Venäjälle asuntoautolla

Onko kokemusta

Hei,
millaisia kokemuksia teillä on matkailusta asuntoautolla Venäjällä? mitä pitää huomioida viisumien lisäksi? millaisia leirintäalueita?
Tarkoituksemme olisi mennä reittiä Viipuri-Pietari-Tarto.
Etukäteen kiittäen.

31

3496

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eckerotski botski

      meinaakko viikon viettää ? Kuule älä pihistä mene suomalaisella laivalla ja syö hyvin.......

      • Onko kokemusta

        Tarkoituksena on jatkaa matkaa Baltian maiden ja Puolan kautta Itävaltaan, joten laiva ei tule kyseeseen. Viipuri ja Pietari olisivat mielenkiintoinen tutustumiskohde mikäli suinkin vain mahdollista :)


      • Draivari
        Onko kokemusta kirjoitti:

        Tarkoituksena on jatkaa matkaa Baltian maiden ja Puolan kautta Itävaltaan, joten laiva ei tule kyseeseen. Viipuri ja Pietari olisivat mielenkiintoinen tutustumiskohde mikäli suinkin vain mahdollista :)

        Voi sen tehdä, Viipuri on nopeasti katsastettu, Pietari ei, laaja suurkaupunki ja leirintäalueilta matkaa keskustaan melkoisesti, en ainakaan minä jättäisi asuntoautoa yksinään tyrkylle kadunvarteen. Aikaa kuluu yleensä melkoisesti jo kaksilla rajoillakin.
        Helpoiten pääsee laivalla Tallinaan ja siitä jatkaa etelään. Säästää aikaa ja hermoja. Käy sitten vaikka toisen kerran Pietarissa ihan eri reissulla ja varaa aikaa muutaman viikon, paljon mielenkiintoisia kohteita.


    • reissaaja 55

      Niinkuin ketjussa jo eräs sanoi ajan voi viettää paremminkin kuin rajojen jonoissa.
      Pietarissa sata kertaa käyneenä ei autoa sitten minuutiksikaan muuta kuin vartioidulle P-paikalle,
      varsinkaan asunto-autoa.
      Joo se Pietarin reissu kannattaa tehdä omanaan.
      Aikaisemmin olimme usein Olgino hotellissa siellä myös leirintäalue mökkejä sekä jonkinlaiset
      pesumahdollisuudet,oli aikaisemmin kovasti härmäläisten suosiossa.
      Olgino on noin puolen tunnin ajomatkan päässä pietarin keskustasta.
      ennen oli ravintolat ym hauskan pito siellä halpaa, siis 85- 90 luvulla nyt en tiedä kun en ole vissiin 10vuoteen käynny.
      Mut auto kannattaa jättää parkkiin ja kulkea metrolla,jo pelkästään ne metroasemat näkemisen
      arvoista.
      On iisakin kirko erimitaasi ja museota jokalähtöön sekä pietarin noin 400 siltaa ,joista suurimmat nostetaan
      yöllä pystyyn kun laivat kulkevat nevajokea pitkin
      eli kesällä pietariin ja tosiaan aikaa varattava vähintään viikko.hyvää matkaa

      • Vanha ei kelpaa

        On tullut ajeltua tuhansia kertoja Pietarissa ihan missä tahansa.

        Kertaakaan kukaan ei ole edes yrittänyt varastaa autoani, sillä
        minulla on vanha ja luotettava Volvo 740.
        Se ei ole suosittu automalli Bvenäjällä eikä kukaan vanhaa autoa siellä huoli.

        Eniten Venäjällä varastetaan tilastojen mukaan uusia Audi 100: sia ja toinen
        varkaiden suosima automerkki on iso Lexus.

        Sen voi huoletta jätää parkkiin kadun varteen etenkin rattiraudan kanssa.
        Venäjällä myydään myös vahvoja pedalilukkorautoja.

        Itse en tosin veisi uutta autoani Venäjälle olise sitten minkä merkkinen tahansa.
        Ajotyyli siellä vaatii nopeutta ja reaktiokykyä.

        Onnettomuuksia näkee joka kerta kun sinne ajaa, vaikka itselle ei ole mitään sattunut.
        Ylinopeus "sakkoja" on tullut maksettua, mutta aina niistäkin on rahalla selvinnyt.


      • Audi A6 Fsi
        Vanha ei kelpaa kirjoitti:

        On tullut ajeltua tuhansia kertoja Pietarissa ihan missä tahansa.

        Kertaakaan kukaan ei ole edes yrittänyt varastaa autoani, sillä
        minulla on vanha ja luotettava Volvo 740.
        Se ei ole suosittu automalli Bvenäjällä eikä kukaan vanhaa autoa siellä huoli.

        Eniten Venäjällä varastetaan tilastojen mukaan uusia Audi 100: sia ja toinen
        varkaiden suosima automerkki on iso Lexus.

        Sen voi huoletta jätää parkkiin kadun varteen etenkin rattiraudan kanssa.
        Venäjällä myydään myös vahvoja pedalilukkorautoja.

        Itse en tosin veisi uutta autoani Venäjälle olise sitten minkä merkkinen tahansa.
        Ajotyyli siellä vaatii nopeutta ja reaktiokykyä.

        Onnettomuuksia näkee joka kerta kun sinne ajaa, vaikka itselle ei ole mitään sattunut.
        Ylinopeus "sakkoja" on tullut maksettua, mutta aina niistäkin on rahalla selvinnyt.

        että Audi 100 uusina ei ole ollut markkinoilla enään 17 vuoteen....

        Eniten Venäjällä varastetaan tilastojen mukaan uusia Audi 100: sia ja toinen
        varkaiden suosima automerkki on iso Lexus.


    • -JKL-

      Jos meinasitte yönne autossa nukkua ja suomenkilvissä kyseinen auto suosittelen jonkin sortin kiväärin ottamista mukaan,ihan tosissaan.Ystäväni olivat talvella autolla venäjällä harrastamassa "offroad" laskettelua ympäri venäjää mutta loppui matka lyhyeen kun tuli auto vierelle aseen kanssa...

    • On kokemusta

      On Kokemusta puolivuotta. Kolmekertaa jarrut uusittu, iskunvaimentimet uusittu, jousi poikki, laatikostot suomessa uusittu ja vesisäiliö puhki.
      Jos ajaa haluatTartoon, niin Tornion kautta Haaparantaan, sieltä edelleen Tanskaan ja sitten Viron Tartoon.
      Tulee jossain tapauksessa halvemmaksi.
      Jos venäjän kautta menet niin matkailuautossa oleva wc on todella hyödyksi.
      Moskovaan mennessä esim. ei montaa puhdasta huussia ollut. Kyykkypaskantamista harrastavat venäläiset olivat sontineet pytyt niin täyteen että paska oli pytyn reunojen yli, lisäksi samaa ainetta oli metrin korkeudella seinillä. Haju oli järkyttävä kesäkuumalla, kusella käynti piti hoitaa kolmessa jaksossa koska
      hengitystä ei jaksanut enämpää pidättää, huoltamon omistaja vartioi ettei toimitusta hoidettu ulkopuolelle.
      Lisäksi venäläisille on suoranainen hupi sakottaa ulkomaalaisia ihan mistä vaan, viidensadan ruplan seteleitä
      kannattaa antaa pareittain koska poliiseja on yleensä kaksi, setelit käy hyvin autopapereista.

      • dfbdfb

        On Kokemusta puolivuotta. Kolmekertaa jarrut uusittu, iskunvaimentimet uusittu, jousi poikki, laatikostot suomessa uusittu ja vesisäiliö puhki.
        Jos ajaa haluatTartoon, niin Tornion kautta Haaparantaan, sieltä edelleen Tanskaan ja sitten Viron Tartoon.
        Tulee jossain tapauksessa halvemmaksi.
        Jos venäjän kautta menet niin matkailuautossa oleva wc on todella hyödyksi.
        Moskovaan mennessä esim. ei montaa puhdasta huussia ollut. Kyykkypaskantamista harrastavat venäläiset olivat sontineet pytyt niin täyteen että paska oli pytyn reunojen yli, lisäksi samaa ainetta oli metrin korkeudella seinillä. Haju oli järkyttävä kesäkuumalla, kusella käynti piti hoitaa kolmessa jaksossa koska
        hengitystä ei jaksanut enämpää pidättää, huoltamon omistaja vartioi ettei toimitusta hoidettu ulkopuolelle.
        Lisäksi venäläisille on suoranainen hupi sakottaa ulkomaalaisia ihan mistä vaan, viidensadan ruplan seteleitä
        kannattaa antaa pareittain koska poliiseja on yleensä kaksi, setelit käy hyvin autopapereista.

        NIIN, JA ON MYÖS HYVÄ MIELIKUVITUS.


      • Bussi/juna

        Yksi venäläinenkin pitää autoaan säilytyksessä suomessa. Pietari on niin suuri ettei siellä mitään as.autolla tee. Et voi jättää sitä minnekään kaupunkiin tutustumisen ajaksi. Et löydä vapaata parkkia mistään lähistöltä.


    • Pietariin autolla

      Olen ajanut paljon Kotka-Pietari väliä omalla autolla, mutta asuntoautolla - tai vaunulla en lähtisi yksin.
      Tämä siksi, että sillä voi ajaa vain hitaasti. eli se on helpompi rikollistenkin pysäyttää.

      Joskus näkee asuntoauto -ja vaunu kolonnoja Venäjälläkin. Ovat tulleet usein jostain kauempaa.
      Ehkä porukaas on turvallisempaa, sillä ulkomaiset rekatkin siellä liikkuvat usein suurissa letkoissael eli porukassai monta autoa peräkäin.

      • aiheetonta

        Muutaman kerran tullut ajeltua LMC.llä Pietarin läpi(ohitustie nykyään) Ivangorodiin ja Narvaan ja jatkettu Via Balticalle. Ei minkäänlaista ongelmaa, ainoastaan tie ennen Viron rajaa huonossa kunnossa ja tulli osaa venytellä tarkastuksissa vietävän pitkään, etenkin EU alueelle saavuttaessa Virossa. Mua kummaksuttaa aiemmat kauhuskenaariot tällä viestisarjalla, liikenne on pääteillä nykyään vilkasta eikä mitään rosvousta ole ollut. Valko-Venäjä on sitten aivan eri sarjassa ja sitä en suosittele kenellekkään. Pietarissa on satoja "stajankoja" keskustassakin jonne saa auton turvaan yöksi mutta liikenne kaupungissa on nykyään melkoinen kaaos. Hyvä navigaattori Venäjän kartalla "must"! Tarkoitus on kesällä ajaa Petroskoin kautta Barentsinmerelle.


      • Varrella
        aiheetonta kirjoitti:

        Muutaman kerran tullut ajeltua LMC.llä Pietarin läpi(ohitustie nykyään) Ivangorodiin ja Narvaan ja jatkettu Via Balticalle. Ei minkäänlaista ongelmaa, ainoastaan tie ennen Viron rajaa huonossa kunnossa ja tulli osaa venytellä tarkastuksissa vietävän pitkään, etenkin EU alueelle saavuttaessa Virossa. Mua kummaksuttaa aiemmat kauhuskenaariot tällä viestisarjalla, liikenne on pääteillä nykyään vilkasta eikä mitään rosvousta ole ollut. Valko-Venäjä on sitten aivan eri sarjassa ja sitä en suosittele kenellekkään. Pietarissa on satoja "stajankoja" keskustassakin jonne saa auton turvaan yöksi mutta liikenne kaupungissa on nykyään melkoinen kaaos. Hyvä navigaattori Venäjän kartalla "must"! Tarkoitus on kesällä ajaa Petroskoin kautta Barentsinmerelle.

        Välttyykin auton särkyminen venäjän surmanajossa ja huonojen teiden takia toden näköistä ei uudella autolla sivumalle venäjällä.


      • Norjaan matkalle
        Varrella kirjoitti:

        Välttyykin auton särkyminen venäjän surmanajossa ja huonojen teiden takia toden näköistä ei uudella autolla sivumalle venäjällä.

        Älä mene. Auto varastetaan ja teidät ryöstetään. Tai auto hajoaa huonoilla teillä. Mistä löydätte korjaamon tai varaosia. Menkää ennemmin Norjaan.


      • keihäsmies
        Norjaan matkalle kirjoitti:

        Älä mene. Auto varastetaan ja teidät ryöstetään. Tai auto hajoaa huonoilla teillä. Mistä löydätte korjaamon tai varaosia. Menkää ennemmin Norjaan.

        Kyllä Pihtipudaskin on hyvä kohde. Tiet kunnossa, ja jos matk on liian lyhyt, ajakaa Tornion, Sunsvallin ja Tukholman kautta.


      • Hyvä poijjaat
        Norjaan matkalle kirjoitti:

        Älä mene. Auto varastetaan ja teidät ryöstetään. Tai auto hajoaa huonoilla teillä. Mistä löydätte korjaamon tai varaosia. Menkää ennemmin Norjaan.

        Olen ajanut Venäjän teillä noin 20000 km eikä koskaan auto vielä hajonnut enkä ole tullut ryöstetyksi, suosittelen viestiketjuun parempilaatuisia autoja sekä kesälomamatkaa Ähtäriin


      • Rock.....!
        keihäsmies kirjoitti:

        Kyllä Pihtipudaskin on hyvä kohde. Tiet kunnossa, ja jos matk on liian lyhyt, ajakaa Tornion, Sunsvallin ja Tukholman kautta.

        kumisaappaasta jos ei ole tarkkana ! Eikös viimmenen juna lähtenyt...........


      • Ei sinisilmäinen
        Hyvä poijjaat kirjoitti:

        Olen ajanut Venäjän teillä noin 20000 km eikä koskaan auto vielä hajonnut enkä ole tullut ryöstetyksi, suosittelen viestiketjuun parempilaatuisia autoja sekä kesälomamatkaa Ähtäriin

        Nimimerkki "Hyvä poijaat" Oletko niitä joille ei koskaan ole tullut ongelmia, eikä myöskään tule. Joudut vielä tarkistamaan mielipiteesi. Asun ja työskentelen Pietarissa, täytyykö sanoa muuta!


      • Jekaterinburg 2009
        Ei sinisilmäinen kirjoitti:

        Nimimerkki "Hyvä poijaat" Oletko niitä joille ei koskaan ole tullut ongelmia, eikä myöskään tule. Joudut vielä tarkistamaan mielipiteesi. Asun ja työskentelen Pietarissa, täytyykö sanoa muuta!

        asenne loistaa tässäkin viestiketjussa ja varmaankin kaikki puhunevat omasta runsaasta kokemuksestaan. Itse olen ylittänyt Venäjän rajan lähes 500 kertaa 20 vuoden aikana ja kilometrejä vaihtelevilla "ruski" teillä mahtanee olevan lähes 100 000. On auto rikkoutunut teknisistä syistä sekä huonokuntoisista teistä johtuen mutta aina olen selvinnyt ehjin nahoin korjaamoon tai saanut apua paikalla. Sen olen pannut merkille että mitä kauemmaksi Pietarista, Moskovasta tahi muista miljoonakaupungeista matka etenee sitä pyyteettömämmin apua myöskin saa. Neukkuaikana miliisi sakotti mitä ihmeellisimmistä asioista mutta Venäjän vaurastuessa mielenkiinto turisteihin lopahtanut,.liekö Suomalaisesten paperit ja ajokunto normaalisti kondiksessa? Tottakai tunnustan että Venäjän ajokultuurissa vielä parantamisenvaraa niikuin tiestössäkin mutta tuo ryöstely tienpäällä on aivan mielikuvituksen tuotetta. Tapasin viimevuonna Australialaisen kaverin Filippiineillä,.joka ajoi Hondallaan 2008 Vladivostokista Pietariin ja itsemurha-ajatukselta monestakin kuullostava matka oli hänelle huima kokemus. Toiset tykkää että elämässä jännitystä on autoilu Viroon ja Saarenmaalle,.toisille ei edes Venäjä riitä. Itse kuulun ryhmään joka näkee maailmaa avoimin sinisin silmin.


      • Nishni Nov
        Jekaterinburg 2009 kirjoitti:

        asenne loistaa tässäkin viestiketjussa ja varmaankin kaikki puhunevat omasta runsaasta kokemuksestaan. Itse olen ylittänyt Venäjän rajan lähes 500 kertaa 20 vuoden aikana ja kilometrejä vaihtelevilla "ruski" teillä mahtanee olevan lähes 100 000. On auto rikkoutunut teknisistä syistä sekä huonokuntoisista teistä johtuen mutta aina olen selvinnyt ehjin nahoin korjaamoon tai saanut apua paikalla. Sen olen pannut merkille että mitä kauemmaksi Pietarista, Moskovasta tahi muista miljoonakaupungeista matka etenee sitä pyyteettömämmin apua myöskin saa. Neukkuaikana miliisi sakotti mitä ihmeellisimmistä asioista mutta Venäjän vaurastuessa mielenkiinto turisteihin lopahtanut,.liekö Suomalaisesten paperit ja ajokunto normaalisti kondiksessa? Tottakai tunnustan että Venäjän ajokultuurissa vielä parantamisenvaraa niikuin tiestössäkin mutta tuo ryöstely tienpäällä on aivan mielikuvituksen tuotetta. Tapasin viimevuonna Australialaisen kaverin Filippiineillä,.joka ajoi Hondallaan 2008 Vladivostokista Pietariin ja itsemurha-ajatukselta monestakin kuullostava matka oli hänelle huima kokemus. Toiset tykkää että elämässä jännitystä on autoilu Viroon ja Saarenmaalle,.toisille ei edes Venäjä riitä. Itse kuulun ryhmään joka näkee maailmaa avoimin sinisin silmin.

        nykyään Venäläiset ajaa paremmilla autoilla kuin me ja takataskussa paksumpi lompakko,.eihän milisikään aivan hölmö ole, siinä syy että etenkin Suomalaiset vanhoilla Volvoilaan saavat ajella rauhassa;)


      • Jaska 2
        aiheetonta kirjoitti:

        Muutaman kerran tullut ajeltua LMC.llä Pietarin läpi(ohitustie nykyään) Ivangorodiin ja Narvaan ja jatkettu Via Balticalle. Ei minkäänlaista ongelmaa, ainoastaan tie ennen Viron rajaa huonossa kunnossa ja tulli osaa venytellä tarkastuksissa vietävän pitkään, etenkin EU alueelle saavuttaessa Virossa. Mua kummaksuttaa aiemmat kauhuskenaariot tällä viestisarjalla, liikenne on pääteillä nykyään vilkasta eikä mitään rosvousta ole ollut. Valko-Venäjä on sitten aivan eri sarjassa ja sitä en suosittele kenellekkään. Pietarissa on satoja "stajankoja" keskustassakin jonne saa auton turvaan yöksi mutta liikenne kaupungissa on nykyään melkoinen kaaos. Hyvä navigaattori Venäjän kartalla "must"! Tarkoitus on kesällä ajaa Petroskoin kautta Barentsinmerelle.

        Kronstadin patotietäkö ei siis pääse oikasemaan ohi pietarin vaan ilmeisesti suositeltavin tapa on ajaa pietarin ympäri uutta ohitustietä.. Onko tämä hyvin merkattu samoin kuin poistuma tallinnaan päin ja varmaan paras ajaa myöhemmin illlalla pietarin ohi jolloin liikenne pienin. Kuinka paljon huonoa tietä on välillä pietari ivanogorod. Tätä reittiä suunnittelen ensi kesänä meneväni..

        Kiitos tiedoista..


      • kaliningradiin
        Jaska 2 kirjoitti:

        Kronstadin patotietäkö ei siis pääse oikasemaan ohi pietarin vaan ilmeisesti suositeltavin tapa on ajaa pietarin ympäri uutta ohitustietä.. Onko tämä hyvin merkattu samoin kuin poistuma tallinnaan päin ja varmaan paras ajaa myöhemmin illlalla pietarin ohi jolloin liikenne pienin. Kuinka paljon huonoa tietä on välillä pietari ivanogorod. Tätä reittiä suunnittelen ensi kesänä meneväni..

        Kiitos tiedoista..

        ei ole läpiajettavissa, eli uutta kehätietä navigaattorilla ohi keskustan joka onnistunee myös päiväsaikaan. Loppupätkä tiestä noin 30 km ennen Viron rajaa on huonokuntoista, autoa säälien ajettava alle 50 km/ h.


    • jooppp
    • hulluko???

      Minä en kyllä näe mitään syytä miksi itä-raja pitäs ylittää? Jos joskus on pakko sen yli mennä niin se tehdään maastopuku päällä ja valtion käskystä. Toivottavasti tällasta käskyä ei koskaan tule.

      • lietsomassa

        Venäjä on Suomen tärkein kauppakumppani tällähetkellä ja tuhannet Suomalaiset ylittävät rajan päivittäin,.toivottavasti sinä asenteinesi pysyt kotikonnuilla.


      • Tukivarsi poikki
        lietsomassa kirjoitti:

        Venäjä on Suomen tärkein kauppakumppani tällähetkellä ja tuhannet Suomalaiset ylittävät rajan päivittäin,.toivottavasti sinä asenteinesi pysyt kotikonnuilla.

        Ollut todellisessa Venäjässä siellä tulee itku pian kuin tie on kynnöspeltoa esim 200 km ei tienviittoja missään auto hajoaa eikä ihmisiä näy. Englantia ei puhuta vaikka joku katsomaan tulisikin ja ryöstöltä säästyisikin.Minä olen nähnyt muutaman kerran Venäjän todellisuutta ei mitään ryssä vihaa.Karmeaa Venäläinen kulttuuri on kuitenkin.


    • matkustaj69
    • Matti Viikate

      Mielestäni ainoa mitä varsinaisesti tarvitset, on avoin mieli ja runsaasti aikaa. Mutta koska aikaa ei kaiketi liiemmälti ole, niin kannattaa harkita josko sen sijaan panostaisi matkan muuhun osuuteen lisää, ja jättäisi Venäjän väliin. http://mattiviikate.newsvine.com/

    • Pelottelufirman VIP-

      Joo mikä siinä, mutta aloita matkan suunnittelu vakuutusyhtiöstäsi. Lue oikein pilkuntarkasti se tiheällä painettu teksti , joka koskee Venäjää ja Balttian maita, ja kiinnitä huomiota erityisesti kohtaan omavastuun määrä.
      Hyvää matkaa !

    • idän naapuri.

      En suosittele Pietariin autolla matkustamista ihan vain sen takia, että
      1. Liikenne on turhauttavaa joudut 95% seisomaan ruuhkissa.
      2. Vaikea löytää sopivaa paikkaa auton säilytykseen.
      3. Pietari on niin ihana, iso ja mielenkiintoinen paikka, että suosittelen sille ihan oman reissun johon oikeasti varaat riittävästi aikaa (väh. 1 viikko) ja rahaa.

      Muuten en näe mitään ongelmaa ideassasi. Auto kyllä kannattaa huoltaa ja varautua rikkoihin.
      itselläni meni tuulilasi mäsäks pietarin laidalla kun ajettiin sillan ali ja joku oli jumittunut siltaan ja hakkasi siltaa lekalla ja siitä tipahti kivan kokoinen lohkare kun ohitettiin hänet...

      • idän naapuri.

        vielä lisäyksenä. ylempi henkilö kirjoitti vakuutusyhtiöstä.
        Nimen omaan kannattaa tarkasti lukea omavastuu osa.
        Itselleni se tuli aika kovana iskuna kun tuo tuulilasi rikko tapahtui...


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      65
      1468
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1309
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1152
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1109
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      26
      891
    6. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      775
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      51
      674
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      88
      618
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      181
      617
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      614
    Aihe