Polysytemia vera

pelottavaa!!!!!!!!!!

Lääkärini epäili että vanhemmalla iällä alkaneet migreenin auraa muistuttavat kohtaukset voisivat johtua polysytemia vera -nimisestä sairaudesta ja määräsi tutkimuksiin.

Onko täällä ketään, jolla olisi tuo polysytemia vera ja aiheuttaako näköhäiriöitä ja ennen kaikkea minkälaisia, jos aiheuttaa?

2

2308

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • diagnosoitu 2008

Hei
      Minulla on polysytemia vera ja olen saanut auraoireita. Kohtauksen alussa näkökenttään ilmestyy sumea piste, joka alkaa laajentua ja siihen tulee (minulla) kaksi souraa juovaa jotka muodostavat kulman ja jotka sisältävät vilisevän sahalaitakuvion. Tämä kulma sitten liikkuu hyvin hitaasti näkökentän poikki. Yleensä kohtaukset on kestäneet siinä puolisen tuntia. Ja tuo näköhäiriö on sen verran havainnointia häiritsevä, että autolla liikkuessa on syytä pysähtyä tien viereen kunnes se menee ohi.

Näin siis omalla kohdallani.

Polysytemia veraan liitetään monia muitakin oireita, jotka voivat esiintyä hyvinkin satunnaisesti yhdistelminä.
      Joitakin esimerkiksi:
      -väsymys (on minulla)
      -kutina
      -pistely, polte esim varpaissa (kuten minulla)
      ja moni muu.

perus hoito polysytemia verassa on venesektiot muutaman kerran vuodessa, veren luovutusta vastaava toimenpide, jolla ohennetaan verta. polysytemia verassahan luuydin tuottaa punasoluja enemmän kuin keho tarvitsisi, ja siksi veri muuttuu vähän kerrassaan paksummaksi, mikä vaikeuttaa verenkiertoa ja useimmat oireet johtuvat juuri tästä veren virtauksen hankaluudesta.

yleensä polysytemia vera pysyy hoidoilla hyvin kurissa.

• AV

Hei.
      Minulla on ollut migreeni ilman auraoireita, mutta kun vaihdevuodet alkoivat, niin migreeni hävisi. Vuonna 2008 minulla todettiin polysytemia vera ja yhtenä oireena on ollut ns. auraoireita eli sahalaitakuvioita, jotka kestävät korkeintaan tunnin ja ovat niin voimakkaita, ettei silloin näe muuta. Niihin liittyy myös "huono olo", mutta ei päänsärkyä. Johtuvatko auraoireet polyystemia verasta vai jostain muusta, niin siitä en ole varma.

Toivotan sinulle hyvää vointia ja iloa elämääsi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      199
      11814
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      58
      5559
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      46
      2867
    4. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      17
      2590
    5. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      42
      2479
    6. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      34
      2043
    7. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      47
      1949
    8. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1921
    9. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      38
      1775
    10. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      1747
    Aihe