olen naimisissa.
Perin kesämökin ja... (vanhemmiltani)
Kesämökkimme oli testamentattu minulle siten ettei aviopuolisollani ole siihen osuutta. (suljettu pois)
Nyt olemme tehneet keskinäisen hallintatestamentin vaimoni kanssa. (10 v. jälkeen)
Miten käy kesämökille jos minä kuolen?
Meneekö se kahdelle lapsellemme, niiku olen halunnut, vai
siirtyykö siitä osuus vaimolleni? (joka on suljettu pois edellisessä testamentissä?)
Ei kai voi siirtyä, koska yhteinen tahtomme on jättää meidän molempien jälkeen mökki
lapsille. Siis meidän jälkeen.
minun mökki...
1
781
Vastaukset
- puttesetä
Kaikki omaisuutesi menee lapsillesi, ellet testamentilla muuta määrää. Puoliso perisi sinut, ellei lapsia olisi, tai jos testamentilla näin määräisit. Mainitsemallasi avioehtosipimukseen rinnastettavalla vanhempiesi tekemällä testamenttimääräyksellä ei ole perintöasioiden kanssa mitään tekemistä. Se ei vaikuta koko perimisoikeuteen millään tavalla. Ehdolla suljetaan pois avio-oikeus, ei perimisoikeutta.
Jälkeesi jäävä omaisuus periytyy siis lapsillesi, mutta sitä ennen suoritetaan omaisuuden ositus, jossa vasta ratkeaa mikä sinulta jäämistö on. Osituksessa sinun ja puolisosi avio-oikeudenalaista omaisuutta punnitaan, ja rikkaampana sinä (tai perillisesi) maksavat jäämistöstä leskelle tasinkoa. Perimäsi mökki ei nyt ole puntaroinnissa mukana, koska siitä on avio-oikeus suljettu pois.
Varallisuutenne erosta siis riippuu, joudutko luovuttamaan tasinkoa (joka ei ole perintöä) leskelle. Lesken ei tarvitse luovuttaa tasinkoa. Nyt lapsille periytyvä jäämistö tiedetään. Olet kuitenkin tehnyt puolisosi hyväksi hallintaoikeustestamentin, joten lapsille tulee omistus, vaan ei oikeutta hallita jäämistöä.
Yksinkertaisuuden välttämiseksi tässäkään ei ole vielä kaikki. Lapsilla on oikeus lakiosaan, joten he voivat vaatia osaa perintöosastaan (1/2) heti hallintaansa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .794468Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503105Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631353091Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4002179Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2191296Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111203- 761197
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde301064- 631056
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että111983