Rikaus edessä ensi viikolla. Mitä kauppanimiä on vanttiruuveihin tarvittavalle lanoliinirasvoille? Saako näitä jostain muualta kuin veneilyliikkeistä?
Kiitos!
Mistä lanoliiniä?
10
3160
Vastaukset
- Tuoksuu lampaalta
Lanoliini on lampaanvillarasvaa, jota kannattaa kysyä apteekista. Luonnontuote joka pysyy vanttiruuvien kierteissä kuin tauti.
- Joakim_
Vähintään yhtä hyvin toimii vaseliini, jota saa rautakaupoista ja autotarvikeliikkeistä. Parhaiten leikkaantumista estävät taitavat olla mustia.
- voitelee
Mustat ovat molybdeenisulfidipohjaisia ja kestävät erittäin hyvin pintapainetta. Estävät siis erittäin hyvin leikkautumista ja tuntuvat pysyvän kierteissä meikäläisen purjehduskauden ajan. Vähäkin ylimääräinen tosin sitten tahrii tehokkaasti. Lanoliinin plussa on sen melkoisen täydellinen veteen liukenemattomuus ja siksi erittäin hyvä pysyvyys, lisänä tahraamattomuus. Eivätkä näytä kierteetkään lanoliinin kanssa leikkaavan kiinni.
Molemmat siis toimivat vähintään riittävän hyvin. Molempia olen itse käyttänyt useita vuosia ja tänäkin vuonna sitä lanoliinia sen siisteyden takia. Jos purjehdusalue olisi suolaisempi ja kausi pidempi, olisi valinta selvemmin lanoliinin puolella sen pitkäkestoisuuden takia. Pääasia, että öljyä pysyvmpää voitelua on puhtaissa kierteissä. - Joakim_
voitelee kirjoitti:
Mustat ovat molybdeenisulfidipohjaisia ja kestävät erittäin hyvin pintapainetta. Estävät siis erittäin hyvin leikkautumista ja tuntuvat pysyvän kierteissä meikäläisen purjehduskauden ajan. Vähäkin ylimääräinen tosin sitten tahrii tehokkaasti. Lanoliinin plussa on sen melkoisen täydellinen veteen liukenemattomuus ja siksi erittäin hyvä pysyvyys, lisänä tahraamattomuus. Eivätkä näytä kierteetkään lanoliinin kanssa leikkaavan kiinni.
Molemmat siis toimivat vähintään riittävän hyvin. Molempia olen itse käyttänyt useita vuosia ja tänäkin vuonna sitä lanoliinia sen siisteyden takia. Jos purjehdusalue olisi suolaisempi ja kausi pidempi, olisi valinta selvemmin lanoliinin puolella sen pitkäkestoisuuden takia. Pääasia, että öljyä pysyvmpää voitelua on puhtaissa kierteissä.Kyllä on pysynyt ainakin pari kautta musta vaseliini. Sottaa tietysti hirveästi, jos ei älyä pyyhkiä pois. Kaikki näkyvä vaseliini on turhaa kiristyksen jälkeen.
Aika vaikea kuvitella, että lähtisi ikinä pois sieltä vanttiruuvin sisältä kierteistä, jossa sen pitää pysyä. Paljaat kierteet saavatkin kuivua, sillä nehän voideltuvat kierrettäessä.
- C/R 37
Aina kannattaa säästää, kun se on järkevää. Selden-vanttiruuviöljy maksaa maltaita (8 €/100 ml) venetarvikeliikkeessä, mutta se on hyvää ja riittoisaa. Yksi tippa/kierre hoitaa voitelun. Tuollainen pullo riittää 10 vuodeksi.
- Rasvailija
Itse käytin yhtenä keväänä lanoliiniä ja se oli viimeinen kerta. Keräsi hirveästi pölyä kesän mittaan ja varmaan sen seurauksena seuraavana vuonna olivat ruuvit tiukat kiertää. Normaali pyyhkiminen ennen kiertämistä ei poistanut tiukkaan jämähtänyttä töhnää.
- kokeillut
Eihän kierteitä voi pyyhkiä puhtaiksi, ne pitää harjata. Kaverin tai vaimon hammarharjaa lainataan ulkokierteisiin, lasten harjaa sisäkierteisiin. Rasvaa laitetaan sitten niukasti, eikä lanoliini ole sen enempää likaa kerännyt kuin molybdeenisulfidi tai muukaan vaseliini. Lanoliini on sitkeää, eivätkä sillä voidellut vanttiruuvit heittämällä pyöri, mutta tiukkaa kiertäminen ei koskaan saa olla tiukkaa. Kun löysät on kiristetty pois, ei epäherkkyydellä ole mitään merkitystä.
- exa2
kokeillut kirjoitti:
Eihän kierteitä voi pyyhkiä puhtaiksi, ne pitää harjata. Kaverin tai vaimon hammarharjaa lainataan ulkokierteisiin, lasten harjaa sisäkierteisiin. Rasvaa laitetaan sitten niukasti, eikä lanoliini ole sen enempää likaa kerännyt kuin molybdeenisulfidi tai muukaan vaseliini. Lanoliini on sitkeää, eivätkä sillä voidellut vanttiruuvit heittämällä pyöri, mutta tiukkaa kiertäminen ei koskaan saa olla tiukkaa. Kun löysät on kiristetty pois, ei epäherkkyydellä ole mitään merkitystä.
miten wurtin cu 800 toimis
- parempaa...
exa2 kirjoitti:
miten wurtin cu 800 toimis
Kuparitahnan erityisominaisuus on lämmönkesto. Estää hyvin pakosarjan pulttien ja sellaisten jumiin ruostumisen. Ei siis mitenkään erityisen tarpeellinen juttu vanttiruuveissa, ei edes tropiikissa. Mutta jos ei mitään muuta ole, on sekin paljon parempi kuin kuivat kierteet.
- .. ..
Lanoliinia..
Lampaasta tietysti. Villarasvasta puhutaan, mutta näin tein minä joskus, kun sitä tarvitsin.
Lammasta teurastettaessa otin sen suolistosta niitä rasvamöykkyjä talteen. Keittelin kattilassa kalvot irti, ja rasvaa oli. Osan keitin mehiläisvahan kanssa kokoon, kaadoin pienen jugurttipurkin pohjalle ja kas, minulla oli runsas varasto ainetta, jolla on perinteisesti kyllästetty ompelulangat merimiesten töihin. Joskus 70-luvulla tein, ja varasto riittää minulle loppuiäksi.
Tietysti, uusavuttomat menee kauppaan, ja maksaa. Sekin sopii. Lisääntyypähän kansantuote.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931702
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2291420- 871321
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!65995Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9864- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35809