Tinnitus ja sen kasvu

Ketarako

Elikkäs. Kuinka moni on kokenut että mitä kovemmaksi tinnitus tulee sitä helpommin se myös kasvaa. Eli korvia rasittava ärsyke on mahdollista olla aina vain pienempi mitä enemmän tinnitus lisääntyy meluvaurioiden myötä ja tinnitus voi silti kasvaa. Esimerkkinä: tinnitus alkaa vaikka aseella ampumisesta, aikaa kuluu ja altistutaan yhä meluvaurioille, seuraavaksi tilanne voi olla tämä että tinnitus pahenee yhä vain pienemmästä ärsykkeestä, esimerkiksi musiikin kuuntelusta kovalla tms. Tukeeko kenenkään kokemukset teoriaa?

Itse en tiedä. Minusta tuntuu että näin saattaisi olla omalla kohdallani, mutta en ole varma. Korvani ärsyyntyvät pienemmässä meluasteessa (noin 75db, ennen 90), minulla on siis meluherkkyys, jonka kuulovaurio on luonut. Nyt on alkanut vain tuntua että tinnituskin käyttäytyisi tällä lailla pahenevasti.

23

3852

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ,,,,,,,,

      Minulla äänet tuntuivat pahoilta jo kauan ennen tinnin alkamista.
      muuta en osaa tähän sanoa.

    • leopardiih

      näinhän se on, rikkinäiset korvat kestää vähemmän ja menee lisää hajalle helposti.

      • tinnittäjä

        Olen myös miettinyt tuota samaa. Mulle ainakin moni ns. asiantuntija sanoi, että ei kannata vältellä ääniä, eikä eritysesti alkaa suojella korvia, muuta kuin esim konserteissa ym, joissa on kaikkien järkevää käyttää kuulosuojaimia.

        Mutta koveneeko teillä tinnitus heti melualtistuksen jälkeen, vai viiveellä.
        Mulla korvat saattaa olla ihan "hiljaa" muutaman päivän ja ehdin jo monesti toivoa, että kunpa ei edes tulis takaisin koko vaiva, kunnes....
        Yleensä jo tiedän, että jos tänään korva soi yhtäjaksoisesti, seuraavana päivänä se suhisee ja sitten menee taas muutama päivä ihan hiljaisesti.
        Jostain luin, että jos on meluvaurio, niin silloin korvat soi yhtäjaksoisesti ilman mitään taukoja.

        Itselleni ei selvinnyt, mistä tämän kamalan vaivan sain.

        Olen miettinyt josko hankkisin sellaiset yksilölliset korvatulpat, koska kaupasta ja apteekista ostetut tulpat tuntuu epämiellyttäviltä. Töissä on toisinaan kova melu ja ajattelin, josko välillä heittäisi tulpat korviin, niin ei ainakaan tämä tinni pahenisi.
        onko kellään kokemusta näistä korvatulpista ja mistä olette ostaneet?
        Niin ja millaisissa tilanteissa te suojaatte korvanne?


      • leopardiih
        tinnittäjä kirjoitti:

        Olen myös miettinyt tuota samaa. Mulle ainakin moni ns. asiantuntija sanoi, että ei kannata vältellä ääniä, eikä eritysesti alkaa suojella korvia, muuta kuin esim konserteissa ym, joissa on kaikkien järkevää käyttää kuulosuojaimia.

        Mutta koveneeko teillä tinnitus heti melualtistuksen jälkeen, vai viiveellä.
        Mulla korvat saattaa olla ihan "hiljaa" muutaman päivän ja ehdin jo monesti toivoa, että kunpa ei edes tulis takaisin koko vaiva, kunnes....
        Yleensä jo tiedän, että jos tänään korva soi yhtäjaksoisesti, seuraavana päivänä se suhisee ja sitten menee taas muutama päivä ihan hiljaisesti.
        Jostain luin, että jos on meluvaurio, niin silloin korvat soi yhtäjaksoisesti ilman mitään taukoja.

        Itselleni ei selvinnyt, mistä tämän kamalan vaivan sain.

        Olen miettinyt josko hankkisin sellaiset yksilölliset korvatulpat, koska kaupasta ja apteekista ostetut tulpat tuntuu epämiellyttäviltä. Töissä on toisinaan kova melu ja ajattelin, josko välillä heittäisi tulpat korviin, niin ei ainakaan tämä tinni pahenisi.
        onko kellään kokemusta näistä korvatulpista ja mistä olette ostaneet?
        Niin ja millaisissa tilanteissa te suojaatte korvanne?

        ite ei tarvii suojata korvia kun vältän meluisat paikat. intissä tietenkin sitten tuplasuojauksia ammunnoissa.


      • IT-kokki
        tinnittäjä kirjoitti:

        Olen myös miettinyt tuota samaa. Mulle ainakin moni ns. asiantuntija sanoi, että ei kannata vältellä ääniä, eikä eritysesti alkaa suojella korvia, muuta kuin esim konserteissa ym, joissa on kaikkien järkevää käyttää kuulosuojaimia.

        Mutta koveneeko teillä tinnitus heti melualtistuksen jälkeen, vai viiveellä.
        Mulla korvat saattaa olla ihan "hiljaa" muutaman päivän ja ehdin jo monesti toivoa, että kunpa ei edes tulis takaisin koko vaiva, kunnes....
        Yleensä jo tiedän, että jos tänään korva soi yhtäjaksoisesti, seuraavana päivänä se suhisee ja sitten menee taas muutama päivä ihan hiljaisesti.
        Jostain luin, että jos on meluvaurio, niin silloin korvat soi yhtäjaksoisesti ilman mitään taukoja.

        Itselleni ei selvinnyt, mistä tämän kamalan vaivan sain.

        Olen miettinyt josko hankkisin sellaiset yksilölliset korvatulpat, koska kaupasta ja apteekista ostetut tulpat tuntuu epämiellyttäviltä. Töissä on toisinaan kova melu ja ajattelin, josko välillä heittäisi tulpat korviin, niin ei ainakaan tämä tinni pahenisi.
        onko kellään kokemusta näistä korvatulpista ja mistä olette ostaneet?
        Niin ja millaisissa tilanteissa te suojaatte korvanne?

        Suojaan korvani melulta korvatulpilla monessakin paikassa. Esim nyt laivaristeilyllä jouduin pitämään ravintolassa tulppia, koska puheensorina sekä astioiden ja ruokailuvälineiden kilinä viilsi korvissa.

        Käytän tulppia myös autolla ajaessani... :(

        Korvatulppien käyttöä tulisi kuitenkin välttää niin paljon kuin mahdollista, sillä kun ulkomaailman äänet vaimenevat, tinnitusääni voimistuu ja henkilöstä riippuen aivot poimivat (ja voimistavat) tinnitusta helpommin.

        Itse kuulin tinnituksen selvästi kovempana, kun olin eräänä päivänä käyttänyt erittäin hyvää kuulonsuojausta 5 tunnin ajan.

        Tällä hetkellä pyrin kuuntelemaan musiikkia (ääniterapia) niin paljon kuin mahdollista.


      • leopardiih
        IT-kokki kirjoitti:

        Suojaan korvani melulta korvatulpilla monessakin paikassa. Esim nyt laivaristeilyllä jouduin pitämään ravintolassa tulppia, koska puheensorina sekä astioiden ja ruokailuvälineiden kilinä viilsi korvissa.

        Käytän tulppia myös autolla ajaessani... :(

        Korvatulppien käyttöä tulisi kuitenkin välttää niin paljon kuin mahdollista, sillä kun ulkomaailman äänet vaimenevat, tinnitusääni voimistuu ja henkilöstä riippuen aivot poimivat (ja voimistavat) tinnitusta helpommin.

        Itse kuulin tinnituksen selvästi kovempana, kun olin eräänä päivänä käyttänyt erittäin hyvää kuulonsuojausta 5 tunnin ajan.

        Tällä hetkellä pyrin kuuntelemaan musiikkia (ääniterapia) niin paljon kuin mahdollista.

        miksi autossa? Itsellä vain hiljenee tinnitus pariksi tunniksi mukavan autoajelun jälkeen.


      • Äänifani
        tinnittäjä kirjoitti:

        Olen myös miettinyt tuota samaa. Mulle ainakin moni ns. asiantuntija sanoi, että ei kannata vältellä ääniä, eikä eritysesti alkaa suojella korvia, muuta kuin esim konserteissa ym, joissa on kaikkien järkevää käyttää kuulosuojaimia.

        Mutta koveneeko teillä tinnitus heti melualtistuksen jälkeen, vai viiveellä.
        Mulla korvat saattaa olla ihan "hiljaa" muutaman päivän ja ehdin jo monesti toivoa, että kunpa ei edes tulis takaisin koko vaiva, kunnes....
        Yleensä jo tiedän, että jos tänään korva soi yhtäjaksoisesti, seuraavana päivänä se suhisee ja sitten menee taas muutama päivä ihan hiljaisesti.
        Jostain luin, että jos on meluvaurio, niin silloin korvat soi yhtäjaksoisesti ilman mitään taukoja.

        Itselleni ei selvinnyt, mistä tämän kamalan vaivan sain.

        Olen miettinyt josko hankkisin sellaiset yksilölliset korvatulpat, koska kaupasta ja apteekista ostetut tulpat tuntuu epämiellyttäviltä. Töissä on toisinaan kova melu ja ajattelin, josko välillä heittäisi tulpat korviin, niin ei ainakaan tämä tinni pahenisi.
        onko kellään kokemusta näistä korvatulpista ja mistä olette ostaneet?
        Niin ja millaisissa tilanteissa te suojaatte korvanne?

        Olen käyttänyt Elacin ER -tulppia yli 10 vuotta lähinnä musakeikoilla ja joissakin muissa meluisissa ympäristöissä. Eivät välttämättä sovi kaikille mutta omasta mielestäni joka pennin arvoiset. Tiputtavat äänentasoa, mutta kaiken kuulee silti selvästi.

        Käytän kuulosuojaimia aina keikoilla ym. meluisissa tapahtumissa, sekä toisinaan kaupungilla/metrossa/bussissa (Helsingissä), kotona imuroidessa ym.

        On totta, että kuuloa ei kannata ylisuojata sellaisilta ääniltä jotka eivät ole vaarallisen voimakkaita.


      • leopardiih
        Äänifani kirjoitti:

        Olen käyttänyt Elacin ER -tulppia yli 10 vuotta lähinnä musakeikoilla ja joissakin muissa meluisissa ympäristöissä. Eivät välttämättä sovi kaikille mutta omasta mielestäni joka pennin arvoiset. Tiputtavat äänentasoa, mutta kaiken kuulee silti selvästi.

        Käytän kuulosuojaimia aina keikoilla ym. meluisissa tapahtumissa, sekä toisinaan kaupungilla/metrossa/bussissa (Helsingissä), kotona imuroidessa ym.

        On totta, että kuuloa ei kannata ylisuojata sellaisilta ääniltä jotka eivät ole vaarallisen voimakkaita.

        ei kai imurointi ole niin vaarallisen kovaa että siitä vaurioituisi muka lisää? ainakin jos on keskuspölynimuri niin se ei ole korvan juuressa itse imuri.


      • kotiäiskä
        leopardiih kirjoitti:

        ei kai imurointi ole niin vaarallisen kovaa että siitä vaurioituisi muka lisää? ainakin jos on keskuspölynimuri niin se ei ole korvan juuressa itse imuri.

        Minusta on mukavampi imuroida kuulokkeet päässä, ei imurimelu mitään kivaa ole.
        Samoin pidän kuulokkeita kun vatkaan koneella taikka vispilällä.
        Ei kuuulokkeista varmaan mitään haittaa ole, ja olo on mukavampi.


      • Äänifani
        leopardiih kirjoitti:

        ei kai imurointi ole niin vaarallisen kovaa että siitä vaurioituisi muka lisää? ainakin jos on keskuspölynimuri niin se ei ole korvan juuressa itse imuri.

        Omasta imuristani lähtee n. 83dB(A) ja vielä harvinaisen ikävänä korkeataajuuksisena vinkunana. Ei sellaista viitsi turhaan kuunnella.


      • kuiskaaja11
        tinnittäjä kirjoitti:

        Olen myös miettinyt tuota samaa. Mulle ainakin moni ns. asiantuntija sanoi, että ei kannata vältellä ääniä, eikä eritysesti alkaa suojella korvia, muuta kuin esim konserteissa ym, joissa on kaikkien järkevää käyttää kuulosuojaimia.

        Mutta koveneeko teillä tinnitus heti melualtistuksen jälkeen, vai viiveellä.
        Mulla korvat saattaa olla ihan "hiljaa" muutaman päivän ja ehdin jo monesti toivoa, että kunpa ei edes tulis takaisin koko vaiva, kunnes....
        Yleensä jo tiedän, että jos tänään korva soi yhtäjaksoisesti, seuraavana päivänä se suhisee ja sitten menee taas muutama päivä ihan hiljaisesti.
        Jostain luin, että jos on meluvaurio, niin silloin korvat soi yhtäjaksoisesti ilman mitään taukoja.

        Itselleni ei selvinnyt, mistä tämän kamalan vaivan sain.

        Olen miettinyt josko hankkisin sellaiset yksilölliset korvatulpat, koska kaupasta ja apteekista ostetut tulpat tuntuu epämiellyttäviltä. Töissä on toisinaan kova melu ja ajattelin, josko välillä heittäisi tulpat korviin, niin ei ainakaan tämä tinni pahenisi.
        onko kellään kokemusta näistä korvatulpista ja mistä olette ostaneet?
        Niin ja millaisissa tilanteissa te suojaatte korvanne?

        joo minulla jos olin kovassa melussa niin tilltys on kova sauraavana päivänä ja muuttaa vielä ääniä yhtenäinen ei niin ota pattiin mulla on ollu nykyisin mulla on ne kuulo parannus koneet kummassakin korvassa jos niitä pitää joka päiva tulos on sama kova tillitys ota tolisnajaa jos oikeen ottaa pattiin niin minä teen se on kaiketi paras jalo juomista


      • IT-kokki
        leopardiih kirjoitti:

        miksi autossa? Itsellä vain hiljenee tinnitus pariksi tunniksi mukavan autoajelun jälkeen.

        Itse koen autolla ajamisen suhinan ja rengasmelun ärsyttäväksi. Kaikilla tienpinnoilla, renkailla ja autoilla tätä ei esiinny, mutta tietyt yhdistelmät "aktivoivat" tinnitusääntä...

        Pidän myös suojaimia imuroidessa ja vatkatessa... kyseessä lienee enemmänkin psykologinen kuin fysikaalinen tarve, ts. melu ei ole niin kova että korvat vaurioituisivat, mutta koen että minun on silti "pakko" pitää suojaimia...


    • kuiskaaja11

      minulla on kuulo luotaimet ja jos niitä pitää joka päivä niin tilltys on pahempi kyllä niillä kuulee paremmin joitakin ääniä taas joitain ääniä liikaa pitäis olla sellaiset varmaan ferrarit että toimis ok

    • viiiuuuu-viiiuuu-viu

      Hei!

      Itselläni on tinnittänyt kaksi ja puoli vuotta. Hyperakusia on sitten kehittynyt siinä sivussa kun jatkuvasti miettii vain että mikä ääno voi pahentaa sitä. Tosi asia kuitenkin lienee että ei ns. normaalin elämän äänet eli katumelut ja muut sellaiset voi tinnitusta pahentaa. Tietysti kuulonsuojaaminen on tärkeää silloin kun altistuu aivan selkeästi liian kovalle äänelle. Vaikkapa rokkikonsertissa tai moottorisahalla vedellessä.

      Älä kuitenkaan ala hautomaan tuollaisia arvioita ympäröivistä äänistä. Siitä seuraa pelkkää surua ja murhetta. Tinnituksen kanssa pystyy elämään aivan mainiosti mutta hyperakusia onkin sitten ihan toinen juttu.

      Vaikeasta hyperakusiasta kärsiville. Olen itse käynyt nyt terapiassa noin puolitoista vuotta ja pikku hiljaa se on alkanut auttamaan. Äänialtistuksista hermostuminen on vähentynyt selkeästi, joskin edelleen pelottaa kovasti määrätyt jutut. Nyt olen sentään miettimässä viimein lasten hankkimista, joka on suurin unelmani. Olin jo jossain vaiheessa luopumassa ajatuksesta ihan vaan sen itkun pelon vuoksi mutta totuus kai on että ei tämän takia kannata koko elämäänsä heittää allikkoon. Edelleenkään en uskalla mennä esimerkiksi elokuviin ja ennen kävin jakuvasti elokuvissa ja se oli elämäni suurimpia nautintoja.

      Ja ehkä tärkein ajatus mulle on ollut vanha roomalainen viisaus "memento mori", muista kuolevasi. Täällä ollaan vain kerran ja suurempiakin murheita voisi olla. Korvien soimiseen ei kukaan ole koskaan kuollut mutta jos asiaa alkaa pelkäämään liikaa niin antaa äkkiä valua koko elämänsä ohitse.

      Yleisesti, mulla on IT-kokin kanssa vähän samanlaista kokemusmaailmaa kun olen lueskellut täällä juttuja. Autolla ajaessa en kyllä tulppia pidä. Ihan melumittaustenkin perusteella, jos nyt ei Popedalla ajele, niin nykyautoissa melu EI ylitä vaarallisen rajaa milloinkaan. Käytän kuitenkin samoissa kotitöissä peltoreita.... varmaankin kuitenkin lähinnä psykologisena juttuna. Imurilla saisi varmaan imuroida kymmenen vuotta, kahdeksan tuntiaa päivässä ennenkuin mitään kuulovaurion riskiä syntyy. Pitää muistaa että melussa kuitenkin haittavaikutukset syntyvät, eivtä pelkästään jonkin desibelirajan ylittymisen mutta keston ja toistuvuuden kautta. Esimerkiksi 100 desibelin melua voi sen vartin kuunnella surutta ja vaikka kerran menisi kaksikymmentä minuuttia rikki niin ei maailma siihen kaadu kunhan se ei ole päivittäistä.

      • 10 -3 =

        Se nyt on vaan niin että jotkut pitää äänistä ja jotkut ei niistä tykkää.
        Imuroin suojaimet päässä kun se on mukavampaa, imurin ääni ei miellytä.

        Joillakin on ääniyliherkkyys ja joillain ei ole. Ihminen joka ei pidä ruskean paperikassin rapinaa epämiellyttävänä ei voi tietää, miltä ääni tuntuu sellaisesta, joka kuulee sen epämiellyttävänä äänenä.

        Toiset on innoissaan kun kuulee autonrenkaitten volinaa, toisten hermot ääni kiristää äärimmileen antamata mitään lepotaukoa....

        Ja se nyt on vaan niin että kyllä äänet vaikuttavat tinniin, kenellä mitenkin. Kun on ollut paljon ääniä niin tinnii enemmän. Tinni myös matkii ääniä, mikä on sekä hyvä että paha asia. Hyvä niille joilla on kamalan korkea ääni, kun kuuntelee oikein matalaa ääntä paljon, niin matala ääni alkaa korvata korkeaa. Omat ääneni ovat samanlaisia mitä kuulen päivittäin eli jääkaapin ja pakastinen hurina, lämpöpatterin hyrinä ja koneellisen tuulettimen hurina. Näin ei ollut alunperin!


      • Viuuu-viuu-viuu
        10 -3 = kirjoitti:

        Se nyt on vaan niin että jotkut pitää äänistä ja jotkut ei niistä tykkää.
        Imuroin suojaimet päässä kun se on mukavampaa, imurin ääni ei miellytä.

        Joillakin on ääniyliherkkyys ja joillain ei ole. Ihminen joka ei pidä ruskean paperikassin rapinaa epämiellyttävänä ei voi tietää, miltä ääni tuntuu sellaisesta, joka kuulee sen epämiellyttävänä äänenä.

        Toiset on innoissaan kun kuulee autonrenkaitten volinaa, toisten hermot ääni kiristää äärimmileen antamata mitään lepotaukoa....

        Ja se nyt on vaan niin että kyllä äänet vaikuttavat tinniin, kenellä mitenkin. Kun on ollut paljon ääniä niin tinnii enemmän. Tinni myös matkii ääniä, mikä on sekä hyvä että paha asia. Hyvä niille joilla on kamalan korkea ääni, kun kuuntelee oikein matalaa ääntä paljon, niin matala ääni alkaa korvata korkeaa. Omat ääneni ovat samanlaisia mitä kuulen päivittäin eli jääkaapin ja pakastinen hurina, lämpöpatterin hyrinä ja koneellisen tuulettimen hurina. Näin ei ollut alunperin!

        Kuulostaa aika oudolta. En ole aiemmin kuullut kenestäkään kenen tinnitus seurailisi jotain ulkoista äänilähdettä. Oletko varma että sulla ei vaan ole poikkeuksellinen äänimuisti? Itsellänikin toki ääni vaihtelee tilanteesta toiseen ja erityisesti päivästä toiseen. Toisina päivinä soi niin että koko pää vinkuu ja toisinaan on pientä sirinää. Mutta melkein kolmen vuoden liiankin tiiviin tarkkailun jälkeen voin todeta että juuri millään ulkoisilla vaikutteilla asiaan ei pysty vaikuttamaan.

        It is what it is, niinkuin ameriikkalaiset tapaavat sanoa.


    • elävien kirjoissa

      Itse sain tinnituksen vonna 2003 ja aluksi olin todella peloissani ja hysteerinen äänen (kimeä vinkuna) suhteen, harkitsin jopa itsemurhaa. Tarkkailin koko ajan kaikkia ääniä ja pelkäsin jatkuvasti, että tinnitus pahenee. Näin kävikin, kunnes lopulta sain kuulla TTR-hoidosta, jota Suomessa annetaan ainakin Helsingin tinnitusklinikalla. Jo pelkkä tieto siitä, että tinnitukseen on olemassa jonkin hoito,auttoi henkisesti selviämään tämän vaivan kanssa. Eli jos pelkää, että tinnitus pahenee, kannattaa hakeutua kyllä tuonne klinikalle, itse kävin muutama vuosi sitten ja voin kyllä suositella!

      Hoito ei varsinaisesti paranna tinnitusta, mutta auttaa tottumaan siihen ja pelko vähenee ajan kanssa. Tinnituksen koveneminen ainakin omalla kohdalla loppui,kun lakkasin pelkäämästä hoidon ansiosta ja aloin tottumaan ääneen. Nyt en suurimman osan ajasta enää ajattele ääntä ollenkaan, vaikka alussa mietin sitä jatkuvasti. Käytön tulppia edelleen kovassa melussa, esim. baarissa tai imuroidessa, mutta en enää jatkuvasti niinkuin aikaisemmin...

      • tinnari

        TRT=Tinnitus Retraining Therapy. HEI-klinikalla oli minusta kyllä lievää asenne ongelmaa. Itse olen saanut parhaan TRT avun itse lukemalla hoitosta aina uudelleen ja uudelleen. Tilasin Amazonin kautta TRT:n perusoppaan: Jartseboff & Hazell... TRT. Siinä kerrotaan tinnitus ja sen hoitomahdollisuudet juurta jaksaen.


    • komppaa

      HEI-klinikasta vähän vastaavanlaista kokemusta. Ei kovin yksilöllistä hoitoa, enemmänkin liukuhihnameininkiä. Ilmeisesti meitä tinnittäjiä on niin valtavat massat, että meitä hoidellaan siinä sivussa, uusia tulee ovesta jatkuvalla syötöllä. Hoitavat myös kuorsaamisesta kärsiviä ja ilmeisesti kohta myös narkoleptikoita. Kiitokset kuitenkin Xanorista, hyvä lääke siinä vaiheessa kun pötkii huonosti, saa "aikalisää" hermojensa kokoamiseen.

      Mielestäni kaikista tärkeintä tinnituksen "hoidossa" olisi stressin välttämäninen, mutta milläs sen teet arkipäivän paineissa.

    • T1nn1ttaa

      Minulla on ollut tinnitus oikeassa korvassa/oikean korvan puolella v. 2007 lähtien.
      Voiko tinnustus aiheutua yhdestä MELU-kerrasta, esimerkiksi kuulokkeista kuuluva kova paukahdus, joka todella aiheutti jonkinlaisen kivun tunteen?

      Eniten tuossa "tinnissa" vaivaa se, jos sitä alkaa miettimään, ja jos miettii sitä, että se kuuluu loppuelämän ajan. Eikä siis voi enää koskaan kokea täydellistä hiljaisuutta. Ellei elämässä olisi mukavia, eteenpäin kantavia asioita, tuo "tinni" voisi hyvinkin saada vaikka millaisia ajatuksia päähän.

      Joskus sitä ei kumminkaan kuulu, mistä voisi johtua kuuluuko sitä vai ei?

      Voisiko jotenkin stressiin liittyä, kuten "komppaa" kirjoitti?
      Olen huomannut, että vapaalla, etenkin pidemmällä lomalla ollessani sitä ei ole niin kuulunut. Itsekin olen ajatellut tuota stressijuttua.
      Kyllähän se työ jonkinlaista stressiä on päivittäin.

      Nyt en muista milloin se viimeksi on ollut hiljaa.

    • ...?

      "etenkin pidemmällä lomalla ollessani "
      lomalla on jokin asia eri tavalla, esim. ei niskan jännitystä, ei tietokoneen tuijotusta, ei hometta, ei eläinaltistusta...?

      • T1nn1ttaa

        Tietystikään lomalla ei tule istuttua tietokoneen äärellä kuten töissä, ja varmaankin enemmän liikuntaa, eli jännitykset niska- hartia alueella saa kuntoutusta. Homettakin voi näissä nykyajan rakennuksissa olla.
        Eläinaltistus, päinvastoin tapauksessani koira parantaa, rentoittaa, saa hyvän mielen ja lomallahan senkin kanssa enempi tulee puuhailtua.

        Itse olen kyllä vakavasti pohtinut stressin vaikutusta.
        Sitten sellainen juttu, että on tullut jokin purentajuttu, puren oikean puolen poskihampaita usein yhteen, etenkin töissä, se varmaankin aiheuttaa jotain, mutta liittyisikö suoraan mitenkään tinnitukseen...


    • Anonyymi

      Tinnitukseni kovenee kokoajan pienimmästäkin melusta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      274
      2863
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1506
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1460
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1250
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1180
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1177
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      20
      1042
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1003
    Aihe