Iso autovelka

kulkee ja rutisee

on pahin mihin voi sortua, olen muutaman kerran elämässäni sortunut ostamaan auton velaksi. Nyt olen oppinut että sai olla viimeinen kerta, ennen ajan muutaman satasen paskoilla kun kalliilla velka-autolla, esim kun kalliin velka-auton moottori leviää ja tiedossa koneremontti mikä maksaa esim puolet auton todellisesta arvosta niin ei naurata, mut kun muutaman satasen maksava kärry leviää niin ei tule suurta vahinkoa eikä rahallisia tappioita, varaosiksi myytynä 900 eur autosta saa vielä muutaman satasen jää miinuksia tosi vähän mutta kallliimman auton korjaus voi maksaa tuhansia euroja ja auton velat siihen vielä päälle niin huhu huh..vielä -80 ja -90 luvulla tavisduunarit ajoivat halvoilla muutaman tonnin koslalla nyt on jo kauan ollut suuntaus että alla on auto mikä voi olla hinnaltaan 10 000-25 000 tai jopa suurempi.

52

4961

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Täh...

      Olen aina ostanut vain uusia autoja, joissa ei sitä "isoa koneremonttia" varmasti tule sinä 2-3 vuotena, jota autoa pidän, kunnes sen taas vaihdan uuteen. Ja jos tulisikin, niin takuut ovat vielä voimassa.

      Mitä tulee taas autolainaan, niin se oli iso vain sitä ensimmäistä uutta autoa ostettaessa. Sen jälkeen, kun vaihdokki on 2-3 vuotias, siitä hyvitetään uutta autoa ostettaessa niin paljon, ettei velkaa tarvitse paljon ottaa, jos ollenkaan.

      • Dripoli

        Heipsan Täh... minkä merkkisillä autoilla ajat ja kuinka paljon niiden arvo putoaa tuon 2-3 vuoden aikana? Ihan oikeesta kiinnostuksesta kyselen, kiva jos vastaisit.


      • Hondaa
        Dripoli kirjoitti:

        Heipsan Täh... minkä merkkisillä autoilla ajat ja kuinka paljon niiden arvo putoaa tuon 2-3 vuoden aikana? Ihan oikeesta kiinnostuksesta kyselen, kiva jos vastaisit.

        Juuri syksyllä vaihdon uuteen Civicciin. Vaihtoauto oli mallia 2007 Civic ja vaihdossa sain siitä 17.500€. Uusi Civic 1.8 5d sport maksoi 23.00€, eli väliraha oli 5.500€. Lainaa en tarvinnut.


      • 16+9
        Hondaa kirjoitti:

        Juuri syksyllä vaihdon uuteen Civicciin. Vaihtoauto oli mallia 2007 Civic ja vaihdossa sain siitä 17.500€. Uusi Civic 1.8 5d sport maksoi 23.00€, eli väliraha oli 5.500€. Lainaa en tarvinnut.

        Tojo on toinen hyvä merkki tuohon touhuun. Käytetyt tojot kun jostain syystä vetoavat tuulipukumarkkinoilla siihen malliin, että vähän käytetystä voi saada enemmän kuin uuden vastaavan hinta.


      • Tuppipää
        Hondaa kirjoitti:

        Juuri syksyllä vaihdon uuteen Civicciin. Vaihtoauto oli mallia 2007 Civic ja vaihdossa sain siitä 17.500€. Uusi Civic 1.8 5d sport maksoi 23.00€, eli väliraha oli 5.500€. Lainaa en tarvinnut.

        Vilkaisin Autotallin vaihdokkeja ja siellä näkyi olevan tuollaisia vaihtelevin kilometrein ja varustein 16500 ja 20000 euron välillä myynnissä. Jos uusi tosiaan maksaa 23000, täytyy vain ihmetellä. Kuka ostaa kolme vuotta vanhan auton 15 prosentin alennuksella uudesta? Ja kuka voi hyvittää sellaisesta 75 - 80 % menemättä vähitellen konkurssiin?


      • Dripoli
        Hondaa kirjoitti:

        Juuri syksyllä vaihdon uuteen Civicciin. Vaihtoauto oli mallia 2007 Civic ja vaihdossa sain siitä 17.500€. Uusi Civic 1.8 5d sport maksoi 23.00€, eli väliraha oli 5.500€. Lainaa en tarvinnut.

        Kiitos vastauksesta. Tarkoitin siis kyllä, sitä, että mitä edellisen autosi pääomakulut oli per vuosi? Eli 5500 euroa/kaksi vuotta suunnilleen?

        Juu Toyota on ainakin ennen ollut Suomessa parhaiten arvonsa pitävä merkki, varmaan Honda hyvä siinä myös?


      • Linkkiä..
        Tuppipää kirjoitti:

        Vilkaisin Autotallin vaihdokkeja ja siellä näkyi olevan tuollaisia vaihtelevin kilometrein ja varustein 16500 ja 20000 euron välillä myynnissä. Jos uusi tosiaan maksaa 23000, täytyy vain ihmetellä. Kuka ostaa kolme vuotta vanhan auton 15 prosentin alennuksella uudesta? Ja kuka voi hyvittää sellaisesta 75 - 80 % menemättä vähitellen konkurssiin?

        http://www.lansiauto.fi/Vaihtoautot/Vaihtoautolista.aspx

        Eli tuossa pyyntihintoja 2007-2008 Civiceistä.


      • Joppari x
        Hondaa kirjoitti:

        Juuri syksyllä vaihdon uuteen Civicciin. Vaihtoauto oli mallia 2007 Civic ja vaihdossa sain siitä 17.500€. Uusi Civic 1.8 5d sport maksoi 23.00€, eli väliraha oli 5.500€. Lainaa en tarvinnut.

        "Juuri syksyllä vaihdon uuteen Civicciin. Vaihtoauto oli mallia 2007 Civic ja vaihdossa sain siitä 17.500€. Uusi Civic 1.8 5d sport maksoi 23.00€, eli väliraha oli 5.500€. Lainaa en tarvinnut. "

        Ja höpö höpö, tuolla hinnalla mitä olevinasi olet saanut vaihdossa on noiden myyntihinta eikä hyvityshinta ole lähelläkään sitä.Väliä joudut laittamaan rutkasti enemmän, ei näitä ilmaseksi kaupata.


      • Eräs vaan
        Joppari x kirjoitti:

        "Juuri syksyllä vaihdon uuteen Civicciin. Vaihtoauto oli mallia 2007 Civic ja vaihdossa sain siitä 17.500€. Uusi Civic 1.8 5d sport maksoi 23.00€, eli väliraha oli 5.500€. Lainaa en tarvinnut. "

        Ja höpö höpö, tuolla hinnalla mitä olevinasi olet saanut vaihdossa on noiden myyntihinta eikä hyvityshinta ole lähelläkään sitä.Väliä joudut laittamaan rutkasti enemmän, ei näitä ilmaseksi kaupata.

        Viimeksi kun vaihdoin autoa, niin autoliike maksoi minulle 1500 euroa vähemmän hyvitystä uutta ostettaessa kuin mitä laittoivat sitten vanhan autoni tuulilasiin hinnaksi taas eteenpäin myytäessä.


      • merhj
        Joppari x kirjoitti:

        "Juuri syksyllä vaihdon uuteen Civicciin. Vaihtoauto oli mallia 2007 Civic ja vaihdossa sain siitä 17.500€. Uusi Civic 1.8 5d sport maksoi 23.00€, eli väliraha oli 5.500€. Lainaa en tarvinnut. "

        Ja höpö höpö, tuolla hinnalla mitä olevinasi olet saanut vaihdossa on noiden myyntihinta eikä hyvityshinta ole lähelläkään sitä.Väliä joudut laittamaan rutkasti enemmän, ei näitä ilmaseksi kaupata.

        Varustelutaso ja kilometrit uupuvat vanhasta kotterosta täysin. Vaihtohinta voi olla todellinen jos autolla on kuljettu vain maitokaupassa ja merkkihuollossa. Toisaalta onhan ihmisillä joskus tapana liioitella,kuten jobbareilla ;)


      • Eräs vaan
        merhj kirjoitti:

        Varustelutaso ja kilometrit uupuvat vanhasta kotterosta täysin. Vaihtohinta voi olla todellinen jos autolla on kuljettu vain maitokaupassa ja merkkihuollossa. Toisaalta onhan ihmisillä joskus tapana liioitella,kuten jobbareilla ;)

        Auto oli Octavia pienellä bensakoneella ja alimmalla varustelutasolla ilmastoinnilla, ajettu n. 70 000 km, ostettu ja huollettu samasta liikkeestä kuin mistä ostettiin uusi. Itse asiassa sama automyyjä aiemmin myi vanhan ja sitten taas uuden. Samaan aikaan Stockmann Auto tarjosi samasta autosta 3500 euroa vähemmän, koska uutena oli Stockkan kanta-asiakas tarjous-Octavia.

        Se uskooko joku esimerkkiäni on jokaisen oma asia. Ei minulla ole motivaatiota liioitella kumpaankaan suuntaan. Jokainen joka on joskus auton myynyt voinut tarkistaa paljollako autoliike sen oman vanhan auton laittoi myyntiin.


      • pikkuauto

      • Rakas romuauto

        mä ajan 12 vuotta vanhalla...ostin uutena...ei oo koneremonttii näkyny...


      • 54515151561
        Dripoli kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Tarkoitin siis kyllä, sitä, että mitä edellisen autosi pääomakulut oli per vuosi? Eli 5500 euroa/kaksi vuotta suunnilleen?

        Juu Toyota on ainakin ennen ollut Suomessa parhaiten arvonsa pitävä merkki, varmaan Honda hyvä siinä myös?

        Toyota ainakin säilyttää arvonsa hyvin. Tein vaihdossa ihan hyvät kaupat ja vanha autoni myytiin heti.Naisella ollut vähän ajettu keskitasonvarusteilla oleva pikkuauto, jossa takuuta myyntihetkellä jäljellä on kova sana autoliikkeessä. (Tosin pienet vähän kuluttavat autot taitavat tehdä hyvin kauppansa muutenkin tällä hetkellä).


      • Hondaa
        Joppari x kirjoitti:

        "Juuri syksyllä vaihdon uuteen Civicciin. Vaihtoauto oli mallia 2007 Civic ja vaihdossa sain siitä 17.500€. Uusi Civic 1.8 5d sport maksoi 23.00€, eli väliraha oli 5.500€. Lainaa en tarvinnut. "

        Ja höpö höpö, tuolla hinnalla mitä olevinasi olet saanut vaihdossa on noiden myyntihinta eikä hyvityshinta ole lähelläkään sitä.Väliä joudut laittamaan rutkasti enemmän, ei näitä ilmaseksi kaupata.

        http://www.lansiauto.fi/Vaihtoautot/Vaihtoautotiedot.aspx?vid=UOZ863&tid=382/Honda/Civic

        Ja höpö höpö itsellesi. Tuossa yksi esimerkki 2007 Civicistä tällä hetkellä. Ja omani oli vaihtohetkellä lähes vuotta tuoreempi

        Ja kai minä nyt itse tiedän, paljonko autostani sain, eli paljonko jouduin maksamaan väliin.
        Varmasti tiedän paremmin faktojen ja kuittien perusteella, kuin sinä olettamuksinesi.


    • j323

      Jeesus Kristus on Jumala ja Hän rakastaa sinua niin paljon että kuoli syntiesi sovitukseksi.Usko Jeesukseen niin saat elää ikuisesti!!!

    • turvallisesti...

      ajoin noilla vaarallisilla ja jatkuvasti hajoaavilla kosslilla. Sopi siihen ajanjaksooni. Mutta enpä kyllä enää kuskaisi perhettäni semmoisilla. 6 kpl. uutta autoa olen vuosien varrella hakenut kaupasta ja enkä ole kokenut ottavani sitä varten jättivelkoja. Kun ajoissa vaihtaa niin väliraha ei ole niin järkyttävän suuri ja saa ongelmattomat ajot muutamaksi vuodeksi. Nyt minulla anopilta saatu vanhempi vähän ajettu auto alla. Korkeintaan 5,000 euron arvoinen mutta ilmainen meille oli joten käyköön. Vaimon auto ostettiin uutena pari vuotta sitten. No autoilu kyllä kallista ja huono investointi se myönnettäköön.

      • Tomppa Etelästä

        En kommentoi välirahoja, mutta meillä sama tilanne, auton omistaminenkin liittyy elämäntilanteeseen vahvasti. Jos on perhettä ja työ joka vaatii oman auton käyttöä, työpaikat, harrastukset ja lasten hoitoon viemiset jne voi vaatia jopa kaksikin autoa. toinen voi olla selkeästi huonompi. Ja olihan niitä koslia mullakin nuorena poikana, hyvä kun perille pääsi.


    • cashiä

      Miksi 20t€ autoon velkaa tarvis.....
      Aina olen ajatellut, että upouuden ostaminen on taloudellisesti typerintä mitä voi tehdä, mutta kerran elämässä sekin on kokeiltava. Parhaillan odottelen, että tehdas saa biilini toimitettua :) Oli se kyllä helppoa, senkun meni kauppaan ja sormella osoitti että 1 tuollainen kiitos. Taidan perua päätökseni ja 10v kuluttua asioida jälleen kaupassa.
      Mulla on ollut periaatteena hommata sellainen kulkupeli mihin on varaa: ekaa vanhemmat vähän lainalla avitti, tokassa alkoi kilometrit painaa ja se koneremonttikin tuli teetettyä, nyt on hakusessa huolettomampaa autoelämää ja mukavuutta.

      Eikä sitä lainaakaan tarvitsisi pelätä, pitää vain huolen että lainaa on vähemmän kuin auton arvo ja kasko voimassa laina-ajan?

      • BMW X5sd

        Voiko autoja ostaa velaksi????


      • Mutta se on sitä

        Itsekin olen miettinyt asiaa niin, että jos joskus menen sen virheen tekemään, että uuden auton menen ostamaan, niin en ainakaan missään nimessä tee sitä, huonoa, sijoitusta velkarahalla, tehden siitä vielä kannattamattomamman sijoituksen. Auton arvon laskussa on jo menetystä kerrakseen.

        Kyllähän uudessa autossa kuitenkin jotain viehättävää on. Ei tarvitse miettiä, että kuinka paljon sitäkin yksilöä on rääkätty ja jätetty huoltamatta, ja takuukin on mukava asia. Myöskään ruosteen kanssa ei tarvitse hetkeen päätään vaivata. Järkevää se ei tosiaan ole juuri miltään kantilta katsottuna (paitsi toki turvallisuuden ja luotettavuuden), mutta jokin siinä silti viehättää.

        Joten ehkä jonain päivänä uuden auton voisi kaupasta hakeakin. Mutta vain käteisellä. Vielä ei lompakko siihen taipuisi, mutta tällä menolla jo ehkä ensi vuoden puolella taipuisikin. Tosin uutta autoa en silti ole vielä välttämättä tällä vuosikymmenellä hankkimassa vaikka varaa mitä todennäköisimmin olisikin.


    • kummallista ja ihme

      Sii kyl mä en kans tajuu, miksi pitää ostaa auto lainalla. Sillon ehkä sen voi ymmärtää, jos saa jonkun nollakorko-tarjouksen. Tokihan sitä nollakorolla kannattaa lainaa ottaa ja laittaa vaikka käteinen korkotilille.

      Mutta siis: miksi ostetaan auto, johon ei ole varaa? Ja varaahan ei siihen autoon oikeasti ole, jos sitä hintaa vastaavaa määrää ei ole sitä fyffeä jo takataskussa.

      Itte ajelin melkein 10 vuotta samalla -93 vuoden koslalla. Tulihan siihen jonkin verran remonttia tehtyä, mutta varsin edukasta ajelua. Sopi hyvin opiskeluajoille (auto oli varsin tarpeellinen kesä ja osa-aiaktöitä, sekä monia muita syitä varten jo silloin) ja ensimmäisille varsinaisille työvuosille. Kyllähän sitä naurua kavereiltakin kuuli, kun pommilla ajeli eurooppaa myöten, mutta huumurilla se on otettava.


      Nyt alkoi olla sen pirssi viimeiset elonajat käsillä ja ostin alkuvuodesta 15 ke auton, muutaman vuoden ikäinen, oikein hyvässä kunnossa ja hyvin on pelittänyt. Niin ja moottoripyörä ostin jokunen vuosi sitten uutena. Eikä ole noihin tarvinnut kaikkia säästöjä lykätä laisinkaan. Olisi ollut varaa ostaa jo ihan uusikin auto, mutta mielummin pidän kunnon osake- ja muut säästöt takana. Varsinkin, kun piakkoin tarttisi varmaan asuntokaupatkin tehdä.

      Kun ei turhia tuhlaile, niin sitten on varaa ostaa siinä vaiheessa, kun tarve ja halu tulee. Se on aika paljon huolettomampaa, kun ei tartte joka kuukausi miettiä, että mistä sitä raapii kasaan velan lyhennykset.

      Eteenpäin kulkevia autoja saa muutamalla satasella ja usein niissä tulee toimiva pakki kaupan päälle jo tuolla hinnalla. Ja nuohan ne ovat tärkeimmät asiat autossa. Miksi siis ottaa korkeakorkoista lainaa kalliisseen menopeliin, joka menettää arvoaan hurjaa vauhtia, kun ei kerran ole varaa sitä alunperin ostaa?

      • sitten...

        mutta voit silti koittaa tajuta että kaikki tässä maassa ei tienaa 3000 euroa kuussa saati enemmän...ja niidenkin on ajettava autoillaan töihin...ja semmoisilla autoilla jotka oikeesti kulkee! Ja semmoisia kun saa vähänkäytettyinä velalla niin mitä se sua ahdistaa? Ei oo sun maksettavana sekään velka...


      • Jarppu Kouho

        Olen ajanut nyt neljä vuotta nyt kaksitoista vuotta vanhalla autolla. Autoa ostettaessa en joutunut ottamaan lainaa, se maksoi pikkaisen päälle kuusi tonnia. Autoon on tehty kaikki normaalit huollot. Tähän mennessä auton kanssa ei ole ollut mitään ongelmia eikä se ole jättänyt kertaakaan tien päälle. Olen ajatellut ajaa autolla vielä noin 2-4 vuotta. Netistä löytyy listoja eri automallien tyyppivioista ja tämän auton kohdalla vikalista on normaalin pituinen tai ehkä normaalia hieman pidempi. Mutta kas kummaa kun katselen huoltovihkoa niin huomaan että aikaisempi omistaja on korjannut omaan laskuun / takuuna lähes kaikki näistä vioista jotta minun ei tarvitse vaivautua. Autossa on varusteluna mm. paremmat penkit, keskuslukitus, ajotietokone, ilmastointi ABSit ja SIPSit (joista kolmea viimeksimainittua tosimies ei tarvitse missään mutta kun ne nyt siinä ovat niin ei niitä viitsi poiskaan purkaa).

        Kannustan kaikkia ostamaan uusia autoja (velaksi tai käteisellä) ja uutterasti korjaamaan uusien autojen tyyppivikoja. Näin minulla on valinnanvaraa tulevaisuudessakin kuoria kermat päältä käytettyjen autojen markkinoilta.


      • ww nainen
        Jarppu Kouho kirjoitti:

        Olen ajanut nyt neljä vuotta nyt kaksitoista vuotta vanhalla autolla. Autoa ostettaessa en joutunut ottamaan lainaa, se maksoi pikkaisen päälle kuusi tonnia. Autoon on tehty kaikki normaalit huollot. Tähän mennessä auton kanssa ei ole ollut mitään ongelmia eikä se ole jättänyt kertaakaan tien päälle. Olen ajatellut ajaa autolla vielä noin 2-4 vuotta. Netistä löytyy listoja eri automallien tyyppivioista ja tämän auton kohdalla vikalista on normaalin pituinen tai ehkä normaalia hieman pidempi. Mutta kas kummaa kun katselen huoltovihkoa niin huomaan että aikaisempi omistaja on korjannut omaan laskuun / takuuna lähes kaikki näistä vioista jotta minun ei tarvitse vaivautua. Autossa on varusteluna mm. paremmat penkit, keskuslukitus, ajotietokone, ilmastointi ABSit ja SIPSit (joista kolmea viimeksimainittua tosimies ei tarvitse missään mutta kun ne nyt siinä ovat niin ei niitä viitsi poiskaan purkaa).

        Kannustan kaikkia ostamaan uusia autoja (velaksi tai käteisellä) ja uutterasti korjaamaan uusien autojen tyyppivikoja. Näin minulla on valinnanvaraa tulevaisuudessakin kuoria kermat päältä käytettyjen autojen markkinoilta.

        Minulla on vuosimallia 1997 ww passat maksoi 4000 euroa hyvin kulkee ei ongelmia eikä auto velkaa.
        Talvella tarkenee ja ikkunat pysyy sulana. Volkkareissa on sama moottori kun audeissa.


      • aimoliiteri

        Ei auton ostoa kannata verrata vaikka osakkeen tai asunnon ostoon, että se olisi jotenkin voittoa yrittävä sijoitus. Auton ostoa voi verrata vaikka harrastukseen = jos et harrasta mitään = säästät siitä rahat. Tai toinen vaihtoehto on se harrastus eli sijoitat harrastukseen vähän rahaa, velkaa tai käteistä. Minulle uusi auto on mukavuuskysymys. Eikä auton tarvitse olla välttämättä aivan uusi. Mutta niin se vain on että kyllä 20v vanhalla korollalla pääsee varmasti etiäpäin, mutta uusi mersu ilmastoinnilla yms 50 lisävarusteella tekee ajamisesta vähän rennompaa ja kivempaa varsinkin jos ajat esm 500km sivua paahtavassa helteessä.


      • antiautoilija
        ww nainen kirjoitti:

        Minulla on vuosimallia 1997 ww passat maksoi 4000 euroa hyvin kulkee ei ongelmia eikä auto velkaa.
        Talvella tarkenee ja ikkunat pysyy sulana. Volkkareissa on sama moottori kun audeissa.

        Minulla ollut monta autoa. Nykyään ei yhtään. Nykyään elän muutoin kuin kuningas. Rahat riittää. Tosin elämän tilanteeni on sellainen, että pärjään ilman omaa autoa eli "rahareikää"


      • Aimo hyvä
        aimoliiteri kirjoitti:

        Ei auton ostoa kannata verrata vaikka osakkeen tai asunnon ostoon, että se olisi jotenkin voittoa yrittävä sijoitus. Auton ostoa voi verrata vaikka harrastukseen = jos et harrasta mitään = säästät siitä rahat. Tai toinen vaihtoehto on se harrastus eli sijoitat harrastukseen vähän rahaa, velkaa tai käteistä. Minulle uusi auto on mukavuuskysymys. Eikä auton tarvitse olla välttämättä aivan uusi. Mutta niin se vain on että kyllä 20v vanhalla korollalla pääsee varmasti etiäpäin, mutta uusi mersu ilmastoinnilla yms 50 lisävarusteella tekee ajamisesta vähän rennompaa ja kivempaa varsinkin jos ajat esm 500km sivua paahtavassa helteessä.

        Yllättävän moni laskee autoa hankkiessa koslan hinnan sen mukaan paljonko työn antaja / verottaja korvaa auton käytöstä työssä. Jos korvaus ei kuoleta Mersun hankintakuluja ylläpitoa niin Märssyä ei hankita vaan valitaan tilalle jokin halvempi jopparin laanilta.

        70 vuotta sitten Suomalainen mies taisteli talvisodassa huonoilla varusteilla lukumäärällisesti ylivoimaista vihollista vastaan kauheissa pakkasissa mutta tänään Aimo ei pysty ajamaan 500 kilometriä ilman mersun ilmastointia. Olisiko aika Aimon tuijotella hetki peiliin.


      • Laviinitrampoliini
        aimoliiteri kirjoitti:

        Ei auton ostoa kannata verrata vaikka osakkeen tai asunnon ostoon, että se olisi jotenkin voittoa yrittävä sijoitus. Auton ostoa voi verrata vaikka harrastukseen = jos et harrasta mitään = säästät siitä rahat. Tai toinen vaihtoehto on se harrastus eli sijoitat harrastukseen vähän rahaa, velkaa tai käteistä. Minulle uusi auto on mukavuuskysymys. Eikä auton tarvitse olla välttämättä aivan uusi. Mutta niin se vain on että kyllä 20v vanhalla korollalla pääsee varmasti etiäpäin, mutta uusi mersu ilmastoinnilla yms 50 lisävarusteella tekee ajamisesta vähän rennompaa ja kivempaa varsinkin jos ajat esm 500km sivua paahtavassa helteessä.

        Noita 500 kilometrin ajoja varmaan tuleekin joka päivä ja hellettäkin on Suomessa niin rasittavan paljon ympäri vuoden. Sen uuden Mersun hinnalla saisit asuntoosi huoneen verran lisätilaa ja se voisi tehdä asumisesta paljon rennompaa ja kivempaa. Luulisin nimittäin että vietät asunnossasi paljon enemmän aikaa kuin autossa.


      • Peniskade
        aimoliiteri kirjoitti:

        Ei auton ostoa kannata verrata vaikka osakkeen tai asunnon ostoon, että se olisi jotenkin voittoa yrittävä sijoitus. Auton ostoa voi verrata vaikka harrastukseen = jos et harrasta mitään = säästät siitä rahat. Tai toinen vaihtoehto on se harrastus eli sijoitat harrastukseen vähän rahaa, velkaa tai käteistä. Minulle uusi auto on mukavuuskysymys. Eikä auton tarvitse olla välttämättä aivan uusi. Mutta niin se vain on että kyllä 20v vanhalla korollalla pääsee varmasti etiäpäin, mutta uusi mersu ilmastoinnilla yms 50 lisävarusteella tekee ajamisesta vähän rennompaa ja kivempaa varsinkin jos ajat esm 500km sivua paahtavassa helteessä.

        Miten uuden auton ostoa voi verrata harrastukseen? Itse vertaisin sitä hölmöilyyn. Miten auto on mukavuuskysymys? Jos aikuinen ihminen rehellisesti hakee elämäänsä mukavuutta niin ei silloin mihinkään autoliikkeeseen mennä vaan mielummin vaikka seksivälineliikkeeseen. Jotenkin nyt tuntuu siltä herra Liiterille elämä = auto. Kannattaa katsella ympärilleen, elämää on bensa-aseman ulkopuolellakin.


      • juupajoki
        ww nainen kirjoitti:

        Minulla on vuosimallia 1997 ww passat maksoi 4000 euroa hyvin kulkee ei ongelmia eikä auto velkaa.
        Talvella tarkenee ja ikkunat pysyy sulana. Volkkareissa on sama moottori kun audeissa.

        99 vectra alla nyt vuoden. automaatti. 2900e. ilmastointikin on. katsastus meni läpi ilman vikoja :)


    • jsimmottes

      04 ducato maxi maksoin keväällä -09 viimeisen erän 5000 € ja vuodenvaihteessa vaihdossa tarjottiin 5-6000 euroa joka paikassa jossa kävi ,EI paljon naurattanut silloin, sain kuitenkin sitten myytyä sen 8500 eurolla

    • Tähän vielä lisäisin sen, että pääomaa se velkapääomakin. Itse en näe eroa sillä että otetaanko se raha pankista lainaan vai omalta tililtä. Eli tällä pyrin siihen, että joka tapauksessa henkilöautoon sijoitettu pääoma on poissa tuottavasta kohteesta. Poislukien tietenni ammattiautoiliat, jokka sahaa taksi-kyltti katolla sairaalakyyttiä viikot ja juoppokyyttiä viikonloput. Mutta millätavalla nostamaton laina voi olla plussaa? No ei tule miinuksia lainakoroista, ja ottamaton laina, kuten jo sanoin, on käytettävissä järjellisen kohteeseen, kuten asunnon hankinnassa tai peruskorjauksessa.

      Mutta siihen autojuttuun, niin se, että kunnei 500€ autoon kannata ostaa 300€ osia? Sitä vain että millä tavalla sen uudemman auton huolto ja korjaus olisi halvempaa? Eli iha vaa rohkeesti sormet pikeen ja saa sitte retostella että minä itse osasin korjata autoni, enkä a. vaihtanut sitä b. vienyt merkkihuoltoon valohoitoon 70€/tunti. Jaa minkämoinen statyssymboli itellä on? Tällähetkellä 23 vuotta vanha japsi. Herättääkö kateutta, uusien euroautojen omistajat ;) Mulla on reipas 100.000€ sijoitettuna erinäisiin kohteisiin ynnä velaatoon ok.talo pääoma mikä on kiinni yritystoiminnan vaatimassa kalustossa. Meinaan ku oppinu sen säännön että yksityistalous ja yksityinen elintaso on toissijainen asia, ja rahaa pitää olla kokoajan saatavilla muualtakin kuin pankin takahuoneesta...

    • aina sunny

      Ostin viime syksynä elämäni ensimmäisen oman auton. Sunny vm. -87. Hinta oli 400 €, mutta siitä sai tinkattua vielä 50 € pois. Nauratti kun Pohjolassa tarjosivat lisävakuutuksia, pelkkä liikennevakuutuskin tekee vuodessa enemmän kuin auton hinta. Jos nyt saisi auton vielä katsastuksesta läpi niin olisin mahdottoman tyytyväinen. Koskaan ei ole jättänyt tien päälle, vaikka pitkiäkin reissuja on tehty, pakkasesta hurahtaa käyntiin vaikka aina ei ole johtopaikkaa ole käytössä. Lämpee parissa minuutissa, hiki tulee jo ennen kuin ehtii töihin asti. Eihän se kovin kaunis ole, mutta eikös auto ole kulkuväline eikä näyttely esine? Vaikka kyllähän kivalta tuntuu kun auto pesun ja vahauksen jälkeen kiiltelee pihassa :)

    • Juuso35..

      Väliraha jää vielä pienemmäksi. Tuttavat ne jaksaa vaan päivitettä autonvaihtotahtia. :)

      • juupis

        vaihda edes hybridiin sitten. yritätkö pitää suomen talouden kunnossa yksin...? lievää janispetkettä...


    • Oikeinkirjoitus ?

      Teki tuskaa lukea tekstisi..

    • MB-beibe

      Mulla ei oo ikinä ollu autoa joka olis ollu mua NUOREMPI. Ja hyvin on pelittäneet, ikinä ei oo jääny tien varteen tai muuten hajonnu. Toki tämäkin on kiinni merkistä... ;)

    • dfh345

      Olen samaa mieltä. Itse olen vasta toisen auton omistaja, mutta sen hankin käteisellä. Ekan auton ostin 3 vuoden osamaksulla, josta maksoin 2 vuotta ja myin auton yksityiselle. Sain sen verran rahaa että maksoin vikan vuoden osamaksut pois(kaupantekotilanteessa tietenkin) ja ostin tämän nykyisen in cash.

      Eka auto oli 12.000 euroa ostohinta(sain 2 vuoden omistuksen jälkeen siitä vajaat 9000€), nykyinen 5000 egee :) eli alaspäin on tultu aja "uudempi autoni" on edellistä vanhempi. Silti on mukavaa kun ei tartte maksaa osamaksuja ja korkoja autosta jonka jälleenmyyntiarvo laskee joka kuukausi. Tälläisessä viiden tonnin ritsassa se arvo laskee ehkä 20-50€ per kuukausi kun auton pitää hyvässä kunnossa. Toki merkki ja malli vaikuttavat, itselläni on hyvin vähän ajettu auto 90-luvulta ja esim. nettiautossa ei ole yhtään samaa mallia jolla olisi ajettu näin vähän tällä hetkellä. Tosin niiden keskihintakin on jossain 3000€ paikkeilla. En silti katso auton arvoa juurikaan koska autoni arvo on sen käytössä, ei myyntiarvossa. Kun sitten n. 2-3 vuoden päästä ehkä vaihdan autoni, jälleenmyyntiarvolla ei juuri ole väliä, ehkä hyvä jos saisi 2-3 tonnia. Olen tarkka autoni kunnosta ja teen ns. ennakkohuoltoa eli en päästä vikoja kasaantumaan.

      Toki vanhaa pitää korjata ja korjauttaa enemmän kuin uutta koska kulumia alkaa näkymään, mutta ne tehdään sitä mukaa kun tulee. Silti korjaaminen on halvempaa kuin uuden tai uudehkon auton jälleenmyyntiarvon laskeminen per vuosi - ei tee kipeetä vaikka käyttäisin autoa määräaikaishuollon lisäksi kerran tai kaksi vuodessa osia vaihdattamassa.

      Vanhassa on vielä se etu että jos valitsen hyvän auton ja tarkistat ostotilanteessa perinpohjin, niin voit saada pilkkahinnalla(uudehkoon verrattuna) hyvävarusteisen auton eikä tartte huolehtia koroista ja jälleenmyyntiarvosta lainkaan.

      Oma autoni on aika perusvarusteilla nykypäivän mittapuin(luksusta 90-luvun alkun mittapuun mukaan); ilmastointi, automaattivaihteisto, sähköikkunat edessä ja takana, sähköinen kattoluukku, keskuslukitus, iso v6-moottori jne. Turvallisuus ei toki ole samaa kuin nykyisissä autoissa. Sisusta ei ole muovisen oloinen kuten nykyään autoissa tuppaa olemaan jopa ns premiumautoissakin joissakin.

      Ei tee yhtään kateelliseksi uudet autot liikenteessä kun oma on hyvässä kunnossa, maksettu ja sen verran ajaton ulkonäkö ettei nyt ihan lapset potki parkkipaikalla kylkiin vielä.

      Vaikka olisi rahaa ostaa uudempi ja kalliimpi, en tee niin koska nyt jää rahaa muuhun kuin autostatuksen nostattamiseen.

      • ha hhaa

        isäni osti käytetyn mersun vuonna 91. Ajaa sillä vieläkin ja hyvin kulkee. Mittarissa yli 700 000. Ruostekkaan ei haittaa kun parin vuoden välein muitaa korjata pikku ruostekohdat...


    • mukavuudesta nauttiv

      Autohan hankitaan varojen mukaan....
      meille ostettiin iso bemari uutena (85000,-) käy kukkuu ja kulkee hyvin... mukava ja hyvin varusteltu...
      kovasti kun tekee duunia niin pitäähän sitä naatiskellakkkin.
      entisestä sai vaihossa 54000,- ja silläki näkyy jo olevan uus omistaja....

      • ajelen

        vuoden 1986 Corollalla. Hyvin kulkee. Eikä ole velkaa.


      • miklaher
        ajelen kirjoitti:

        vuoden 1986 Corollalla. Hyvin kulkee. Eikä ole velkaa.

        vuoden 83 takavetocorollalla. Aina toimii, ei syö öljyä(täysin alkuperäinen moottori), ei ruostetta(paitsi jarruosien "paljailla" pinnoilla, 288000km takana, ei väljää missään(alkuperäinen alusta), kulutus 5.5l/100, vakuutus: HALPA, huoltokustannukset: Olemattomat! tulpat 8e, suodattimet yht.15e, öljyt 30e, katkojan kärjet 4e, ... ööh... hetkinen.. siinäpä ne olikin :D Ja mikä parasta: EI VELKAA! :D Tällä legendalla ajetaan vielä vuosia ja vuosia eteenpäin. Ja ilmastoinnista: Ikkuna auki, luu pihalle ja rennosti eteenpäin.
        TAI sitten hommaa jostain puretusta ilmastoinnin satasella...

        (tarvittaessa myös tehonnälkään heitämme nokka-akselilla, tuplakaasareilla, portatulla kannella ja peltisarjalla viritetyn moottorin ja meno on suht hyvää sen jälkeen EIKÄ tarvitse miettiä muutoskatsastamista, E-hyväksyntää, päästörajoja, valmistajan todistuksia ja muita.. ja tämänkin hinta: 500e)


    • Autoja riittää...

      Aivan oikein!!! Minäkin päästelen 400 mitsulla, ja hyvin pelaa.. :) Jos hajoaa ni vien hajottamolle, ja tienaan sit satasen... :) Sitte ostan taas 300-500 auton :)

    • tyttösiili

      Kolari opetti, paino putosi ja vanhan 80-luvun koslan hintanen fillari tuli alle. Tulee enemmän oltua ulkona ku kulkee joko bussilla tai fillarilla. Fillarilla ajaminen on nautinnollasta nykyään kun bensa-asema vilahtaa ohi. Kuluja ei juurikaan ole.

      Itse olen karkeasti ajatellut et juuri ja juuri, ei heti huoltoon vietävän auton saa n. 2000 - 3000e, jolla pääsee paikasta A paikkaan B. Sehän on auton päätehtävä? Olen ajatellut hinnan niin, et vuosittain maksettava liikenne- ja kaskovakuutukset on laskettu mukaan. Ikävin puoli autottomuudessa on töiden saaminen. Seuraavan kerran kun otan auton, pyrin ajamaan vain pitkiä matkoja.

      Auto vaatii käyttäjältään paljon. Se on kuin verottaja, se ottaa aina kun painat kaasua.

      • ffffffffff

        Aika paljon tuo riippuu kilometreistä, yritäppä ajaa sillä 500-4000 paskalla 60000km vuoteen.
        Toisen autona meillä on aina ollu joku 500 hintainen romu millä pääsee sen muutaman kilsan, mutta toiseen kun tulee se 60000 vuoteen ni sen mielellään ostaa jo uutena. Tuleehan se toki ajaessakin halvemmaksi laittaa 4,5litraa dieseliä satasella ku vanhaan romuu 8litraa.


      • ffffffffff kirjoitti:

        Aika paljon tuo riippuu kilometreistä, yritäppä ajaa sillä 500-4000 paskalla 60000km vuoteen.
        Toisen autona meillä on aina ollu joku 500 hintainen romu millä pääsee sen muutaman kilsan, mutta toiseen kun tulee se 60000 vuoteen ni sen mielellään ostaa jo uutena. Tuleehan se toki ajaessakin halvemmaksi laittaa 4,5litraa dieseliä satasella ku vanhaan romuu 8litraa.

        ..on potkulauta, joka kulkee 4,5 litralla satasen. Ei siis auto, josta tässä tapauksessa puhutaan. Ja uudet autot viettävät aikaa huollossa aivan yhtä paljon kuin kunnossa olevat vanhatkin, elleivät jopa enemmän. Lisäksi kädetön uuden omistaja ei osaa tehdä sitä pientäkään tarvittavaa korjausta itse, mutta moni vanha kulkee omatoimisella huollolla huolettomasti. Itse en ole vanhuksilla ajanut kuin keskimäärin 30 tkm vuodessa, ja kun kaupan osaa tehdä oikein saa parin vuoden ajon jälkeen autosta aina saman kuin on siitä maksanut itsekin. Ellei jopa enemmänkin.....


      • käytössä
        siilisimo kirjoitti:

        ..on potkulauta, joka kulkee 4,5 litralla satasen. Ei siis auto, josta tässä tapauksessa puhutaan. Ja uudet autot viettävät aikaa huollossa aivan yhtä paljon kuin kunnossa olevat vanhatkin, elleivät jopa enemmän. Lisäksi kädetön uuden omistaja ei osaa tehdä sitä pientäkään tarvittavaa korjausta itse, mutta moni vanha kulkee omatoimisella huollolla huolettomasti. Itse en ole vanhuksilla ajanut kuin keskimäärin 30 tkm vuodessa, ja kun kaupan osaa tehdä oikein saa parin vuoden ajon jälkeen autosta aina saman kuin on siitä maksanut itsekin. Ellei jopa enemmänkin.....

        Siilillä tehokas potkulauta?
        TDI 103 kW (140 hv) turbolla. Uus tekniikka on pienikulutuksista ja verotuskin kannustaa uudistaan autokantaa. Uusissa on myös turvallisuutta enemmän kun on ABS:ää, ajonvakautusta ym.

        Uusia ei tarvii pariin vuoteen näyttää huollossa tai katsastuksessa.
        (30tkm huoltoväli ja ajaa 15tkm/v) Vanha auto voi joissain tapauksissa tulla jopa kalliimmaksi kuin uusi

        Uusia autoja harvat itse huoltavat, eikä niitä oikein voikkaa.
        Joillekin se auto on työväline jolla kilometrikorvauksin voi jopa tienata.

        Mutta ei siihen autoon kannata enempää rahaa laittaa kiinni kuin on pakko/tarve.
        Saman asian ne kaikki tekee, siirtää paikasta A paikkaan B.


      • Tyttösiili
        käytössä kirjoitti:

        Siilillä tehokas potkulauta?
        TDI 103 kW (140 hv) turbolla. Uus tekniikka on pienikulutuksista ja verotuskin kannustaa uudistaan autokantaa. Uusissa on myös turvallisuutta enemmän kun on ABS:ää, ajonvakautusta ym.

        Uusia ei tarvii pariin vuoteen näyttää huollossa tai katsastuksessa.
        (30tkm huoltoväli ja ajaa 15tkm/v) Vanha auto voi joissain tapauksissa tulla jopa kalliimmaksi kuin uusi

        Uusia autoja harvat itse huoltavat, eikä niitä oikein voikkaa.
        Joillekin se auto on työväline jolla kilometrikorvauksin voi jopa tienata.

        Mutta ei siihen autoon kannata enempää rahaa laittaa kiinni kuin on pakko/tarve.
        Saman asian ne kaikki tekee, siirtää paikasta A paikkaan B.

        Tunturi X320. Helppo huoltaa itse ja rullaa loivaakin alamäkeä kuin ikiliikkuja.


    • Uuden kalliin auton hankkiminen voi olla suurin virhe mitä elämässä tehdään. Uusi auto on lähinnä turhake joka oikeasti ei anna ihmiselle kovin paljoa mielihyvää. Jos rahan hankkiminen kalliiseen autoon on epämiellyttävää, on mielipahan summa suurempi kuin mielihyvän ja kalliin auton hankinta on oikeasti todellisuudessa tappio.

      Kaikki turhakkeet pitää saada ilmaiskorkotuloilla jos ei oman mielenkiinnon mukainen elämä eli elämäntarkoitus tuota rahaa.

      • Zuhari

        Eipä se kallis auto tuossa rivitalon pihassa paljonkaan nosta statusta. Kattelen noita naapureitten uudehkoja audeja ja tojotia ym. ja aattelen että noilla on varmaan vielä enemmän velkaa kuin itellä. Nyt on ollut meillä niin suotuisa tilanne että vaimo ja minä ajamme kummatkin 4 km matkat töihin. Autoksi sitten riittää se hyvin huollettu -94-mallinen.

        Tuon auton ostin 3 vuotta sitten 1800 eurolla. Edellinen omistaja oli tarkasti pitänyt: ei ruostetta, huollot tehty pilkulleen viimeiset 9 vuotta. Ite oon tuolla nyt ajellut jo 52tkm ilman mitään ongelmia. Eikä oo velkaa koko pirssistä!


      • w
        Zuhari kirjoitti:

        Eipä se kallis auto tuossa rivitalon pihassa paljonkaan nosta statusta. Kattelen noita naapureitten uudehkoja audeja ja tojotia ym. ja aattelen että noilla on varmaan vielä enemmän velkaa kuin itellä. Nyt on ollut meillä niin suotuisa tilanne että vaimo ja minä ajamme kummatkin 4 km matkat töihin. Autoksi sitten riittää se hyvin huollettu -94-mallinen.

        Tuon auton ostin 3 vuotta sitten 1800 eurolla. Edellinen omistaja oli tarkasti pitänyt: ei ruostetta, huollot tehty pilkulleen viimeiset 9 vuotta. Ite oon tuolla nyt ajellut jo 52tkm ilman mitään ongelmia. Eikä oo velkaa koko pirssistä!

        Itselläni on mazda, vuoden -84 mallistoa. Enkä kyllä autoa tarvitsekaan. Hyvin on menopeli kulkenut. Pyörällä pääsee ja myös kunto kasvaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      117
      2174
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      96
      1308
    3. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      312
      1013
    4. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      81
      936
    5. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      83
      906
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      85
      886
    7. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      44
      680
    8. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      248
      667
    9. Ei koskaan saatu tuntea

      Mitä olisi ollut painautua toisiimme vasten. Hengittää syvään, hyväillä ja rakastella vailla kiirettä. Tai repiä vaattee
      Ikävä
      33
      660
    10. 50
      654
    Aihe