Minulla on Solifer 50R skootteri vm. 2009. Skode toimi hienosto koko viime kesän ja käytin sen sisäänajohuollossa syksyllä ennenkuin laitoin sen talviteloille lämpöiseen pyöräkellariin.
Nyt kevään korvilla rupesin laittamaan skodea taas ajokuntoon, kun tajusin että olin unohtanut käydä välillä lataamassa akkua. No hain Moposportista uuden akun ja tulpan, hapotin uuden akun ohjeiden mukaisesti ja latasin hapotuksen jälkeen sitä n. tunnin. Löin akun paikallen ja piuhat kiinni, mutta skode ei vaan starttaa. Missä mahtaa olla vika?
Kaikki valot palaa normaalisti kun virrat on päällä, töötti toimii ja jarruvalo syttyy kun jarrua painaa.
Mopo starttaa kyllä polkemalla, mutta aika huonosti pask**ta kiksistä johtuen...
Mopossa on kyllä takuut vielä voimassa, eli saan tarvittaessa vietyä sen takuuhuoltoon, mutta jos ongelma on joku pikkujuttu, niin voisin sen hoitaa itsekin kuntoon. Olisiko siis neuvoja?
SOLIFER 50 R ONGELMA
16
3930
Vastaukset
- paisbgigi
tunnin lataus ei riitä ja auton laturi ei ole sopiva pienakuille eli keittää sen pilalle. Käynnistymiseen: vanhat bensat tankissa? Siinä syy.
- -Kaitsuli-
Ei ole vanhat bensat tankissa, oli ehkä 1 litra tankissa, mutta nyt on tankattu täyteen.
Eikä ollut autolaturi, vaan moottoripyörille tarkoitettu laturi...
Ei vieläkään starttaa... Täytynee viedä takuuhuoltoon siis. - ni-iiin
-Kaitsuli- kirjoitti:
Ei ole vanhat bensat tankissa, oli ehkä 1 litra tankissa, mutta nyt on tankattu täyteen.
Eikä ollut autolaturi, vaan moottoripyörille tarkoitettu laturi...
Ei vieläkään starttaa... Täytynee viedä takuuhuoltoon siis.jos se on metallinen on oikarissa.
- mopotti popotti
Anna sen akun olla latauksessa useampi tunti, vaikkapa yön yli.
Onhan johdot tukevasti kiinni?- -Kaitsuli-
Hassu juttu, mutta korjaantui itsestään. Tänään aamulla pojin skodea käyntiin, eikä tahtonut startata (huonon kiksin takia).
Kokeilin sitten huvikseni sähköstarttia ja niinpähän vaan starttasi.
En ole mitenkään ronkkinut johtoja tai muutenkaan yrittänyt vielä korjata ongelmaa.
Olisiko vika ollut seisontajalan kontakteissa, en oikein muutakaan keksi. - skodelisti
-Kaitsuli- kirjoitti:
Hassu juttu, mutta korjaantui itsestään. Tänään aamulla pojin skodea käyntiin, eikä tahtonut startata (huonon kiksin takia).
Kokeilin sitten huvikseni sähköstarttia ja niinpähän vaan starttasi.
En ole mitenkään ronkkinut johtoja tai muutenkaan yrittänyt vielä korjata ongelmaa.
Olisiko vika ollut seisontajalan kontakteissa, en oikein muutakaan keksi.jos sivujalka on alhaalla niin startti ei pyöri, tietty muistit painaa jarrukahvaa startatessa ?
- -Kaitsuli-
skodelisti kirjoitti:
jos sivujalka on alhaalla niin startti ei pyöri, tietty muistit painaa jarrukahvaa startatessa ?
Juu muistin kyllä ja sivujalkakin oli ylhäällä kun yritin sitä saada käynnistymään.
- pppppa
myy se skoba lisää ite johonki motoon tai kevariiin fygee
- -Kaitsuli-
Miksi ihmeessä niin tekisin?
- -Kaitsuli-
Nyt ongelma uusiutui, kävin tankkaamassa ja laitoin sivujalan alas tankkauksen ajaksi.
Kun sitten olin lähdössä, niin eipä taaskaan startannut sähköllä, vaan jouduin polkemaan käyntiin. Eikä polkemallakaan muuten käynnistynyt kovin helposti. (ehkä 20:n kerran jälkeen).
Selvästi vika on siis sivuseisontajalan "anturissa". Mistähän tuota vikaa lähtisi etsimään...?
En oikein löytänyt ensietsimisellä mitään mikroa tai kytkintä johon tuo jalka osuisi...- dsfghjkl
kun starttaat väännä samalla kaasua hieman niin käynnistyy. Ainakin lyhyen tauon jälkeen jonka aikana lämpö haihduttaa bensaa kaasarista.
- -Kaitsuli-
dsfghjkl kirjoitti:
kun starttaat väännä samalla kaasua hieman niin käynnistyy. Ainakin lyhyen tauon jälkeen jonka aikana lämpö haihduttaa bensaa kaasarista.
Kun ei sano sähköstarttia painaessa yhtään mitään, on aivan mykkänä...
- chost-rider
Vennttiilien ollessa päin mäntyä ensinnäkin käy tyhjäkäynnillä epätasaisesti, rikki kantta eivät nakuttavat venttiilit saa, koska jos ne ovat todella pielessä ei mopo lähde käyntiin. Rajoitinjohto on pinkki ja cdi boxi sijaitsee sivukatteessen takana vasemmalla puolella skodea elikä näkyy kun avaa akun suojaluukun, on vaikea saada kumipidikeestään irti. Johtoa ei kannata katkaista vaan ottaa se pienellä kellosepän ruuvarilla nipukkaa taivittamalla ulos liittimestään, mopon kulkua rajoittaa myös normaalia tiheämpi takavälitys, mihin kyllä löytyy hyvä välitysrattaisto esim. virijavara oy:sta. Venttiilit kannattaa säädättää ainakin kerran kunnolle vaikka se kallista onkin, ei niitä tarvi 10-20-000km:n säädellä kun ne ovat täysin erilaiset kuin kaksvenakoneissa, elikä ei niitä välyksiä säädellä kuin eripaksuisilla pienillä säätöpaloilla! Eki
- wåuioetbvh
Ja ei kannata mitään johtoja poikkaista etteivät venttiilit sekoa ylikierroksista.
Akku ei ehdi latautua jos ajetaan vain lyhyitä pätkiä ja käynnistetään sähköllä.- chost-rider
Tarkistappas imukaula, niitten kumiosat murenee halki noin vuodessa ja sehän tekee thjäkäynnin vaikeaksi eikä lähde kylmänä käyntiin... elikä ongelma selviää sillä kun kone on käynnissä, laittakaa käsi ilmanottoputken tukkeeksi sillai osittain, mikäli kierroksaet nousevat on vuoto jossain, yleensä imukaulassa jonka itse paikkasin vulkanoituvalla teipillä ja tilasin smartiasta uuden: 24.90€ pk 6.90€ Smartia on sama kuin entinen myllymäki raahessa ja myyvät samaa skootteria Titan merkillä!
- akprint
kuka laittaa Oulussa soliferin käyntiin ? ajosta pari viikkoa ajamatta ja ei lupaakaan käynnistyä? olis vielä kiirekin saada se käymään
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1991590Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1381354- 541123
- 72995
- 51950
- 106902
Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva52893Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53850- 82830
- 31764