varaavan takan riittävyys

tero

Taloa ollaan rakentamassa. 1/2kerrosta ja 150 neliöä.

Sähkön pihtaamisen takia on tarkoitus laittaa varaava takka, jossa puita poltellaan. Riittääkö tuon kokoiseen taloon takka, jonka lämmitystehoksi ilmoitetaan 90 neliötä? Alakerrassa neliöitä on n.80.

4

1608

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • riittää

      Turha ostaa ylisuurta takkaa ja ei sillä yläkertaa kuitenkaan voi jatkuvasti lämmittää.

    • Huomioida

      Lämmön jakautumiseen eri huoneisiin vaikuttaa myös ilmastointi ja onko ala-yläkerran välillä avointa (esim. korkea oh). Meillä yläkerrassa 4 mh ja aula alak. k oh mh kosteat tilat ja konellinen ilmanvaihto (tasapainotettu). Yläkertaan avointa on vain porrasaukko (umpiportaat).Ylä ja alakerran välillä suhteellinen paine ero on yläkerta ja alakerta -.Eli alakerrasta lämpö ei "nouse" yläkertaan.Toki LTO:n kautta lämpö leviää myös ylös.

    • Opa

      Itselläni on kaksikerroksinen puutalo ( pa.noin 370 m2). Alakerrassa on minulla kaksi Tulikiven takkaa, jotka ovat pääosassa koko talon lämmityksen suhteen. Lämpö siirtyy porraskuilun kautta ylös ja välipohjan kautta siirtyy lämpöä myös ylös. Talo on 100 vuotta vanha peruskorjattu talo ( 1980 ja koko sähkökulutus on 15000 kwh. Talo on muiden laitteiden osalta täyssähköistetty, kuten kuivausrummut, kaikki olemassa olevat sähköllä toimivat laitteet,kosteiden tilojen lattialämmitykset, 300 ltr vesisäiliö. Perheeseen kuuluu 6 henkilö, joista 4 murkku neitoa, joten lämmintä vettä kuluu. Joka tapauksessa voisin vain kuvitella kuinka paljon sähkölasku olisi ilman uuneja. Mutta kuitenkin suosittelen sinua hankkimaan yhtäporrasta isomman uunin. On nimittäin helpompi säätää poltettavan puun määrää kuin yrittää liaan pienellä uunilla yrittää lämmittää koko taloa.

    • Kuukkelityttö

      Kokemuksesta tiedän,marraskuussa asumaan päästy ja hirsimökki suunnilleen samankokoinen ja puolitoistakerrosta. Nunnauunin takka on riittänyt sähkö lämmityskin on vain takalta katveeseen jäänyt nurkkaus vie sähköä. Takassa on myös leivinuuni,niin säästyy sähköä ruuanlaitossakin pitää vain hauduttaa .Ainakin hernekeitto on hyvää ja laatikot. Lämmittää -35 ast pakkasellakin hyvin asumispinta-alan,parvella nukutaan ja leudoimmilla ilmoilla riittää vähempikin lämmitys. Noin kuutio pilkottua hyvää puuta kuukaudessa. Onnea

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      92
      1125
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      938
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      896
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      282
      685
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      77
      669
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      631
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      576
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      559
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe