Punajäkälä

jäkäläinen

Hei!
Löytyisiköhän täältä kohtalotovereita?Sairastan kolmatta vuotta punajäkälää,joka on rajoittunut lähinnä nilkkoihin,tosin toisessa jalassa sitä riittää aina pitkälle pohkeeseenkin.
Hoidot eivät ole purreet,eivät rasvat eikä valohoito
Tällä hetkellä käytän Eloconia,mutta eipä tuosta kummoista apua ole ollut.
Tiedän että sairauden syntysyitä ei tiedetä,että se saattaa kestää vuosikausia,tulla oireettomaksi ja taas puhjeta.....ei paljoa lohduta.
Kesä tulossa ja nilkat todella,todella kaameassa kunnossa,vaikka eipä silti,kukapa niitä katselisi..
Kutinaan otan joskus yöksi Ataraxin,itselläni kutina on öisin pahimmillaan.
Muutama laikku tätä samaa löytyy myös poskien limakalvoilta.

Miten te pärjäilette oman jäkälänne kanssa??
Kiitän jo etukäteen mahdollisista vinkeistä!
Hyvää kevättä!

213

190682

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kohtalontoveri.........

      punajäkälää on vain suussa. Poskien limakalvoilla ja kielessä. Ollut jo 10 vuotta ja tuskin koskaan lähtevät pois. Ainoana hoitona kortisooni, nykyään Nasacort-suihke. Tautia seurataan hammaslääkärissä käydessäni, ettei muutu pahanlaatuiseksi. Ikävä vaiva, mutta sen kanssa on vain elettävä...

      • kohtalontoveri

        minulla on punajäkälä ollutyli.12-vuotta ja samoin nilkoissa, olen sen kanssa oppinut
        elämään.Välillä harmittaa minuakin,kun ei voi pukeutua kesällä yleisillä paikoilla sortseihin tai lyhyempään hameeseen, mutta lohdutan itseäni sillä, että se ei ole vakavasairaus on niitäkin jotka taistelevat elämästä ja ottasivat mieluumin loppuelämäksi jäkälän jos saisivat muuten elää terveenä.hyvää jatkoa sinulle ja ajattele positiivisestit,t.jäkälän tatuoima.


      • Papu
        kohtalontoveri kirjoitti:

        minulla on punajäkälä ollutyli.12-vuotta ja samoin nilkoissa, olen sen kanssa oppinut
        elämään.Välillä harmittaa minuakin,kun ei voi pukeutua kesällä yleisillä paikoilla sortseihin tai lyhyempään hameeseen, mutta lohdutan itseäni sillä, että se ei ole vakavasairaus on niitäkin jotka taistelevat elämästä ja ottasivat mieluumin loppuelämäksi jäkälän jos saisivat muuten elää terveenä.hyvää jatkoa sinulle ja ajattele positiivisestit,t.jäkälän tatuoima.

        Hei! Voin kokemuksesta kertoa,että tuuli ja aurinko tekevät tosi hyvää iholle ja tappomeininkiä jäkälälle. Joten pikkubikinit päälle ja aurinkoa ottamaan. Järjestä ittelles suoja-alue muilta näkymättömiin, jos ujostelet näyttäytyä. Ja kun valitset pitkän hameen, niin valitse sellainen ,joka kauniisti hulmuaa. Ne on tämän kevään in-juttu ja Sun ihosi tykkää tuuletuksesta.
        Toinen jutta mikä mulle on ollut avuksi on nuo helokkikapselit. Jos lopetan ne, ihoni esim. kantapäästä rapsahtelee pienille haavoille, pykii. Arvaat kyllä miten jäkälä oikein riehaantuu.

        Myötätunnolla terveisin Papu


      • Tartu mikkiin

        Hei, mullakin on punajäkälää suussa; onneksi ei oireita. Mutta mulla sitä on myös alapäässä. Tänään pitkästä aikaa huomasin kirvelyn töissä ja nyt illalla sitten tuntuu että alapää on auki (haavaumia). Piti laittaa Elocon voidetta, se auttaa yleensä. Mietin, että olen ollut tämän viikon "erikoisruokavaliolla" eli olen vähentänyt syömistä laihtumisen toivossa. Mm leipä on jäänyt vähemmälle, voiskohan kirvely johtua siitä? No tuo voide kyllä auttaa. Pirullinen vaiva, joka aina silloin tällöin ilmestyy yllättäen. Sukupuolitautia ei ole, koska sama kumppani ollut 27 vuotta.


      • harmittaa1
        Papu kirjoitti:

        Hei! Voin kokemuksesta kertoa,että tuuli ja aurinko tekevät tosi hyvää iholle ja tappomeininkiä jäkälälle. Joten pikkubikinit päälle ja aurinkoa ottamaan. Järjestä ittelles suoja-alue muilta näkymättömiin, jos ujostelet näyttäytyä. Ja kun valitset pitkän hameen, niin valitse sellainen ,joka kauniisti hulmuaa. Ne on tämän kevään in-juttu ja Sun ihosi tykkää tuuletuksesta.
        Toinen jutta mikä mulle on ollut avuksi on nuo helokkikapselit. Jos lopetan ne, ihoni esim. kantapäästä rapsahtelee pienille haavoille, pykii. Arvaat kyllä miten jäkälä oikein riehaantuu.

        Myötätunnolla terveisin Papu

        Hups ku on aikaa tuosta kun kirjoitit omasta jäkälästäsi! Miten voit nyt?
        Minulla todettiin punajäkälä ytämän vuoden alussa.
        On puhjennut nyt.
        Kokemuksesta voin kertoa, että mennyt vuosi - henkisesti oli todella rankka.

        Todettiin punajäkälä.

        Menin sitten tyttäreni kanssa Pärnuun ja onnekseni pari ensimmäistä päivää oli todella kuumaa aurinkoa. Polskuttelin meressä, suolavedessä.. ei juurikaan apua.
        Sitten retkottelin rannalla ja huomasin, että nilkoissa olevat pahkurat - tykkäs auringosta aika huonoa. Tuli vesikelloja..
        Ei näist eroon pääse, pahenee vain..


      • Anonyymi

    • -R-

      Itselläni ollut punajäkälää jo vuosia. Ensin käsissä ja nyt enään vain vasemmassa jalkapöydässä,kuivumaan päin.
      Olen kokeillut kanssa kaikenlaisia perus-ja kortisonirasvoja. Parhainmman tuloksen olen saanut Jättihelokkikuoriloista. Kannattaa kokeilla.
      Itse en uskonut että olisi auttanut mutta olin valmis kokeilemaan melkein mitä vaan. Kutina loppui viikon sisällä ja syötyäni kaksi pakettia on jäkälä kuivunut niin että pärjään perusrasvalla.
      Ne kuorilot voi myös rikkoa ja sivellä se öljy iholle mutta paremman tuloksen saa nautittuna sisäisesti.
      Olen antanut nyt jonkun aikaa Helokkiöljyä nestemäisenä atoopikko tyttärelleni,hänen iho-oireensa on melkein hävinnyt. Ikinä en olisi luonnonlääkkeistä olevan hyötyä ellen olisi itse kokenut/nähnyt.

      • myös iho-oireita

        Minulla diagnosoitiin jo toissavuonna (03)tämä hammaslääkärillä.Syksyllä otettiin koepala ja sama diagnoosi tuli.Lääkäri kysyi,onko muualla vartalolla ollut ja tajusin että allergisena ihottumana pitämäni ihottuma olikin punajäkälää.
        Saapa nähdä auttaako kun tauon jälkeen aloin taas syömään helokkikapseleita.Tosiaan oireet vaihtelee välillä ei mitään ja välillä tosi kiusallista kutinaa....
        Eihän se auta kun kärsiä ja kokeilla eri vaihtoehtoja lievennykseen.Ja onhan meitä .....


      • -S-

        Mulla on ollut punajäkälää jo 20 vuotta. Ihottuma alkoi jalanpohjista. Levisi sitten muualle jalkoihin . Viime aikoina se on levinnyt jonkun verran myös selkään ja käsiin. Se on ollut muutamia vuosia täysin oireettomana, mutta ilmennyt aina stressi- tai elämänmuutostilanteissa. Elämäni kun on ollut todella vaihtelevaa, niimpä jäkälä ei ole montaa vuotta antanut rauhaa... Tosin mun jäkälä on ollut aina aika huomaamaton, siis ei pahempia arpia jne.. Kutina on ollut inhoittavaa. Hikoillessa se alkaa kutisemaan eniten. Hoidoksi olen saanut kortisonivoiteita, vahvoja sellaisia. Kaikkein paras lääke on ollut vahva B-vitamiini (NEUROBION FORTE) otan sitä aina kuureittain ja luulen että se on auttanut niin, että iho ei ole äitynyt niin pahaksi. Nyt aloitin myös jättihelokkikuurin. Aikaisemmin en ole niitä popsinut, mutta erään ystäväni saatua niistä apua atooppiseen ihottumaan , päätin kokeilla myös niitä. Aurinko on tietysti tosi hyväksi. Viimeksi kun olin Kanariansaarilla, oli jäkälä tosi pitkään sen jälkeen piilossa. Tosin otettuani alkupäivät aurinkoa, jäkälä äityi tosi pahaksi jaloissa, ikäänkuin tuli ulos, mutta sen jälkeen hävisi. Ikävä kyllä meidän olosuhteissa aurinkoa ei paljon näy, joten jos jollakin on kokemuksia erilaista, varsinkin luonnonmukaisista hoidoista, olisi tosi kiva saada tietoa... Itse pidän jäkälään stressimittarinani, kun se alkaa taas ilmenemään, yritän ottaa vähän rennommin jne...
        Kaikkea hyvää ja kutinatonta kevättä "jäkälöimille" ihmisille.


    • Ridge

      Terve..

      Jep, jäkälää löytyy molemmista sääristä pieninä läikkinä ja toisessa on yksi vähän isompi läikkä. Kolmisen vuotta ne on ollut siinä ja vuoden kun niitä olin ihmetellyt menin lääkärille niitä näyttämään, kortisoni-voidetta määräsi ja tuubin verran käytin ilman mitään vaikutusta. Syyhyävät välillä niin pirusti ja sit veri lentää..

      Stressi on yksi syistä mitä varten jäkälää tulee ja kun läikkä alkaa tulla tummanpunaiseksi niin sen pitäisi olla paranemaan päin, tiedä häntä... aika samalta ne on näyttänyt iät ja ajat, eli ei taida olla paranemaan päin ihan lähiaikoina..=(

      Tuota helokkiöljyä vois koettaa...

      • Vanha pimu

        Ridge hyvä !

        Tuli heti mieleen kun mainitsit että veri lentää, kun niin p...sti kutiaa.
        Onko sinulla kokeiltu sieni-kortisoni voidetta,
        minulla auttoi muutamassa päivässä siihen kutinaan. Vastasin tänää aikaisemmin yhdelle pj.
        kohtalotoverille, siinä on käyttämini lääkkeet mainittu paremmin
        Terveisin: Vanha pimu


    • jäkä

      Niin munullakin ollut punajäkälä ainakin 2 vuotta,
      alkuun oli monenlaista kortisooni salvoja, mutta loma kanarialla auringon otto auttoi, viikossa iho muuttui siedettäväksi pärjäsin sen jälkeen puolivuotta ilman salvoja, jatkossa kaksiviikkoa
      taitaa tulla halvemmaksikin kun lääkkeet

    • selena

      syö paljon kalkkia ja vitamiinipitoista ruokaa. aloita paastolla jolloin juot vain hedelmämehuja senjälkeen hedelmiä, pähkinöitä ja maissileipää. lounaaksi salaatteja ja perunoita. aamu ja ilta aterioilla hedelmiä. ihottuma häviää kunhan jatkat tätä tarpeeksi kauan. raakaravinto kiihdyttää elimistön, myös munuaisten toimintaa ja elimistö on saanut ruosta runsaasti vitamiineja ja kivennäisaineita. hilseihottuma ja sen synty ovat yhteydessä ravintoon ja koko elimistön toimintaan. yleensä ihottumaa hoidetaan ulkoisesti ja käsitykset ovat huonosti perusteltuja. hilseihottuma , jopa pahin niistä eli psoriasis. ei ole ulkoinen ilmiö siksi sisäinen hoito on kuitekin tärkeämpää. tietenkin ulkoinen desifiointi ja rasvaus. (parasta apua ovat munuaistee ja kultapiisku-uute ja riittävä kalkin saanti.)takapakkeja voi tulla mutta älä anna periksi jatka hoitoa tarpeeksi kauan.ps. paranemisnäkymät huonot jos on hoidettu röngtensäteillä.

      • Kuiva suu

        Minulla on jäkälää kielessä ja suun limakalvoilla. Käytin ensin kortisonivoidetta, mutta se ei auttanut ja oli kuin voita. Olen kokeillut Salivin pastilleja (apteekista). Ne auttavat jonkin verran, kun suuta kuivaa.


    • sama diagnoosi mullakin

      Kävin tänään ihotautilääkärillä, joka totesi vaivani olevan punajäkälää. Olen tällä kertaa sairastanut tautia n. 2v. Kaksi kertaa aikaisemmin on ollut myös oireita. Ja aina jonkun isomman stressin jälkeen se on alkanut. Ekan kerran sitä oli ympäri kehoa, silloin kävin näyttämässä ihottumaa tk-lääkärille, joka arveli sen olevan punajäkälää. Siitä on jo lähes 20v. Toisen kerran vaiva kesti vähemmän aikaa, enkä käynyt lääkärissä. Nykyisen ihottuman aikana olen käynyt kolmella eri lääkärillä, kaikki ovat olleet eri mieltä taudista ja antaneet erilaiset hoito-ohjeet. En jotenkin itse osannut edes ajatella että tää olisi pj, kun sitä on ainoastaan jaloissa. Aurinko tekis kuulemma hyvää, mut mä onneton saan siitä aurinkoihottumaa..

    • MR Z

      Minulla ollut pari vuotta poskissa ja kielessä todella kipeä ja vertavuotava haavauma joka todettiin pj:ksi. Keljua kun ei voi välillä syödäkään. Onko kellään tietoa kuinka suussa olevia muutoksia voisi hoitaa?

      Nilkat on myös vuorattu :)

      • kari

        Minullakin on ollut suussa sitä muutaman vuoden, sain lääkäriltä tälläista voidetta kuin kenacort, se kyllä auttaa väliaikaisesti haavaumiin.


      • mage
        kari kirjoitti:

        Minullakin on ollut suussa sitä muutaman vuoden, sain lääkäriltä tälläista voidetta kuin kenacort, se kyllä auttaa väliaikaisesti haavaumiin.

        Helpottavaa kuulla että kohtalotovereita löytyy. Mulla punajäkälää on vain suussa(ikenissä ja poskissa, harvemmin kielessä). Toisaalta olen iloinen ettei sitä ole näkyvillä paikoilla mutta mulla ainakin suu on välillä tosi kipeä ja syöminen sattuu.

        Olen lukenut että punajäkälä saattaa kestää vuosia ja hävitä ja että se ilmenisi vain ajoittain. Olen sairastanut sitä nyt noin viisi vuotta ja mulla ainakin se on lähes jatkuva ongelma. Välillä saattaa olla muutama viikko etten huomaa sen olemassa oloa kunnes se taas äityy/lehahtaa todella kipeäksi. Useimmiten sitä ilmestyy moneen kohtaan suuta ja Kenakortista ei ole juurikaan apua. Tosin sen levittäminenkin useaan kohtaan on hieman hankalaa.

        Nyt olen alkanut pohtia että kuinka todennäköistä on että punajäkälä-muutokset suussa aiheuttavat suusyövän? Punajäkälähän kuitenkin on suusyövän yksi riskitekijä! Onko ketään kenellä olisi todettu suusyöpä ja jolla olisi sitä ennen ollut punajäkälä? Itselläni kun suussa on lähes jatkuvasti "haavaumia" limakalvossa. Mistä tietää ettei enää ole kyse punajäkälästä? Hammaslääkäri kyllä aina tarkistaa suun limakalvot mutta minkäänlaista säännöllistä seurantaa ei ole.

        Toivottavasti vain turhaa panikoimista. Kaiken kaikkiaan tosi raivostuttava tauti.


      • Semina83
        mage kirjoitti:

        Helpottavaa kuulla että kohtalotovereita löytyy. Mulla punajäkälää on vain suussa(ikenissä ja poskissa, harvemmin kielessä). Toisaalta olen iloinen ettei sitä ole näkyvillä paikoilla mutta mulla ainakin suu on välillä tosi kipeä ja syöminen sattuu.

        Olen lukenut että punajäkälä saattaa kestää vuosia ja hävitä ja että se ilmenisi vain ajoittain. Olen sairastanut sitä nyt noin viisi vuotta ja mulla ainakin se on lähes jatkuva ongelma. Välillä saattaa olla muutama viikko etten huomaa sen olemassa oloa kunnes se taas äityy/lehahtaa todella kipeäksi. Useimmiten sitä ilmestyy moneen kohtaan suuta ja Kenakortista ei ole juurikaan apua. Tosin sen levittäminenkin useaan kohtaan on hieman hankalaa.

        Nyt olen alkanut pohtia että kuinka todennäköistä on että punajäkälä-muutokset suussa aiheuttavat suusyövän? Punajäkälähän kuitenkin on suusyövän yksi riskitekijä! Onko ketään kenellä olisi todettu suusyöpä ja jolla olisi sitä ennen ollut punajäkälä? Itselläni kun suussa on lähes jatkuvasti "haavaumia" limakalvossa. Mistä tietää ettei enää ole kyse punajäkälästä? Hammaslääkäri kyllä aina tarkistaa suun limakalvot mutta minkäänlaista säännöllistä seurantaa ei ole.

        Toivottavasti vain turhaa panikoimista. Kaiken kaikkiaan tosi raivostuttava tauti.

        Moi!
        Suussa esiintyvää jäkälää voi ehkäistä ruokavaliolla. Esim. tomaatti, paprikaettä, sitrushedelmät ja muut happamat hedelmät ja vihannekset yleensä laukasee oireet ainakin itsellä. Oon 20 vuotta sairastanu itse ja saanut kuriin aika hyvin. Sillon tällön on oireita ja nyt tuli ekaa kertaako alapäähän. Itse söin myös kortisonia lieventämään oireita ennen tätä ruokavaliota.


      • Anonyymi
        kari kirjoitti:

        Minullakin on ollut suussa sitä muutaman vuoden, sain lääkäriltä tälläista voidetta kuin kenacort, se kyllä auttaa väliaikaisesti haavaumiin.

        Mulla käytössä helokkiöljykapselit ja hyvin pysyy kurissa tauti.Jos lopettaa,niin heti pahenee...Kokeile


    • birkko

      Minulla todettiin punajäkälä nyt. Tuntuu että se on ollut vuoden ja enemmämkin. Kutina on sietämätöntä mutta ehkä se tästä. Oireita on ja kaikesta huolimatta on edelleen. Toivon edelleen parempaa jokaiselle "tämä on hirveää".Ollaan yhteyksissä!

    • Mimmi Mamma

      Hei!

      Olen jäkälöinyt(Punajäkälä) noin 20vuotta. Lähti pois kun sain ensimmäisen lapseni. Mutta nyt on taas ollu monta vuotta pahana riesana. Helpotusta olen hakenut Turkin auringosta ja lähti kokonaan pois. Sitten taas palasi takaisin.
      Kutinaan olen käyttänyt mm. Kaliumpermanganaatti -liotus hoitoa jota saa ilman reseptiä, ja sinkki pastaa joka on auttanut myös paljon hirveään kutinaan.
      Mielestäni olisi tosi hyvä homma jos kelalta saisi vaikka jotain matkarahoja etelän aurinkoon, koska mikään muu ei siihen niin hyvin auta.

      Hyvää joulua.

    • Stone cold

      Terve "kiva" huomata että on kohtalotovereita itsellä lähtee 4-vuosi jäkälän kanssa käyntiin aluksi oli jalkapöydät ja pohkeet täynnä läiskiä ja osa jopa märkiviä vuoden jälkeen jäi jäljelle kolme "kaveria" jotka välillä näyttävät paremmilta ja välillä eivät aurinko tuntuu minullakin oleva paras apu. Ei muuta kun koitetaa jaksella tauteinemme ja stressataan vähemmän hyvää joulun odotusta

      • Sari

        Tilasin tänään vaivaan koivuöljyä...nyt odotellaan tuotteen saapumista ja että miten se auttaa


    • -25-

      HEI MINÄKIN HALUAN OTTAA OSAA=)

      Olen 25-vuotias nainen ja mulla todettiin punajäkälä nyt vuoden (2005) alussa... Ennen tätä diagnoosia minulla on mennyt koko syksy lääkärissä juostessa, ihmetellessä ja panikoidessa oudoista iho-oireista ja turhasta rahanmenosta puhumattakaan. Lääkärit eivät osanneet sanoa ihosta mitään ja syyhylääkkeetkin tuli turhaa käytettyä lääkärin käskystä ja oltua uvb-valohoidossa yms...Onneksi nyt tiedän, mikä minulla oikein on; no punajäläläähän se on.

      Punajäkälää mulla on kauttaaltaan koko vartalolla kasvoja lukuunottamatta. Kädet sormista olkavarsiin isoilla laikuilla sekä jalat ja selkä myös. Myös limakalvoilla on muutoksia sekä ylä-että alapäässä. ONKO MUILLA YHTÄ LEVINNEENÄ?

      Nyt diagnoosin selvittyä käyn Kylpy-PUVA valohoidossa kuukauden päivät 3 kertaa viikossa ja on erilaisia kortisonirasvoja kuten esim. bementson ja apolar. Lisäksi myös kortisonia tabletteina.

      Jälkikäteen ajateltuna tajuan, että osa näistä läiskistä (muutama) on ollut minulla jo vajaa vuosi sitten, mutta olen luullut niitä vain atopian aiheuttamaksi ihottumaksi. Ihmekkös ne eivät ole parantuneet ja ihoa on kutittanut niin piipisti.. heh.

      En titenkään toivo kenellekään samaa,mutta on mukava huomata, etten ole ainut punajäkäläinen=). Lääkärien mukaan minulla kestää hyvin pitkään parannella ihoa ja saada se terveeksi (läiskättömäksi) koska on päässyt niin pahaksi. OSAAKO JOKU KERTOA, että kuinka pitkään läiskien parantuminen kestää vielä siitä, kun ne muuttuvat tummiksi ja alkavat ohentua???????

      Vielä yksi asia..OLETTEKO MUUT HUOMANNEET, että kyllä löytyy kaikenlaisia sova-kursseja, hoitomatkoja yms. atoopikoille,psoria sairastaville yms. mutta punajäkäläisille tarkoitettuja juttuja en ole huomannut. Olisi kiva kuulla, että onko punajäkäläisille mtn tuollaisia, ja olisiko halukkaita osallistujia ja kokemuksen jakajia..=) Sellaiselle matkalle tms minäkin tahtosin=). Kelahan tukee jtk tuollaisia...

      Kiitoksia avusta ja hyvää jatkoa teille kaikille kohtalotovereille=)
      *seuraa keskustelua*

      • vahtaaja

        Yläikenen iho-oire todettiin punajäkäläksi joulukussa. Sitä ennen olin käynyt syyskuussa hamaslääkärissä ja sain sienilääkettä joka auttoikin jonkin verran.Lokakussa kuitenkin oli hammaslääkäri sitämieltä että pitää ottaa koepala ja niinhänse samana päivänä myös otettiin. Alkoi raastava odotus tuloksista, lääkäri soitti kuukauden päästä että tulehdus on ollut kovin ärhäkkä eikä ole oikein saatu selvää, mutta kudosmuutosta on ollut ja siitä sitten jatkotutkimuksiin yliopistolliseen sairalaan. Pääsin jo kahdenviikon päästätuloksista. Kävin suusairauksien polilla mutta siellä oltiin sitä mieltä, ettei ole suurta syytä huoleen ja laitettiin hammaspolille tosin aika varattiin jo suupolilla ollesa. Taas kaksi viikkoa odottelua ja kun vihdoin pääsin hammaspolille niin lääkäri oli sitä mieltä että ihottuma alue poistetaan.Samalla poistettiin myös toiselta puolelta pieni alue. Yläikenestä otettiin aikamoinen pala pois.Viikon päästä leikkauksesta oli taas käynti ja tulosten kuuntelu. Olin itse varautunut kaikkeen pahimpaan mutta lääkäri ilmoitti, että on hyviä uutisia ei ole kun punajäkälää.Ien on parantunut tosi hyvin, mutta itse pelkään, ettei se muuttuisi pahanlaatuiseksi ja vahtaan ikeniä.Tosin nyt on tullut taas hyvin pieni alue, kävin jo hammaslääkärillä. Hän käski syödä b-vitamiiniä kuuriluontoisena.Minulla on se hyvä puoli että on yläproteesi.Totesin jo syksyllä että kun laittaa bepanthen-salvaa proteesin sisään siihenkohtaan jossa ihottuma-alue on niin se kyllä rauhottuu.Vaikka tällä hetkellä ei olekkaan mitään vakavaa, niin syksyllä tulosten odottelu oli rasittava. Sain onneksi juuri joulun alla tietää, ettei ole kysymyksessä mitään pahempaa. Mitään muuta lääkettä en ole sanut kuin sen sienilääkkeen syyskuussa. Nyt sitä sitten seurataan,ettei muutuisi pahemmaksi.Tosin se alue joka poistettiin kokonaan ei oireile mitenkään ja on tosi hyvä.


      • Jäkä

        Olen huomannut saman, ei kurssin kurssia tai matkaa jäkäläiselle. Alan lehdissä puhutaan vain atoopikoista ja psoriaatikoista, muttei meistä! Laitoin palautetta Iholiittoon tästä asiasta. Tarjosivat vertaistukea... mutteivät muuta konkreettista.


      • Miiuli
        vahtaaja kirjoitti:

        Yläikenen iho-oire todettiin punajäkäläksi joulukussa. Sitä ennen olin käynyt syyskuussa hamaslääkärissä ja sain sienilääkettä joka auttoikin jonkin verran.Lokakussa kuitenkin oli hammaslääkäri sitämieltä että pitää ottaa koepala ja niinhänse samana päivänä myös otettiin. Alkoi raastava odotus tuloksista, lääkäri soitti kuukauden päästä että tulehdus on ollut kovin ärhäkkä eikä ole oikein saatu selvää, mutta kudosmuutosta on ollut ja siitä sitten jatkotutkimuksiin yliopistolliseen sairalaan. Pääsin jo kahdenviikon päästätuloksista. Kävin suusairauksien polilla mutta siellä oltiin sitä mieltä, ettei ole suurta syytä huoleen ja laitettiin hammaspolille tosin aika varattiin jo suupolilla ollesa. Taas kaksi viikkoa odottelua ja kun vihdoin pääsin hammaspolille niin lääkäri oli sitä mieltä että ihottuma alue poistetaan.Samalla poistettiin myös toiselta puolelta pieni alue. Yläikenestä otettiin aikamoinen pala pois.Viikon päästä leikkauksesta oli taas käynti ja tulosten kuuntelu. Olin itse varautunut kaikkeen pahimpaan mutta lääkäri ilmoitti, että on hyviä uutisia ei ole kun punajäkälää.Ien on parantunut tosi hyvin, mutta itse pelkään, ettei se muuttuisi pahanlaatuiseksi ja vahtaan ikeniä.Tosin nyt on tullut taas hyvin pieni alue, kävin jo hammaslääkärillä. Hän käski syödä b-vitamiiniä kuuriluontoisena.Minulla on se hyvä puoli että on yläproteesi.Totesin jo syksyllä että kun laittaa bepanthen-salvaa proteesin sisään siihenkohtaan jossa ihottuma-alue on niin se kyllä rauhottuu.Vaikka tällä hetkellä ei olekkaan mitään vakavaa, niin syksyllä tulosten odottelu oli rasittava. Sain onneksi juuri joulun alla tietää, ettei ole kysymyksessä mitään pahempaa. Mitään muuta lääkettä en ole sanut kuin sen sienilääkkeen syyskuussa. Nyt sitä sitten seurataan,ettei muutuisi pahemmaksi.Tosin se alue joka poistettiin kokonaan ei oireile mitenkään ja on tosi hyvä.

        Mulla todettiin jäkälää suussa limakalvoilla tuossa tammikuussa ja sitä ennen söin koko apteekin arsenaalin hiivalääkkeitä kunnes yksityinen lääkäri heti katsottuaan suuhuni totesi et punajäkälää...Huomasin suumuutokset viime vuoden marraskuussa kun oli järkyttävä stressi ja avio-eroa olin hakemassa ja se ilmestyi siinä tai sen yhteydessä... Ja sit vielä tämä joka ei hevilläkään hävinnyt suustani vaikka lääkkeitä puputin niin paineet oli kovat ja tietysti kauhee paniikki päällä niin arvatenkin suuni oli oikein pahana ja kipee.. No kun selvisi mikä vialla niin nyt ollu vähän parempi tosin taas on alkanut viirut ilmaantua suuhun ja kieli on jatkuvasti sellainen tahmee ja inhottavan tuntuinen...On ihana kuulla etten ole yksin tämän kanssa et kohtalotovereita löytyy sillä ei ole mitenkään mieltä ylentävä juttu... Jos vain jotain helpottavaia juttuja löytyy niin laittakaa kaikki jutut tulee...tuossa jo muutamia vinkkejä tältä sivulta sain... Olisikohan jotain homeopaattista hoitoa/luonnonlääkkeitä jotka auttaisi...Onko kukaan kokeillut...


      • söispä poro punajäkälänkin
        Miiuli kirjoitti:

        Mulla todettiin jäkälää suussa limakalvoilla tuossa tammikuussa ja sitä ennen söin koko apteekin arsenaalin hiivalääkkeitä kunnes yksityinen lääkäri heti katsottuaan suuhuni totesi et punajäkälää...Huomasin suumuutokset viime vuoden marraskuussa kun oli järkyttävä stressi ja avio-eroa olin hakemassa ja se ilmestyi siinä tai sen yhteydessä... Ja sit vielä tämä joka ei hevilläkään hävinnyt suustani vaikka lääkkeitä puputin niin paineet oli kovat ja tietysti kauhee paniikki päällä niin arvatenkin suuni oli oikein pahana ja kipee.. No kun selvisi mikä vialla niin nyt ollu vähän parempi tosin taas on alkanut viirut ilmaantua suuhun ja kieli on jatkuvasti sellainen tahmee ja inhottavan tuntuinen...On ihana kuulla etten ole yksin tämän kanssa et kohtalotovereita löytyy sillä ei ole mitenkään mieltä ylentävä juttu... Jos vain jotain helpottavaia juttuja löytyy niin laittakaa kaikki jutut tulee...tuossa jo muutamia vinkkejä tältä sivulta sain... Olisikohan jotain homeopaattista hoitoa/luonnonlääkkeitä jotka auttaisi...Onko kukaan kokeillut...

        Hei Miiuli !
        Kuinka voit nyt syksyn alussa ? Nimittäin aivan samaan aikaan minullakin alkoi poskissa punottaa, kylläkin sisäpuolilla. Kuitenkin nyt vasta kortisonihoito päällä. Oireet ovat lieventyneet, saa nähdä pääseekö tästä syksyn aikana eroon. Kuinka pitkiä oirejaksoja tämän palstan lukijoilla on ?


      • Miiu
        söispä poro punajäkälänkin kirjoitti:

        Hei Miiuli !
        Kuinka voit nyt syksyn alussa ? Nimittäin aivan samaan aikaan minullakin alkoi poskissa punottaa, kylläkin sisäpuolilla. Kuitenkin nyt vasta kortisonihoito päällä. Oireet ovat lieventyneet, saa nähdä pääseekö tästä syksyn aikana eroon. Kuinka pitkiä oirejaksoja tämän palstan lukijoilla on ?

        Hei!!!
        Kiitos kysymästä.. Tällähetkellä ihan kohtalaisen hyvin... Hieman on toisaikainen, toisinaan hyvä mut hetken päästä taas jäkälä rehottaa minkä ehtii..
        Ja vähän riippuu hetkisistä olosuhteista...Kiire ja stressi meinaa toisinaan iskee päälle joten silloin aika pahana..Mut paljon parempi kuin keväällä..En ole tarvinut mitään "lääkitystä". Jossakin välissä söin b-vitamiinia ja sinkkiä ja auttoi kyllä..Ja hammastahnana apteekin Salutem..Vai mikä sen nimi nyt olikaan mut ei kuitenkaan mitään kaupan tahnoja voi käyttää, ne on aivan myrkkyä..Ja kahvia ei juuri lainkaan..
        Mut stressiä pitää yrittää välttää..
        Tupakan poltto pitäisi taas yrittää lopettaa, siis TAAS kun kevättalvella olinkin ilman puoli vuotta mut ratkesin kesällä sauhuttelee.. Mut huomenna on hyvä päivä lopettaa ja hakea apteekista laastaria käsivarteen..
        Mut oikein hyvää syksyn jatkoa sulle ja kerrohan kuulumisia .. Kiva kuulla miten muilla menee ystävämme jäkälän kanssa..
        -Miiuli-


      • siskohelinä
        Miiuli kirjoitti:

        Mulla todettiin jäkälää suussa limakalvoilla tuossa tammikuussa ja sitä ennen söin koko apteekin arsenaalin hiivalääkkeitä kunnes yksityinen lääkäri heti katsottuaan suuhuni totesi et punajäkälää...Huomasin suumuutokset viime vuoden marraskuussa kun oli järkyttävä stressi ja avio-eroa olin hakemassa ja se ilmestyi siinä tai sen yhteydessä... Ja sit vielä tämä joka ei hevilläkään hävinnyt suustani vaikka lääkkeitä puputin niin paineet oli kovat ja tietysti kauhee paniikki päällä niin arvatenkin suuni oli oikein pahana ja kipee.. No kun selvisi mikä vialla niin nyt ollu vähän parempi tosin taas on alkanut viirut ilmaantua suuhun ja kieli on jatkuvasti sellainen tahmee ja inhottavan tuntuinen...On ihana kuulla etten ole yksin tämän kanssa et kohtalotovereita löytyy sillä ei ole mitenkään mieltä ylentävä juttu... Jos vain jotain helpottavaia juttuja löytyy niin laittakaa kaikki jutut tulee...tuossa jo muutamia vinkkejä tältä sivulta sain... Olisikohan jotain homeopaattista hoitoa/luonnonlääkkeitä jotka auttaisi...Onko kukaan kokeillut...

        Kymmenen vuotta on sanottu, että minulla suussa oleva riesa on ollut punajäkälä. Olen käynyt suuprofessorilla, punajäkälästä väitelleellä hammaslääketieteen tohtorilla ja kahdella "suuspesialistilla" apua hakemassa, mutta vasta äskettäin sain apua tai ainakin suurta helpotusta.

        Erikoishammaslääkäri antoi reseptin, jonka mukaan apteekki valmisti suuveden. Sitä purskuttelin aamuin illoin ja muutaman päivän päästä jo haavat suusta katosivat. Jotain pientä siellä vielä näkyy, mutta mitään vaivaa ei ole.
        Hän myös sanoi, ettei suussa olekaan punajäkälää, vaan pemfigoidi.
        Sitä suuvettä saa vain reseptillä, mutta pyydä se lääkäriltäsi:
        Triamcinolon acetonid 0.2
        Diluend methyl parahydroxybenzol. 10% 2.0
        Aq.steril. ad 200.0
        MDS
        On todella surkeaa, miten vähän lääkärit tästä vaivasta tietävät, ja miten vähän apua siihen on saatavissa. Toivottavasti tästä on jollekin apua.


    • atn

      Samassa veneessä ollaan. On meitä varmaan paljon, mutta osa ei tiedosta mistä on kysymys. Kun minulla diagnosoitiin punajäkälä alkoi siskoni epäillä muutaman vuoden välein sillon tällön tullutta ihottumaansa punajäkäläksi, saa nähdä onko se sitä. Minulla jäkälä alkoi kämmenien keskeltä punaisina läikkinä. Pääsiäinen 2004 lähestyi ja minä vitsailin kavereille olevani niin uskovainen, että alkaa kasvaa punaiset naulanreijät käsiin.... Ihottuma paheni ja alkoi levitä jalkoihin ja ranteisiin. Kaksi lääkäriä määritti taudin jäkäläksi. Nyt tilanne on paha vain toisessa sääressä, todella paha- kutiava läikkä, muutoin ihan OK. Helokki ei auttanut vaikka otin sitä muutaman kuukauden. Nyt on vain annettava ajan kulua ja odoteltava kesää jos vaikka aurinko paistaisi/auttaisi ensi kesänä.

      • Toipilas 1

        Syksyllä 2011 tuli ihottuma ja menin ihotautilääkärille, koska kotikonstit eivät auttaneet. Lääkäri tutki ja sanoi, että se on punajäkälää. Kertoi taudin kestävän enemmän tai vähemmän aikaa. Taudin syntyä ei tiedetä ja sen kanssa on vain yritettävä tulla toimeen. Määräsi Bemetson salvaa ja kun oli yksityislääkäri otti rahat pois.
        Menin tk lääkärille, joka lähetti minut kunnalliselle ihotautilääkärille, joka tutki ja totesi, ettei hän osaa sanoa mitä ihottumaa se on. Määräsi Bemetsonia ja ja Bemetsonin ja Novalan salvan sekotetta 50% molempia sitten kun Bemetsonia on käytetty parisen viikkoa. Kunnan/kaupungin ihotautilääkäri lähetti minut yliopistollisen keskussairaalan ihotautiplk ja siellä oli sama lääkitys ja lisäksi annettiin myös Physiogel voidetta, jota piti laittaa silloin kun ei muita voiteita voinut laittaa. Kutina alkoi vähitellen vähentyä ja omasta ideastani kokeiln myös suuvettä , jolla pyyhin ihoni. Tämä sen takia kun luin suuvesipullon kyljestä tekstin, joihin ko. vesi voisi auttaa. Nyt minulla ei ole enää ko. ihottumaa, mutta suuvesi pyyhintä iholla jatkuu. Olen ostanut sellaisia 500ml pulloja. Kokeilin kyllä tämän keskustelupalstan antamia muitakin vinkkejä, mutta huonolla tuloksella. Bemetson voide oli se, jolla ihottuma rauhottui, mutta kun sitä ei saa käyttää aina kerrallaan kuin viikko-kaksi kerrallaan, niin pitää olla myös muutakin. Ihottumani kesti noin puolitoista vuotta. Mutta kun punajäkälän syntyhistoria on tuntematon, niin eihän sitä koskaan tiedä milloin se tulee uudelleen.


      • Jäkälämaa

        Punajäkälä lähtee kun nauttii riittävästi normaalia jäkälää, tosin henkikin lähtee mutta se on taas eri juttu.


    • Mitä ihmettä

      Mulla on kans Punajäkälä koko kropassa. Pakaroita ja kasvoja lukuunottamatta. Eikä onneksi ole vielä limakalvoille tullut. Onneksi en ole yksin tämän taudin kanssa. Olisi kyllä etelänmatka tarpeen, mutta kehtaisikohan sitä ilman paitaa tai shortseissa edes näyttäytyä??
      5 kk:tta tämä on kestänyt ja ensimmäiset kaksi läiskää on nyt ikäänkuin ruskistunut ja mataloitunut. Kortisonivoidetta olen käyttänyt. NaturCaren AloeGel on ollut myös erinomainen apu.
      Kertokaa vähän ajoista sun muista tähän, että me kohtalontoverit tiedettäis.

      • -25- taas täällä

        Hei taas kaikki kohtalotoverit!
        Niin itelläni tosiaan todettiin tää punajäkälä jonkin aikaa sit. Nyt kävin reilun kuukauden siinä kylpy-puva valohoidossa ja se tuntu auttavan tähän ihoon ihan kivasti. Edelleen jatkuu Bementson tms ja apolar kortisonirasvojen käyttö yms. Nyt mulla läiskät muuttunu sellasiks ruskeiks mut se kuulema hyvä merkki ja onhan nuo läiskät kyllä ohentunukki kivasti. Eikä enää ole kyllä edes niitä mielettömiä kutinoita joita ei saanu loppumaan ei sit millään.. Vielä kestää pitkään parannella mut onneksi tällästä hyvää sentään=).

        HALUISIN KYSYÄ TEILTÄ KOHTALOTOVEREILTA SEURAAVAAA ASIAA:

        Onko teillä kellään sellaisella kohtalotoverilla jolla jäkälää näkyvillä alueilla niin tullut kyllästymistä ihmisten tuijottamiseen ja mulkoilemiseen????? Itse olen selittänyt monille kysyjille mikä minulla on ja vastaan heille ystävällisesti mutta joskus kyllästyttää ja jopa ärsyttää kun jotkut ihmiset mulkoilevat ihan älypitkään ja vähän väliä ihan kun jotakin ruton saanutta. Joskus annan heidän tuijotella ja joskus taas saatan mulkoilla takaisin ja toivoa että he tajuaisivat lopettaa sen tuijottamisen. Kysyä saa aina mutta joskus ei vaan millään jaksa sellasta ylipitkää tuijottelua sellaisin yäk katsein. Töissä ja muuallakin pidänkin yleensä vielä puuvillahanskoja käsissä rumien läiskien sekä myös atopian vuoksi. ONKO KUKAAN MUU VÄSYNYT SELITTELEMÄÄN IHOAAN JA KYLLÄSTYNYT TUIJOTUKSIIN??.


      • Ritupiikki
        -25- taas täällä kirjoitti:

        Hei taas kaikki kohtalotoverit!
        Niin itelläni tosiaan todettiin tää punajäkälä jonkin aikaa sit. Nyt kävin reilun kuukauden siinä kylpy-puva valohoidossa ja se tuntu auttavan tähän ihoon ihan kivasti. Edelleen jatkuu Bementson tms ja apolar kortisonirasvojen käyttö yms. Nyt mulla läiskät muuttunu sellasiks ruskeiks mut se kuulema hyvä merkki ja onhan nuo läiskät kyllä ohentunukki kivasti. Eikä enää ole kyllä edes niitä mielettömiä kutinoita joita ei saanu loppumaan ei sit millään.. Vielä kestää pitkään parannella mut onneksi tällästä hyvää sentään=).

        HALUISIN KYSYÄ TEILTÄ KOHTALOTOVEREILTA SEURAAVAAA ASIAA:

        Onko teillä kellään sellaisella kohtalotoverilla jolla jäkälää näkyvillä alueilla niin tullut kyllästymistä ihmisten tuijottamiseen ja mulkoilemiseen????? Itse olen selittänyt monille kysyjille mikä minulla on ja vastaan heille ystävällisesti mutta joskus kyllästyttää ja jopa ärsyttää kun jotkut ihmiset mulkoilevat ihan älypitkään ja vähän väliä ihan kun jotakin ruton saanutta. Joskus annan heidän tuijotella ja joskus taas saatan mulkoilla takaisin ja toivoa että he tajuaisivat lopettaa sen tuijottamisen. Kysyä saa aina mutta joskus ei vaan millään jaksa sellasta ylipitkää tuijottelua sellaisin yäk katsein. Töissä ja muuallakin pidänkin yleensä vielä puuvillahanskoja käsissä rumien läiskien sekä myös atopian vuoksi. ONKO KUKAAN MUU VÄSYNYT SELITTELEMÄÄN IHOAAN JA KYLLÄSTYNYT TUIJOTUKSIIN??.

        Hei
        Voiko punajäkälä tulla myös silmäluomiin?

        Vuosi sitten minulta otettiin koepala punottavasta maksaläiskästa joka oli poskessa Tulos oli Punajäkälä. Nyt melkein vuosi myöhemmin on alkanut kutittaa silmäluomia ja silmänseutua yleensä. Mikään salva ei tunnu auttavan kutinaan ja punoitukseen.


      • he
        -25- taas täällä kirjoitti:

        Hei taas kaikki kohtalotoverit!
        Niin itelläni tosiaan todettiin tää punajäkälä jonkin aikaa sit. Nyt kävin reilun kuukauden siinä kylpy-puva valohoidossa ja se tuntu auttavan tähän ihoon ihan kivasti. Edelleen jatkuu Bementson tms ja apolar kortisonirasvojen käyttö yms. Nyt mulla läiskät muuttunu sellasiks ruskeiks mut se kuulema hyvä merkki ja onhan nuo läiskät kyllä ohentunukki kivasti. Eikä enää ole kyllä edes niitä mielettömiä kutinoita joita ei saanu loppumaan ei sit millään.. Vielä kestää pitkään parannella mut onneksi tällästä hyvää sentään=).

        HALUISIN KYSYÄ TEILTÄ KOHTALOTOVEREILTA SEURAAVAAA ASIAA:

        Onko teillä kellään sellaisella kohtalotoverilla jolla jäkälää näkyvillä alueilla niin tullut kyllästymistä ihmisten tuijottamiseen ja mulkoilemiseen????? Itse olen selittänyt monille kysyjille mikä minulla on ja vastaan heille ystävällisesti mutta joskus kyllästyttää ja jopa ärsyttää kun jotkut ihmiset mulkoilevat ihan älypitkään ja vähän väliä ihan kun jotakin ruton saanutta. Joskus annan heidän tuijotella ja joskus taas saatan mulkoilla takaisin ja toivoa että he tajuaisivat lopettaa sen tuijottamisen. Kysyä saa aina mutta joskus ei vaan millään jaksa sellasta ylipitkää tuijottelua sellaisin yäk katsein. Töissä ja muuallakin pidänkin yleensä vielä puuvillahanskoja käsissä rumien läiskien sekä myös atopian vuoksi. ONKO KUKAAN MUU VÄSYNYT SELITTELEMÄÄN IHOAAN JA KYLLÄSTYNYT TUIJOTUKSIIN??.

        Kyllä nuorena sanoivat kaupanmyyjänä, kun olin ompa kova yö työllä ollut.
        Minä punastuin muutenkin helposti, niin etenkin ne vitsit keljutti. kovaa on elämä
        vielä 74v kärsin samaa tautia,mut ei kysellä.


      • Anonyymi
        Ritupiikki kirjoitti:

        Hei
        Voiko punajäkälä tulla myös silmäluomiin?

        Vuosi sitten minulta otettiin koepala punottavasta maksaläiskästa joka oli poskessa Tulos oli Punajäkälä. Nyt melkein vuosi myöhemmin on alkanut kutittaa silmäluomia ja silmänseutua yleensä. Mikään salva ei tunnu auttavan kutinaan ja punoitukseen.

        Mulla sama juttu silmäluomissa. Luulin että se on heinäallergia mutta taitaakin olla punajäkälää.
        Useamman vuoden jäkälää on ollut suussa. Yleensä siedettävänä samoin genitaaleissa pari kolme kertaa. Gynekologi antoi sinne kortisonivoiteen joka auttoi ja kerran olen sen jo saanut uusiakin.
        Nyt on pieni paksuuntuva rupi tulossa sääreen, joo on ollut ennenkin mutta Kortisoni lääkäriltä auttoi ja koepalassa oli tulehduksellinen punajäkälän alalaji.
        Kohtuullista tämä mutta lääkärille olen taas menossa jotta saan pikkuruven ajoissa hoidettua. Samoin näytän silmäluomiani. Ne paranevat lääkärin määräämällä oftan kortisonivoiteella mutta vaiva uusii aina muutaman viikon kuluttua. Voiteen sain etälääkärin vastaanotolta puhelimessa. Oletteko kokeilleet yksityisen puhelinvastaanttoja ? Ei maksa kuin n. 37€. Kannattaa varata puhelimella että on varma vastaanoton hyödystä.


    • Antioksidantti

      Olen kuullut antioksidanttiklinikoista, jotka antavat hyvää apua atoopikoille. Mahtaisikohan siitä olla apua meille Jäkälöivillekin. Se perustuu kehon vitamiini, hivenaine ja kivennäisaine tasapainon löytämiseen. Mitä mieltä olette??
      Käykää katsomassa www.antioksidantti.fi

    • Maru

      Jos sairastaa ihokeliakiaa, siitä saattaa tulla oireena punajäkälää, jätä viljatuotteet kokonaan pois puoleksi vuodeksi. Ei siis mitään tuotetta saa syödä joka sisältää viljan ainesosia. Keliakia voi olla oireetonkin, ei välttämättä näy verikokeessa jos on ihokeliakia, eikä yleensä näy tähystyksessäkään.

      • Papu

        Kyllä keliakian ja punajäkälän ero selviää :yksi koepala-tutkimus ,johon lähetteen tekee terveyskeskuslääkäri. Koepala on n. 1mm x 1mm joten ei siitä isoa arpea tule. - Mua pidettiin keliaakikkona , dietti on hankala ja kallis pitää, kun ihottumasta ei silti päästy eroon, otettin se näyte. Punajäkälää! ! !
        Papu


      • he
        Papu kirjoitti:

        Kyllä keliakian ja punajäkälän ero selviää :yksi koepala-tutkimus ,johon lähetteen tekee terveyskeskuslääkäri. Koepala on n. 1mm x 1mm joten ei siitä isoa arpea tule. - Mua pidettiin keliaakikkona , dietti on hankala ja kallis pitää, kun ihottumasta ei silti päästy eroon, otettin se näyte. Punajäkälää! ! !
        Papu

        kyllä on myös keliakia jäkälä ei lääkärit ole sanoneet mitään yhdistävää.


    • sakke1960

      Minulla toista kertaa oireita kämmenissä. Nyt
      vasta ,muutama vuosi ensi kerra jälkee oire sai nimen (epäitly punajäkälä) . Hoidetaan kortisoni-
      emulsiovoide (Betnovat 0,1 %). Puolentoista viikon
      käytön jälkeen tuntuu purevan. On myös sormien välissä. Koskelellessa tuntuu neulojen pistelyltä.
      Olisikohan oikea diagnoosi.

    • manses

      Minulla on monta vuotta ollut suussa poskien limakalvoilla jäkälää mutta hammaslääkärit eivät sitä ole noteeranneet ennekuin nyt pari viikkoa sitten. Alkoi olla ikenet haavoilla, joten sain sienilääkkeen ja sen jälkeen alan kortisoni kuurille. Sitten katsotaan lisätoimen piteet.Kuinkana pahaksi tämä voi mennä?

      • Mirjami

        Tiedän kymmenen vuoden kokemuksella, että jäkälään ei ainakaan lääketiede osaa antaa apua.Lichen saataa olla pitkiä aikoja rauhallinen, näkyy, mutta ei pahasti vaivaa. Mutta jos tulee stressiä, se voi puhjeta todella ikäväksi: haavaumia suussa ja ikenet arat.
        Itse käytän aloe vera-mehua ja erästä venäläistä yrttisuuvettä. Saan niistä hieman apua.
        Nasacort-nenäsuihke auttaa jonkin verran.
        Ansarissakaan ei voi elää, mutta huolet pitäisi tässä vaivassa yrittää minimoida.
        Tutkimusten mukaan vain yhdelle prosentille meistä tulee tästä suusyöpä. Se kai voi tulla muutenkin.
        Carpe diem!


    • Vanha pimu

      Vuoden verran minua vaivasi kutiava polttava
      ihottuma, käytyäni terveyskeskuksessa sain ohjeeksi voidella kortisonivoiteella sitä.
      Vaiva uusiutui jatkuvasti nyt kesäkuussa oli
      terveyskeskuksessa uusi lääkäri joka heti katsottuaan sitä sanoi, tämä on punajakälää.
      Keskustelin lääkärin kanssa siitä että viimeeksi ihottumani rauhottui sienivoiteen (Canesten) avulla. Hetken tuumittuaan lääkäri määräsi voidetta joka sisältää molempia kortisonia ja sienivoidetta ( Pevisone ) ja kun kutina on rauhoittunut sitten pelkkää kortisonia (Locoid Lipid 0,1%). Muutamassa päivässä kutina rauhoittui aloin hoidon 16.06 ja nyt 22.06 käytän
      pelkkää kortisoonia. Puolenvuoden kuluttua lääkäri kehoitti kokeilemaan olemalla ilman voidetta.
      Saas nähdä kuinka muijan punajäkälän käy, tapetaanko se vai hyökkääkö se taas esiin.
      Nimim. Vnha pimu

    • Vanha jäkälä

      Runsas vuosi sitten löysin teidät punajäläkollegat. Itselläni todettiin tämä seuralainen noin 25 vuotta sitten säärissä. Varmaankin ollut jo aiemminkin, ei vaan ollut äitynyt vaivaksi asti. Hoideltiin pois erinäisillä rasvauksilla. On ollut välillä "piilossa" ja välillä näyttäytynyt taas, siis säärissä. Noin 10 vuotta sitten ei entiset rasvaukset tehonneetkaan, vaan lähes kauttaaltaan (paitsi naamasta!) mies peittyi erikokoisiin kutiaviin lämpäreisiin. Niitä koitettiin ainakin kuudella eri voideyhdistelmällä häätää tuloksetta. Apua toivottiin valohoidoista (3 erilaista), joista rajuinkaan ei tehonnut. Lopulta siirryttiin hoitoon suun kautta. Neotigason-niminen tehopilleri ajoi vaivan näkymättömiin, mutta ei tietenkään "tappanut" kokonaan, vaikka aika myrkkyä tuntui olevan (verikään ei kelvannut kahteen vuoteen mihinkään ja raskaaksi tulemista piti varoa sama aika, joka muuten onnistui!!). Meni monta vuotta ilman oireita, vain kirjavat ja ohentuneet nahat säärissä muistuttamassa asiasta. Mutta nyt vuosi sitten alkoi jäkälä muistuttaa itsestään. Toinen sääri ja toinen kämmen oirehtivat, mutta pysyvät Dermovat-voiteella nuhteessa. Ja aurinkokin auttaa asiaan. Aivan uutuutena sitä esiintyy nyt myös verkkomaisena kuviona (ilmeisesti samantapainen, kuin suussakin) perhekalleuksien herkimmässä paikassa! Onneksi tämä paikka ei oirehdi muuten, kutina voisi pitkän päälle käydä hermoille! Yleisesti ottaen, kun on oikein stressaantunut, niin punajäkälä tuntuu siitä tykkäävän. Ja arvioni on, että ken punajäkälän on saanut, ei siitä eroon pääse koskaan. Se vaan lymyää elimistössä ja näyttäytyy, tai on näyttäytymättä, mikäli sitä huvittaa.

    • Menneisyyden vanki

      Minulle tuli 80-luvun lopussa Punajäkäläihottumaa jota luulin psoriasixsi kunnes menin ihotautien erikoislääkärille, joka kysyi siltä istumalta, että "olenko vaihtanut työpaikka jossa en esim. viihdy tai onko joku läheinen kuollut tai onko muuta asiaa jota en saa mielestäni, siis jotain ikävää". Kun kerroin, että olen todella vaihtanut työpaikkaa, jossa olen joutunut työpaikkakiusauksen uhriksi, niin hän sanoi, että siitähän se johtuu. Antoi kortisoni voidetta joka piti käyttää loppuun ja sanoi että voide on 50 % ja se että tiedän mitä teen työpaikkani kanssa on se toinen 50% ja sanoi että jos ei sillä parane niin ihme on. Ja muuten parani. Eikä ole takaisin tullut.
      Eli kannattaa tarkistaa elämän tilanne, jos siellä jokin ottaa päähän, vaikka sitten alitajuisesti.

    • angelig

      Hei!
      Itselläni on ollut punajäkälä n. 5vuotta. nyt sitä on vain peräaukon ympärillä. Paras ja ainut apu mitä olen löytänyt, on savi.välillä on ollut todella tukalaa ja nukkuminen kutinan vuoksi mahdotonta.

    • nauhus

      vaan nilkoissa!Tällä hetkellä olen punajäkälän peitossa kaulasta varpaisiin asti.Kämmenet ja jalkapohjat myös.Käsivarret on kääritty sinkkipasta hihoilla ranteesta kyynärpäähän asti.Selkä on niin ruvella,että kyljen kääntäminen yöllä sattuu.
      Nyt käyn joka toinen päivä valohoidossa 15 kertaa.Sairaslomalle jouduin kahdeksi ja puoleksi viikoksi
      Että jos jollakin olis jokin hyvä idea miten helpottaa tätä oloa niin kertokaa!!

      • jäkäläkukka

        Tsau!
        Itseslläni alkoi jäkälä taas kukkia. Olen myös kokeillut kaikenlaista mutta nyt hoksasin kokeilla (Luonto paras lääkitsijä kirjan innoittamana) Molkosan-maitoheratiivistettä; pumpulilla suoraan jäkälän niskaan ja ihme kyllä; panin aamulla ja illalla ja uskomattoman pian helpotti. Alkuun oli kutiavaa kirvelyä mutta kohta alkoi punotus häipyä ja nyt näyttää että sillä pysyy kurissa. Eihän se sitä lopullisesti paranna mutta auttaa iho-oireisiin. Kannattaa kokelilla!! Suosittelen, on tosi luontoystävällinen lääke ja voisi olla vielä tehokkaampi juttu, kun ottaisi myös juomana, enpä vielä ole kokeillut mutta tuli just mieleen - pitää kokeilla!! Tosin, pitäis vaan nyt löytää syy miksi se jäkälä kukkii! Toki siihen on jouku syy mutta mikä!?


    • outi

      Mulla oli muutamia vuosia ihme "mutanttiläiskät" säärissä ja kävin näyttämässä niitä yhdelle jos toiselle lääkärille. Mutanttiläiskät siksi, että ne olivat välillä tuskaisen kutiavat, välillä hilseilevät, välillä paksut läntit, välillä ohuemmat. Sitä oletettiin ties miksi lanttiekseemaksi. Ihotautilääkärikin sanoi, että "sinulla taitaa olla vaan atooppinen iho". Mutta oikean diagnoosin teki sitten hammaslääkäri, joka huomasi muutokset poskien limakalvoilla ja kysyi, onko ihottumaa muualla kehossa. Kun vastasin myöntävästi, hän sanoi, että sinulla on todennäköisesti punajäkälä. Poskesta otettiin koepala, missä todettiin krooninen tulehdus, mistä johtuen ei aivan sataprosenttisesti voitu sanoa, että punajäkälää mutta sitä pidettiin todennäköisenä. Suositeltiin muuten poistamaan amalgaamipaikat, koska nekin kuulemma saattaa aiheuttaa tätä. En ole tullut kylläkään poistattaneeksi niitä..

      Tuossa vaiheessa punajäkäläni oli sääristä jo häviämässä ja seuraavana kesänä se hävisi kokonaan. Poskien limakalvolla on varmaankin ollut kokoajan jotain, mutta se ei ole niin paha, että siihen tulisi kiinnittäneeksi mitään huomiota.

      Luulin jo punajäkälän parin oireettoman vuoden jälkeen olevan osaltani historiaa. Alkuviikosta iski flunssa ja samaan aikaan alkoi ilmetä ihme kutinaa varpaissa. Luulin ensin saaneeni jonkin sieni-infektion mutta just palautui mieleen, että tää on nyt taas sitä punajäkälää. Olin todella unohtanut tunteen... Eli vaan viikossa on molemmat jalkapöydät (ennen vain säärissä) ihan vesirakkuloiden peitossa ja järkyttävä kutina iskee vähän väliä.

      Harmitaa, etten heti hoksannu mistä on kyse, olis voinu hätätoimet pysäyttää tään. Jos tää nyt pääsee krooniseksi, on taas edessä monen vuoden piina... Mutta yritän vielä vanhoja konsteja: Juon paljon vettä, helokkikapseleita tuplasatsi heti sekä myös ulkoisesti ihottuma-alueelle. Pitää myös huolehtia jalkojen hyvästä verenkierrosta, että kuona-aineet poistuu tehokkasti. Ja viljat ja makeat pois ruokavaliosta. Ja stressi pois (tärkein ja vaikein, kun joulu tulee ja rakentaa taloa työn ohessa, heh!).

      Uskon kuitenkin, että tätä vaivaa voi jotenkin hallita, kun on jo kerran eroon päässyt.

      • punakäkälä

        Mullakin uusii jäkälä parin vuoden tauon jälkeen. Onneks on rasvareseptit tallessa niin saan ne uusittua. Oli hyvät rasvat, apteekissa sekoitetut. Ainut vaan, että säilyvät tosi vähän aikaa. Annan kyllä täyden kympin sille ihotautilääkärille, joka silloin diagnisoi tautini oikein ja kirjoitti oikeat rohdot.
        Jaa kiitos sinulle noista neuvoista, pitää yrittää ottaa ne tukihoidoiksi rasvojen oheen.
        Raapimisiin..


      • sirrir
        punakäkälä kirjoitti:

        Mullakin uusii jäkälä parin vuoden tauon jälkeen. Onneks on rasvareseptit tallessa niin saan ne uusittua. Oli hyvät rasvat, apteekissa sekoitetut. Ainut vaan, että säilyvät tosi vähän aikaa. Annan kyllä täyden kympin sille ihotautilääkärille, joka silloin diagnisoi tautini oikein ja kirjoitti oikeat rohdot.
        Jaa kiitos sinulle noista neuvoista, pitää yrittää ottaa ne tukihoidoiksi rasvojen oheen.
        Raapimisiin..

        Ensimmäisen kerran minulla oli jäkälää vuonna 1990 avioero takana ja toosi mustasukkainen uusi miesystävä ja siitä tressi, niinpä kainaloihin tuli läiskät ja siitä se lähti,
        mutta olen aika pienillä läiskillä ollut, joskus siellä sun täällä pieniä, viimeinen isompi oli nilkassa nilkka parani noin vuosi sitten,
        mutta nyt paaljon tressiä ja elämän tilanne ollut puoli vuotta sellaista
        että se ryöpsähti valloilleen, olen aina syönyt erillaisia hivenaineita ja helokkia, mutta nyt pidin muutaman kuukauden tauon, joten ehkä siksikin se pääsi valloilleen,
        on sitten sukuvika tämä jäkälä, äidillä on, minulla on ja veljellä, hänellä on paha mutta on kyllä kova mies tressaamaan. Hän on joutut hakemaan lääkäriltä jotain voidetta joka on tähän vaivaan tarkoitettu en muista nimeä, itse en vielä ole sitä tarvinnut.
        Kun minä menin ensimmäisten oireiden kanssa ihotautilääkäriin jouduin itse sanomaan lääkärille että se on punajäkälää,
        tiesin kun veljellä oli jo.
        Nyt sitten aloitin helokin ja kalaöljyn piin syönnin katsotaan paraneeko,
        tummat läiskät pysyy minulla kauan kun on niin tumma pikmenti, parikin vuotta voi näkyä.


      • kutinaaaaaaaaa
        sirrir kirjoitti:

        Ensimmäisen kerran minulla oli jäkälää vuonna 1990 avioero takana ja toosi mustasukkainen uusi miesystävä ja siitä tressi, niinpä kainaloihin tuli läiskät ja siitä se lähti,
        mutta olen aika pienillä läiskillä ollut, joskus siellä sun täällä pieniä, viimeinen isompi oli nilkassa nilkka parani noin vuosi sitten,
        mutta nyt paaljon tressiä ja elämän tilanne ollut puoli vuotta sellaista
        että se ryöpsähti valloilleen, olen aina syönyt erillaisia hivenaineita ja helokkia, mutta nyt pidin muutaman kuukauden tauon, joten ehkä siksikin se pääsi valloilleen,
        on sitten sukuvika tämä jäkälä, äidillä on, minulla on ja veljellä, hänellä on paha mutta on kyllä kova mies tressaamaan. Hän on joutut hakemaan lääkäriltä jotain voidetta joka on tähän vaivaan tarkoitettu en muista nimeä, itse en vielä ole sitä tarvinnut.
        Kun minä menin ensimmäisten oireiden kanssa ihotautilääkäriin jouduin itse sanomaan lääkärille että se on punajäkälää,
        tiesin kun veljellä oli jo.
        Nyt sitten aloitin helokin ja kalaöljyn piin syönnin katsotaan paraneeko,
        tummat läiskät pysyy minulla kauan kun on niin tumma pikmenti, parikin vuotta voi näkyä.

        Hei,kohtalontoverit, minulla todettiin tunti sitten ihotautien erikoislääkärin vastaanotolla että kutinan aiheuttaa punajäkälä ihottuma, kutinaa kestänyt jo toista kuukautta ja tää raapiminen alkaa käymään hermoon, siis ihan sietämätöntä välillä, pahemmin kutisevat alueet minulla kainalot, vyötärö, rinnan alustat, tässä jo epäiltiin kumiallergiaa koska ihottuma kohdat on alusvaatteiden kuminauha kohdissa... nyt kortisoni pitoinen rasva käytössä n 4vk, toivottavasti tää alkaa nyt helpottaan....


      • outi

        Joulun alla iskenyt punajäkäläni on nyt poissa ja jalkojen iho alkaa olla täysin parantunut. Kutinasta pääsin viikossa parissa, mutta ihon uusiutumiseen meni kyllä pitkästi aikaa, kun oli niin ärhäkkä jäkälähyökkäys.

        Eli suosittelen lämpimästi aiemmassa viestissäni kertomiani itsehoitovinkkejä niille, joilla on punajäkälää rajatulla alueella, esim. jaloissa!


    • ei vielä varma onko...

      Tarttuuko tuo punajäkälä millään tavalla toiseen ihmiseen?

      • Kyllä Lähtee

        Kyllä se on henkilökohtainen.


      • Anonyymi
        Kyllä Lähtee kirjoitti:

        Kyllä se on henkilökohtainen.

        Ei siis takuulla tartu. Tosin sukulainen sen voi saada koska on jonkinverran perinnöllinen sairaus. Minunkin veljelläni on se ja tietty itselläni. Molemmilla hoidossa ja kurissa kuitenkin.


    • Miina-74

      Olen sairastanut nyt tätä riivatun tautia vuodenpäivät. Kortisonia on mennyt tuubi jos toinenkin. Nyt sitten lääkäri päätti aloittaa UVB-hoidot. Niistä ei kylläkään taida olla mitään apua... Jäkälä eikun jyllää vaan. Tossa lueskelin teidän muiden kokemuksia.. Ja huomasin ton b-vitamiinin ja helokkikapselit.. Miten äkkiä ne tehoaa?? Onkos kellään kokemuksia orgon-suolasta. Oon kuullu että sekin vois auttaa.. Tiedä sitten. Usko tässä alkaa jo pikkuhiljaa loppua. Joka paikkaa kutittaa ja kämmenet ovat jatkuvaan auki. Ainakun alkavat parantua iho halkeaa jostain toisesta kohti.
      Mutta jospa se kesä kärpäsineen toisi apua vaivaan. :) Tsemppiä kaikille!!

    • kyllä lähtee

      Liota jalkasuolaa kädenlämpöiseen veteen senverran että liuos tuntuu liukkaalta sormien välissä, sitten valat itsesi kokonaan kädellä levittäen joka paikkaan ,paitsi ei silmiin eikä suuhun saa mennä sen jälkeen vain kuivaus ei pyyhkien ja anna olla läpi yön. Toista sama seuraavana päivänä.

      • Miina-74

        Voisko se tosiaan auttaa?? Ja miten nopeasti. Mulla on ollu vaivoina tää tauti reilun vuoden tosi ärhäkkänä kokoajan. Valohoidossa oon käyny koko kevään melkein ja ei tunnu apua olevan. Välillä näyttää että tauti lannistuu mutta sitten taas pahenee.


      • kyllä lähtee
        Miina-74 kirjoitti:

        Voisko se tosiaan auttaa?? Ja miten nopeasti. Mulla on ollu vaivoina tää tauti reilun vuoden tosi ärhäkkänä kokoajan. Valohoidossa oon käyny koko kevään melkein ja ei tunnu apua olevan. Välillä näyttää että tauti lannistuu mutta sitten taas pahenee.

        Minulla itselläni rauhoittui kun laitoin suolaliuoksen kolmeksi yöksi. Kunhan laittaa tarpeeksi suolaa veden sekaan.


      • Miina-74
        kyllä lähtee kirjoitti:

        Minulla itselläni rauhoittui kun laitoin suolaliuoksen kolmeksi yöksi. Kunhan laittaa tarpeeksi suolaa veden sekaan.

        Onkohan sillä merkillä mitään väliä..


      • kyllä lähtee
        Miina-74 kirjoitti:

        Onkohan sillä merkillä mitään väliä..

        Ei pitäis minun mielestä,itselläni on merileväsuolaa.


      • Miina-74
        kyllä lähtee kirjoitti:

        Ei pitäis minun mielestä,itselläni on merileväsuolaa.

        Sitäpä täytynee kokeilla, kun tämä minun jäkälä tuntuu voivan hyvin ja kukkivan kilpaa kevään kukkien kanssa.:(
        Mistähän sitä saa ostettua ja minkä hintaista?
        Vaikka toisaalta hinnalla ei ole merkitystä jos apua löytyy..


      • seijap
        Miina-74 kirjoitti:

        Sitäpä täytynee kokeilla, kun tämä minun jäkälä tuntuu voivan hyvin ja kukkivan kilpaa kevään kukkien kanssa.:(
        Mistähän sitä saa ostettua ja minkä hintaista?
        Vaikka toisaalta hinnalla ei ole merkitystä jos apua löytyy..

        Minulla on ollut koko elämäni ajan ihottumia. Viimeiset viisi vuotta nilkoissa on kutissut ihan älyttömästi. Kolme viikkoa sitten menin lopulta ihotautilääkärille. Diag. ekseema ja ehkä punajäkälä. Teille kenellekään muulle ei ole määrätty antihistamiineja. Minulle määrättiin voiteen lisäksi (Elcon Kestine) Molemmat auttoivat aluksi, mutta nyt tuntuu siltä, että antihistamiini vain pahentaa (väsytyksen lisäksi)tilannetta.

        Sauna on aina hyväksi ja ajat ilman sukkia ja kenkiä. Aurinko on aivan ehdoton. Alammeko ajaa asiaa etelänmatkojen lääkärinmääräämiksi?


      • uudestaan monta kertaa
        Miina-74 kirjoitti:

        Sitäpä täytynee kokeilla, kun tämä minun jäkälä tuntuu voivan hyvin ja kukkivan kilpaa kevään kukkien kanssa.:(
        Mistähän sitä saa ostettua ja minkä hintaista?
        Vaikka toisaalta hinnalla ei ole merkitystä jos apua löytyy..

        Oliko sinulle apua tuosta suolahoidosta, itselläni oli poissa 10 vuotta, mutta nyt jo keväällä alko ja paikkaa vaihtaa vaan, aikasemmin kokeiltu myös valohoitoa, ei auttanut, pahensi vaan. Edellisen kerran kans koko kroppa kasvoja ja kämmeniä ja jalkapohjia lukuunottamatta, oli täys jäkälää,
        Ja nyt jalkapohjissa ja myös kämmenissä ja taipeissa polvien takana ja kyynärtaipeissa ja aina molemmilla puolilla yhtä aikaa. Söin kyllä keväällä sen suun kautta annettavan "hevoskuurin", mutta se autto vaan sen hetkiset alueet, ja käsistä ja jalkapohjista lähti myös nahkat, nyt on tullut taas noihin taipeisiin. Mutta se suola vesi, mikä oli sen vaikutus????


      • maru-liisa
        seijap kirjoitti:

        Minulla on ollut koko elämäni ajan ihottumia. Viimeiset viisi vuotta nilkoissa on kutissut ihan älyttömästi. Kolme viikkoa sitten menin lopulta ihotautilääkärille. Diag. ekseema ja ehkä punajäkälä. Teille kenellekään muulle ei ole määrätty antihistamiineja. Minulle määrättiin voiteen lisäksi (Elcon Kestine) Molemmat auttoivat aluksi, mutta nyt tuntuu siltä, että antihistamiini vain pahentaa (väsytyksen lisäksi)tilannetta.

        Sauna on aina hyväksi ja ajat ilman sukkia ja kenkiä. Aurinko on aivan ehdoton. Alammeko ajaa asiaa etelänmatkojen lääkärinmääräämiksi?

        On paljon virrannut Aurajoessa vettä siitä,kun sinä sairastuit. Minä sairastuin maaliskuussa vuonna 2007. JA AURINKO ON YKKÖNEN! Ainakin kesällä, mutta eipä juuri ole varaa moisiin aurinkomatkoihin ja paha oli tänäkin vuonna heinäkuussa nauttia auringosta,kun ukkosti koko ajan. Mutta toisaalta ja vai toisaalta, hiki on kamalaa, sillä se pahentää oireita ja mikä sen parempaa kuin jääkylmä merivesi, tai avanto tai suihku. Että se siitä etelänmatkoista, kun on Kanariallakin liian kuuma jo silloin kuin sesonki on jo melkein ohi. Jäitä hattuun ja avantoon, jos tauti ja kentti kestää mennä näytille lordimaisilla säärentyngillä.

        Nim. Kokemusta on!


      • Miina-74
        uudestaan monta kertaa kirjoitti:

        Oliko sinulle apua tuosta suolahoidosta, itselläni oli poissa 10 vuotta, mutta nyt jo keväällä alko ja paikkaa vaihtaa vaan, aikasemmin kokeiltu myös valohoitoa, ei auttanut, pahensi vaan. Edellisen kerran kans koko kroppa kasvoja ja kämmeniä ja jalkapohjia lukuunottamatta, oli täys jäkälää,
        Ja nyt jalkapohjissa ja myös kämmenissä ja taipeissa polvien takana ja kyynärtaipeissa ja aina molemmilla puolilla yhtä aikaa. Söin kyllä keväällä sen suun kautta annettavan "hevoskuurin", mutta se autto vaan sen hetkiset alueet, ja käsistä ja jalkapohjista lähti myös nahkat, nyt on tullut taas noihin taipeisiin. Mutta se suola vesi, mikä oli sen vaikutus????

        Juu eipä auttanut ei...Tänään kävin taas lääkärin pakeilla ihmeteltävänä. Uusia rasvoja vaan määräs ja lohdutteli että kyllä sen pitäis alkaa parantumaan....Kun 2vuotta olet jo siitä kärsinyt. Kyllä tämä tauti välillä jo vaikuttaa psyykkeeseen, kun kädet on melkeinpä kokoajan haavaumilla ja kutina on niin sietämätön että tekis mieli seiniä pitkin juosta... :/Ja nuo sääret. Eipä niitä paljoo tee mieli esitellä.
        Mutta toivossa on hyvä elää...Sano kirppu kun koiran turkkiin hyppäs. :)
        Voimia vaan kaikille jäkäläisille!!!


      • Anonyymi
        uudestaan monta kertaa kirjoitti:

        Oliko sinulle apua tuosta suolahoidosta, itselläni oli poissa 10 vuotta, mutta nyt jo keväällä alko ja paikkaa vaihtaa vaan, aikasemmin kokeiltu myös valohoitoa, ei auttanut, pahensi vaan. Edellisen kerran kans koko kroppa kasvoja ja kämmeniä ja jalkapohjia lukuunottamatta, oli täys jäkälää,
        Ja nyt jalkapohjissa ja myös kämmenissä ja taipeissa polvien takana ja kyynärtaipeissa ja aina molemmilla puolilla yhtä aikaa. Söin kyllä keväällä sen suun kautta annettavan "hevoskuurin", mutta se autto vaan sen hetkiset alueet, ja käsistä ja jalkapohjista lähti myös nahkat, nyt on tullut taas noihin taipeisiin. Mutta se suola vesi, mikä oli sen vaikutus????

        Valkojäkälä todettiin 6v.sitten kiusana oli kovin nyt voidettaBetnovat pysynyt kurissa ulkosynnytys häpyhuulien


    • MARULIKA

      moi!!!

      Olen juuri tänä keväänä 2007 maaliskuussa sairastunut ihottumaan nimeltä punajäkälä,joten tauti on hyvin akuutissa vaiheessa: ihoon tulee pikkuisia ja isojakin paupuloita, jotka syhyävät ja sitten tulee raavittua niitä.(minulla taitaa osittain pohkeissa olla jo tulehdusta, sillä näky on todella karmiva! Oikeat lordimainen iho!) Tulehdusta menen jo maanantaina hoidatuttamaan Tk:hon, mutta taudin totesi ihotautien erikoislääkäri ja dosentti Suomen Terveystalosta ja hän määräsi jonkin melko kalliin ja ainoan lääkkeen,joka vaikuttaa kutiamiseen. Haittapuolena lääkkeessä on se, että se sisältää pelkästään A-vitamiinia ja siksi on käytävä aluksi parin viikon välein ja myöh. kuukauden tai kahden välein maksakokeissa.

      Tk:n lääkäri määräsi hydrokortisonia ja se sitten tehonnut eikä kukaan ollut neuvonut, että sitä ei saa pistää rikkoutuneeseen ihoon!!! Mutta kaikki mitä nyt tiedän, voin kertoa kenelle siitä on kiinnostunut, mutta kukaan ei ole tullut siitä kysymään, sillä jotkut ovat luullet, että olen hyttysten syömä!

      Asun Turussa ja täällä on kaikenlaista tietoa ja enemmän mitä tk-lääkärit ja apteekit tietävät. Sitä minulle määrättyä lääkettä en nyt käytä ja se määrättiin jo 14.6.2007, sillä minua pelottaa maksavauriot ja muut komplikaatiot. Se lääke on myös ainoa, jota käytetään mm psorin parantamiseen.

      Tällä hetkellä kaytän Molkosania ,joka desinfioi. sitten päälle sinkkipastaa kolme kertaa päivässä. sen lisäksi syön sinkkiä ja muitakin monivitamiineja.

      Tauti puhkesi siis maaliskuussa ja ja johtui vain stressistä! Edessä oli muutto keskikaupungille lähiöstä, josta mieheni olisi jo ajat sitten halunnut muuttaa pois 20 vuoden jälkeen. Ja toinen syy: no jaa... se liittyy mieheni 50-vuotisvillitykseen! Mutta se onkin jo toinen juttu...

      tssemppaillaan tämän jo tosi sitkeältä tuntuvan ihottuman kanssa! VOINTILOI! VOIDAAN PARAMMIN JA JAKSETAAN PAKERTAA ELÄMÄÄ ETEENPÄIN!

    • maru-liisa

      moikka koikkelis JÄKÄLÄT!

      Lisää siis tästä meidän jäkälä-syndroomasta: ostin Stookkalta Turussa BAMBU-SUKAT,joissa on yli 80% bampua ja vähän elastaania, jotta ne joustavat. Tosi hyvät! ( niitä saa vasta syksyllä Sokoksesta.) yksi koko ja varsi ei kirista! Ne ovat ilmavammat kuin puuvillasukat ja niitä polvisukkia voi käyttää hameen tai shortsien kanssa. Hinta ensin hirvitti: 9.90 €, mutta paljain säärin ei voi esiintyä kuin kotipihassa (en ole mennyt maauimalaan enkä avantosaunaan, kun olen kuin Lordin naamasta repäisty!)kAIKKI MIKÄ VIITTAA TEKOKUITUIHIN, NIIN KAVAHTAKAA NIITÄ!!!

      Pitääkö tässä ruveta valmistamaan silkkisukkia, jotta jalat voisivat ruhtinaallisesti.Eihän tässä ennenkään ole eletty kuin Ranskan hovissa!

      Ihmettelen näin sairauteni alkuvaiheessa, miten voin tulla toimeen talvella, jos ei ole bambusukkahousuja! Kaikkein kamalimmat ovat tavalliset sukkahousut, joista on monta hyvää niksiä Pirkka-lehdessÄ, mutta nyt niistä ei tule kuin itku ja hammastan kiristys.

      Yhden neuvon sain, mikä on mahdollista, ehkä ja vain ehkä, suurimmissa kaupungeiis, niinkuin kotikaupungissani Turussa. Täällä on SUOLAHOITOLA!

      Normaali taksa on n. 10.€/40 minuuttia ja huoneessa on vuorisuolaa. Siellä saa olla uimapuvussa ja henkilöitä on kerralla kuusi kappaletta. (tämä on nyt vain tälle seudulle oleva mainos: 90€:lla saa 15 kertaa eli jos ostaa 10 kerran lippuvihon, niin saa 5 kertaa ilmaiseksi!)
      Piti kokeileman, mutta niin kuin aina käy,vaikka oli tilipäivä piti ostaa "muka" kaikkea muuta tärkeää.

      Yritys on uusi ja niin on ajatus kyllä ikivanha, että merisuola auttaa moneen ihovaivaan, niin kuin aurinkokin!

      MUTTA ASIAAN: suolahoitola on sen olemassa olonsa aikana hoitanut jo yli 70 diagnoosia astmasta atoppiseen ihottumaan ja asun tässä vieressä ja kävin kysymässä miten on mennyt. KIITOS KYSYMÄSTÄ: JOPA JOKAINEN PUNAJÄKÄLÄTAPAUS, LUKUISISTA MUISTA PUHUMATTAKAAN, ON SAANUT AVUN !!!

      Olen käyttänyt alussa myös merisuolakylpyjä, ja pyyhkinyt jalkojani merisuolavedellä, mutta kun tauti paheni, totesin sen sopivan vain ruoan suolaisuutta lisäämään.

      Mitäs me jäkälät, mutta ajattelin kokeilla sitä jätti HELOKKIKAPSELEITA, joita voi myös voidella iholle, vaikka joku asianomainen sanoikin sen auttavan parhaitan suun kautta.

      Kiitos hyvistä vinkeistä! Ja toivottavasti keskustelu jatkuu!
      terv.AMATÖÖRI-JÄKÄLÄ

      • olin punainen!!

        kärsin kammottavan ärsyttävästä punajäkälästä noin vuoden... epätoivoissani kokeilin lähes kaikki poppakonstit, ja vihdoin se rupes luovuttaan! Jostain kuulin,että joku oli häätänyt jäkälän omega3 kalanmaksaöljy kapseleilla, joten kokeilin! vajaan viikon jälkeen ihottumat lähes poissa!voihan se tietty olla lume vaikutuskin ku uskoin niihin kapseleihin niin kovasti, mutta pääasia että ihottuma ja kutina on poissa! kokeilkaa ja toivokaa kovasti!!!!!!!!!!!


      • maru-liisa
        olin punainen!! kirjoitti:

        kärsin kammottavan ärsyttävästä punajäkälästä noin vuoden... epätoivoissani kokeilin lähes kaikki poppakonstit, ja vihdoin se rupes luovuttaan! Jostain kuulin,että joku oli häätänyt jäkälän omega3 kalanmaksaöljy kapseleilla, joten kokeilin! vajaan viikon jälkeen ihottumat lähes poissa!voihan se tietty olla lume vaikutuskin ku uskoin niihin kapseleihin niin kovasti, mutta pääasia että ihottuma ja kutina on poissa! kokeilkaa ja toivokaa kovasti!!!!!!!!!!!

        Olen syönyt omega-3-kapseleita, mutta jos onkin käynyt niin, että ne eivät ole kalanmaksaa vaan yleensä ottaen kalaöljyä!!!

        Koetan helokkiöljyä, mutta ei ainakaan vielä ole tullut tuloksia. Suurimmissa kaupungeissa, kuten täällä Turussa, on suolahoitoloita ja aion kokeilla vielä sitä. Hinnat tosin ovat jopa 20 eikasta alaspäin! Sinkkivoide on ollut ainoa, joka autaa kaameaan kutkaan, mutta mistään lääkärin määräämistä lääkkeistä ei ole ollut kuin haitaksi.

        Ehdotelkaa kaikkea, voin kokeilla!!! (vaikka tervaa, jos muu ei auta!!!)


    • ei enää raapimista

      Olen käyttänyt punajäkälään nyt viikon verran maitohappobakteeri-tabletteja, saa apteekista. On auttanut, näppylät ovat vielä jäljellä mutta kutina on poistunut. Kannattaa kokeilla. Vinkin sain ystävättäreltä jonka valkojäkälä parani kokonaan maitohappobakteerin avulla.

      • raapsu

        Löytyykö kohtalotovereita, joilla punajäkälä vaivaisi myös genitaalialueen limakalvoilla? Mulla alkoi pari vuotta sitten kauhealla kutinalla, jonka jälkeen iho meni rikki. Siis oli täynnä pieniä haavaumia. Istuin kaliumpermanganaattikylvyissä ja rasvasin rikkipitoisella ihotautilääkärin ohjeiden mukaan sekoitetulla rasvalla. Sinä aikana räjähti muukin kroppa niin, että vain kasvot ja kädet olivat "puhtaat". Lopulta valohoito iho- ja allergiasairaalassa auttoi.
        Iholta jäkälä pysyi poissa yli vuoden, mutta oireili melkein koko ajan vähän limakalvoilla. Tänä syksynä jäkälä levisi myös suuhun ja nyt on tuttuja papuloita sitten taas ilmestynyt sääriin, selkään ja käsivarsiin.
        Niin ikäviä kuin iho-oireet ovatkin, nuo limakalvot huolestuttavat eniten. Kun ei niihin valohoitokaan auta (vaatisi aikamoista akrobatiaa, hih:)) eikä viitsisi koko ajan käyttää vahvoja voiteita. Ei tee seksielämällekään hyvää, onneksi mies ymmärtää, kun joudun välillä sanomaan, että nyt ei pysty.
        Siis kirjaimellisesti v-tuttaa.
        Vinkkejä ja neuvoja kaipaan ja samalla toivotan rauhallista syksynjatkoa kaikille jäkäläisille.


      • kaverilta kuultu
        raapsu kirjoitti:

        Löytyykö kohtalotovereita, joilla punajäkälä vaivaisi myös genitaalialueen limakalvoilla? Mulla alkoi pari vuotta sitten kauhealla kutinalla, jonka jälkeen iho meni rikki. Siis oli täynnä pieniä haavaumia. Istuin kaliumpermanganaattikylvyissä ja rasvasin rikkipitoisella ihotautilääkärin ohjeiden mukaan sekoitetulla rasvalla. Sinä aikana räjähti muukin kroppa niin, että vain kasvot ja kädet olivat "puhtaat". Lopulta valohoito iho- ja allergiasairaalassa auttoi.
        Iholta jäkälä pysyi poissa yli vuoden, mutta oireili melkein koko ajan vähän limakalvoilla. Tänä syksynä jäkälä levisi myös suuhun ja nyt on tuttuja papuloita sitten taas ilmestynyt sääriin, selkään ja käsivarsiin.
        Niin ikäviä kuin iho-oireet ovatkin, nuo limakalvot huolestuttavat eniten. Kun ei niihin valohoitokaan auta (vaatisi aikamoista akrobatiaa, hih:)) eikä viitsisi koko ajan käyttää vahvoja voiteita. Ei tee seksielämällekään hyvää, onneksi mies ymmärtää, kun joudun välillä sanomaan, että nyt ei pysty.
        Siis kirjaimellisesti v-tuttaa.
        Vinkkejä ja neuvoja kaipaan ja samalla toivotan rauhallista syksynjatkoa kaikille jäkäläisille.

        ystävättärellä oli valkojäkälää emättimen limakalvoilla, siihen auttoi maitohappobakteeri-kuuri. Maitohappobakteeri-tabletteja saa apteekista. Auttaisiko limakalvojen punajäkäläänkin?


      • raapsu
        kaverilta kuultu kirjoitti:

        ystävättärellä oli valkojäkälää emättimen limakalvoilla, siihen auttoi maitohappobakteeri-kuuri. Maitohappobakteeri-tabletteja saa apteekista. Auttaisiko limakalvojen punajäkäläänkin?

        ...paitsi sukurutsaa ja kansantansseja, sanoo sananlaskukin. Eli tuskinpa maitohappobakteerit pahaa tekevät.Kokeilen siis.
        Soitin eilen terveyskeskukseen ja saan lähetteen iho- ja allergiasairaalaan, mutta kokemuksesta tiedän, että sinne pääsy kestää. Viimeksi odotin melkein 4 kk. Eli kotikonstit kunniaan.
        Suun punajäkälää helpotti hämmästyttävästi hammaslääkärin neuvo kurlata kamomillateellä. Samalla vaihdoin sähköhammasharjan vauvaharjaan ja tahnan apteekin Salutemiin. Pitäisiköhän penslata kamomillateellä muutkin paikat?
        Lääkärit ovat sanoneet ettei ruokavaliolla ole punajäkälän suhteen merkitystä, mutta kyllähän kaikki vaikuttaa kaikkeen.


      • Kuusenpihka
        raapsu kirjoitti:

        ...paitsi sukurutsaa ja kansantansseja, sanoo sananlaskukin. Eli tuskinpa maitohappobakteerit pahaa tekevät.Kokeilen siis.
        Soitin eilen terveyskeskukseen ja saan lähetteen iho- ja allergiasairaalaan, mutta kokemuksesta tiedän, että sinne pääsy kestää. Viimeksi odotin melkein 4 kk. Eli kotikonstit kunniaan.
        Suun punajäkälää helpotti hämmästyttävästi hammaslääkärin neuvo kurlata kamomillateellä. Samalla vaihdoin sähköhammasharjan vauvaharjaan ja tahnan apteekin Salutemiin. Pitäisiköhän penslata kamomillateellä muutkin paikat?
        Lääkärit ovat sanoneet ettei ruokavaliolla ole punajäkälän suhteen merkitystä, mutta kyllähän kaikki vaikuttaa kaikkeen.

        Kaikenlaista on tullut kokeiltua kutinan helpottamiseksi. Laimensin vedellä väkiviinaetikkaa ja sillä voitelin kutiavia alueita. Haju on aika epämiellyttävä, mutta kutina kyllä väheni. Toinen hieman miellyttävämmän tuoksuinen auttanut aine on kuusenpihkavoide, jota saa ainakin luontaistuote-kaupoista. Etikka sen enempää kuin pihkavoidekaan ei vienyt näppylöitä tai tautia pois, mutta raapiminen väheni.


      • on kauheaa
        raapsu kirjoitti:

        Löytyykö kohtalotovereita, joilla punajäkälä vaivaisi myös genitaalialueen limakalvoilla? Mulla alkoi pari vuotta sitten kauhealla kutinalla, jonka jälkeen iho meni rikki. Siis oli täynnä pieniä haavaumia. Istuin kaliumpermanganaattikylvyissä ja rasvasin rikkipitoisella ihotautilääkärin ohjeiden mukaan sekoitetulla rasvalla. Sinä aikana räjähti muukin kroppa niin, että vain kasvot ja kädet olivat "puhtaat". Lopulta valohoito iho- ja allergiasairaalassa auttoi.
        Iholta jäkälä pysyi poissa yli vuoden, mutta oireili melkein koko ajan vähän limakalvoilla. Tänä syksynä jäkälä levisi myös suuhun ja nyt on tuttuja papuloita sitten taas ilmestynyt sääriin, selkään ja käsivarsiin.
        Niin ikäviä kuin iho-oireet ovatkin, nuo limakalvot huolestuttavat eniten. Kun ei niihin valohoitokaan auta (vaatisi aikamoista akrobatiaa, hih:)) eikä viitsisi koko ajan käyttää vahvoja voiteita. Ei tee seksielämällekään hyvää, onneksi mies ymmärtää, kun joudun välillä sanomaan, että nyt ei pysty.
        Siis kirjaimellisesti v-tuttaa.
        Vinkkejä ja neuvoja kaipaan ja samalla toivotan rauhallista syksynjatkoa kaikille jäkäläisille.

        hei, mulla on genitaalialueella ja (tosi kiva) peräalueella myös. gynekologi sanoi, että löytyy myös sieltä sisältä..kutina on kova ja luulin hiivaksi pitkän aikaan ja aloin syömään maitohappobakteereja. mikä olikin virhe...tunsin kuinka alapäässä alkoi muutaman päivän jälkeen happojen ottamisesta hirveä polte...varsinkin kun oli käynyt sillä isolla hädällä. ilmeisesti hapot tekivät ulosteesta happaman, mikä taas on myrkkyä punajäkälälle. mulle auttaa ainoastaan kortisonivoide sinne alaosastoon. huolestuttaa vaan voiko se olla syvällä suolessakin, kun kerran se on sieltä kohdunsuustakin löytynyt.mikä ihme toi rikkivoide on? auttaako se paljonkin?


      • Tänks
        raapsu kirjoitti:

        ...paitsi sukurutsaa ja kansantansseja, sanoo sananlaskukin. Eli tuskinpa maitohappobakteerit pahaa tekevät.Kokeilen siis.
        Soitin eilen terveyskeskukseen ja saan lähetteen iho- ja allergiasairaalaan, mutta kokemuksesta tiedän, että sinne pääsy kestää. Viimeksi odotin melkein 4 kk. Eli kotikonstit kunniaan.
        Suun punajäkälää helpotti hämmästyttävästi hammaslääkärin neuvo kurlata kamomillateellä. Samalla vaihdoin sähköhammasharjan vauvaharjaan ja tahnan apteekin Salutemiin. Pitäisiköhän penslata kamomillateellä muutkin paikat?
        Lääkärit ovat sanoneet ettei ruokavaliolla ole punajäkälän suhteen merkitystä, mutta kyllähän kaikki vaikuttaa kaikkeen.

        Jos etsit helpotusta -parannusta en uskalla luvata- suun punajäkälään, vaihdapa hammastahnasi sellaiseen, jossa ei ole sodium laureth/lauryl sulphatea.Se on yleinen vaahtoava ainesosa tahnoissa, suihkuaineissa ja shampoissa. Pitkään käytettynä se voi aiheuttaa haavaumia limakalvoille , minulle aiheutti. Koska limakalvot ovat pj:ssä muutenkin kovilla, kannattaa käyttää mietoja aineita suun hoidossa. Siirryin Weledan hammastahnoihin, haavaumat loppuivat siihen.Punajäkälä ei häipynyt mutta ei ole pahentunutkaan.Weledan tuotteita saa luontaiskaupoista, joistakin apteekeista ja tavarataloista.Suuhygienisti kiitti ettei suuni sisäpuoli ole aikoihin näyttänyt näin hyvältä :-)


      • Anonyymi
        kaverilta kuultu kirjoitti:

        ystävättärellä oli valkojäkälää emättimen limakalvoilla, siihen auttoi maitohappobakteeri-kuuri. Maitohappobakteeri-tabletteja saa apteekista. Auttaisiko limakalvojen punajäkäläänkin?

        Vähän epäilyttää että "parani" parantumaton tauti. Tarkoitat varmaan että oireet hävisi?

        Ja oliko alkuperäinen virallinen diagnoosi valkojäkälä, vai itse päätteli tämän taudin ja alkoi sitä omatoimisesti lääkitsemään?

        Silloin saattoi olla vain tavallinen hiivatulehdus tai muu ihoärsytys joka saattaakin lähteä maitohappobakteereilla.


    • Kunpa olisi kaunis iho...

      Olen sairastanut punajäkälää nyt jotain kolme kuukautta. Jäkäläni ilmeisesti lähti liikkeelle siitä kun minulle tehtiin leikkaus. Ainakin leikkausarpien ympärille jäkälät ensin tulivat ja siitä sitten ihanasti etenivät ja nyt on lähes koko kroppa jäkälän peitossa. Noin kuukausi sitten jäkälää oli jalkapohjissanikin ja ne kutisivat 24/7... Öitä en saanut oikein nukuttua ja Atarax toi vain höntin olon, eikä hillinnyt kutinaa yhtään. Olen rasvannut ihoani Eloconilla, Dermovatilla ja perusvoiteilla (kortisonia ja perusvoidetta muuten ei saa käyttää yhtä aikaa, ne heikentävät toistensa tehoja!), mutta kauheasti ei ole ollut apua. Välissä jäkälät on jo lähtenyt, mutta kun olen pitänyt tauon kortisonisoinnissa niin niitä on taas ilmestynyt samoihin kohtiin. Olen myös syönyt helokkikapseleita, mutta eipä ole ollut apua. Kutinaan on auttanut tervapihkarasva, jonka sain anopilta. Nyt kävin jo kolmannella lääkärillä ja hän määräsi isotretinoin-kuurin (aknelääke). Onko muilla kuurista kokemuksia ja onko se auttanut punajäkälään? Kuinka moni on kokeillu suolahoitoa jäkälään? Itse olen pari kertaa liottanut jalkojani lämpimässä suolavedessä, niin se on kyllä mielestäni rauhoittanut jäkälää huomattavasti. Varsinaiseen suolahuoneeseen en ole vielä mennyt. Ehkä sekin aika koittaa...

    • Nimetön

      olen sairastanut punajäkälää lähinnä nilkoissa noin vuoden, mutta myös muualla kehosssa sitä on ollut.
      Ystäväni neuvoi pyyhkäisemään uusia näppylöitä omenaviinietikalla ja kas se auttaa. Nyt on vain sinertäviä arpia jäljellä.

    • 60v nainen

      Tässä kans yks kohtalotoveri. Sairastuin punajäkälään toukokuun alussa 2007 vuoden loppuun asti. Olin valohoidossa ja kortisonikuurilla ja käytin myös rasvoja, mutta mikään ei oikein tehonnut paitsi tämä vanhan kansan resepti:

      - 0,6 dl merisuolaa
      - 0,2 dl omenaviinietikkaa
      - 2 litraa vettä

      Ensiksi liuotetaan suola kiehuvaan veteen, annetaan jäähtyä ja lisätään etikka. Valellaan iholle monta kertaa päivässä eikä pestä pois.

      • ssl

        Onko punnajäkälä pysynyt poissa? itselläni todettiin muutama viikko sitten sama tauti nyt levinnyt ympäri kehoa harvakseltaan. Voiko sillä samalla vedellä pestä itseä useamman kerran vai pitääkö aina tehdä uusi vesi? Minulla alkoi nilkasta seuraavana kämmenselät sitte pikkuhiljaa ympäri kehoa.


      • 60v nainen
        ssl kirjoitti:

        Onko punnajäkälä pysynyt poissa? itselläni todettiin muutama viikko sitten sama tauti nyt levinnyt ympäri kehoa harvakseltaan. Voiko sillä samalla vedellä pestä itseä useamman kerran vai pitääkö aina tehdä uusi vesi? Minulla alkoi nilkasta seuraavana kämmenselät sitte pikkuhiljaa ympäri kehoa.

        Olen käyttänyt samaa vettä niin kauon kun sitä riittää ja punajäkälä on pysynyt poissa. Noin kuukausi sitten se katosi lähes kokonaan, mutta saa nähdä uusiutuuko se vielä.


      • maru-liisa
        60v nainen kirjoitti:

        Olen käyttänyt samaa vettä niin kauon kun sitä riittää ja punajäkälä on pysynyt poissa. Noin kuukausi sitten se katosi lähes kokonaan, mutta saa nähdä uusiutuuko se vielä.

        Moikka!
        Minulla alkoi jäkälä maaliskuussa 2007 ja silloin ei auttanut edes paikallinen aurinko ja kokeilin kaikkea ja nyt menin homeopaatille kun normaali lääketiede ei voi auttaa! Mutaa steriiskin on helpottanut ja kokeilen vielä sitä kansan reseptiä, jos tauti vielä iskee!

        Kävin myös etelässä joulukuun alussa ja silloin jäkälä havisi käsistä. Minulla on oolut jäkälää vin jaloissa ja käsissä. selkä ja alaselkä ovat jo parantuneet.

        Syön helokkiöjykapseleita ja jos nekään auta, aion vielä mannä suolahoitoon!

        Tsemppiä kaikille jäkälätapauksille!


      • jäkkis

        uskallan väittää,että oma ihoni muistaa stressittömän ajan lapsuuden,jolloin sain asua merenrannalla auringossa eikä voi sen takia hyväksyä tämän hetkistä tilannetta. Niitä kesiä oli paljon ! En mielestäni stressaa liikaa, iho vain kaipaa enemmän lomaa. Tänä päivänä ja huomenna ei kiirehditä, pysytään vaan tässä hetkessä ainakin välillä.


      • lähes saman

        ikäinen olen,mutta minä kysyisin, voiko ja auttaakohan se jos ja voiko tuota rohtoa juoda,vai onko se pelkästään ulkoisesti laitettava,kiitän jos vielä huomaat tämänkin lukea, minulla todettiin sitä suussa, poskessa ja nyt on olo kuin heikoilla jäillä, eihän mikään vaaraton juttu taida kuitenkaan olla, - "pitkässä juoksussa".


      • YKSI UHREISTA
        lähes saman kirjoitti:

        ikäinen olen,mutta minä kysyisin, voiko ja auttaakohan se jos ja voiko tuota rohtoa juoda,vai onko se pelkästään ulkoisesti laitettava,kiitän jos vielä huomaat tämänkin lukea, minulla todettiin sitä suussa, poskessa ja nyt on olo kuin heikoilla jäillä, eihän mikään vaaraton juttu taida kuitenkaan olla, - "pitkässä juoksussa".

        MOI ! OLI SITTEN JÄKÄLÄÄ NILKOISSA,KÄSISSÄ,SUUSSA TAI MISSÄ TAHANSA KIEHAUTA PUOLI LITRAA VETTÄ, ANNA JÄÄHTYÄ LISÄÄ PUOLI DESIÄ MERISUOLAA JA REILU 1/4 VÄKIVIINAETIKKAA. ESIM. JALOISSA OLEVILLE KUTINOILLE VOI KASTELLA LIUOSTA REIPPAASTI VANULAPPUUN JA KOSTUTTAA KOHTEITA. MIKÄLI SINULLA ON SUUSSA NS.KURLAA LIUOSTA PARI KERTAA VRK. ARIMMASSA TAPAUKSESSA SUHTEESSA ENEMMÄN LIUOSTA JA KYLPYYN VAAN !!


    • minä vain

      minulla taitaa olla kanssa, mutta pitää vielä odotella näytteiden tuloksia. onhan toi punajäkälä inhottava allergia,atooppisen ja aknen kanssa.

      punajäkälä alueita minulla on koko selkä, niska, korvan takana, kkädet,kyynervarteet on pahimpia. vähän jaloissa myös ja on myös iskenyt kasvoihin pari näppyä. suussa ja kielessäkkin on mutta ne ei haittaa yhtään.

      hoidan tätä iha eloconilla (0,1%) ja perusvoidetta mutta en tiedä laitetaanko jtn muuta kun tulokset tulee. elocon on tähän asti tehonnu ja haalennut ku on laittanu kunnolla 3 viikkoa sitä. valohoidossa on mahdotonta käyä koska se maksaisi minulle liikaa koska pitäis mennä bussilla tai hommata auto.

      suihkussa oleminen on iha hirveetä kun kirvelee. ei auta muuta ku olla jääkylmässä vedessä peseytyä, se helpottaa vähäse. stressiä olen yrittänyt välttää tai yrittänyt vähentää.

      auringon valosta tämä kaikein parhaiten paranee, joten täytynee kestää :)

      ja sitten ne kutinakohtaukset etenkin yöllä :& itellä helpottaa joku kylmä iholla tai juon kylmää vettä paljon. tai joko raavin auki.

      • jasba

        efamol on ainut konsti joka auttaa. 2-3viikkoo käytön aloittamisesta rupesivat katoamaan jo. pysyy hyvin poissa eikä kutia. suosittelen suuresti tuota.
        sitä pitää ottaa vaan säännöllisesti. muuten uusiutuu helposti. mutta kuitenki jäljet paranee hyvin!


      • ulkkari
        jasba kirjoitti:

        efamol on ainut konsti joka auttaa. 2-3viikkoo käytön aloittamisesta rupesivat katoamaan jo. pysyy hyvin poissa eikä kutia. suosittelen suuresti tuota.
        sitä pitää ottaa vaan säännöllisesti. muuten uusiutuu helposti. mutta kuitenki jäljet paranee hyvin!

        Mitä tämä efamol on ja mistä sitä saa?


      • just todettu
        jasba kirjoitti:

        efamol on ainut konsti joka auttaa. 2-3viikkoo käytön aloittamisesta rupesivat katoamaan jo. pysyy hyvin poissa eikä kutia. suosittelen suuresti tuota.
        sitä pitää ottaa vaan säännöllisesti. muuten uusiutuu helposti. mutta kuitenki jäljet paranee hyvin!

        Mulla oli rankka syksy. Söin kolmen viikon kortison kuurin tulehdukseen. Parin viikon kuluttua alkoi näkymään ihottumaa. Menin lääkäriin nelisen viikkoa sitten ja sain kortison voiteen. Kaksi viikkkoa käyttöä ja kaksi viikoa ilman jne....Nyt jotenkin ihottuma vain on pahentunut ja kutiaa niin...Syön toista viikkoa Efamolia ja yrittänyt myös ruokavaliota. Meinaa mennä hermot ja eikö se vain pahenna asiaa. Onko kukaan saanut sisäistä lääkettä tähän ihottumaan. Töissäkin on paha olla kun ei viitsi ihmisten ilmoilla raapia. Kenellä olisi neuvoja?


    • wemme

      Olen kärsinyt punajäkälästä vuodesta 2001 alkaen, niin että kun uusi ihottuma alkaa ei edellinen ole vielä kokonaan parantunut.
      Ensimmäisellä kerralla minulla oli sitä koko vartalossa ja kämmenet niin pahassa kunnossa, että käytin kaksi kuukautta käsineitä, koska kämmeniin sattui työskennellessä. Ihottuma oli myös suussa, mutta se parani nopeasti kortisonivoiteen avulla. Sain myös lääkettä joka on tarkoitettu psoriaasiin ja punavaloihoitoa 30 kertaa ja ne tehosivat aika hyvin. Kesti noin kaksi vuotta kun tauti tuntui olevan voitettu kanta, mutta yllätys yllätys uusi ihottuma oli jo alkanut muhia nilkoissa ja säärissä.
      Sen jälkeen ihottuma tuli uudestaan nilkkoihin ja nyt ihottuma viettää kutisevaa elämäänsä selässäni.
      Kutinaa ei minulla ollut ensimmäisen ihottuman yhteydessä, onneksi koska se oli niin laajalle levinnyt, mutta nilkoissa, säärissä ja selässä ollessa onkin sitten kutina kiusannut todella paljon.
      Kortisonivoiteita en juuri käytä enää, sillä eivät tunnu auttavan.
      Parhaan hoidon olen saanut ottamalla jonkin verran aurinkoa ihottumakohdalle suoraan. Aurinko on auttanut myös atooppiseen ihooni. Ei kuitenkaan liikaa aurinkoa eikä kuumimpana hetkenä.
      Lääkärien mukaan stressi on se joka punajäkälän laukaisee ja että sen sairastaa yleensä vain kerran. Punajäkälästä parantuminen kestää noin kaksi vuotta, jolloin jäljet ihossa häviävät kokonaan. Kasvoihin ihottuma ei tule.
      Ensimmäistä kertaa lukuunottamatta en ole taudista kauheasti kärsinyt jollei lasketa sikamaista kutinaa, mutta hieman ovat paljaat arpisen näköiset jalat kieltämättä kesäisin hävettäneet.
      Nyt vain odottelen sellaista aikaa kun pääsen lopullisesti eroon tästä kaunisnimisestä taudista,
      tl

      • r.e.d.

        Mulla on ollut jäkälöitymistä pari kuukautta.Näitä kun lukee, alkaa tuntua aika lohduttomalta. Mulla on punajäkälää nilkoista päähän asti koko keholla ja limakalvoilla, kutitus ja ihottuma tosi inhaa. Tässä sitä punoitetaan kai jatkossakin. Kiva, ettei ole ainoa, joka kärsii, mutta siihen ne kivät sitte loppuukin.


    • Miina-74

      Kävin 10.3 lääkärillä ja se määräsi noihin käsien haavaumiin Fucidin 2% antibiottivoidetta ja sääreen Dermovat 0.05% kortisonivoidetta. Kädet on jo melkein terveet ja jalan ihottumakin vaalentunut tosi paljon. Ainut vaan että toi kortisoni on luokiteltu tosi vahvoihin. Mutta EI HAITTAA jos apua on. :)

      • Itse tehty juoma.

        Olen kuorinu inkivääriä peukalonkokoisen palan viipaloinut pieniksi, laittanu kattilaan ja vettä 1 litra, keittänyt 10min sitten siivilöin. Säilytän jääkaapissa. Otan joka päivä kahvikupillisen.Aloin juomaan tätä ihan muuhun vaivaan, mutta punajäkäläkin on alkanu häviämään. Toivon että auttaa jatkossakin, ei tämä ainakaan haitaksi ole eikä kallista juomaa. Joten uskon kovasti näihin luontais juomiin ja niitä voi tehdä itekki ei tarvi ostaa tapletteja.


      • jälleen
        Itse tehty juoma. kirjoitti:

        Olen kuorinu inkivääriä peukalonkokoisen palan viipaloinut pieniksi, laittanu kattilaan ja vettä 1 litra, keittänyt 10min sitten siivilöin. Säilytän jääkaapissa. Otan joka päivä kahvikupillisen.Aloin juomaan tätä ihan muuhun vaivaan, mutta punajäkäläkin on alkanu häviämään. Toivon että auttaa jatkossakin, ei tämä ainakaan haitaksi ole eikä kallista juomaa. Joten uskon kovasti näihin luontais juomiin ja niitä voi tehdä itekki ei tarvi ostaa tapletteja.

        kerran oon kotona koittanut etsiä tietoa suun punajäkälästä, miten sais oireita helpotettua. Toimiskohan tuo inkiväärikikka myös suun punajäkälään?
        Oon menossa tänään hammaslääkäriin näyttämään tätä poskeani kun on taas niin kauhee paniikki et se oiskin muuntautunu pahalaatuiseksi. Pari kertaa on otettu koepala, poskesta otettuna paranee suht nopeesti mut kieli.. hui!!
        Pitää kai vaan koittaa olla hermoilematta. Ei se ainakaan auta.


      • olenkin
        Itse tehty juoma. kirjoitti:

        Olen kuorinu inkivääriä peukalonkokoisen palan viipaloinut pieniksi, laittanu kattilaan ja vettä 1 litra, keittänyt 10min sitten siivilöin. Säilytän jääkaapissa. Otan joka päivä kahvikupillisen.Aloin juomaan tätä ihan muuhun vaivaan, mutta punajäkäläkin on alkanu häviämään. Toivon että auttaa jatkossakin, ei tämä ainakaan haitaksi ole eikä kallista juomaa. Joten uskon kovasti näihin luontais juomiin ja niitä voi tehdä itekki ei tarvi ostaa tapletteja.

        nyt koittanut tuota inkiväärimehua ja myös etikka/merisuolaliuosta muutamana päivänä, jo nyt tuntuisi pikkuisen rauhoittuneen suun jäkälä.
        Aion jatkaa tätä kuuria, olen kärsinyt tästä jäkälästä n.4 vuotta. Viikon päästä aion kertoa toimiiko kuuri, jos joku tätä viestiketjua lukaisee.


      • kutisee
        Itse tehty juoma. kirjoitti:

        Olen kuorinu inkivääriä peukalonkokoisen palan viipaloinut pieniksi, laittanu kattilaan ja vettä 1 litra, keittänyt 10min sitten siivilöin. Säilytän jääkaapissa. Otan joka päivä kahvikupillisen.Aloin juomaan tätä ihan muuhun vaivaan, mutta punajäkäläkin on alkanu häviämään. Toivon että auttaa jatkossakin, ei tämä ainakaan haitaksi ole eikä kallista juomaa. Joten uskon kovasti näihin luontais juomiin ja niitä voi tehdä itekki ei tarvi ostaa tapletteja.

        tei tätä inkiväärijuomaa. Join parina päivänä. Jotenkin vaan ihottuma pahehi. Oli kyllä vähän tressaava viikonlopu. Kuinkahan pian tämä juoma rupeaisi tehomaan.
        Kuinka te olette pärjänneet töissä tämän jäkän kanssa. Minä sai neljän viikon sairasloman. Mulla on ihan koko kropassa jäkä. Öitä en saa nukutuksi. Atarax ei auta. Joten otan yhtä rauhoittavaa lääkettä. Alkoi vuoden alusta ja on pahentunut. Saan myös valohoitoa. Pitäis olla iisisti. Mutta kun koko ajan ajatukset pyörii tän ihottuman ympärillä ja kutisee niin hii.....


      • kutiaaa!!!
        olenkin kirjoitti:

        nyt koittanut tuota inkiväärimehua ja myös etikka/merisuolaliuosta muutamana päivänä, jo nyt tuntuisi pikkuisen rauhoittuneen suun jäkälä.
        Aion jatkaa tätä kuuria, olen kärsinyt tästä jäkälästä n.4 vuotta. Viikon päästä aion kertoa toimiiko kuuri, jos joku tätä viestiketjua lukaisee.

        olen taistellut jäkälän kanssa pari vuotta ja nyt taas pukkaa läpi. Lääkkeitä on kyllä ollut monia, mutta olis kiva tietää auttaako noi luonnonmukaiset hoitokeinot. Kun noiden lääkkeiden kans tahtoo olla omat haittavaikutukset.


    • Jäkäläposki

      Onpas tosiaankin helpottavaa lukea näitä teidän kokemuksianne ja kertomuksianne. Helpottava tunne on etten olekaan ihan yksin tämän suujäkäläni kanssa.

      Kokemukseni on useammalta vuodelta punajäkälästä suussa, elikkä poskilihaksissa ja ikenissä.
      Tressi on selvästi se joka jäkälän saa pahaksi. Muutto ja työttömäksi jääminen teki minulle nyt sen että jäkälä on taas niin pahana ettei koskaan aikaisemmin ole ollut näin että nahkat lähtee.

      Syöminen on tosi tuskallista. Kävin tänään hammaslääkärissä ja pyydettiin ottamaan yhteyttä jos tästä vielä pahenee tai ei lähde parantumaan. Lääkettä ei minkäänlaista saanut. Tämän kanssa vaan pitää oppia elämään kuulemma.
      Itse olen aina ollut rauhallinen ja psyyke kunnossa...nyt en ole tästä asiasta enää niin varma. On hetkiä tuskan keskellä että ajattelen itseni hävittämistä. Tämä sairaus kun ei parane koskaan kuulemma lopullisesti.

      Ja se selittäminen kylässä ja tuttaville...kun ei voi juoda eikä syödä kuumaa...eikä voi laittaa suuhun mausteruokia, ei sitrushedelmiä, uskokaa vaan että se selittäminenkin tressaa. Minusta ainakin tulisi helposti täysin erakko jos saisin yksin päättää elämästäni...niin väsynyt minä olen selittämään.

      Punajäkälää pitäisi alkaa tutkimaan mistä se tulee ja lääkitystä siihen. Meitä on niin monta jäkälään sairastunutta ja tämä on tosi tuskallista elämää.

      • Anonyymi

        Käytä Zendium sensitive hammastahnaa sitä saa ihan S-Marketista. Jos välillä tulee vihlontaa hampaisiin niin silloin kuuri Sensodyne Orginal ja samasta kaupasta.

        Koita olla ajattelematta koko jäkälää ja nauttia elämästä niin vaivatkin unohtuvat.

        Mulla on paraikaa itsellä kipeä kohta melkein nielussa toisellapuolen kun käytin vihlontaan väärää Sensodyne tahnaa. Noissa tahnoissa on se pari ainesosaa jotka on tällä palstalla mainittu. Niitä ei saa olla.
        Noi omat kivut suussa menevät yleensä ohi viidessä päivässä kun on muutakin elämää kuin punajäkälä.

        Tsemppiä sulle!


    • pitekus

      joopa. Mulla on ollut 20 vuotta nilkoissa punajäkälä. 2 vuotta sitten yksi iholääkäri keksi hoidon jok TOIMII ainakin minulla. Jäkälän päälle laitetaan Diprosalic liuosta ohuelti. Sen jälkeen alue peitetään Duoderm extra thin laatalla, joita on erikokoisia ilman reseptiä apteekeissa. Laatta vaihdetaan viikon välein.
      Itse käytän laattoja noin kuukauden kerrallaan ja jäkälä paranee!!!! Teen käsittelyn noin 2 kertaa vuodessa - ei enää kutinaa !!!!!
      Laatat on mahtavat, kutina loppuu heti kun pistää laatan päälle.
      Periaatteessa laattojen kanssa voi käydä suihkussa, mutta hoitojakson aikana suihkuttelen istualtani, jottei vettä pääse laatan alle.

      SUOSITTELEN !!!!

      • Amalgaami-Aimo

        Mulla ollu vajaan vuoden punajäkälää suussa. Välillä haittaa puhumista ja välillä ei. Sitte välillä se turvottaa kurkkua ja on vähän kipuakin ja välillä ei tunnu juuri ollenkaa. Aluksi tuli sellaiset vaaleat juovat puoleenväliin poskia ja sitten sinne kasvoi kuin jotain poimua olis ollut.
        Ostin äskettäin jättihelokkiöljykapseleita ja myös EPA-E:tä (omega 3 6). Ja joka päivä myös otan hieman Aloe Veraa (jota käytän kuuriluontoisesti vain sen litran pullon loppuun). Joku sanoi täällä että varsinki EPA-E ja jättihelokkiöljykapselit yhdessä auttais. Onko mulla toivoa?? Yleislääkäri määräsi kortisonia suun kautta, joka ei auttanut yhtään. Mulla oli punajäkälää jo 7 vuotta sitten, mutta jaloissa jotka tosiaan kutisi kovasti, ja joita hoidettiin valohoidoilla ja ne parani sitten yhtäkkiä, vaikka aluksi vaikutti, että valohoito ei auta mitenkää. Kesti silloin ehkä vaan n 1-2kk se vaiva. Eikä ole uusiutunut sen jälkeen. Mulla oli silloin sellainen stressielämänvaihe, mutta tämä tuttavuus suussa tuntuu ehkä vielä ikävämmältäkin.


      • Omenapuu49
        Amalgaami-Aimo kirjoitti:

        Mulla ollu vajaan vuoden punajäkälää suussa. Välillä haittaa puhumista ja välillä ei. Sitte välillä se turvottaa kurkkua ja on vähän kipuakin ja välillä ei tunnu juuri ollenkaa. Aluksi tuli sellaiset vaaleat juovat puoleenväliin poskia ja sitten sinne kasvoi kuin jotain poimua olis ollut.
        Ostin äskettäin jättihelokkiöljykapseleita ja myös EPA-E:tä (omega 3 6). Ja joka päivä myös otan hieman Aloe Veraa (jota käytän kuuriluontoisesti vain sen litran pullon loppuun). Joku sanoi täällä että varsinki EPA-E ja jättihelokkiöljykapselit yhdessä auttais. Onko mulla toivoa?? Yleislääkäri määräsi kortisonia suun kautta, joka ei auttanut yhtään. Mulla oli punajäkälää jo 7 vuotta sitten, mutta jaloissa jotka tosiaan kutisi kovasti, ja joita hoidettiin valohoidoilla ja ne parani sitten yhtäkkiä, vaikka aluksi vaikutti, että valohoito ei auta mitenkää. Kesti silloin ehkä vaan n 1-2kk se vaiva. Eikä ole uusiutunut sen jälkeen. Mulla oli silloin sellainen stressielämänvaihe, mutta tämä tuttavuus suussa tuntuu ehkä vielä ikävämmältäkin.

        Hei!
        Jäkälä on minullakin suussa, ollut toista vuotta.
        Onko kukaan saanut PUVA hoitoa suuhun.
        Jonkun artikkelin mukaan siitä olisi apua.


    • onnellinen parantunut

      Itselläni vaivasi punajäkälä vuosia, nilkat verillä raapimisesta tuon tuosta, suu juovia täynnä. Yleislääkärit voimattomia, kortisonia ei muuta.
      Kun alapäähän tuli muutoksia menin sukup.tautien erik. lääk. joka alapään vilkaisun jälkeen katsoi suuhun, ja heti sain diagnoosin "punajäkälä"
      Ja lähetteen testiin että onko suolistossa helikobakteeri, ja olihan siellä, häätöhoito antibiooteilla ja punajäkälä alkoi parantua.

    • puniikki

      Nonni!

      Uusin uhri täällä. Sain eilen diagnoosin ja valohoidot pitäis aloittaa. Nykyinen ihottuma alkoi heinäkuun lopulla ja nyt koko keho kasvoja lukuunottamatta. Sääressä tosin ollut jo toista vuotta ihottuma-alue. Viimesenä nyt tullut hiuspohja ja häpykarvoitusalue. Ei ole kivaa kutina ei. Kortisoni-voide apolar auttanut vähän, nyt vaihdettiin vahvempaan. Kortisoni pillerit ei ole auttaneet. Antihistamiinit ei liioin. Kyllä tässä elämän laatu on romahtanut, kun yöt valvoo raapimassa, lähihoitajan työtä en ole voinut tehdä, käsien takia ja opiskelusta ei meinaa tulla kutinan vuoksi mitään. Lapsetkin ihmettelee ja pelkää, mikä sillä äidillä on. Mutta sisulla mennään eteenpäin ja periksi ei anneta, eikös.

      Onpa kiva kun täältä heti sain useita neuvoja, joita voin alkaa kokeilemaan!

      Ja voimia kaikille kohtalotovereille!

      • iisi biisi

        Minäkin sairastuin vuoden alussa. Sain myös valohoitoa 29 krt, kortisonvoidetta ja sairaslomaa. Vaikean talven jälkeen (ongelmia) sain myös rahoittavaa lääkettä. Otin sen verran kun sai luonnonaurinkoa. Myös olin kaulasta alaspäin ihottumassa. Helpotus alkoi jo kesällä, mutta jäljet ovat edelleen, kylläkin pikkuhiljaa himmenevät.
        Ota nyt vaan iisisti ja hae vaikka sairaslomaa. Hoida itseäsi henkisesti ja fyysisesti.
        Kyllä se siitä paranee!


      • Puniikki
        iisi biisi kirjoitti:

        Minäkin sairastuin vuoden alussa. Sain myös valohoitoa 29 krt, kortisonvoidetta ja sairaslomaa. Vaikean talven jälkeen (ongelmia) sain myös rahoittavaa lääkettä. Otin sen verran kun sai luonnonaurinkoa. Myös olin kaulasta alaspäin ihottumassa. Helpotus alkoi jo kesällä, mutta jäljet ovat edelleen, kylläkin pikkuhiljaa himmenevät.
        Ota nyt vaan iisisti ja hae vaikka sairaslomaa. Hoida itseäsi henkisesti ja fyysisesti.
        Kyllä se siitä paranee!

        Yritetään!

        Suht rennosti nyt ollukki, työtön opiskelija. Saisin sairaslomaakin, mutta kun olin aiemmin pätkäkeikkatyöläinen en sais kummostakaan sairaspäivärahaa käsittääkseni. Välillä epätoivo iskee. Kesällä oli aika haipakkaa. Ihottuma on vähän paranemaan päin ollut, ilman mitään merkittävää syytä. Toivotaan että suunta pysyy.

        Voimia sinne kanssa!


      • kuun kiertolainen

        täytyy ihmetellä suuresti miksei ihmisen isoimman elimen sairauksia ole tarpeeksi tutkittu, koska esim. punajäkäläihottuman aiheuttajaa ei ammattitaitoisemmatkaan(esim. ihotautilääkärit) ole vielä löytäneet ? En tiedä onko tätä muualla euroopassa. Joku yhteinen tekijähän yleensä sairastuneilla on, vai ?


      • Kynnet sälöillä
        kuun kiertolainen kirjoitti:

        täytyy ihmetellä suuresti miksei ihmisen isoimman elimen sairauksia ole tarpeeksi tutkittu, koska esim. punajäkäläihottuman aiheuttajaa ei ammattitaitoisemmatkaan(esim. ihotautilääkärit) ole vielä löytäneet ? En tiedä onko tätä muualla euroopassa. Joku yhteinen tekijähän yleensä sairastuneilla on, vai ?

        harmittaa kun jäkälä on iskenyt myös kynsiin. Onko kellään vastaavaa ja mitä olette tehneet kun kynnet alkaa "jäkälöityä"?

        Jostain luin että kynnet ovat pilalla lopullisesti vaikka ihottuma paranesikin.
        Eipä kesällä ilkeä kulkea sandaalit jalassa kun varpaiden kynnet ovat karmean näköiset.
        Pitääkö jatkuvasti juosta jalkahoitajalla irrottamassa kynsiään kun ne aina kasvavat saman näköisinä uudelleen?


      • M. Olenius
        Kynnet sälöillä kirjoitti:

        harmittaa kun jäkälä on iskenyt myös kynsiin. Onko kellään vastaavaa ja mitä olette tehneet kun kynnet alkaa "jäkälöityä"?

        Jostain luin että kynnet ovat pilalla lopullisesti vaikka ihottuma paranesikin.
        Eipä kesällä ilkeä kulkea sandaalit jalassa kun varpaiden kynnet ovat karmean näköiset.
        Pitääkö jatkuvasti juosta jalkahoitajalla irrottamassa kynsiään kun ne aina kasvavat saman näköisinä uudelleen?

        Hei vaan kaikki
        Ovatko kaikki parantuneet vuoden 2009 aikana, kun tammikuun-09 jälkeen ei ole kukaan kirjoittanut?
        Olen 50v. nainen kaikkine tähän ikään liittyvine vaivoineen...Tämäkinkö liittyy ikään?!?
        Hämmästyin todella, kun luin, vasta nyt ekaa kertaa tätä keskustelupalstaa punajäkälästä.
        Järkyttävää, miten yleistä tämä on ja kuinka tähän ei ole loydetty tehokasta hoitoa vieläkään.
        Minulla on ollut jäkälää suussa jo kohta kolmen vuoden ajan. Se alkoi todennäköisesti stressistä, kun äitinä jännitin pitkälle reppureissulle lähteneen lapseni selviytymistä Kaakkois Aasiassa. Lapsi selvisi, mutta minulla punajäkälä on rehoittanut poskien limakalvoilla ja kielessä tosi ärhäkkän siitä lähtien.
        Vähemmän kipeitä aikoja on ollut todella vähän ja aina tulee vahingossa syötyä jotain sellaista, mikä sitten räväyttää suun järkyttävän kipeäksi.
        Tottakai sitä on väkisinkin jo huomannut, mitkä ruoat eivät enää sovi ruokavalioon, mutta nykyisin taitaa vaan aina löytyä jokin uusi laji, mikä ei enää sovikkaan.
        Olen syönyt pidempiä aikoja esim.kasvissosekeittoja, puuroja, vellejä, haaleina, koska suu ei siedä kuumaa sekä esim.hedelmäsmootheja, piimää, jogutteja yms. Tuttua teille varmasti, jotka itse sairastatte tätä suun limakalvoilla.
        Kaikki kortisonikuurit on käyty läpi ja hiivalääkekuurit, koska minulle ainakin hyökkää vielä hiiva suuhun tosi usein, kun vereslihalla olevat limakalvot ovat sille niin otollinen kasvupaikka.
        Pelkään itsekin aika-ajoin, että se muuttuu pahanlaatuiseksi ja sehän vaan lisää stressiä. Kamala kierre!

        Odotan juuri uutta reseptiä apteekkiin ns. nelos geeliä, joka on vahva kortisonigeeli. Sitä käytän sitten viikon ajan ja sen jälkeen kuulema kuuden viikon kuuri hiivalääkettä (mycostatin) sekä samanaikaisesti Triamsinoloniasetonidi 0,1% purskuteltavaa kortisoni -liuosta. Saa nähdä saanko minkäänlaista apua. Toivon todellakin sitä. Olen aika ajoin käyttänyt tätä purskuteltavaa liuosta pelkästään, aamuin illoin, kuuriluontoisesti ja siitä on kyllä ollut jonkinverran apua. Ainakin kuurin keston ajan. Olen jatkuvassa seurannassa limakalvospesialistilla ja yhdet koepalat on otettu sairauden alussa poskista. Kielestä en uskalla edes ajatella, kuinka kivuliasta olisi koepalojen otto.....Vaikka sekin on varmasti pian edessä.
        On tämä todella kamala sairaus. varmasti myös niillä joilla tämä on iholla.
        Suun limakalvoilla, ainakin minulla tämäon myös kiusallisuutensa lisäksi TODELLA KIVULIAS.

        Antakaa tulla kohtalontoverit uusia vinkkejä olon helpottamiseen. Kaikki vinkit ovat enemmän kuin tervetulleita. Jaksamista teille kaikille muillekin ja toivossa on hyvä elää, että joskus saisimme kunnon hoidon ja avun sairauteemme.
        Manno


      • M. Olenius
        M. Olenius kirjoitti:

        Hei vaan kaikki
        Ovatko kaikki parantuneet vuoden 2009 aikana, kun tammikuun-09 jälkeen ei ole kukaan kirjoittanut?
        Olen 50v. nainen kaikkine tähän ikään liittyvine vaivoineen...Tämäkinkö liittyy ikään?!?
        Hämmästyin todella, kun luin, vasta nyt ekaa kertaa tätä keskustelupalstaa punajäkälästä.
        Järkyttävää, miten yleistä tämä on ja kuinka tähän ei ole loydetty tehokasta hoitoa vieläkään.
        Minulla on ollut jäkälää suussa jo kohta kolmen vuoden ajan. Se alkoi todennäköisesti stressistä, kun äitinä jännitin pitkälle reppureissulle lähteneen lapseni selviytymistä Kaakkois Aasiassa. Lapsi selvisi, mutta minulla punajäkälä on rehoittanut poskien limakalvoilla ja kielessä tosi ärhäkkän siitä lähtien.
        Vähemmän kipeitä aikoja on ollut todella vähän ja aina tulee vahingossa syötyä jotain sellaista, mikä sitten räväyttää suun järkyttävän kipeäksi.
        Tottakai sitä on väkisinkin jo huomannut, mitkä ruoat eivät enää sovi ruokavalioon, mutta nykyisin taitaa vaan aina löytyä jokin uusi laji, mikä ei enää sovikkaan.
        Olen syönyt pidempiä aikoja esim.kasvissosekeittoja, puuroja, vellejä, haaleina, koska suu ei siedä kuumaa sekä esim.hedelmäsmootheja, piimää, jogutteja yms. Tuttua teille varmasti, jotka itse sairastatte tätä suun limakalvoilla.
        Kaikki kortisonikuurit on käyty läpi ja hiivalääkekuurit, koska minulle ainakin hyökkää vielä hiiva suuhun tosi usein, kun vereslihalla olevat limakalvot ovat sille niin otollinen kasvupaikka.
        Pelkään itsekin aika-ajoin, että se muuttuu pahanlaatuiseksi ja sehän vaan lisää stressiä. Kamala kierre!

        Odotan juuri uutta reseptiä apteekkiin ns. nelos geeliä, joka on vahva kortisonigeeli. Sitä käytän sitten viikon ajan ja sen jälkeen kuulema kuuden viikon kuuri hiivalääkettä (mycostatin) sekä samanaikaisesti Triamsinoloniasetonidi 0,1% purskuteltavaa kortisoni -liuosta. Saa nähdä saanko minkäänlaista apua. Toivon todellakin sitä. Olen aika ajoin käyttänyt tätä purskuteltavaa liuosta pelkästään, aamuin illoin, kuuriluontoisesti ja siitä on kyllä ollut jonkinverran apua. Ainakin kuurin keston ajan. Olen jatkuvassa seurannassa limakalvospesialistilla ja yhdet koepalat on otettu sairauden alussa poskista. Kielestä en uskalla edes ajatella, kuinka kivuliasta olisi koepalojen otto.....Vaikka sekin on varmasti pian edessä.
        On tämä todella kamala sairaus. varmasti myös niillä joilla tämä on iholla.
        Suun limakalvoilla, ainakin minulla tämäon myös kiusallisuutensa lisäksi TODELLA KIVULIAS.

        Antakaa tulla kohtalontoverit uusia vinkkejä olon helpottamiseen. Kaikki vinkit ovat enemmän kuin tervetulleita. Jaksamista teille kaikille muillekin ja toivossa on hyvä elää, että joskus saisimme kunnon hoidon ja avun sairauteemme.
        Manno

        Ai, niin.. Minun täytyy myös alkaa noudattaa mahd. vähä hiilihydraattista ruokavaliota, koska hiiva hyökkää niin helposti suun punajäkälän kimppuun ja hiilihydraattipitoinen ruoka ruokkii hiivan kasvua voimakkaasti.
        Tutkituttakaa ihmeessä myös hiiva tilanteenne. Pumpulitikulla näyte limakalvoita. Hiiva saattaa pitää jäkälää paljon normaalia ärhakkäämpänä.
        Ilmoittelen tuloksista, jahka olen kuureista selvinnyt.
        Manno


      • jj
        M. Olenius kirjoitti:

        Ai, niin.. Minun täytyy myös alkaa noudattaa mahd. vähä hiilihydraattista ruokavaliota, koska hiiva hyökkää niin helposti suun punajäkälän kimppuun ja hiilihydraattipitoinen ruoka ruokkii hiivan kasvua voimakkaasti.
        Tutkituttakaa ihmeessä myös hiiva tilanteenne. Pumpulitikulla näyte limakalvoita. Hiiva saattaa pitää jäkälää paljon normaalia ärhakkäämpänä.
        Ilmoittelen tuloksista, jahka olen kuureista selvinnyt.
        Manno

        Stressistä se alko mulla, eli työttömyys.

        Hävisi osin, vähän jäi nilkkaan. Kutiaa paljon, jos ei raavi häviää!


      • jäkäläinen
        jj kirjoitti:

        Stressistä se alko mulla, eli työttömyys.

        Hävisi osin, vähän jäi nilkkaan. Kutiaa paljon, jos ei raavi häviää!

        Punajäkälä suussa hallinnassa, nyt noussut nilkaan pari violetin punaista läiskää. Kenkä hankas ensin nilkkaa kohdalta, johon sitten ilmestyi läikkä. Kohta nousi viereen toinen samanmoinen. Kortisonia olen sivellyt, ei paljon auta. Mihinkähän asti pitäisi odottaa vaikutusta?
        Suuhun (poskessa) ilmantunut joku sininen viiru, niin kuin pieni suonikohju (ehkä olen puraissut poskea). Ollut aika kauan muuttumattomana. Onko kellään sellaista? Häviääkö itsestään vai pitääkö tehdä jotain? Liittyykö punajäkälään?


      • sinnikäs sissi
        jäkäläinen kirjoitti:

        Punajäkälä suussa hallinnassa, nyt noussut nilkaan pari violetin punaista läiskää. Kenkä hankas ensin nilkkaa kohdalta, johon sitten ilmestyi läikkä. Kohta nousi viereen toinen samanmoinen. Kortisonia olen sivellyt, ei paljon auta. Mihinkähän asti pitäisi odottaa vaikutusta?
        Suuhun (poskessa) ilmantunut joku sininen viiru, niin kuin pieni suonikohju (ehkä olen puraissut poskea). Ollut aika kauan muuttumattomana. Onko kellään sellaista? Häviääkö itsestään vai pitääkö tehdä jotain? Liittyykö punajäkälään?

        ihotautipkl:lta. Jaloissa oleva tosi kamalassa kunnossa ollut ja tulehtunut punajäkälä parani kuukauden OKKLUUSIOHOIDOLLA: kerran viikossa joka ainoan läntin päälle vahvaa Dermovat-liuosta ja päälle Duoderm thin, jonka kanssa voi käydä suihkussa yms. Uusi Dermovat Duoderm viikon kuluttua ja neljässä viikossa ihosta tuli tasainen, osa läiskistä jäi näkyviin ärhäkän punaisina arpina, osa on lähes näkymättömiä. Ja kutina katosi heti kun laittoi Duodermin päälle...Olen tosi kiitollinen! Kiitos myös noista monista vinkeistä. Muistin yhtäkkiä, että lopetin helkokiöljyn v. 2006 ja sen jälkeen oireet pahenivat. yhteensä tämä episodi on kestänyt n 10 v, aikaisemmat ovat olleet lyhyitä ja parantuneet.

        Genitaalialueella nyt vahva kortisonihoito menossa. Toivon parasta.

        Tsemppiä kaikille. Jokainen tämän sairauden kanssa tappeleva ansaitsee suuren voimahalin...


      • "Apua saanut"
        sinnikäs sissi kirjoitti:

        ihotautipkl:lta. Jaloissa oleva tosi kamalassa kunnossa ollut ja tulehtunut punajäkälä parani kuukauden OKKLUUSIOHOIDOLLA: kerran viikossa joka ainoan läntin päälle vahvaa Dermovat-liuosta ja päälle Duoderm thin, jonka kanssa voi käydä suihkussa yms. Uusi Dermovat Duoderm viikon kuluttua ja neljässä viikossa ihosta tuli tasainen, osa läiskistä jäi näkyviin ärhäkän punaisina arpina, osa on lähes näkymättömiä. Ja kutina katosi heti kun laittoi Duodermin päälle...Olen tosi kiitollinen! Kiitos myös noista monista vinkeistä. Muistin yhtäkkiä, että lopetin helkokiöljyn v. 2006 ja sen jälkeen oireet pahenivat. yhteensä tämä episodi on kestänyt n 10 v, aikaisemmat ovat olleet lyhyitä ja parantuneet.

        Genitaalialueella nyt vahva kortisonihoito menossa. Toivon parasta.

        Tsemppiä kaikille. Jokainen tämän sairauden kanssa tappeleva ansaitsee suuren voimahalin...

        Hei kaikille kohtalotovereille!

        Kysykääpä lääkäreiltänne tablettihoitoa punajäkälään. Itse olin lääkekokeilussa
        joitakin vuosia sitten. Kärsin punajäkälästä koko vartalolla, mutta ei suussa.
        Kortisonivoiteista ei ollut apua.
        Punajäkälä todettiin ottamalla koepala.
        Lääkekuuri tehosi ja ihottuma parani. Lääke on tietääkseni jo saavavilla lääkärin
        kirjoittamalla reseptillä. Ja lääke on siis Metronidazol. Maksa-arvoja minulla
        seurattiin kokeilun aikana, mutta ei ollut mitään poikkeavaa. Olo oli tosi
        helpottunut, kun kutina loppui ja arpiakaan ei kovin paljoa jäänyt.


      • ManSad
        "Apua saanut" kirjoitti:

        Hei kaikille kohtalotovereille!

        Kysykääpä lääkäreiltänne tablettihoitoa punajäkälään. Itse olin lääkekokeilussa
        joitakin vuosia sitten. Kärsin punajäkälästä koko vartalolla, mutta ei suussa.
        Kortisonivoiteista ei ollut apua.
        Punajäkälä todettiin ottamalla koepala.
        Lääkekuuri tehosi ja ihottuma parani. Lääke on tietääkseni jo saavavilla lääkärin
        kirjoittamalla reseptillä. Ja lääke on siis Metronidazol. Maksa-arvoja minulla
        seurattiin kokeilun aikana, mutta ei ollut mitään poikkeavaa. Olo oli tosi
        helpottunut, kun kutina loppui ja arpiakaan ei kovin paljoa jäänyt.

        Moi,

        Olen 32 v mies ja minulla todettiin kolmen eri ihotautilääkärin käynnin jälkeen punajäkälä hiuspohjassa eilen. On ärhäkkä ja hiuksia on lähtenyt ja pälvikaljuuntumista jo tullut. Tässä näitä kirjoituksia lukiessa olen tajunnut, että mulla on ollut rinnan ja kylkien alueella tätä samaa aiemmin, mutta jäljellä on enää kuivat arvet. Sain hiuspohjaan vahvaa kortisonivoidetta, ja lääkäri puhui lääkekuurin aloittamisesta parin kuukauden kuluttua, jos voide ei auta. Pelkään, että siinä vaiheessa on jo lähtenyt vielä enemmän hiuksia.. Lääkäri kertoi, että jos hiuspohja arpeutuu punajäkälän seurauksena, niin kaljut kohdat ovat pysyviä, mutta sanoi ettei vielä kannata menettää toivoa. Onko kenelläkään kokemuksia punajäkälästä hiuspohjassa ja onko kaljut alueet olleet pysyviä?? Olisin tosi kiitollinen kokemuksista. Olen jo harkinnut kirurgista hiustensiirtoa, jos hiukset ei palaudu. Sitä en sitten tiedä, kestääkö siirretyt hiukset jos tauti uusiutuu. Olen menossa keskustelemaan professori Nordströmin sairaalaan tästä hiustensiirrosta parin viikon päästä.


      • ikistressaaja
        ManSad kirjoitti:

        Moi,

        Olen 32 v mies ja minulla todettiin kolmen eri ihotautilääkärin käynnin jälkeen punajäkälä hiuspohjassa eilen. On ärhäkkä ja hiuksia on lähtenyt ja pälvikaljuuntumista jo tullut. Tässä näitä kirjoituksia lukiessa olen tajunnut, että mulla on ollut rinnan ja kylkien alueella tätä samaa aiemmin, mutta jäljellä on enää kuivat arvet. Sain hiuspohjaan vahvaa kortisonivoidetta, ja lääkäri puhui lääkekuurin aloittamisesta parin kuukauden kuluttua, jos voide ei auta. Pelkään, että siinä vaiheessa on jo lähtenyt vielä enemmän hiuksia.. Lääkäri kertoi, että jos hiuspohja arpeutuu punajäkälän seurauksena, niin kaljut kohdat ovat pysyviä, mutta sanoi ettei vielä kannata menettää toivoa. Onko kenelläkään kokemuksia punajäkälästä hiuspohjassa ja onko kaljut alueet olleet pysyviä?? Olisin tosi kiitollinen kokemuksista. Olen jo harkinnut kirurgista hiustensiirtoa, jos hiukset ei palaudu. Sitä en sitten tiedä, kestääkö siirretyt hiukset jos tauti uusiutuu. Olen menossa keskustelemaan professori Nordströmin sairaalaan tästä hiustensiirrosta parin viikon päästä.

        Minulla on ollut punajäkälä ensin suussa vuodesta 2005 ja sitten päänahassa vuodesta
        2008. Elocon, Dermovat, Clobex-shampoo ja nyt Neotigason ja Protopic ovat olleet ja
        ovat hoitoina. Homeopaatti-erikoishammaslääkäriltä sain kolmenlaisia homeopaattisia
        lääkkeitä pieninä rakeina. Minulla on päänahassa 2 isohkoa pälvipaikkaa ja useita sormen-
        pään kokoisia. Paljaat kohdat ovat arpeutuneita eikä niihin kasva enää hiuksia. Olen
        vielä pärjännyt omilla hiuksilla peittäen, mutta minulla on myös peruukki jo hankittuna.
        Nyt kun olen tammikuusta asti syönyt joka toinen päivä Neotigasonia on tilanne sekä
        suussa että päänahassa hiukan helpottunut. Saan suuni aukaistua paremmin eikä kirvelyä
        ole enää paljoa ollut. Päänahka kutiaa aikamoisesti, mutta helpottuu, kun pesen Clobexilla. Elocon ja Dermovat eivät ole juuri auttaneet. Minä olen jo vanhuuseläkkeellä
        ja Neotigason on kallis lääke eikä siitä saa Kela-korvausta. Lisäksi sitä ei voi määrätä, jos
        haluaa tulla raskaaksi tai on jo raskaana. Ikävä tauti tämä on ja toivoisi jo löytyvän sel-
        lainen lääke, joka todella poistaisi sen. Minuakin pelottaa suun tilanteen muuttuminen
        pahanlaatuiseksi. 2 kertaa on koepala otettu.
        Tsemppiä kaikille kohtakotovereille!


      • Ziak
        ikistressaaja kirjoitti:

        Minulla on ollut punajäkälä ensin suussa vuodesta 2005 ja sitten päänahassa vuodesta
        2008. Elocon, Dermovat, Clobex-shampoo ja nyt Neotigason ja Protopic ovat olleet ja
        ovat hoitoina. Homeopaatti-erikoishammaslääkäriltä sain kolmenlaisia homeopaattisia
        lääkkeitä pieninä rakeina. Minulla on päänahassa 2 isohkoa pälvipaikkaa ja useita sormen-
        pään kokoisia. Paljaat kohdat ovat arpeutuneita eikä niihin kasva enää hiuksia. Olen
        vielä pärjännyt omilla hiuksilla peittäen, mutta minulla on myös peruukki jo hankittuna.
        Nyt kun olen tammikuusta asti syönyt joka toinen päivä Neotigasonia on tilanne sekä
        suussa että päänahassa hiukan helpottunut. Saan suuni aukaistua paremmin eikä kirvelyä
        ole enää paljoa ollut. Päänahka kutiaa aikamoisesti, mutta helpottuu, kun pesen Clobexilla. Elocon ja Dermovat eivät ole juuri auttaneet. Minä olen jo vanhuuseläkkeellä
        ja Neotigason on kallis lääke eikä siitä saa Kela-korvausta. Lisäksi sitä ei voi määrätä, jos
        haluaa tulla raskaaksi tai on jo raskaana. Ikävä tauti tämä on ja toivoisi jo löytyvän sel-
        lainen lääke, joka todella poistaisi sen. Minuakin pelottaa suun tilanteen muuttuminen
        pahanlaatuiseksi. 2 kertaa on koepala otettu.
        Tsemppiä kaikille kohtakotovereille!

        olipa mahtava viestiketju.. mulla on jo A4 täynnä vinkkejä mitä konsteja meinaan kokeilla;)
        itsellä ihottuma tullut ja mennyt pari vuotta lapsen sairastumisen jälkeen, mutta avioeron jälkeen ei lähde enää millään. meinasinkin että on avioliittoallergiaa, mutta koepaloista sain juuri tiedon että punajäkälää on. nyt ties kuinka mones tuubi eri kortisonia ja kutisee vaan lisää. jalat ja kädet ihan kauttaaltaan jäkälöitynyt.
        itse olen tyttäreni epilepsian saanut kuriin vaihtoehtohoitojen avulla, joten eiköhän sitä lähdetä nyt ensimmäisenä luontaistuotekauppaan tällä kertaa itse asiakkaana! tsemppiä kaikille.. ihanan kamalaa nähdä kuinka paljon meitä on :/ kohta tulee onneksi kesä ja aurinko! minulla myös tämä aurinkoihottuma lisäksi minkä jo joku mainitsi, eli sitä ihottuman vaihto kuuria en kokeile:D nyt suolaetikkaveden keittoon!


      • sinnikäs sissi
        sinnikäs sissi kirjoitti:

        ihotautipkl:lta. Jaloissa oleva tosi kamalassa kunnossa ollut ja tulehtunut punajäkälä parani kuukauden OKKLUUSIOHOIDOLLA: kerran viikossa joka ainoan läntin päälle vahvaa Dermovat-liuosta ja päälle Duoderm thin, jonka kanssa voi käydä suihkussa yms. Uusi Dermovat Duoderm viikon kuluttua ja neljässä viikossa ihosta tuli tasainen, osa läiskistä jäi näkyviin ärhäkän punaisina arpina, osa on lähes näkymättömiä. Ja kutina katosi heti kun laittoi Duodermin päälle...Olen tosi kiitollinen! Kiitos myös noista monista vinkeistä. Muistin yhtäkkiä, että lopetin helkokiöljyn v. 2006 ja sen jälkeen oireet pahenivat. yhteensä tämä episodi on kestänyt n 10 v, aikaisemmat ovat olleet lyhyitä ja parantuneet.

        Genitaalialueella nyt vahva kortisonihoito menossa. Toivon parasta.

        Tsemppiä kaikille. Jokainen tämän sairauden kanssa tappeleva ansaitsee suuren voimahalin...

        Sinnikäs sissi täällä taas. Kortisonihoito (paikallinen) on auttanut. Jaloissa ilmenee aina välillä oireita, mutta okkluusiohoidolla (Dermovat liuos ja päälle Compeed tai Duoderm viikoksi) ne asettuvat. Genitaalialueen oireet pysyvät kurissa tarvittaessa käytettävällä kortisonikuurilla.


      • TVkk
        ikistressaaja kirjoitti:

        Minulla on ollut punajäkälä ensin suussa vuodesta 2005 ja sitten päänahassa vuodesta
        2008. Elocon, Dermovat, Clobex-shampoo ja nyt Neotigason ja Protopic ovat olleet ja
        ovat hoitoina. Homeopaatti-erikoishammaslääkäriltä sain kolmenlaisia homeopaattisia
        lääkkeitä pieninä rakeina. Minulla on päänahassa 2 isohkoa pälvipaikkaa ja useita sormen-
        pään kokoisia. Paljaat kohdat ovat arpeutuneita eikä niihin kasva enää hiuksia. Olen
        vielä pärjännyt omilla hiuksilla peittäen, mutta minulla on myös peruukki jo hankittuna.
        Nyt kun olen tammikuusta asti syönyt joka toinen päivä Neotigasonia on tilanne sekä
        suussa että päänahassa hiukan helpottunut. Saan suuni aukaistua paremmin eikä kirvelyä
        ole enää paljoa ollut. Päänahka kutiaa aikamoisesti, mutta helpottuu, kun pesen Clobexilla. Elocon ja Dermovat eivät ole juuri auttaneet. Minä olen jo vanhuuseläkkeellä
        ja Neotigason on kallis lääke eikä siitä saa Kela-korvausta. Lisäksi sitä ei voi määrätä, jos
        haluaa tulla raskaaksi tai on jo raskaana. Ikävä tauti tämä on ja toivoisi jo löytyvän sel-
        lainen lääke, joka todella poistaisi sen. Minuakin pelottaa suun tilanteen muuttuminen
        pahanlaatuiseksi. 2 kertaa on koepala otettu.
        Tsemppiä kaikille kohtakotovereille!

        Itselläni punajäkälä myös vienyt hiuksia, kaljuja läikkiä nyt jo useampi päälaella.
        Olen myöskin harkinnut ja pohtinut kirurgista hiustensiirtoa - tämä kun on naisihmiselle varsin kurja tilanne - mutta en ole vielä tehnyt asian eteen mitään.
        Olisikin kiva kuulla ManSad, mitä sinulle sanottiin Nordströmin sairaalassa...onnistuisiko ja pysyisikö mahdollinen hiustensiirto?


      • ManSad
        TVkk kirjoitti:

        Itselläni punajäkälä myös vienyt hiuksia, kaljuja läikkiä nyt jo useampi päälaella.
        Olen myöskin harkinnut ja pohtinut kirurgista hiustensiirtoa - tämä kun on naisihmiselle varsin kurja tilanne - mutta en ole vielä tehnyt asian eteen mitään.
        Olisikin kiva kuulla ManSad, mitä sinulle sanottiin Nordströmin sairaalassa...onnistuisiko ja pysyisikö mahdollinen hiustensiirto?

        Nordström sanoi, että ensi pitää saada tauti hoidettua ja sen jälkeen voidaan arvioida hiusten siirron mahdollisuus. Oli tosin enemmän sitä mieltä, että hiusten siirto ei ole välttämättä mahdollinen tai järkevä, koska tauti voi uusia ja silloin kallis hiusten siirto menee hukkaan. Mulla hoitona nyt ollut maaliskuusta neotigason ja vahva sisäinen kortisooni. Sen lisäksi olen laitttanut dermovat scalpia päänahkaan. Välillä luulin jo helpottavan, kun päänahka alkoi olla normaalin oloinen. Sitten ilmeisesti kortisonin laskun yhteydessä tauti taas yltyi ja hiusten lähtö myös. Kesä mennyt pilalle ja stressi hirmuinen. Varmaankaan siksi ei tämä tautikaan helpota. Saattaa mennä viikko, että ei kutise, mutta sitten taas alkaa. Viikko sitten otettiin neotigasonin rinnalle hydrokloridin. Meni neljä päivää, ja tauti levisi rintaan ja selkään. Mulla on vahva epäilys, että aurinko ei sovi mulle tämän taudin kanssa ja epäilen tuon hydrokloridin valoherkkyys sivuvaikutuksen olleen syy. Protopicia suositeltiin viimeeksi päänahkaan, mutta sen laittaminen on ihan mahdotonta hiuspohjaan, kun on sellaista töhnää. Ehkä laitoin sitä sitten liikaa, mutta hiusten laitto esim. töihin on tosi hankalaa, koska töhnä ei kunnolla lähde pesussa pois. Lisäksi protopic aiheuttaa aluksi kutinaa, ja musta tuntuu, että olen kutinalle jo ihan tarpeeksi hysteerinen. Iho -ja allergiasairaalassa kyllä sanottiin, että protopicista on ollut monelle apua. En sitten tiedä, ehkä olisi pitänyt olla sitkeämpi sen käytössä. Kävin muuten myös jututtamassa asiantuntijaa peruukkien ja lisäkkeiden suhteen Suomi Kallio nimisessä firmassa. Oli helpottavaa kuulla, että minkälaiseen tahansa kaljuuntumiseen löytyy luonnollinen ratkaisu joko lisäkkeestä tai kokoperuukista. Peruukki valmistetaan aidoista hiuksista ja suosituin on sporty -peruukki. Sporty -peruukki kiinnitetään niin, että sitä ei edes itse saa otettua pois. Voi urheilla, saunoa, uida ja nukkua kuten aidoilla hiuksillakin. Peruukin pohja on läpikuultavaa materiaalia, joten oma hiuspohja näkyy läpi niin, että hiukset näyttävät läheltäkin katsottuna kuin kasvaisivat omasta päästä. Minua neuvottiin odottamaan, mihin hiustenlähtö päättyy ja sen jälkeen he voivat tarjota parasta ratkaisua. Ja jos tulee akuutti hätä, niin heillä on niin iso varasto esim. tekokuituisia lisäkkeitä, joista saa ensiavun. Peruukin valmistuminen kun kestää n. 3 kk.


      • murmuumeli
        ManSad kirjoitti:

        Nordström sanoi, että ensi pitää saada tauti hoidettua ja sen jälkeen voidaan arvioida hiusten siirron mahdollisuus. Oli tosin enemmän sitä mieltä, että hiusten siirto ei ole välttämättä mahdollinen tai järkevä, koska tauti voi uusia ja silloin kallis hiusten siirto menee hukkaan. Mulla hoitona nyt ollut maaliskuusta neotigason ja vahva sisäinen kortisooni. Sen lisäksi olen laitttanut dermovat scalpia päänahkaan. Välillä luulin jo helpottavan, kun päänahka alkoi olla normaalin oloinen. Sitten ilmeisesti kortisonin laskun yhteydessä tauti taas yltyi ja hiusten lähtö myös. Kesä mennyt pilalle ja stressi hirmuinen. Varmaankaan siksi ei tämä tautikaan helpota. Saattaa mennä viikko, että ei kutise, mutta sitten taas alkaa. Viikko sitten otettiin neotigasonin rinnalle hydrokloridin. Meni neljä päivää, ja tauti levisi rintaan ja selkään. Mulla on vahva epäilys, että aurinko ei sovi mulle tämän taudin kanssa ja epäilen tuon hydrokloridin valoherkkyys sivuvaikutuksen olleen syy. Protopicia suositeltiin viimeeksi päänahkaan, mutta sen laittaminen on ihan mahdotonta hiuspohjaan, kun on sellaista töhnää. Ehkä laitoin sitä sitten liikaa, mutta hiusten laitto esim. töihin on tosi hankalaa, koska töhnä ei kunnolla lähde pesussa pois. Lisäksi protopic aiheuttaa aluksi kutinaa, ja musta tuntuu, että olen kutinalle jo ihan tarpeeksi hysteerinen. Iho -ja allergiasairaalassa kyllä sanottiin, että protopicista on ollut monelle apua. En sitten tiedä, ehkä olisi pitänyt olla sitkeämpi sen käytössä. Kävin muuten myös jututtamassa asiantuntijaa peruukkien ja lisäkkeiden suhteen Suomi Kallio nimisessä firmassa. Oli helpottavaa kuulla, että minkälaiseen tahansa kaljuuntumiseen löytyy luonnollinen ratkaisu joko lisäkkeestä tai kokoperuukista. Peruukki valmistetaan aidoista hiuksista ja suosituin on sporty -peruukki. Sporty -peruukki kiinnitetään niin, että sitä ei edes itse saa otettua pois. Voi urheilla, saunoa, uida ja nukkua kuten aidoilla hiuksillakin. Peruukin pohja on läpikuultavaa materiaalia, joten oma hiuspohja näkyy läpi niin, että hiukset näyttävät läheltäkin katsottuna kuin kasvaisivat omasta päästä. Minua neuvottiin odottamaan, mihin hiustenlähtö päättyy ja sen jälkeen he voivat tarjota parasta ratkaisua. Ja jos tulee akuutti hätä, niin heillä on niin iso varasto esim. tekokuituisia lisäkkeitä, joista saa ensiavun. Peruukin valmistuminen kun kestää n. 3 kk.

        Millaisena punajäkälä päänahassa ilmenee? Itselläni on ollut päänahassa karvatupen tulehduksia/finnintapaisia ja punaisia vuotavia pisteitä, joista on hius irronnut. Lisäksi on ollut kovaa kutinaa, punoitusta ja kuumotusta sekä hilseilyä. Hiuksia lähtee ihan kamalasti ja lähinnä päälaelta, mutta myös muualta. Koepalaa ei ole päänahastani otettu. Voisiko tämä olla punajäkälää?


      • Anneli K
        ikistressaaja kirjoitti:

        Minulla on ollut punajäkälä ensin suussa vuodesta 2005 ja sitten päänahassa vuodesta
        2008. Elocon, Dermovat, Clobex-shampoo ja nyt Neotigason ja Protopic ovat olleet ja
        ovat hoitoina. Homeopaatti-erikoishammaslääkäriltä sain kolmenlaisia homeopaattisia
        lääkkeitä pieninä rakeina. Minulla on päänahassa 2 isohkoa pälvipaikkaa ja useita sormen-
        pään kokoisia. Paljaat kohdat ovat arpeutuneita eikä niihin kasva enää hiuksia. Olen
        vielä pärjännyt omilla hiuksilla peittäen, mutta minulla on myös peruukki jo hankittuna.
        Nyt kun olen tammikuusta asti syönyt joka toinen päivä Neotigasonia on tilanne sekä
        suussa että päänahassa hiukan helpottunut. Saan suuni aukaistua paremmin eikä kirvelyä
        ole enää paljoa ollut. Päänahka kutiaa aikamoisesti, mutta helpottuu, kun pesen Clobexilla. Elocon ja Dermovat eivät ole juuri auttaneet. Minä olen jo vanhuuseläkkeellä
        ja Neotigason on kallis lääke eikä siitä saa Kela-korvausta. Lisäksi sitä ei voi määrätä, jos
        haluaa tulla raskaaksi tai on jo raskaana. Ikävä tauti tämä on ja toivoisi jo löytyvän sel-
        lainen lääke, joka todella poistaisi sen. Minuakin pelottaa suun tilanteen muuttuminen
        pahanlaatuiseksi. 2 kertaa on koepala otettu.
        Tsemppiä kaikille kohtakotovereille!

        Hei! Olen kuullut että suun punajäkälä on parantunut, kun suusta on poistettu kaikki amalgaamipaikat ja vaihdettu paikat muovisiin.


      • Anonyymi
        M. Olenius kirjoitti:

        Hei vaan kaikki
        Ovatko kaikki parantuneet vuoden 2009 aikana, kun tammikuun-09 jälkeen ei ole kukaan kirjoittanut?
        Olen 50v. nainen kaikkine tähän ikään liittyvine vaivoineen...Tämäkinkö liittyy ikään?!?
        Hämmästyin todella, kun luin, vasta nyt ekaa kertaa tätä keskustelupalstaa punajäkälästä.
        Järkyttävää, miten yleistä tämä on ja kuinka tähän ei ole loydetty tehokasta hoitoa vieläkään.
        Minulla on ollut jäkälää suussa jo kohta kolmen vuoden ajan. Se alkoi todennäköisesti stressistä, kun äitinä jännitin pitkälle reppureissulle lähteneen lapseni selviytymistä Kaakkois Aasiassa. Lapsi selvisi, mutta minulla punajäkälä on rehoittanut poskien limakalvoilla ja kielessä tosi ärhäkkän siitä lähtien.
        Vähemmän kipeitä aikoja on ollut todella vähän ja aina tulee vahingossa syötyä jotain sellaista, mikä sitten räväyttää suun järkyttävän kipeäksi.
        Tottakai sitä on väkisinkin jo huomannut, mitkä ruoat eivät enää sovi ruokavalioon, mutta nykyisin taitaa vaan aina löytyä jokin uusi laji, mikä ei enää sovikkaan.
        Olen syönyt pidempiä aikoja esim.kasvissosekeittoja, puuroja, vellejä, haaleina, koska suu ei siedä kuumaa sekä esim.hedelmäsmootheja, piimää, jogutteja yms. Tuttua teille varmasti, jotka itse sairastatte tätä suun limakalvoilla.
        Kaikki kortisonikuurit on käyty läpi ja hiivalääkekuurit, koska minulle ainakin hyökkää vielä hiiva suuhun tosi usein, kun vereslihalla olevat limakalvot ovat sille niin otollinen kasvupaikka.
        Pelkään itsekin aika-ajoin, että se muuttuu pahanlaatuiseksi ja sehän vaan lisää stressiä. Kamala kierre!

        Odotan juuri uutta reseptiä apteekkiin ns. nelos geeliä, joka on vahva kortisonigeeli. Sitä käytän sitten viikon ajan ja sen jälkeen kuulema kuuden viikon kuuri hiivalääkettä (mycostatin) sekä samanaikaisesti Triamsinoloniasetonidi 0,1% purskuteltavaa kortisoni -liuosta. Saa nähdä saanko minkäänlaista apua. Toivon todellakin sitä. Olen aika ajoin käyttänyt tätä purskuteltavaa liuosta pelkästään, aamuin illoin, kuuriluontoisesti ja siitä on kyllä ollut jonkinverran apua. Ainakin kuurin keston ajan. Olen jatkuvassa seurannassa limakalvospesialistilla ja yhdet koepalat on otettu sairauden alussa poskista. Kielestä en uskalla edes ajatella, kuinka kivuliasta olisi koepalojen otto.....Vaikka sekin on varmasti pian edessä.
        On tämä todella kamala sairaus. varmasti myös niillä joilla tämä on iholla.
        Suun limakalvoilla, ainakin minulla tämäon myös kiusallisuutensa lisäksi TODELLA KIVULIAS.

        Antakaa tulla kohtalontoverit uusia vinkkejä olon helpottamiseen. Kaikki vinkit ovat enemmän kuin tervetulleita. Jaksamista teille kaikille muillekin ja toivossa on hyvä elää, että joskus saisimme kunnon hoidon ja avun sairauteemme.
        Manno

        Minua tressasi myös ennen Koronaa lapseni matkustelut mm. ekaa kertaa Nykissä ja ypö yksin. Useimmiten kuitenkin on ollut joku kaveri mukana. Nyt on äidillä helpompaa kun on rajat kiinni ;).
        Punajäkälää suussa yleensä oireettomana kuitenkin. Välillä on muutaman pöivän jakso että syöminen sattuu mutta ne menee ohi onneksi.
        Genitaaleissa sama juttu. Pissaaminen kirvelee kamaa. Menee onneksi sekin ohi parissa päivässä mutta uusii taas jonkun kuukauden kuluttua.
        Kahdella veljelläni on myös punajäkälä ja isälläni oli. Perinnöllistä luulisin.
        Pari laikkua oli vuoden ajan sääressä. Tutkittiin ja todettiin tulehdukselliseksi punajäkläksi. Meni heti kortisonilla ja takaisin ei ole tullut.


      • Anonyymi
        Anneli K kirjoitti:

        Hei! Olen kuullut että suun punajäkälä on parantunut, kun suusta on poistettu kaikki amalgaamipaikat ja vaihdettu paikat muovisiin.

        Minäkin kuulin tämän yhdeltä rouvalta mutta tiedä häntä juksasiko.


    • vilivaltteri

      Hei vaan.Voin sanoa että ottaisin 100 kertaa ennemmin sen punajäkälän nilkkoihin.Minulla on nyt ollut vuoden se alapäässä ja jossain vaiheessa ilmeisesti 2000 luvun alussa se oli 3 vuotta.voin sanoa,että elämä ei tunnu oikein elämisen arvoiselta välillä.Varsinkin kun olen naimisissa ja vasta olemme olleet 3 vuotta.Kyllä seksi on pois laskuista.Iho kuorii alapäästä välillä kunnolla.Nahka lähtee liuskoina ja vuotaa verta.Kovia kortisoni voiteita joudun käyttämään ja niilläkin on omat sivuvaikutuksensa.Ole vain tyytyväinen kun ne ovat siellä vaikka ne ovat tietysti ikävät sinulle.Vaikeinta on se kun kukaan ei tiedä kuinka kauan ne kestää.Minäkin haaveilin toisesta lapsesta,mutta ei tule kysymykseenkään harrastaa seksiä kun limakalvot on aivan vereslihalla.koitetaan jaksaa kumminkin.

      • nainen26v

        Itselläni oli aluksi yksi läikkä käsivarressa, se parani sienivoiteella. No sitten se levisi koko ylävartaloon/taipeisiin. Silloin sain sienilääkkeen tablettihoitona (luultiin sitä vielä sieneksi), joka aiheutti allergisen reaktion,mutta poisti suurimman osan ihottumasta. Käsivarsiin/kämmeniin jäi ihottumaa, johon määrättiin ihottumavoidetta, se ei tepsinyt.
        Kyllästyin työterveysl'ääkärin arvausleikkeihin ja menin yksityiselle joka totesi heti, että se on punajäkälää. Huomasi sitä myös nilkoissa ja suussa lievänä. Ja ettei ole lääkettä ja se poistuu itsestään, kiva kiva! Sitä ihmettelen kun omasta mielestä minulla ei ole ollut stressiä, että mistä tämä nyt puhkesi. Toivottavasti lähtee pois joskus, ei vaan vaikuta kovin hyvältä kun lukee noita juttuja että joillakin ollut monta kymmentä vuotta jo tämä vaiva jne. Itsellä ei onneksi ole pahaa kutinaa eikä vielä haavaumia suussa... Että en tiä tepsiskö jollekkin toiselle tuo suun kautta annettava sienilääke ainakin vähentämään sitä jso laajalti... kuka tietää. Tuota helokkiöljyä vois kokeilla...


    • ÄitiA

      Hei,
      ei tullut ketjussa vastaan kohtalotoveria, eli en tiedä jäkälää olleen kenelläkään lähisuvussa (seborroista ekseemaa kylläkin päänahassa minulla ja isän puolen suvulla - vai olisiko sekin sitten jäkälää..??).

      Pojallani (7v) alkoi ärhäkkä punajäkälä ensimmäistä kertaa 8 kk sitten. Kesti reilun kuukauden. Sitten uusi peräjälkeen parin viikon tauoilla kahdesti kesän mittaan, kestäen aina sen n.kuukauden.Alkaa aina poskien limakalvoilta ja kitalaeltakin pieninä, kivuttomina punaisina näppylöinä ja reilussa viikossa etenee huuliin, jotka vähitellen turpoavat kaksinkertaisiksi. Suu on todella kipeä, parina viimeisimpänä kertana jäkälä on edennyt myös ruokatorveen joksikin päiviksi. On siis todella tekemistä, että keksii niinä päivinä, mitä poika voi syödä - te joilla suun limakalvoilla ollut, osaatte varmaan kuvitella kivun!

      Tautia pidettiin rajuna uusiutuvana herpes simplexinä, kunnes nyt syksyllä puolen vuoden estolääkekuurin ollessa päällä tauti puhkesi taas. Sitten otettiin jo (nukutuksessa) koepalat sekä alkavasta näppylästä, että terveeltä limakalvolta poskesta, ja niiden myötä selvisi punajäkälä - tosin vasta sitten tuli labravastaus, kun tauti oli jo ohi siltä erää.

      Mietin, voisiko pojallani jokin ruoka-aine edesauttaa taudin laukeamista. Pähkinää olen epäillyt, koska sitä on syönyt tosi harvoin, mutta juuri keväällä taisi maistaa ekan kerran suolapähkinöitä. Tiettyjä kirpeitä karkkejakin olen miettinyt. Poika on aina ollut huono syömään herkkuja, joten vaihtoehtoja ei onneksi ole paljon.

      Mutta nyt tänään, joulun jälkeen, mies huomasi että pojan hengitys haiskahtaa taas pahalle, ja kurkistin suuhun: samoja näppylöitä taas! Nyt on pähkinät pois laskuista, mutta konvehteja (ei pähkinäisiä) on syönyt reilummin. Stressaajatapaus kun iästään huolimatta opn, niin sanoi jo vähän ajatelleensa koulun alkua (stressitekijä kuten töiden alku loman jälkeen aikuisillla, vaikka koulussaan viihtyykin).

      Kokeilin nyt illalla antaa RELA-tabletin. Huomenna haen jättihelokkia, toivottavasti niitä voi antaa lapselle?! Kortisonisuihkeet eivät noin pienelle todellakaan ajatuksenakaan innosta, joten yritän nyt kaikkea muuta ensin, vaikka ihotautilääkärille heti huomenna soitankin niin näkee tilanteen ja nyt kun ei vielä arista, voi tutkia paremmin jos tarvetta.

      Tuttavani antoi myös tuon suolavesivinkin (ilman etikkaa), ja olen tehnyt nyt suolaliuosta Saltlife-sivuston ohjeen mukaan ruususuolasta (huom! löysin sitä myös Prismasta 4€/pussi!). Tuota suolaliuosta veteen ja sillä purskuttelu muutaman kerran päivässä, niin ei pääse bakteeritulehdus päälle ja auttaa muutenkin kipuun. Ekoilla kerroilla poika joutui aina myös antibiooteille kun suun tulehdus eteni, suolaliuoksella ne on voitu välttää :)). Annoin tuota liuosta pojalle myös hieman juotavaksi ruokatorven ollessa kipeä, auttoi siihenkin. Se on siis ollut tähän mennessä paras lääke, mutta eipä tässä ole herpesdiagnoosissa muuta vielä ehditty kokeillakaan.

      Vielä kysyisin teiltä joilla on suun limakalvojen punajäkälä:
      Onko sitä teillä myös alapään limakalvoilla ? (pojalla ei ole ainakaan vielä näillä kerroilla ollut kirvelyä virtsatessa tai muutakaan)

      Oletteko huomanneet joidenkin ruoka-aineiden laukaisevan punajäkälän (tälläisen rajun version)?

      Lapsi ei aina hoksaa kaikkea kertoa eikä itse hoksaa kaikkea kysyä.
      Toivotaan paranemista itse kullekin oikein kovasti!

      • Amalgaamiton

        Oiskohan joku 5-6 vuotta sitten kun todettiin suun limakalvoilla punajäkälä. KYS:ssä joku viisas tiesi kokemuksesta, että monet ovat saanet apua siitä kun amalgaamipaikat vaihdetaan muovisiin. Lapsista en tiedä, sillä itse olin tuolloin noin 40V ja tilanne parani paikkojen vaihdolla huomattavasti siedettävälle tasolle.

        No nyt tilanne on taas huonompi, mutta RUOKA-AINEILLA on suuria vaikutuksia. Alla aineita, jotka minun kohdalla pahentavat tilannetta nopeasti, eli jopa välittömästi kirvelee ikeniä ja poskia tai sitten kohta
        - suklaa kirvelee heti ja on ehkä pahin
        - karamellit tulee heti toiseks pahimpana, joko heti tai kohta kirvelee ja kestää jopa useamman vuorokauden
        - tomaatti
        - vahvasti maustettuja ruokia en oikein pysty syömään kun polttelee heti ja pitkään

        Nuo karkit on ehkä eniten yllättäneet. Ei auta etsiä jotain mietoja hedelmänameja, päinvastoin ne voi olla ihan pahimpia. En tiedä mikä aine niissä sitten sen ärsytyksen tekee, mutta aina niitä mieli tekee ja sitten saa katua


      • niip

        Onko parantunnut kokeilen löytää karkkeja kinuskikäy ja kola muut ei


      • Anonyymi

        Mulla alkoi suun punäjäkälkä tosin vähäoireisen yhtenä syksynä kun äidin omenapuu tuotti hyvän sadon. Ne olivat suuria keltaisenvihreitä hapahkoja talviomppuja joita söin syyskuusta helmikuun lopulle. Rakastin niiden makua. Onneksi puu leikattiin ja sen jälkeen on ollut huonompia satovuosia.
        Luulen että tämä laukaisi minun punajäkälkäni. Voihan se olla trsessikin jota en ehkä niin tiedostanu tai edes muista.
        Tällähetkellä suu on kipeä. Ollut jo pari päivää. Menee ohi yleesä viikossa.


    • toinen jäkälä

      HEI ! minulla on toista kertaa punajäkälä edell. oli 8 vuotta sitten.Nyt tämä kesti koko talven,keskittyi pahiten jalkoihin,jalkapohjat aukesivat ,nilkat pahin.Samaa voidetta minäkin sain ja ataraxia joka auttaa .Kutinaan.parhaan avun ehkä sain aqvalan -L voiteesta aamuin illoin ja väliin päivälläkin rasvasin ja minä luulen että ne kuivat jäkäläiset paikat helpottui .Sain oireita suuhunkin mutta nyt menee ohi. Jalat on kaamean näköiset tummien laikkujen peitossa mutta ei anneta sen masentaa kesä on tulossa ja taas tällä kertaa taitaa jäkälä olla selätetty.Tiedän että se taas tulee joskus takas,mutta ei kannata nyt murehtia sitä.

      Kaunista kevättä ja kesää sulle jäkäläinen!

      Toivoo toinen jäkälä

      • Jägäläinen nainen

        Tää on tosi ärhäkkää punajäkälää mulla, nyt oon käynyt 22 kertaa valohoidossa ja koko talven käyttänyt kortisonivoiteita ja mikään ei auta. Hermot menee. Päänahkaan olen käyttänyt Elokon liuosta ja ainakin kutinan se on vienyt ja jalkapohjiin auttanut, mulla on siis koko roppa jäkälän peitossa paitsi kasvot. Ei oo kiva. Kaikki konstit olen hyödyntänyt onko kellään mitään uutta A-PU-VA?


      • avsar
        Jägäläinen nainen kirjoitti:

        Tää on tosi ärhäkkää punajäkälää mulla, nyt oon käynyt 22 kertaa valohoidossa ja koko talven käyttänyt kortisonivoiteita ja mikään ei auta. Hermot menee. Päänahkaan olen käyttänyt Elokon liuosta ja ainakin kutinan se on vienyt ja jalkapohjiin auttanut, mulla on siis koko roppa jäkälän peitossa paitsi kasvot. Ei oo kiva. Kaikki konstit olen hyödyntänyt onko kellään mitään uutta A-PU-VA?

        Valitettavasti en pysty tarjoamaan muuta, kuin vertaistukea. Kaikki kokeilut ovat jotaneet nollatulokseen. Aurinkoloman odotettiin auttavan, mutta tilanne paheni. Kortisonin sanotaan kuormittavan liikaa, joten taukoja pitää olla. Mitä sitten niitten taukojen aikana? Olen kokeillut Physoigel-voidetta ja täytyy todeta, ettei ole minulle ollut hintansa arvoista. Jäkälää on hiuspohjasta nilkkoihin asti ja sietämätön kutina. Nyt ajattelin kokeilla tuota merisuolaetikkavettä. Mitä tahnasa olisin valmis kokeilemaan. Luontaiskauppojen lupaukset ovat liian innokkaita, kun erikoissairaanhoidossa todetaan keinojen vähyys. Lohduksi sanotaan, että yleensä paranee vuodessa-kahdessa. Voi, kun oppisi elämään tämä kanssa. Taitaa olla ainoa apu siinä, että teitää olevan muitakin samoissa kutinoissa ja kivuissa (:


    • jepskfkkddk

      kannattaa käyä antioxidanttiklinikalla ne kattoo kaikki ravintoarvot, d-vitamiini puutos voi aiheuttaa punajäkälää

    • m&k

      Mulla auttoi daivobet niminen voide.. eikä oo sen koommin iho-oireita ollut. Ja stressin/elämäntapojen hallintaa suosittelen opeteltavaks.

    • kukkii kuitenkin

      Hei!
      Olen sairastanut rajun, koko kehon peittävän punajäkälän 2 kertaa välillä 3 oireetonta vuotta. Eka kerralla aloitetiin kortisoonilla, ulkoisesti ja sisäisesti, ei mitään apua. Kun jalkapohjia peittivät 20 centin kolikon kokoiset rakkulat, jouduin ihotautiosastolle, jossa aloitettiin puva-hoidot, niitä jatkettiin 35 kertaa lopputulos ei mitään vaikutusta. Sen jälkeen aloitettiin solunsalpaajahoito, Sandimum jota kesti 8 viikkoa. Sen jälkeen ihottuma katosi, vain hiukan tummia läiskiä jäi iholle. Kun tauti nyt uusiutui, aloitettiin solunsalpaaja heti, ja kuukauden kuluttua ihottuma poissa. Ainakin itselläni taudin ilmenemiseen selkeä stressi yhteys, lähiomaisen kuolema, työttömyys yms. Toivon parasta mahdollista vointia kaikille tämän taudin kanssa kamppaileville, kaikki hyvät neuvot ovat tarpeellisia.

      • Lyyli 33

        Olitko sairaalassa ja kuinka kauan osastolla ?


    • jäkäläporo

      hei,
      minulla oli punajäkälää säärissä ,välillä vereslihalla , sitten tuli myös päänahkaan , vaan eipä oo enää . Vuosi sitten ,aloin syömään D-vitamiinia 250mg päivässä .
      tilaan sitä Iherb:stä jenkeistä .,että näin minulla :)

    • Lyyli33

      Hei! Minulla alkoi tämä ihottuma kierre tuossa keväällä. Ensin tuli pienen pieniä näppyjä ,jotka kesän aikana levisivät joka paikkaan. Hoidettiin ensi märkärupena , koska olin käynyt uimahallissa. Sen käynnin jälkeen alkoi ilmetä näitä näppyjä. Söin kolmet antibiottikuurit ,jotka eivät auttaneet yhtään . Viimmen sain lähetteen ihotautien poliklinikalle. Siellä todettiin että kyseessä on punajäkälä. Hoitona 15 kertaa valohoitoa ja Bemetson 0,1% voidetta. Toivotaan että auttavat.

    • Rouva punajäkälä

      Hei, minulla on varmaan parikymmentä vuotta ollut kyynärpäässä atooppinen läntti, joka on parantunut lyhyellä kortisonikuurilla. Viime talvenapa ei enää parantunutkaan vaan tummui mustelman näköiseksi. Kun sääristä selän yläosaan alkoi ilmestyä suuri määrä kesällä kutiaviä näppyjä, joita ensin luulin syyhyksi, menin lääkäriin. Ensimmäinen lääkäri oletti, että olisin saanut jonkun ihoinfektion itikanpuremista ja määräsi Fucidinia ja kortisonikuurin. Ei auttanut. Seuraavaksi menin ihotautilääkärille, joka oli vakuuttunut siitä, että kyseessä on prosiasis ja varmistukseksi otettiin koepala. Siinä ilmenikin, että punajäkälää se olikin.
      Elocon-kuuri on auttanut osaan näpyistä, jotka ovat lähes kokonaan rauhoittuneet ja tummuneet. Mutta uusia ilmaantuu kuitenkin koko ajan ja tummuneetkin alkavat kutisemaan, jos viikon yrittää olla käyttämättä Eloconia. Perusvoidetta olen käyttänyt koko aikuisiän, nyt tosin on vaihdettu paksumpaan, mikä auttaa, vaikkakin vain vähän (kaikki apu on kuitenkin tervetullutta).
      Kiitos hyvistä vinkeistä, aion vielä tänään mennä hakemaan helokkikapseleita. Muihin vaivoihin olen jo aiemmin todennut B-vitamiinikuurit ja kalaöljykapselit tarpeellisiksi. Lisäksi tuntuu, että Histec rauhoittaisi vähän ihoa ja parantaa onneksi herkkää untanikin. Ruokavaliota olen myös miettinyt, koska punajäkälä ajallisesti puhkesi sen jälkeen, kun purin reilun vuoden kestäneen imetysdieetin (maito, muna, soija).
      Vähän ihmetyttää lääkärien nihkeä suhtautuminen siihen, että taustalla tai ainakin oireita pahentavana voisi olla stressi tai joku ruoka-aine. Viimeiset reilut puolitoista vuotta on ollut tosi stressaavaa, sekä työ- että siviilipuolella. Nyt olen yrittänyt vähentää paineita siellä missä voi, mutta helppoahan se ei ole :/
      Kokeilin huvin vuoksi myös äidinmaitoa (juuri lypsettyä :)) kutiseviin kohtiin ja kas kummaa, se auttaa. Tiedä sitten, onko se vain ä-maidon rasva vai onko siinä jotain pysyvämmin hoitavaa. Sama minulle, kunhan oireet helpottaa ja sivelenkin nyt kutisevia kohtia 2-3 kertaa päivässä ä-maidolla. Tässä siis yksi luontaislääkintävinkki lisää.

    • Kohjujalka

      MInulla on ollut kämmenissä krooniseksi luokiteltu ihottuma kohta 20 vuotta - välillä parempana, välillä vereslihalla. Ihotautilääkäri määräsi käsi-ihottumaan aikanaan vahvaa kortisonivoidetta ja totesi, että nämä käsi-ihottumathan ovat yleensä hankalia hoitaa. Kortisonikuuri ei auttanut. Toinen lääkäri diagnosoi ihottumani psoriasikseksi, mutta ei oikein osannut antaa autavia ohjeita...Eräs terveyskeskuslääkäri osasi auttaa paremmin: hän antoi Bemetson-kortisonivoidetta ja lisäksi neuvoi käyttämään kortisonikuurin jälkeen Ceralan-voidetta. Käsi-ihottuma on pysynytkin pitkään kurissa tällä voideyhdistelmällä.

      Puoli vuotta sitten nilkkoihini, sääriin ja polvitaipeiseen sekä ranteeseen ilmestyi kummia todella pahasti kutisevia punaisia laikkuja. Varsinkin suihkun jälkeen ne kutisevat aivan kammottavalla tavalla, ja onnistuinkin pyyhkeellä hankaamaan ihon rikki. nilkoista. Nyt osa laikuista on tummentunut ja paksuuntunut reunoilta ja ohentunut keskeltä. Todella rumia länttejä.

      Lääkäri arvaili minulla olevan punajäkälän. Kokeilen nyt Bemetson-kortisonivoidetta nyt kuurina laikkuihin, ja kun kortisonikuuri on loppu, käytän vaihteeksi Lipolan-voidetta.

      Jalkojenhoitaja arveli hänkin ihottuman olevan joko psoriasista tai punajäkälää. Hän mietti, voisiko ihottuman esiintymiseen vaikuttaa se, että suonikohjujen takia jalkojen verenkierto ja aineenvaihdunta ovat huonot. Pahimmat ihottumaläiskät ovat nimittäin nilkoissa pahimpien suonikohjujen kohdalla. Tosi kiva yhdistelmä! Ja kesällä kiva, kun pitäisi jalkojen saada aurinkoa, onkin pakko pitää tukisukkia, kun ei ilman pysty olemaan. Nyt sentään ostin uudet ihmeelliset merilevää sisältävät tukisukat, jotka tuntuvat säärien iholla todella hyviltä.

      Stressi ei kuulemma vaikuta ihottuman puhkeamiseen, mutta kappas vain, että ihottumani ilmestyi juuri, kun elämässä alkoi olla turhautumista ja ylirasitusta yli sietokyvyn...

    • oma kokemus hoidosta

      Tuon oman korteni kekoon (ja yritän välttää kirjoitusvirheitä).

      Minulle tuli kesän alussa punajäkälä pikkuhiljaa. Ihottuma ilmeni ensiksi kohdissa, joissa iho meni rikki. Kesällähän on jos jonkinlaista risua ja ruusunpiikkiä vaanimassa paljasta ihoa jaloissa ja käsissä, kun luonnollisesti vaatteita on vähemmän suojaamassa ihoa.

      Ihottuma levisi pikkuhiljaa muualle kehoon punaisina pieninä pisteinä. Kokeilin kaikenlaisia rasvoja: kaikki ihovoiteet ja lotionit auttavat kutinaan ja kuivan ihon hilseilyyn. Toki kortisonivoiteistakin on (hidas) apu, joskin ne ovat hankalia ja raskaita sekä rasvaisia käyttää. Mitään nopeaa konstia ei tunnu olevan mistään ulkoisesta aineesta. Myös suolakylpyjä voi kokeilla erityisesti säärille. Ne tuntuvat auttavan myös. Vatiin tai paljuun merisuolaa puoli kourallista ja lämmintä vettä perään 5-10 litraa. Sulatellaan suolakiteet veteen ja huljutellaan vettä aroille ihon kohdille.

      Jostain keskustelupalstalta luin, että helokkiöljyn nauttiminen helpottaisi myös, joten päätin kokeilla. Allekirjoitan tämän, sillä itselläni se on auttanut talven yli kuivaan ihoon. Aloin nauttimaan Efamol 1000 mg kapseleita 3 kpl päivässä ja toden totta ihoni on alkanut petraantumaan. Aloituksesta on nyt arviolta 2 kuukautta. Tuo 3 kpl tulee Efamolin ohjeesta, jossa kehoitetaan ottamaan 3 kpl kapseleita ensimmäisen 12 viikon aikana. Tämän jälkeen 1 kpl per päivä riittää. En tiedä johtuuko helokkiöljystä (Omega-6 ja GLA/gammalinoleenihappo) ja E-vitamiinista mutta paremmassa kunnossa ihoni nyt on. Olen myös ottanut ylimääräisen B-vitamiinipillerin päivittäin (Bekolong B1, B2, B3, B6, B12, foolihappo ja D-biotiini), koska ne auttavat limakalvojen uusiutumisessa (punajäkälä meni myös suuhun). Suusta se on lähtenyt lähes kokonaan pois. Iholta ihottuma ei ole lähtenyt pois mutta pysyy hallinnassa.

      Lääkärin mukaan punajäkälä tulee ja menee. Parempi totutella elämään 2 - 20 vuotta sen kanssa. Eipä auta muu kuin olla sinut oireiden kanssa ja yrittää helpottaa niitä kokeilemalla eri konsteja. Minulla tuo helokkiöljy, B-vitamiini ja rasvaus (ihan tavallisilla) lotioneilla on auttanut. Jos olo tuntuu oikein tukalalta, niin kannattaa kokeilla vaikka solariumia (yhden kerran). Aurinko poistaa ihottumaa tehokkaasti - tai ainakin vähentää sitä.

      Odotuksessa siis ollaan milloin tuo punajäkälä hellittää. Ei mikään vakava sairaus mutta harmittava :(

    • tuskimo

      Minulla todettiin krooninen punajäkälä kuukausi sitten. Sitä ennen toistakymmentä vuotta se oli ihokeliakia, jota ei kuitenkaan nähty verikokeissa. Nyt on otetttu koepala ja kortisonit isketty tiskiin ja keinoiholaput. Jalat siis säären etuosa ja jalkapöydät ja nilkat ovat kammottavassa kunnossa. Raavin ne tuskissani verille ja näin olen tehnyt vuosia. No nyt olen näitä viestejänne lukenut ja saanut vinkin vahvasta B vitamiinista ja helokista. Kokeilen niitäkin. Tähän asti on vahvat suolakylvyt tuoneet helpotusta. Kiitos vinkistä : )

    • he

      Minulla oli nuorena 3 pientä lasta ja jouduin sairaalaan 2viikoksi , voitelivat iltasin
      tervan-näköisellää voiteella. kElMU PYÖRITELTIIN KOKO KEHONI YMPÄRILLE,
      Jonkun verran siitä paranin ,kun kotia laittoivat. Punajäkälä vain aina uusii ,mutta ei niin pahana oli silloin vuosi 1967 --eikä vieläkään ole keksineet kunnon lääkettä.
      Parhaillaan taas poden sitä vaivaa ja olen 74v pirullista.Onneksi ensi viikolla lapseni kanssa lähden buoerto-rigoon,mutta vain viikoksi,kyllä kea sais vähä jelpata onhan tämä nii kiusallinen vaiva...

    • ilmoittautukaa

      Iholiitolla on ilmainen kurssi

      Jäkälöitymisihottumakurssi, pe 11.- la 12.5.2012, Oulu (RAY)

    • Kutinasta kärsivä.

      Olen kohta 60v naishenkilö. Vuoden 2010 syksyllä aloitin vagifem lääkityksen hormonipuutteeseen. Ulkoinen kutina alkoi ja epäilin sen johtuvan tästä hormonista. Pääsin gynelle tutkimuksiin ja koepala näytti punajäkälää. Ulkoiseen kutinaan määrättiin kortisonivoidetta. Laitoin sitä aina kun kutinaa oli paitsi kun olin peseytynyt pidin esim. yön taukoa rasvasta. Rikkoutuneelle iholle ei myöskään se sovi. Kokeilin Ceralan voidetta joka onkin ollut helpotus eikä kortisonia ole tarvinnut käyttää. Syksyllä satuani flunssan ja 2 poskiontelotulehdusta söin penisilliinikuurit ja ibuxin 600mg särkyihin. Sain peukalonpään kokoisia läiskiä käsivarsiin ja jalkoihin ulkoisten hermoratojen kohdalle.Läiskät kutisivat tullessaan ja alkoivat kuivahtaa muutaman päivän kuluttua ulkoreunoilta hilseillen ja kokonaan häviten. Epäiltiin monimuoto-ihottumaa mutta olikin ilmeisesti punajäkälää. Nilkkoja särki ja jalkaterät sinersi, kesä meni lenkkeilemättä ja parvekkeella istuskellessa. Töissä kävin tehden pakolliset työt ja lopun päivää hoidin itseäni. Uuupumus voitti ja nyt on työt lopetettu. Tutkimuksia jatketaan kun väsymys ei hellitä, nukkuminen ei auta. Pelkään että flunssa laukaisee uudelleen ihottuman. Ilmioittelen sitten.

    • Jorma 950

      Moikka täällä toinen jäkäläinen Joensuusta minulla alkoi selästä viime kesänä
      tuli alaselkään sellainen tumma rupimainen läikkä jota kaverit luuli että Jorma
      on ottanut tatuoinnin.No minä menin sitten lääkäriin joka otti koe palan ja sanoi
      kolmen viikon päästä että sullahan on puna jäkälä. No siihen se antoi vahvaa
      kortisoni lääkettä jos se ei auta niin sitten av valo hoitoa mulla ei kyllä kutia
      juuri yhtään ja on onneksi aika lievä ainakin vielä voihan se pahetakin jos niikseen
      onkohan niitä suun kautta otettavia lääkkeitä? hyvää talven jatkoa sulle kyllä se
      siitä meitä on paljon muitakin heippa T Turusen Jorma Joensuusta.

    • jäkälästä kärsivä

      Olen käyttänyt punajäkälään emättimessä otsonoitua oliiviöljyä. Tähän mennessä ainoa keino, joka auttaa jonkin verran. Otsoni tappaa bakteereita, sieniä ja hiivoja, jotka helposti iskevät rikkinäiseen ihoon.

    • jaff

      efamol auttaa punajäkälään... ainoo konsti, vaatii kuukauden jos ei pidempäänki, mut paranee jäljet. vaivasi 5vuotta itseä ennenkuin hokasin tuon

    • pitäisi kokeilla

      Mistä tuota otsonoitua oliiviöljyä voi ostaa.
      Entä Efamolia.

    • he

      Aloitimme uuden ketjun punajäkälästä,kun täm on vuosien vanha .SIIS UUSI
      nyt toukok2012 aloitettu.

    • Jaana

      Moikka. Mulla todettiin 3 päivää sitten punajäkälä ja on tää kyl yhtä h....ä. Karmee kutina ja mulla on nilkoista polviin jalat ihan auki. Yöllä raapinut huomaamatta. Joskus tulee ihan vesirakkuloita ja ne kun puhkeaa niin huh huh. Ei auta hoidot ei. Rasvata olen yrittänyt ja sinkkisukkia käyttänyt mutta ilman apua. Sori, vinkkejä hoitoon en voi antaa kun en ole löytänyt niitä itsekkään. :( Mutta yritetään pärjäillä tän p...n kans. Hyvää kevättä sullekkin ja aurinkoa jäkälään :)

    • Luonnonmukainen

      Heippa,
      Luonnonmukaisesta hoidosta sanoisin sen verran että kannattaa tosiaan kokeilla Efamolia ja lisäksi vielä D3-vitamiinia. Punajäkälä kun on autoimmuunisairaus, niin nämä molemmat vaikuttavat vastustuskykyymme suotuisasti. Ja olen ehdottomasti sitä mieltä että syömämme ruoka vaikuttaa, joten kaikki epäilyttävät aineet pois! Lisäksi tuohon suun jäkälään voisi auttaa seuraava kuuri:
      Seleenimetioniin (2x100 µg) Karnosiini pureskeltuna (2x200 mg) 3viikon kuuri. 5 pvä/vko. Ja siihen ärsytykseen voipi auttaa Vogelin Dentaforce.

    • toivoa on

      Moikka,
      En voinut olla laittamatta lusikkaani soppaan.
      Minulle alkoi tulla noin kuukausi sitten suuhun rakkuloita, joita luulin aftoiksi. Lisäksi alkoi tulla poskieni limakalvoille joitakin ihme juovia. Tunne oli kun olisi ollut hiekkaa suussa. Kävin näyttämässä suutani hammaslääkärille, joka totesi vaivan olevan 99,9% punajäkälä.
      Koepala otosta sovittiin vasta hambilääkärin kesäloman jälkeen.
      Heti kohta alkoi ilmestyä nilkkoihin ja muualle iholle pieniä kutisevia täpliä. Luulin aluksi mäkäräisenpuremiksi mutta kuin niitä alkoi tulla aina vaan lisää.
      Sen syntymissyytä kukaan lääkäri ei osaa sanoa, on muka stressin aiheuttamaa. En vaan pysty hyväksymään, että kaikki voi olla stressin aiheuttama. Stressi monessa tapauksessa kyllä voi olla laukaisevana tekijänä mutta syy pitää löytyä muualta.
      Keskustelin Skyp:n välityksellä virolaisen ihotautienerikoislääkäriystäväni kanssa, joka kehotti ottamaan muutamia kokeita.
      Niinpä menin työterveyslääkärin pakeille ja vaadin kaikki mahdolliset kokeet mm Helicobakteerin.
      Ei tainnut lääkäri tykätä siitä kun itse olin määräävänä osapuolena. Hän jopa vähätteli virolaisen lääkärin neuvoa. Pitkin hampain hän kuitenkin lähetteen labraan kirjoitti.

      Niinpä siitä tuli vastauksena Helico positiivine.
      Nyt olen syönyt viikon rankan häätökuurin joka loppui tänään. Niinpä alan odottamaan tulosta.
      Helicon ja kilpirauhasen vajatoiminnalla on yhteys jäkälän.

    • jäkäläkäsi

      Nimimerkki toivoa on. Auttoiko helico-bakteerin häätö?
      Oliko sinulla jotain muuta oiretta? Tarkoitan siis kipuja?
      Minulla 2,5 vuotta punajäkälää kämmenselässä (molemissa käsissä) ja olen nyt pohtinut, että liittyy tai yhdistyy samanaikaisesti jotenkin ylävatsan oikeanpuoleiseen kipuiluun.

      • sojron

        ylävatsakipusi saattaa liittyä maksavaivaan, eli hae kirjastosta Toivo Rautavaaran kirja maksan hoidosta, en muista nimeä. Venäläiset vannovat sappikivien poiston nimeen, siinä pitää syödä omenoita ja sitruunamehua muutama pvä...Jokatapauksessa mulla uttoi ruokavalio ja jäkäläni villiintyminen laantui.
        Helppo konsti: KAIKKI SOKERI POIS! katot jokaikisen paketin onko lisättyä sokeria. Jos on, en osta!


    • hevat

      Sellainen Molkosan Apteekista ei tartte reseptiä.moni kokeillut apua saanut. VOITELE pumpulitkolla kaikki näppylät reilusti ,mieluummin illalla älä pese,.

    • Kutkuttaa

      Mulla jäkälä todettiin nyt kesäkuussa. Älytön kutina kaikkialla, paitsi ei kasvoissa, suussa ja alapäässä. Onneksi. Läiskillä myös iho lähes kauttaaltaa, pahinta persvaossa. Nyt Koklaan tota Helokkiöljyä ja toivon auttavan kutinaan. Aurinko ei ole kovasti auttanut.

    • ei kutita

      Minulla ihossa punäjäkälää, mutta ei onneksi kutita, muuten kyllä karsean näköistä. Mitenköhän tuo Helicon yhteys tähän ihojäkälään (kts. pari viestiä edellä)
      Onko muilla vastaavaa todettu?

    • Kutkuttaa

      Jee, viisi päivää takana Luontaistuote Marja-Tertulta Korsosta ostettua Helokkiöljy kokeilua! Ja läiskät vähentyneet selkeästi. Vielä kutiaa, mutta kokeilen vielä viikon tai kaksi. Kokeilkaa ihmeessä toisetkin.

    • mihkhäon

      Voiko tuota jäkälää olla kasvojen alueella suun lisäks mutta ei muualla kehossa. Vasta alkamassa selvittelemään mikä on kun suu on kuiva ja oudon makuinen ja kuin santapaperia ja kasvoissa punasia laikkkuja.

    • Akupunktiossa

      Olin Helico-tutkimuksissakin, kun oireet siihen viittasivat ja täälläkin mainittiin mahdollisesta yhteydestä. Ei löytynyt minulla helico-bakteeria. Minulla jäkälää ihossa. Kamala kiire ja stressi töissä jatkunut pidempään, ja punajäkälä on siinä lisäriesana. Ja sitten muistin, että kävin viimeksi jäkälän ilmaannuttua akupunktiossa noin vuoden ajan. Ja niinpä varasin ajan taas. Ja nyt olen kolme kertaa käynyt ja jäkälä pysynyt poissa. Iho muutenkin parantunut vanhoistakin jäljistä. Puoli vuotta olin jäkäläinen noin kahden viikon välein ja ei kerenneet jäljet kunnolla parantua, kun tuli taas tuoreet näppylät. Jatkan säännöllistä käymistä ja toivottavasti riesa pysyy kaukana taas. Olin alkuun vähän skeptinen akupunkiota kohtaan, mutta suosittelen kokeilemaan . Minulla on ainakin auttanut.

    • Lyyli 33

      Ei ole minulta tämä jäkälä hävinnyt . Toista vuotta jo sairasstan. Kävin puva-hoidoissa ja se auttoi kovasti,mutta ei poistanut sairautta. Nyt kun on flunssa päällä niin tuntuu että vaan enenmpi vaan kutiaa . Ottaan kyllä hermoon....Olen syönyt bioteekin jättihelokki gla e mutta ei ole ainakaan minulla auttanut. ONKO kellään mitään muuta neuvoa.

      • Akupunktiossa

        Hei Lyyli 33.

        Kokeileppa ihan aikuisten oikeesti tuota akupunktiota. Ei näy minulla jäkälästä merkkiäkään (tai no käsissä näkyy hennot tummemmat läiskät, jos tarkasti katsoo kevään/kesän jäkälöinneistä, mutta ei ole enää aktiivinen. Ei rakkuloita, ei kutinoita, ei rasvoja ei mitään muuta kuin kerran kuussa neulat. Ihanaa :) ) . Kävin alussa parin viikon välein, mutta nyt n. kuukauden välein, kun tilanne rauhoittui. Stressiä on kyllä piisaannut tässä työn merkeissä, mutta jäkälä ei ole puhjennut siitä huolimatta.


      • ~Ridge~

        2004 taisin viimeksi kirjoittaa tänne samasta asiasta, samat vaivat ja syyhyt, pieniä lisäkkeitä tullut ja kutiessa veri lentää... taitaa olla loppuiän vaiva..=(

        Olen tässä viimeisen viikon vetänyt "tehokuurilla" Dermovattia, tuon vaikutusta pystyy nostamaan kun laittaa tuorekelmua jalan ympäri..

        http://www.google.com/search?q=Okkluusiohoito&rls=com.microsoft:fi&ie=UTF-8&oe=UTF-8&startIndex=&startPage=1

        Ainakin nuo pienet arvet on vähän rauhoittuneet ja arpi ei aukea niin helposti..

        Ilman kelmua rasvat kuivaa hetkessä, kelmun alla iho kostea vielä aamullakin kun illalla laittaa..

        Kannattaa kokeilla..!!


    • Akupunktiossa

      Lyyli 33,

      Kävitkö akupunktiossa jo?

    • basiba75

      itellä ollu jo 20v mulla hoitoon voide sukkia ja bemetson voide sekä lipolan,essex,atarax,kesäisin kyllä paremmassa kunnossa talvisin halkeilee jalkapohjat/kädet

    • Lyyli33

      Hei ! En ole vielä käynyt . Paljonkohan tuo maksaa ja saako lähetettä työterveyden kautta. Onkohan Raahessa hoitolaitosta . Ei jaksa kyllä tuonne Ouluunkaan mennä.

      • akupuntiossa

        No hei.

        Minä käyn täällä pk-seudulla ja maksaa 50 € per kertaa (on varmaan edullisimmasta päästä uskoisin?). En ole hakenut lähetteitä, koska menin aluksi ihan vaan kokeilemaan. Taitaa myös riippua lääkäristä mitä mieltä ovat akupunktiossa. Meidän työterveyshuollossa mainitsin lääkärille käyväni akupunktiossa ja etten tarvitse rasvareseptiä, mutta hänellä kovin skeptinen asenne. Sanoi, että voithan käydä jos ei ole haittaa. Osoitti minusta sen että ei hän ihan ole kuusella kaikesta vaan uskoo ainoastaan ja vain lääkkeisiin. Edeltäjänsä oli kuulema määrännytkin akupunktiohoitoon potilaitaan. Eli kiinni lkääkärin omasta asenteesta. Täytyy myöntää kyllä etten itsekään uskonut ensin, mutta nytpä olen käytännössä kokenut asian. Mieluummin olen tuossa neulakäsittelyssä ja kokonaan ilman jäkäläesiintymää kuin laitan rasvoja jäkäläihottumaan. Aina noista jää tummanpunertavia länttejä ihoon vaikka rasva muuten poistaisi kohoumat ja tasottaisi ihoa. Samalla kerroilla olen hoidattanut migreeniäni sekä alkavia vaihdevuosioireita. Noihin jäkimmäisiin luulin olevani liian nuori, mutta taitaa olla totta, että tulossa on ja gyne suositteli akupunktiota, jotgen mainitsinpa siitäkin samalla. Ihaninta minusta on kuitenkin tuo jäkälän poissapysyminen :) Kokeile ihmeessä. Kysy esim. tuttavapiiristä tietäisikö joku hyvän paikan siellä teilläpäin. Minä en sieltä tunne enkä tiedä. Mutta oikeasti rohkaisen omakohtaisen kokomeuksen perusteella kokeilemaan.
        Minusta tuntuu ihan pahalta kun monet täälä luettelevat hillittömiaä rasvalistoja, jotka lievittävät oireita, mutta eivät poista ilmantumista tyystin.


    • Aloe Heatia kutinaan

      Kiitos tästä keskustelusta. Helpotti lukea kesällä, kun punajäkälä oli ärhäkimmillään. Kutinaan auttoi Foreverin Aloe Heat, hierontavoide joka helpottaa kutinaa myös hyttysten pistojen jälkeen, varsinaisesti tarkoitettu kipeisiin lihaksiin etc. Vaikka olen jälleenmyyjä, en tajunnut heti käyttää sitä vaan gellyllä yritin saada helpotusta.Kunnes sattui vahingossa käteen väärä tuubi.:) Fucicort oli hyvä oikein tulehtuneisiin kohtiin, ja tilanteen mukaan vuorotelin näiden kahden kanssa. Myös antihistamiinia käytin jossain vaiheessa. Kun ruvet alkoivat parantua, aloin levittää aloe gellyä paksulti monta kertaa päivässä, minusta uudistaa ihoa nopeasti, loppukesällä parantuneet, tummiksi jääneet kohdat ovat vaalenneet hyvin, herättää toivon siitä että ensi kesänä voisi käyttää lyhyttäkin hametta. Mutta tummia kohtia riittää, uusia. Miten kauan ne yleensä kestävät iholla?

      • alo1

        En ole varma omasta ihottumastani, onko se punajäkälää vai ei. Ihotautilääkärin mukaan on. Kokeilin muutama vuosi sitten lääkärin reseptilllä olevaa kortisoonia, mutta ei auttanut ollenkaan. Sitten sain lahjaksi ALOE VERA kasvin. Se on ollut puoli vuotta ja kasvaa yllättävän nopeasti. Leikkasin kasvin lehdestä noin kolmen sentin mittaisen pätkän ja voitelin sen sisältämällä geelillä ihottuman. Toistin saman parisen viikkoa, enkä edes joka ilta. Ihottuma alkoi himmetä yllättävän nopeasti ja tällä hetkellä siitä ei ole juuri mitään jäljellä. Aloe auttoi myös kutinaan heti. Kokeilkaa tuota. Siis oikea Aloe kasvi eikä mitään voiteita, joka muka sisältää aloeta.


    • aloe vera

      En ole varma omasta ihottumastani, onko se punajäkälää vai ei. Ihotautilääkärin mukaan on. Kokeilin muutama vuosi sitten lääkärin reseptilllä olevaa kortisoonia, mutta ei auttanut ollenkaan. Sitten sain lahjaksi ALOE VERA kasvin. Se on ollut puoli vuotta ja kasvaa yllättävän nopeasti. Leikkasin kasvin lehdestä noin kolmen sentin mittaisen pätkän ja voitelin sen sisältämällä geelillä ihottuman. Toistin saman parisen viikkoa, enkä edes joka ilta. Ihottuma alkoi himmetä yllättävän nopeasti ja tällä hetkellä siitä ei ole juuri mitään jäljellä. Aloe auttoi myös kutinaan heti. Kokeilkaa tuota. Siis oikea Aloe kasvi eikä mitään voiteita, joka muka sisältää aloeta.

    • apua 10

      Vieläkö on jäkälää? Omaani ei paljon purrut lääkkeet joten valmistin omaa luonnonlääkettä joka toimi minulla jos on tarvetta ota yhteyttä
      Matti Schula
      P. 040 5019140 tai [email protected]

    • Kirsi1

      Hei kaikki Kohtalontoverit!!

      Yhtenä apukeinona käytän itse suun punajäkälään
      Kookosöljy-ruokasooda seosta, pesen sillä hampaat ja sipasen yöksikin.
      Nilkkojen ihottumaan laitan samaa seosta, ei kutise. Sooda tappaa sienitulehduksia,
      ja viruksia ja bakteereita, JA samalla alkalisoi kehoa. Emäksisessä kehossa ei viihdy sienet yms, ja autoimmuunisairauksiin(jos tää nyt sellanen on) pos vaikutus.

      Mulla on ollut siis jo kauan ja suuhun ei muu ole auttanut. Soodaa voi käyttää myös 1tlk/vesilasilliseen vettä 1-2vkon ajan sisäisesti. Sitten taukoa. Googlatkaa sillä tarkemmin en tiedä turvallisuudesta pitkäaikaiskäytössä. Itse sanoisin että sieni juttu tämäkin, sillä jäkälä on sieni!

    • krooninen jo 10v.

      http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_haku=Dermografismus eli piirtopaukamointi&p_artikkeli=dlk00207

      Minulla on tuo Dermografismi eli piirtopaukamointi
      Kroonisena puhkesi kun olin 51v.

      "Itsehoito

      Antihistamiinit tehoavat tavalliseen ja kolinergiseen dermografismiin yleensä hyvin (ks. antihistamiineja sisältäviä lääkkeitä"

      Xyzal 5mg jos en ota jo 26 tuntia ja kutina on armoton.
      " Kutina on pirullista - raapiminen taivaallista, Ihoon piirretty paukama, ks. «Ihoon piirretty paukama – dermografismi»"
      Iho menee rikki varmaan helpommin, joten ei voi raapia.

    • M Olenius

      Seitsemäs vuosi menossa suun limakalvojen punajäkälää !

      Purskutettavat kortisoniliukset, nelosgeeli (kortisonia), kortisoni voide ym.ym. itsehoito kokeilut aloeveralla, kamomillateellä tai suolavedellä eivät valitettavasti ole auttaneet kuin hetkellisesti. Kuurien loputtua limakalvot ovat alkaneet ärtyä jo vajaassa viikossa.

      Käyn säännöölisesti samalla, tätä sairautta erittäin paljon hoitaneella lääkärillä muutamia kertoja vuodessa.Sekä suuhygienistillä kaksi kertaa vuodessa. Näinollen tilannetta seurataan tiiviisti.

      Viimeisin hoito on ollut kortisonia injektioina suun limakalvoille. Useita pistoksia poskiin ja kieleen, jotka minulla ovat olleet koko ajan huonossa tai erittäin huonossa kunnossa. (ei satu enempää kuin puudutuspiikki)
      Lääkäri totesi hoitaneensa satoja tapauksia, joista minä olen kolmen kärjessä..pahimmista. Limakalvoni ovat melkein jatkuvasti aivan avohaavoilla ja todella arat.
      Saamaani injektiohoitoa annetaa kolme kertaa pahimpiin kohtiin, viikon/parin välein. Minulla on vielä yksi kerta jäljellä ja voin ilokseni todeta, että näiden kahden hoidon jälkeen tilanne on ollut selvästi parempi. Odotan innolla tulevaa aikaa, kun olen saanut viimeiset "piikit". Tällä kertaa säästyn varmaankin kieleen pistämiseltä, koska se on pysynyt parempana jo :)

      Kylmä kamomillatee rauhoittaa purskuteltuna ennen nukkumaan menoa ja voin joskus jopa nukkua poski tyynyä vasten..

      Karkit, suklaa ja muutkin hiilihydraattipitoiset ruoka aineet ovat pahaksi. Jäätelö, yogurtti, piimä, viili yms. ovat "samettia" suulle. Paljon löytyy muutakin oireita pahentavia ruoka aineita. Mausteet, tomaatti, sitrushedelmät ym. ym. Itse sen tuntee parhaiten, mikä sopii ja mikä ei.

      Olen varma, että vuosia jatkunut stressi aina jostain asiasta vaikuttaa huonolla tavalla tähän sairauteen!
      Voin suositella rentouttavaa hierontaa, josta itse olen saanut apua selkäkipujen ohella,myös stressiin. Myös hyviä energia hoitoja ottaneena voin suositella niitä stressin lieventämiseen, ja sitä kautta myös punajäkälätilanteen helpottamiseen.
      Kaikki keinot kannattaa kokeilla, mitkä helpottavat omaa oloa!
      Hyvää kevättä kohtalontoverit ja toivossa eletään, että joskus pääsemme kokonaan eroon punajäkälästämme!

      Manno

    • whocares1

      Minullakin ollut punajäkälä pian vuodenpäivät. nilkoissa ja käsissä sellasia pieniä läiskiä..Eivät vaivaa mitenkään mutta tympeän näköisiä :/ Joskus vähän kutisevat mutta olen tyytyväinen siihen, että vaikka käteni näyttävätkin rumilta niin se on vaan kosmeettista eikä haittaa elämääni.

    • Mitä ihmettä?

      Jaahas, en olekaan ainoa. Pari kk sitten alkoi päänahan polttelu ja kutina ja terskaan ilmestyi pari pyöreää, reunoilta aavistuksen koholla olevaa läiskää. Ihotautilääkäriltä päänahkaan diprosalicia ja alapäähän pevisone-voide jolla limakalvomuutokset alkoivat poistua muutamassa päivässä.

      Pari viikkoa sitten kieleen alkoi tulla kipeitä kohtia ja "imeksiessä" niistä vuoti verta, poskeenkin on ilmestynyt valkoista juonnetta n, sentin halkaisijaltaan olevan kaaren muotoisena.
      Punajäkälästä ei lääkäri maininnut mitään mutta nyt näitä kommentteja lukiessani taidan arvata mistä on kyse. Kolmisen kk sitten oli aika kova stressi, lieneekö se sitten ollut laukaiseva tekijä.

      • tarja käpylästä

        Foreverin aloe vera on stabiloitua, eli aloe vera, jota sen tuotteissa käytetään, on yhtä kuin tuoreen kasvin sisägeeli. Sen Gelly-voiteessa on tuota aaloeta n. 88 prosenttia, se on valtavasti, kannattaa käyttää sitä. Aaloegeeli helpotti kutinaa ja paransi ihoa. Forverin aaloeta saa vain jälleenmyyjiltä, esim. minulta, jos asuu Helsingissä. Lopullisen avun sain kuitenkin ayurvedisesta dieetistä. Ayurvedisen lääketieteen mukaan punajäkälään sairastuneilla on pitta eli tuli koholla, jolloin pitää syödä viilentäviä ruokia. Sain myös mm. maksaa puhdistavia rakeita. Suosittelen lämpimästi!


      • tarja käpylästä
        tarja käpylästä kirjoitti:

        Foreverin aloe vera on stabiloitua, eli aloe vera, jota sen tuotteissa käytetään, on yhtä kuin tuoreen kasvin sisägeeli. Sen Gelly-voiteessa on tuota aaloeta n. 88 prosenttia, se on valtavasti, kannattaa käyttää sitä. Aaloegeeli helpotti kutinaa ja paransi ihoa. Forverin aaloeta saa vain jälleenmyyjiltä, esim. minulta, jos asuu Helsingissä. Lopullisen avun sain kuitenkin ayurvedisesta dieetistä. Ayurvedisen lääketieteen mukaan punajäkälään sairastuneilla on pitta eli tuli koholla, jolloin pitää syödä viilentäviä ruokia. Sain myös mm. maksaa puhdistavia rakeita. Suosittelen lämpimästi!

        Ayurvedisesta ruokavaliosta saa neuvoa esim. Ossi Viljakaiselta Helsingissä. [email protected]. Aaloeta saa minulta [email protected]


    • M.Olenius

      Hei vaan jälleen

      Kerroin aiemmin saavani hoitoa injektioina suun limakalvoille 7 vuotta jatkuneeseen suun punajäkälään.

      Tähän saakka parhaiten tehonnut hoito. Suun limakalvot pysyivät myös pisimpään oireettomina hoidon jälkeen... No palasivathan ne oireet kuitenkin sitten myöhemmin..

      Sain lähetteen (kun itse pyysin) keväällä allergiatesteihin. Lähinnä sen vuoksi, että suljettaisiin pois mahdollinen amalgaamipaikkojen vaikutus punajäkälään.

      YLLÄTYS; YLLÄTYS !! Allergiatestien perusteella minulla todettiin ELOHOPEA ALLERGIA!!

      Lääkärin toimesta sain puoltavan päätöksen amalgaamipaikkojen poistoon kunnallisilla hinnoilla. Joten nyt odotan yhteydenottoa aikatulunlaatimiseksi ja hoidon aloittamiseksi.

      Minulla on 6 amalgaamipaikkaa jäljellä jotka eivät edes ole suorassa limakalvo kosketuksessa. Silti esim. poskissa ja kielessä on punajäkälä selvästi ärhäkämpi amalgaamipaikkojen läheisyydessä.

      "Remontti" tulee olemaan varmasti aikamoinen. Paikkojen sijainnista riippuen materiaalivalinnoissa uusien paikkojen suhteen, tullaan kiinnittämään erityistä huomiota uusien paikkojen materiaaliin. Purennan kanssa ei saa tulla mitään ongelmia.Yms...

      Nyt odotan todella mielenkiinnolla , miten amalgaamipaikkojen vaihto mahdollisesti vaikuttaa jo yli 7 vuotta kiusanneeseen suun limakalvojen punajäkälään.

      Toivossa on hyvä elää!

      Manno

    • TULINEN RIESA

      TÄÄLLÄ YKS LISÄÄ JÄKÄLÖIJÄÄ...
      MIELENKIINTOINEN KESKUSTELUAIHE....TÄLLÄSESTÄ EI OO OLLU MINKÄÄNLAISTA TIETOO....MUT NYT ON...KÄDET...NILKKAALUEET...ALAPÄÄ...SUORAANSANOEN TULESSA...SUU TÄYNNÄ SANTAPAPERIA...APUA EIOOO TULLU MISTÄÄN HOIDOISTA EIKÄ LÄÄKITYKSISTÄ...OLLA TÄS NY SIT POSITIIVINEN...TÄÄ ON TÄYDELLINEN RIESA...

      • takametsienmies

        mulla oli punajäkälä sääri varressa,monta vuotta,oli todella kiusallinen sairaus.lääkärien avut ei auttaneet.lonkka nivel oli kulunut ei leikattu iho sairauden takia.paransin punajäkälän omilla konsteilla.lonkka on nyt leikattu ja ukko kovassa kunnossa.kahvi kuppiin vöhän vettä,noinpuoli teelusikkaa ruokasoodaa kostuta ihottuma kohta anna kuivua ,voit käydä suihkussa esim iltaisin.kun iho on kuivunut uusi kostutusta niin kauan että jäkälälle tulee noutaja.ei auttanut kortisoni salvat,ei edes sairaalass tätä saatu paranemaan.lämpimillä ilmoilla kumisaapas ja villa sukka oli kaikista pahinta.nyt ihottuma parannut kokonaan .elämä jatkuu kuin ennenkin ukko vanhenee ja tuntuu että vauhti vaan kiihtyy.kyllä olen tyytyväinen jos en olis hoksannut tätä konstia lonkka olis leikkaamatta ja olisin pyörä tuolissa.


    • kynnetönohero

      Löytyykö punajäkälää keneltäkään kynsistä?,itellä ollut iholla n.25 vuotta ja kynsissä reilu 10 vuotta.Mitä olette käyttäneet kynsien hoitoon?,alkaa pikkuhiljaa jo kyrsimään kynsien kipuilu,niiii.....

    • puolukan-popsija

      Minulla on ollut punajäkälää satunnaisesti noin 15 vuoden aikana, tosin diagnoosin sain vasta vähän aikaa sitten. Olen huomannut että puolukat parantaa sen. Syötynä siis. Jos kuukaudenkin kehtaa syödä puoli litraa puolukkaa päivässä niin saan olla taas pari vuotta rauhassa tältä vaivalta.

      • Ihollasuussa

        Eikö puolukan happamana marjana pitäisi pahentaa suun oireita? Itsellä nyt suun tilanne huono, enkä tiedä kuinka usein triamsinolonia voi käyttää. Se auttaa kyllä. Mutta parin viikon kuluttua on taas rakkuloita suussa. Uskaltaako puolukkaa kokeilla..........


    • punajäkälä2

      useammamman vuoden kärsineenä suun oireista aloitin tupakoimaan ja pelkästään aamusavuilla oireet helepotti, vajaa aski viikossa jo toista vuotta ilman kipuja

      • Anonyymi

        Tämä johtuu siitä, että tupakkaan on laitettu ainesosia, jotka ”puuduttavat” kurkkua (ja suuta). Normaalistihan savun hengittäminen tuntuu todella inhottavalta, mutta kuitenkin tupakoidessa jopa miellyttävältä. Merkkinä noista yhdistelmistä on myös yskiminen hieman tupakoinnin lopettamisen jälkeen. Pidemmän päälle ei välttämättä hyvä juttu aloittaa tupakoiminen.

        Itsellä punajäkälä tuli todella ärhäkkänä ja se diagnosoitiin keväällä 2015. Nilkat oli elefantteina, kun olin raapinut unissani jäkälää ja nilkat olivat tulehtuneet. Nahkakerrokset lähti jalkapohjista ja kämmenistä. Kortisonivoide, neotigason ja valohoito auttoivat. Viime kesänä alkoi selkä ja vatsa kukkimaan hyvin lievästi. Kortisonivoide auttoi. Nyt punajäkälä on puhjennut sukuelimeeni, ja olen aloittanut kortisonivoiteen (dermovat) käytön. Toivottavasti auttaa. Jäkälää on myös suussani.


    • Hlena

      Asun Ruotsissa. Minulla on ollut pitkään tosi paha punajäkälä erikoisesti säärissä. Löysin vihdoin hyvän kokeneen ihotautilääkärin. Hän määräsi apteekissa valmistettavan erikoisvoiteen Betametason 0,1% neomycin 0,5% (vahva kortisooni ja antibiotika) Essexvoiteessa, voidetta käytetään tarkan ohjeen kanssa. Sitten tukisukat joka päivä, suihkua täytyy välttää. Parissa päivässä sääristä alkoi kutina helpottaa ja läiskät ovat kuivuneet. Nyt säärissä on jäljellä vain suuret tummat läiskät. Olen käyttänyt voidetta myös alapäähän yhdessä rasvaisen Locobase (erittäin hyvä rasvainen voide) ihovoiteen kanssa, kirvely ja kutina hävinneet. Valtava helpotus että näin selvisin tällä kertaa.

    • Pistos

      Minun edesmenneellä miehelläni todettiin punajäkälä varmaan ainakin yli viisitoista vuotta sitten. Hän sai kahdenlaista salvaa. En vain muistaa mitä. Parani. Nyt kun olen lukenut näitä teidän kommenttejanne ja erityisesti suuoireet ovat kiinnittäneet huomioni. Miehellänikin oli suu ja nielu kipeänä. Hänellä kuitenkin todettiin B-vitamiinin imeytymishäiriö. Eli B-vitamiini ei imeydy ruuan kautta. Kaikki oireet hävisivät kun hän alkoi saamaan B-vitamiinit pistoksina. Kun vain otti pistoksen 3-4 kuukauden välein, niin hyvin pärjäsi. Kannattaisi kaiken varalta otattaa B-vitamiinikoe, mikäli sitä ei ole vielä tutkittu. Eihän se välttämättä ole samaa. Miehelläni kuitenkaan ei sen koommin ollut punajjäkälästä mitään oireita kun löytyi tuo puutostauti.

    • Bkiu

      Täällä just tuomion saanut tapaus...pieniä länttejä alkoi ilmaantua jalkoihin, kylkiin, käsivarsiin ja lopulta pakarasta paljastui kunnon lämiskä. Silloin tuli kiire ihotautilekurin pakeille. Koepala kertoi, että kyse on punajäkälästä.
      Suihkun jälkeen hypin tasajalkaa, kun ihoa polttaa. Sienilisällä kyllästetty kortisonivoide auttoi pieniin läntteihin parissa viikossa.
      Isompi alue vaatii vielä kärsivällisyyttä.
      Olen testannut Home Caren Aloegeelin ja tuntuu vähän helpottavan kihitystä.
      Kaulan yläpuolelle ei ole vielä pirulainen noussut. Kiitos siitä.
      Vatsavaivat alkoivat joku aika sitten, ja aionkin selvittää, muhiiko helico masussa.
      Ei muuta kuin kesää odotellessa! Rajaton rusketus suunnitelmissa..;)
      Tsemppiä ja hyvää kesää!

    • Anonyymi

      Stressi, siitä se on aina tullut.

      Nytkin on...jee.

    • Anonyymi

      Sanoisin itse että paras hoito punajäkälään on UV-säteily mitä saa ihan auringosta... kunhan ei polta ihoonsa, koska punajäkälä kasvattaa syöpäriskiä huomattavasti. Käsivarsista katos vajaassa puolessa vuodessa, kun sai aurinkoo sopivasti. Suun limakalvoilta se lähti omia aikojaan. Näistä tapahtumista on yli vuoskymmen aikaa. Nyt mulla on uus outbreikki jaloissa. Kutina aivan sietämätöntä ja apteekin kortisoni voiteista ei oo hyötyä. Ei kun lääkäriinn joka määräs vahvempia voiteita. Nyt kutinat on pois. Ihottumaahan ne voiteet ei poista vaan ne lähtee omia aikojaan pois.

    • Anonyymi

      Kotimaiset viljat pois. Punajäkäläni hävisi sillä ja uutta jäkälää ei enää tullut, arpien häviäminen kesti kolme vuotta. Mikään voide tai kortisoini ei auttanut mikään vain auringonvalo auttaa ja parantaa.

    • Anonyymi

      Kuten tuolla jotkut ovat oivaltaneetkin, niin amalgaamipaikkoja ja elohopean vaikutuksia ei kannata unohtaa tässää ongelmassa!

    • Anonyymi

      Minulle lääkäri kirjoitti Neotigason, kun valohoito ei enää auttanut. Onko kellään kokemust tästä lääkkeestä?

      Punajäkälä säärissä ja osittain vartalossa jo 5-6 vuotta.

      Louise

    • Anonyymi

      Morjes jäkäläinen! Täällä kohtalotoveri. Neuvoja en osaa antaa, koska vasta aivan hiljattain olen saanut tietää näiden ongelmieni aiheuttajan. Valkojäkälädiaknoosin olen saanut monta vuotta sitten. Passitettiin hammaslääkärille hoitoon. Hammaslääkäri sanoi, että hänen mielestään kyseessä on punajäkälä. Hoidettiin kortisonipurskuttelulla.
      Kukaan ei kertonut, että se on parantumaton autoimmuunisairaus, eikä diaknoosi kulkenut tautilistassani. Minulla oli hyvin monenlisia bropleemeja, kuljin lääkäreissä kerjäämässä apua, turhaan.
      Nyt kun tiedän taudin ja olen saanut vinkin soittaa allerggialiiton tukipuhelimeen, sieltä olen saanut parhaan tiedon. Ei tosin paljon läämmitä kun lääkärit vähättelevät, eivätkä osaa auttaa.

    • Anonyymi

      Minulla kovan stressin seurauksena vatsa, selkä, rinta ja kyynärtaipeet lehahtivat täyteen pieniä ja vähän isompia näppylöitä. Hydrocortisonista ei mitään apua. Epäilen punajäkälää, mutta työterveyslääkäri määräsi vain perusvoidetta atooppiseen ihottumaan, vaikka ihoni ei ole lainkaan kuiva. Käy hermoon, kun mitään paranemista ei näppylöinnissä näy.

    • Anonyymi

      Punajäkälä suussa, koepala otettu ja diagnoosi saatu.. Hammaslääkäri määräsi lääkkeet Bemetsonia 0,1% ja triamsinoloniasetonidi 0,1% suspensio. Helpottavat suun limakalvojen kiusallisia oireita hyvin.

      • Anonyymi

        Mulla punajäkälä koko vartalossa. Vain kaula ja kasvot ovat toistaiseksi säästyneet. Sain lähetteen valohoitoon ja nyt kyllä kiinnostaisi mitä se maksaa. Onko kokemuksia?


    • Anonyymi

      Hei. Minulla tuli punajäkälä sytostaatti - ja immunologiseen hoidon jälkeen n. Puoli vuotta sitten. Suun limakalvoilla tosi pahana ja iholla koko ajan lisääntynyt. Kysyin hammaslääkäriltä onko hän kuullut olisiko jollain punajäkälä parantunut ? Hän sanoi että moneltakin , jolta on vaihdettu amalgaamipaikat muovipaikkoihin. Sitä aion itsekin kokeilla kun olen toipunut leikkauksesta.

    • Anonyymi

      Minulla on valkojäkälä, joka on punajäkälän "sukulainen" . Sain avun vaivaan autoimmuuuni-paleoruokavaliosta. Vaiva on autoimmuunisairaus, johon voi saada apua oikealla ruokavaliolla. Oman kokemukseni mukaan oireet alkoivat helpottaa hyvin nopeasti, jo alle viikossa tiukalla ruokavaliolla!
      Kannattaa etsiä itse tietoa netistä esim. hakusanoilla autoimmuunisairauksien hoito ruokavaliolla tai autoimmune diet.
      Suomeksi hyvä kooste asiasta esim. https://naprapaatinvaimo.blog/2018/05/24/osa-2-aip-ruokavalio-eli-autoimmuunipaleo/

    • Anonyymi

      Parantumisen iloa!
      Vasta diagnoosin saanut, päänahalla ja kasvoissa, lievähkötapaus, koepalantuloksia odotellaan, sitten se vasta vahvistuu.

      Nyt, kun näitä kirjoituksia luin, tuli mieleen kehon pH-arvo - vaikuttaakohan se miten? Koska monikin luonnonlääke, joka on auttanut, vaikuttaa mm. pH-arvoon esim. etikka, suola, maitohappobakteeri, puolukka jne..

      Ja oliko moni saanut apua pihkasalvasta?

      T: paranemisia kaikille ja rentoja päiviä!

    • Anonyymi

      Olen käyttänyt Elocon-voidetta Prurigo nodularis -kyhmykutinan hoitoon ilman merkittävää vaikutusta. Siihen tehosi Dermovat Scalp -liuos peittohoitona. Nyt sain punajakälän suuni limakalvoille ja todennäköisesti myös alapäähän. Kutinan helpottamiseksi alapäässä ajattelin kokeilla Eloconia, mutta luin pakkausselosteen, jossa sanotaan, ettei sitä saa käyttää limakalvoille. Yleislääkäri ehdotti käyntiä sisätautilääkärillä ja määräsi pienen verikokeen, mutta ehkä olisi parempi mennä hammaslääkärille ja gynelle. Ennen suujäkälän puhkeamista kävin huulten tatuoinnissa. Olisiko se laukaissut punajäkälän? Minulla ei ole sitä koskaan aikaisemmin ollut. Olin ihotautilääkärillä Suomessa toissa maanantaina aurinkokeratoosin jäädyttämistä varten, mutta en tajunnut kysyä suun vaivasta, koska olin menossa parodontologille saman viikon perjantaina. Arvelin vain, että se on jokin lievä tulehdus ja ostin apteekista desinfioivaa suuvettä. Parodontologi totesi, että se on punajäkälä eikä suositellut kortisonihoitoa, koska se ohentaa limakalvoja ja aiheuttaa sitten tautikierteen. Aion mennä kuitenkin pikimmiten asuinpaikkakuntani hammaslääkärille. Tämä on siksi viheliäinen vaiva enkä aio pidättyä lempiruokieni, sitrushedelmien ja tomaatin ja paprikan syönnistä. Kokeilen lämmintä kamomillateetä ja bikarbonaatti-suuhuuhdetta.

      • Anonyymi

        Nuo ruoat laukaisee itselläni suuhun punajäkälän .
        Nyt epäilen että on myös "alakerrassa"
        Hirmu stressi ja väsymys ja vaihdevuodet .Viimeisen vuoden ja söin kaikkea ps..a ruokaa ja makeaa ja käytin jatkuvaan alkoholia rentotuakseni.
        Nyt vitamiinit aamuisin D/B/C ja alan syödä terveellisemmin...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      947
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      860
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      694
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe