Kaupunkierakko

Onko muitakin ?

Käytännössä elän erakon elämää, vaikkakin kaupungissa.

12

894

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vilihuttu

Näitä on Suomessa satoja tuhansia. Todennäköisesti sinun naapurustossasakinn asuu joku ihan samankaltainen erakko.

• Aina yksin

Miksi niin valtavasta määrästä erakkoja ja yksinäisiä ei uutisoida missään ? Jos ihminen on sosiaalinen laumaeläin, niin miten tämä on selitettävissä ? Mitä se tarkoittaa näiden ihmisten mielenterveyden kannalta ?

• Vilihuttu
        Aina yksin kirjoitti:

Miksi niin valtavasta määrästä erakkoja ja yksinäisiä ei uutisoida missään ? Jos ihminen on sosiaalinen laumaeläin, niin miten tämä on selitettävissä ? Mitä se tarkoittaa näiden ihmisten mielenterveyden kannalta ?

Kuvittelitko että sä olet sitten ainut? Yksinäinen kaupunkierakko ei nyt ole vain kovin mediaseksikäs aihe uutiisiin.

Ei ole mitään uutisoivaa paitsi ehkä silloin kun joku tällainen löytyy liian pitkän ajan kuluttua kotoaan haisemasta ja kasvamasta toukkia.

Ihminen on sosiaalinen, mutta myös syrjivä eläin. Ihmisille erakoituessa tahtoo ilmaantua ominaisuuksia joita toiset ihmiset tiedostamattomasti välttävät sulkien "heikon, sairaan, epäsosiaalisen" yksilön pois yhteisöstä pilaamasta heidänkin elämäänsä. Täten tälle erakolle tulee vain entistä selkeämpi kokemus omasta erakoitumisestaan ja negatiivinen/välinpitämätön suhtautuminen puolin jos toisin lisääntyy.

Enemmän olisin huolissani mitä se kertoo kokonaisvaltaisesti ihmisestä ja valtavirran mielenterveydestä.

• rrapu
        Vilihuttu kirjoitti:

Kuvittelitko että sä olet sitten ainut? Yksinäinen kaupunkierakko ei nyt ole vain kovin mediaseksikäs aihe uutiisiin.

Ei ole mitään uutisoivaa paitsi ehkä silloin kun joku tällainen löytyy liian pitkän ajan kuluttua kotoaan haisemasta ja kasvamasta toukkia.

Ihminen on sosiaalinen, mutta myös syrjivä eläin. Ihmisille erakoituessa tahtoo ilmaantua ominaisuuksia joita toiset ihmiset tiedostamattomasti välttävät sulkien "heikon, sairaan, epäsosiaalisen" yksilön pois yhteisöstä pilaamasta heidänkin elämäänsä. Täten tälle erakolle tulee vain entistä selkeämpi kokemus omasta erakoitumisestaan ja negatiivinen/välinpitämätön suhtautuminen puolin jos toisin lisääntyy.

Enemmän olisin huolissani mitä se kertoo kokonaisvaltaisesti ihmisestä ja valtavirran mielenterveydestä.

"Ihmisille erakoituessa tahtoo ilmaantua ominaisuuksia joita toiset ihmiset tiedostamattomasti välttävät sulkien "heikon, sairaan, epäsosiaalisen" yksilön pois yhteisöstä pilaamasta heidänkin elämäänsä."

"Enemmän olisin huolissani mitä se kertoo kokonaisvaltaisesti ihmisestä ja valtavirran mielenterveydestä."

Eikös tuo ole ihan peliteoreettisesti selitettävä tilanne?

erakko tuskin osallistuu yhteisen hyvän ylläpitoon -> erakolle annetut resurssit menevät hukkaan -> parempi antaa nekin jollekin toiselle

Sama pätee masentuneisiin, laiskoihin ym. joilla ei näytä olevan työintoa vaikka tuppautuisivat muuten seuraan. Ei siihen mitään hämärää evoluution jälkeenjättämää irrationaalisuutta tarvita.

• dfe9834jf

Itse voisin laskea itseni erakoksi, mutta en ainakaan vielä syrjäytyneeksi
        vaikka nyt olenkin nyt ollut pitkällä sairaslomalla mikä saattaa johtaa syrjäytymiseen.
        Onneksi on kuitenkin vakituinen työpaikka alla jonne palata jos nyt oma työkunto palaa. Yksinäinen en kuitenkaan ole ja tätä kautta kyseessä on kai osittain oma valinta jossa oma käytön ja persoonallisuus pikkuhiljaa muokkautuu sellaiseksi että ei toisten seuraan tule hakeuduttua.

Yksinäinen en varsinaisesti kyllä ole, mutta sosiaalisten kontaktien vähyys kyllä altistaa ongelmille. Esimerkiksi tätä kautta päädyin (lääkärin määräyksestä ja pitkällisen suostuttelun jälkeen) syömään (mieliala) lääkettä jota en varsinaisesti tarvitsisi ja jonka lopettaminen on nyt hyvin vaikeaa ja toisaalta sivuvaikutukset uhkaavat nyt viedä työkyvyn pois.

• ...

Ihmisiä on ympärillä, mutta itse mielelläni välttelen kaikkia sosiaalisia kontakteja. Mitä tulee väitteeseen sadoista tuhansista, niin pitää muistaa erottaa termit erakko ja syrjäytynyt toisistaan. Erakko eristäytyy omasta tahdostaan ja syrjäytynyt taas ei. Luulisin syrjäytyneitä olevan Suomessa enemmän. Tosin jokaisen ihmisen kohdalla ei varmaan ihan selkeää rajanvetoa näiden ryhmien välillä voi tehdä.

• Vilihuttu

"Mitä tulee väitteeseen sadoista tuhansista, niin pitää muistaa erottaa termit erakko ja syrjäytynyt toisistaan. Erakko eristäytyy omasta tahdostaan ja syrjäytynyt taas ei."
        En ole samaa mieltä laisinkaan.

"Tosin jokaisen ihmisen kohdalla ei varmaan ihan selkeää rajanvetoa näiden ryhmien välillä voi tehdä. "
        Tästä taas olen ja tuohon ryhmään juuri kuuluu satoja tuhansia ihmisiä.
        Kuka osaa sanoa onko ne "syrjääntyneitä" vai "erakkoja"?

Syrjäytynyt kuulostaa ihan kuin olisi pudonnut kaikesta kelkasta pois. Erakko kuulostaa sinun suusta sitten joltakin omalta valinnalta.
        Loppujen lopuksi näitä on kuitenkin vaikea erottaa toisistaan onko sosiaalisesti estynyt, epäsosiaalinen, sosiaalisesti syrjäytyt vai erakko.

Ihminen nimittäin alkaa erakoitua jos alkaa joutua syrjemmälle sosiaalisista kuvioista, onko se sitten omaa vapaata valintaa vai joutumista siihen tilanteeseen että se on luontainen valinta?

• Seksikäsi Edward
        Vilihuttu kirjoitti:

"Mitä tulee väitteeseen sadoista tuhansista, niin pitää muistaa erottaa termit erakko ja syrjäytynyt toisistaan. Erakko eristäytyy omasta tahdostaan ja syrjäytynyt taas ei."

"Tosin jokaisen ihmisen kohdalla ei varmaan ihan selkeää rajanvetoa näiden ryhmien välillä voi tehdä. "

Syrjäytynyt kuulostaa ihan kuin olisi pudonnut kaikesta kelkasta pois. Erakko kuulostaa sinun suusta sitten joltakin omalta valinnalta.
        Loppujen lopuksi näitä on kuitenkin vaikea erottaa toisistaan onko sosiaalisesti estynyt, epäsosiaalinen, sosiaalisesti syrjäytyt vai erakko.

Ihminen nimittäin alkaa erakoitua jos alkaa joutua syrjemmälle sosiaalisista kuvioista, onko se sitten omaa vapaata valintaa vai joutumista siihen tilanteeseen että se on luontainen valinta?

"Ihminen nimittäin alkaa erakoitua jos alkaa joutua syrjemmälle sosiaalisista kuvioista, onko se sitten omaa vapaata valintaa vai joutumista siihen tilanteeseen että se on luontainen valinta? "

Mielenkiintoinen kysymys. Siitä huolimatta ihminen voi ängetä aina joukkoon mukaan ja opetella sekä harjoitella kaikenlaisia sosiaalisia temppuja tai manipulointia ynnä muuta.
        Kukaan ei ns. pakota erakoitumaan.

• ...
        Vilihuttu kirjoitti:

"Erakko kuulostaa sinun suusta sitten joltakin omalta valinnalta."

Erakolla tarkoitetaan juurikin omasta halustaan syrjään vetäytynyttä.

Tekisin sen eron noiden välille, että erakko ei missään tapauksessa halua muutosta tilanteeseensa, vaan on siihen tyytyväinen. Sitä en osaa sanoa, miten usein tällaiset erakon epäsosiaaliset ihanteet ovat vain mielen puolustuskeino sosiaalisilta ongelmilta.

• MitäTehdä?!

Ja ihan erakkona boxissani minäkin. Välillä päiviä, etten puhu yhtään sanaa. Osittain tämä on omaakin valintaa, mutta kun tähän kai sekoittuu masennusta ja mikään ei huvita -motivaation taso, niin jotenkin kuin helpottaakseen oloaan hakeutuu yksin. Kai sillai sitten aina yksi päivä menee ilman sumplimista toisen ja toisten kanssa missään asiassa,mutta... Mua kyllä surettaa, että keskustelu- ja muut sosiaaliset taidot sekä rohkeus alkaa laskea huimaa vauhtia. Mitä enemmän erakoituu ja antaa mennä yksin erillään vain, niin se niinku ruokkii itseään vain. Koetko, aloittaja, että erakkomaisesti eläminen jotenkin olisi helpomman tilanteen valinta? Itse ajattelen, että olen laiska näkemään vaivaa asioien eteen, jotka veisivät minua ulos kotoa. Pelkään tosissani, että miten minulle käy, ei kai tämä ihmistä kehitä.

Kaupungissa erakkona kuitenkin mielestäni hyvä olla, parempi kuin maaseudulla! Kun ulos astuu, huomaa että maailmassa on elämää ja ihmisiä 'kuhisee'. Se meno niinku vetää mukaansa, vaikka vain katua kulkisi. Tulee helpompi olo. Tuntemattomat ihmiset ovat kuin etäkavereita, meillä on se yhteistä, että kävellään samaa katua, ollaan samassa kahvilassa, samassa kauppakeskuksessa. Super, eiks vaan! Mitä ikää esim. aloittaja on? Itse olen keski-ikäinen jo.

• Sininen lemmikki

Minäkin olen erakko, vaikka koulua kyllä käyn. Olen jo melkein kolmkymppinen ja ystäviä on eritäin vaikea löytää. Alkoholista en erityisemmin pidä, ja mitä nyt baarissa tekee jos ei alkoholia juo. Haluaisin tavata jonkun ihanan miehen, mutta ei sekään tällä tavalla onnistu. Minulla on kaiken lisäksi erittäin sosiaalien huonekaveri, joka käy baareissa monta päivää viikossa ja hän saa minut tuntemaan todella kummalliseksi. Tuntuu ihan siltä, että hän ei oikein ymmärrä että kaikki eivät ole samanlaisia. Ai niin, pitää vielä mainita että hän on ~20 vuotta vanhempi kuin minä!!! Voimia kaikille!

• mr nolife
        Sininen lemmikki kirjoitti:

Minäkin olen erakko, vaikka koulua kyllä käyn. Olen jo melkein kolmkymppinen ja ystäviä on eritäin vaikea löytää. Alkoholista en erityisemmin pidä, ja mitä nyt baarissa tekee jos ei alkoholia juo. Haluaisin tavata jonkun ihanan miehen, mutta ei sekään tällä tavalla onnistu. Minulla on kaiken lisäksi erittäin sosiaalien huonekaveri, joka käy baareissa monta päivää viikossa ja hän saa minut tuntemaan todella kummalliseksi. Tuntuu ihan siltä, että hän ei oikein ymmärrä että kaikki eivät ole samanlaisia. Ai niin, pitää vielä mainita että hän on ~20 vuotta vanhempi kuin minä!!! Voimia kaikille!

Urbaanissa yhteiskunnassa erakoituminen on helpompaa kuin agraariyhteiskunnassa. Kaupunkien kerrostaloasunnoista löydetään toisinaan vainajia, jotka ovat olleet kuolleina kuukausia tai jopa vuosia.
        Jos sulle on ehkä tulossa tuollainen kohtalo, olet erakko

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan

Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam
      Kotimaiset julkkisjuorut
      354
      1421
    2. Minkä ikäistä ikävöit?

Minkä ikäinen hän on ja mitä hän sinulle merkitsee/merkitsi?
      Ikävä
      74
      1395
    3. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      311
      1164
    4. Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin

Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀
      Haapavesi
      46
      1087
    5. Aika pieni se on

Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht
      Haapavesi
      32
      906
    6. Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin

Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆
      Maailman menoa
      231
      894
    7. vinkki miehille

Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli
      Ikävä
      163
      868
    8. Kiitos siitä

Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak
      Ikävä
      40
      835
    9. Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa

Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso
      Tv-sarjat
      20
      807
    10. Pelekäätkönä mua?

Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te
      Ikävä
      42
      804
    Aihe