Minkä kokoinen kaapeli riittää?
Kaapelihyllylle asennettu koko matkalta
Pituus noin 15 metriä
Kuormana 3-Vaiheinen 400KW:n moottori, In 710A
Ympäristön lämpötila noin 40
Riittääkö 3xAEMCMK 3x185 57
Kaapelit menevät kokomatkalta vierekkäin.
Minun mielestä ei riitä, omien laskelmien mukaan kestää noin 600A, mutta en pane päätäni pantiksi, siksi kysyn.
Kaapelin koko?
9
1427
Vastaukset
- jkljkl
P=RI^2
Jos kaapeli on selvästi alimitoitettu ja moottori suurimman osan vuorokauden ajasta päällä, niin jo sähkölaskun kannalta kannattaa valita reilusti jykevämpää kaapelia.
Resistanssi kun kasvaa virrantiheyden ja lämpötilan kasvaessa ja näin ollen tehohäviö kasvaa. Kun puhutaan MW luokasta, niin kaapelin investointikustannukset ovat mitättömät verrattuna vuosittaisiin tehohäviöihin.
En nyt jaksa tuota laskea, mutta käytä SFS-kirjaa apunasi. SFS 600. Virtaa laskiessasi otathan myös huomioon tehokertoimen! - Jeejorma
Laitetaas hieman laskelmia minun ajattelun mukaan.
Nimellisvirta 710 A.
Suojaavat sulakkeet 800 A.
Johdon kuormitusvaatimus 883 A.
Lämpötilan vaatima korjauskerroin 0,82 ( 40)
Ryhmän aiheuttama korjauskerroin 0,82 (kaapelit kiinni toisissaan)
Johdon kuormitussvaatimus korjauskertoimet huomioiden 1346 A
Alumiini 3 x185/57 kaapelin kuormitettavuus on 297 A, joten kolmen kaapelin kuormitettavuus on 891 A.
Tämähän ei riitä. (Riittää tosin jollei huomioi mitään korjauskertoimia)
Alumiini 3 x 240/72 kaapelin kuormitettavuus on 350 A, joten 4 kaapelin kuormitettavuus on tällöin 1400 A.
Tällöinhän homma pelittää hyvin.
Jos kaapeli eivät kulje hyllyllä kiinni toisissaan vaan kaapelin halkaisian verran irti toisistaan kuormitettavuusvaatimus pienenee 1077 A:n, joten voidaan käyttää tällöin 4 x Alumiini 3 x185/57
Tämähän on sitten ainoastaan minun tulkintani asiasta näillä lähtötiedoilla.- Wattiiia
Oikeinhan tuo näyttäisi olevan.
Lisäksi kun kyse on alumiinista (osin kuparii), niin ei luulisi investointikustannusten nousevan ihan älyttömästi. Riippuu tietysti pituudesta.
Kunhan esität nuo laskelmat suunnittelijalle, niin eiköhän senkin pää käänny. Jos ei käänny on hän epäpätevä työhänsä ja lisäksi idiootti.
Laskeppa sille vielä se tehohäviö kaapelista. Vuosittainen kustannus sähkölaskulle..
P=RI^2=3*s*(R/km)*I*I=3*0,015km*0,181ohm/km*710A*710A=404W
- apk.amkk.fi
Hellou! Tämän alan opiskelijana olen törmännyt monissa sisämuuntamo ja sähköasema aiheissa, tämän keskustelupalstan ulkopuolella, sellaisiin kojeistoihin kuin SF6. Googlettamalla löytyi vain että se on jonkinlainen kaasu lajike, kun taas googlen kuvahaulla löytyi enimmäkseen uuden mallisia ja uusia sähköasema kojeistoja. Onko tuo SF6 loppujen lopuksi vain eristävää kaasua hermeettisesti suljetuissa laitteistoissa? Miksei tyhjiö kelpaisi?
Google haun tulos: http://www.energia.fi/fi/ymparisto/energiantuotannonja-siirronmuutymparistovaikutukset/sf6sahkonsiirrossajajakelussa/sf6kayttosahkonjakelulaitteissa
Tuleva kiitos mahdollisille tietäjille.- THX223
Meillä oli juuri AMK:ssa kurrssi tästä aiheesta ja kysyin opettajalta samaa asiaa.. Kuulemma niin täydellinen tyhjiö on vaikea saada aikaiseksi, että sen eristysominaisuuden vastaisivat noin 5-6bar SF6-kaasun eristysominaisuutta.
SF6 kaasua ei myöskään voida napapiireillä tai muutenkaan liian kylmissä olosuhteissa käyttää (n.-40) ja jos siihen kaasuun sekoittaa (en muista mitä kaasua) sekoitekaasua, niin pakkaskestävyys laskee -50. Tämä taas heikentää SF6 kaasun eristysominaisuutta. SF6 kaasu on eristekaasu. Sen avulla kytkinlaitokset saadaan paljon kompaktimpaan kokoon kuin ilmaeristeisenä ratkaisuna.
- teoreetikko
Riittää. Onko taajuusmuuttajakäyttö kun on AEMCMK? Mitä aiot moottorilla vatkata jos meinaat sitä nimellisvirralla kuormittaa?
- Jäi häiritsemään
On taajuusmuuttajakäyttö, pyörittää isoa kl-pumppua, olen opiskelemassa ja tuommoista sinne kiskottiin.
- logix
Jäi häiritsemään kirjoitti:
On taajuusmuuttajakäyttö, pyörittää isoa kl-pumppua, olen opiskelemassa ja tuommoista sinne kiskottiin.
Kohta varmaan Finngridin kantaverkonrakennus suunnitellaan täällä.
- mitottajaexpertti
logix kirjoitti:
Kohta varmaan Finngridin kantaverkonrakennus suunnitellaan täällä.
Täällä saa päteä ja varmasti luotettavaa tietoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1522545Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2031190Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131101Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299923- 101912
- 66878
- 62855
- 53851
- 46849