Riivattu kukkapenkki

ei-hortonomi

Mikähän ihme siinä on, ettei lähes mikään istuttamani perenna selviä seuraavaan vuoteen?!? Nytkin odottelen jotakin elomerkkiä viimekesäisistä pioneista, laventelista ja jaloritarinkannuksista. Ei mitään näy vielä Kuopion korkeudella. Pitäisikö? Lisäksi kukkapenkkini on syönyt jäljettömiin kolmen vuoden narsissin sipulit sekä yhdet keisarinpikarililjat ja lukemattomat muut sipulit ja perennat, joiden nimiä en enää muistakaan.

Menestyviä kasvejakin on (osa edellisen asukkaan jäljiltä): kanadanpiisku, helminukkajäkkärä, sormustinkukka, esikko, komeamaksaruoho, oregano, karjalanminttu, jalopähkämö, röyhytatar, liljat.

Paikka on talon aurinkoisella edustalla, kaakkoa kohti. Sijainti Kuopio. Talvella katolta putoavat lumet kukkapenkin päälle. Arvelen, että maaperä on melko/erittäin läpäisevä ja todennäköisesti multakerroksen alla on salaojasora.

Mitähän tuohon kannattaisi valita?

4

703

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vielä huolissasi. Ei täällä meilläkään vielä pioneista paljon näy.Ja pioni on aina pienenä hidas, mutta kyllä yleensä lähtee. Ainoa ongelma, jos olet istuttanut sen liian syvään. Myös ritarinkannus,kanadanpiisku, helminukkajäkkärä, jalopähkämö ja röyhytatar on niin sitkeitä kasveja, että ne kyllä ihan varmasti nousee. Mutta sormustinkukka on kaksivuotinen. Kaikki kukkivat kuolee seuraavan talven aikana. Minä yleensä laitan joka vuosi siemenistä uusia, ja istuttelen sinne tänne, että turvaan joka vuotisen kukinnan.Se kyllä siementää hyvin itsekkin, mutta minulla ei onnistu, kun heiluttelen kuokkaa koko ajan.
      Olehan vain kärsivällinen, onnistumisia puutarhapuuhiisi!

      • ei-hortonomi

        Juuri nuo uudet pionit ja jaloritarinkannukset antavat nyt odottaa itseään (yksi jaloritarinkannus onkin jo noussut terhakasti, mutta kahdesta muusta ei jälkeäkään). Nuo muut perennat kyllä nousevat tänä vuonna kuten aiemminkin, merkkejä on jo. Sormustinkukka minulla toimiikin sillä lailla mukavasti, että joka vuosi on sekä kukkivia/siementäviä kukkia että ekavuotisia.

        Pitää siis odotella ainakin nämä helteet vielä ja sitten vasta alkaa lapiolla sörkkimään.

        Hyviä helteitä!


      • ei-hortonomi

        Pari viikkoa on jo odoteltu, mutta ei ne mokomat pionit nouse. Eikä laventeli, kultatyräkki, jaloritarinkannus.
        Siis uusia taimia kehiin vaan!

        Täpläkelloa näyttääkin sitten nousevan yli oman tarpeen, joten pistin Huuto.netiin myyntiin.

        Eihän tää kukkapenkin hoito tylsäksi käy tällä menolla :)


      • ökljk
        ei-hortonomi kirjoitti:

        Pari viikkoa on jo odoteltu, mutta ei ne mokomat pionit nouse. Eikä laventeli, kultatyräkki, jaloritarinkannus.
        Siis uusia taimia kehiin vaan!

        Täpläkelloa näyttääkin sitten nousevan yli oman tarpeen, joten pistin Huuto.netiin myyntiin.

        Eihän tää kukkapenkin hoito tylsäksi käy tällä menolla :)

        Laventeli ei oikein kestä talvea, sitä ei kannata laittaa. Kokemusta on.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      441
      4748
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1692
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      92
      1425
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      52
      1336
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1286
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1161
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      980
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      56
      857
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe