Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Koiran hiekkalaatikko

Onnistuuko?

Voiko koiran opettaa tarpeilleen sisällä hiekkalaatikkoon, kuten kissan? Ajattelen lähinnä pikkurotuja, tietenkin. Helpottaisi erityistilanteissa, esim. omistajan sairastuessa.
Olen nimittäin hankkimassa chihuahuan jossain vaiheessa, mutta asun yksin ja sairastin juuri tosi ikävän vatsaflunssan. Siinä kuumeisena oksennellessa tuli mieleen, et mitenkäs koiran kanssa nyt pärjäisi. Suku asuu toisella paikkakunnalla enkä ole vielä paljoakaan tehnyt tuttavuutta naapureiden kanssa, en siis tiedä saisinko apua koiran ulkoiluttamiseen.
Pitääkö siis yksin asuvan jättää koirahaaveet vai onnistuisiko hiekkalaatikkoidea?

16

6043

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyyiouyop

      kyllä se toimii laatikko ja siihen sanomalehteä vain.

      Kunhan tosiaan lenkeistä huolehditaan hyvin..joskus pitkät työpäivät (jo 8h pitkä plus työmatkat)ja pikkukoirilla pikkurakko ja tosiaan joskus sairastuu niin ok. Opeta silti normaalisti uloskin tekemään. ja anna tehdä vain laatikkoon kun siihen on todellinen syy...muuten vierailutkin muualla voi olla hankalia. eli ei laatikkoa ihan jatkuvasti..tai että pyytää laatikolle eli vinkuu vessaan, missä laatikko ehkä. Itselläni ei ole kokemusta laatikkosysteemistä kun en ole tarvinnut mutta miksei.

      • gugöigiö

        olen siis samaa miettinyt kun työpäivälle voi pituutta tulla jopa kymmenen tuntia työmatkoineen.. :(


      • kkklovni
        gugöigiö kirjoitti:

        olen siis samaa miettinyt kun työpäivälle voi pituutta tulla jopa kymmenen tuntia työmatkoineen.. :(

        Sairastavalle koira olisi todella hyvää seuraa, ja koirien kautta tutustuu myös uusiin ihmisiin. Luulen että hiekkalaatikkoon pystyisi koiran opettamaan, mutta se ei saisi olla ainut vaihtoehto tarpeiden tekoon -> koira tarvitsee kävelylenkkejä sekä nuuskittavaa.

        Olen varma että koirallesi lenkittäjä löytyy, jos siihen et itse kykene. 4H yhdistyksen kautta voit hommata itsellesi dogsitterin, joka on kylläkin hieman hintavaa touhua -> voit kuitenkin olla varma että saat asiansa osaavan hoitajan koirallesi. Netistäkin löytyy valtasti ilmoituksia innokkaista lenkittäjistä, esim. Apulasta, koirat.comista, jopa täältä suomi24sta. :-)


    • Koiran hoitaja

      Ota selvää onko asuinpaikkakunnallasi dogsittertoimintaa. Mm. 4H-yhdistyksellä on ainakin ollut sellaista.

      • aloitt.

        Kiitos vastauksista :) Olen lapsesta asti tottunut koiriin, joten en kuvittelekaan koiran tyytyvän sisäkissan elämään. Tarkoitus tosiaan on hoitaa koiraa koiran tavoin eli tarpeelliset lenkit ja virikkeet ja koulutus, vaikka sitten kysymyksessä tulee olemaan pikku chihuahua. En halua mitään kouluttamatonta riiviötä koirastani.

        Hiekkalaatikko toimisi siis vain tosi hätätapauksissa, sillä olisi mielestäni kohtuutonta vaatia koiralta useiden tuntien pidättämistä, kuten nyt sairastaessani olisi joutunut tekemään. Jos on "vain" flunssa eli kuumetta, nuhaa ja yskää, niin voi kyllä pikkulenkit tehdä. Mutta vatsataudissa onkin vähän ikävämpi lähteä, kun ei tiedä tuleeko ulkona yllättäen oksennus vai ripuli, heh.

        Dogsitter toiminta on minulle tuttua, sillä olen itsekin nuorempana sellaisena toiminut :) Useimmat dogsitterit ovat kuitenkin kouluikäisiä, joten se ei toimi yllättävissä tilanteissa, vaan lähinnä etukäteen sovitusti. Iltapäiviksi heistä saa loistavaa apua koiranulkoilutukseen, esim. jos työpäivät pitkiä. Ja etenkin 4H-yhdistyksen kouluttamilla dogsittereillä on myös koiran ensiavusta tietoutta, joten he ovat turvallinen vaihtoehto koiranhoitajaksi.

        Aion kyllä kokeilla hiekkalaatikkoa sitten, kun saan koiran hankittua. Voin sitten kertoa miten se sujui ;)


      • on hiekkalaatikko
        aloitt. kirjoitti:

        Kiitos vastauksista :) Olen lapsesta asti tottunut koiriin, joten en kuvittelekaan koiran tyytyvän sisäkissan elämään. Tarkoitus tosiaan on hoitaa koiraa koiran tavoin eli tarpeelliset lenkit ja virikkeet ja koulutus, vaikka sitten kysymyksessä tulee olemaan pikku chihuahua. En halua mitään kouluttamatonta riiviötä koirastani.

        Hiekkalaatikko toimisi siis vain tosi hätätapauksissa, sillä olisi mielestäni kohtuutonta vaatia koiralta useiden tuntien pidättämistä, kuten nyt sairastaessani olisi joutunut tekemään. Jos on "vain" flunssa eli kuumetta, nuhaa ja yskää, niin voi kyllä pikkulenkit tehdä. Mutta vatsataudissa onkin vähän ikävämpi lähteä, kun ei tiedä tuleeko ulkona yllättäen oksennus vai ripuli, heh.

        Dogsitter toiminta on minulle tuttua, sillä olen itsekin nuorempana sellaisena toiminut :) Useimmat dogsitterit ovat kuitenkin kouluikäisiä, joten se ei toimi yllättävissä tilanteissa, vaan lähinnä etukäteen sovitusti. Iltapäiviksi heistä saa loistavaa apua koiranulkoilutukseen, esim. jos työpäivät pitkiä. Ja etenkin 4H-yhdistyksen kouluttamilla dogsittereillä on myös koiran ensiavusta tietoutta, joten he ovat turvallinen vaihtoehto koiranhoitajaksi.

        Aion kyllä kokeilla hiekkalaatikkoa sitten, kun saan koiran hankittua. Voin sitten kertoa miten se sujui ;)

        sen pikkukoiralle. Koiran rakko ilmeisesti niin pieni, ettei voi työpäivän ajan pidättää. Kuulema käy ainakin kerran päivässä laatikkopissoilla, muuten sitä kyllä ulkoilutetaan kunnolla. En tiedä mikä rotu, se on tuotu ulkomailta jossa oli katukoirana ihan kuolemaisillaan. Nykyisin terve ja reipas, vaikka kuulema eläinlääkärin arvion mukaan jo aika vanha. Ollut Suomessa nyt n. 6 vuotta.


      • khboiöh
        on hiekkalaatikko kirjoitti:

        sen pikkukoiralle. Koiran rakko ilmeisesti niin pieni, ettei voi työpäivän ajan pidättää. Kuulema käy ainakin kerran päivässä laatikkopissoilla, muuten sitä kyllä ulkoilutetaan kunnolla. En tiedä mikä rotu, se on tuotu ulkomailta jossa oli katukoirana ihan kuolemaisillaan. Nykyisin terve ja reipas, vaikka kuulema eläinlääkärin arvion mukaan jo aika vanha. Ollut Suomessa nyt n. 6 vuotta.

        juu ja vanhat koirat ei pysty olemaan aina kahdeksaa yhdeksää tuntia ilman pissitystä eli siinäkin mielessä tai jos sairastuu.. :)


      • tai sitten ei =)
        aloitt. kirjoitti:

        Kiitos vastauksista :) Olen lapsesta asti tottunut koiriin, joten en kuvittelekaan koiran tyytyvän sisäkissan elämään. Tarkoitus tosiaan on hoitaa koiraa koiran tavoin eli tarpeelliset lenkit ja virikkeet ja koulutus, vaikka sitten kysymyksessä tulee olemaan pikku chihuahua. En halua mitään kouluttamatonta riiviötä koirastani.

        Hiekkalaatikko toimisi siis vain tosi hätätapauksissa, sillä olisi mielestäni kohtuutonta vaatia koiralta useiden tuntien pidättämistä, kuten nyt sairastaessani olisi joutunut tekemään. Jos on "vain" flunssa eli kuumetta, nuhaa ja yskää, niin voi kyllä pikkulenkit tehdä. Mutta vatsataudissa onkin vähän ikävämpi lähteä, kun ei tiedä tuleeko ulkona yllättäen oksennus vai ripuli, heh.

        Dogsitter toiminta on minulle tuttua, sillä olen itsekin nuorempana sellaisena toiminut :) Useimmat dogsitterit ovat kuitenkin kouluikäisiä, joten se ei toimi yllättävissä tilanteissa, vaan lähinnä etukäteen sovitusti. Iltapäiviksi heistä saa loistavaa apua koiranulkoilutukseen, esim. jos työpäivät pitkiä. Ja etenkin 4H-yhdistyksen kouluttamilla dogsittereillä on myös koiran ensiavusta tietoutta, joten he ovat turvallinen vaihtoehto koiranhoitajaksi.

        Aion kyllä kokeilla hiekkalaatikkoa sitten, kun saan koiran hankittua. Voin sitten kertoa miten se sujui ;)

        Meillä oli vanhalla koiralla pissalaatikko. Laatikko oli normi kissanhiekkalaatikko ja käytimme myös kissanhiekkaa, sehän on tehty justiinsa siihen tarkoitukseen. Alussa oli vaan ongelmana se, että koira ruoputti ja kaivoi laatikkoa, niin että hiekkaa oli kylppärissä ympäriinsä ja tassuissa sitä kulkeutui myös muualle.
        Ratkaisuksi keksittiin tehdä suht tiheästä ja tukevasta ritilästä ja puulistoista kansi laatikolle. Pissa meni läpi ja hiekat pysyi laatikossa. Vähän oli totuttelu ongelmaa, mutta ilmeisesti koira kumminkin tykkäsi käydä pissalla pitkän yksin olon aikana, sillä ainakin kerran päivässä se sitä käytti. Vinkkinä siis kiinnostuneille ;)


      • aloitt.
        tai sitten ei =) kirjoitti:

        Meillä oli vanhalla koiralla pissalaatikko. Laatikko oli normi kissanhiekkalaatikko ja käytimme myös kissanhiekkaa, sehän on tehty justiinsa siihen tarkoitukseen. Alussa oli vaan ongelmana se, että koira ruoputti ja kaivoi laatikkoa, niin että hiekkaa oli kylppärissä ympäriinsä ja tassuissa sitä kulkeutui myös muualle.
        Ratkaisuksi keksittiin tehdä suht tiheästä ja tukevasta ritilästä ja puulistoista kansi laatikolle. Pissa meni läpi ja hiekat pysyi laatikossa. Vähän oli totuttelu ongelmaa, mutta ilmeisesti koira kumminkin tykkäsi käydä pissalla pitkän yksin olon aikana, sillä ainakin kerran päivässä se sitä käytti. Vinkkinä siis kiinnostuneille ;)

        Kiitos vinkistä! Kuulostaa hyödylliseltä idealta tuo kannen laitto, sillä kuoppien kaivaminenhan on monen koiran lempipuuhaa. En olisi itse tullut sitä ajatelleeksi.
        Olipa hyvä, että kirjoitin tänne. Luulin kyllä saavani sapiskaa, mutta vastaukset ovatkin olleet ihanan myönteisiä ja joillain teistä on jopa omia kokemuksia laatikon käytöstä. Ihanan rohkaisevaa, luulen että nyt uskallan oikeasti ryhtyä koiran hankintaan pelkän haaveilun sijaan.
        Kaunista kevättä kaikille!


      • oiefhowhf
        aloitt. kirjoitti:

        Kiitos vinkistä! Kuulostaa hyödylliseltä idealta tuo kannen laitto, sillä kuoppien kaivaminenhan on monen koiran lempipuuhaa. En olisi itse tullut sitä ajatelleeksi.
        Olipa hyvä, että kirjoitin tänne. Luulin kyllä saavani sapiskaa, mutta vastaukset ovatkin olleet ihanan myönteisiä ja joillain teistä on jopa omia kokemuksia laatikon käytöstä. Ihanan rohkaisevaa, luulen että nyt uskallan oikeasti ryhtyä koiran hankintaan pelkän haaveilun sijaan.
        Kaunista kevättä kaikille!

        Meillä on ollut chihu äidillä jo useamman vuoden, ja äitini opetti koiran laatikolle, siellä kissa ja koira kävivät hyvin.

        Meillä ei tutota kaivuu ongelmaa ollut, kun aina kielsimme ettei kaiva. taisi kokeilla 10 kertaa ja sen jälkeen lopetti kaivuu hommat.
        Lenkeillä silti pääsi käymään joka päivä usean kerran, mutta oli helppo olla yksi yö poissa
        kotoa kun ei tarvinnut ulkoiluttajaa miettiä. eikä koira kuole jos puolet päivästä viettää sisällä jos
        vastapainona on sitten pidempi aika ulkona. Eikä äitini chihu edes mene ulos jos siellä sataa,
        joten laatikko on ollut ihan kätevä juttu. oppi aika helposti, kun tuli ihan pentuna
        sanomalehdet korvattiin pissa astialla, jossa meillä aluksi muistaakseni oli pellettiä ja nykyään ihan kissan hiekkaa pieni rakeista :) ihan eläinkaupasta ostettua, tosi hyvää ollut, koirakin näyttänyt tykkäävän


      • Anonyymi
        aloitt. kirjoitti:

        Kiitos vastauksista :) Olen lapsesta asti tottunut koiriin, joten en kuvittelekaan koiran tyytyvän sisäkissan elämään. Tarkoitus tosiaan on hoitaa koiraa koiran tavoin eli tarpeelliset lenkit ja virikkeet ja koulutus, vaikka sitten kysymyksessä tulee olemaan pikku chihuahua. En halua mitään kouluttamatonta riiviötä koirastani.

        Hiekkalaatikko toimisi siis vain tosi hätätapauksissa, sillä olisi mielestäni kohtuutonta vaatia koiralta useiden tuntien pidättämistä, kuten nyt sairastaessani olisi joutunut tekemään. Jos on "vain" flunssa eli kuumetta, nuhaa ja yskää, niin voi kyllä pikkulenkit tehdä. Mutta vatsataudissa onkin vähän ikävämpi lähteä, kun ei tiedä tuleeko ulkona yllättäen oksennus vai ripuli, heh.

        Dogsitter toiminta on minulle tuttua, sillä olen itsekin nuorempana sellaisena toiminut :) Useimmat dogsitterit ovat kuitenkin kouluikäisiä, joten se ei toimi yllättävissä tilanteissa, vaan lähinnä etukäteen sovitusti. Iltapäiviksi heistä saa loistavaa apua koiranulkoilutukseen, esim. jos työpäivät pitkiä. Ja etenkin 4H-yhdistyksen kouluttamilla dogsittereillä on myös koiran ensiavusta tietoutta, joten he ovat turvallinen vaihtoehto koiranhoitajaksi.

        Aion kyllä kokeilla hiekkalaatikkoa sitten, kun saan koiran hankittua. Voin sitten kertoa miten se sujui ;)

        ootko vielä hankkinut koiran? ett onko hiekkalaatikko ollut ihan toimiva?


    • Matot takasin!

      Oma chihuni ei meinaa millään oppia sisäsiistiksi, vaikka kuinka usein pissillä käyttäysi päivän mittaan. Toinen ajattelee, että helpompi antaa losottaa lattialle tai matolle kuin pyytää ulos. Sen vuoksi nyt melkein vuoden ajan ollut lattiat ilman mattoja.. Olen ruvennut itsekkin miettimään tätä pissalaatikkoa, koska työpäivän aikana saattaa pissihätä yllättää.. Taidanpa laittaa hankitaan näitten kokemusten perusteella! :)

      • Mitä ihmettä?

        >>Toinen ajattelee, että helpompi antaa losottaa lattialle tai matolle kuin pyytää ulos.


    • kamala88

      Taitaa olla rodun jalostuksen syy kun pikku koirat ei pysty pidättelemään joka on sääli:( Ja toiset koirat ei pyydä ulos niinkuin minun koira, mutta se pääsee säännöllisesti ja tarpeeksi usein tarpeilleen joten ei sen tarvii.

      Mikä siinä on että pienelle koiralle annetaan niin paljon anteeksi sen koon takia? Mitä jos joku tulis tänne kyselemään voiko tanskandogin opettaa hiekkikselle? "Kun se ei tykkää sateesta ja on kiva lähtee pitemmälle reissulle kun koira voi käydä siellä tarpeillaan." Veikkaan että hyvin äkkiä ois viranomaiset oven takana. Antakaa niiden koirien olla koiria!

    • Johbero

      Hei!
      Minulla chihupentu ja kaksi kissaa ja kävipä itsellänikin mielessä että josko sen opettaisi myös laatikolle. Pentu on jo suht hyvin sisäsiisti, eli ei ole sisälle tehnyt enää hetkeen mitään kun on päässyt niin monta kertaa päivässä ulos ja tässä pohdinkin sitä et mahtaako se sekoittaa sen päätä jos vielä opetan että laatikollakin voi käydä? Miten hyvin koirat omaksuu noita tollaisia ilman että menee sekaisin? vai pitäisikö laatikkotouhu opettaa myöhemmin?

    • Miten niin?

      Ei kai koira siitä sekaisin mene, jos pennusta asti opettaa, että sisällä ollessa saa käydä hädillään laatikolla, muuten tarpeet voi tehdä ulkona normaalien lenkkien aikana. Koiraahan pitää ulkoiluttaa 3 x päivässä, vaikka laatikko kotona olisikin. Ulkoilu on koiralle tärkeää muutenkin kuin tarpeiden tekemistä varten.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      2067
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      22
      1782
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1654
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1470
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      64
      1404
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1344
    7. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1328
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1292
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      11
      1245
    Aihe