diabetikko päiväkodissa

hiilari...

miten teillä hoituu diabeteslapsen hoito päiväkodissa? onko avustaja, hoitaako yksi aikuinen pääsääntöisesti, jokainen vuorollaan vai kuka milloinkin? miten olette kokeneet asian? hoitaako myös opettajat, vai vain hoitajat? laskeeko hiilarimäärät keittäjä vai hoitaja? vaikuttaako lapsen ryhmässäolo suhdelukuun tai ryhmäkokoon?

toivoisin kokemuksia niin vanhemmilta, kuin päivähoidon työntekijöiltä.

meillä on päivähoidossa diabetikko, ja olemme onnellisessa asemassa, kun olemme saaneet lapselle avustajan (yksi aikuinen ryhmässä vain tuota lasta varten, aina kun tuo lapsi on paikalla). toki muutkin ryhmän aikuiset ovat hoitoon perehtyneet, jotta laadukas hoito onnistuu myös avustajan lomien ja sairaslomien aikana.

kiitos kaikille vastaajille!

2

3906

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sokrumammuli

Tyttäreni sairastuttua diabetekseen käytiin neuvotteluja päivähoidon kanssa. Palkkasivat työllistämistuella työntekijän, jotta saivat irrotettua vaki henkilökunnastaan aina yhden hoitamaan tytärtämme (ilmeisesti joku aina vuorossa otti vastuun hoidosta). Olin itse opettamassa pistämiset yms. Sairaalasta kuntoutusohjaaja kävi myös opettamassa. Keittäjä otti selvää hiilareitsa ja oli niistä perillä, mutta vastuussa oli se työntekijä joka katsoi syömiset tyttäremme kanssa. Ihan hyvin asiat sujuivat, toisinaan sai vääntää ja vääntää tietyistä asioista, mutta se kuuluu asiaan....ja sitä samaa nyt koulussa. Tytär monipistoshoidolla ollut aina, joten eipä se auta että osaa hiilarit laskea vaan pitää ymmärtää mitä pistetään. Nyt tytär saamassa insuliinipumpun:) Tytär kasvaa ja hiljalleen huomaan, että ottaa enemmän ja enemmän vastuuta diabeteksen hoidosta. Tsemppiä!

• on kokemusta

Minulla oli ryhmässäni diabeeteslapsi. Ei vaikuttanut ryhmäkokoon, mutta palkkaan kyllä. Sain tästä lapsesta erityiskorvauksen, kun väänsin asiasta esimieheni kanssa. Tällä lapsella oli ollut päiväkodissa, josta siirtyi minulle, henkilökohtainen avustaja joka hoiti hiilarin laskemiset ja pistokset ym.
        Vanhemmat opettivat minulle pistämiset, hiilareiden laskemiset, veren sokerin mittaukset ym. (tosin tiesin jotain teoriassa itsekin). Monipistoshoito oli aluksi, mutta sitten hän sai insuliinipumpun, jonka käyttöä taas opettelimme vanhempien kanssa yhdessä.
        Kun olin lomalla toinen pph oli varahoitajana tällelapselle. Minä opetin hänelle asiat valmiksi. Ja koska asuimme lähekkäin he tulivat tutuiksi ihan joka-aamuisilla ulkoiluhetkillämme. Retkillä kulkivat mukana kaikki välineet, ja ylimääräiset välipalat.. ei rajoittanut toimintaamme.
        Hänen siirryttyään esikouluun, päiväkotiin, he saivat ryhmään ryhmäavustajan, ja vastuu hoidosta oli muutamalla vakihoitajalla.
        Kouluun siirryttyään ei vastuuta ollut enää kenelläkään muulla kuin lapsella itsellään ja vanhemmilla jotka olivat töissä. Kunnes äiti sai tarpeekseen ja jäi itse pois töistä ja vastaamaan hoidosta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      165
      3080
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      373
      2091
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      41
      1881
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      43
      1856
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1431
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1221
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1183
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      329
      993
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      114
      973
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      802
    Aihe