Valokuvaus foorumit

Kuvaajana10v

Onko tullut uusia Suomalaisia valokuvaus foorumeita viimeisten parin vuoden aikana?

Kävin katsastamassa Suomen kolme "parasta" foorumia ja eihän siellä ollut jutut muuttuneet ollenkaan.
Vieläkin ne jaksaa kirjotella sivu kaupalla siitä miten räpsyjä on tullut taas otettua uudella tonni tolkulla maksaneella kameravehjesysteemillä. Itse valokuvauksesta ei sitten oikein monen vuoden opiskelun jälkeen tunnuta tietävän mitään.

Olenko ainoa, joka kaipaisia oikeaa valokuva foorumia Suomeen?

12

970

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Torpparin poika

Mitkä ne kolme "parasta" on, sillä tämä foorumi alkaa tympäistä, kun koulupojat kertoo juttujaan joita ei voi nauramatta lukea. Tyrät vaan rytkyy kun naurattaa...

• hkgi74yhh99uhjfd

on se kiva kun on mukavaa

• Ei vakuuta

kun joku leikkii täällä niin ammattilaista, niin ammattilaista, mutta ei omaa edes suomen kielen peruskirjoitustaitoa.

Että räps räps vaan sullekin...

• tuulen huuhtomaa

Tämä todellakin on valokuvauspalsta.Pääasia, että ymmärrät lukemasi.Valokuvaajan ammatissa oikeinkirjoitustaito on pienempi puute.Sensijaan pilkunnussijoilla(poikkeuksellisesti yhdyssana, vaikka genetiivi alussa) voi olla vaikeuksia ihmiskontakteissa.Sitä tarvitaan näet paljon valokuvausammatin harjoittamisessa.

Hiukan ärsyttää "ei vakuuta tyyppisten"kysyjän ongelmaan perehtymättömät ja asiattomat kommentit, joita näyttää sikiävän voittopuolisesti palstan kysymyksiin.

• Ei vakuuta
        tuulen huuhtomaa kirjoitti:

Tämä todellakin on valokuvauspalsta.Pääasia, että ymmärrät lukemasi.Valokuvaajan ammatissa oikeinkirjoitustaito on pienempi puute.Sensijaan pilkunnussijoilla(poikkeuksellisesti yhdyssana, vaikka genetiivi alussa) voi olla vaikeuksia ihmiskontakteissa.Sitä tarvitaan näet paljon valokuvausammatin harjoittamisessa.

Hiukan ärsyttää "ei vakuuta tyyppisten"kysyjän ongelmaan perehtymättömät ja asiattomat kommentit, joita näyttää sikiävän voittopuolisesti palstan kysymyksiin.

kysymykseen tyhmä vastaus. Olen itsekin aikani roikkunut näillä suomalaislla palstoilla, ja niissä on tasan kolme aihetta; tekniikkanysväily tyyliin "minun on kyllä paras", "ammattilaisten" omakehut ja viimeinen yritys ylläpitää ammattiylpeyyttään 20 vuoden kokemuksella, ja satunnaiset noviisien utelut. Myös alituinen kinastelu perinteisen ja uuden tekniikan paremmuudesta on aika kyllästytttävää.

Itse valokuvauksesta saati valokuvista ei juuri keskustella, koska se vaatisi taidon kunnioittaa toisten töitä ja nähdä niissä virheiden lisäksi jotain hyvääkin - ja juuri tämä on suomalaisten palstojen perisynti. Oman tärkeyden osoittaminen on aina etusijalla, ja toisen käyttämä tekniikka tai toimintapa on lähtökohtaisesti väärä. Monen päähän ei mahdu, ettei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa ottaa valokuvaa.

Asian tekee vaikeaksi juuri se, ettei valokuvia voi mitenkään asettaa objektiiviseen paremmusjärjestykseen, vaan hyvä on kuva on pääosin hyvä vain katsojan silmissä, mielipidekysymys. Nykyään kuvien arviointiperuste tuntuu olevan hieman vastaava kuin taiteessa, eli kuvaajan taustat ja meriitit (=ego) ratkaisevat,itse kuvat eivät.

Jollain tavalla olen itse alkanut uskomaan, ettei valokuvissa ole mitään keskusteltavaa, niissä on vain katseltavaa.

• tullee_

että kun on kun on ”Kuvaajana10v” niin luulee olevansa kaikkia muita parempi ja viisaampi.
      Tännekin on tultava ulostamaan heikon itsetunnon tuotoksia ja
      on jopa kanttia nimitellä tällaista 70v tätiä ixusamikseksi.

Eikö tuollaiseen ylikireään pipon löydy mistään sopivaa lääkitystä.

• Kuvaajana10v

wow. Olen tietoinen siitä, että toiset ihmiset eivät kykene vastaanottamaan kritiikkiä, mutta että ei kyetä sietämään edes yleistasolla kritiikkiä tai edes minkään tasoista epäilyä, on jo jonkin asteinen ennätys.

Pointtini oli, että joko Suomeenkin on perustettu foorumi, jossa keskusteltaisiin valokuvasta.
      Ei minua kiinnosta onko joku saanut photosopissa väännettyä sisätiloissa ja loisteputken valossa otetun tulitikkuaski kuvan valkotasapainon niinkin persiilleen että se muistuttaa päivänvaloa tai miten kehuskellaan galleria kuvilla, joissa 500 kuvaa on sommiteltu kultaiseen leikkauksen pisteeseen, aiheesta riippumatta.

• harrastajana 20v

mitä ihmettä se on se keskustelu valokuvista?

Valokuvan tutkiminen voidaan karkeasti jakaa kahteen näkökulmaan; tekniseen ja taiteelliseen.

Tekninen keskustelu on helppoa, koska on olemassa likimääräiset käsitteet terävyydelle, oikealle valotukselle, objektiivin virheille, sallitulle kohinalle, jne. Sikäli kun pyritään kohti näitä teknisiä päämääriä, niin keskustelun taustalla on aina mitattava suure, ja siitä asian helppous.

Mitä taas tulee kuvan taiteelliseen puoleen; sommitteluun, rajaukseen, aihevalintaan, kuvakulmaan, jne. niin ne ovat täysin makuasioita, vaikka toki erilaisia linjoja ja tyylisuuntia voidaan erottaa. Makuasioista Suomessa taas ei juuri missään osata keskustella (vrt. ulkomaiset palstat) koska me olemme niin rationaalisorientoituneita, että omakin mielipide on jollakin tavalla todistettava oikeaksi.

Jotta jotain kuvaa voi ylipäätään arvoida, arvioja tarvitsee jonkin vertailukohteen mihin hän tätä kuvaa vertaa. Jos mitään ulkoista vertailukohdetta ei ole, hän vertaa sitä omiin mieltymyksiinsä ja arvio on erittäin subjektiivinen tulkinta kuvasta. Jos taas ulkoisia kriteereitä on (esim. klassinen muotokuvaus), niin silloin ainakin ammattimainen kriitikko tulkitsee kuvaa suhteessa niihin, eikä oma mieltymys ehkä painakaan arviossa niin paljon.

Eli kysynpä uudestaan, mitä se on se keskustelu valokuvista?

• Hima

Digifoto foorumi. Harrastaja foorumi.

• rautalankamallia

Hieman hiljaiselta vaikuttaa Digifoto, vähän kuvia ja vielä vähemmän keskustelua.

Minäkin kaipaisin kunnon analyyttistä keskustelua kuvista: Hyvää/huonoa kuvissa (mielipiteitä) ja millä kuvausteknisillä seikoilla siihen on päästy (Esim. kameran käsisäätöjä, ei niinkään objektiivimainoksia). Uskon, että sama keskustelu olisi antoisa niin kokeneille, kuin meille aloittelijoillekin. Mitä sitten, vaikka perusoppeja väännellään rautalangasta!?

Tällä palstalla näköjään teilataan ensimmäisenä henkiö henkisesti lyttyyn ja monella muulla palstalla kaikki kuvat kommentoidaan "ihan kivoiksi" tai "aivan mahtaviksi".

• yleistä?

”Minäkin kaipaisin kunnon analyyttistä keskustelua kuvista: Hyvää/huonoa kuvissa (mielipiteitä)”

– tuo haiskahtaa siltä, että kaipaat keskustelua muiden kuvista, et omistasi
      – jos kaipaat palautetta omista kuvistasi nii sitä on nyt kovin helppo hankkia kun on netti käytettävissä.

Tämän kaltaisilta palstoilta on turha haikailla puhdasta keskustelua

YLEISTÄ VALOKUVAUKSESTA ei ole sama kuin YLEISTÄ VALOKUVISTA

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5253
    2. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5054
    3. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      90
      4114
    4. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3600
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3198
    6. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2791
    7. Kerro kolme huonoa ja

kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2297
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      52
      1914
    9. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      40
      1780
    10. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1628
    Aihe