Hengitystieoireet keliakiassa?

k

Onko täällä keliaakikoita, joiden keliakiaan on liittynyt hengitystieoireita? Itselläni vatsavaivojen lisäksi ollut limannousua todella pitkään ja pientä yskää..voiko nämä liittyä keliakiaan?

Kiitos jo etukäteen.

8

7487

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keliaakikko,

      Keliakia on ohutsuolen sairaus(Suolinukan tulehdus) eikä se liity sun vaivaan...sun ongelmat viitais tonne refluksi oireiden suuntaan,siinä kun just on tota yskää ja limaa minkä vatsahapot sysää liikkeelle.Prosessista kannattaa lukea enempi Refluksi.fi sivustolta jossa aiheesta on mahtava tietopaketti ja siellä voi keskustella ja kysyä taudista.Toinen vaihtoehto on tietysti hengityselinten sairaudet,astma ym..jossa liman eritys ja yskä tavalliset oireet.Jotenka viittaa joko vatsan puolelle tai keuhkoihin.

      • ........

        Mun sukulaisella todettiin juuri keliakia ja hänellä on myös refluksioireita silloin tällöin.

        Keliakiaanhan liittyy hampaiden kiilteen menettäminen, muutokset ikenissä sekä esim. kurkkukipu.


      • kelikeli
        ........ kirjoitti:

        Mun sukulaisella todettiin juuri keliakia ja hänellä on myös refluksioireita silloin tällöin.

        Keliakiaanhan liittyy hampaiden kiilteen menettäminen, muutokset ikenissä sekä esim. kurkkukipu.

        refluksissa löystyy ruokatorven alaosan sulkijalihakset jotka "vuotavat" eli päästävät happoja ruokatorveen kurkkuun siitä johtuvat närästys köhä yskä..refluksi voi iskee keneen tahansa millon vaan.Noi ien hammas jutut johtuu tosiaan keliakiasta ja ovat huonon ravinnon imeytymisen seurauksia,aiheuttaa puutostiloja mutta jos keliakia ruokavalioo noudatetaan tarkasti ihminen on terve eikä tuu puutostiloja ongelmineen


    • hei70

      ruokatorven sulkijat saattavat vuotaa .. tai sitten
      hengitysoireet tulee epäsuorasti vagushermon ärsytyksen kautta
      ruokatorvesta. Suuongelmat kuuluvat myös reflukistaudin oireisiin
      joten on siinä selvittämistä kumpi aiheuttaa ...

    • justiina 14.

      Minulla oli limannousua myös todella pitkään. Yhtä rykimistä koko elämä. Varsinkin, jos söin tuoretta ruisleipää tai tuoretta pullaa, niin "konsertti" oli valmis. Lopulta tuntui siltä, etten enää jaksa rykiä ja kakostella niin paljon kuin pitäisi vaan ääneni sortuu. Juoksentelin lääkäriltä toiselle. Ei tuloksia, mutta erilaisia ohjeita loppumattomiin. Lopulta sain esittämällä pahkipöhköä keliakiaverinäytteet otetuiksi ja kaikki kokeen tulokset osoittivat, että keliakia oli tosi asia. Saatuani diagnoosin ja alettuani tiukan dieetin kesti reilut puoli vuotta, kun hoksasin, etten enää rykinyt lainkaan. Oli ihmeen hiljaista. Nykyään jos alan "konsertoida" limannousun vuoksi joku perheenjäsen kysyy heti: "Mitä olet syönyt?".

      Tämä on tietääkseni hyvin harvinainen ilmiö ja yleensä lääkärit laittavat koko homman jonkun muun asian piikkiin. Fiksut lääkärit sanovat, että "tämä on kinkkinen juttu selvitettäväksi". Osa toteaa, että se voi olla vain tapa, mutta minulla on aivan erilaiset kokemukset. Oma kokemukseni osoitti syy-yhteyden oikein hyvin. Keliakiaa tutkitaan täydellä teholla tällä hetkellä ja tutkimustuloksien saldo on vain jäävuoren huippu. 20 vuoden kuluttua tiedämme paljon enemmän.

      Sinuna menisin lääkäriin kertomaan ylipäätään oireista, jotta jostain aloitettaisiin ja saisit tietää tuloksia. Tie voi olla pitkä ja loppudiagnoosi voi olla refluksi, mutta tähystyksessä paljon selviää sekä laboratoriokokeissa. Ole sinnikäs ja vaadi lisää kokeita ja tutkimuksia. Suomessa on ymmärtääkseni alle 100 000 tuhatta diagnosoimatonta keliaakikkoa, joten sitenkin asiasi on tutkittava. Jos suvussasi ilmenee keliakiaa ylenevässä tai alenevassa polvessa ( isät, äidit, lapset) tai ylipäätään vanhempien suvuissa on keliakiaaa, niin silloin pääset vieläkin helpommin tutkimuksiin.

      • Ongelmat loppui

        Minulla oli pitkään (vuosia) jatkunut yskä ja todella kova limaneritys. Aamut kului yskiessä ja limaa sylkiessä.
        Yskää esiintyi myös monesti syömisen jälkeen. Etsin itsekseni syitä vaikka mistä. Ajattelin eläinallergia, pölyallergiaa, yms. Lopulta mieleeni tuli astma, koska suvussa sitäkin esiintyy. Kävin astma tutkimuksissa, mutta yskäni ei johtunut astmasta. Yskäni vaan jatkui ja mistään ei mitään apua. Seuraavaksi ajattelin tilata aikaa lääkärille, jotta pääsisin allergia testeihin. Mutta, mutta.. kavereiden innostamana ja laihdutusbuumin iskiessä, päätin kokeilla hiilihydraatitonta dieettia. Jätin siis viljatuotteet pois. Mitä tapahtui, jo reilun vuorokauden oltua erossa jokapäiväisestä ruisleivästä, en enää yskinyt aamulla eikä limaa tullut. Tuntui ihanalta hengittää, kun ilma todella kulkee. En ole vielä missään kokeissa käynyt. On vaan mun oma diagnoosi, että jotain tekemistä mun tapauksessa on ruisleivällä, yskällä ja limanerityksellä.


    • Anonyymi

      Olen sitä mieltä, että keliakia on toistaiseksi aika tutkimaton tauti. Ollessani viikon verran sairaalassa pahan, visvaisen lähinnä sääri-ihottuman vuoksi, minun ilmoitettiin sairastavan ohutsuolen keliakiaa. Ihottumaa ei keliakiaksi tunnistettu, mielestäni kyse on siitä, vika diagnostiikassa. Ihottuma käynyt 4 vuoden aikana läpi koko kropan päänahasta, korvalehdistä, olkavarsista, pakaroista, tälläerää lähinnä enää nilkkoihin ja jaljapohjiin asti. Kolmantena elämää isosti rasittava limaneritys; 10 paperinenäliinaa täyteen aamuisin kirkasta limaa ei ole ennätys. Päivän mittaan tyhjennyksiä riittää. Sitä ei ole keskussairaalan mittauksissa havaittu, sillä punkteeratussa poskiontelossa ei limaa. Hengitykseni kaiken aikaa katkonaista, ääneni enemmän tai vähemmän käheä. Limat muissa onteloissa, joita mittarinsa eivät näytä osaavan tutkia. Naisen intuitioni sanoo tämänkin olevan keliakian laji.

    • Anonyymi

      Mulla ohutsuolen keliakia, mutta myös monivuotinen voimakas, kirkas limaneritys ylähengitysteistä, ei poskiontelosta. Siihen ei mikään ole tehonnut. Mulla samoin hankala visvova ihovaiva, neste kuivuu karstaksi. Testeissä TYKSissä eivät tunnistaneet ihokeliaksi. Vastikään luin, että ihokeliakiassa voi olla tietty muunnos, jolloin tavallinen testi ei sitä tunnista. Mulla triplakeliakia? Todella hankalaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      25
      1451
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1291
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1255
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1195
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1184
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1083
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1077
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1064
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1063
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1042
    Aihe