Äidin ja opiskelijan kahden hengen ruokakunnan tuloiksi lasketaan opiskelijalle viime vuoden tulojen mukainen arvio. Nyt opiskelijalla ei kuitenkaan ole mitään tuloa eikä ole tietoakaan kesätöistä. Onko kukaan onnistunut perustelemaan Kelalle, että tilanne ei ole tänä vuonna sama? Viime vuoden hyvät kesätulot ja työt opiskelujen ohella on jo käytetty, miten ihmeessä niillä tämän vuoden asumisia maksetaan? Voisiko sellainen valitus mennä läpi ja miten sen voisi perustella. Onko kokemusta?
Opiskelijan tulot?
6
907
Vastaukset
- löytyy..
Meillä myös kahden hengen talous minä sekä poika joka on nyt armeijassa.
Viime vuonna poika opiskeli vielä viisi kuukautta ja teki loput 7 kuukautta töitä.
Tällä hetkellä asumistukeen vaikuttavat vielä pojan viime vuoden tulot, vaikka nyt armeijan ajalta ei ole tuloja.
Eikä muuten sotilasavustus kata kokonaan pojan vuokran osuutta.
Itse olen kuntoutustuella, joten rahat ovat nyt todella vähissä pojan armeijan ajan.
Valituksia en ole tehnyt, koska ei olisi kuulemma asiaa auttanut ja en yksinkertaiseksi enää jaksa taistella kelaa vastaan.
Sosiaalitoimistokaan ei auta, koska siellä taas katsotaan että asun nyt "yksin" liian isossa asunnossa (kaksio) pojan siis ollessa armeijassa.
Siellä oletetaan, että minun tulisi asua pienemmässä ja halvemmassa asunnossa, koska pojalla on nyt asunto armeijan puolesta (mutta on muuten vaan lomilla kotona joka viikonloppu)!!!
Hermothan tässä olisi vielä mennyt, jos olisi pitänyt asua aikuisen pojan kanssa yksiössä.
Se olen ainakin nyt oppinut, ettei kannata kelaan eikä sosiaalitoimistoon kertoa etukäteen tulevista elämänmuutoksista, siitä ei ole kuin harmia vain (sama taitaa päteä myös työppäriin).
Mutta näillä mennään vielä kaksi kuukautta ja sitten taas helpottaa.- äitipä äiti
nuoren vuokraosuuden?
- 12+2
Ja laitatte siihen tiedot jotka nyt.Ei sen kummempaa.Ei kela voi sanoa,jotta tienasi viimevuonna niin paljon että varmaan saa nytkin saman.
- menee
Tuo ei auta, jos opiskelijan tulot on laskettu viime vuonna 12 kk mukaisesti.
Sitä kun ei hakija saa itse päättää, lasketaanko tulot vuodeksi eteenpäin. - työtön äiti
menee kirjoitti:
Tuo ei auta, jos opiskelijan tulot on laskettu viime vuonna 12 kk mukaisesti.
Sitä kun ei hakija saa itse päättää, lasketaanko tulot vuodeksi eteenpäin.http://www.kela.fi/in/internet/liite.nsf/(WWWAllDocsById)/28E3581A146D4595C2257706002DD252/$file/yleinen_asumistuki_20100413.pdf
Nämä ovat kelan sivuilla. "Kelan etuusohjeet ovat laintulkintaohjeita, joita Kelan toimistoissa käytetään apuna etuuksien ratkaisutyössä ja neuvonnassa. Ohjeet on tarkoitettu ensisijaisesti Kelan toimistojen ja yhteistyötahojen käyttöön."
siellä on ohjeena seuraavaa:
"Opiskelijalle arvioidaan tulot samojen periaatteiden mukaisesti kuin muillekin hakijoille.
Jos opiskelijalla ei ole pysyviä kuukausituloja, pyritään arvioimaan koko tulevan
tukikauden keskimääräinen kuukausitulo. Arvioinnissa tukena voidaan käyttää tietoja
opiskelun ohella saaduista tuloista ja kesäansioista. Tukikauden aikana tapahtuvat
tiedossa olevat muutokset voidaan ottaa huomioon."
Tämän virkailijoiden ohjeen mukaan pitäisi pyrkiä arvioimaan todellinen tilanne, eikä edellisvuotta määrätä käyttämään arvion perusteena. Mutta jos nyt hakiessa on jo ilmoitettu, että töitä ja tuloa ei ole, miten perustella vielä paremmin, että tilanne ei ole sama kuin viime vuonna? Ehdotuksia? - 6
työtön äiti kirjoitti:
http://www.kela.fi/in/internet/liite.nsf/(WWWAllDocsById)/28E3581A146D4595C2257706002DD252/$file/yleinen_asumistuki_20100413.pdf
Nämä ovat kelan sivuilla. "Kelan etuusohjeet ovat laintulkintaohjeita, joita Kelan toimistoissa käytetään apuna etuuksien ratkaisutyössä ja neuvonnassa. Ohjeet on tarkoitettu ensisijaisesti Kelan toimistojen ja yhteistyötahojen käyttöön."
siellä on ohjeena seuraavaa:
"Opiskelijalle arvioidaan tulot samojen periaatteiden mukaisesti kuin muillekin hakijoille.
Jos opiskelijalla ei ole pysyviä kuukausituloja, pyritään arvioimaan koko tulevan
tukikauden keskimääräinen kuukausitulo. Arvioinnissa tukena voidaan käyttää tietoja
opiskelun ohella saaduista tuloista ja kesäansioista. Tukikauden aikana tapahtuvat
tiedossa olevat muutokset voidaan ottaa huomioon."
Tämän virkailijoiden ohjeen mukaan pitäisi pyrkiä arvioimaan todellinen tilanne, eikä edellisvuotta määrätä käyttämään arvion perusteena. Mutta jos nyt hakiessa on jo ilmoitettu, että töitä ja tuloa ei ole, miten perustella vielä paremmin, että tilanne ei ole sama kuin viime vuonna? Ehdotuksia?Järjestä kuittaus, että olet vienyt sen johonkin KELAn toimipisteeseen.
Voit sitten myöhemmin kysellä "Hallintolain" nojalla, että missä se vastaus viipyy.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su1538293- 614541
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1404323Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene233952Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko353453Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.423440Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla383358- 483123
Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?422851- 492624