Ostin Bella 7000 vm 1989. kone volvo penta 2003T. Nytpä kysyisin jotta mitä öljyä laitan vaihdelaatikkoon ja kuinka paljon? Potkuri akselin tiivisteeseen menee letku jossa näyttäis myös olevan öljyä, mitähän öljyä sinne laittaisi?
Onko veneessäni mekaaninen/hydraulinen kytkin? Kuhan tietäis?
Voiko käyttää vetouisteluun vai simahtaako kykin?
Volvo penta 2003T ja bella
9
4733
Vastaukset
- dfasdf32
Kysy entiseltä omistajalta, Volvolta, tai katso käyttöohjeesta
- B.E.L.L.
Entinen omistaja on kuollut. Kysyn täältä koska jonkun luulisi tietän ja antavan vastauksen?
- ??
ihan vaan vaihteisto öljyä.. ei mee kuin muutama desi.
oletko varma tuosta akselitiivisteestä? näissä taitaa olla kaikissa volvon oma vestiiviste. meniskö letku pilssiin?- Bella+volvo
Volvo on käyttänyt 2003T:n kanssa MS2- vaihdetta, jossa on mekaaninen kytkin.
Öljyksi he suosittelevat samaa moottoriöljyä, kuin koneeseenkin. Itse olen kuitenkin käyttänyt normaalia vaihteistoöljyä, kun en oikein usko moottoriöljyn olevan parasta mahdollista rattaille.
Öljytilavuus on 1,1 litraa, ja laatikon kyljessä on mittatikku, josta näkee öljytason, tosin se on vähän hankalassa paikassa, eikä ainakaan minun ole tullut joka reissulla tarkastettua.
Soveltuu ihan hyvin vetouisteluun, tyhjäkäynnillä ko. yhdistelmän nopeus on vakiopotkurilla n. 3 solmua.
Alunperin Bellassa on vesivoideltu potkurinakselitiiviste. Voihan olla, että se on vaihdettu, kun on poltettu alkuperäinen. Vesivoideltu tiiviste toimii hyvin, kunhan vaan muistaa ilmata sen joka kerta, kun paatti lasketaan veteen. Ellei ilmaa, tiiviste on vainaa alta aikayksikön. Ilmaus suoritetaan puristelemalla ko. tiivistettä pari kertaa, että tulee muutama pisara vettä akselin ja tiivisteen välistä. - b.ella
Bella+volvo kirjoitti:
Volvo on käyttänyt 2003T:n kanssa MS2- vaihdetta, jossa on mekaaninen kytkin.
Öljyksi he suosittelevat samaa moottoriöljyä, kuin koneeseenkin. Itse olen kuitenkin käyttänyt normaalia vaihteistoöljyä, kun en oikein usko moottoriöljyn olevan parasta mahdollista rattaille.
Öljytilavuus on 1,1 litraa, ja laatikon kyljessä on mittatikku, josta näkee öljytason, tosin se on vähän hankalassa paikassa, eikä ainakaan minun ole tullut joka reissulla tarkastettua.
Soveltuu ihan hyvin vetouisteluun, tyhjäkäynnillä ko. yhdistelmän nopeus on vakiopotkurilla n. 3 solmua.
Alunperin Bellassa on vesivoideltu potkurinakselitiiviste. Voihan olla, että se on vaihdettu, kun on poltettu alkuperäinen. Vesivoideltu tiiviste toimii hyvin, kunhan vaan muistaa ilmata sen joka kerta, kun paatti lasketaan veteen. Ellei ilmaa, tiiviste on vainaa alta aikayksikön. Ilmaus suoritetaan puristelemalla ko. tiivistettä pari kertaa, että tulee muutama pisara vettä akselin ja tiivisteen välistä.Kiitos hyvästä vastauksesta volvo-bella mies.
Nyt on mieli keveä. lähden kohti uusi seikkailuja. - Kaptah,.....,
b.ella kirjoitti:
Kiitos hyvästä vastauksesta volvo-bella mies.
Nyt on mieli keveä. lähden kohti uusi seikkailuja.Ja vastasivat:
Öljylaatu Ms 2 kytkimessä moottorilla 2003T
Ainakin käyttöohjekirjan erittely kertoo öljylaaduksi saman kuin moottori ts.SAE 15w-40 joten suosittelisin ohjeen noudattamista
Siis öljybn täytyy olla oikein lisäaineistettua (vaihteisto lisäaine. Raskaassa kalustossa ja maatalouskäytössä yleisesti käytössä)
Volvon omaa öljyä sae15w-40 . tai olen itse käyttänyt Mobil Delvac 15w-40, joka on käsittääkseni samaa. - Anonyymi00008
Kaptah,....., kirjoitti:
Ja vastasivat:
Öljylaatu Ms 2 kytkimessä moottorilla 2003T
Ainakin käyttöohjekirjan erittely kertoo öljylaaduksi saman kuin moottori ts.SAE 15w-40 joten suosittelisin ohjeen noudattamista
Siis öljybn täytyy olla oikein lisäaineistettua (vaihteisto lisäaine. Raskaassa kalustossa ja maatalouskäytössä yleisesti käytössä)
Volvon omaa öljyä sae15w-40 . tai olen itse käyttänyt Mobil Delvac 15w-40, joka on käsittääkseni samaa.Ei ole, delvc on hyvin pesevää ja siksi ei paeasta öljyä moneenkaan koneeseen.
- Anonyymi00007
jotkut sanoo että bellan d2003t kone hajoaa jos vetää uistinta toiset taas että vakio potkurilla käy hyvin etenkin jos käyttää ajoankkuria.
- Anonyymi00009
Ei mikään diesel tykkää tyhjäkäynnillä pyöriä, tulee ohipuhallusta, sylinterit kiillottuu, männänrekaat välit karstottuu ja ohipuhallus vain pahenee, öljyn paineet eivät ole suunnitellulla tasolla ja laakerit kuluu ja muut liikkuvat osat yms.
Pitäisi olla sellainen vaihteisto jossa venttiili "troolaukseen" niin koneen ei tarvitse tyhjäkäynnillä jurnuttaa.
Omassa koneessa ohjeena max 5 min tyhjäkäyntiä kerralla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1251228
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89894- 88800
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede20759- 93717
Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat282702- 109626
- 32603
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.49543Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet117517