Vasta-aineet positiiviset, onko välttämättä keliakiaa?

äippäliini

Meillä 2v pojalla löydettiin raudanpuuteanemia reumakontrollien yhteydessä. Sitä alettiin tutkimaan ja keliakia vasta-aineet ovat positiiviset.
Onko tämä siis lähes täysin varma, että on keliakia vai voiko olla niin että vasta-aineet olisivat positiiviset muttei tähystyksessä keliakiaa olisikaan?

3

1103

Vastaukset 3

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ,,,

olla pelkät vasta-aineet positiiviset. Silloin yleensä tähystetään sitten uudelleen joidenkin vuosien päästä, koska usein keliakia kuitenkin kehittyy ajan kanssa.

• vatsassa kuraa

Hei,

mulla on itselläni sama tilanne (keliakiavasta-aineet ovat koholla) ja odotan vuoroani tähystykseen.
      Keliakia kuulemma aina lopulta todetaan koepalojen otolla eli pelkkä pos. vasta-ainetaso ei riitä taudin toteamiseksi.

Itse olen yrittänyt löytää keliakian todennäköisyydestä tietoa ja yhden tällaisenkin keskustelun olen löytänyt:

"http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/3685118/19307431"

Eli vasta-aineita oli, mutta tähystyksessä keliakiaa ei sitten todetukaan.

• Järkeä tarvittaisiin

Jotenkin järjen vastaista on, että keliakiaksi nimitetään tautia vasta sitten, kun on todettu suolinukan kuihtuneen "allergiatyyppisen" taudin johdosta. Onhan vasta-ainetestin positiivisuus jo selvä näyttö
        viljojen gluteenin sietokyvyn alentumisesta. Se on jotenkin sama asia kuin esim. koira aiheuttaa hengitysoireita, mutta koira-allergiaksi tautia nimitettäisiin vasta sitten kun koira on aiheuttanut vaikean astman. Tämä viive johtunee siitä "ruokarahasta", jota saa vasta kun suolinukka on menetetty- Avustus pitäsi antaa ruuan valmistajille, jotta tuotteet olisivat lähe normaalihintaisia tai vasta-ainepositiivisille ruokakortti, jolla saisi ostaa tietyn määrän gluteenittomia tuotteita halvemmalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi vanhusraiskaajaa ei ole palautettu?

Ukkola kysyy Rantaselta, vaikka perussuomalaiset ovat olleet hallituksessa kolme ja puolivuotta. Rantasen vastaus on "
      Maailman menoa
      409
      1795
    2. Onko ikäerolla väliä?

Mitä mieltä ootte? Meillä on 14 vuotta ikäeroa.
      Ikävä
      135
      1302
    3. Mitä kirjainta kaipaat?

🤣🤣🤣🤣🤣
      Ikävä
      116
      1296
    4. Onko sulla rakas mitään sanottavaa?

Lähetä tässä kaivatullesi haluamasi terveiset 💌
      Ikävä
      160
      1257
    5. Katri Helena rikkoi hiljaisuuden dramaattisella uutisella: "Elossa ja ilossa ollaan"

Katri Helena on sinivalkoinen ääni. Hänen klassikkohittinsä ovat tärkeä osa suomalaista kansanperintöä. Katri veti jääh
      Suomalaiset julkkikset
      28
      1036
    6. Uusioperhe vai salasuhde?

Mitä ensisijaisesti haluat? Pelkään, että menetän järjen sun kanssa 😉
      Ikävä
      111
      872
    7. Nanna hakkasi Martinan aivot tuusan nuuskaksi!!!

Ihme jos Martina pystyy muodostaa järkeviä lauseita tämän nyrkkisateen jälkeen. Ottelupalkkio tuli, tajunta meni.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      192
      733
    8. Otan vielä sut

Niin on tähtiin kirjoitettu. Nainen, turha on kohtaloa juosta pakoon.
      Ikävä
      59
      671
    9. Vaikea löytää samantyylistä miestä

Nyt on pakko avautua. Onko ketään muuta jonka on yksinkertaisesti todella vaikeaa löytää samanhenkistä kumppania kuin i
      Sinkut
      122
      600
    10. Mulla on ikävä sua!

Enemmän kuin ikävä... sun kanssa oli niin helppo olla ja jutella!
      Ikävä
      23
      598
    Aihe