Olen kova kalamies, mutta pirun surkea kaloja kokkailemaan. Joka kesä kalareissuilla sama ongelma -> miten kala pitäisi paistaa/laittaa niin, että se olisi parhaimmillaan.
Teemme yleensä pienellä kalaporukalla (kaikilla sama ongelma... makkara osataan paistaa, mutta kalaa ei) 3-5 päivän reissuja Lappiin ja saaliina tyypillisesti taimen, harri, ahven ja hauki.
Kun kalaa tulee niin syömme ne "saman tien". Yleensä raahaamme mukana rautaisen paistinpannun tai savustuspusseja. Ihan hyvää niillä tulee, mutta jokin pieni säväys siitä puuttuu.
Missä vaiheessa esim. laitatte suolan ja kauan se saapi imeytyä? Vinkkejä olisin nyt vailla :)
Miten laitat kalasi kalareissulla?
4
817
Vastaukset
- Rori
Itse lisään suolan savustettuun kalaan vasta savustuksen jälkeen. Kalat kun ovat savustuneet, nosta ne voipaperille ja ripottelen suolaa reilulla kädellä. Käärin paketin kiinni ja sanomalehteen. Annan maun tasaantua ja suolan imeytyä reilun tunnin. Voi jättää pidemmäksikin aikaa.
Paistinpannulla kun paistaa niin mausteita voi käyttää. Sitruunapippuri tai sitruunainen kalamauste ovat todella hyviä.
Suolakalaa voi kokeilla. Kannellinen astia reilusti suolaa pohjalle, fileroitu kala päälle, taas suolaa fileroitu kala... Näin voi täytää asian. Sekaan voi heittää rouhittua mustapippuria tai tilliä. Käännellään Noin 12tunnin välein. Maiselemaan voi alkaa noin 48tunnin päästä. Erittäin hyvää leivänpäällä. - Perhostaja
Mielestäni paras tulos savukalan suolauksessa saadaan suolavedellä. Elikkäs kala savustetaan suolaamattomana. Kypsä kala laitetaan kattilaan jossa on keitetty merisuolalla maustettua vettä maun mukaan, annetaan liota joitakin minuutteja ja valmista on. Vesisysteemi antaa tasaisen suolauksen ja jopa "kosteuttaa" kuivia kaloja, savuhaukikin on maistuvaa varsinkin tuoreeltaan.
- Perhokalastaja
..yleensä maustua muutaman tovin. Kalasta riippuen 2-3 tuntia. Siis ensin kohtuudella suolaa ja vasta vähän myöhemmin pannuun. Minua opettaneet keittiöammattilaiset ovat sitä mieltä, että kalan täytyy käydä Rigor Mortis-vaihe, ennen kuin sitä käytetään ruoanvalmistukseen. Kestää esim. harjuksella muutaman tunnin. Muilla kaloilla sitten hieman pidempään. Ja tietenkin kalat tulisi pystyä säilyttämään sen ajan kylmässä, koska kalan valkuainen aloittaa "kypsymisen" 28 Celcius-asteessa. Eikä se varmaan ole tarkoituksenne. Itse käyttäisin lisämausteina ehkä sitruuna- ja valkopippuria, ja tilliä, mutta varovasti ainakin harjukseen. Eikä taimenenkaan maku niitä kaikkein kehnoimpia ole, vaikka laittaisitte vain pelkkää suolaa. Voit ottaa minuun yhteyttä s-postilla, niin saat joitain kalanvalmistusreseptejä. Eivät liene liian monimutkaisia leirivalmistukseenkaan.
- kosla
aikoinaan kun kavereiden kanssa käytiin heittelemässä haukea Rauman edustalla, kaikilla oli uistinkopassa vakiovarusteena suolasirotin. Illalla siirryttiin johonkin saareen istumaan iltaa, revittiin puista kuivia oksia ja tehtiin nuotio. Kun jäljellä oli enää hiillos, niin sitten perattu hauki (sisälmykset pois, ei suomusteta)selkä edellä hiillokseen. Noin 10 minuutin päästä vaan suolaa sisälle ja eikun syömään. Nälkäisenä maistui hyvälle, ja on meinaan kunnon erämeininkiä ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1185181- 472849
Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332802Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺302508Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭231909En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä101650- 1181647
Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle231405- 971397
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli101358