Ms-tauti ja pyöräily

Maria Virginia

Kuulin jokin aika sitten erään maallikon esittämän väitteen, jonka mukaan kaikki ms-potilaat menettävät ennemmin tai myöhemmin kyvyn ajaa tavallisella polkupyörällä. Oli kuulemma jostain lukenut sellaista. Väite tuntuu minusta uskomattomalta. Itse pystyn ainakin edelleen ajamaan tavallisella polkupyörällä hyvinä aikoina. Huonoina aikoina en edes yritä. Väite ms-taudin vaikutuksesta pyörälläajoon sai minut kuitenkin mietteliääksi. Aloin pohtia onko todella niin, että kyky ajaa pyörällä menee jossain vaiheessa. En ole aikaisemmin juuri edes pohtinut asiaa. Onko jollain mahdollisesti tästä asiasta eksaktimpaa tietoa?

7

1354

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ms 20 vuotta.

Aja pyörällä niin kauan ja paljon kuin haluat. "Kuulin jokin aika sitten erään maallikon esittämän väitteen, jonka mukaan kaikki ms-potilaat menettävät ennemmin tai myöhemmin kyvyn ajaa tavallisella polkupyörällä." Kai toi liittyy jotenkin tasapainon hallintaan ja koordinaatiokyvyn vaikeutumiseen. Mutta ei se välttämättä vaikeudu kaikilla. Nauti siis pyörälläajosta!

• 20+8

minun äidilläni ollut ms ainakin 16v, eikä ole kymmeneen vuoteen enää pyöräillä, ei kertakaikkiaan pysy pystyssä...mutta todella yksilöllistähän se on!

• Vaimonsa hoitaja

Vaimo ei ole ajanut enään 10 vuoteen ja hänellä syy on jatkuva voimakas huimaus. Nykyään myös lihaskunto jumpasta huolimatta on aika heikko ja tuskin jaksaisi kovin pitkää matkaa polkea, vaikka ei huimaisikaan. Mutta tuo "kaikki ms-potilaat" on vähintäänkin aika paljon liioiteltu.

• sdefhydtd

En ole uskaltanut ajaa pyörällä n. kolmeen vuoteen. Syynä on tasapainohäiriöt ja lihasvoiman heikkous. Olen sairastanut Ms-tautia yli 15v.
        Kannattaa pyöräillä niin kauan kuin pystyy! Tsemppiä sinulle!

• Brokkis
        sdefhydtd kirjoitti:

En ole uskaltanut ajaa pyörällä n. kolmeen vuoteen. Syynä on tasapainohäiriöt ja lihasvoiman heikkous. Olen sairastanut Ms-tautia yli 15v.
        Kannattaa pyöräillä niin kauan kuin pystyy! Tsemppiä sinulle!

Eiköhän tuo ole aika yksilökohtaista..itse sairastanut 10v..välillä hieman huonompiakin hetkiä..mutta pyörällä mennään näin sulien aikaan vähintään 3x30km vaikka puoliväkisin..tsemiä sinulle!

• pyörätön

Käsite "kaikki" lienee liiallinen yleistys, mutta uskoakseni näin useimpien kohdalla käy. Mun vasen nilkka on niin jäykkä, että ei normi myötäily polkiessa onnistu, v-tuttaa niin paljon että en ees yritä. Kiitos MBT klopojen ei kuitenkaan tarvi eritysiä tukihärdellejä kintun ympärille solmia.

• eiu huolta

Mummolla ms ja ajelee edelleen pyörällä, sairastanut 50 vuotta. että silleen hyvin yksillöllistä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      4876
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3476
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2943
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      2905
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      7
      2689
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      55
      2260
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      37
      1742
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1680
    9. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1671
    10. Maailmassa monta

On ihmeellistä asiaa. 😮
      Ikävä
      16