Käynnistyksessä 440DL -92

Vanha Volvo ajossa.

Onko startissa jotain vikaa kun auto nyt kesä säillä käynnistyessään käynnistyy niin että käymis kierrokset jäävät suoraan 1000 pyörimistahtiin? Talvella nousi ensin reilummin ja sitten kierrokset laski näille samoille luvuille. Joskus myös saattaa Startti meinata jäädä pyörimään moottorin mukana, mutta se loppuu aika nopeaan, ei montaa sekuntia siis pyöri niin että se ns. huutaa. Silloin auto käynnistyy talvellakin näille 1000 kierroksen luvuille suoraan. Startissa voisi lukemani perusteella olla ainakin hiilet lopussa. Talvella vaihdoin akun, mutten ole ajellut kovin paljoa autolla. Sitten esim. jos auton on sammuttanut mutta sen käynnistää sanotaan noin 5 minuutin sisällä, se ei välttämättä käynnisty heti eikä ainakaan samalla tavalla kuin kylmänä, vaan enemmän noille 1000 kierroksen tiennoille jälleen... Vaatii kai jäähtymistä. Sama voi olla kesä kuumalla. Siksi kyseinen auto on parempi talvi autona mitä kesällä. Kilometrejä on 270 tuhatta ja kone 1.8 bensa moottori, ei ole kaasutin mallinen vaan oliskos yksipisteruisku. Ja tuo Jakoremmi on vaihdettu 250 tuhannen tiennoilla.

On ollut aikoja jolloin auto on jäänyt kaupan pihalle seisomaan kun ei ole käynnistynyt, vikaa on selvitetty mutta ei ne keskusautohallissa ole löytäneet mitään vikaa olevan, joten aika mielenkiintoista kun ammattilaiset ovat kuitenkin kyseessä.

Olis kiva saada kuntoon kun on auto just ruostesuojattu, -paikattu ja maalattu kokonaan. Paljon osiakin on uusittu ja moottori ei ole millään lailla bensa-tai öljysyöppö. Ei ainakaan öljyn määrä ole laskenut millään lailla merkittävästi ja 100 kilometrin keski-arvo kulutus on vuodenajasta riippuen ihan moottorin kokoon nähden normaaleilla kulutuksilla, maantieajossa alle 6,7 litraa menee, yhdistelmä ajossa 7,5 litran luokkaa. Autolla on kaikin puolin siis käyttöikää jäljellä, vaikka keski-ikäinen jo onkin...

4

882

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Volvistixx

      Moro,

      Mulla on -93 460, 320 tkm lasissa (joista itse ajettu 275 tuhatta). Jos startti jää päälle, vika taitaa olla virtalukon pohjassa. Hiilet tietty toinen vaihtoehto, mutta aloittaisin kuitenkin virtalukosta.

      Kierrokset jää täälläkin tonnin pintaan kesällä. On enemmän ominaisuus. Talvella aluks 1300-1500 ja vähän ajan jälkeen 950. Kesällä koko ajan 950-1000, mutta sehän tarkoittaa vain että rikastinta ei tarvita käyntiinsaamiseksi.

      Jos ei käynnisty lämpimänä niin vika ehkä lämpötila-anturissa. Ei maksa paljon uusi osa. Venttiilien tarkistus/säätö auttoi mulla asiaan jostain syystä myös.

      Muista pitää moottoritila puhtaana, puolet ongelmista putoaa pois. Käytä myös huollossa säännöllisesti vaikka rahaa meneekin. Mulla täydellinen huoltokirja ja puoli miljoonaa tavoitteena.

      Hyviä pelejä nää on vaikka kaikki parjaa. Kakkosautona meillä 107 tkm ajettu vm 95 440 alkuperäiskuntosena.

      • Vanha Volvo ajossa

        Voi olla ettei tuota virtalukko-juttua ole koskaan mun autosta tarkastettukaan. Meinaan muuten ei ole ongelmaa käynnistyksen osalta. Uskoisin itse että jos startissa on hiilet lopussa, se tekisi tätä joka kerta käynnistyksen yhteydessä eikä vain ajoittain. Hyvä tietää että noi käynti nopeudet on ihan normaaleja, huolestuin hieman. Viime kesällä en kiinnittänyt siihen niin huomiota kun lähdin aina yleensä pienellä kiireellä liikenteeseen, joten ei tullut vahingossakaan jäätyä kuuntelemaan moottoriääntä.

        Lämpö-anturin kunnosta ei tosiaan ole tietoa, mun autolla ei ole täydellistä huoltokirjaa kun edellinen omistaja antoi sen laiminlyötyä. Ja antoi auton ruostua. Oli takarenkaiden lähellä pellissä nyrkin mentävät reiät jotka paikattiin.

        Moottoritila on suht koht puhdas, ei siellä mitään suurempia tunnu olevan. Totta että kaikki näitä moittii, harvemmin näissä on isompia moottorivikoja ollut kuin taas näissä "halvemmissa" autoissa. Edellinen omistaja piti volvoani metsä- ja muuttokuormien vetämisessä, joten kyllä moottori on rasituksessakin ollut. Ajo on vakaata ja mukavaa, on jäykempi peltinen auto kun ei kaikki huminat kuulu auton sisäpuolelle. Ja pienimoottoriseksi autoksi kiihtyy silti aika mukavasti.

        Edellinen omistaja käytti sitä huollossa moniin otteisiin, itse olen yhden harrastelija tuttuni kanssa yleensä pitänyt autosta huolta, eikä sitä ole huollettu viimeiseen 3 vuoteen, viimeisestä öljynvaihdosta on kulunut nyt 2 vuotta, mutten aja montaa tuhatta kilometriä vuodessa. Mutta nyt pitäisi huoltoon laittaa, etuovien saranatapit ovat loppu ja ovet roikkuvat. Takapuskuri on ollut koko ajan irti minkä auto on mulla ollutkin, sekin pitäisi antaa kiinnittää kunnolla uudestaan. Yks rele on ollut varmaan viimeiset 8-10 vuotta oikaistuna rautalangalla. Missä hinnoissa tällainen remontti mahtaisi pyöriä Keskusautohallissa? Ajattelin ensin katsastaa auton, koska edellisessä katsastuksessa sanottiin että iskunvaimentimet ovat ihan lopussa, mutta koska ne toimivat tasaisesti niin meni läpi. Lisäksi etu-umioista on mainittu sanallisesti, ettei ne ole mitään kirkkaita, muttei sellaisia kannata uusia kun ovat arvokkaampia mitä koko auto on.

        Bensamittareissa näissä on paljon vikoja, omassa volvossa katsottiin että vika on mittaristossa. Me otettiin takapenkki irti ja tutkittiin bensatankin puolelta olisiko mittaripallossa vika, muttei ollut. Lisäksi jäähdytysneste taso on yleensä mulla aika matalalla, jos sitä seosta lisää niin sitä tulee uloskin. Mutta se laskee aina samalle korkeustasolle, joten tuskin mitään isompaa vuotoa taitaa olla. Ja jos on niin vuoto olisi aika pieni, taidan pitää vaan vettä/jäähdytysneste seosta mukana jos tulee vikaa matkalla.

        En ole oikein tekniikan nero autojen kanssa, olen enemmän tietokoneen äärellä viihtyvä nörtti tyyppi...


      • Volvistixx
        Vanha Volvo ajossa kirjoitti:

        Voi olla ettei tuota virtalukko-juttua ole koskaan mun autosta tarkastettukaan. Meinaan muuten ei ole ongelmaa käynnistyksen osalta. Uskoisin itse että jos startissa on hiilet lopussa, se tekisi tätä joka kerta käynnistyksen yhteydessä eikä vain ajoittain. Hyvä tietää että noi käynti nopeudet on ihan normaaleja, huolestuin hieman. Viime kesällä en kiinnittänyt siihen niin huomiota kun lähdin aina yleensä pienellä kiireellä liikenteeseen, joten ei tullut vahingossakaan jäätyä kuuntelemaan moottoriääntä.

        Lämpö-anturin kunnosta ei tosiaan ole tietoa, mun autolla ei ole täydellistä huoltokirjaa kun edellinen omistaja antoi sen laiminlyötyä. Ja antoi auton ruostua. Oli takarenkaiden lähellä pellissä nyrkin mentävät reiät jotka paikattiin.

        Moottoritila on suht koht puhdas, ei siellä mitään suurempia tunnu olevan. Totta että kaikki näitä moittii, harvemmin näissä on isompia moottorivikoja ollut kuin taas näissä "halvemmissa" autoissa. Edellinen omistaja piti volvoani metsä- ja muuttokuormien vetämisessä, joten kyllä moottori on rasituksessakin ollut. Ajo on vakaata ja mukavaa, on jäykempi peltinen auto kun ei kaikki huminat kuulu auton sisäpuolelle. Ja pienimoottoriseksi autoksi kiihtyy silti aika mukavasti.

        Edellinen omistaja käytti sitä huollossa moniin otteisiin, itse olen yhden harrastelija tuttuni kanssa yleensä pitänyt autosta huolta, eikä sitä ole huollettu viimeiseen 3 vuoteen, viimeisestä öljynvaihdosta on kulunut nyt 2 vuotta, mutten aja montaa tuhatta kilometriä vuodessa. Mutta nyt pitäisi huoltoon laittaa, etuovien saranatapit ovat loppu ja ovet roikkuvat. Takapuskuri on ollut koko ajan irti minkä auto on mulla ollutkin, sekin pitäisi antaa kiinnittää kunnolla uudestaan. Yks rele on ollut varmaan viimeiset 8-10 vuotta oikaistuna rautalangalla. Missä hinnoissa tällainen remontti mahtaisi pyöriä Keskusautohallissa? Ajattelin ensin katsastaa auton, koska edellisessä katsastuksessa sanottiin että iskunvaimentimet ovat ihan lopussa, mutta koska ne toimivat tasaisesti niin meni läpi. Lisäksi etu-umioista on mainittu sanallisesti, ettei ne ole mitään kirkkaita, muttei sellaisia kannata uusia kun ovat arvokkaampia mitä koko auto on.

        Bensamittareissa näissä on paljon vikoja, omassa volvossa katsottiin että vika on mittaristossa. Me otettiin takapenkki irti ja tutkittiin bensatankin puolelta olisiko mittaripallossa vika, muttei ollut. Lisäksi jäähdytysneste taso on yleensä mulla aika matalalla, jos sitä seosta lisää niin sitä tulee uloskin. Mutta se laskee aina samalle korkeustasolle, joten tuskin mitään isompaa vuotoa taitaa olla. Ja jos on niin vuoto olisi aika pieni, taidan pitää vaan vettä/jäähdytysneste seosta mukana jos tulee vikaa matkalla.

        En ole oikein tekniikan nero autojen kanssa, olen enemmän tietokoneen äärellä viihtyvä nörtti tyyppi...

        Moro,

        Keskusautohalli aika turhan kallis paikka noille korjauksille. Sanosin, että 360 e ilman iskareita, halvemmalla öljyllä.

        Hae umpiot romikselta, itse irrotettuna maksoi mulla vain 8 e/kpl. Osta iskarit samalla, 40 e/kpl maksimi hinta. Takuu puoli vuotta. Jos löytyy joku kaveri joka vaihtaa, niin hyvä. Muuten kannattaa viedä jollekin pikkukorjaamolle, alle kahden tunnin homma, max 100 e työ. Jos jäähdytysneste pysyy minimin yläpuolella, ei mitään hätää. Vaiha kaikki letkut/putket pikku hiljaa kun aikaa on.

        Jos ylimäärästä rahaa on 600 euroa saat sillä varmasti jostain pikku korjaamosta nää viat kuntoon romisosilla. Jopa 400 e voi riittää jos sopvitte könttähinnan. Sen jälkeen ajat pari vuotta rauhassa. Tsekkaa jarru satuloiden kunto myös jossain välissä --> pitäs vaihtaa 4 vuoden välein ja ne on kalliita. Romis auttaa tässäkin, yks satula motonetissä 80 e käytettynä, ryöstöä. Sain, herajoeltakohan se nyt oli, koko 4 kpl satsin 100 eurolla, edelleen toimivuustakuulla. Samalla varmista ettei levyt oo ruosteessa, jos ruosteessa, niin pintakerros ropisee pois jarruttaessa tosi nopeasti, jarrut katoaa.


      • Vanha Volvo ajossa.
        Volvistixx kirjoitti:

        Moro,

        Keskusautohalli aika turhan kallis paikka noille korjauksille. Sanosin, että 360 e ilman iskareita, halvemmalla öljyllä.

        Hae umpiot romikselta, itse irrotettuna maksoi mulla vain 8 e/kpl. Osta iskarit samalla, 40 e/kpl maksimi hinta. Takuu puoli vuotta. Jos löytyy joku kaveri joka vaihtaa, niin hyvä. Muuten kannattaa viedä jollekin pikkukorjaamolle, alle kahden tunnin homma, max 100 e työ. Jos jäähdytysneste pysyy minimin yläpuolella, ei mitään hätää. Vaiha kaikki letkut/putket pikku hiljaa kun aikaa on.

        Jos ylimäärästä rahaa on 600 euroa saat sillä varmasti jostain pikku korjaamosta nää viat kuntoon romisosilla. Jopa 400 e voi riittää jos sopvitte könttähinnan. Sen jälkeen ajat pari vuotta rauhassa. Tsekkaa jarru satuloiden kunto myös jossain välissä --> pitäs vaihtaa 4 vuoden välein ja ne on kalliita. Romis auttaa tässäkin, yks satula motonetissä 80 e käytettynä, ryöstöä. Sain, herajoeltakohan se nyt oli, koko 4 kpl satsin 100 eurolla, edelleen toimivuustakuulla. Samalla varmista ettei levyt oo ruosteessa, jos ruosteessa, niin pintakerros ropisee pois jarruttaessa tosi nopeasti, jarrut katoaa.

        Jarruja on uusittu moniin otteisiin, viime kesällä auton pohja massattiin ja takajarrut remontoitiin. Jarrurummut olivat pahasti urautuneet ja käsijarru oli sökönä, oli siinä edellinen omistaja antanut jarruputket & muut järjestelmästä korjata, muttei ollut mitään käsijarruun ja jarrupaloihin koskeneet. Todennäköisesti takajarrujen kanssa saa aika pian laittaa pikkuhommaa taas seuraavien katsastus kertojen jälkeen. Edellisen kerran Motonetista näihin takajarrujen osiin (jarrukengät, asennussarjat, käsijarruvaijeri ja samassa kuitissa alapallonivel 25€ sekä muovikassi) ja käsijarruun paloi rahaa yhteensä 77 euroa (takana mulla on rumpujarrut, edessä levyjarrut. Edessä levyjarrujen kanssa ei ole osia vaihdeltu vuosiin, mutta levyt ovat pysyneet kiiltävinä, pesun jälkeen niihin tulee ruosteen väri, mutta seuraavassa ajossa jo katoaa pois.), pakoputken hajoaminen tuli kalliimmaksi, osiin meni 130 euroa (itse tehden), akun vaihto vei 70€ uusine akkuineen (pakkotilanne viedä ammattilaisen vaihdettavaksi), öljynvaihto suodattimineen maksoi viime kerralla 50€ itse tehden. Mainitset jarrusatulat, onko ne eturenkaiden takana olevat isot tummat ja muodottomat sekä röpöläiset kasat niitä satuloita? Ainakin niiden takana on kiiltävä levy. En nyt tiedä kuinka hyvin kiiltävät, mutta kiiltävät kuitenkin. Välillä jos on lähemmäs 3 viikon ajamaton jakso, voi kostealla kelillä niissä olla ruosteprikkuja, mutta ajossa ja jarrutuksissa ne ovat yleensä kadonneet.

        Ja auto jarruttaa hyvin, mulla oli peräänajo lähellä pari viikkoa sitten, ajoin yhden pakettauton edessä kun se yhessä liikennevalo risteyksessä keskellä risteyttä joutui jarruttamaan, sain jarrutettua juuri ja juuri niin etten törmännyt autoon ja jarrut löi siinä kyllä kokonaan kiinni, jäi jäljet tielle. Olin juuri vaihtamassa isommalle, joten kun Volvo oli stopannut niin kuuli kuinka moottorin kierrokset putosivat alas. Sen verran äkkinäinen tilanne oli. Mutta se ihmetytti, en ole kauaa vielä autolla ajanut, mutta yhtään ei osannut pelästyä ennen kuin oli parkkipaikalle saanut turvallisesti pysäköityä. Jotenkin se eniten siinä tilanteessa yllätti mut.

        Edessä mulla on jarruissa yhä pääasiassa suurin osa vanhaa osaa, mistä varmaan pitää uusia jotain ehkä pian. Noista umpioista mainittiin v. 2008 katsastuksen yhteydessä, jolloin auto ei läpäissyt jarrujen ja oikeanpuoleisen alapallonivelen kulumisen vuoksi testiä, vuonna 2009 katsastuksessa mainitsi iskareista että ovat aika lopussa, mutta eivät heitä paljon toisistaan, joten meni läpi ilman moitteita. Myös moottorin käyntiarvot olivat aika rajalla siinä katsastuksessa, mutta tätähän voi "huijata" pistämällä lisäainetta tankkiin niin että auto läpäisee katsastuksen. Muuten on turhaa antaa tehdä mitään moottorin käyntiarvojen säätöremppaa. Käyntiarvoistakin mainittiin vuonna 2008, mutta 2009 ei mainittu umpioista eikä käyntiarvoista, vaan vain takaiskareista.

        Jäähdytysnesteestä en voi tarkkaan sanoa missä siellä on minimi/maksimi viiva, meillä on kolmen muun autoilija miehen kanssa siitä erimielisyyttä, mutta sanotaan näin että säiliössä olevan liitoskohdan (mistä letku tulee tai menee, ylempi, toinen näistä on säiliön pohjalla) on peittynyt jäähdytysnesteellä, mutta yhtään sen letkun ylempänä ei ole nestettä juuri lainkaan. Sitä aina tulee pois järjestelmästä. Mulla on pesuvati ollut auton alla suunnilleen säiliön puolella autoa. Mistään ei tunnu mitään vuotavan, joten ollaan kuitattu se sillä että kone ajaa ylimääräiset ulos. Jäähdytin on uusittu autosta 2005-vuoden paremmalla puolella, samoin jotain letkuja kun se vuosi. Keskusautohallin teki remontin. Tuolloin on viimeksi myös tulpat vaihdettu sekä virranjakajan kansi.

        Maalauksessa keskusautohalliin ei kannata luottaa. Ne oli laittaneet Volvoni takaoviin sellaiset värilliset tarra-laut, mitkä loistivat kirkkaalla värillään kauas. No kun koko auto maalattiin, tarrat otettiin pois ja entistä enemmän ruostunut pelti hiottiin ja laitettiin maalauskuntoon.

        Kai mun budjetti on hieman enemmän kuin 600€, se on halpa hinta autoon, jota on pakko pitää koska ei ole uuteen varaa, ja tulee halvemmaksi jos uudessa on paljon äkkiä tulevia vikoja, joita olisi kallista korjata. Osan hommista voi itsekin tehdä, mutta ammattilaisella saisi kaiken kerralla kuntoon niin ei menisi itse tehden päivätolkulla aikaa vikojen korjaamisessa. Saranatapit eivät ole välttämättömiä, mutta etuovet makaavat lukkojen päällä ja välillä ovi ei mene lukkoon vaikka ovi onkin kunnolla kiinni. Sitten ovet auki, ovi auki ja kiinni, uudestaan lukkoon. Sitten menee.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5790
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3667
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      227
      1921
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1772
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1222
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1177
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      290
      955
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      50
      948
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe