Onko kellään kokemuksia miten tälläinen kone toimisi veneessä, vene olis 5.3m HT jossa ollut 120hv mercruiser.
Toyotan 2.4 diesel perävetolaitteessa
1
2854
Vastaukset
- arkisto
Hiacen kone on melko hyvä perusmoottori.
Hiacen 2,4td on suunnilleen 90hv vakiona ilman intercooleria. coolerin ja pienen syötön lisäyksellä päästään 100-120hv tehoihin.
Jos suunnittelet veneeseen laittoa kannattaa kone avata ja käydä läpi.
Sitten riittävän iso merivesipumppu, Lämmönvaihdin , intercooler ja öljynlauhdutin jos näistä joku on alimitoitettu ongelmia tulee on moottori merkki mikähyvänsä.
Mulla on Toyotan Seatoy-sarjalla varustettu 87- 2.4 TD kone, 17 jalkaisessa
liukuvarunkoisessa himmelissä. Kone itsessään se on ollut melko toimiva
paketti, mutta asennustöiden laatu vaikuttaa toimintavarmuuteen
merkittävästi. En itse lähtenyt marinointia tekemään, koska juttuja
kuuntelemalla ymmärsi että se on monen kesän projekti. Mun veneeseen oli
ensin asennettu vanhempi 2.2 kone joka sitten ensimmäisen kesän jälkeen
vaihdettu uudempaan 2.4 litraiseen turbomalliin. Nyt kone ollut kolme kesää
käytössä ja sillä ajettu noin 170 tuntia siinä käytössä.
Teho:
Ei varmasti riitä turbollisessakaan yli 19-jalkaisen liukuvarunkoisen veneen
liikutteluun. 17-jalkainen (kuivapaino n.1000kg) liikkuu tasaisesti 3200
kierroksen käynnillä noin 22 solmua, joka on matkavauhti. Kuorma 2-4 henkeä.
Tarvittaessa sillä pystyy ajamaan huippunopeutta 28 solmua hetken aikaa,
ennen kuin moottori alkaa nostaa lämpöjä. Ongelmia alkaa tulla kun on 6
ihmistä ja reilusti tavaraa. Osan porukasta tarvii mennä keulaan ja vielä
vähän trimmilevyilläkin auttaa, että nousee liukuun. Tämä kyllä saattaa olla
vene kohtainen ilmiö. Kone on vetolaitteineen melko painava paketti, joka
siirtää veneen painopisteen hyvin taakse. Ainakin mulla, kun on vielä vähän
isomman kaliiperin vetolaite jossa oli sopiva välitys.
Huolto:
Huolettavuus on suoraan sanottuna huonoin ominaisuus ks. paketissa. Koska
vene on melko pieni ja hiacen konetta ei ole suunniteltu käytätettäväksi ks.
tiloissa. Huoltokohteiden sijoittelu tarvitsee miettiä tarkkaan ja osa
varusteista, kuten öljynsuodatin ja naftansuodatin -järjestelmät vaativat
taitavia käsiä ja pieniä muutostöitä. Myös ongelmat ja huollot vetolaiteen
toiminnassa voivat vaatia uusien reikien tekemistä veneen runkoon. Myös itse
tehdyt sähkötyöt ovat aiheuttaneet pikku askareita. Ongelmaksi olen itse
kokenut sen, että seatoy:n huoltoon tai asennukseen liittyvää tietoa ja
dokumentaatiota on hyvin vähän olemassa. Varmasti kokeneemmalla sisäperä
veneiden harrastelijalla on etulyöntiasema.
Käyttö:
Kone toimii kuin junan vessa ja vie vähän kakkua. 1-2 hengen kuormalla voi
päästä 10 litran tuntikulutukseen 20 solmun nopeudella. Vauhtia koneella voi
myös 1-2 hengen kuormalla nostaa johonkin 24-25 solmun paikkeille.
Ongelmaksi muodostuu se että kuskin tulee tarkkailla koneen lämpöjä,
erityisesti kuumalla kelillä ettei kone ylikuumene. 100 kierroksen ero
käyntinopeudessa voi aiheuttaa ylikuumenemisen, eli tarkka saa olla.
Lopuksi:
Ennen kuin lähtee kone projektia tekemään tai hankkimaan, suosittelen että
omaa edes jonkin verran kädentaitoja tai riittävästi rahaa huoltoihin. Itse
muunnelluissa laitteissa tahtoo aina olla jotakin puuhaa. Sama koskee
autoja, MP:ä jne. Myös käsityön aste, esim. itse tehdyt lauhduttimet ja
välijäähdyttimet jne. putkityöt voivat aiheuttaa ongelmia. Itse en niihin
ole onneksi törmännyt, mutta voin kuvitella millaisia virityksiä osa
laitteista on.
Nanni käyttää Toytan koneita marinoinnissa. Tässä yksi 175hv kone.
http://www.nannidiesel.com/eng/gamme/gamme2.cfm
Sain keväällä Tapimerista (www.tapimer.fi) tästä hyvän tarjouksen (samaan
hintaan kuin tuli maksoi Volvon täysremontti !), mutta ei mahtunut korkeuden
puolesta valitettavasti mun konehuoneeseen.
Minulla on tuollainen 2,4-litrainen Hiacen kone vm 1987 9-metrisessä
uppoumarunkoisessa veneessä. Ilman turboa, 74 hv. Moottorin kannalta lienee
sama, onko vene liukuva vai hidaskulkuinen -- vaihteen ensiöpuolella
moottori "näkee" saman vastamomentin, jos vain välityssuhde ja potkuri ovat
oikein valitut.
Kone on asennettu veneeseen 1992, jolloin sillä oli ollut takanaan 5 vuotta
ja n. 80 tkm autokäyttöä. Tuolloin oli vaihdettu jakohihna ja asennettu
toisenmallinen öljypohja. Marinointiosina Piikkiön Venevarustajan palikat.
Venekäytössä moottori on ollut nyt n. 1.300 tuntia. Olen itse ehtinyt ajaa
vasta reilut 2 vuotta. Moottori toimii "kuin junan vessa" ja tuntuu sopivan
hyvin venekäyttöön. Jakohihna vaihdettiin 10-vuotisen käyttöikänsä kunniaksi
keväällä 2002.
Lisäys
Moottori kiertää nykyisellä potkurilla huipussaan 3.800 varvia. Matkaa teen
yleensä 3.000 kierroksen kieppeillä. Kulutus on ollut 6,5-7,0 litraa
tunnissa."
Piikkiön marinoija:
http://www.saunalahti.fi/~seppniem/
Selvitä kukä on dieselöinyt. Jos tekijä Savosta, unohda heti koko juttu. Näistä (useimmiten Bayliner) on monia surullisia kokemuksia veneitten keskeneräisen, virheellisen ja "rahat pois" toteutuksen takia. Asiantuntevasti tehtynä saattaa olla kelpoinen peli turbolla varustettuna eipä vaan ole vastaan tullut vielä. Noita susia kylläkin reilut puolenkymmentä.
En saanut rahoja takaisin vaan nielin tappioni. Ostin uuden moottorin, laitatin sen kiinni ja myin sellaisenaan reilulla tappiolla pois. Tuo moottori sopinee hyvin johonkin uppoumarunkoiseen paattiin jolloin konetta kierrätetään parilla tonnilla.
Kaverilla on "vimpanpäälle" tehty tuollainen jossa on kaikki mahdollinen eli pari lämmönvaihdinta, kunnon vesikiertoinen öljynlauhdutin ja välijäähdytin, kampiakselin päässä _kunnon_ lisävesipumppu jne. Kaikki piikkiön venevarustajan tehdastekoisia systeemeitä. Silti homma ontuu eli vene ei vaan kulje kunnolla. Hintaa tuolle on tullut piispasen n.2000e eli moottori asennuksineen ja n.3000e lisäjäähdyttimiin ja vesipumppuihin jne..
Makeavesikäytössä tuollaisen voisi saada toimimaan kun voisi käyttää raakavesikiertoa. Silti unohtaisin tuon hiacen koneen vaan katsoisin ehkä fiiattia, volvoa tai VW:tä.
Luultavasti vehje on juurikin tuon Piispasen tekeleitä. Itse erehdyin -00 ostamaan sieltä Bayliner 1952:n ilman turboa. Pelkkiä murheita, tässä pientä listaa:
- Vauhtipyörä irti
- Teipattuja johtoja
- itsetehty pakosarja joka vuosi aina moottorin sammutettaessa lirauksen merivettä(!!) suoraan pakosarjaan
- Itse tehty moottoripukki, kestävyys?? ainakin samanlainen laturin kiinnike petti
- Rikkinäinen pakosarja
Tuossa nyt muutamia vikoja mitä tuli parinkymmenen ajotunnin aikana vastaan. Sen aikaa moottori kesti, sen jälkeen olivat puristukset n.10 ja kansi halki. Moottorista laskettiin tuolloin ulos öljyä n.5l naftaa 2l ja vettä n.3l. 10l astia tuli siis täyteen pelkästään öljypohjan sisällöstä...
Itse marinoijille kone tulee halvaksi, jos hankit vehkeen oikein.
Käytämme n.200 hp dieseliä laitteessamme, jonka sisäänostohinta on
-60% ovh:sta. Tämä alennus tulee kaikille, jotka käyttävät moottoria
ensiasennuksena, ei siis korjaamot tai sellaiset. Säädin on
todennäköisesti teolllisuus/ajoneuvo/veneilykäytössä erinlainen, mutta
tämähän selviää maahantuojalta. Uusissa pakokaasunormimyllyissä säädin
on sähköinen, joten softanpätkähän se vain on vaihdettava. Neuvoisin
koneenmarinoijia liittymään löyhästi yhteen ja ostamaan moottorit
nipussa. Alennus olenee kohtuullinen joka tapauksessa. Älkää pyytäkö
moottorin meripuolenmyyjän tarjousta, etsikää joku
teollisuuspuolenkaveri ja ostakaa häneltä. Esim Ekström möi Perkinssiä
muullakin nimellä ja teollisuusmoottoriin oli/on saatavana
marinointisarja myös heiltäkin merivaihteen kera. Sen verran voin
paljastaa kireästä kilpailusta, että 50 hp lisäys samaan lohkoon ei
tee perusmoottorille 500 euroa enempää lisähintaa. Katseleppa
vertailuksi hinnastoja, niin huomaat meripuolella lisäyksen olevan jo
eri juttu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan
Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam3551436- 741405
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten3111184Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin
Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀461097Aika pieni se on
Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht33925Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin
Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆231904vinkki miehille
Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli163878Kiitos siitä
Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak40845Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa
Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso20817Pelekäätkönä mua?
Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te42804