Uuniperunan syöminen

lusikka vai haarukka

Miten uuniperuna syödään "oikeaoppisesti"? Sillä pikkulusikalla vai?

11

6072

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rosa-munda

      Tästä samasta aiheesta on keskusteltu palstalla aiemminkin, muistikuvani mukaan herätti aika paljon erilaisia näkemyksiä. Varmaan yleisin tapa on syödä uuniperuna täytteineen nimenomaan lusikalla.
      Ja tämä siis tilanteessa, jossa peruna tarjoillaan täytteineen. Joskus tuodaan peruna ja täytteet erikseen, jolloin on makuasia, ottaako perunan ja täytteet lautaselle ja syö tavanomaiseen tapaan veitsellä ja haarukalla, vai täyttääkö perunan omatoimisesti. Yleensä uuinperunan kanssa kuitenkin tuodaan se lusikka. Täytteestä riippuen ei varmaan ole estettä käyttää myös haarukkaa, mutta usein ne täytteet on kastike -tyyppisiä, joihin lusikka sopii paremmin.

    • kauniiseen käteen

      Siisteimmin homma tapahtuu juuri sillä pikkulusikalla. On olemassa oikein semmoisia
      alustojakin uuniperunalle että se pysyy nätisti paikallaan.
      Jos se tahtoo lipsahdella lautasella niin voit kevyesti tukea sitä
      toisella kädellä lautasliinaa apuna käyttäen.

      Haarukkaa ja veistäkin olen nähnyt käytettävän, niillä vaan ei saa sisusta niin
      hyvin ulos kun lusikalla ja täytteet saattaa sitten valua ulos perunasta.

      Vähän riippuu siitäkin tarjotaanko perunan kanssa jotain muuta, esim salaattia,
      silloin koittasin selvittää koko höskän veitsellä ja haarukalla, muuten on hommassa
      liikaa liikkuvia osia.

    • voit tehdä

      ......... on, että viet sen LUSIKAN SUUHUSI! Se on vaan ja ainoastaan apuna perunan ja soosin kaivamisessa. HAARUKALLA sitten varsinaisesti syödään.

      • siitä vaan

        lämmintä niin pottu tumppuun ja kaivaa sieltä lusikalla syötävät lärviinsä, ei se sen kummempaa ole.


      • lusikka-haarukka

        Äläs nyt koita väittää että siirrät lusikalla kaivetun perunan haarukkaan. No way.


      • 20

        En ole koskaan nahnyt lusikkaa uuniperunan vieressa. Perunahan on yleisimmin pihvin kanssa tarjottu lisake ja poydassa haarukka ja veitsi.
        Taitaa olla ihan suomalainen tapa.


      • xf
        20 kirjoitti:

        En ole koskaan nahnyt lusikkaa uuniperunan vieressa. Perunahan on yleisimmin pihvin kanssa tarjottu lisake ja poydassa haarukka ja veitsi.
        Taitaa olla ihan suomalainen tapa.

        En tiedä, missä uuniperunasi olet syönyt, mutta ravintoloissa lusikka kuuluu vakiokalustoon. Tämä yhtä hyvin silloin, kun uuniperuna on lisukkeena. Esim. lounasruokanahan uuniperuna voi olla täysin yksittäinen annos. Mutta siis lusikka kuuluu kattaukseen. Jos sitä ei olisi, en epäröisi pyytää.


      • RAHTIMIES
        xf kirjoitti:

        En tiedä, missä uuniperunasi olet syönyt, mutta ravintoloissa lusikka kuuluu vakiokalustoon. Tämä yhtä hyvin silloin, kun uuniperuna on lisukkeena. Esim. lounasruokanahan uuniperuna voi olla täysin yksittäinen annos. Mutta siis lusikka kuuluu kattaukseen. Jos sitä ei olisi, en epäröisi pyytää.

        Minä olen syönyt 5 vuotta 5 kertaa viikossa uuniperunan,kun jouduin työnipuolesta kulkemaan
        Ruotsin ja Suomen väliä päivittäin. Mun mielestä jokainen saa syödä uuni perunansa kuinka itse
        tykkäävät vaikka tinapapereineen,en ole monenkaan havainnut syövän lusikka haarukka systeemillä,
        paitsi vanhemmat "eläkeläiset"he näyttivät kuorivan sen haarukalla ja veitsellä.Eikä kukaan mennyt
        sanomaan,ettei noin saa uuniperunaa syörä.Usein kuuli sanottavan että kyllä on hienosti laitettu
        perunat oikein joulu pakettiin,eräs mies kysyi että,syödäänkö toi kiiltävä päällys,että tällä lailla.
        Joskus joku yrittää esittää hienonompaa mitä onkaan ja se näkyy,Rahtimies näkee paljon
        maailmalla ja on hyvin jalat maassa,eikä tarvi esittää mitään....


      • tietävä taho
        RAHTIMIES kirjoitti:

        Minä olen syönyt 5 vuotta 5 kertaa viikossa uuniperunan,kun jouduin työnipuolesta kulkemaan
        Ruotsin ja Suomen väliä päivittäin. Mun mielestä jokainen saa syödä uuni perunansa kuinka itse
        tykkäävät vaikka tinapapereineen,en ole monenkaan havainnut syövän lusikka haarukka systeemillä,
        paitsi vanhemmat "eläkeläiset"he näyttivät kuorivan sen haarukalla ja veitsellä.Eikä kukaan mennyt
        sanomaan,ettei noin saa uuniperunaa syörä.Usein kuuli sanottavan että kyllä on hienosti laitettu
        perunat oikein joulu pakettiin,eräs mies kysyi että,syödäänkö toi kiiltävä päällys,että tällä lailla.
        Joskus joku yrittää esittää hienonompaa mitä onkaan ja se näkyy,Rahtimies näkee paljon
        maailmalla ja on hyvin jalat maassa,eikä tarvi esittää mitään....

        kysyä Vanhasen Matilta hänhän on maan kuuluisin uuniperunan syöjä, mutta koska hän on uuniperunan lisäksi tullut tunnetuksi myös huonomuistisuudesta, niin mahtaako muistaa koskaan uuniperunaa edes mutustelleensa.


      • Raipe.
        tietävä taho kirjoitti:

        kysyä Vanhasen Matilta hänhän on maan kuuluisin uuniperunan syöjä, mutta koska hän on uuniperunan lisäksi tullut tunnetuksi myös huonomuistisuudesta, niin mahtaako muistaa koskaan uuniperunaa edes mutustelleensa.

        Todella oivaltava kommentti. Itse syön mielelläni uuniperunaa ja sitä laitetaan meilläkin. Ja syödään lusikalla, koska täyte lykätään siihen päältä lohkaistun perunan sisään. En ymmärrä ollenkaan, että peruna kuoritaan, ideahan on nimenomaan siinä, että syödään sisus ja kuoret folioineen jää siihen ympärille. Usein täytettä on pöydässä tarjolla sen lisäksi mitä on laitettu jo valmiiksi perunan sisälle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      203
      4872
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      281
      2997
    3. 134
      1777
    4. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      225
      1592
    5. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1431
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1206
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1154
    8. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      75
      1139
    9. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1107
    10. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      77
      1092
    Aihe