minun mökki...

Arnoldsi

olen naimisissa.
Perin kesämökin ja... (vanhemmiltani)
Kesämökkimme oli testamentattu minulle siten ettei aviopuolisollani ole siihen osuutta. (suljettu pois)

Nyt olemme tehneet keskinäisen hallintatestamentin vaimoni kanssa. (10 v. jälkeen)
Miten käy kesämökille jos minä kuolen?
Meneekö se kahdelle lapsellemme, niiku olen halunnut, vai
siirtyykö siitä osuus vaimolleni? (joka on suljettu pois edellisessä testamentissä?)

Ei kai voi siirtyä, koska yhteinen tahtomme on jättää meidän molempien jälkeen mökki
lapsille. Siis meidän jälkeen.

1

812

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puttesetä

Kaikki omaisuutesi menee lapsillesi, ellet testamentilla muuta määrää. Puoliso perisi sinut, ellei lapsia olisi, tai jos testamentilla näin määräisit. Mainitsemallasi avioehtosipimukseen rinnastettavalla vanhempiesi tekemällä testamenttimääräyksellä ei ole perintöasioiden kanssa mitään tekemistä. Se ei vaikuta koko perimisoikeuteen millään tavalla. Ehdolla suljetaan pois avio-oikeus, ei perimisoikeutta.

Jälkeesi jäävä omaisuus periytyy siis lapsillesi, mutta sitä ennen suoritetaan omaisuuden ositus, jossa vasta ratkeaa mikä sinulta jäämistö on. Osituksessa sinun ja puolisosi avio-oikeudenalaista omaisuutta punnitaan, ja rikkaampana sinä (tai perillisesi) maksavat jäämistöstä leskelle tasinkoa. Perimäsi mökki ei nyt ole puntaroinnissa mukana, koska siitä on avio-oikeus suljettu pois.

Varallisuutenne erosta siis riippuu, joudutko luovuttamaan tasinkoa (joka ei ole perintöä) leskelle. Lesken ei tarvitse luovuttaa tasinkoa. Nyt lapsille periytyvä jäämistö tiedetään. Olet kuitenkin tehnyt puolisosi hyväksi hallintaoikeustestamentin, joten lapsille tulee omistus, vaan ei oikeutta hallita jäämistöä.

Yksinkertaisuuden välttämiseksi tässäkään ei ole vielä kaikki. Lapsilla on oikeus lakiosaan, joten he voivat vaatia osaa perintöosastaan (1/2) heti hallintaansa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      2987
    2. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      61
      2921
    3. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2357
    4. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1853
    5. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      25
      1709
    6. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      72
      1644
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1576
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      77
      1255
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      36
      1236
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      79