Ms-tauti ja pyöräily

Maria Virginia

Kuulin jokin aika sitten erään maallikon esittämän väitteen, jonka mukaan kaikki ms-potilaat menettävät ennemmin tai myöhemmin kyvyn ajaa tavallisella polkupyörällä. Oli kuulemma jostain lukenut sellaista. Väite tuntuu minusta uskomattomalta. Itse pystyn ainakin edelleen ajamaan tavallisella polkupyörällä hyvinä aikoina. Huonoina aikoina en edes yritä. Väite ms-taudin vaikutuksesta pyörälläajoon sai minut kuitenkin mietteliääksi. Aloin pohtia onko todella niin, että kyky ajaa pyörällä menee jossain vaiheessa. En ole aikaisemmin juuri edes pohtinut asiaa. Onko jollain mahdollisesti tästä asiasta eksaktimpaa tietoa?

7

1029

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ms 20 vuotta.

      Aja pyörällä niin kauan ja paljon kuin haluat. "Kuulin jokin aika sitten erään maallikon esittämän väitteen, jonka mukaan kaikki ms-potilaat menettävät ennemmin tai myöhemmin kyvyn ajaa tavallisella polkupyörällä." Kai toi liittyy jotenkin tasapainon hallintaan ja koordinaatiokyvyn vaikeutumiseen. Mutta ei se välttämättä vaikeudu kaikilla. Nauti siis pyörälläajosta!

      • 20+8

        minun äidilläni ollut ms ainakin 16v, eikä ole kymmeneen vuoteen enää pyöräillä, ei kertakaikkiaan pysy pystyssä...mutta todella yksilöllistähän se on!


    • Vaimonsa hoitaja

      Vaimo ei ole ajanut enään 10 vuoteen ja hänellä syy on jatkuva voimakas huimaus. Nykyään myös lihaskunto jumpasta huolimatta on aika heikko ja tuskin jaksaisi kovin pitkää matkaa polkea, vaikka ei huimaisikaan. Mutta tuo "kaikki ms-potilaat" on vähintäänkin aika paljon liioiteltu.

      • sdefhydtd

        En ole uskaltanut ajaa pyörällä n. kolmeen vuoteen. Syynä on tasapainohäiriöt ja lihasvoiman heikkous. Olen sairastanut Ms-tautia yli 15v.
        Kannattaa pyöräillä niin kauan kuin pystyy! Tsemppiä sinulle!


      • Brokkis
        sdefhydtd kirjoitti:

        En ole uskaltanut ajaa pyörällä n. kolmeen vuoteen. Syynä on tasapainohäiriöt ja lihasvoiman heikkous. Olen sairastanut Ms-tautia yli 15v.
        Kannattaa pyöräillä niin kauan kuin pystyy! Tsemppiä sinulle!

        Eiköhän tuo ole aika yksilökohtaista..itse sairastanut 10v..välillä hieman huonompiakin hetkiä..mutta pyörällä mennään näin sulien aikaan vähintään 3x30km vaikka puoliväkisin..tsemiä sinulle!


    • pyörätön

      Käsite "kaikki" lienee liiallinen yleistys, mutta uskoakseni näin useimpien kohdalla käy. Mun vasen nilkka on niin jäykkä, että ei normi myötäily polkiessa onnistu, v-tuttaa niin paljon että en ees yritä. Kiitos MBT klopojen ei kuitenkaan tarvi eritysiä tukihärdellejä kintun ympärille solmia.

      • eiu huolta

        Mummolla ms ja ajelee edelleen pyörällä, sairastanut 50 vuotta. että silleen hyvin yksillöllistä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 175
      5156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4643
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2976
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      31
      1955
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1737
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1726
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1720
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1633
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe