moi! mulla on noin vuoden päästä tärkeä päätös eli mille alalle lähtisin. eikä harmainta hajuakaan. pienestä pitäen kuitenkin tarjoilijan työ on ollut haaveena en tiedä miksi. eli tässä muutamia kysymyksiä:
- pääseekö työhön oppisopimuksella? ,
koska kotoa kuitenkin aijon muuttaa peruskoulun loputtua pois elikkä jossei palkkaa tule ei asumisestakaan omassa asunnossa tule yhtikäs mitään.
- minkalainen palkka?
- entäs työvuorot ja vapaat?
- onko alalta helppo saada töitä.. ?
ja kaikki muu 'ekstra' mitä teidän päähän juolahtaa niin kertokaa ihmeessä vaan !
tarjoilija ammattina?
1
670
Vastaukset
- tarjoilija21
Hei!
Oppisopimuksesta en osaan sanoa mitään paitsi että olen saanut sellaisen käsityksen että oppisopimuspaikkaa ravintola-alalta on hankalaa saada. Voihan se jossain onnistuakin.
Palkka ei ole kovin hyvä suhteutettuna työn vaativuuteen, se on henkisesti ja fyysisesti raskasta. Henkisesti raskasta varsinkin baarityöskentelyssä jossa joudut kuuntelemaan humalaisten komentelua ja huutamista, fyysisesti raskasta työpaikasta riippumatta.
Työssä joudut kantamaan kaikkea raskasta, astia- ja juomakoreja pääasiassa. Kuumien lautasannoksien nopea toimittaminen asiakkaan nenän eteen on myös haastavaa ja hikistä hommaa.
Kyllä sillä palkalla silti toimeen tulee jos jaksaa tehdä töitä. Palkkataulukot löydät PAM:in nettisivuilta.
Työvuorot riippuvat paljolti työpaikasta, jossain kahvilassa se on päivätyötä ja ruokaravintoloissa joko päivä tai iltavuoroa, baareissa ilta ja yövuoroa. Riippuen ravintolan luonteesta. Mutta kokonaisuudessa
tarjoilijan työ on ilta- ja viikonloppupainotteista.
Työn huonoihin puoliin kuuluu se että olet töissä vappuna, uutenavuotena yms. tapahtumien aikaan.
Nyt laman aikana työn saanti tältä alalta ei ole itsestäänselvyys, mutta tarjoilijoilla on melko hyvä työtilanne, joskin työt eivät aina ole kokoaikaisia eikä pitkäaikaisiakaan työsuhteita helposti tehdä.
Itse olen nyt vakituisessa työsuhteessa. Olen silti päättänyt, että lähden lähitulevaisuudessa opiskelemaan jotain toista alaa. Loppuelämäksi ei kannata jäädä mielestäni tälle alalle, mutta nuorena jaksaa.
Työ on vain mielestäni raskasta ja palkka huono.
On tässä työssä toki hyviäkin puolia, mukavat asiakkaat ja saa maistella erilaisia juomia ja ruokia.
Tippejä on myös kiva saada :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124030MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar822081Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5491647Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin941366Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671117Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331038Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt216916Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60883- 171854
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3828