Taloa ollaan rakentamassa. 1/2kerrosta ja 150 neliöä.
Sähkön pihtaamisen takia on tarkoitus laittaa varaava takka, jossa puita poltellaan. Riittääkö tuon kokoiseen taloon takka, jonka lämmitystehoksi ilmoitetaan 90 neliötä? Alakerrassa neliöitä on n.80.
varaavan takan riittävyys
4
1608
Vastaukset
- riittää
Turha ostaa ylisuurta takkaa ja ei sillä yläkertaa kuitenkaan voi jatkuvasti lämmittää.
- Huomioida
Lämmön jakautumiseen eri huoneisiin vaikuttaa myös ilmastointi ja onko ala-yläkerran välillä avointa (esim. korkea oh). Meillä yläkerrassa 4 mh ja aula alak. k oh mh kosteat tilat ja konellinen ilmanvaihto (tasapainotettu). Yläkertaan avointa on vain porrasaukko (umpiportaat).Ylä ja alakerran välillä suhteellinen paine ero on yläkerta ja alakerta -.Eli alakerrasta lämpö ei "nouse" yläkertaan.Toki LTO:n kautta lämpö leviää myös ylös.
- Opa
Itselläni on kaksikerroksinen puutalo ( pa.noin 370 m2). Alakerrassa on minulla kaksi Tulikiven takkaa, jotka ovat pääosassa koko talon lämmityksen suhteen. Lämpö siirtyy porraskuilun kautta ylös ja välipohjan kautta siirtyy lämpöä myös ylös. Talo on 100 vuotta vanha peruskorjattu talo ( 1980 ja koko sähkökulutus on 15000 kwh. Talo on muiden laitteiden osalta täyssähköistetty, kuten kuivausrummut, kaikki olemassa olevat sähköllä toimivat laitteet,kosteiden tilojen lattialämmitykset, 300 ltr vesisäiliö. Perheeseen kuuluu 6 henkilö, joista 4 murkku neitoa, joten lämmintä vettä kuluu. Joka tapauksessa voisin vain kuvitella kuinka paljon sähkölasku olisi ilman uuneja. Mutta kuitenkin suosittelen sinua hankkimaan yhtäporrasta isomman uunin. On nimittäin helpompi säätää poltettavan puun määrää kuin yrittää liaan pienellä uunilla yrittää lämmittää koko taloa.
- Kuukkelityttö
Kokemuksesta tiedän,marraskuussa asumaan päästy ja hirsimökki suunnilleen samankokoinen ja puolitoistakerrosta. Nunnauunin takka on riittänyt sähkö lämmityskin on vain takalta katveeseen jäänyt nurkkaus vie sähköä. Takassa on myös leivinuuni,niin säästyy sähköä ruuanlaitossakin pitää vain hauduttaa .Ainakin hernekeitto on hyvää ja laatikot. Lämmittää -35 ast pakkasellakin hyvin asumispinta-alan,parvella nukutaan ja leudoimmilla ilmoilla riittää vähempikin lämmitys. Noin kuutio pilkottua hyvää puuta kuukaudessa. Onnea
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 921125
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa116938- 125896
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten282685- 77669
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait74631Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64582Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54576Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48559- 72483