Kuulin jokin aika sitten erään maallikon esittämän väitteen, jonka mukaan kaikki ms-potilaat menettävät ennemmin tai myöhemmin kyvyn ajaa tavallisella polkupyörällä. Oli kuulemma jostain lukenut sellaista. Väite tuntuu minusta uskomattomalta. Itse pystyn ainakin edelleen ajamaan tavallisella polkupyörällä hyvinä aikoina. Huonoina aikoina en edes yritä. Väite ms-taudin vaikutuksesta pyörälläajoon sai minut kuitenkin mietteliääksi. Aloin pohtia onko todella niin, että kyky ajaa pyörällä menee jossain vaiheessa. En ole aikaisemmin juuri edes pohtinut asiaa. Onko jollain mahdollisesti tästä asiasta eksaktimpaa tietoa?
Ms-tauti ja pyöräily
7
1267
Vastaukset
- Ms 20 vuotta.
Aja pyörällä niin kauan ja paljon kuin haluat. "Kuulin jokin aika sitten erään maallikon esittämän väitteen, jonka mukaan kaikki ms-potilaat menettävät ennemmin tai myöhemmin kyvyn ajaa tavallisella polkupyörällä." Kai toi liittyy jotenkin tasapainon hallintaan ja koordinaatiokyvyn vaikeutumiseen. Mutta ei se välttämättä vaikeudu kaikilla. Nauti siis pyörälläajosta!
- 20+8
minun äidilläni ollut ms ainakin 16v, eikä ole kymmeneen vuoteen enää pyöräillä, ei kertakaikkiaan pysy pystyssä...mutta todella yksilöllistähän se on!
- Vaimonsa hoitaja
Vaimo ei ole ajanut enään 10 vuoteen ja hänellä syy on jatkuva voimakas huimaus. Nykyään myös lihaskunto jumpasta huolimatta on aika heikko ja tuskin jaksaisi kovin pitkää matkaa polkea, vaikka ei huimaisikaan. Mutta tuo "kaikki ms-potilaat" on vähintäänkin aika paljon liioiteltu.
- sdefhydtd
En ole uskaltanut ajaa pyörällä n. kolmeen vuoteen. Syynä on tasapainohäiriöt ja lihasvoiman heikkous. Olen sairastanut Ms-tautia yli 15v.
Kannattaa pyöräillä niin kauan kuin pystyy! Tsemppiä sinulle! - Brokkis
sdefhydtd kirjoitti:
En ole uskaltanut ajaa pyörällä n. kolmeen vuoteen. Syynä on tasapainohäiriöt ja lihasvoiman heikkous. Olen sairastanut Ms-tautia yli 15v.
Kannattaa pyöräillä niin kauan kuin pystyy! Tsemppiä sinulle!Eiköhän tuo ole aika yksilökohtaista..itse sairastanut 10v..välillä hieman huonompiakin hetkiä..mutta pyörällä mennään näin sulien aikaan vähintään 3x30km vaikka puoliväkisin..tsemiä sinulle!
- pyörätön
Käsite "kaikki" lienee liiallinen yleistys, mutta uskoakseni näin useimpien kohdalla käy. Mun vasen nilkka on niin jäykkä, että ei normi myötäily polkiessa onnistu, v-tuttaa niin paljon että en ees yritä. Kiitos MBT klopojen ei kuitenkaan tarvi eritysiä tukihärdellejä kintun ympärille solmia.
- eiu huolta
Mummolla ms ja ajelee edelleen pyörällä, sairastanut 50 vuotta. että silleen hyvin yksillöllistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.303601Kukka ampu taas Kokkolassa?
T. olisi hetkeä aiemmin lähtenyt johonkin. Naapuri kai tekijä J.K., ei paljasjalkainen Kokkolalainen, vaan n. 100km pääs91648Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?1131493Milli-helenalla ongelmia
Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell2241310Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.137944Kun näen sinut
tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain34913Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.
Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht243905- 60889
Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni
Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ66864Löydänköhän koskaan
Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲98839