Olisiko kenelläkään kokemuksia kipsilastulevystä tai kuitukipsilevystä sisäseinäasennuksissa tai muuten?
Olen suunnittelemassa vanhan hirsirunkoisen omakotitalon sisäverhouksen uusimista ja kiinnostaisi nämä uudet vaihtoehdot. Tavallinen kipsilevy ei mielestäni oikein istu vanhaan hirsitaloon. Samoin tavallinen lastulevy ei myöskään oikein viehätä.
Nämä uudet kipsi-kuitu-lastu-kombinaatiot ovat mainosten mukaan paloturvallisia, ääntäeristäviä, pistekuormaa kestäviä, kolhunkestäviä yms. Mutta miten käytännössä? Onko vaikea asentaa? Tarviiko erikoistyökaluja? Hinta? Saatavuus? Vesivaurioiden kesto?
En kaipaa arvailuja vaan konkreettisia omia kokemuksia.
Kipsilastulevy vai kuitukipsilevy
9
5565
Vastaukset
- siis.....
Meinaat siis että nuo uutuudet sopii vanhaan hirsitaloon jotenkin kipsiä ja lastua paremmin......
Tavallista huokoista kuitulevyä noissa yleensä on käytetty. Miksei se ollut vaihtoehto listassa?
Kerro nyt ensin mitä remppaamiseltasi haet ja mietitään sitten lisää vaihtoehtoja.....- Uutta pintaa
Kipsilevy tietysti periaatteessa sopisi vanhaan hirsitaloon yhtä hyvin kuin nämä uutuudetkin mutta kuidut/lastut tuovat levyyn lisäarvoa esim. paremman pistekuormituksen keston muodossa. Lastulevyä talossa jo onkin 70-luvulla tehdyn edellisen remontin jäljiltä ja jälki on nyt muutaman kosteusvaurion jälkeen sennäköistä että ei ikinä enää. Tuo kipsihän ei lisää kosteuden kestoa lastulevyssä mutta silti. Tietysti paras rakennuslevy olisi kosteuden kestävä kuitu-kipsi-lastu tms. levy jolla olisi kaikki em. levyjen edut ja ei mitään haittoja.
Puukuitulevyt ovat huokoisia ja liian hauraita ja niistä on sen verran huonoja kokemuksia että ei niitäkään.
Kyselin kokemuksia näistä uutuuksista. Onko kenelläkään? - siis......
Uutta pintaa kirjoitti:
Kipsilevy tietysti periaatteessa sopisi vanhaan hirsitaloon yhtä hyvin kuin nämä uutuudetkin mutta kuidut/lastut tuovat levyyn lisäarvoa esim. paremman pistekuormituksen keston muodossa. Lastulevyä talossa jo onkin 70-luvulla tehdyn edellisen remontin jäljiltä ja jälki on nyt muutaman kosteusvaurion jälkeen sennäköistä että ei ikinä enää. Tuo kipsihän ei lisää kosteuden kestoa lastulevyssä mutta silti. Tietysti paras rakennuslevy olisi kosteuden kestävä kuitu-kipsi-lastu tms. levy jolla olisi kaikki em. levyjen edut ja ei mitään haittoja.
Puukuitulevyt ovat huokoisia ja liian hauraita ja niistä on sen verran huonoja kokemuksia että ei niitäkään.
Kyselin kokemuksia näistä uutuuksista. Onko kenelläkään?Taas näitä... Jaa vai parempaa pistekuormitus kestävyyttä? Sepäs onkin tärkeä valintaperuste seinässä.
Kosteuden kestolla ei ole asuinhuoneiston seinissä mitään todellisuustoimintoa. Jos seinät joutuu kosteudelle alttiiksi levyn huono kestävyys sitä vastaan on pienin murhe.
Mitä jos palkkaisit ammattisuunittelijan ja vähentäisit tuota havukka-aho ajattelumeininkiä. Se ois sun kannalta ehkä paras.... - Uutta pintaa
siis...... kirjoitti:
Taas näitä... Jaa vai parempaa pistekuormitus kestävyyttä? Sepäs onkin tärkeä valintaperuste seinässä.
Kosteuden kestolla ei ole asuinhuoneiston seinissä mitään todellisuustoimintoa. Jos seinät joutuu kosteudelle alttiiksi levyn huono kestävyys sitä vastaan on pienin murhe.
Mitä jos palkkaisit ammattisuunittelijan ja vähentäisit tuota havukka-aho ajattelumeininkiä. Se ois sun kannalta ehkä paras....Useasta "asiantuntijasta" jo kokemuksia ja vastaisuudessa kierrän kaukaa kaikki.
Riittävästi kokemusta omakotitalon sisäseinärakenteista sisältäen lastulevyt, kipsilevyt, puukuitulevyt etc. Eiköhän tässä ole omaa kokemusta ihan tarpeeksi mutta kiitos kun "rohkaisit" ja "neuvoit oikealle tielle" ;-) - ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Uutta pintaa kirjoitti:
Useasta "asiantuntijasta" jo kokemuksia ja vastaisuudessa kierrän kaukaa kaikki.
Riittävästi kokemusta omakotitalon sisäseinärakenteista sisältäen lastulevyt, kipsilevyt, puukuitulevyt etc. Eiköhän tässä ole omaa kokemusta ihan tarpeeksi mutta kiitos kun "rohkaisit" ja "neuvoit oikealle tielle" ;-)Pointti oli että et paljoa kerro mitä haluat ja tyytymättämyytesi aiheita niistä mitä et halua. Jotakin pitäisi kovasti saada mutta mikään ei kelpaa kun ei osaa arvioida tarpeita. Yleinen ongelma kun naiset tulee rautakauppaan....
Laita paneelia tai hirsitalo. Sasmoxit ja kuitukipsilevyt on erikoistuotteita joita käytetään kun on joku erikoistarkoitus missä niiden ominaisuuksista on jokin tarkoitus. Perustarpeisiin ja peruskäyttöön niitä ei kannata laittaa. Pitäisi vaan saada selville mikä sulla on se erikoistarkoitus miksi pitäisi olla em. tai miksi tavalliset ei kelpaa.....
- ..........
Mulla on ok.talossa kevyet seinät levytetty tuplarunkoon paksulla sasmoxilla niiden äänieristävyyden takia
Asennusvaiheessa niissä yhdistyvät kipisi- ja lastulevyn huonot puolet
Paikalleen asennettuna tasoituksen ja maalauksen jälkeen niissä yhdistyvät molempien hyvät puolet- Uutta pintaa
"Mulla on ok.talossa kevyet seinät levytetty tuplarunkoon paksulla sasmoxilla niiden äänieristävyyden takia"
Millainen seinärakenne tarkasti on? Toimiiko ääneneristys käytännössä?
"Asennusvaiheessa niissä yhdistyvät kipisi- ja lastulevyn huonot puolet"
Eli tarkoitatko sahauksen tarvetta katkaisussa ja pölyämistä? Eikö kohdeimulla saa sahauksen pölyämisen kuriin?
"Paikalleen asennettuna tasoituksen ja maalauksen jälkeen niissä yhdistyvät molempien hyvät puolet"
Eli ei lastulevyseinän elämisrakoja, taulu pysyy seinässä pelkällä naulalla jne. Mitä muuta hyvää? - ..........
Uutta pintaa kirjoitti:
"Mulla on ok.talossa kevyet seinät levytetty tuplarunkoon paksulla sasmoxilla niiden äänieristävyyden takia"
Millainen seinärakenne tarkasti on? Toimiiko ääneneristys käytännössä?
"Asennusvaiheessa niissä yhdistyvät kipisi- ja lastulevyn huonot puolet"
Eli tarkoitatko sahauksen tarvetta katkaisussa ja pölyämistä? Eikö kohdeimulla saa sahauksen pölyämisen kuriin?
"Paikalleen asennettuna tasoituksen ja maalauksen jälkeen niissä yhdistyvät molempien hyvät puolet"
Eli ei lastulevyseinän elämisrakoja, taulu pysyy seinässä pelkällä naulalla jne. Mitä muuta hyvää?Asennusvaihe:
=============
12mm levy kiusallisen painava liki 50 kg/kpl. Päivän paukut meni kun pistin rautakaupassa pakun perästä sisään ja raksalla kannoin yksin sisälle 40 levyä= 1.8tn
No asennusvaiheessa piti sahata halki tai poikki koska viilto taittaminen ei toimi. Yllättäen paras työkalu oli pistosaha kovametalliterällä, koska se ei tuottanut leijalevaa pölyä.
Ruuvaaminen pitää tehdä ruuveilla joiden kannan alla on rihlat joka saa kannan uppoamaan levyyn, kipsilevyruuvi ei uppoa!
Ruuvi korkkaa levyn takapuolta irti hieman, josta seuraa että vierekkäin olevat levyt silloin tällöin hammastavat. Jossain vaiheessa huomasin esiporaavani reiät jotta vierekkäiset levyt asettuisivat samaan tasoon
Sähkö- ja vesirasioiden kanssa joutui vähän tekemään sovitustyötä että sai reiän kohdalleen.
Tasoitus oli yhtä juhlaa, eikä reunanauhaa tarvita. Levyjen väliin pitäää jättää min 3mm rakoa, jonne kipsitasoite on helppo sulloa. Yksikään sauma ei ole halkeillut.
Käyttötila:
==========
Seinä on vahva kuin mikä, siitä ei aikuinen mies mene potkimalla läpi. Oviaukkojen reunat eivät vipata, meillä tuli tosin amerikan malliin pari vaakakapulaa 65 cm välein aukon viereisiin tolppaväleihin joihin myös levyt ruuvattiin kiinni.
Metallirangalla saa paremman äänieristyksen kuin puurangalla. Massiivinen seinä eristää hyvin puheäänet, mutta tottakai pitää tehdä tuplarunko jos haluaa eristää mekaaniset koputukset tms.
Meille tehtiin kivirunkoisen talon keittiön ja sitä vasten olevan huoneen seinä puisella tuplarungolla siten että ne eivät (ei edes villat) koskeneet missään toisiinsa, rungot jopa irrotettiin akustisesti ulkoseinistä, lattiasta ja katosta ja saumat suljettiin nurkissa joustavalla massalla.
Taulut voi ripustaa pikkunauloilla tai ruuveilla. Jos taulun siirtää toiseen paikkaan, niin vähän tasoitetta reikään ja maalitippa peitoksi. - Uutta pintaa
.......... kirjoitti:
Asennusvaihe:
=============
12mm levy kiusallisen painava liki 50 kg/kpl. Päivän paukut meni kun pistin rautakaupassa pakun perästä sisään ja raksalla kannoin yksin sisälle 40 levyä= 1.8tn
No asennusvaiheessa piti sahata halki tai poikki koska viilto taittaminen ei toimi. Yllättäen paras työkalu oli pistosaha kovametalliterällä, koska se ei tuottanut leijalevaa pölyä.
Ruuvaaminen pitää tehdä ruuveilla joiden kannan alla on rihlat joka saa kannan uppoamaan levyyn, kipsilevyruuvi ei uppoa!
Ruuvi korkkaa levyn takapuolta irti hieman, josta seuraa että vierekkäin olevat levyt silloin tällöin hammastavat. Jossain vaiheessa huomasin esiporaavani reiät jotta vierekkäiset levyt asettuisivat samaan tasoon
Sähkö- ja vesirasioiden kanssa joutui vähän tekemään sovitustyötä että sai reiän kohdalleen.
Tasoitus oli yhtä juhlaa, eikä reunanauhaa tarvita. Levyjen väliin pitäää jättää min 3mm rakoa, jonne kipsitasoite on helppo sulloa. Yksikään sauma ei ole halkeillut.
Käyttötila:
==========
Seinä on vahva kuin mikä, siitä ei aikuinen mies mene potkimalla läpi. Oviaukkojen reunat eivät vipata, meillä tuli tosin amerikan malliin pari vaakakapulaa 65 cm välein aukon viereisiin tolppaväleihin joihin myös levyt ruuvattiin kiinni.
Metallirangalla saa paremman äänieristyksen kuin puurangalla. Massiivinen seinä eristää hyvin puheäänet, mutta tottakai pitää tehdä tuplarunko jos haluaa eristää mekaaniset koputukset tms.
Meille tehtiin kivirunkoisen talon keittiön ja sitä vasten olevan huoneen seinä puisella tuplarungolla siten että ne eivät (ei edes villat) koskeneet missään toisiinsa, rungot jopa irrotettiin akustisesti ulkoseinistä, lattiasta ja katosta ja saumat suljettiin nurkissa joustavalla massalla.
Taulut voi ripustaa pikkunauloilla tai ruuveilla. Jos taulun siirtää toiseen paikkaan, niin vähän tasoitetta reikään ja maalitippa peitoksi.Juuri tällaista tietoa kaipasin: omakohtaista hankkimiseen, asentamiseen ja käyttöön liittyvää tietoa, jota ei saa mistään valmistajan esitteistä tai asennusohjeista eikä rautakaupan myyjältä :-)
Tuo levyn suuri paino tarkoittaa käytännössä jo oletusarvoisesti hyvää ääneneristystä ja olet näemmä vielä maksimoinut tätä metallirangalla, joustavilla saumoilla, tuplarungolla jne. Toimiiko ääneneristys myös käytännössä? Miten esim. koputus kuuluu seinän läpi?
Oletko ollut ratkaisuun tyytyväinen? Tekisitkö ensi kerralla saman seinän jollain muulla tavalla? Tiilestä tai harkoista?
Tässä muuten näkyy suomi24-keskustelupalstan edut parhaimmillaan. Asiaa tuntevat ja käytännössä kokeneet voivat kertoa muille samasta aiheesta kiinnostuneille omia kokemuksiaan ja voivat parhaassa tapauksessa auttaa löytämään oikeat materiaalit ja työtavat. Pienet työssä saadut vinkit voivat olla myös kullanarvoisia ja helpottavat toisten asentamistyötä.
Kiitokset ".........." :-)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä692010- 1291396
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1321363- 1431082
- 103932
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten348868Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82754Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55694Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50673Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67664