MALJAKÖYNNÖS

Utelias köynnös

Kuinkahan korkeaksi maljaköynnös kasvaa noin suurinpiirtein, sain pari kyseisen kasvin tainta ja olis hauska tietää mikämoisen kiipeypuun se tarvii. KIITOS tiedosta.

27

26317

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kasvattaja

      Maljaköynnöshän on huonekasvi, ei kasva mitenkään erityisen korkeaksi, kuvat niistä ovat kyllä suurennelleet asiaa. Muista viedä syksyllä sisälle.

      • sakariina

        Kasvaa kylla ulkona 3-4 metriseksi jos on tarpeeksi aurinkoa.


    • ansaris

      Minä luin sen kasvavan 3-4- metriseksi...lajikkeita on ilmeisesti hyvinkin erilaisia

      • höh höh

        Kun vaan näkis.


      • Maljaköynnös
        höh höh kirjoitti:

        Kun vaan näkis.

        Minulla on mökillä kaksi ja kasvaneet jo yli 2m. Ohikulkijoiden ym ihme. Kiertää ruusukehikkoa. Kun nyt vain tietäis, viedäänkö se talveksi kellariin vai otetaanko sisälle?


      • huonekasvi se on
        Maljaköynnös kirjoitti:

        Minulla on mökillä kaksi ja kasvaneet jo yli 2m. Ohikulkijoiden ym ihme. Kiertää ruusukehikkoa. Kun nyt vain tietäis, viedäänkö se talveksi kellariin vai otetaanko sisälle?

        Niinkuin tuossa edellä sanottiin, se on huonekasvi, mulla viihtyi monta vuotta ikkunalla, vähän viileämmässä huoneessa.


    • eevatilli

      Ostin eilen itselleni "äitienpäivälahjaksi" majlaköynnöksen kukkakaupasta, se on ihanan punainen, ja nyt tulin netistä kattelemaan hoito-ohjeita...
      Terassille siis aion istuttaa vähän isompaan ruukkuun,johon iltäpäiväaurinko vasta paistaa, voipi menestyä siinä hyvin... aika näyttää. 15 euroa maksoi, mutta on se sen arvoinenkin jos vaan menestyy...

      • emilia211

        mistä ostit sen ??? oli todella halpa meillä pyydetään siitä 40


    • Hapero Espoosta

      Samoin. Olin Ylihärmän aivan ainutlaatuisessa kesäkukkakaupassa kukkien ostoseuralaisena ja koska itsehillintäni ON huippuluokkaa, en aikonut ostaa MITÄÄN! Maljaköynnös on nyt kuitenkin omistuksessani ja etsin tietoa minkälaiseen paikkaan se kesäksi kannattaa laittaa että pysyisi hengissä, kasvaisi ja kukoistaisi. Pihani on etupäässä kaakkoon avoin metsäpiha ja aurinko paistaa koko päivän, valitettavasti vain pihaan... Kertokaa te tietäväiset! Kukka on TODELLA upea. enhän olisi sitä muuten hankkinutkaan.

      • nimetön/ vierailija

        Maljaköynnös ON huonekasvi. Kukkii koko kesän ja kasvanut jo tänä kesänä 50cm;stä 1,80cm.
        Viihtynyt erinomaisesti lasitetulla parvekkeella, johon aurnko paistaa aamusta ½kahteen saakka.
        Kastelin sitä hyvin niukasti, kunnes noin 3 viikkoa sitten luin jostain puutarhalehdestä, "Maljaköynnöstä kasteltava
        säännöllisesti ja runsaasti"! Seuraus, lehtiä kellastui ja kuknta loppui.
        Hortonomi-iso-isäni sanoi, että kuivuudella kituuttamisella kukkii vaikka piikkikaktus! Siis vettä juuri sen verran että pysyy hengissä, kun latva tai lehdistö nuikkuu, on aika antaa " tippa" vettä. Määrään vaikuttaa monet tekijät, esim. kasvin koko sekä ruukun koko,sekä lämpö.
        Nyt siinä on taas ensimmäiset uudet nuput!


    • neuvoton...

      Ostin maljaköynnöksen keväällä ja se kasvoi ja kukoisti upeasti koko kesän aurinkoisella terassilla ruukussa. Nyt toin sen sisään ja kauhistelen kuin se tekee vaaleaa vihreää hentoa vartta kattoon asti ja huoneen korkeus loppuu pian.
      Osaako joku neuvoa mitä teen sille? Voiko sitä katkaista vai loppuuko kasvu siihen? Kukkiminen on selkeästi huonompaa ja kukat vaaleampia.
      Haluaisin todella säilyttää sen ensi kesään kun on niin kaunis. Minulla ei ole sille muuta paikkaa kuin olohuone ja sen aurinkoinen ikkuna.

      • kokemus opettaa

        Mulla ei ole mitenkään kärsinyt kun olen leikannut ne hennot varret pois. Ainakin sulla on sille hyvä talvehtimispaikka.


    • HV

      Sain keväällä lahjaksi maljaköynnöksen ja se viihtyi pihassani auringossa ja sateessa erinomaisesti. Vaihdoin sen uuteen purkkiin ja nostin sisälle joskus lokakuun alussa. Nyt se on kuivunut kokonaan ja epäilen, herääkö enää lainkaan henkiin. Se oli kasvanut yli metrin korkuiseksi. Paikka sisällä on hämärä olohuoneen ikkunan edessä, lämpöpatterikin on aika lähellä, mutta en pidä paikkaa erityisen lämpimänä.
      Onko kommentteja/ neuvoja kenelläkään?

      • Uusi kokeilu päällä

        Mulla oli syksyllä jo parimetrinen, kun siirsin sisälle. En vaihtanu eri purkkiin ja annoin olla viileässä huoneessa vähällä vedellä.
        Pudotti kaikki lehdet ja nyt ryhtyi tekemään uusia. Nostin lämpimämpään huoneeseen ja lisään kastelua vähän kerrassaan. Saapa nähdä kukkiiko enää ikinä, hyvin on elinvoimaisen oloinen juur nyt...


    • kokemus opettaa

      Mulla on Maljaköynnös parvekkeella. Aurinko paistaa kyseiseen paikkaan noin yhteen asti. Viihtyy todella mainiosti. Pitää lannottaa parin viikon välein ja tarvitsee vettä päivittäin. Pisimmät oksat noin 2m pitkät. Kuihtuneita kukkia ei mielellään saisi nyppiä vaan antaa itse karistaa. Talvehtii mahdollisimman valoisassa paikassa ja talvella pintamullan pitää antaa välillä kuivahtaa. Keväällä uusi multa ja leikkaus.

      • Tuulaonerva

        Minullaon terassilla valtavaksi kasvanut maljaköynnös, ja nyt täytyisi harkita sen tuomista siään talveksi. Mitähän se pitää siitä, että vaihdan ruukun ja mullan nyt syksyllä? On vain ollut sellaisessa puutarhan muovisessa amppelissa ulkona, eikä sitä oikein sellaisenaan ole kiva laittaa sisätiloihin...jo kastelunkin vuoksi!

        Ostaessani puutarhuri sanoi, että talvehtii sisällä, joskin pudottaa kaikki lehdet, muttei auta pelästyä! Haluan nyt kokeilla sen hengissä selviytymistä, koska oli kaiken lisäksi suhteellisen kalliskin (38 €).


    • Jee jee

      Terra möi maljaköynnöksen puoleen hintaan, joten en voinut olla ostamatta, hinta alle kympin :)

    • Raili Anneli

      Ostin Maljaköynnöksen Muhevaiselta ja aion pitää sen sisällä,koska se on vanhanajan sisä kasvi.Hyvin viihtyy ikkunalla auringon paisteessa ainakin vielä voihan olla,että sitä on jalostettu liikaa ja joudun viemään sen ulos

      • Raili Anneli

        Jäi sanomatta Muhevaiselta sain pienen Maljaköynnöksen 6 eurolla ne isot oli tosi tyyriitä ei kannata tälläisen tumpelon ruveta kokeilemaan.Mutta onhan se niin ihana nätti todella kaunis.


      • Seikku11

        Se on sisäkasvi, mutta viihtyy kuulema kesän hyvin parvekkeella. Ostin tänään elämäni ensimmäisen valkoisen, joka seisoo lattialla. Maksoi 25 euroa. Laitoin omaan uuteen multaan ja kastelin suht hyvin, lisäksi suihkutin. Toivottavasti saan sen "viihtymään", hyvää kesää kaikille Leppävaarasta :)


    • Raili Anneli

      Uskaltaiskohan nostaa se parvekkeelle,pelkään kirvoja vein kerran Luostarinkellon parvekkeelle oli ihan kirvoja täysi eli se oli entinen kukka sen jälkeen.(Ei Vaahteraaulio niinkuin monet sanovat samaksi,Vaahteraaulio on paljon vankempi tekoinen.)Onko kellään kokemusta,kuin herkkä kyseinen kukka on kirvoille?

      • arjuska9

        Hei! Viherpeukaloilla näky olevan hyvä hoitoohje MALJAKÖYNNÖKSELLE : ) Minulla ensimmäinen yritys kasvatta tänä kesänä...saas nähdä kuinka mammin käy ? ; )


    • Tuota, näppärästi huomasin, että olen istuttanut köynnöksen säleikköön. Kuinka sen saa siitä irti talvehtimaan sisälle? Eli suuttuuko jos sitä leikkaa?

    • maljamaija

      Minulla ollut maljaköynnös monena kesänä. Alussa tuettu erilaisten keppien ym avulla. Nyt parina kesänä jätin maljaköynnös-ruukun terassin (länteen) kaiteelle, mutta puolivarjoon, ilman mitään tukikeppejä. Tulos oli upea kukka(vesi)putous. Suosittelen

    • Akijor

      Tietääkseni 100 - 150cm korkuiseksi. Kannattaa välillä latvoa sitä jotta tekee enemmän uusia versoja, koska se tekee nuput uusiin versoihin. mielestäni ihan heppo kasvatettava ja vieläpä talvehtii hyvin vähällä kastelulla ja suihkuttelulla.

    • Peukalo

      Sisällä kasvatettaessa suht herkkä kirvoille, mikä ilmenee härmänä lehdissä. Alkaa kasvattaa pitkiä versoja, kukat tippuvat ja myös uudet nuput. Vaikea hävittää isosta kasvista. Ulkona ei ole ollut haittaa härmästä/kirvoista...

      • Maljis

        Minä hankin maljaköynnöksen amppelina ja luulin, että se onkin amppelikukka. Siirsin sen parvekkeelle kiinnitettyyn ruukkuun. Mitä se tykkää kasvaa alaspäin? Tarttuuko se nätisti parvekkeeeseen kiinni? Vai pitäiskö siirtää kasvamaan ylöspäin niin kuin bruuukataan?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14881
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3066
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3065
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3065
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe