Lääkärini epäili että vanhemmalla iällä alkaneet migreenin auraa muistuttavat kohtaukset voisivat johtua polysytemia vera -nimisestä sairaudesta ja määräsi tutkimuksiin.
Onko täällä ketään, jolla olisi tuo polysytemia vera ja aiheuttaako näköhäiriöitä ja ennen kaikkea minkälaisia, jos aiheuttaa?
Polysytemia vera
2
2240
Vastaukset
- diagnosoitu 2008
Hei
Minulla on polysytemia vera ja olen saanut auraoireita. Kohtauksen alussa näkökenttään ilmestyy sumea piste, joka alkaa laajentua ja siihen tulee (minulla) kaksi souraa juovaa jotka muodostavat kulman ja jotka sisältävät vilisevän sahalaitakuvion. Tämä kulma sitten liikkuu hyvin hitaasti näkökentän poikki. Yleensä kohtaukset on kestäneet siinä puolisen tuntia. Ja tuo näköhäiriö on sen verran havainnointia häiritsevä, että autolla liikkuessa on syytä pysähtyä tien viereen kunnes se menee ohi.
Näin siis omalla kohdallani.
Polysytemia veraan liitetään monia muitakin oireita, jotka voivat esiintyä hyvinkin satunnaisesti yhdistelminä.
Joitakin esimerkiksi:
-väsymys (on minulla)
-kutina
-pistely, polte esim varpaissa (kuten minulla)
ja moni muu.
perus hoito polysytemia verassa on venesektiot muutaman kerran vuodessa, veren luovutusta vastaava toimenpide, jolla ohennetaan verta. polysytemia verassahan luuydin tuottaa punasoluja enemmän kuin keho tarvitsisi, ja siksi veri muuttuu vähän kerrassaan paksummaksi, mikä vaikeuttaa verenkiertoa ja useimmat oireet johtuvat juuri tästä veren virtauksen hankaluudesta.
yleensä polysytemia vera pysyy hoidoilla hyvin kurissa. - AV
Hei.
Minulla on ollut migreeni ilman auraoireita, mutta kun vaihdevuodet alkoivat, niin migreeni hävisi. Vuonna 2008 minulla todettiin polysytemia vera ja yhtenä oireena on ollut ns. auraoireita eli sahalaitakuvioita, jotka kestävät korkeintaan tunnin ja ovat niin voimakkaita, ettei silloin näe muuta. Niihin liittyy myös "huono olo", mutta ei päänsärkyä. Johtuvatko auraoireet polyystemia verasta vai jostain muusta, niin siitä en ole varma.
Toivotan sinulle hyvää vointia ja iloa elämääsi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan aussikulta, missä?
Mihin katosi Martina Aitolehden aussikulta kyselee Seiska!4563003Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?
Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?3082910- 682049
Pikkunaiselle terkkuja
Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi3391570Arto Satonen ja kokoomus 2020: Poliittiset virkanimitykset ovat koruptiota
2025: Kokoomus on junttaamassa Arto Satosta Kelan johtoon ohi pätevämpien hakijoiden. https://www.hs.fi/politiikka/art-1901451- 1051213
Voisiko olla jopa niin
Että kumpikin vähän pelkää totaalista heittäytymistä, koska tiedetään että se olisi menoa sen jälkeen. Samaan aikaan hal751192Saara Aalto ja Teemu Roivainen paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaus kietoi meidän kohtalomme..."
Oho! Ex-pari on palannut yhteen musiikin merkeissä. He tekevät Rakkaustarina-nimeä kantavan 20-vuotisjuhlakiertueen syks121097K&T: Harvinainen haastattelu: Susanna Laine avaa suhdetta Petri Nygårdiin: "Olin sinkku vuosia..."
Susanna Laine ei ole kertonut suhteestaan Petri Nygårdiin (Petri Laurila) julkisuudessa juurikaan. Aktiivisesti sosiaali81055- 110964