Uniapnea>väsymys>keskivartalolihavuus

Menoa

Kärsin jonkinasteisesta uniapneasta, vierellänukkuja on sen todennut ja itsekin joskus herään kuorsaukseeni. Tutkimuksissa en ole ollut, oeln yrittänyt pärjätä unilääkkeillä (= masennuslääkkeillä), joíden pitäisi parantaa unta niin, ettei alkaisi heräillä aamuyöstä. Näistä ei ole ollut toistaiseksi kovin paljon apua. Aamulla sitten väsyttää ja herääminen kestää kauan. Iltapäivällä alkaa väsyttää uudestaan ja illalla aikaisin.
Nyt sitten olen huomannut, että n. vuoden sisällä on alkanut kertyä läskiä keskivartaloon. Voiko tämä johtua ehkä tuosta uniapneasta ja väsymyksestä ? En ole ylipainoinen, en ylensyö ja syön terveellisesti, plajon kasviksia ja hedelmiä.
Lisäksi joka yö selkäni kipeytyy (alaselkä niskat), mutta vertyvät siitä sitten pystyasennossa. Lääkärin mukaan se on rappeumaa, jota voi hoitaa vain jumpalla.
Vai onko tämä kaikki vain degeneraatiota, jolle ei voi mitään....

4

1228

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tutkittu,

      aika unitutkimukseen.

    • Selin

      Hei! Onko vieressä nukkuva henkilö huomannut hengityskatkoksia unesi aikana? Itselläni on vaikea uniapnea, vaikka ole vasta 22-vuotias. Syynä siihen ovat voimakkaat hermokipulääkkeet ja ylipaino.
      Sinun kannattaisi mennä mahdollisimman pian unitutkimukseen, koska uniapnea aiheuttaa niin vaikeita oireita, että se vaikeuttaa elämää kunnolla. Olet varmasti huomannut!! Menin yksityiselle unitutkimukseen, koska yleisellä puolella homma ei edennyt mihinkään suuntaan ja unitutkimus suoritettiin kotona sellaisen laitteen kanssa. Yleisellä puolella tutkimus tehdään osastolla.

      Minun oireeni olivat: päänsärky, pahaolo, masennus, tukehtumisen tunne nukkuessa, unen aikaiset hengityskaktkokset, voimattomuus, unettomuus/huono laatuinen uni... Kun heräsin aamulla, tuntui, etten ole nukkunut ollenkaan. Jos sinulla on vastaavia oireita, varaa aika heti, koska diagnoosin jälkeen elämä alkaa helpottumaaan ja voimat alkaa palautua kehoon.
      Niin ja minulla unilääkkeet lisäsivät hengityskatkoksia unen aikana niin reilusti, että mieheni joutui herättelemään minua hengittämään ja muut oireet kuten pääkipu lisääntyivät reilusti!
      Voimia ja hyvää kesää!
      ;Selin

    • Uupunut kulkija

      Googleta "väsymyksen syyt" niin löydät siihen paljon syitä. Sit vaan pyydät lähetteen erikoislääkäreille.
      - esim. masennus (jonka tiedätkin)
      - uniapnea (jota epäilet)
      - kilpirauhasen vajaatoiminta

    • Moro!

      Kyllä noi kaikki oireet kuuluu ainakin meikäläisen taudinkuvaan ja mulla on todettu kilpirauhasen vajaatoiminta, uniapnea ja masennus.

      Syön myös itsekkin terveellisesti ja painoa kertyy silti, koska elimistö ei skulaa kunnolla huonon yöunen takia.

      Koita päästä unitutkimukseen, jossa varmistuu onko sinulla uniapnea, kilpirauhasen toiminta kannattaa verikokeella selvittää, unilääkkeitä ei paranis ainakaan uniapneetikon syödä, nukahtamislääke Imovanea olen joskus käyttänyt, ja masennukseen joka aina jonkinasteisena liittyy uniapneaan olisi syytä käyttää masennuslääkettä esim. Sepram, mutta ei mitään Diapameja, jotka ovat rauhoittavia lääkkeitä eivätkä masennuslääkkeitä,,,,

      Tämmösiä meikäläisellä tulee ainakin asiasta mieleen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      382
      1463
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      104
      1263
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      114
      1187
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      158
      1082
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      967
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      886
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      806
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      790
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      90
      784
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      166
      662
    Aihe