Mihin sovittelu päättyy?

Syyllinen

Olemme korvausvelvollisia, ja myönnämme tapauksen. Kysymyksessä vähäinen fyysinen vamma, ja rikkoutunut vaate. Yritimme sovitella asiaa uhrin kanssa keskenämme, mutta tapaus johti ensin esitutkintaan, ja nyt sovitteluun. Meille ei missään vaiheessa ole tiedotettu mitään asian etenemisestä, prosessista tai mahdollisista sovittelun tavoitteista. Tuntuu, että kukaan ei myöskään ole missään vaiheessa kertonut uhrille, että korvausvaatimuksen on perustuttava todelliseen vahinkoon. Poliisikin jo ennen esitutkintaa sanoi meille puhelimessa että "kyllä teidän pitää maksaa".

Kysymyksessä huolimattomuus eikä tahallinen vahingonteko, uhrilta on pyydetty anteeksi - ilmeisesti nyt sovitellaan vain ja ainoastaan rahasta.

Uhrilla on vähäinen määrä korvaukseen oikeuttavia tositteita (50€), ja olimme valmiit maksamaan hänelle enemmän (kirjallinen sovitteluesityksemme). Uhrin tuhansien eurojen korvausvaatimukset ovat perusteettomia (ei kuitteja, tositteita tai edes kirjallisia selvityksiä, rikkoutuneet vaatteet esitutkintapoliisin mukaan hävitetty), ja uhrin korvausvaatimusperusteetkin ovat nyt sovittelussa muuttuneet hänen alkuperäisestä esityksestään (kaikkea mahdollista on esitetty kärsimyksistä psyykkisiin ja kosmeettisiin haittoihin).

Mielestämme olemme jo tulleet reilusti vastaan alkuperäisessä sovitteluehdotuksessamme, emmekä aio maksaa enempää ilman päteviä perusteita. Sovittelussa ei otettu mitään kantaa perusteiden puuttumiseen. Päättyykö sovittelu tässä tapauksessa vain siihen että myönnymme lisäkorvauksiin tai että uhri vie asian oikeuskäsittelyyn? Olemme syyllisiä, maksammeko oikeudenkäyntikulut joka tapauksessa, vaikka korvaussumma jäisikin pieneksi? Asia on mennyt aivan pelleilyksi, ja sympatiatkin uhria kohtaan alkavat kummasti haihtua kun pitäisi kuukausipalkan verran maksaa ruhjehaavasta.

Voiko tässä syyllinen tehdä mitään että asia saataisi pois päiväjärjestyksestä. Kannattaako sovittelu lopettaa ja jäädä odottelemaan mahdollista oikeudenkäyntiä, jos ei aio taipua uhrin vaatimuksiin?

2

1048

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jos ei ole esittää

kuitteja. Lisäksi lääkärin lausunto tai arvio "kosmeettisesta haitasta" onko pysyvä vai paraneeko ajan kanssa. Ota yhteys sinne sovitteluun ja kysy asiaa sieltä.

• sovintoa toivoen

Korvauksen pitää olla kohtuullinen oli kyseessä sovittelu tai oikeus. Toivottavasti asianomistaja tulee järkiinsä summien kanssa, sovittelijat eivät juurikaan voi vaikuttaa summiin, ainoastaan kertoa kohtuullisuudesta. Käykää sovitteluistunnossa ja jos sovintoa ei tule, pyytäkää sovittelupapereihin merkintä siitä, mihin olisitte suostuneet. Paperit palautuvat joka tapauksessa takaisin lähettäjälle, poliisi tai syyttäjä ja merkintä papereissa vaikuttaa syyttäjän syyttämis- tai syyttämättäjättämispäätökseen. Et kertonut onko kyseessä virallisen syytteenalainen juttu vai asianomistajajuttu, se vaikuttaa myös paljon!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tykkäsin rakas

Tuottaa sulle nautintoa❤️🔥olet paras ja nautin itsekkin suunnattomasti
      Suhteet
      35
      2106
    2. Hyvää iltaa!

Mikä on päivän viisaus?
      Ikävä
      84
      1283
    3. Arvaa mitä mies

Aion pilata elämäsi totaalisesti. Kyllä, totaalisesti.
      Ikävä
      56
      1238
    4. Mies mä oon ihan helppo

Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...
      Ikävä
      32
      1152
    5. Olet onnellinen sinkku

Näin se on nähtävä.
      Ikävä
      60
      1129
    6. Mies olen aika erakko nykyään

Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä
      Tunteet
      39
      854
    7. Lavroville taitaa olla jo ikkuna raollaan?

Lavrovin syytä välttää korkeita paikkoja ja ikkunoiden läheisyyttä.Ettei vain keikahda ikkunasta pihalle.
      Maailman menoa
      121
      729
    8. Haittaako jos

kaivattusi käy tosi usein pissalla ja/tai kakalla?
      Ikävä
      26
      674
    9. Skenaario

Elämä ja kuolema ovat merkillisin nyytti olevaisuutta. Mutta kun kumpaakaan ei ole, syntyy lapsuksia, joita korjaamaan
      Sinkut
      55
      555
    10. Ylen johdon hulppeat bonukset alkavat taas

Suora kopio Iltalehdestä: "Asiasta kertoo Iltalehdelle Ylen hallituksen puheenjohtaja Matti Apunen. Mitä tulospalkkioi
      Yle
      19
      527
    Aihe