abs-Terhin kestoikä?

3 sylinteriä

Montako vuotta Terhi kestää ennenkuin se jätetään rannalle?

Paljonko uskaltaisitte veikata käyttöikää uudelle Busterille tai Yamarinille?

21

4790

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keväällä myin -87 Micro Funin, joka oli kunnossa.

      • hapolla korjasin

        yhden Nordicin, josta 30 Merkku oli irrottanut peräpeilin, kyseessä ei ollut kovin vanha vene


      • heh62
        hapolla korjasin kirjoitti:

        yhden Nordicin, josta 30 Merkku oli irrottanut peräpeilin, kyseessä ei ollut kovin vanha vene

        Kaverilla hajosi ensimmäinen Fun heti ja takuuna saatu vene muutamassa kuukaudessa. Meni vettä ABS:n ja vaahdon väliin pohjatulpan vierestä. Jäi se käyttökelpoiseksi ja palveli vielä yli 10 vuotta.

        Busterin vanerit mätänevät jollakin aikataululla, mutta muuten alupaatti kestää sen mitä lasikuitukin.


    • kestää

      Mulla on käytössä terhi vuosimalli 1974.
      Joka kesäisessä käytössä, talvet nurinpäin rannalla. hyvin on kestänyt.
      Kun vaan välillä pesee, niin on siisti ja kestävä.
      ( Perämoottoreita on sitten menny jo useampi, ne ei kestä ).
      --- niin vene, siis jo 36 v käytössä !!

      • 3 sylinteriä

        ..lasikuitu terhi ;)


      • 3 sylinteriä kirjoitti:

        ..lasikuitu terhi ;)

        Vanhat Terhit oli lasikuitua (kuten tiedät), mutta ABS-Terhi ei takuulla kestä tuollaista aikaa, tai mikä ettei kunhan niitä ei pidetä auringossa.. ;)


      • kestää

        Se on abs


    • isältä pojalle

      haurastuttaa ABS-muovin. Vanhan alu-veneen niiteistävuotaa. Paha korjata. Hyvä lasikuituvene, jossa on rosteri kölirauta on paras.

      • Tero Terhi

        Terhi on hinnaltaan uutena melko edullinen vene ehkä noin 30% halvempi kuin vastaavan kokoiset veneet, jotenka ei sen käyttöiän tarvitse olla yhtä pitkä kuin lasikuitu- tai aluveneiden...
        Alumiiniveneet ovat ainakin vanhoina kamalan näköisiä, sensijaan hoidettuina lasikuituveneet ovat iäkkäämpinäkin hyvän näköisiä samoin Terhit.
        Itselläni oli uutena ostettu Terhi 4 kesää ja ainakin myydessäni se oli ehjä, lähes uuden näköinen. Hintakaan ei mielestäni lakenut kovin paljon, maksoin siitä Hondan moottorilla varustettuna n. 8300 € ja vaihdossa isompaan lasikuituveneeseen sain siitä n. 6000 €... Uusi vastaava Terhi maksaa samalla moottorilla nykyisin 8500 €, jotenka olen tyytyväinen, että sain 4-vuotta vanhasta Terhistä tuon 6000€.
        Sitä olisiko jonkun muun alu- tai lasikuituveneen hinta moottorin kanssa pudonnut vähemmän 4 vuoden käytön jälkeen en osaa sanoa...


      • Huvista hyödyksi
        Tero Terhi kirjoitti:

        Terhi on hinnaltaan uutena melko edullinen vene ehkä noin 30% halvempi kuin vastaavan kokoiset veneet, jotenka ei sen käyttöiän tarvitse olla yhtä pitkä kuin lasikuitu- tai aluveneiden...
        Alumiiniveneet ovat ainakin vanhoina kamalan näköisiä, sensijaan hoidettuina lasikuituveneet ovat iäkkäämpinäkin hyvän näköisiä samoin Terhit.
        Itselläni oli uutena ostettu Terhi 4 kesää ja ainakin myydessäni se oli ehjä, lähes uuden näköinen. Hintakaan ei mielestäni lakenut kovin paljon, maksoin siitä Hondan moottorilla varustettuna n. 8300 € ja vaihdossa isompaan lasikuituveneeseen sain siitä n. 6000 €... Uusi vastaava Terhi maksaa samalla moottorilla nykyisin 8500 €, jotenka olen tyytyväinen, että sain 4-vuotta vanhasta Terhistä tuon 6000€.
        Sitä olisiko jonkun muun alu- tai lasikuituveneen hinta moottorin kanssa pudonnut vähemmän 4 vuoden käytön jälkeen en osaa sanoa...

        Ikääntyvien alumiinipaattien hinnanpudotuksessa on alaraja, niiden hinta ei koskaan laske romualumiinin hintaa alemmas. Alumiini on ikuisesti kierrätettävä materiaali, siitä ei koskaan tule ongelmajätettä kuten abs-muovista tai lasikuidusta. Näinä nykyisinä valistuneina aikoina tällaisillakin asioilla saattaa olla joillekin merkitystä veneenostossa ja yhä useammalle pitäisi olla. Veneille olisi saatava samanlainen myyjän vastaanottovelvollisuus kuin akuilla ja autoilla on, tämä näkyisi tietysti myyntihinnassa ja suosisi kierrätettäviä materiaaleja ja puuta. Veneissä on toki muitakin kierrätettäviä/ei kierrätettäviä osia kuin runko.


      • AlMg3
        Huvista hyödyksi kirjoitti:

        Ikääntyvien alumiinipaattien hinnanpudotuksessa on alaraja, niiden hinta ei koskaan laske romualumiinin hintaa alemmas. Alumiini on ikuisesti kierrätettävä materiaali, siitä ei koskaan tule ongelmajätettä kuten abs-muovista tai lasikuidusta. Näinä nykyisinä valistuneina aikoina tällaisillakin asioilla saattaa olla joillekin merkitystä veneenostossa ja yhä useammalle pitäisi olla. Veneille olisi saatava samanlainen myyjän vastaanottovelvollisuus kuin akuilla ja autoilla on, tämä näkyisi tietysti myyntihinnassa ja suosisi kierrätettäviä materiaaleja ja puuta. Veneissä on toki muitakin kierrätettäviä/ei kierrätettäviä osia kuin runko.

        Alumiiniveneet näyttävät olevan kuin viini ja naiset. Eli paranevat vanhetessaan mikäli myynti-ilmoituksiin on uskominen. Millään muulla ei oikein pysty perustelemaan sitä, että esim. 8-12 vuotta vanha Buster-paketti maksaa 70-80% uuden vastaavan paketin hinnasta ja enemmän kuin mitä ko. paketti on uutena maksanut. Vai ovatko venemyyjät niin optimistisia että luulevat kaikkien ostajien olevan täysin tyhmiä ja kykenemättömiä seuraamaan ja vertailemaan hintoja. Asiallisesti hinnooteltu paketti menee kaupaksi viikossa, persiilleen hinnoiteltu ei edes vuodessa.

        Minulla ei ollut mielestäni varaa maksaa 10 vuotta vanhasta paketista 10 k€:a vaan jouduis ostamaan ajamattoman 2010 vuoden paketin 14500 €:lla. Mutta niin se vaan on, ettei köyhän ole varaa ostaa huonoa.


      • Huvista hyödyksi
        AlMg3 kirjoitti:

        Alumiiniveneet näyttävät olevan kuin viini ja naiset. Eli paranevat vanhetessaan mikäli myynti-ilmoituksiin on uskominen. Millään muulla ei oikein pysty perustelemaan sitä, että esim. 8-12 vuotta vanha Buster-paketti maksaa 70-80% uuden vastaavan paketin hinnasta ja enemmän kuin mitä ko. paketti on uutena maksanut. Vai ovatko venemyyjät niin optimistisia että luulevat kaikkien ostajien olevan täysin tyhmiä ja kykenemättömiä seuraamaan ja vertailemaan hintoja. Asiallisesti hinnooteltu paketti menee kaupaksi viikossa, persiilleen hinnoiteltu ei edes vuodessa.

        Minulla ei ollut mielestäni varaa maksaa 10 vuotta vanhasta paketista 10 k€:a vaan jouduis ostamaan ajamattoman 2010 vuoden paketin 14500 €:lla. Mutta niin se vaan on, ettei köyhän ole varaa ostaa huonoa.

        Meillä on pieni Buster kolmenkympin koneella perässähinattavana, sitä ei ole tarkoitus koskaan myydä. Hämmästyn jälleenmyyntihintaa sen sikäli kuin pyydetyt hinnat ovat lähelläkään todellista kauppahintaa.
        Veneitten hinnat ovat nousseet ruokottomiksi, peltipaateissa uusien hinnat vetävät käytettyjen hintoja ylös. Niin kai muissakin mutta nyt saisin peltipaatista enemmän kuin maksoin. Eikö hyvä jälleenmyyntiarvo ole veneenostajalle hyväksi, veneen hintahan on ostohinnan ja myyntihinnan erotus. Tai kuten meillä, kun vene loppuu niin se loppuu. Tulee kaveri kuorma-autolla pihaan, maksaa 200 kilosta romualumiinia ja vie pois. Minusta huonompi vaihtoehto on tilata itse se kuorma -auto, maksaa kuljetus Riihimäelle ja vielä päälle ongelmajätteen käsittelymaksu.


      • tavarantarkastaja
        Huvista hyödyksi kirjoitti:

        Meillä on pieni Buster kolmenkympin koneella perässähinattavana, sitä ei ole tarkoitus koskaan myydä. Hämmästyn jälleenmyyntihintaa sen sikäli kuin pyydetyt hinnat ovat lähelläkään todellista kauppahintaa.
        Veneitten hinnat ovat nousseet ruokottomiksi, peltipaateissa uusien hinnat vetävät käytettyjen hintoja ylös. Niin kai muissakin mutta nyt saisin peltipaatista enemmän kuin maksoin. Eikö hyvä jälleenmyyntiarvo ole veneenostajalle hyväksi, veneen hintahan on ostohinnan ja myyntihinnan erotus. Tai kuten meillä, kun vene loppuu niin se loppuu. Tulee kaveri kuorma-autolla pihaan, maksaa 200 kilosta romualumiinia ja vie pois. Minusta huonompi vaihtoehto on tilata itse se kuorma -auto, maksaa kuljetus Riihimäelle ja vielä päälle ongelmajätteen käsittelymaksu.

        Hyvä jälleenmyyntihinta on eduksi sille, joka aikoo lähitulevaisuudessa laittaa Busterinsa myyntiin. Sellaiselle taas, joka ostaa veneen ja ajaa sen loppuun tai pitää sitä esim. 10 vuotta, olisi eduksi että ostohinta olisi alhainen ja arvon säilyminen huonoa. Minusta ainakin on tyhmää pitää rahaa kiinni veneessä "tyhjän panttina" kun en kuitenkaan ole tekemässä veneellä bisnestä vaan käytän sitä työkaluna kalastuksessa.

        Tosin pyyntihintoja ei kannata liikaa tuijottaa, suuri osa Bustereista ei koskaan mene kaupaksi lähellekään pyyntihintaa olevalla summalla. Itse olen seurannut Nettiveneen hintoja säännöllisesti n. kaksi vuotta ja ylläripylläri, osa kahden vuoden takaisista veneistä on edelleen myynnissä.

        Ps. Lottoanhan minäkin. Siinä pelissä vaan on isommat "palkinnot" tiedossa.


      • Huvista hyödyksi
        tavarantarkastaja kirjoitti:

        Hyvä jälleenmyyntihinta on eduksi sille, joka aikoo lähitulevaisuudessa laittaa Busterinsa myyntiin. Sellaiselle taas, joka ostaa veneen ja ajaa sen loppuun tai pitää sitä esim. 10 vuotta, olisi eduksi että ostohinta olisi alhainen ja arvon säilyminen huonoa. Minusta ainakin on tyhmää pitää rahaa kiinni veneessä "tyhjän panttina" kun en kuitenkaan ole tekemässä veneellä bisnestä vaan käytän sitä työkaluna kalastuksessa.

        Tosin pyyntihintoja ei kannata liikaa tuijottaa, suuri osa Bustereista ei koskaan mene kaupaksi lähellekään pyyntihintaa olevalla summalla. Itse olen seurannut Nettiveneen hintoja säännöllisesti n. kaksi vuotta ja ylläripylläri, osa kahden vuoden takaisista veneistä on edelleen myynnissä.

        Ps. Lottoanhan minäkin. Siinä pelissä vaan on isommat "palkinnot" tiedossa.

        on 56 vuotta vanha Kello 2. Tämähän on se todellinen niittivene, eikä vuoda. Kello ei varmaankaan ollut halpa ostettaessa mutta eiköhän tuo ole reiluun puoleen vuosisataan kuoleentunut.Ja aikaa sillä näyttäisi vielä olevan jäljellä. Luulen että tässä tapauksessa kannatti ostaa kalliimpi vene pidettäväksi loppuun,toinen vaihtoehtohan olisi ollut ostaa kaksi tai kolme lasikuituvenettä.
        Ja kuten sanoin, joillekin ostajille veneen materiaalin kierrätettävyys on valintakriteeri,esimerkiksi Norjan majakkalaitokselle. Heillä tosin saattaa olla muitakin vaatimuksia veneen suhteen.


      • Luja muovi
        Huvista hyödyksi kirjoitti:

        Ikääntyvien alumiinipaattien hinnanpudotuksessa on alaraja, niiden hinta ei koskaan laske romualumiinin hintaa alemmas. Alumiini on ikuisesti kierrätettävä materiaali, siitä ei koskaan tule ongelmajätettä kuten abs-muovista tai lasikuidusta. Näinä nykyisinä valistuneina aikoina tällaisillakin asioilla saattaa olla joillekin merkitystä veneenostossa ja yhä useammalle pitäisi olla. Veneille olisi saatava samanlainen myyjän vastaanottovelvollisuus kuin akuilla ja autoilla on, tämä näkyisi tietysti myyntihinnassa ja suosisi kierrätettäviä materiaaleja ja puuta. Veneissä on toki muitakin kierrätettäviä/ei kierrätettäviä osia kuin runko.

        Lujitemuovi ei ole ongelmajätettä. Esim. rouhimalla se murskaksi, jätteen voi aivan turvallisesti sijoittaa kaatopaikalle tai käyttää vaikkapa tien pohjana. Eihän voisi kuvitella, että ihmiset viettäisivät lomaansa keskellä ongelmajätettä. Niistä on jo valmistusvaiheessa haihtuneet kaikki vaaralliset liuottimet.
        Kierrätettävää materiaalia se ei toki ole.

        ABS-muovin ominaisuuksista en tiedä, mutta tuskinpa sekään jäteongelmaa muodostaa.


    • Terhi385

      Meillä 4 kpl Terhi 385, tai 375 ollut kovassa käytössä vuodesta 1987 ja ovat edelleen
      hyvässä kunnossa. Hankaimia on jouduttu uusimaan sekä vanerisia penkkejä.
      ABS ei auringosta haurastu tai muuten vahingoitu. Rannalle vedettäessä kun on varovainen, niin kyllä kestää.

      • Fakta Feija

        Miten niin Busterin hinta säilyy hyvin? Uuden Buster L:n hinta uudella 50 hp:lla Yamahalla on 17.000 - 18.000 €, Nettiveneessä myydään esim. vuoden 2006 mallista Buster L 50 heppaisella Yamahalla hintaan 9.900 €, hintaero uuteen on 7.000 - 8.000 €.
        Terhin hinta ei kyllä neljässä vuodessa "tipu" yhtä paljon elikä mitä kalliimpi vene sen enemmän hinta euroissa tippuu...


      • tavarantarkastaja
        Fakta Feija kirjoitti:

        Miten niin Busterin hinta säilyy hyvin? Uuden Buster L:n hinta uudella 50 hp:lla Yamahalla on 17.000 - 18.000 €, Nettiveneessä myydään esim. vuoden 2006 mallista Buster L 50 heppaisella Yamahalla hintaan 9.900 €, hintaero uuteen on 7.000 - 8.000 €.
        Terhin hinta ei kyllä neljässä vuodessa "tipu" yhtä paljon elikä mitä kalliimpi vene sen enemmän hinta euroissa tippuu...

        Tänä keväänä liikkestä kysytty ensimmäinen hinta uudelle 2010 mallin paketille 50 hv koneella ja yhdellä pulpetilla 14500 €. Tosin koneen merkkinä toinen japanialainen. Ei niitä kaikkia ohjehintoja kannata liiaksi uskoa.


      • 45ju
        Fakta Feija kirjoitti:

        Miten niin Busterin hinta säilyy hyvin? Uuden Buster L:n hinta uudella 50 hp:lla Yamahalla on 17.000 - 18.000 €, Nettiveneessä myydään esim. vuoden 2006 mallista Buster L 50 heppaisella Yamahalla hintaan 9.900 €, hintaero uuteen on 7.000 - 8.000 €.
        Terhin hinta ei kyllä neljässä vuodessa "tipu" yhtä paljon elikä mitä kalliimpi vene sen enemmän hinta euroissa tippuu...

        2010 Buster on uutta mallia ja tottakai se on kalliimpi. 2006 kyseinen paketti on maksanut 11-12k€. Ovh hölmöjen huijaamista varten.


    • sail375

      Meillä on -70 luvun lopulta oleva ABS muovinen Terhisail mökkikäytössä enkä nyt oikein ymmärrä miksi sitä ei enään voisi käyttää. Kuten muutenkin tuli ilmi vanerisia osia on pitänyt jossain määrin uusia tai kunnostaa ja rikauksen heloitusta on jouduttu parantelemaan alunperin heppoisen laadun vuoksi, mutta itse runkomateriaali tuntuisi olevan ajan hammasta kestävää. ABS muovi ei kestä hyvin hankausta joten nahkoineen rannalle vetämistä pitää välttää. Näissä veneissä on myös kuorten välissä täyteaine joka voi vettyä jos kosteutta ei aika-ajoin ole päästetty valumaan tyhjennystulpan kautta pois (siellä pitäisi olla jossakin päin venettä pieni tulppa tätä varten laitettuna). Vene voi muuttaa variään ajan myötä hieman, siis lähinnä tarkoitan tällä sitä että kirkkaat värit haalistuvat, mutta rakenteellisesti vanhenemisen suhteen ei ABS ole mikään ongelma.

    • keväällä myin vm.80 Terhi 415R, sen "kuppi-istuimilla" varustetun kaukalon. Rumahan se oli ja kärsinyt hoitamattomana, mutta käyttöön se vielä meni.
      Uusi on saman merkin Twin. Tyytyväinen olen Terhiin enkä muuta harkinnutkaan hankkia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      75
      2196
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1442
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      134
      1434
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      145
      1123
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      105
      977
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      366
      902
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      714
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      674
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    Aihe