaa kaniani hetkeäkään, se on aivan totta. Itselläni on kaksi kääpiökania, ja nyt vielä 5 poikasen pesue:)) ja olen itsekin mokaillut kaninhoidon kanssa, tuota poikuetta ei pitäisi olla olemassakaan sillä kanini ovat eri häkeissä ja huoneissa mutta silti ne ovat onnistuneet tekemään poikasia jotenkin häkin kaltereiden kautta... mutta silti olen onnessani kun pikkuiset kasvavat jo niin nopeasti vaikkei ikää ole viikkoakaan:) Oma poikapupuni on maailman mahtavin elukka ja rakastaa rapsuttamista ja kaikenlaista huomiota. Kanin ylläpito maksaa loppupeleissä aika paljon, sille pitää antaa joka päivä tuoreruokaa ja heinää pitää olla aina saatavilla. Itse kuivasin kesällä keräämäni heinät talveksi varastoon niin sillä säästyi jonkin verran rahaa. pitää kyllä olla varovainen ettei kerää myrkyllisiä kasveja ja ettei heinä pääse homehtumaan esim. kosteassa kellarissa. jos on mahdollista kasvata itse kaikki mahdolliset tuoreruoatkin, siinä säästyy aika paljon rahaa. ja kasvata yrttejä, kuten basilikaa, rucolaa ja persiljaa, niistä kanit tykkäävät. Persiljaa ei saa antaa liikaa sillä siinä on paljon fosforia(tai jotain muuta, en muista enää) joka saattaa aiheuttaa munuaiskiviä jos antaa liikaa. Häkkiin kannattaa ostaa kulmavessa johon laittaa puupuruja ja häkin pohjalle laittaa esim vanha pyyhe, näin kani oppii(jos oppii) nopeammin sisäsiistiksi eikä mene turhaan puruja hukkaan kun ei tarvitse koko häkkiä niillä täyttää.

        Ja nykyään liian moni lapsi saa sen mitä haluaa, ja monesti kyllästyy nopeasti uuteen "leluunsa".
        Jos tyttäresi on oikeasti suht. kypsä ja vastuuntuntoinen lapsi niin kyllä sitten toki on ihan hyvä ottaa kani. suosittelen ottamaan kaninpokasen(mielellään 2) jostain sellaisesta kodista jossa niitä ei voida pitää, eli joutuisivat lopetettavaksi tai huonoon kotiin ellei kukaan suostu ottamaan niitä, saattaisit pelastaa eläimen hengen.


      • sekovartinen
        maria--- kirjoitti:

        olen pahoillani jos sait vihamielisen käsityksen tekstistäni, mutta en vain kestä sitä kun aikuinen ottaa lapselleen lemmikin eikä ota siiitä itse vastuuta, tällä palstalla saa aina lukea kuinka lapset kyselevät neuvoja sairaan kanin hoitamiseen yms kanin hoitoon, ja teksteistä saa selkeän käsityksen ettei heillä ole hajuakaan kaninhoidosta. Monta kertaa olen lukenut että "mitä teen kun vanhemmat ei suostu viemään sitä eläinlääkäriin" ja parin päivän päästä keskustelussa lukee että kani on kuollut. Tämän taki yritin korostaa mahdollisimman hyvin että loppupeleissa Sinä olet elämestä ja mikä tärkeintä sen hyvinvoinnista vastuussa. Niinkuin yksi keskusteluusi vastanneista muistelee että olen kirjoittanut erääseen toiseen keskusteluun etten kadu omaa kaniani hetkeäkään, se on aivan totta. Itselläni on kaksi kääpiökania, ja nyt vielä 5 poikasen pesue:)) ja olen itsekin mokaillut kaninhoidon kanssa, tuota poikuetta ei pitäisi olla olemassakaan sillä kanini ovat eri häkeissä ja huoneissa mutta silti ne ovat onnistuneet tekemään poikasia jotenkin häkin kaltereiden kautta... mutta silti olen onnessani kun pikkuiset kasvavat jo niin nopeasti vaikkei ikää ole viikkoakaan:) Oma poikapupuni on maailman mahtavin elukka ja rakastaa rapsuttamista ja kaikenlaista huomiota. Kanin ylläpito maksaa loppupeleissä aika paljon, sille pitää antaa joka päivä tuoreruokaa ja heinää pitää olla aina saatavilla. Itse kuivasin kesällä keräämäni heinät talveksi varastoon niin sillä säästyi jonkin verran rahaa. pitää kyllä olla varovainen ettei kerää myrkyllisiä kasveja ja ettei heinä pääse homehtumaan esim. kosteassa kellarissa. jos on mahdollista kasvata itse kaikki mahdolliset tuoreruoatkin, siinä säästyy aika paljon rahaa. ja kasvata yrttejä, kuten basilikaa, rucolaa ja persiljaa, niistä kanit tykkäävät. Persiljaa ei saa antaa liikaa sillä siinä on paljon fosforia(tai jotain muuta, en muista enää) joka saattaa aiheuttaa munuaiskiviä jos antaa liikaa. Häkkiin kannattaa ostaa kulmavessa johon laittaa puupuruja ja häkin pohjalle laittaa esim vanha pyyhe, näin kani oppii(jos oppii) nopeammin sisäsiistiksi eikä mene turhaan puruja hukkaan kun ei tarvitse koko häkkiä niillä täyttää.

        Ja nykyään liian moni lapsi saa sen mitä haluaa, ja monesti kyllästyy nopeasti uuteen "leluunsa".
        Jos tyttäresi on oikeasti suht. kypsä ja vastuuntuntoinen lapsi niin kyllä sitten toki on ihan hyvä ottaa kani. suosittelen ottamaan kaninpokasen(mielellään 2) jostain sellaisesta kodista jossa niitä ei voida pitää, eli joutuisivat lopetettavaksi tai huonoon kotiin ellei kukaan suostu ottamaan niitä, saattaisit pelastaa eläimen hengen.

        kanin sairastumiset kannattaa ottaa huomioon jo ennen ostoa. lukea kaikki mahdolliset tiedot kanin sairastumisesta, hoidosta yms. kani on kuitenkin aika vaativa lemmikki jos pääsee sairastumaan. pupu voi kuolla todella nopeasti joihinkin sairauksiin.

        kulut yhdelle kanille: heinää menee viikossa yhdelle kanille n. 1 heinäpussi (n.2e), leipää 1 pussi kahteen viikkoon (n.2e), raksuja n. 1 pussi viikossa (2-3e riippuen raksuista), suolakivi kestää varmaan kuukauden tai kaksi (hinta jtk pari euroa). vihannekset (salaatti, kurkku, omena, porkkana). marjat (mustikka, mansikka, vadelma)...


      • Äiskä ja tytär.
        maria--- kirjoitti:

        olen pahoillani jos sait vihamielisen käsityksen tekstistäni, mutta en vain kestä sitä kun aikuinen ottaa lapselleen lemmikin eikä ota siiitä itse vastuuta, tällä palstalla saa aina lukea kuinka lapset kyselevät neuvoja sairaan kanin hoitamiseen yms kanin hoitoon, ja teksteistä saa selkeän käsityksen ettei heillä ole hajuakaan kaninhoidosta. Monta kertaa olen lukenut että "mitä teen kun vanhemmat ei suostu viemään sitä eläinlääkäriin" ja parin päivän päästä keskustelussa lukee että kani on kuollut. Tämän taki yritin korostaa mahdollisimman hyvin että loppupeleissa Sinä olet elämestä ja mikä tärkeintä sen hyvinvoinnista vastuussa. Niinkuin yksi keskusteluusi vastanneista muistelee että olen kirjoittanut erääseen toiseen keskusteluun etten kadu omaa kaniani hetkeäkään, se on aivan totta. Itselläni on kaksi kääpiökania, ja nyt vielä 5 poikasen pesue:)) ja olen itsekin mokaillut kaninhoidon kanssa, tuota poikuetta ei pitäisi olla olemassakaan sillä kanini ovat eri häkeissä ja huoneissa mutta silti ne ovat onnistuneet tekemään poikasia jotenkin häkin kaltereiden kautta... mutta silti olen onnessani kun pikkuiset kasvavat jo niin nopeasti vaikkei ikää ole viikkoakaan:) Oma poikapupuni on maailman mahtavin elukka ja rakastaa rapsuttamista ja kaikenlaista huomiota. Kanin ylläpito maksaa loppupeleissä aika paljon, sille pitää antaa joka päivä tuoreruokaa ja heinää pitää olla aina saatavilla. Itse kuivasin kesällä keräämäni heinät talveksi varastoon niin sillä säästyi jonkin verran rahaa. pitää kyllä olla varovainen ettei kerää myrkyllisiä kasveja ja ettei heinä pääse homehtumaan esim. kosteassa kellarissa. jos on mahdollista kasvata itse kaikki mahdolliset tuoreruoatkin, siinä säästyy aika paljon rahaa. ja kasvata yrttejä, kuten basilikaa, rucolaa ja persiljaa, niistä kanit tykkäävät. Persiljaa ei saa antaa liikaa sillä siinä on paljon fosforia(tai jotain muuta, en muista enää) joka saattaa aiheuttaa munuaiskiviä jos antaa liikaa. Häkkiin kannattaa ostaa kulmavessa johon laittaa puupuruja ja häkin pohjalle laittaa esim vanha pyyhe, näin kani oppii(jos oppii) nopeammin sisäsiistiksi eikä mene turhaan puruja hukkaan kun ei tarvitse koko häkkiä niillä täyttää.

        Ja nykyään liian moni lapsi saa sen mitä haluaa, ja monesti kyllästyy nopeasti uuteen "leluunsa".
        Jos tyttäresi on oikeasti suht. kypsä ja vastuuntuntoinen lapsi niin kyllä sitten toki on ihan hyvä ottaa kani. suosittelen ottamaan kaninpokasen(mielellään 2) jostain sellaisesta kodista jossa niitä ei voida pitää, eli joutuisivat lopetettavaksi tai huonoon kotiin ellei kukaan suostu ottamaan niitä, saattaisit pelastaa eläimen hengen.

        Se on valitettavan yleistä, että lemmikkejä otetaan hetken mielijohteesta ja ilman sen enempää perehtymistä eläimen omiin tarpeisiin ja sen hoitoon. Akvaariomaailmassa tämä on todella tuttua myös, ja yhäkin vain vielä moni hankkii esim. kultakaloja pieneen pyttyyn. Sanotaan nyt täälläkin palstalla tämä kaikille tiedoksi, että kultakala on parvikala, vaatii siis lajitovereita. Mielellään lajialtaan ja viileää vettä, tilaa runsaasti miel. vähintään n. 500 litraa pienelle parvelle (6 kalaa yleensä voisi sanoa olevan minimiparvikoko). No, ei tästä sen enempää, mutta se on hienoa, että jotkut jaksaa valistaa. Tosin aina ei saa hyvää aikaan jos näihin tapauksiin vastaa heti haukkumasävyyn. Lepertelykään tosin ei auttane, mutta sellainen fiksu valistus kyllä on aina paikallaan. Akvaariopuolellakin on tosi hienoa kun jotkut "herää" ja alkaa ottaa kalatkin huomioon ihan oikeesti. Kypsytyshommat, lajien yhteen sopiminen, altaan koko ja muut seikat jotka kuuluu ottaa huomioon.

        Kun lastaan kasvattaa vastuuntuntoiseksi eläimiä kohtaan, se auttaa paljon asiaa että kotona on lemmikkejä. Aikuinen tietenkin ottaa päävastuun aina.

        Juu, olen muuten ammatiltani puutarhuri.. Kasvatan yrttejä kesällä kyllä.
        Hamsumme saa myös joka ilta tuoreruoka-annoksen.

        Onnea yllätyspoikueen johdosta sulle ;) ! Oli varmasti aika yllätys moinen.
        Ja en epäile yhtään etteikö olis suloisia ... =)


      • Äiskä ja tytär.
        sekovartinen kirjoitti:

        kanin sairastumiset kannattaa ottaa huomioon jo ennen ostoa. lukea kaikki mahdolliset tiedot kanin sairastumisesta, hoidosta yms. kani on kuitenkin aika vaativa lemmikki jos pääsee sairastumaan. pupu voi kuolla todella nopeasti joihinkin sairauksiin.

        kulut yhdelle kanille: heinää menee viikossa yhdelle kanille n. 1 heinäpussi (n.2e), leipää 1 pussi kahteen viikkoon (n.2e), raksuja n. 1 pussi viikossa (2-3e riippuen raksuista), suolakivi kestää varmaan kuukauden tai kaksi (hinta jtk pari euroa). vihannekset (salaatti, kurkku, omena, porkkana). marjat (mustikka, mansikka, vadelma)...

        Joo, kyllä tässä vielä ennen päätöstä otetaan selvää paljon paljon asioista.

        Positiivista muuten sekin, että tulee itsekin syötyä enemmän vihanneksia kun on niitä syöviä eläimiä kotona :).


      • puput
        Äiskä ja tytär. kirjoitti:

        Se on valitettavan yleistä, että lemmikkejä otetaan hetken mielijohteesta ja ilman sen enempää perehtymistä eläimen omiin tarpeisiin ja sen hoitoon. Akvaariomaailmassa tämä on todella tuttua myös, ja yhäkin vain vielä moni hankkii esim. kultakaloja pieneen pyttyyn. Sanotaan nyt täälläkin palstalla tämä kaikille tiedoksi, että kultakala on parvikala, vaatii siis lajitovereita. Mielellään lajialtaan ja viileää vettä, tilaa runsaasti miel. vähintään n. 500 litraa pienelle parvelle (6 kalaa yleensä voisi sanoa olevan minimiparvikoko). No, ei tästä sen enempää, mutta se on hienoa, että jotkut jaksaa valistaa. Tosin aina ei saa hyvää aikaan jos näihin tapauksiin vastaa heti haukkumasävyyn. Lepertelykään tosin ei auttane, mutta sellainen fiksu valistus kyllä on aina paikallaan. Akvaariopuolellakin on tosi hienoa kun jotkut "herää" ja alkaa ottaa kalatkin huomioon ihan oikeesti. Kypsytyshommat, lajien yhteen sopiminen, altaan koko ja muut seikat jotka kuuluu ottaa huomioon.

        Kun lastaan kasvattaa vastuuntuntoiseksi eläimiä kohtaan, se auttaa paljon asiaa että kotona on lemmikkejä. Aikuinen tietenkin ottaa päävastuun aina.

        Juu, olen muuten ammatiltani puutarhuri.. Kasvatan yrttejä kesällä kyllä.
        Hamsumme saa myös joka ilta tuoreruoka-annoksen.

        Onnea yllätyspoikueen johdosta sulle ;) ! Oli varmasti aika yllätys moinen.
        Ja en epäile yhtään etteikö olis suloisia ... =)

        Oletkin täällä saanut jo vastauksia, mutta eipä tuo varmaan mitään. Tyrmistyin hiukan marian ensimmäisestä kommentista, sillä itse kerkesin tekstisi luettuani ajatella jo mielessäni että vau, siinäpä vastuullinen ja innostunut vanhempi. Meille kun aikoinaan lemmikit hankittiin aina ehdolla, että ne sitten hoidetaan itse :) (suuret kiitokset näistä ihanista lemmikeistä omille vanhemmilleni). olen aivan samaa mieltä, että lapsi oppii vastuuta toisesta lemmikkien avulla, kun hoito on valvottua. Tyttösi vaikuttaa myös ajatelleen asiaa, kun on edelleen noin innokas ja hankkii tietoa.

        Kani ei ehkä yleensä ole mikään sylieläin, mutta onhan siitä nyt ihan mielettömästi iloa omistajilleen. Teillä kun on ennestään sellaisia enemmänkin katseltavia eläimiä, on kanissa varmasti mukavasti enemmän hoitamista! Meidän kani, joka otettiin aikuisena, ei ole edelleenkään mitenkään rapsuttelun perään, mutta sen touhuilua on aivan ihana seurata. Kanin saa varmasti myös kärsivällisyydellä lähes aina tottumaan hoitotoimenpiteisiin ja onhan sekin kiva, jos joskus saa rapsutella :)

        1. Kääpiöluppa kuulostaa oikein hyvältä, varmaan "varmiten" saattaa tykästyä läheisyyteen ihmisen kanssa, näin olen ymmärtänyt. Kaksin aina kaunihimpi, mutta sinuna harkitsisin ehkä myös yhtä kania, jos sinusta tuntuu, että aikanne ja innostuksenne on kestävää lajia. Tällöin kanista on enemmän seuraa lemmikkinä, ja esim. häkin koko ei tarvi olla niin valtava. Mielestäni kanini eivät ole kärsineet, päinvastoin, olen tainnut aina omistaakkin sellaisia erakkosieluja :D ei ole muihin kaneihin totutus onnistunut, mutta ihminen on ollut ihan hyvä kaveri. Ei niissä tyttären kavereissakaan varmaan vikaa ole, mutta totuttakaa kani(t) ensin omaan perheeseenne hyvin ja huolella.

        2. meidän kani on tosiaan aikuinen, hän on kääpiöristeytys. Porkkanoita menee n. 1kg viikossa eli n. 4e/kk, pellettiä ostetaan kerran kuussa 1kg n.5e, heinää menee kaupan pikkupusseja n. 2 /kk eli 4e (sitä on jatkuvasti kanilla tarjolla), purua menee vähän vaihtelevasti, mutta yleensä 2kpl sellaisia 5kg kaupan pusseja riittää / kk niihin menee joku 10e. siivoan pissapaikan joka päivä, kerran viikossa kaikki purut. huh, kanimme on tasainen kuluttaja :D mutta sellaisella 25e / kk pärjäillään, omista kani saa joskus omenaa, ruisleipää kuivana ja ruohoja on kasvateltu talvella ikkunalaudalla. Kallis ei meidän kaveri ainakaan ole.

        3. valjaita en itse suosi, niissä on aina vaara että jotain kani säikähtää ja rimpuilee irti. Luulen että meidän kaveria ei sitten enää sen jälkeen näkyisikään. Kallistuisin varmaan sinuna enemmän ihan ulkohäkkiin, koska verkko on tosiaan hyvä upottaa n. puolen metrin syvyyteen ihan vaan kaiken varalta. Eivät ne silti välttämättä kaiva.

        4. Suuri osa kaneja kantaa pasteurella-virusta, joka voi sairastuttaa muut jyrsijät. Mieluiten ei samaan huoneeseen kania hamsterin kanssa. muu sisätilanne riittää mielestäni kooltaan varmasti todella hyvin! lisäksi kannattaa käsittelyiden välissä pestä kädet, joskus kani voi purra vierasta eläimen hajua.

        iloisia hetkiä, jos kaniin päädytte!


    • gg

      suututtaa kun kani-ihmiset on monesti samaa mieltä kaikesta, ettei eläintä saisi ottaa ulkonäön vuoksi ja harkita pitää ja kaikke mikä saa puheiden kuulostamaan "vittuilulta" ja usein kanien omistajat leimataan ei ystävällisiksi! tuon asenteen ne vois unohtaa =( mutta kanit ei sylissä tosiaan tykkää kovin olla mutta posken rapsuttelusta varmaan kaikki melkein tykkää =') ja kannattaa häkki tehdä kanille jossa esim kanaverkkopohja joka on tasaisella maalla ulkona ettei tassuihin satu,kääpiölupat on tosi hyviä esteissä ja jopa yli 50 cm korkeutta menee joillakin helposti.:/

      • dirlandaaaa

        gg/ oon jokseenkin samaa mieltä, mutta en menis kaikkia kanien omistajia sanomaan epäystävällisiksi. osa ihmisistä voi olla vannoutuneita kanien suhteen ja voi varjella luontokappaleita antamalla muille neuvoja, etteivät ihan huonoihin paikkoihin joutuis.
        lisäks kani ei ole mikään helppo !lemmikki!, joten ihan ymmärrettävää että annetaan neuvoja ja varotetaan mahdollisista ongelmista.
        keskustelun aloittaja on tehny perusteellista työtä (lukenut kaikennäköistä ja ottanut selvää asioista). HYVÄ!


      • maija..
        dirlandaaaa kirjoitti:

        gg/ oon jokseenkin samaa mieltä, mutta en menis kaikkia kanien omistajia sanomaan epäystävällisiksi. osa ihmisistä voi olla vannoutuneita kanien suhteen ja voi varjella luontokappaleita antamalla muille neuvoja, etteivät ihan huonoihin paikkoihin joutuis.
        lisäks kani ei ole mikään helppo !lemmikki!, joten ihan ymmärrettävää että annetaan neuvoja ja varotetaan mahdollisista ongelmista.
        keskustelun aloittaja on tehny perusteellista työtä (lukenut kaikennäköistä ja ottanut selvää asioista). HYVÄ!

        Ihanaa, että on ihmisiä, jotka ottavat noin hyvin selvää ennen uuden lemmikin hankkimista :) itse en koskaan lapsena saanut lemmikkiä, koska äitini on allerginen ja kanin otinkin heti kun muutin omilleni. Ihmettelenkin suuresti, miksi suurin osa tämän viestiketjun vastauksista on niin negatiivisia. Itse olen menettänyt tuon karvaturrin myötä sydämeni täysin kaneille. Empä olisi uskonut, että näin aikuisiällä kiinnyn näin kovasti pieneen kaniin. Ja nyt kun vanhan kanin terveys on alkanut reistailla, en edes uskalla ajatella rakkaan ystävän menetystä :/

        Niin, kaneja ja luonteita on tosiaan monenlaisia, mutta ainakin meidän kääpiöluppa on mitä ihanin sylilemmikki. Sitä se ei heti alkuun ollut, mutta totuttelun myötä viihtyy hyvin sylissä ja tulee esim. matolle silitettäväksi heti jos siihen käyn itse pitkäkseni. Meillä ei kaneja ole kuin tuo yksi ja veikkaankin, että se on siksi samaistunut niin ihmisiin. Kani on mukana kaikessa mitä teemme, enkä voi hyväksyä kanin telkeämistä häkkiin pitkäksi aikaa. Kani kuitenkin on laumaeläin eikä lajitoverista haittaa ole, vaikkei kani sitä vaadikaan.

        Itse leikkasimme kanin heti puolivuotiaana, eikä se ole ikinä tehnyt tarpeitaan muualle kuin vessalaatikkoonsa. Papanoita joskus tippuu, mutta ne on helppo korjata roskikseen. Vessalaatikon kuivikkeena on turve, joka maksaa 7e 65l säkki, joten ei ole sekään hinnalla pilattu. Häkin pohjalla on matto, joten sen siistiminen ei ole iso homma. Ruoka ei mielestäni muutenkaan ole kallista, porkkanat, salaatti, tomaatit, kurkut eivät kuitenkaan hirveitä maksa.

        Näkökulmia on tietysti erilaisia ja tässä yksi. Meillä kaikki on mennyt hyvin ja kani on hurmannut koko perheen ja ystävät :) Kuten kerroin, itselleni kani on ensimmäinen lemmikki ja uskomattoman tärkeä. Tuntuu pahalta ajatella, että hetken päästä vanha kanimme ei enää hyppää aamuisin viereen sängylle :/


      • tuuri sinulla
        maija.. kirjoitti:

        Ihanaa, että on ihmisiä, jotka ottavat noin hyvin selvää ennen uuden lemmikin hankkimista :) itse en koskaan lapsena saanut lemmikkiä, koska äitini on allerginen ja kanin otinkin heti kun muutin omilleni. Ihmettelenkin suuresti, miksi suurin osa tämän viestiketjun vastauksista on niin negatiivisia. Itse olen menettänyt tuon karvaturrin myötä sydämeni täysin kaneille. Empä olisi uskonut, että näin aikuisiällä kiinnyn näin kovasti pieneen kaniin. Ja nyt kun vanhan kanin terveys on alkanut reistailla, en edes uskalla ajatella rakkaan ystävän menetystä :/

        Niin, kaneja ja luonteita on tosiaan monenlaisia, mutta ainakin meidän kääpiöluppa on mitä ihanin sylilemmikki. Sitä se ei heti alkuun ollut, mutta totuttelun myötä viihtyy hyvin sylissä ja tulee esim. matolle silitettäväksi heti jos siihen käyn itse pitkäkseni. Meillä ei kaneja ole kuin tuo yksi ja veikkaankin, että se on siksi samaistunut niin ihmisiin. Kani on mukana kaikessa mitä teemme, enkä voi hyväksyä kanin telkeämistä häkkiin pitkäksi aikaa. Kani kuitenkin on laumaeläin eikä lajitoverista haittaa ole, vaikkei kani sitä vaadikaan.

        Itse leikkasimme kanin heti puolivuotiaana, eikä se ole ikinä tehnyt tarpeitaan muualle kuin vessalaatikkoonsa. Papanoita joskus tippuu, mutta ne on helppo korjata roskikseen. Vessalaatikon kuivikkeena on turve, joka maksaa 7e 65l säkki, joten ei ole sekään hinnalla pilattu. Häkin pohjalla on matto, joten sen siistiminen ei ole iso homma. Ruoka ei mielestäni muutenkaan ole kallista, porkkanat, salaatti, tomaatit, kurkut eivät kuitenkaan hirveitä maksa.

        Näkökulmia on tietysti erilaisia ja tässä yksi. Meillä kaikki on mennyt hyvin ja kani on hurmannut koko perheen ja ystävät :) Kuten kerroin, itselleni kani on ensimmäinen lemmikki ja uskomattoman tärkeä. Tuntuu pahalta ajatella, että hetken päästä vanha kanimme ei enää hyppää aamuisin viereen sängylle :/

        Sinulla on tainnut käydä tuuri, kun et tiedä pahemmasta! : D Siksi kai täällä pyritäänkin hankkijaa mieluummin varautumaan pahimpaan ja yllättyvän iloisesti, kun odottavan sylikania ja pettyvän kun kotia tuhoaa pahantuulinen talttahammas.


    • Nainen, vm73

      Hei! Aika nahkean ja negatiivisen vastaanoton sait. ;o) Näin se on aina, mutta älä anna sen lannistaa.

      Itse kinusin vanhemmiltani lemmikkiä koko lapsuuden ja 11-vuotiaana taisin sen muistaakseni saada vihdoin. Sain 2 maatiaiskania, ilmaiseksi kun sai ja ihan sukurutsaista kantaa. Äitini ei tiennyt otuksesta tuon taivaallista, enkä itsekään. Toinen söi 2-viikon kuluttua sinitarraa, jota oli pudonnut seinältä ja se menehtyi hoidosta huolimatta. Toinen jouduttiin lopettamaan n. 1v.-ikäisenä, kun sai kaihin ja sokeutui. Kuten sanoin, oli TODELLA sisäsiittoisesta suvusta. Kun oma lemmikkiharrastukseni sai näin julman alun, niin minua ilahduttaa paljon, kun sinä täällä fundeeraat etukäteen kaikkia juttuja. Oma äitini pitää eläimiä söpöinö, mutta epähygieenisinä, eikä halua niitä kotiinsa.

      Hankin uusia kaneja itselleni vasta nyt aikuisiällä (nytkin on belgianjättiä, 2 kääpiöluppaa ja 4 kääpiölupan poikasta)

      Mutta. Kääpiöluppia omistavana totean rodun olevan mukava ja lapsiystävällisempi, kuin risteytykset, tai jätit. Itselläni oli risteytysnaaras, joka oli agressiivinen. Jos olin hänen kulkureitillään, näykkäisi se minua jalasta, että siirräppäs kinttuasi... Mennä murisi pitkin asuntoa.Tällä kanilla oli 1 huone omana valtakuntanaan, eikä se ollut ikinä kiinni. Sattui näet olemaan luonnostaan hyvin siisti tapaus, joka kävi häkissään vain vessassa. Joskus aniharvoin oli innostuksissa pudonnut papana lattialle. Samassa huoneessa asui sillä kaverina 2 marsua. Marsut sai kyllä toisinaan väistellä, sillä elelivät nekin vapaana samassa huoneessa. Mitään sen pienempää en uskaltaisi kanin lähelle päästää turvallisuussyistä.

      Nyt olen hoitanut jaloittelun isoilla häkeillä. Jos kani osoittautuu sisäsiistiksi, voi sen aidata ns. turvalliseen kohtaan huonetta kevyellä metallisella aitauksella, kun ei itse sitä voi silmä kovana vahtia. Isot kanit pääsee ulos kesäksi, jossa niillä on iso 2:n koiran koppi suojanaan, verkko yllä, alla ja sivuilla, niin ei pedot kiusaa. Pikkukaneille teen ison kesäaitauksen ns. kylmävarastoon, eli varastoon, jossa ei ole lämmitystä lainkaan. Saavat elää vapaammin, kuin mitä sisätiloissa kyetään järjestämään. Pitää kyllä katsoa, että kani osaa olla aitauksessa. Itselläni tuo risteytyskani ei älynnyt, että ulkoaitauksessa voi pissiä ja kakkia myös. Oli järkkyä huomata illalla kania sisään hakiessa, että oli rassu pidättänyt koko päivän. :o(

      Heinät haetaan meillä läheiseltä maajussilta hintaan 1,5€/paali. Heinä on hyvälaatuista, mikä tulee tietysti varmistaa ennen kauppoja. Purut on haettu isossa paalissa agrimarketista. Hinta on vaihdellut 8-14€/paali, mutta sillä vaihtaa puruja kanikoppiin jo erinäisen määrän. Kuivamuonaksi on kuivattu itse kaikki edellispäiväiset leivät ja valmisruokana käytän Royal Rabbittiä, jota saa ainakin agrimarketista. Hinta oli muistaakseni n.25€/25kg. Porkkanoita tarjouksesta lähikaupasta, tuoretta ruohoa ja muuta puputettavaa saa kesäisin suoraan luonnosta. Niitä voi kuivattaa makupaloiksi talven varalle, jos oma viitseliäisyys riittää. Netistä löytyy listat myrkyttömistä ja myrkyllisistä kasveista. Isoissa pakkauksissa kaikki on monin kerroin halvempaa, mutta säilytys vaatii jo hiukan tilaa.

      Eläinlääkärikuluja voi tulla toisinaan. Itse jouduin kertaalleen tuossa yhden kanin lopettamaan sairauden vuoksi ja sen lasku oli 85€. Ei siis halpaa. Kannattaa pistää se 100€ fikkaan pahan päivän varalle, niin sitten ei ole niin paniikki, jos pupsi sairastuu.

      Omat pupuni eivät sylissä viihdy. Paijauksista ja rapsuttelusta tykkäävät kääpiölupat, mutta belgianjätit eivät halua yhtä ainuttakaan rapsutusta. Itse pidän kääpiöitä ns. lemmikkeinä ja jättejä odottamassa mahdollista pataan pääsyä, joten en ole alun perinkään alkanut niitä paapomaan. Eivät silti minua muuten säiky, kun niitä hoidan päivittäin kumminkin.

      Jos päädytte kanin ottoon, niin älä tee sitä lapsellesi, jonka oma äitini teki minulle. Hän kiristi minua monessa asiassa sillä, että jos et tee juuri näin, niin kani lähtee... Minusta se oli hirveää ja tunteetonta, sillä kanihan oli minulle perheenjäsen! Kannusta lasta positiivisesti, jotta hän tuntee iloa tuottaessaan kanille mukavia asioita, puhtaita kuivikkeita, herkkupaloja, paijailua.

      Kun tietää millaisen veijarin kotiinsa on ottamassa, niin sitä ehtii tekemään monet tärkeät valmistelut jo ennen kanin tuloa, kuten listojen- ja johtojen suojaukset. Se helpottaa alkutilannetta kummasti.

      Kanin hita vaihtelee sen mukaan, onko ottamassa paperillisen rotukanin, vaiko paperittoman ihan yhtä rotukanin. Mulla on kanit puhtaita rodultaan, mutta vain yhdellä on paperit. Papereita ei tarvitse, jos ei halua lemmikkiään näyttelyttää tai käyttää poikasten tuottamiseen. Silloin ei ole niin väliä silläkään, millaista väritystä kani kantaa turkissaan ja geeneissään. Pääasia, että kani näyttää lapsesta mukavalta ja on terveestä suvusta ja vanhemmista.

      Ei muuta ku zemppiä kaniopohdintoihin. Mun täytyy painua vaihtamaan niitä kuivikkeita noille jäteille.

    • gdfgdg

      Lapsellasi on jo hamsteri, ei noin nuori jaksa hoitaa vielä kania. Hoito siirtyisi täysin sinulle.
      Mutta jos päädytte nyt ottamaan kanin niin ottakaa YKSI, mutta empä suosittele. Aikasemmat kirjottajat kertoikin hyviä pointteja... hetken huuma menee ohi.

      • Kasvattaja

        Itse kasvattajana ja perheellisenä, voin suositella kania lemokiksi lapselle.
        Kunhan aikuinen ruokkii ja hoitaa sen häkin.
        Näin meilläkinn. Vastuuta ei voi laittaa lapselle.
        Kääpiölupat ainakin viihtyy sylissä ja rakastavat rapsuttelua.
        Kaikki kanini on varsin hellyydenkipeitä.
        Eli voin suositella kania siihen rooliin mainiosti.


      • OLLP

        VOI *******!!!!!!! MÄ OON 9 VUOTIAS JA HOIJAN MUN KANEJA HYVIN!!!!!! TÄNNE LUVULLE 2016 ON KERTYNYT SAMA *****........ JA SÄ gdfgdg KAKSI KANIA PER LÄRVI!!!!!!!!!!!!!!!! KYLLÄ MINÄ OMISTA KANEISTA HUOLEHIN!!! HERRAN JUMALA......


    • ??

      Ärsyttävää ku jokku on semmosii että EI NIIN NUORELLE KANII mää sain 10v ensimmäisen kanin! luin siittä 2v melkeenpä ja sitte mää sain sen!

    • nellaförevah

      siis eix muka 9wee sais muka kaNii lemmikix??????!?!?!? mä ooonnn 11wee jjaa sain 10weeenä kanin, sellasen lörppökorvse, sen nimi on nella ja se on iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiihana!!!!!!! luin tyyliiii 5 vuotta ennen ku sain sen!!!! ett mä silitän ja hellin sitä joka päovä!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!111 et mitä te oikeee ajattelette -.-.-.-.- JA oooon khyllllll aiq kypsä ikäisekseni.... (;;;;

    • ei pidä yleistää

      hmm, täällä puhutaan paljon eläimistä "yksilöinä", mutta olenpa sitä mieltä että lapset ovat ihan samalla tavalla yksilöitä, ei voi yleistää, että alle 13 vuotiaat eivät ota vastuuta ja hoida lemmikkejään, kun taas yli 18 vuotiaat hoitavat lemmikkinsä moitteitta.
      niin myös kanit on yksilöitä, mistäs tietää jos teidän lapsen kani sattuisi olemaan se sylivauva, tuntuu että lapsilla riittää sitä intoa ja kärsivällisyyttä kuitenkin seurustella kanin kanssa kuin esim. monella aikuisella ja sitä myötä kanikin voisi tottua käsittelyyn ja syliin.

    • mietinpähänvain

      miksi ihmiset lyttäävät heti toisten ajatukset ottaa kani?
      ihan hyvin 9-vuotias kanista voi hyvän huolen pitää, jos vain vanhemmat ovat mukana !
      itsekkin sain ensimmäisen kanini 9 vuotiaana. ja ihan hyvin sitä hoidin!

    • tj

      Sain ekan kanin, kun olin kanssa 9-vuotias. Olen harrastanut kaneja nyt siis 10 vuotta melko tarkkaan!
      Ensimmäiset viisi vuotta meillä oli yksi uroskani, joka sitten leikattiin ja tuli naaras kaveriksi. Pari vuotta sitten tuli poikavauvakani vielä kolmanneksi. Kaikki kääpiöluppakorvia. Kaksi vuotta sitten eka poikakani lopetettiin, kun oli jo niin sairas, ja pari kuukautta sitten tyttö. Nyt siis on yksi kani.
      Pakko sanoa, että kahdessa kanissa on kaksinkertainen työ. Ajattelin itse, että kyllä menee melkein samalla työllä 1, 2 tai 3 kania, mutta käytäntö olikin sitten aivan muuta. Ensimmäinen kani oli sosiaalisin ja "onnellisimman" oloinen, vaikka olikin yksin. Sai paljon huomiota, ja oli joka päivä vapaana monta tuntia eli aina kun oltiin kotona. Muut kanit on ollut paljon varauksellisempia ihmisä kohtaan, koska ovat saaneet niin paljon seuraa lajitovereistaan...

      Kehotan miettimään hamsterin ja kanin yhteiseloa tarkkaan. Eräältä tutulta kaniharrastajalta oli kani potkaissut marsua "kylkeen" ja marsun sydän oli pysähtynyt ja kuollut. Kanilla on takatassuissa AIVAN VALTAVASTI voimaa. Ja ko. marsu oli siis asunut vesisängyn kehikossa, jonne kani oli valvonnan petettyä hypännyt.
      Ja kanit todellakin OIKEASTI hyppää korkealle! Meillä kaikki kanit hypännyt sängyille ja sohville. Joskus etsittykin kania, kun pitänyt mennä nukkumaan häkkiin yöksi, ja löytynyt lopulta sängyltä makoilemasta :D
      Eli ei riitä ihan pieni aita, joa haluaa ulkona pitää. En itse pitäisi kania ulkona ilman valvontaa/kunnon HÄKKIÄ (katto ja lattia) muiden eläinten pelossa, ja siksi, että kaivavat nopeasti itsensä aidan ali tai hyppäävät korkeankin aidan yli. Ja helteellä ja kylmillä ilmoilla en suosittele pitämään lainkaan. Eri asia on sitten nk. ulkokanit, jotka asuvat mm. maatilloilla. Meillä viety kaneja valjaissa ulkona.

      Mielestäni kääpiöluppa on hyvä valinta! Meillä tyttökani oli tooodella temperamenttinen, joten oman kokemuksen mukaan leikattu poika ehkä paras... Tai sitten vain oli "huono" tuuri :D
      Kani on soisaalinen eläin ja tarvitsee lajitovereita, mutta jos on itse toooodella sitoutunut niin kyllä kanin saa tyytyväiseksi, vaikka olisikin yksin. Ja useammassa kanissa on omat ongelmansa.

      Ja raha.... Ei kani maailman kallein eläin ole, mutta meillä ainakin mennyt rahaa melko paljon... Ja erityisesti kun oli useampi... 2kania=2xruokakulut!
      Rahanmeno ollut vaihtelevaa. Nyt keväällä kun jouduttiin käymään paljon lääkärissä, niin mun omat palkat meni niihin kyllä ihan helposti. Eli monta sataa kuussa.... Sit taas ekan kanin kaa ei jouduttu käymään paljonkaan lääkärissä eikä ostamaan mitään lääkkeitä tms. niin ei ollut kuin ruoka-, heinä ja kuivikekului. Ja kerran kun ostaa kunnon harjan, juomapullon, joka ei valuta ja tukevan ruokakupin niin ei tarvii niitäkään uusii helpolla!
      Onnee kanin hankintaan :) Kanit on ihanan sosiaalisia, kun antaa vaan tarpeeksi aikaa :))

    • tytsy97

      Miksi ihmeessä kaikkia, jotka on ottamassa ekaa kaniaan, pidetään tietämättöminä? Hei haloo, ihmiset, kaikilla on joskus ollut ensimmäinen kani! Ja ei tosta viestistä sitä käsitystä saanut, että tytär yksin joutuisi hoitamaan. Olisi ihanaa jos olisi tommonen vanhempi joka ottaa asioista selvää ennen kun sanoo juu taikka ei. Unohtakaa yleistykset!!!

    • MILLA MÄNTSÄLÄ

      moi oon milla mulla on aivan sama kuume enkä tiedä miten pystyisin odottamaan että saisin kanin luen tietoa kaneista kirjaston kirjoista ja kirjoiotan sillaseen vihkoon kaneista sen vihon nimi on minä

    • tarvitseetietoa

      Heipähei !
      Itselläni on ollut kaneja melkein 5 vuotta ja olen nyt 14. :>
      6 vuotias kanini nukkui pois 3 päivää sitten. Se on raskas kokemus. Joten suosittelen että jos aiotte ottaa pupun, ottakaa kasvattajalta, ja älkääkä ottako 2v tai yli siitä kania. Pikkuiselle tyttärellesi voisi olla todella haikeaa luopua kanista. Vanhoille kaneille tulee herkästi vaivoja, ja tilat menee ja tulee nopeasti. Nuori kani 9viikkoisesta-1vuotiaaseen, siltä väliltä kannattaa hankkia. Ja hmmnh, suositteluni on joko kääpiöluppa tai hermeliini. Itselläni nyt hermeliinin ja leijonalupan sekotus. Mukavia kanihetkiä ! :)

    • Toivottavastiapua ;)

      Juu ainahan on hyvä että kaneilla on seuraa, ihmisen seura ei varmasti korvaa sitä toisen kanin antamaa rakkautta. (Tottakai kani tarvitsee myös ihmisen rakkautta) :D
      Jaa-a, kääpiöluppa kyllä sopii ekaksi kaniksi, arkuutta kyllä useimmilla yksilöillä ilmenee, ja suosittelisin risteytyskania. Minulla oli kääpiöluppa, joka oli arka. Ei antanut silittää, lopulta alkoi purra kun edes lähestyi sitä. Nyt minulla on risteytyskani Donna, joka on kääpiölupan vastakohta. Se on rohkea, huomion kipeä, nuolee naamaakin. Mistä se muuten johtuu? Osaako joku vastata? Joka ikinen päivä tekee tälläistä. Donnassa on hermeliiniä ja kääpiöluppaa. Hauskinta siinä on, että toinen korva on pystyssä, ja toinen alhaalla :D Jaa no yksin se on eikä oo mitään masennuksia ym.. tullut.. Johtunee varmaan siitä että sillä on traumat tästä kääpiölupasta mistä puhuin, niin se meinasi tappaa Donnan. Yksin elelee ja hyvin pärjätään :) Tuohon kolmoseen: kyllä se kani/t olisi kyllä tyytyväinen jos pihalla sais aitauksessa olla.. Kanien unelmaa ;) Juu, tuota tuohon hinta juttuun..: Ei kanit syö niin paljon rahaa kuin kuvittelee, ainakaan meillä. Heinää kuitenkin tarvii, purua, ruokaa, muuten tietysti eniten rahaa vie tuo ruoka: jos antaa siemensekoistusta, (jota ei ole pakko antaa) se vie rahaa. Mutta jos ei anna kanien siemensekoitusta, täytyy antaa aamuin illoin kasviksia. Mutta tuota "Herkkuruoka"- siemensekoitusta voi antaa silloin tällöin myös herkkupaloina, nimensä mukaan. ;) Ja vielä tuosta liikunnasta. Ei kanin liikunnan tarve niin hirveä ole kuin sitä luulee.. Minä itse ajattelin alussa että miten jaksan hoitaa kanejani, mutta nythän se on lasten leikkiä! :D ALUSSA KANIN HOITO ON HAASTAVAA. Aikuisen pitää juuri tästä syystä olla parina kuukautena mukana täysillä!

    • H3BUL11NU

      Mulla taas 3 ja 1vuotias kani. Niissä todellakin on työtä! Toinen hieman ujo ja toinen ei pidä sitten paljonkaan käsittelystä. Rahaa menee paljon... Olin itse 8 kun sain ekan kanini (tämän diivan joka ei käsittelystä pidä) olen nyt 10 ja täytän 11.
      Miksi ette voisi hankkia kania ,kunhan muistatte ettei kanista ole seuraksi kuten koirasta ja kissasta sekä ,että kanit ovat saalis eläimiä ,ja on oltava varullaan jos syliin nappaa tmv..
      Kanini on repinyt tiivistettä ja pyrryt ex-kodimme terassin aitausta ,pahaa jälkeä.

      Kani on hyvä valinta ensikertalaiselle ja ihmiselle joka kaipaa välillä haasteita.
      2 kania on hyvä. Ottakaa miel valmiiksi leikattu uros ja naaraalla ei oikein väliä. Jos naaras kiusaa urosta (leikattua) niin sekin on leikattava. Voitte kyllä ostaa kaksi valmiiksi leikattua kania. Ottakaa huomioon että naaraan leikkaus on 200e paikkeilla ja uroksen 100 euron niin paras valinta on valmiiksi leikatut .
      Muistathan ohjeistaa tytärtäsi siitä huolimatta mitä hän jo osaa ; )

    • minä vaan

      MÄ sain ekan kanin 6v ja se menehty mutta nyt oon jo 14 ja mulla on 9 kanin kanila :) kanin hoitaminen on aika helppoa nyt kun sitä miettii ja kania kun miettii niin nuorelle paras vaihto ehto on lyhyt karvainen alle 2 kg ja maatiainen mulla on maatiainen joka on tosi kiltti ja pieni eikä hoitokaan ole vaikeaa :D

    • H3BUL11NU

      minä vaan// Kanin hoitaminen on helppoa periaatteessa....Kani ei ole oikein seura eläin eikä mikään halinalle..
      Vessan siivous yms...On se 2 kaninki hoito jo työlästä ,eli ihan pikku juttu!

    • Juppe Puputti

      Kani on ihan mainio lemmikkieläin. Täällä olisi myytävänä söpöjä luppakorvaristeytyksiä. Lemmikkieläinliikkeissä 70e. Itse myyn suoraan 30e/pupu

    • kanifani:3

      kanit ovat todella hyviä eläimiä:) ja kyllä kanit sylissä tykkäävät olla ainakin oma kanini oli jo ensinmäisestäpäivästä lähtien sylissä nii nykyään kun se on 3vuotta niin se nauttii sylissä olosta ja tulee aina rapsuteltavaksi;D

    • kanifani:3

      sain itse oman kanin kun olin 9. hoidin aina kaikki sen tarpeet mutta kyllä äiti aina auttoi ja nyt oon 13 vuotta ja kani on yhtä rakas yhä:)että ei kaniin kyllästy jos siitä oikeasti pitää:)

    • Autan(ko)

      Suosittelisin kirjaa nimeltä Hamsterit, marsut ja kanit. Sieltä saa hankkimiseen ruokkimiseen ja tälläsiin tietoa;)

    • Napsu22

      Pieni kysymys: Haittaako jos otamme kanin niin se että naapurissamme on hyvin äreitä ja semmoisia isoja koiria jotka ei oikein osaa käyttäytyä oikein hyvin ihmisiinkään.? Ettei ne niinkuin hyppäisi kanin kimppuun jos se on pihalla tai jotain? Olisi kiva saada vastauksia. Ja sit vielä toinen kysymys: Että voiko niitä kaneja ottaa kaksi naarasta vai pitääkö olla naaras ja uros? Ja sitten haluaisin vielä tietää että miten kani voi saada poikasia? Anteeksi kun en oikein tiedä näistä mitään... :-D

      • Kanilääw

        Jos koirat eivät pääse vapaaksi ja olisi mahdollist että pääsisi teidän pihaan, nii ei se sitten haittaa. Naaras&Uros, uros leikkautetaan. Tai sitten kaksi naarasta samasta poikueesta. Kanit saa poikasia ihan normiin tapaan.

        Ja hyvä että kysytään, eikä mennä vain. (:!


    • Mila pupu

      1. suosittelisin ensikaniksi n. 6 kk. leikattua uros kääpiöluppaa, sillä kääpiölupat ovat seurallisia ja kilttejä, sentakia leikattu ja yli 6 kk. koska silloin murosikä on jo ohi ja leikattu uros on rauhallisempi. Ja kyllä kania voi pitää yksin, itsellänikin on vain yksi, kunhan pitää tosi paljon seuraa

      2. ruokiin kuivikkeisiin yms perusjuttuihin uppoaa ehkä semmoiset ainakin 200 e vuodessa, luutavasti enemmän/ kani, eläilääkäri kulut ovat sitten oma juttunsa...

      3. olisiko kani yksin koko kesän isovanhempien pihalla?? jos olisi, älkää tehkö nii, sillä kani voi loukkaantua yms. evätkä paikalla olevat henkilöt osaisi pakosta auttaa, kani voisi myös kaivaa tiensä ulos ja karata... kerrostalon pihallekkaan en suosittele, jos se on vilkkaan tien vieressä, sillä ruoho on silloin ihenyt itseesä saasteita. Se pätee myös pihalta tuodun heinän suhteen, kania voi pitää valjaissa/aitausessa pihalla valvottuna, mutta en suosittele jättämään yksin, jollei aitaus ole rakennettu siihen kania varten, niin ettei se voi vahingoittua/karata

      4.kannattaa laittaa hamsterin leikkipaikka jonnekkin muualle, minne kani ei pääse, sillä kani voi hypätä kevyesti n.40- 60 cm. sillä jos kani sinne pomppaa, ja vahingossa potkaisee hamsteria, niin siinä lähtee hamsterilta henki pois...

      5. joku mahdollismman uusi, ei mikään 1995 tehty, sillä niissä on vanhahtavaa tietoa, itse olen myös suosinut suomalaisen kirjoittamia

    • Joku jäbä

      Mäkin lainasin kirjastosta kirjoja ja kirjoitin tietoa vihkoon:) Oon 10v ja kohta saankin jo kanin:))

    • Anonyymi

      Meillä leijonaharjaskani, joka nyt 16-vuotias. Ollut takkahuoneessa häkin ovi avoinna ja päässyt vapaasti liikkumaan. Asioilla käynyt häissä. Nyt vanhana ei enää tullut ulos häkistä. Aivan ihana lemmikki. Suosittelen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2860
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      115
      2135
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      1003
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      884
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      736
    Aihe