yo-juhlat äidin juhla-asu

äiti 50-v

Miten äiti pukeutuu yo-juhlaan, olen ajatellut hametta/mekkoa, mutta kuinka pitkä pitää olla, polven yläpuolelle, alapuolelle vaiko täyspitkä, en haluaisi yli- enkä alipukeutua, miten sukkahousut, ehkä bolero/huivi, voiko laittaa mustan hameen ja värikkään huivin, mustat vaiko ihonväriset sukkahousut?

47

15255

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaan ylioppilas

      Mulla olisi sama kysymys noista sukkahousuista, eli voiko keväisiin juhliin laittaa mustat sukkahousut vai näyttääkö se typerältä?

      • Kun kysyit

        Keväisiin juhliin vaaleita värejä. Ei mustaa.


      • tyyliä!

        Valitettavasti näyttää ihan typerälle näin keväisissä/kesäisissä juhlissa. Jos käytät sukkahousuja/stay up-sukkia valitse ihoasi lähellä oleva sävy :) hauskoja juhlia!


    • juts

      Verkkosukat ois mageet.

      • jhgtb

        mun kaverilla oli aikoinaan mustat verkkosukkahousut ylppäreissään ja kyllä ne hyvin kokonaisuuteen sopivat, hyvältä näytti..


      • Kommentttttti
        jhgtb kirjoitti:

        mun kaverilla oli aikoinaan mustat verkkosukkahousut ylppäreissään ja kyllä ne hyvin kokonaisuuteen sopivat, hyvältä näytti..

        Mut entäs kaverin äidille? Olisiko sopinut kokonaisuuteen yhtä hyvin? :)


    • Hyvää juhlaa.

      Eli musta on kyllä täysin väärä väri. Ylppäri juhliin jotain vaaleaa. Siis jos haluat onnistua.

    • Mrs Hortensia

      Kokonaisuus ratkaisee ja toisekseen näyttää, että harva nyt muutenkaan hallitsee pukeutumisen koodit täydellisesti. Joko on liian konservatiivinen tai liian moderni, joten tärkeää olisi jotenkuten hahmottaa tilaisuuden luonne ja säätila.

      On tosi hankala sanoa mikä kenellekin sopii kohdetta näkemättä, koska yleensä asun pitäisi vastata henkilön persoonallisuutta ja jotkut ovat räväköitä minihametyyppejä ja jotkut taas körttiläishenkisiä pitkine hameineen. Kuvauksesi perusteella ajatuksesi mustasta hameesta ja värikkäämmästä yläosasta on ok vuodenaikaan nähden ja valitse sukkahousut niin, ettei tule kovin kuuma. Päivä on sinullekin jännä ja liikut taatusti enemmän kuin uskotkaan,joten ota siinäkin huomioon jonkinlainen olemisen mukavuus.

      • MarjutR

        Ylioppilasjuhlaan voi pukeutua joko lyhyeen tai pitkään hameeseen, kunhan ei nyt mitään iltapukua laita. Mustat sukkahousut ovat kyllä ihan ok, jos sopivat asuun ja tyyliin.


    • miemie^^

      Itselleni ostin ylppäreitä varten sellaisen asun, josta tykkään. On myös silkkihuivi, ja värit aika vaaleita. Mekon pituus on polven alapuolelle, mutta helma on rimpsuinen, että ei ole körttimeininkiä;)
      Mielestäni juhlittavan äiti voi myös pukeutua miten haluaa, kunhan tarpeeksi juhlavasti, mutta ei liian juhlavasti, ettei ole pukeutunut ns. paremmin kuin juhlittava!
      Itse en laita sukkahousuja lainkaan, ärsyttäviä sellaiset.

      • yo:n äippä

        Minulla on myös ongelma pukeutumisen kanssa. En ole ollenkaan hame-tyyppiä ja siksi olenkin päätynyt housuasuun, täytyy vain löytää sopivan juhlava yläosa. Ajattelin, että jos pukeudun hameeseen, tunnen oloni kokoajan epämukavaksi...ei kai se voi kauheen väärin olla vaikkei hameeseen pukeudukaan? Ja jo sen kin takia, että en viitsi yhtä kertaa varten jotain leninkiä/hametta edes ostaa, sinne se jäisi kaappiin pölyttymään yhden käytön jälkeen.


      • Mrs Hortensia
        yo:n äippä kirjoitti:

        Minulla on myös ongelma pukeutumisen kanssa. En ole ollenkaan hame-tyyppiä ja siksi olenkin päätynyt housuasuun, täytyy vain löytää sopivan juhlava yläosa. Ajattelin, että jos pukeudun hameeseen, tunnen oloni kokoajan epämukavaksi...ei kai se voi kauheen väärin olla vaikkei hameeseen pukeudukaan? Ja jo sen kin takia, että en viitsi yhtä kertaa varten jotain leninkiä/hametta edes ostaa, sinne se jäisi kaappiin pölyttymään yhden käytön jälkeen.

        Housuasut ovat kiva vaihtoehto hameille ja jos niissä viihtyy ne näyttävät aina hyviltä. Kasikymppinen äitini, joka on rasittavan tarkka pukeutumisestaan, käyttää usein housuja ja koska on hoikka olemukseltaan näyttää tyylikkäältä. Hän satsaa laadukkaisiin jakkuihin ja näyttäviin koruihin sekä laatukenkiin kuin myös laittaa hiuksensa nuorekkaasti, joten katselen tyttärenä joskus kateellisena miten reipasta"muoria" kohdellaan arvokkaasti. Eli ei se vaate, vaan tyyli :)


      • Hyvältä näyttää
        yo:n äippä kirjoitti:

        Minulla on myös ongelma pukeutumisen kanssa. En ole ollenkaan hame-tyyppiä ja siksi olenkin päätynyt housuasuun, täytyy vain löytää sopivan juhlava yläosa. Ajattelin, että jos pukeudun hameeseen, tunnen oloni kokoajan epämukavaksi...ei kai se voi kauheen väärin olla vaikkei hameeseen pukeudukaan? Ja jo sen kin takia, että en viitsi yhtä kertaa varten jotain leninkiä/hametta edes ostaa, sinne se jäisi kaappiin pölyttymään yhden käytön jälkeen.

        HOusuasu on erittäin hyvä valinta, kunhan on laadukas ja yhtenäinen.


    • 5+1

      Oikein lyhyt hame joka juuri ja juuri paljastaa punaisten stay-up:ien yläreunan, namh!

      • kysymyksiä teillä

        Pääasia että pukeudut. Joka tarkoittaa että pukeudut oman tyylisi mukaan juhlaviin vaatteisiin. Sellaisiin että itse viihdyt. Joudut seisomaan paljon ja kulkemaan vieraan luota toiselle joten kengät pitää olla mukavat.
        Älä nyt hyvä äiti pukeudu johonkin erikoiseen juhlatamineeseen tyttäresi juhlapäivänä jottet tunne oloasi kiusalliseksi. Saati sitten tyttäresi.
        Musta sukkikset, ohuet sellaiset, on ok jos ne mätsää vaatteeseen.


      • kysymyksiä teillä kirjoitti:

        Pääasia että pukeudut. Joka tarkoittaa että pukeudut oman tyylisi mukaan juhlaviin vaatteisiin. Sellaisiin että itse viihdyt. Joudut seisomaan paljon ja kulkemaan vieraan luota toiselle joten kengät pitää olla mukavat.
        Älä nyt hyvä äiti pukeudu johonkin erikoiseen juhlatamineeseen tyttäresi juhlapäivänä jottet tunne oloasi kiusalliseksi. Saati sitten tyttäresi.
        Musta sukkikset, ohuet sellaiset, on ok jos ne mätsää vaatteeseen.

        äiti mieluusti ilman sukkahousuja ja alushousuja...


    • kylvain

      Käytä vaatteissasi värejä. Mustaa voi tuoda vaatteisiin, joka luo kokonaisuuteen kontrastia. Unohda kuitenkin mustat sukkahousut, koska ne näyttää minusta lähinnä halvoilta. Mukavia juhlia!

    • ar'g

      Pistä vaan vaaleat ohuet sukkahousut jos ei ole mitään kamalampia kohjujuttuja näkyvillä.

      Hame, polveen tai polvilumpien alapuolelle
      Sukkahousut, ihonväriset (vaaleisiin vaatteisiin yhdistettynä musta näyttää hassulta)
      Juhlava toppi tai paita, jonka päälle bolero tai neuletakki jos on kylmä
      Kaulakoru, rannekoru, juhlakello tms.

      Aina kannattaa ylppärijuhlissa muistaa, että ylioppilasta juhlitaan, mutta myös kasvattajan onnistunutta tulosta. Ylipukeutua ei oikeastaan voi (paitsi ehkä joku täyspitkä iltapuku saattaisi herättää hilpeytä)

      Tärkeintä on, että Sinulla on mukava olo vaatteissasi, päivä on pitkä, askeleita tulee paljon ja kuvissa esiinnytään.

    • Ansuliiini

      Äidin pukeutumisen kuuluu olla vähän hillitympää kuin itse ylioppilaan. Oman tyylin mukaan pukeutuminen on mielestäni sallittua. Juhlavat vaatteet, joko mekko, hame- tai housupuku on tyylikäs, samoin jokin siisti kesämekko on aika kelpoisa juhliin. Polvipituus/pohjepituus on sopiva hameen pituudeksi. Ihon väriset sukkahousut ovat kesäjuhliin sopivammat kuin mustat. Tyyli on loppujen lopuksi melko vapaa nykyisin kun rupeaa tarkemmin ajattelemaan. Tuossa syksyllä muistelen lukeneeni muotilehdistä, että arki- ja juhlavaatteita voi nykyisin yhdistellä huolettomasto keskenään sekä arkeen että juhlaan sopivaksi kokonaisuudeksi joten ei stressiä pukeutumisen suhteen! :)

      Lainaus eräältä sivustolta: "Muut perhejuhlat
      Ristiäiset, merkkipäivät, lakkiaiset ja muut perhejuhlat ovat juhlatilaisuuksia, joissa myös vieraiden tulee kunnioittaa juhlan järjestäjiä omalla pukeutumisellaan. Arvokkaammissa juhlissa kuten syntymäpäivillä ja niihin liittyvillä onnittelukäynneillä on miehellä tumma puku ja naisella esim. jakkupuku." "Vieraat pukeutuvat tummaan pukuun tai juhlavaan arkipukuun."

    • ole äiti

      pukeudu asiallisesta ja TYYLIKKÄSTI paikka ratkaiseen. oy juhlaa voi pukeutua pitkää hameseen, mutta
      jos ajattelet muuta käyttöä, voi hameen mitta olla siinä polvenpaikkeilla. Älä pistä mitään lekinsejä ja tunikoita, ne ei ole mitään juhlavaatteita ja muutenkin ne on tosi järkyttäviä vaatteita, harvalle sopii.

      • persoonansa mukaan

        Juhlava asu tekee juhlan. Riippuu tietysti, kuinka juhlavasti halutaan päivää viettää. Minusta kevään juliin sopii parhaiten vaaleat tai värilliset, ja sitäpaitsi musta pukee vain harvoja - useimpia musta väri vanhentaa. Keväällä ei myöskään mustia sukkahousuja. Jos et pidä väreistä, niin helmenharmaa on aina kaunis ja yhdistettävissä muihin väreihin. Hameen pituushan voi nykyään olla mikä tahansa, ja pitkät housutkin sopivat juhlaan. Eikä äidin tarvitse pukeutua tärkeästi eikä tätimäisesti, vaan voi toteuttaa mielikuvitustaan siinä missä tytärkin.

        Kyllä sekin käy, että vanhemmat pukeutuvat juhlavammin kuin nuori, joka ehkä haluaa viettää päivän rempseissä nuorisovaatteissa. On se vanhempienkin juhla, kun ovat saaneet lapsen ylioppilaaksi ja vanhemmat voivat juhlia sitä vaikka omien ystäviensä kanssa, jos esim. nuori ei halua juhlaa ollenkaan. Meillä pidettiin hauskat ja hulppeat aikuisten jatkot illalla kun nuoret olivat jo menneet omiin pippaloihinsa.


    • Neuvoja.

      Yksinkertaista, siistiä, itsellä hyvä olo, älä ole joulukuusi, älä kimaltele, meikkiä vähemmän kuin enemmän, ei korkkaamattomat kengät, ole ikäisesi näköinen.

    • Tai sitten ei

      Mielummin vaatteet päällä, kun ilman.

    • Bolero kuulostaa kivalta aikuisen naisen asuun, läpinäkyvä huivi /organzahuivi yhdistyy minun mielessäni aina hääjuhliin.

      Mustat sukkahousut eivät ole välttämättä pöhkö valinta, mutta vaatii asulta ja pukeutujan tyyliltäkin jotain erityistä. Jos mekossa on tummia sävyjä vaaleiden joukossa, voisin kuvitella mustat sukkikset sen kanssa, mutta jälleen: riippuu myös mekon mallista ja kantajastaan.

      Itse ajattelen niin, että kun menen ulos, ilma on kaunis, ajattelen, miten nyt, juuri sillä hetkellä, voisin olla pukeutunut että olo tuntuisi juhlavalta JA hyvältä. Tänään kokeilin samanlaista mielikuvittelua ja sillä tekniikalla luovuin yhdestä juhla-asuideastani, koska se oli liian tavallinen. Kotona tietokoneen ääressä on paljon vaikeampaa kuvitella todellisia olosuhteita. Yksi hyvä keino mitata asun juhlavuutta on se, voisitko mennä siinä töihin missään oloissa. Jos kyllä, niin silloin se on liian arkinen.

      Sukkikset kuulunevat ylioppilasjuhlissa äidin asuun ... ellet sitten ole hippiäiti ;) Lopultakaan nämä tyyliasiat eivät ole aivan yksiselitteisiä, se mikä on sopivaa yhdelle, ei ole sitä toiselle, se mikä näyttää juhlavalta toisen päällä, on toisen yllä halvan tai epäsopivan näköistä.

      • Vaatekauppias

        Asusta riippuu sukkahousujen väri, mutta laita joka tapauksessa sukkahousut tai stay up:t, älä ole paljain säärin. Mustatkin menettelevät, jos sopivat asuun, mutta pitää olla hyvin ohuet.

        Ja useimmat meistä ylioppilaiden äideistä ovat jo siinä iässä, että paljaat käsivarret eivät ole ainakaan eduksi. Eli pue jakku, bolero tai juhlahuivi hartioillesi. Huivejahan on tosi mahtavat värivalikoimat (saatavilla netistäkin) ja niiden avulla voi muuntaa asua niin ettei sitä toisella kertaa välttämättä samaksi tunnista. Jos et tiedä, miten kantaa sitä, katsele kuvia naisten lehdistä tai netistä. Ja ei minun mielestäni ole mitään estettä organzahuivillekaan näissäkään juhlissa.


      • ylioppilaan isoäiti
        Vaatekauppias kirjoitti:

        Asusta riippuu sukkahousujen väri, mutta laita joka tapauksessa sukkahousut tai stay up:t, älä ole paljain säärin. Mustatkin menettelevät, jos sopivat asuun, mutta pitää olla hyvin ohuet.

        Ja useimmat meistä ylioppilaiden äideistä ovat jo siinä iässä, että paljaat käsivarret eivät ole ainakaan eduksi. Eli pue jakku, bolero tai juhlahuivi hartioillesi. Huivejahan on tosi mahtavat värivalikoimat (saatavilla netistäkin) ja niiden avulla voi muuntaa asua niin ettei sitä toisella kertaa välttämättä samaksi tunnista. Jos et tiedä, miten kantaa sitä, katsele kuvia naisten lehdistä tai netistä. Ja ei minun mielestäni ole mitään estettä organzahuivillekaan näissäkään juhlissa.

        Kirjoitan nyt enemmän tyttärestä kuin äidistä.

        Olen virkani takia katsellut vuosikymmeniä uusien ylioppilaiden lakitusta. Muuan kiusallinen asia on pesiytynyt ainakin meidän isoon lukioon viime vuosina. Lakkinsa saavat istuvat juhlasalissa edessä korkealla näyttämöllä, josta heidät voidaan mukavasti nähdä koko saliin.

        Mutta mutta... Viime aikoina iso osa tuoreista ylioppilaista on pukeutunut joko yläosaltaan hyvin avonaiseen iltapukuun tai sitten niin lyhyeen mekkoon, että kun näyttämöllä tyttö joutuu toisinaan hiukan kumartamaan, niin ainakin minä pystyn joka vuosi näkemään ylioppilasneidin pikkarit.
        Olkaimettomat tai rihmaolkaimiset iltapuvun yläosat ovat siitä hankalia, että joka ikinen tytön rintojen nostoliike tallentuu paitsi meidän katsojien silmiin myös moniin videoihin ja myytäviin koulutallenteihin.

        Lisäksi korkeat piikkarikorot näyttävät tuovan monelle tytölle ylipääsemättömiä vaikeuksia. Jännityskin omalta osaltaan tekee muutamien kävelyn lavalla aika ... hm ... tönköksi ja horjuvaksi.

        Tänä vuonna en mene oman koulun päättäjäisiin, koska lapsenlapseni pääsee ylioppilaaksi toisessa maakunnassa.

        Hyvää juhlapäivää kaikille, sekä uusille ylioppilaille että ylioppilaiden äideille.


      • Tissit tursuu
        ylioppilaan isoäiti kirjoitti:

        Kirjoitan nyt enemmän tyttärestä kuin äidistä.

        Olen virkani takia katsellut vuosikymmeniä uusien ylioppilaiden lakitusta. Muuan kiusallinen asia on pesiytynyt ainakin meidän isoon lukioon viime vuosina. Lakkinsa saavat istuvat juhlasalissa edessä korkealla näyttämöllä, josta heidät voidaan mukavasti nähdä koko saliin.

        Mutta mutta... Viime aikoina iso osa tuoreista ylioppilaista on pukeutunut joko yläosaltaan hyvin avonaiseen iltapukuun tai sitten niin lyhyeen mekkoon, että kun näyttämöllä tyttö joutuu toisinaan hiukan kumartamaan, niin ainakin minä pystyn joka vuosi näkemään ylioppilasneidin pikkarit.
        Olkaimettomat tai rihmaolkaimiset iltapuvun yläosat ovat siitä hankalia, että joka ikinen tytön rintojen nostoliike tallentuu paitsi meidän katsojien silmiin myös moniin videoihin ja myytäviin koulutallenteihin.

        Lisäksi korkeat piikkarikorot näyttävät tuovan monelle tytölle ylipääsemättömiä vaikeuksia. Jännityskin omalta osaltaan tekee muutamien kävelyn lavalla aika ... hm ... tönköksi ja horjuvaksi.

        Tänä vuonna en mene oman koulun päättäjäisiin, koska lapsenlapseni pääsee ylioppilaaksi toisessa maakunnassa.

        Hyvää juhlapäivää kaikille, sekä uusille ylioppilaille että ylioppilaiden äideille.

        Tuo rinnustan nykiminen pisti pahasti silmään vanhaintansseissakin...

        Onneksi omia häitä ei videoitu :) E-kuppi ja olkaimeton puku oli ainoa jonka kahden viikon varoajalla löysin.


    • joojoojoo...........

      Olethan palkannut jonkun köökin puolelle. Jos et ole ja aijot itse hoitaa homman laita käytännöllinen asu. Ja muista hankkia rintaasi kultainen lyyra rintaan. Sitä saa käyttää myöhemminkin kun käy jonkun muun ya-juhlissa. Jokaista lasta kohteden siis oma(kulta-liikkeestä)

      • LiSALO

        Aika konservatiivisia osa vastauksista. Mulla on musta mekko ja se on tosi hieno. Sukkahousut laitan ja ne ovat turkoosit. Sopivat mulle ja viihdyn asussa ja kyllä "tämän ikäisellä" naisella on olkaimeton hame. En peittele käsivarsiani, joissa ei mitään vikaa ole. Varaan pitkähihaista vaatetta ainoastaan säiden takia.

        Muutenkin tuntuu, että me suomalaisnaiset pukeudumme liian tätimäisesti ja kaikki aina samoihin hartiahuiveihin jne,

        Mutta hyviä juhlia kaikille riippumatta siitä, miten pukeutuu


      • mutsis oli

        EI MITÄÄ PELLEILYY KUNNON TIVOLI


        PARAAAAAAAAAAAASTAAAAAAAAAAAAA

        PARAAAS KUNNON KOOMA












        XDXDXDXD :D:D:D:D:D:D:D:
        XDXDXDXD :D:D:D:D:D:D:D:
        XDXDXDXD :D:D:D:D:D:D:D:
        XDXDXDXD :D:D:D:D:D:D:D:
        XDXDXDXD :D:D:D:D:D:D:D:
        XDXDXDXD :D:D:D:D:D:D:D:
        XDXDXDXD :D:D:D:D:D:D:D:
        XDXDXDXD :D:D:D:D:D:D:D:
        XDXDXDXD :D:D:D:D:D:D:D:
        XDXDXDXD :D:D:D:D:D:D:D:
        XDXDXDXD :D:D:D:D:D:D:D:
        XDXDXDXD :D:D:D:D:D:D:D:
        XDXDXDXD :D:D:D:D:D:D:D:
        XDXDXDXD :D:D:D:D:D:D:D:
        XDXDXDXD :D:D:D:D:D:D:D:
        XDXDXDXD :D:D:D:D:D:D:D:
        XDXDXDXD :D:D:D:D:D:D:D:


      • vitun_tali
        mutsis oli kirjoitti:

        EI MITÄÄ PELLEILYY KUNNON TIVOLI


        PARAAAAAAAAAAAASTAAAAAAAAAAAAA

        PARAAAS KUNNON KOOMA












        XDXDXDXD :D:D:D:D:D:D:D:
        XDXDXDXD :D:D:D:D:D:D:D:
        XDXDXDXD :D:D:D:D:D:D:D:
        XDXDXDXD :D:D:D:D:D:D:D:
        XDXDXDXD :D:D:D:D:D:D:D:
        XDXDXDXD :D:D:D:D:D:D:D:
        XDXDXDXD :D:D:D:D:D:D:D:
        XDXDXDXD :D:D:D:D:D:D:D:
        XDXDXDXD :D:D:D:D:D:D:D:
        XDXDXDXD :D:D:D:D:D:D:D:
        XDXDXDXD :D:D:D:D:D:D:D:
        XDXDXDXD :D:D:D:D:D:D:D:
        XDXDXDXD :D:D:D:D:D:D:D:
        XDXDXDXD :D:D:D:D:D:D:D:
        XDXDXDXD :D:D:D:D:D:D:D:
        XDXDXDXD :D:D:D:D:D:D:D:
        XDXDXDXD :D:D:D:D:D:D:D:

        haistakaa vittu vitun pässit. vittu jos mul alkaa joku vittuilee ni vedän heti pataan. TURPAAAAAN

        PARAAASTAAAAAAA

        PARAAASTAAAAAAA

        PARAAASTAAAAAAA

        PARAAASTAAAAAAA

        PARAAASTAAAAAAA

        PARAAASTAAAAAAA

        PARAAASTAAAAAAA

        PARAAASTAAAAAAA


      • muu.

        voi tietää,onko nyt hameen alla sukkahousut,vai stay upit? Hohhoijaa,jospa keskittyisit vaatteisiin,mitkä ovat sukkien,tai niiden sukkahousujen lisäksi. Tässä vinkki,pukeudu eri vaatteisiin,kuin marketissa tai lenkillä käydessäsi on ylläsi.


      • 13+3
        LiSALO kirjoitti:

        Aika konservatiivisia osa vastauksista. Mulla on musta mekko ja se on tosi hieno. Sukkahousut laitan ja ne ovat turkoosit. Sopivat mulle ja viihdyn asussa ja kyllä "tämän ikäisellä" naisella on olkaimeton hame. En peittele käsivarsiani, joissa ei mitään vikaa ole. Varaan pitkähihaista vaatetta ainoastaan säiden takia.

        Muutenkin tuntuu, että me suomalaisnaiset pukeudumme liian tätimäisesti ja kaikki aina samoihin hartiahuiveihin jne,

        Mutta hyviä juhlia kaikille riippumatta siitä, miten pukeutuu

        harmaahiirulaisen tyyliin. joku vanha villatakki ja joku ikivanha hame niinkuin anopilla aikoinaan.


      • Ei kiitos lyyraa

        En todellakaan aio hankkia lyyraa tai oikeestihan lapsen pitäis hankkia äidilleen lyyra. Karmeen näkönen hökötys jolle ei paljoakaan ole käyttöä. Köökin puolelle on hankittu apua ja kotelomekkokin on jo valmiina kaapissa.
        Hametta ei kenenkään ole pakko pitää. Housut on ihan yhtä hyvät. Pääasia että itse viihtyy pukineissaan.


    • Tinttis65

      tosi kauniita juhlapukuja www.katies.fi näin aikuisempaankin makuun. Kauniin puvun lisäksi ei paljon asusteita tarvita, ehkä suuri huivi mikäli on hiukan viileää. Itse suosin pitkiä juhlaasuja niin ei tarvitse murehtia noista sukkahousuista yms.

      • Paukkuliina

        Niiden on ehdottomasti oltava ihonväriset! Esimerkiksi Vogue-merkkiset ovat hyvänlaatuisia - löytyy eri asteisilla tuilla, eivätkä hiosta. Lisäksi estävät asun "liimautumisen" ihoon huokoisen materiaalin ansiosta.


    • skörä

      Omissa lakkiaisissani mulla oli Härmän kansallispuku, mummani vanha. Nyt veljen lakkiaisiin meinaan pistää mustavalkoisen kesämekon ja valkoisen huivin.

    • en ymmärrä

      Järkyttävän lapsellisia ja härskejä vastauksia muutama.Noiden kirjoittajalla ei varmaan ole lääkitys kohdallaan.Tosi sairasta.Tuollaisia kirjoituksia ei pitäisi päästää näille sivuille.Hakeudu ihmeessä hoitoon.

      • Vitun_homo

        XDXDXDXDXDXXDXDXDXDXDXXXDXDXD D: D:D:D:D:D:D: DD :DD:D::D ; D:_D:_:_D D:_DD


    • Zippo Zelig

      minkkiturkkia ja Hankkijan oranssia lippalakkia - niitä lakkeja vain on vaikeampi saada kuin yo-lakkeja.. ...

    • Style is my business

      Vaikka musta onkin aina musta, varma valinta, niin haastaisin kokeilemaan värejä! Hameen pitäisin hillittynä yksivärisenä ja voihan se olla vaikka tumma sininen, jos siinä tuntee olonsa turvalliseksi ja sitten siihen värikästä huivia. Monilla, ainakin omalla äidilläni ei ole niin tasaisen väriset jalat, että mielummin siinä tapauksessa pukisin ihonväriset sukkahousut. Hameen pituus pitäisi olla polviin tai siitä alaspäin. Olkapäät laittaisin myös piiloon, hyvin istuvaa jakkua, boleroa, huivia jotain..

      Päähän suosittelisin hattua, tai muuta koristetta, kun nyt saa vaikka mitä ihania kukkakoristuksia jne. Asusteita ei todellakaan pidä aliarvioida. Ne viimeistelevät asukokonaisuuden. Mutta pitää kuitenkin yrittää välttää yliasustamista! Sitten tietysti tyylikäs äiti myös miettii miten oma asuvalinta sopii tyttären asuun, ei saa olla liian samanvärinen, mutta kuitenkin niin, että pystytte olemaan samassa valokuvassa. Huolitellut kasvot ja kampaajalla käynti ja hyvä ryhti tekevät myös yllättävän paljon! Onnistuneita ylioppilasjuhlia!

      • tummansinistä

        No sullapa olikin varsin rohkeita vaihtoehtoja mustan tilalle!
        Itselläni on monivärinen mutta ah niin mulle sopiva mekko. Ja juhlittava ylioppilas on poikani, joten hänen mustaan pukuunsa sovin vallan hyvin. Pojan kravattikin on ihan passeli mun mekkoon.


      • Style is my business
        tummansinistä kirjoitti:

        No sullapa olikin varsin rohkeita vaihtoehtoja mustan tilalle!
        Itselläni on monivärinen mutta ah niin mulle sopiva mekko. Ja juhlittava ylioppilas on poikani, joten hänen mustaan pukuunsa sovin vallan hyvin. Pojan kravattikin on ihan passeli mun mekkoon.

        Jos laittaa hameen ja paidan, niin ei näytä hyvältä jos on monien kuosien värimelska. Eli yksivärinen alaosa tasapainottaa kokonaisuutta. Ja jos arastelee värien käyttöä ja on vaikkapa leveä ahteri, niin en hameeksi valitsisi mitään kaiken huomion vievää. Sitä sillä tummansinisellä tarkoitin. :) Ja yläosa saisi olla värikäs. On mahdotonta ehdottaa täällä värejä valmiiksi, kun ei ole nähnyt ihmistä. Ja vielä ihan toinen juttu on oman vartalon muoto, asun malli, mittasuhteet.

        Sehän on hyvä että on löytynyt mekko! Toisille toimii aivan ihanasti kirjavammat mekot, mutta suurimmalle osalle en niitä pukisi. Ne pitää osata kantaa ja ainakin kirkkaat kuosi-ilottelut sopii usein paremmin tummahiuksisille. Tärkeintä asussa on, että tuntee itse olonsa siinä oikeasti hyväksi ja hyvännäköiseksi.


      • Äiti minäkin
        Style is my business kirjoitti:

        Jos laittaa hameen ja paidan, niin ei näytä hyvältä jos on monien kuosien värimelska. Eli yksivärinen alaosa tasapainottaa kokonaisuutta. Ja jos arastelee värien käyttöä ja on vaikkapa leveä ahteri, niin en hameeksi valitsisi mitään kaiken huomion vievää. Sitä sillä tummansinisellä tarkoitin. :) Ja yläosa saisi olla värikäs. On mahdotonta ehdottaa täällä värejä valmiiksi, kun ei ole nähnyt ihmistä. Ja vielä ihan toinen juttu on oman vartalon muoto, asun malli, mittasuhteet.

        Sehän on hyvä että on löytynyt mekko! Toisille toimii aivan ihanasti kirjavammat mekot, mutta suurimmalle osalle en niitä pukisi. Ne pitää osata kantaa ja ainakin kirkkaat kuosi-ilottelut sopii usein paremmin tummahiuksisille. Tärkeintä asussa on, että tuntee itse olonsa siinä oikeasti hyväksi ja hyvännäköiseksi.

        ei hyvää päivää, minkä ikäisiä te ajattelette ylioppilaan äitien olevan - 70-vuotiaitako? Me olemme keskimäärin vähän alle tai vähän päälle viisikymppisiä, huomio! Musta tai tummansininen hame ja värikäs pusero...ja hattu, herranen aika! Äiti pukeutukoon niin että tuntee itse olonsa luontevaksi ja juhlavaksi ja pystyy "unohtamaan" asunsa. Sukkahousuilla tai ilman :)


    • yo-äiti

      Meillä tytär, jonka yo-juhlia lauantaina juhlimme, on pukeutunut musta-hopea-sävyiseen pitsimekkoon. Koska tytär on "juhlakalu", hänen vaatemakunsa ratkaisee muun perheen pukeutumisen. Eli itse pukeudun lilaan pitsijakkuun, mustiin juhlahousuihin ja mustaan toppiin. Miehelläni on musta puku ja jakkuni väriset solmio ja taskuliina. Koepukeutumisessa olimme muidenkin kuin omasta mielestämme oikein onnistuneen näköinen kokonaisuus.

      Musta on aina juhlava väri ja sitä voi käyttää kaikissa juhlissa. Esim miesten frakit ja smokithan ovat mustia ja niitä käytetään hienoimmissa juhlissa. Pitää vaan muistaa, että esim. avioparin pukeutumisen tulee olla yhtäläistä ja sointuvaa, ei niin, että mies on arvokkaasti pukeutunut tummaan pukuun ja rouva on kuin papukaija.

    • ..zanq..

      Oisi kiire saada tähän vastaus, mutta kun olen itse menossa *vieraaksi* juhliin niin voinko laittaa liilan mekon jossa on mustia palloja? onko liian tumma? minkälaiset sukkahousut? vai ei ollenkaan? minkälaiset kengät? korkeat korkokengät mustat/valkoset? matalat balleriinat mustat/valkoiset? koruja minkä värisiä? aikas tumman liila tuo mekko on...että vastauksia mahdollisimman nopeasti ;)

      • Maalaisjärki peliin

        Ei lakkiaisiin ole mitään eritysitä etikettiä. Menet ihan vaan sievässä ja siistissä vierailupuvussa, jossa muutenkin voisit mennä kylään iltapäivällä. Kyllä se mekko voi olla tummakin, jos tykkäät tummista vaatteista ja ne sopii sinulle, ja mustassa mekossakin voi mennä.

        Sukkahousukysymys riippuu enimmäkseen siitä millaiset jalat on. Katso peilistä. Suomessa on myös monissa kodeissa tapana ottaa kengät pois, joten jos ei ole sukkia voi joutua olemaan avojaloin. Suomessa ei ole fiksua pitää kenkiä sisällä, jos muut ovat sukkasillaan - ja on sitten todellä tyhmää alkaa sivistää muita siitä kuinka keskieurooppalaiseen etikettiin ei kuulu riisua sisällä kenkiä pois. Jos huomaat että muut riisuu kengät ja et missään nimessä halua olla sukkasillaan tai avojaloin, varaudu ottamalla pienet sisätossut mukaan.

        Nyrkkisääntönä on kenkien suhteen että tumman mekon kanssa tummat kengät ja vaalean mekon kanssa vaaleat kengät. Kyllähän sukkahousut ja avokkaat on aina varmin valinta.

        Ja tietysti, jos tiedät että se on puutarhajuhlan tyyppinen tilaisuus esim. omakotitalon pihalla, jossa on pöydät ulkona, niin hattu on paikallaan myös. Jos taas ollaan kerrostaloasunnossa tai sisällä muuten, niin ei siellä kuulu käyttää hattua.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9194
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2698
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      150
      2484
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2019
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1766
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1458
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      7
      1320
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1316
    Aihe