Vanhus alkaa tehdä

Anelmas

uutta kukkaa. Hiljaista on ollut, joten intokin noiden kohdalla on hiipunut. Siinä ne ovat keittiöni ikkunalla ja vettä ovat saaneet silloin, kun olen muistanut antaa. Ei siis mitään säännöllisyyttä ole tänä talevna meillä nähty.

Tänään taas kääntelin orkideoitani. Kun ovat kovin huonolle hoidollekin jääneet, olisi aika taas alkaa niistä huolehtia. Into aina kasvaa, kun jotakin näkyy, joten tästä alkaa kukan odottelu ja parempi hoitokin.

4

793

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lieneekään

      kun toin 4 vuotta sitten orkideoita Hampurista auton peräkontissa äidilleni, tyttärelle ja ystävälleni, joka hoiti kukkiani.Hän toi minulle sen kukinnan loputtua ja nuutuneen näköisenä viime syksynä.
      Minä sitä virvoittelin ja maaliskuussa se alkoi työntää kukkavartta, mutta nyt on vanan kasvu jämähtänyt
      puoleen väliin,eikä mitän edistymistä ole ollut kuukauteen.Mikä avuksi?
      Oma kukkani on kukkinut useamman kerran ja tehnyt poikasenkin, joka kasvaa ja kehittyy.
      Olen tehnyt kasvualustaa männyn kaarnasta, koivun nilakerroksesta, lehtipuun hiilestä.
      K.o.kukka on itäikkunan luona, missä muutkin ovat kukkineet.

      • AnelmaS

        Luulen, että jonakin päivänä se aloittaa taas kasvamisen. Joskus ne on nii-in hitaita, että meinaa aivan kyllästyä odotteluun.

        Minullakin toinen pienempi keiki, joka teki kukkavarren on jämähtänyt siihen. Kukkavarsi ei kuivu eikä tee uutta silmua, joten en tiedä, miten sen kanssa menettelisin. Leikkasin jopa kukan pois, että jotakin tapahtuisi, mutta ei... Olen siis antanut sen olla rauhassa. Kun pakkaset loppuvat, vien ne terassille ja sanon, kukkikaa, jos lystäätte!!! ;o)

        Kuitenkin on kiva, kun kaksi antaa elonmerkkejä. Se, jonka toin äidiltäni, koska sitä ei kukaan hoitokodissa olisi hoitanut, alkoi myös tehdä kukkavanaa. Nyt odotan valkoista ja lilaa kukkaa sekä kahden muun (keikien) elonmerkkejä.

        Hyvää kesää kaikille.


    • hoitaminen

      on hyvin yksinkertainen, vettä valoa ja fosforia eli siis lannoitetta jossa fosforin osuus on suurempi.
      Laji kuin laji, hyvä perussääntö on kastella kerran viikkoon niin, että upottaa ruukun huoneenlämpöiseen järvi, sade tai kaivoveteen niin, että ruukun reuna jää näkyviin n. sentin verran. Seuraavaksi huolehtii valon saannista, eli mahdollisimman valoisa paikka. Pahimmasta keskipäivän paahteesta orkidea ei pidä, lehtien solukot vaurioituvat helposti mutta silloin voi rehua siirtää tai varjostaa verholla jne. Muuten valoisin paikka sopii orkidealle. Ulos orkideaa ei pidä viedä, jos ei ehdottomasti tiedä mitä tekee, kaikki perusorkideat viihtyvät parhaiten perushuonelämmössä. Ja jos haluaa, orkideaa voi lannoittaa, joskin se ei aina ole edes tarpeellista hieman lajista riippuen, mutta siis lannoitteella jossa fosforin osuus ehdottomasti suurempi kuin typin. Kirjoitin tuosta jo tuonne toiseen kohtaan.

      Joku mainitsi että on laittanut ruukkuun männynkaarnaa, lehtipuun hiiltä ja koivun nilaa?! No, tuosta paras ja ainoa tarvittava on männynkaarna, nimenomaan se kilpikaarna esim. parivuotiaalta hakkuulta haettu ja pieniksi silputtu, jossa EI ole enää nilaa eikä mitään muutakaan maatuvaa jäljellä! Hiili on ok, mutta sotkevaa, eli kaarna riittää. Missään nimessä orkidean ruukkuun ei pidä laittaa mitään maatuvaa materiaalia kuten nilaa tai sammalta, se maatuu nopeasti ja estää juurien ympärillä ilmankierron ja tappaa juuret.

      Kokeilkaapa noilla neuvoilla niin veikkaan että alkaa tapahtua eloa keikeissä ja kukinnassa.
      Itselläni on lähes parikymmentä eri lajia ja 4-6 niistä kukkii vuosittain ilman lannoittamistakin..ne jotka eivät kuki, saavat tod.näk. tarpeisiinsa nähden liian vähän vettä eli useammin kastelu kuin kerran viikkoon tai/ja liian vähän lannoitusta!

      • hoitaminen

        sama tänne kuin tuohon toiseen topicciin että tuli myöhään silmät ristissä kirjoitettua ja pistin väärin että fosforia olisi pitänyt olla lannoitteessa typpeä enemmän. Tosiasiassa suhde oltava 1:1. Pahoittelut myös tänne.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      439
      9708
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      258
      6795
    3. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      14
      2751
    4. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      335
      2353
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      1727
    6. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1643
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      190
      1342
    8. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      188
      1283
    9. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      999
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      48
      974
    Aihe