Kovalla pakkasella

Impr.1.5

Kun kovalla pakkasella autolla ajaa vain muutaman sata metriä, niin se ei jonkin aikaa sen jälkeen seisottuaan käynnisty. Auto on Impreza 1.5, mutta samaa ilmiötä ilmeni myös edellisessä Subarussa. Esiintyykö tätä ilmiötä muilla ja miten sen voisi ehkäistä?

17

4406

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Impr.1.5

      Lisäyksenä edelliseen "kovalla pakkasella". Kun auton antaa seistä sitten jonkun tunnin, niin käynnistyy taas hyvin. Ongelma esiintyy siis vain jonkin aikaa hyvin lyhyen ajon jälkeen. Muuten käynnistyy hyvin kovimmillakin pakkasilla.

      • forre

        oli jotakin tuontyyppistä ongelmaa jommassa kummassa subarussa, ilmeisesti tuo vain hieman lämpeneminen aiheuttaa ongelman.


    • TheLastSubbe

      älä siis osta enää Subarua. Sorry vaan

      • Cool_man

        eli haista huilu. Kokemusteni mukaan Subaru on eräs parhaista talviautoista. Ainakaan Skeida, Audi ja Corolla eivät kokemusteni mukaan ole samaa tasoa. Niissähän on ovet kiinni ja takajarrut jumissa...mites silloin ajat?

        Viestiketjun aloittajalle asiaa, eli onko viimeisin Softa käytössä?


      • Impr.1.5
        Cool_man kirjoitti:

        eli haista huilu. Kokemusteni mukaan Subaru on eräs parhaista talviautoista. Ainakaan Skeida, Audi ja Corolla eivät kokemusteni mukaan ole samaa tasoa. Niissähän on ovet kiinni ja takajarrut jumissa...mites silloin ajat?

        Viestiketjun aloittajalle asiaa, eli onko viimeisin Softa käytössä?

        Kyseessä on 3 vuotta vanha auto, jonka kaikki huollot on tehty merkkiliikkeessä. Ajettu noin 35tkm ja mitään muita vikoja ei ole esiintynyt. Subarun luotettavuus on erinomainen. Olen ajanut Subaruilla vuodesta -88 asti ja hyvin viattomia ovat, kuten myös yleiset luotettavuustilastot osoittavat.


      • Impr.1.5 kirjoitti:

        Kyseessä on 3 vuotta vanha auto, jonka kaikki huollot on tehty merkkiliikkeessä. Ajettu noin 35tkm ja mitään muita vikoja ei ole esiintynyt. Subarun luotettavuus on erinomainen. Olen ajanut Subaruilla vuodesta -88 asti ja hyvin viattomia ovat, kuten myös yleiset luotettavuustilastot osoittavat.

        Ehdin vastata jo tuohon aloitusviestiisi lukematta tätä.
        Sanoisin niin, että luulisi, mutta esim. eräässä huollossa nuorella kaverilla ei
        ollut hajuakaan ko. päivityksien olemassaolosta viisi vuotta
        sitten ja vasta kerrottuani asiasta ryhtyivät selvittämään sitä.
        Saattaa olla, että autossasi on vanha softa.

        Tuo tieto löytyi aivan sattumalta englantilaisilta nettisivuilta
        etsiessäni viritysohjeita Subaruun, mutta Keravalla asia oli jo
        tiedossa.


      • glk
        Impr.1.5 kirjoitti:

        Kyseessä on 3 vuotta vanha auto, jonka kaikki huollot on tehty merkkiliikkeessä. Ajettu noin 35tkm ja mitään muita vikoja ei ole esiintynyt. Subarun luotettavuus on erinomainen. Olen ajanut Subaruilla vuodesta -88 asti ja hyvin viattomia ovat, kuten myös yleiset luotettavuustilastot osoittavat.

        onhan tosiaan erittäin luotettava kun ei edes käynnisty!


    • Tuohon auttaa moottorin ohjauksen päivitys, mutta ei poista
      vaivaa kokonaan. Eikä tarvitse olla edes pakkanen. Esim. 2006
      Foresteri ei käynnisty herkästi jos olet vaikka edellisenä iltana
      siirtänyt auton parkkiruudusta toiseen mutta et ole antanut
      koneen käydä kuin hetken. Silloin se pitää käynnistää manuaalin
      ohjeiden vastaisesti eli kaasu pohjassa. Softan päivitys auttoi,
      mutta ei poistanut vaivaa kokonaan. Kaiken kaikkiaan 4 vuoden
      aikana on nikotellut vain kerran päivityksen jälkeen.

      Tuo softa kannattaa muutenkin päivittää, vetää puhtaammin
      alhaisilla kierroksilla.

      • Forester_Vaihtoon

        Foresterissa (2.0) liimaventtiilit aiheuttavat samanlaisen tilanteen, startti pyörittää mutta ei vaan lähde. Tänä talvena jäätiin vian takia useita kertoja parkkiin, 1,5-2 tunnin kuluttua lähtee käyntiin avaimen käännöllä. Vikakoodeista ei saa mitään ulos. Takuu oli päättynyt 1,5 kk ennen ongelman ilmenemistä joten Laakkonen ja maahantuoja pesivät kätensä koko jutusta. Forte-käsittely voi auttaa mutta parhaiten auttaa Suben vaihtaminen johonkin joka toimii. Subarutko luotettavia, enpä menisi allekirjoittamaan ihan täysin.


      • Raitis...
        Forester_Vaihtoon kirjoitti:

        Foresterissa (2.0) liimaventtiilit aiheuttavat samanlaisen tilanteen, startti pyörittää mutta ei vaan lähde. Tänä talvena jäätiin vian takia useita kertoja parkkiin, 1,5-2 tunnin kuluttua lähtee käyntiin avaimen käännöllä. Vikakoodeista ei saa mitään ulos. Takuu oli päättynyt 1,5 kk ennen ongelman ilmenemistä joten Laakkonen ja maahantuoja pesivät kätensä koko jutusta. Forte-käsittely voi auttaa mutta parhaiten auttaa Suben vaihtaminen johonkin joka toimii. Subarutko luotettavia, enpä menisi allekirjoittamaan ihan täysin.

        Lopeta ajoissa tuo liiman imppaaminen, haistelu etteivät
        aivosi lopullisesti tuhoudu.


      • Forester_Vaihtoon kirjoitti:

        Foresterissa (2.0) liimaventtiilit aiheuttavat samanlaisen tilanteen, startti pyörittää mutta ei vaan lähde. Tänä talvena jäätiin vian takia useita kertoja parkkiin, 1,5-2 tunnin kuluttua lähtee käyntiin avaimen käännöllä. Vikakoodeista ei saa mitään ulos. Takuu oli päättynyt 1,5 kk ennen ongelman ilmenemistä joten Laakkonen ja maahantuoja pesivät kätensä koko jutusta. Forte-käsittely voi auttaa mutta parhaiten auttaa Suben vaihtaminen johonkin joka toimii. Subarutko luotettavia, enpä menisi allekirjoittamaan ihan täysin.

        Tuosta luotettavuudesta olen täysin erimieltä.
        Jos auto kerran neljään vuoteen jää käynnistymättä
        eka starttauksella ja käynnistyy tokalla kaasu pohjassa,
        niin se epäluotettavuus kaatuu sinne kuskin puoleen.
        Vahinko, ettei kukaan ole osannut neuvoa Sinua tuossa
        asiassa.

        Kerroit, että Laakkonen ei halunnut tai osannut tehdä
        asialle mitään. Nyt voin paljastaa, että juuri Laakkosella
        ei tiedetty uusista päivityksistä mitään ennen kuin kerroin
        heille asiasta. Sitä nuorta ylimielistä herraa ei siellä
        asiakaspalvelussa ole näkynyt enää aikoihin, onneksi.


      • Bil- Gubbe
        Forester_Vaihtoon kirjoitti:

        Foresterissa (2.0) liimaventtiilit aiheuttavat samanlaisen tilanteen, startti pyörittää mutta ei vaan lähde. Tänä talvena jäätiin vian takia useita kertoja parkkiin, 1,5-2 tunnin kuluttua lähtee käyntiin avaimen käännöllä. Vikakoodeista ei saa mitään ulos. Takuu oli päättynyt 1,5 kk ennen ongelman ilmenemistä joten Laakkonen ja maahantuoja pesivät kätensä koko jutusta. Forte-käsittely voi auttaa mutta parhaiten auttaa Suben vaihtaminen johonkin joka toimii. Subarutko luotettavia, enpä menisi allekirjoittamaan ihan täysin.

        Autokoulussa ei opeteta asioiden perus-älyämistä. Se täytyy oppia itse. Esim. jos ihminen jää parkkiruutuun koska auto pyörittää hyvin mutta ei käynnisty, niin vika ei ole autossa vaan apinan kaltaisessa olennossa jolta puuttuu kaikki perustietämys autonsa tekniikasta. Subaru & useimmat japsit eivät aina suomen talvessa ja rönttökeleillä lähde kuin palmun alta, mutta yksikään ei ole tähän mennessä jäänyt parkkiruutuun. Jos ei lähde ekalla, niin lähtee tokalla tai kaasupoljinta painamalla. Toki vituttaa esim. Foresterin hintaista autoa sahata käyntiin, mutta aina se lähtee jos ei ole musta rauta koneen kyljestä ulkona.


    • ..........

      Mun autossa sama vika. Starttaa kyllä ja käynnistyykin pariksi-kolmeksi sekunniksi, mutta sitten sammuu ja siihen jää. Olen jotenkin ajatellut, että avaimessa/ajonestossa olisi vikaa, kun vara-avaimella sitten toimii kuitenkin. tätä tapahtuu kovilla pakkasilla myös pitemmillä ajomatkoilla (esim. kaupassa käynti, kun kaupassa menee vain 15 minuuttia).

      • Toivo Subari

        Terve,

        oudon kuuloinen homma. Minulla on 2006 2.5xt forester, olen ajellut sillä nyt pari talvea.
        Viime talvena autossa ei ollut lohkolämmitintä, mutta lähti käyntiin kovillakin pakkasilla joka kerta nurisematta. Tosin ohjaustehostajan neste meni yli 25 C pakkasilla niin paksuksi, että ohjaustehostimen pumppu äänteli muutaman minuutin ajan, ennen kuin neste notkistui. Mutta ajamista tämä se ei haitannut.

        Tänä syksynä laitoin autoon lohkolämmittimen, ja käyntiin lähtee aivan samalla lailla. Mutta tehostajan ääni jää pois, jos käyttää lohkolämmitintä. Eikä minkäänlaisia käynnistymisongelmia ole ollut pitkän tai lyhyen ajon jälkeen.

        Kannattaa ehkä tarkistaa moottorin lämpötila-anturit! Huoltamolla voivat katsoa lukemat tietoliikenneportin kautta. Tuo voisi selittää ongelman - moottori ei tiedä lämpötilaansa eikä osaa sen vuoksi käynnistää itseään oikein.


      • Samaa

        Uskoisin, että vika on juuri ajonestossa. Minulla tehnyt samaa.


      • lupaako edes...
        Samaa kirjoitti:

        Uskoisin, että vika on juuri ajonestossa. Minulla tehnyt samaa.

        Tyhjäkäynnissä vikaa?
        Jos on nopea ja antaa kaasua, auto SAATTAA pysyä käynnissä (hyvällä tuurilla). Tällöinkin pitää kamalaa putputkröhkröh -meininkiä. Kierrokset menee melkein nollille! Joskus annan suosista sammua (en anna enää kaasua).

        Ja käynnistän toisen kerran.


      • Forkkaaja
        lupaako edes... kirjoitti:

        Tyhjäkäynnissä vikaa?
        Jos on nopea ja antaa kaasua, auto SAATTAA pysyä käynnissä (hyvällä tuurilla). Tällöinkin pitää kamalaa putputkröhkröh -meininkiä. Kierrokset menee melkein nollille! Joskus annan suosista sammua (en anna enää kaasua).

        Ja käynnistän toisen kerran.

        Mulla seisoi toista viikkoa noissa lähes -30C pakkasissa diesel Forester ulkomaanreissun takia ja kun piti ensimmäistä kertaa lähteä taas ajelemaan niin oli talvidiesel tehnyt tepposet. Auto oli ollut pari tuntia sähkötolpassa ennen starttausta, starttasi ehkä pari sekuntia hitaammin mutta ilmeisesti vain vasemmilla pytyillä kun tärinä tyhjäkäynnillä oli hirveä, hyvä että ratista sai edes otetta, ja savut tuli vain vasemmasta pakarista eikä käyntiäänikään ollut ihan normaali. Kaasuttamista en edes uskaltanut kokeilla ja sammutin auton 2-3 min jälkeen kun ei toennut. :)

        Noh, pari tuntia lisää sähkötolppaa ja lohkolämmitystä, uusi yritys, vähemmän tärinää mutta ei ihan normaali tyhjäkäynti. Päätin kuitenkin lähteä ajamaan kun kohteena lämmin parkkihalli, ajo oli ihan normaalia tyhjäkäyntiä lukuunottamatta, savuttikin yhtälailla kuin muutkin tielläkulkijat.

        Seuraavana päivänä oli jo normaali tyhjäkäynti -25C yön ja parin tunnin tolpassa olon jälkeen. Eli pitkä seisottaminen äärimmäisessä pakkasessa oli tehdä tenät, ihan vain polttoaineen takia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?

      Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin
      Maailman menoa
      231
      7036
    2. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

      "IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      153
      3601
    3. Haluaisitko enemmän ?

      Haluaisitko enemmän kuin ystävyyden ? M-N
      Ikävä
      171
      1765
    4. Vihjeitä kaivatusta

      Mitkä numerot liittyy sun kaivattuun? Osa puhelinnumeroa, kengännumero tai vaikka asuinpaikan koordinaatit (😊)
      Ikävä
      71
      1576
    5. Rakas mussukka

      anna joku merkki itsestäsi. Pyydän.
      Ikävä
      70
      1124
    6. Niin pettynyt

      Olen suhun ja siihen ettet koskaan kohdannut reilusti
      Ikävä
      110
      1053
    7. Mira Luoti, Vain Elämää

      kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?
      Maailman menoa
      6
      1007
    8. Lieksa missä syy?

      Kun viranhaltijat irtisanoutuu tehtävistä? Museonjohtaja irtisanoutunut. Sivistysjohtaja lähtökuopissa ja Lieksan Kiinte
      Lieksa
      127
      923
    9. Martina Jeopardyssa

      Telkusta tulee mainos ohjelmasta, missä vilahtaa Martina. Ai vitsi odotan sitä jaksoa, missä Martina on. Pääsee taas näy
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      904
    10. Faktat kehiin!

      kauanko aiot odottaa kaivattuasi? ja miks?
      Ikävä
      100
      856
    Aihe