Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

olen teidän sheriffi

inka(prv)

heippa kaikille!
eli siis minä valvoilen tämän palstan menoa tästä lähtien.
olen 25v kahden lapsen äiti.. molemmilla lapsilla on kielellisiä häiriöitä. vanhempi lapsistani menee nyt syksyllä kouluun ja aloittaa dysfasia-luokalla.pojallani diagnosoitiin dysfasia v.2000 ja se lieveni 2003 kielelliseksi erityishäiriöksi monen vuoden puheterapian ja kuntoutuksen ansiosta.
tyttäreni on nyt aloitus vaiheessa kielellisiä ongelmia on selvästi näkyvillä mutta ei niin pahoja kuin pojalla lopullinen diagnoosi saadaan syksyllä 2004 kun kaikki tutkimukset on tehty.
Olen myös ammatiltani hoitsu ja työskennellyt paljon afasia ja dysfasia ym sairastavien aikuistan kanssa ja esim aivoinfarktyista toipuvien kanssa

mutta tässä näin aluksi kuka minä olen..

9

1321

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4 lapsen Äippä

      Heips!
      Olen neljän lapsen äiti ja nuorimmalla lapsellani todettiin erittäin vaikea dysfasia viisi-vuotiaana epäily oli jo alle kolmi-vuotiaana. Tämän takia kuntoutus pääsi hyvin alkuunsa ajoissa. Mukaan elämäämme tuli pictot ja viittomat. Pelko oli että poikamme ei kehity normaalisti, koska vaikeuksia oli sekä puheen kehityksen- että ymmärtämisen puolella.

      Nyttemmin kun poika on 9v. niin hänen puheensa on selvää (tosin sanat perusmuodoissaan ja aikamääreet hieman hakusissa)ja kavereitakin on, vaikka varmastikkin huomaavat puheessa erikoisen vivahteen. Uskon, että puhe selkeytyi yhteistyöskentelyn ansiosta (puheterapeutti, koti ja hoitajat koulu). Helminauha pysyi kokonaisena, kun kaikki tekivät työtä lapsen eteen.

      Pidin oppilastyönä luentoja paikkakunnallasi dysfasialapsen arkipäivästä selviytymisestä ja kuinka kohottaa lapsen itsetuntoa iltapäiväkerhon vetäjille. Huomasin ilokseni, että kerhon vetäjät olivat aidosti kiinnostuneita asiasta ja ilolla annoin työpanokseni sille. Sain hyvän kuvan, että paikkakunnallasi on hyvät mahdollisuudet saada lapset oikeanlaiseen iltapäivähoitoon, onko näin?

      T. Hoitaja myös, mutta ennen kaikkea lasten äiti

      • inka(prv)

        käsittääkseni täällä on tehty viime vuosina paljon työtä dysfasialasten eteen.. on perustettu kaksi luokkaa kouluun ja muutenkin tehty sairautta tunnetuksi.
        minulla ei ole kokemusta kuin yhdestä päiväkodista jossa molemmat lapseni on ollut ihan pienestä alkaen..
        siellä tieto ja halu tehdä töitä erityislapsen kanssa vaihtelee kovasti..
        poikani tämän hetkinen esikoulu opettaja on huippu luokkaa,on tosiaan tehnyt töitä että poikani etenisi ja huomioinut erityistarpeita,viime vuonna tilanne oli täysin toinen,silloinen lastentarhanopettaja esim.kertoi muille vanhemmille että poikani sairaus tarttuu että myös muiden lasten puhe viivästyy koska alkavat puhua niinkuin poikani
        mutta suurimmaksi osaksi ovat olleet ammattitaitoisia ja ymmärtäväisiä.
        ymmärtääkseni täällä on myös erityisryhmä puhehäiriöisille..


    • Kielipoliisi

      No voisi sitä sentään puheen kehitystä käsittelevän palstan vastaavilla olla edes äidinkieli hallussa... Muutama sana kielineroille: possessiivisuffiksi, isot alkukirjaimet, yhdyssana, piste.
      Hyh, hyh kun puhutaan lapsista joilla on puheongelmia, kun aikuiset niitä tuollaisella kielenkäytöllä pahentavat.

      • Markus

        Kenenköhän kirjoituksessa olisi eniten punakynäkorjauksia? En väitä itse kirjoittavani, saati puhuvani, mitään esimerkillistä suomea, mutta en tituleeraakaan itseäni kielipoliisiksi. Virheetön kirjoitus kielioppikoukkuineen ei sitä paitsi taida kulkea käsi kädessä puheongelmaisten opetuksen kanssa.


      • inka(prv)
        Markus kirjoitti:

        Kenenköhän kirjoituksessa olisi eniten punakynäkorjauksia? En väitä itse kirjoittavani, saati puhuvani, mitään esimerkillistä suomea, mutta en tituleeraakaan itseäni kielipoliisiksi. Virheetön kirjoitus kielioppikoukkuineen ei sitä paitsi taida kulkea käsi kädessä puheongelmaisten opetuksen kanssa.

        luulisin että monet meistä kirjoittaa ja puhuu ei niin kieliopillista kieltä ja lasten puheenkehitys ei ole siitä kiinni..
        aika harvoin kuulee vanhempien puhuvan kirjakieltä lapsille..
        ja hyvinhän suomessa silti puhutaan ja kirjoitetaan..
        jos tämä olisi virallinen kirje toki kattoisin että on oikein mut tää on keskustelupalsta ja ei täällä ole niin tarkaa onko isoja kirjaimia vai ei!!!
        ja piste!!


    • ärsyttää

      On se kumma kun sheriffiksi ei löydy edes auttavasti suomen kieltä osaavaa henkilöä! Otsikonkin pitäisi kuulua: "Olen teidän sheriffinne". Kirjoitus on sekava, välimerkkien jälkeen pitäisi tulla aina iso kirjain...

      Ei se, että liikutaan Internetissä tarkoita, että pitäisi elää kuin pellossa.

      • inka(prv)

        Dysfasia jonka lievempiin muotoihin kuuluu luki-ja kirjoitushäiriöt on periytyvää laatua osaksi(ei siis kaikissa tapauksissa).
        Meillä suvussa on lasteni lisäksi myös minulla ja äidilläni ja siskollani.
        Eli jos kirjoitusasu ei aina ole oikein se johtuu juuri kyseisestä omasta lukihäiriöstäni joka ei siis ole verrattavissa älykkyyteeni.
        ja myös pilkku on välimerkki eikä sen jälkeen tule isoa alkukirjainta...
        ja tästä eteenpäin poistan nämä viestit koska ne ei mitenkään liity lapsen puheenkehitykseen


    • Puheterapeutti

      Hei,

      Silmään pisti viestissäsi se, kun totesit lapsesi diagnoosin lieventyneen dysfasiasta kielelliseksi erityishäiriöksi. Nimittäin dysfasia = kielellinen erityishäiriö. Kyse on samasta diagnoosista. Valitettavasti Suomessa asiaa sekoittanee se, että joissakin sairaaloissa (esim. Oulussa) ei anneta diagnoosia "dysfasia", vaan käytetään aina termiä "erityinen kielenkehityksen häiriö". Kyse on kuitenkin samasta asiasta, eli lyhyesti selitettynä: lapsella ei ole vikaa älyssä, kuulossa tms., vaan ainoastaan kielen oppimisessa. Lapsen on opeteltava puhumaan vaivalloisemmin, eikä se tapahdukaan automaattisesti. Tilanne on lapselle sama kuin aikuiselle, joka matkustaa ulkomaille ja yrittää kuunnella vierasta kieltä...täytyy ponnistella, eikä pysy kärryillä.

      ...Terminologiaa sekoittaa myös se, että joskus aikaisemmin aikuisilla käytettiin termiä "dysfasia". Enää näin ei ole. Aikuisella, joka saa aivoverenvuodon tms., ei voi olla dysfasiaa, vaan oikea termi on afasia. Lapsilla dysfasia (kehityksellinen kielellinen vaikeus), aikuisilla afasia (hankittu kielellinen vaikeus).

      Ajattelin siis vain valottaa hieman terminologiaa. Uskon kyllä, että lapsesi vaikeudet ovat lieventyneet kuntoutuksen ansiosta. Sehän se on tärkeintä, miten arki sujuu, miten lapsi on kehittynyt jne...eikä paperilla lukeva diagnoosi.

      • inka(prv)

        huomasin itsekkin virheeni siis tarkoitukseni oli sanoa että lapsellani dysfasia on muuttunut kapea-alaiseksi kielelliseksi häiriöksi..
        olen huomaamattani jättänyt sanan kapea-alainen pois alkuperäisestä viestistäni


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      83
      2102
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1798
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      24
      1715
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1490
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      65
      1451
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1358
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1354
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1302
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1251
    Aihe