Siitepölyn suodatus

Mika

Onko olemassa mitään siitepölyä suodattavaa kangasta tms, jota voi virittää tuuletusikkunoihin? Pitäisi estää siitepölyn pääsy sisälle ikkunan ylälaidassa olevan tuuletusventtiilin kautta (3 * 50 cm).

Onko tämmöisistä ilmanpuhdistimista apua pölyntorjuntaan? Ja jos on, niin pitääkö joka huoneeseen virittää oma laite?
https://www.konepiste.com/cgi-bin/list.pl?category=48

5

4637

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Raffaello

Pahoittelen että juttuni on niin pitkä! Mutta ehkä tästä joku saa jotain rakentavaa ideaa itselleen.

Hepa suodattimet perinteisesti materiaali jolla ilmaa puhdistettu leikkaussaleissakin vuosikymmeniÄ. Edelleenkin tuo on kova sana. En osaa sanoa onko sinulla toiveita saada ao. materiaalia fiksusti asenettua tuohon tuuletusventtiiliin. Varmaa ainakin on että minkä tahansa suodatinmateriaalin asentaminen tuonne estää tuulettamista rajusti ellet saa jonkinlaista tuuletinta samaan viritykseen.

Minulla ollut erittäin voimakas allerginen astma jo 30 vuotta eli nuoresta pojasta alkaen. Puhkesi niin voimakkaana että meinasin tukehtua ennen kuin ambulanssissa saivat kuulemma imettyä ilmareikää. Maitotuotteiden käytön lopettaminen siitepölyaikana on tuonut radikaalia parannusta allergiaani. Siitä olen jo täälläkin keskuseluissa jotain kertonut.

Herkkyyttä siitepölylle silti edelleen löytyy jonkin verran. Hyvä suojautua allergian aiheuttajalta edelleenkin. Asunnossamme onkin ihan hyvässä tarpeessa kaksi erilaista ilmanpuhdistajaa. Tässä hiuikan omia mielipiteitäni.

Ensin meillä oli vain pienempi vajaa 200€ hintainen laite. On DeLonghi merkkinen, joskaan merkillä nyt ei niin väliä tässä hintaluokassa. Yleensä kaikissa kunnollisissa laitteissa ihan toisiaan vastaavat hepa filtterit. Suurimmat ongelmat muualla. DeLonghi arvostettu laatumerkki Italiassa joka tekee laadukkaita ilmastointilaitteista ja kosteudenpostajista.

DeLonghi laitteemmee on kohtuu pienikokoinen ja huomaamaton.Nämä sinänsä positiivisia asioita koska laiteen ei tule olla piilossa jossain nurkassa. On ehkä n. 40cm korkeaja leveä, n.20cm syvä. Mielestäni suurin ongelma että tuo on teholtaan (montako kuutiota tunnissa ilmaa suodattimien läpi) täysin olematon silloin kun laitetaan sleep asentoon. Kaikilla muilla tehoilla laite taasen aivan liian äänekäs että samassa huoneessa viitsisi olla pitempiä aikoja. Nukkumisesta puhumattakaan.

Anoppilassa ollut pari vuotta Electroluxin 7040z joka on mielestäni ihan toimiva laite sleep tilassakin ja silti huomattavan hiljainen. Hiljainen toiminta on oleellisen arvokas asia, joskaan mikään samassa huonessa oleva, suodattimien läpi ilmaa liikuttava, laite ei voi olla täysin hiljainen. Vertailutilanteessa kannattaa tietenkin varmistaa muiden muassa se tarjoaako vertailtavat laitteet sleep tilassa vastaavan tehon/hiljaisuuden! Tällaista anoppilassa käytössä olevaa laitetta jopa kaksin kappalein ajateltiin ostaa. Mutta asumme Italiassa eikä Electroluxin edustajat Milanon ainakaan silloin myyneet noita.

Niinpä ostimme tuon "pienehkön" DeLonghin sekä pian sen jälkeen sveitsiläisen IQAirin HealthPro 250 mallin. DeLonghi avustaa toisella puolella asuntoamme isolla teholla, silloin kun siellä ei ole ketään. IQAIrin laitetta siirrän myös huoneesta toiseen tarvittaessa (pahimpaan siitepölyaikaan). Yöllä IQAir toimii makuuhuoneessa. Maksoimme tuosta HealthPro mallista 1200€ vuosi sitten eli kallista on. Mutta on se mielestämme sen arvoinen. On myös saanut kohtuullista tunnustusta maailmallakin. Lontoon murtella löytyy netistä speksit www.iqair.com sivuilta.

Lopuksi sanottava että olipa ilmanpuhdistaja kuinka upea tahansa on kai se suurin haaste saada asunnon kaikki ilma ihka oikeasti liikkumaan noiden laitteen läpi! Jos hieno laite on jossain olohuoneen nurkassa niin kuinka työhuoneessa olevat siitepölyhiukkaset saadaan liikkumaan kohti ilmanpuhdistinta. Siinäpä se. Asumme 3h kk asunnossa ja kaksi laitetta mielestäni käytännössä sopiva kompromissi että homma hoituu kohtuudella. Ja silti siis siirtelen laitteita "sesonkiaikaan". Jos olisi iso talo ja kaksi kerrosta niin tuplasti lisää haastetta.

Joku asiantuntija sanoi jotenkin siihen tyyliien että ilman puhdistaminen on dynaaminen tapahtuma. Eli jos olen nyt puhdistanut olohuoneen ilman täysin ei se kohta enää olekaan puhdas, koska materiaaleista irtoaa ties mitä asunnossa liikkuessa ja vaikkapa takkeja naulasta otettaessa pölähtää taas vanhoja siitepölyhiukkasia ilmaan jne.

Mut summa summarum. Kun ei puhuta muusta kuin siitepölystä ja muista isoista hiukkasista niin ei tää ilman puhdistaminen kai ole sen kummempaa kuin hankkia mahdollisimman tehokas ja hiljainen laite jonka läpi pistetään kaikki asunnon ilma kiertämään. Mutta siinä sitä haastetta riittääkin. Jos oman talon rakentaisin niin varmaan tarkkaan selvittäisin olisiko varaa asentaa kunnollinen kiinteä ilmastointijärjestelmä. Vasta silloin saa suurella varmuudella kaiken ilman kiertämään tehokkaasti suodattimien läpi.

• Raffaello

Tuota ekaa viestiä kirjoittaessani en muistanut tarkalleen Electroluxin toimintaperiaatetta. Palautin faktaa hiukan mieleeni.

Electrolux on niin uskomattoman hiljainen siksi että siinä EI OLE hepa suodattimia. Nuo elektrostaattiset suodattimet taitavat olla se mitä kotioloihin kannattaa harkita kokonsa ja etenkin äänettömyytensä vuoksi. Kotona ollessa juuri makuuhuoneessahan sitä normaali työssäkäyvä on mahottoman monta tuntia vuorokaudessa. Eli juuri tämä huone pitäisi saada allergeeneistä ja muista ongelmista vapaaksi.

Hepa suodattimilla varustetut ovat siis luonnollisesta syystä äänekkäämpiä (toimiessaan riittävällä teholla) koska vastus on melkoisen paljon suurempi kuin noilla elektrostaattisilla suodattimilla. Eikä nuo Electroluxin laitteet tuota otsoniakaan kuten ilmeisesti jotkut muut vastaavaa tekniikkaa käyttävät. On tainnut firma hankkia itselleen patentin jolla vuollaan kultaa vielä pitkään!

Kun 1-2 vuotta sitten yritin selvittää tilannetta ei tuosta Electroluxista tiedetty maailmalla mitään. Suomessa ja Ruotsissa se oli jo todettu hyväksi. Nyt kun patentti on saatu kai uudelle mantereellekin alkaa löytyä vertailuja ja faktaa.

Alla olevan parin linkin takaa löytyy ainakin minun kannaltani todella kiinnostavaa infoa.

http://www.naturalsolutions1.com/
      http://www.allergybuyersclub.com/compare-air.html

Hyvä huomata että mallit hiukan eri nimisiä siellä mutta esim. ostamani IQAir Health Pro 250 tuntee jenkkilässä Health Pro (Plus V5-cell) nimeä. Kumpikin ihan sama tuote.

Kuten noista vertailuista voi lukea todetaan kalliimpi ja paljon kookkaampi IQAir monilta osin tehokkaammaksi. Mutta jos tarve on "vain" normaali eli siitepölyn poistaminen niin minulle Electrolux riittäisi varmastikin enemmän kuin mainiosti. Etenkin kun Euroopassa saa yhden IQAiri HealthPro 250 hinnalla ainakin kaksi erinomaista Electroluxin Z 7040 mallia.

Mudenkin merkkiej hyviksi todettujen erojen vertailun jälkeen huomattavasti tärkeämpää muistaa se tosiasia ettei mikään kotiin kaupasta haettu yksinäinen ja paperilla tehokas laite kykene ihmeisiin monen huoneen asunnossa saati omakotitalossa. Eli jos on iso huuholli ja haluaa kaikki huoneet vapaaksi tarpeettomista hiukkasista niin on ostettava useita ilmanpuhdistimia. Onhan niin että välillä on tuuletettava kunnolla eikä sen jälkeen ihan riitä että raahaa yhtä laitetta huoneesta toiseen.

Joo. Jos nyt olisin ostamassa ilmanpuhdistinta niin ottaisin mehdollisesti heti kaksi Electroluxia koska hinta on kohdallaan Euroopassa (Z7040 ja Z7030 300-400€). Näiden mallien iljaisuus suurella teholla todella merkittävä käytännön seikka!

IQAir HealthPro 250 ja sen isoveljet ovat sen sijaan aika vahvoilla jos halutaan tehokas laite siitepölyn lisäksi kaikenlaisen savun, hajujen, homeen ja jopa erilaisten kaasujen, virusten ja bakteerienkin puhdistukseen.

Taidan toistaa jo itseäni joten parasta pistää pää pensaaseen, eikun pää tyynyyn ja nukkumaan.

• Mika

Kiitoksia vastauksesta. Täytyy heti ensimmäisenä hankkia makuuhuoneeseen Z 7040.

• jotaliini

Hei

sellainen kuin Wekkisuodatin (löytyy nettisivut) myy siitepölysuodatin kangasta/verkkoa tuuletusikkunoihin. Samaan tapaan kuin hyönteisverrko laitetaan, teipillä mieluiten ettei jää reikiä nastoista tms.

Eikä ole mittään mahdottoman hintaistakaan, minusta ainakaan, suhteessa noihin ilmansuodattimiin.... ja saapi ainakin raikasta ulkoilmaa, meillä toiminut ihan ok, tosin lääkkeillä ulkoilun vuoksi mutuenkin niin äiti kuin lapsetkin =(

http://www.wekkisuodatin.fi/

T. jotaliini

• IQAIR

IQ AIR Health Pro 250 maksaa saksan Ebay:ssä alle 600€ ja lähetys 30-50€. Ihan asiallinen hinta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      38
      4659
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      20
      3195
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      272
      2376
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      53
      2247
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      165
      2079
    6. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      89
      1670
    7. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      360
      1661
    8. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      17
      1653
    9. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1642
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      15
      1289
    Aihe