Toyotan 2.4 diesel perävetolaitteessa

kiinnostaa

Onko kellään kokemuksia miten tälläinen kone toimisi veneessä, vene olis 5.3m HT jossa ollut 120hv mercruiser.

1

2854

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • arkisto

      Hiacen kone on melko hyvä perusmoottori.
      Hiacen 2,4td on suunnilleen 90hv vakiona ilman intercooleria. coolerin ja pienen syötön lisäyksellä päästään 100-120hv tehoihin.
      Jos suunnittelet veneeseen laittoa kannattaa kone avata ja käydä läpi.
      Sitten riittävän iso merivesipumppu, Lämmönvaihdin , intercooler ja öljynlauhdutin jos näistä joku on alimitoitettu ongelmia tulee on moottori merkki mikähyvänsä.


      Mulla on Toyotan Seatoy-sarjalla varustettu 87- 2.4 TD kone, 17 jalkaisessa
      liukuvarunkoisessa himmelissä. Kone itsessään se on ollut melko toimiva
      paketti, mutta asennustöiden laatu vaikuttaa toimintavarmuuteen
      merkittävästi. En itse lähtenyt marinointia tekemään, koska juttuja
      kuuntelemalla ymmärsi että se on monen kesän projekti. Mun veneeseen oli
      ensin asennettu vanhempi 2.2 kone joka sitten ensimmäisen kesän jälkeen
      vaihdettu uudempaan 2.4 litraiseen turbomalliin. Nyt kone ollut kolme kesää
      käytössä ja sillä ajettu noin 170 tuntia siinä käytössä.

      Teho:
      Ei varmasti riitä turbollisessakaan yli 19-jalkaisen liukuvarunkoisen veneen
      liikutteluun. 17-jalkainen (kuivapaino n.1000kg) liikkuu tasaisesti 3200
      kierroksen käynnillä noin 22 solmua, joka on matkavauhti. Kuorma 2-4 henkeä.
      Tarvittaessa sillä pystyy ajamaan huippunopeutta 28 solmua hetken aikaa,
      ennen kuin moottori alkaa nostaa lämpöjä. Ongelmia alkaa tulla kun on 6
      ihmistä ja reilusti tavaraa. Osan porukasta tarvii mennä keulaan ja vielä
      vähän trimmilevyilläkin auttaa, että nousee liukuun. Tämä kyllä saattaa olla
      vene kohtainen ilmiö. Kone on vetolaitteineen melko painava paketti, joka
      siirtää veneen painopisteen hyvin taakse. Ainakin mulla, kun on vielä vähän
      isomman kaliiperin vetolaite jossa oli sopiva välitys.

      Huolto:

      Huolettavuus on suoraan sanottuna huonoin ominaisuus ks. paketissa. Koska
      vene on melko pieni ja hiacen konetta ei ole suunniteltu käytätettäväksi ks.
      tiloissa. Huoltokohteiden sijoittelu tarvitsee miettiä tarkkaan ja osa
      varusteista, kuten öljynsuodatin ja naftansuodatin -järjestelmät vaativat
      taitavia käsiä ja pieniä muutostöitä. Myös ongelmat ja huollot vetolaiteen
      toiminnassa voivat vaatia uusien reikien tekemistä veneen runkoon. Myös itse
      tehdyt sähkötyöt ovat aiheuttaneet pikku askareita. Ongelmaksi olen itse
      kokenut sen, että seatoy:n huoltoon tai asennukseen liittyvää tietoa ja
      dokumentaatiota on hyvin vähän olemassa. Varmasti kokeneemmalla sisäperä
      veneiden harrastelijalla on etulyöntiasema.

      Käyttö:

      Kone toimii kuin junan vessa ja vie vähän kakkua. 1-2 hengen kuormalla voi
      päästä 10 litran tuntikulutukseen 20 solmun nopeudella. Vauhtia koneella voi
      myös 1-2 hengen kuormalla nostaa johonkin 24-25 solmun paikkeille.
      Ongelmaksi muodostuu se että kuskin tulee tarkkailla koneen lämpöjä,
      erityisesti kuumalla kelillä ettei kone ylikuumene. 100 kierroksen ero
      käyntinopeudessa voi aiheuttaa ylikuumenemisen, eli tarkka saa olla.

      Lopuksi:

      Ennen kuin lähtee kone projektia tekemään tai hankkimaan, suosittelen että
      omaa edes jonkin verran kädentaitoja tai riittävästi rahaa huoltoihin. Itse
      muunnelluissa laitteissa tahtoo aina olla jotakin puuhaa. Sama koskee
      autoja, MP:ä jne. Myös käsityön aste, esim. itse tehdyt lauhduttimet ja
      välijäähdyttimet jne. putkityöt voivat aiheuttaa ongelmia. Itse en niihin
      ole onneksi törmännyt, mutta voin kuvitella millaisia virityksiä osa
      laitteista on.

      Nanni käyttää Toytan koneita marinoinnissa. Tässä yksi 175hv kone.
      http://www.nannidiesel.com/eng/gamme/gamme2.cfm

      Sain keväällä Tapimerista (www.tapimer.fi) tästä hyvän tarjouksen (samaan
      hintaan kuin tuli maksoi Volvon täysremontti !), mutta ei mahtunut korkeuden
      puolesta valitettavasti mun konehuoneeseen.

      Minulla on tuollainen 2,4-litrainen Hiacen kone vm 1987 9-metrisessä
      uppoumarunkoisessa veneessä. Ilman turboa, 74 hv. Moottorin kannalta lienee
      sama, onko vene liukuva vai hidaskulkuinen -- vaihteen ensiöpuolella
      moottori "näkee" saman vastamomentin, jos vain välityssuhde ja potkuri ovat
      oikein valitut.

      Kone on asennettu veneeseen 1992, jolloin sillä oli ollut takanaan 5 vuotta
      ja n. 80 tkm autokäyttöä. Tuolloin oli vaihdettu jakohihna ja asennettu
      toisenmallinen öljypohja. Marinointiosina Piikkiön Venevarustajan palikat.

      Venekäytössä moottori on ollut nyt n. 1.300 tuntia. Olen itse ehtinyt ajaa
      vasta reilut 2 vuotta. Moottori toimii "kuin junan vessa" ja tuntuu sopivan
      hyvin venekäyttöön. Jakohihna vaihdettiin 10-vuotisen käyttöikänsä kunniaksi
      keväällä 2002.

      Lisäys

      Moottori kiertää nykyisellä potkurilla huipussaan 3.800 varvia. Matkaa teen
      yleensä 3.000 kierroksen kieppeillä. Kulutus on ollut 6,5-7,0 litraa
      tunnissa."

      Piikkiön marinoija:
      http://www.saunalahti.fi/~seppniem/


      Selvitä kukä on dieselöinyt. Jos tekijä Savosta, unohda heti koko juttu. Näistä (useimmiten Bayliner) on monia surullisia kokemuksia veneitten keskeneräisen, virheellisen ja "rahat pois" toteutuksen takia. Asiantuntevasti tehtynä saattaa olla kelpoinen peli turbolla varustettuna eipä vaan ole vastaan tullut vielä. Noita susia kylläkin reilut puolenkymmentä.

      En saanut rahoja takaisin vaan nielin tappioni. Ostin uuden moottorin, laitatin sen kiinni ja myin sellaisenaan reilulla tappiolla pois. Tuo moottori sopinee hyvin johonkin uppoumarunkoiseen paattiin jolloin konetta kierrätetään parilla tonnilla.

      Kaverilla on "vimpanpäälle" tehty tuollainen jossa on kaikki mahdollinen eli pari lämmönvaihdinta, kunnon vesikiertoinen öljynlauhdutin ja välijäähdytin, kampiakselin päässä _kunnon_ lisävesipumppu jne. Kaikki piikkiön venevarustajan tehdastekoisia systeemeitä. Silti homma ontuu eli vene ei vaan kulje kunnolla. Hintaa tuolle on tullut piispasen n.2000e eli moottori asennuksineen ja n.3000e lisäjäähdyttimiin ja vesipumppuihin jne..

      Makeavesikäytössä tuollaisen voisi saada toimimaan kun voisi käyttää raakavesikiertoa. Silti unohtaisin tuon hiacen koneen vaan katsoisin ehkä fiiattia, volvoa tai VW:tä.

      Luultavasti vehje on juurikin tuon Piispasen tekeleitä. Itse erehdyin -00 ostamaan sieltä Bayliner 1952:n ilman turboa. Pelkkiä murheita, tässä pientä listaa:

      - Vauhtipyörä irti

      - Teipattuja johtoja

      - itsetehty pakosarja joka vuosi aina moottorin sammutettaessa lirauksen merivettä(!!) suoraan pakosarjaan

      - Itse tehty moottoripukki, kestävyys?? ainakin samanlainen laturin kiinnike petti

      - Rikkinäinen pakosarja

      Tuossa nyt muutamia vikoja mitä tuli parinkymmenen ajotunnin aikana vastaan. Sen aikaa moottori kesti, sen jälkeen olivat puristukset n.10 ja kansi halki. Moottorista laskettiin tuolloin ulos öljyä n.5l naftaa 2l ja vettä n.3l. 10l astia tuli siis täyteen pelkästään öljypohjan sisällöstä...

      Itse marinoijille kone tulee halvaksi, jos hankit vehkeen oikein.
      Käytämme n.200 hp dieseliä laitteessamme, jonka sisäänostohinta on
      -60% ovh:sta. Tämä alennus tulee kaikille, jotka käyttävät moottoria
      ensiasennuksena, ei siis korjaamot tai sellaiset. Säädin on
      todennäköisesti teolllisuus/ajoneuvo/veneilykäytössä erinlainen, mutta
      tämähän selviää maahantuojalta. Uusissa pakokaasunormimyllyissä säädin
      on sähköinen, joten softanpätkähän se vain on vaihdettava. Neuvoisin
      koneenmarinoijia liittymään löyhästi yhteen ja ostamaan moottorit
      nipussa. Alennus olenee kohtuullinen joka tapauksessa. Älkää pyytäkö
      moottorin meripuolenmyyjän tarjousta, etsikää joku
      teollisuuspuolenkaveri ja ostakaa häneltä. Esim Ekström möi Perkinssiä
      muullakin nimellä ja teollisuusmoottoriin oli/on saatavana
      marinointisarja myös heiltäkin merivaihteen kera. Sen verran voin
      paljastaa kireästä kilpailusta, että 50 hp lisäys samaan lohkoon ei
      tee perusmoottorille 500 euroa enempää lisähintaa. Katseleppa
      vertailuksi hinnastoja, niin huomaat meripuolella lisäyksen olevan jo
      eri juttu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan

      Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam
      Kotimaiset julkkisjuorut
      355
      1436
    2. Minkä ikäistä ikävöit?

      Minkä ikäinen hän on ja mitä hän sinulle merkitsee/merkitsi?
      Ikävä
      74
      1405
    3. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      311
      1184
    4. Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin

      Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀
      Haapavesi
      46
      1097
    5. Aika pieni se on

      Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht
      Haapavesi
      33
      925
    6. Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin

      Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆
      Maailman menoa
      231
      904
    7. vinkki miehille

      Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli
      Ikävä
      163
      878
    8. Kiitos siitä

      Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak
      Ikävä
      40
      845
    9. Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa

      Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso
      Tv-sarjat
      20
      817
    10. Pelekäätkönä mua?

      Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te
      Ikävä
      42
      804
    Aihe