eivät tahdo ainakaan mulla kestää. Niitä saa uusia varsinkin imurointikäytössä aika taajaan. Mulla on vielä vanhat vuodelta. 2002 oleva 80 gb Maxtor ja v.2003 oleva 100 gb Seagate ja ne ovat kestäneet kovaa rääkkiä vuosikausia mutta ei nämä nykyiset kuin pahimmillaan muutaman vaivaisen viikon. Johtuuko heikkous levyjen kenties kasvaneesta koosta vai mistä? Nyt jouduin taas ostamaan uuden levyn kun 1 gb:n Western Digital Caviar Green ei kestänyt kuin muutaman viikon ja valitsin nyt Samsung Spinpoint F3:sen. Liekö sekään kestävä? Nyt tosin laitan sen alle myös oikean 6 cm kokoisen kovotuulettimen jos se auttaisi jotta ainakaan kuumuus ei tuhoasi heti levyä. Kotelona mulla on äänieristetty Nexus Breeze jossa ilma kulkee kotelon pohjassa olevan ison tuulettimen kautta ja menee ulos ylhäältä virtalähteen tuulettimen kautta. Voisiko kotelon ilmanvaihto olla riittämätön ja tuhota näin kovalevyjä? Kokemuksia asiasta?
Nykyiset kovalevyt
6
293
Vastaukset
lämmöt lyhentää huomattavasti kestoaikaa kaikissa komponenteissa.
samsungin sivuilla on mainittu kiintisten kestotunnit. kun lämmöt ovat 20-40 asteen välillä niin tunteja oli varmaan kymmenen kertaa enemmän kuin 50 asteen lämmöissä.
seuraa jollain ohjelmalla kiintisten lämpöjä. melko varmasti kyse on kotelon huonosta ilmanvaihdosta. ja kaikki äänieristeet lisää myös lämpöä.
mulla on antecin 180p kopassa kolme noctuan 120mm tuuletinta, yksi takaa ulos ja yksi ylhäältä ja yksi edestä ilmaa sisään ja niillä pysyy kiintikset (4kpl) 32-36 välissä pitkäaikaisessakin käytössä. äänieristyksiä ei ole.
yksi samsungin kiintis oli leviämässä jo melkein uutena (n 1 vuosi käyttöä) ja meni takuuseen. oli ilmeisesti alusta asti viallinen yksilö.- hiljainen kone
Olen hieman epäilevä kannattaako noin montaa tuuletinta olla. Mitä hyötyä tuosta tuulettimesta on puhaltamassa takana ylhäältä sisälle? Voisi kuvitella että selkeä yhdensuuntainen ilmavirta olisi parempi kuin sekaisin puhaltavat.
Itselläni on sama kotelo. Kotelossa vain kaksi tuuletinta käytössä: yksi 120mm noctua puhaltaa lämmintä ilmaa ulos takana ylhäällä ja toinen on virtalähteen tuuletin (vähän poikkeuksellinen kotelo, tässä virtalähde alhaalla oman "tuulitunnelin päässä"). Molemmat käytännössä imevät ilman kiintolevyjen läpi viilentäen niitä. Katossa olevan lisätuulettimen olen tukkinut.
Kotelon lämpötila on ollut siedettävä. En ole mitannut pitkiin aikoihin, mutta 40C paikkeilla pysyy rasituksessakin. Näytönohjaimena hieman vanha 8800gt passiivijäähyllä, sijainti aivan ulos puhaltavan tuulettimen vieressä joten sen ilmavirta riittää mainiosti). hiljainen kone kirjoitti:
Olen hieman epäilevä kannattaako noin montaa tuuletinta olla. Mitä hyötyä tuosta tuulettimesta on puhaltamassa takana ylhäältä sisälle? Voisi kuvitella että selkeä yhdensuuntainen ilmavirta olisi parempi kuin sekaisin puhaltavat.
Itselläni on sama kotelo. Kotelossa vain kaksi tuuletinta käytössä: yksi 120mm noctua puhaltaa lämmintä ilmaa ulos takana ylhäällä ja toinen on virtalähteen tuuletin (vähän poikkeuksellinen kotelo, tässä virtalähde alhaalla oman "tuulitunnelin päässä"). Molemmat käytännössä imevät ilman kiintolevyjen läpi viilentäen niitä. Katossa olevan lisätuulettimen olen tukkinut.
Kotelon lämpötila on ollut siedettävä. En ole mitannut pitkiin aikoihin, mutta 40C paikkeilla pysyy rasituksessakin. Näytönohjaimena hieman vanha 8800gt passiivijäähyllä, sijainti aivan ulos puhaltavan tuulettimen vieressä joten sen ilmavirta riittää mainiosti).asian varmaan hiukan huonosti. siis puhaltaa se ylätuuletin takana ulos, ei sisään.
ei mielestäni ole liikaa tuulettimia koska emon lämpö on nytkin 45 celsiusta idlenä ihan vaan helteen johdosta. ja sitten atin 4870 on varsinainen lisälämmön tuottaja. prossussa on kunnon jäähy ja tuuletin.hiljainen kone kirjoitti:
Kotelon lämpötila on ollut siedettävä. En ole mitannut pitkiin aikoihin, mutta 40C paikkeilla pysyy rasituksessakin. Näytönohjaimena hieman vanha 8800gt passiivijäähyllä, sijainti aivan ulos puhaltavan tuulettimen vieressä joten sen ilmavirta riittää mainiosti).vaikkei tämä kuulukaan asiaan. onko sulla ollut joskus se ylätuuletin takana käytössä? eli oletko huomannut eroa kun otit sen pois käytöstä?
- hiljainen kone
harrastelijakirurgi kirjoitti:
vaikkei tämä kuulukaan asiaan. onko sulla ollut joskus se ylätuuletin takana käytössä? eli oletko huomannut eroa kun otit sen pois käytöstä?
Ei ole ollut koskaan käytössä. Tarkoituksena oli pitää kone mahdollisimman hiljaisena ja ajattelin että se on vain turha melureikä.. tiedä sitten onko paljoa väliä.
- noista
Taitaa ennemminkin olla tuurista kiinni.Mulla hyrrää nyt itsekasatussa koneessa vuoden 2003 kovo,en tosin käyttistä uskaltanut sille laittaa...Barracudan 1T on jo n. vuoden ollut ongelmitta käytössä.Lämmöt on n 40 astetta,ilman mitään omia tuulettimia.Kotelossa niitä on 3,yksi etulevyssä ja se vetää ilmaa kovojen (3 kpl) välistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 561488
Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu651469Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1611341Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle661207Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo1041141Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä
Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu2641055Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä58977- 57966
KIIKKUSTUOLI
Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin85915Nyt tiistain galluppi alkaa....
Kuka on sun elämän rakkaus? Ketä kaipaat edelleenkin? Nyt nimiä vaan rohkeesti tuohon alle.Tää on ikäväpalsta, eikä mikä56913