lennoista

haaveesta totta

Mistä onnistuisi saamaan parhaan lentohinnan, jos lentäisi Helsinki- Beking- Sanghai- Helsinki. Vai onnisuuko ylipäänsä ilman, että palaa Bekingin kautta?

Tekisi mieli mennä katsomaan maailmannäyttelyä ja samalla katsella Kiinaa laajemminkin, kun ei ole koskaan vielä siellä käynyt, kolmisen viikkoa olisi tarkoitus olla.

Netistä näyttäisi löytyvän Kiinan sisäisiä turistimatkoja siellä eri nähtävyyksiin esim yhdeksän päivän reissu, johon sisältyy aika monta kohdetta. Olisiko jollakulla kokemusta moisesta?

Olen ihan tietämätön esim Kiinan valuutasta, paljonko se on suhteessa euroon. Paljon on matkustettu omatoimimatkoja, mutta Kiinan reissu on vielä jäänyt haaveeksi, joka olisi tarkoitus toteutta syksyllä.

Kaikki tieto ja vinkit tervetulleita.

20

1042

    Vastaukset

    • Air China lentää stokholmist ja on usein sen verran halpa, että Suomesta voi lentää stokholmiinkin ja silti hinta hakkaa mennen tullen esim Finnairin hinnat. www.skytours.fi on nettimatkatoimisto, jossa voit tehdä tollaisia monimutkaisempia reittihakuja. Laitat vain paluun lähtöpaikaksi shanghain. (Peking-Shanghai tarvii muuten sitten erikseen varata, mutta Kiinan sisäiset on halpoja siellä) Oon myös usein löytänyt skytoursista halvimmat lennot.
      Ja kaupungin nimi on muuten Peking. Tosin ihmettelen miksi se pitää translittteroida vanhalla jo poiskäytöstä otetulla Wade-Gilesillä kun kaikki muu translitteroidaan nykyään Pinyinillä. Pinyiniä käyttäen Peking on Beijing

      • Yhdellä eurolla saa noin 8,5 renminbi:tä


      • happy_buddha kirjoitti:

        Yhdellä eurolla saa noin 8,5 renminbi:tä

        Mielenkiintoinen ehdotelma lentää Tukholmasta. Uskon kyllä et voittaa Finnairin hinnat, mut enpä usko et tulee halvemmaksi kuin esim KLM/Air France tai Lufthansan hinnat. Tukholman kautta lennoissa on riskinsä, koska ostat erillisliput joudut siirtämään itse matkalaukkusi Tukholmassa, ainakin siinä tilanteessa et eka lento on Finnairin ja jatko Air Chinan. Air China lentää Tukholmasta suoraan vain Pekingiin, ei Shanghaihin.
        Itsellä kokemusta paljon Kiinan lennoista, 3-5 lentoa vuodessa. Juhannuksena olen menossa maailmannäyttelyyn. Menolento Hangzhou ja paluu Peking. KL/AF lennot 550€. Shanghai-Peking lento 520 CNY.


      • PEK/PVG kirjoitti:

        Mielenkiintoinen ehdotelma lentää Tukholmasta. Uskon kyllä et voittaa Finnairin hinnat, mut enpä usko et tulee halvemmaksi kuin esim KLM/Air France tai Lufthansan hinnat. Tukholman kautta lennoissa on riskinsä, koska ostat erillisliput joudut siirtämään itse matkalaukkusi Tukholmassa, ainakin siinä tilanteessa et eka lento on Finnairin ja jatko Air Chinan. Air China lentää Tukholmasta suoraan vain Pekingiin, ei Shanghaihin.
        Itsellä kokemusta paljon Kiinan lennoista, 3-5 lentoa vuodessa. Juhannuksena olen menossa maailmannäyttelyyn. Menolento Hangzhou ja paluu Peking. KL/AF lennot 550€. Shanghai-Peking lento 520 CNY.

        Kiitos teille vastaneille. On mukava tällainen foorumi, josta saa tietoja. Sinä, joka olet ollut monta kertaa Kiinassa, mikä on ollut nopein yhteys? Itselleni merkitsee ehkä enemmän matkan sujuvuus, kuin se, että hinta halvin mahdollinen.

        Tulin uteliaaksi, jos menet maailmannäyttelyyn, miksi lennät Hangzhou nimiseen paikkaan,eikös maailmannäyttely ole Shanghaissa.

        Millaiset mahtavat olla kelit syksymmällä, ajattelimme lähteä elokuun loppupuolella niin, että suurin osa ehkä kolmesta viikosta olisi syyskuun puolella.


      • haaveesta totta kirjoitti:

        Kiitos teille vastaneille. On mukava tällainen foorumi, josta saa tietoja. Sinä, joka olet ollut monta kertaa Kiinassa, mikä on ollut nopein yhteys? Itselleni merkitsee ehkä enemmän matkan sujuvuus, kuin se, että hinta halvin mahdollinen.

        Tulin uteliaaksi, jos menet maailmannäyttelyyn, miksi lennät Hangzhou nimiseen paikkaan,eikös maailmannäyttely ole Shanghaissa.

        Millaiset mahtavat olla kelit syksymmällä, ajattelimme lähteä elokuun loppupuolella niin, että suurin osa ehkä kolmesta viikosta olisi syyskuun puolella.

        Nopein yhteys on ilman muuta Finnairin suorat lennot Kiinaan. Peking 8 h ja Shanghai 9 h. Finnair lentää lennot yhteistyössä Air Chinan kanssa. Monesti Air Chinan liput ovat halvemmat, tällöin et tosin saa pisteitä Finnairin tilille lennoista. Euroopan kautta lennettäessä matka-aikaa tulee vähintään 4-5 tuntia lisää.
        KLM avasi suorat lennot Amsterdamista Hangzhouhun, joka on noin 200 km Shanghaista. Hangzhou on valittu yhdeksi Kiinan kauneimmaksi kaupungiksi. Nähtävyyksiä esim West Lake ja Xixi national wetland park. Junalla pääsee nopeasti, helposti ja halvalla Hangzhou-Shanghai välin.


      • PEK/PVG kirjoitti:

        Mielenkiintoinen ehdotelma lentää Tukholmasta. Uskon kyllä et voittaa Finnairin hinnat, mut enpä usko et tulee halvemmaksi kuin esim KLM/Air France tai Lufthansan hinnat. Tukholman kautta lennoissa on riskinsä, koska ostat erillisliput joudut siirtämään itse matkalaukkusi Tukholmassa, ainakin siinä tilanteessa et eka lento on Finnairin ja jatko Air Chinan. Air China lentää Tukholmasta suoraan vain Pekingiin, ei Shanghaihin.
        Itsellä kokemusta paljon Kiinan lennoista, 3-5 lentoa vuodessa. Juhannuksena olen menossa maailmannäyttelyyn. Menolento Hangzhou ja paluu Peking. KL/AF lennot 550€. Shanghai-Peking lento 520 CNY.

        Finnair ei ole mikään ongelma suurelle osalle, koska Finnair lentää vain Helsingistä. Blueone syöttää hubejaan ainakin Turusta, Tampereelta ja Vaasasta. Näistä kaupungeista ja niiden lähistöltä on melkoisen sama matkustaako Tukholmaan vai Helsinkiin. Helsingistäkin pääsee Blueonella, joka kuuluu China Airin kanssa samaan allianssiin eli matkatavarat kulkeutuvat suoraan seuraaville lennoille kunhan kertoo ensimmäisessä check-innissä muista varauksista. Ei myöskään ole aivan mahdotonta laittaa näitä blueonen lentoja samaan varaukseen Chinan kanssa, vaatii kylläkin matkatoimiston palveluita. Nämä Euroopan kautta tapahtuvat lennot taas monimutkaistavat matkaa turhan paljon vaikka olisivatkin halvempia. Tosin tässä suhteessa pääkaupunkiseudulla asuvat ovat eri tilaanteessa muihin verrattuna.
        ARN-HKG-ARN lennot maksoivat 5.2-18.5 456€, tosin Pekingin lennot olivat satasen kalliimpia.Suoria lentoja ei ole kuin Pekingiin tosiaan eli siellä joutuu vaihtamaan. Pitkäjalkaisille tiedoksi, että Chinan Airbussissa on penkkitilaa 34 tuumaa, kun yleensä muisssa ja Finnairillakin on vain 32 tuumaa.


      • happy_buddha kirjoitti:

        Finnair ei ole mikään ongelma suurelle osalle, koska Finnair lentää vain Helsingistä. Blueone syöttää hubejaan ainakin Turusta, Tampereelta ja Vaasasta. Näistä kaupungeista ja niiden lähistöltä on melkoisen sama matkustaako Tukholmaan vai Helsinkiin. Helsingistäkin pääsee Blueonella, joka kuuluu China Airin kanssa samaan allianssiin eli matkatavarat kulkeutuvat suoraan seuraaville lennoille kunhan kertoo ensimmäisessä check-innissä muista varauksista. Ei myöskään ole aivan mahdotonta laittaa näitä blueonen lentoja samaan varaukseen Chinan kanssa, vaatii kylläkin matkatoimiston palveluita. Nämä Euroopan kautta tapahtuvat lennot taas monimutkaistavat matkaa turhan paljon vaikka olisivatkin halvempia. Tosin tässä suhteessa pääkaupunkiseudulla asuvat ovat eri tilaanteessa muihin verrattuna.
        ARN-HKG-ARN lennot maksoivat 5.2-18.5 456€, tosin Pekingin lennot olivat satasen kalliimpia.Suoria lentoja ei ole kuin Pekingiin tosiaan eli siellä joutuu vaihtamaan. Pitkäjalkaisille tiedoksi, että Chinan Airbussissa on penkkitilaa 34 tuumaa, kun yleensä muisssa ja Finnairillakin on vain 32 tuumaa.

        Onko sulla oikeasti kokemusta että matkatoimisto yhdistelee eri varauksia yhteen? Ja mitä tämä maksaa? Vaatiko toiminta sitä että lennot myös ostetaan matkatoimistosta? Otan esimerkin: löydän edulliset Staralliance mannertenväliset lennot MUC-XXX-MUC. Ostan tähän päälle LH:n 99€ maksavat HEL-MUC-HEL lennot. Vaihtoaika on lentojen välillä MUC minimi eli jotain 60-70 min. Yhdistääkö matkatoimisto oikeasti lennot yhdeksi ja myöhästymistapauksessa vastuu on lentoyhtiön? Entä jos lentojen aikataulut vaihtuu, vaihtaako lentoyhtiö/matkatoimisto veloituksetta toiselle lennolle?
        En pidä sun HKG lentoja halpana, vaikkakin matkustusaika olikin useampi kuukausi. Tuohon sinun hintaan pitää lisätä lennot Arlandaan. Itse lensin LH:lla HKG alkuvuonna, hinta 450€ ja ei pelkoa/stressiä että jäisin erillislipuilla FRA tai MUC.
        Asun noin 1 h ajomatkan päässä Helsinki-Vantaalta, joten mulla ei ole tietoa mitä liityntälennot KL/AF tai LH maksaa muualta Suomesta.


      • PEK/PVG kirjoitti:

        Onko sulla oikeasti kokemusta että matkatoimisto yhdistelee eri varauksia yhteen? Ja mitä tämä maksaa? Vaatiko toiminta sitä että lennot myös ostetaan matkatoimistosta? Otan esimerkin: löydän edulliset Staralliance mannertenväliset lennot MUC-XXX-MUC. Ostan tähän päälle LH:n 99€ maksavat HEL-MUC-HEL lennot. Vaihtoaika on lentojen välillä MUC minimi eli jotain 60-70 min. Yhdistääkö matkatoimisto oikeasti lennot yhdeksi ja myöhästymistapauksessa vastuu on lentoyhtiön? Entä jos lentojen aikataulut vaihtuu, vaihtaako lentoyhtiö/matkatoimisto veloituksetta toiselle lennolle?
        En pidä sun HKG lentoja halpana, vaikkakin matkustusaika olikin useampi kuukausi. Tuohon sinun hintaan pitää lisätä lennot Arlandaan. Itse lensin LH:lla HKG alkuvuonna, hinta 450€ ja ei pelkoa/stressiä että jäisin erillislipuilla FRA tai MUC.
        Asun noin 1 h ajomatkan päässä Helsinki-Vantaalta, joten mulla ei ole tietoa mitä liityntälennot KL/AF tai LH maksaa muualta Suomesta.

        En tarkoittanut sitä että matkatoimmisto yhdistelee jo tehtyjä varauksia vaan sitä, että he voivat tehdä sellaisen varauksen, jossa nämä lennot ovat. HKG lentoni olivat halvat vaikka joku pystyisikin samaan, sehän tarkoittaa vain sitä että halpoja lentoja myyvät useammatkin yhtiöt. Omana matkustusaikanani ne olivat halvimmat ja kätevimmät ja tein sentään aika kattavaa seulontaa ja otin huomioon yhdistävien lentojen hinnat.
        Mutta kuten sanoin jo aikaisemmassa viestissä, pääkaupunkiseudulla asuvat ovat näiden Euroopan kautta lentävien yhteyksien suhteen erilaisessa asemassa kuin muualla Suomessa asuvat. Muualta Suomesta saattaa olla kätevämpää lentää Tukholmaan ja sieltä suoraan kohteesen kuin Helsinkiin ja mutkan kautta kohteeseen. Pääkaupunkiseudulla asuvalle saattaa hyvinkin olla kätevämpää, ehkä halvempaakin lentää keski-euroopan kautta. Itse tämä on koko juttuni pääpointti, joka näyttää joskus olevan kovin vaikea ymmärtää joillekin.


      • happy_buddha kirjoitti:

        En tarkoittanut sitä että matkatoimmisto yhdistelee jo tehtyjä varauksia vaan sitä, että he voivat tehdä sellaisen varauksen, jossa nämä lennot ovat. HKG lentoni olivat halvat vaikka joku pystyisikin samaan, sehän tarkoittaa vain sitä että halpoja lentoja myyvät useammatkin yhtiöt. Omana matkustusaikanani ne olivat halvimmat ja kätevimmät ja tein sentään aika kattavaa seulontaa ja otin huomioon yhdistävien lentojen hinnat.
        Mutta kuten sanoin jo aikaisemmassa viestissä, pääkaupunkiseudulla asuvat ovat näiden Euroopan kautta lentävien yhteyksien suhteen erilaisessa asemassa kuin muualla Suomessa asuvat. Muualta Suomesta saattaa olla kätevämpää lentää Tukholmaan ja sieltä suoraan kohteesen kuin Helsinkiin ja mutkan kautta kohteeseen. Pääkaupunkiseudulla asuvalle saattaa hyvinkin olla kätevämpää, ehkä halvempaakin lentää keski-euroopan kautta. Itse tämä on koko juttuni pääpointti, joka näyttää joskus olevan kovin vaikea ymmärtää joillekin.

        Tottakai matkatoimisto voi yhdistellä mitä lentoja ja yhtiöitä keskenään, mut haluaisin nyt tietää mitä matkatoimisto oikeasti voi tehdä paremmin ja halvemmalla kuin minä itse netistä. Voinko ilman riskiä hyödyntää lentohtiöiden Ruotsin tarjouksia, liittämällä niihin halvat 80-100 euron lennot Tukholmaan? Matkatoimisto kuitenkin veloittaa mannertenvälistenlentojen lipunkirjoituksesta 60-90 euroa. Kaksilla eri lipuilla lentelyssä on aina suuri riski, joten lippujen pitää olla olennaisesti halvemmat jotta itse lähtisin niin säätämään.


      • PEK/PVG kirjoitti:

        Tottakai matkatoimisto voi yhdistellä mitä lentoja ja yhtiöitä keskenään, mut haluaisin nyt tietää mitä matkatoimisto oikeasti voi tehdä paremmin ja halvemmalla kuin minä itse netistä. Voinko ilman riskiä hyödyntää lentohtiöiden Ruotsin tarjouksia, liittämällä niihin halvat 80-100 euron lennot Tukholmaan? Matkatoimisto kuitenkin veloittaa mannertenvälistenlentojen lipunkirjoituksesta 60-90 euroa. Kaksilla eri lipuilla lentelyssä on aina suuri riski, joten lippujen pitää olla olennaisesti halvemmat jotta itse lähtisin niin säätämään.

        Ensinnäkin kaksilla lipuilla lentämisessä on yleensä minimaalinen riski. Reittilennot eivät yleensä myöhästele kovinkaan paljon, tuskin ollenkaan pikkukentillä. Koneen rikkoutuminen on pieni riski. Näiden riskien hallintaan olen käyttänyt vakuutuslaitosta. Mikään mahtihan ei saa sinua alkuperäiseen koneeseen jos myöhästyminen tulee Kukin arvioi riskinsä omasta näkökulmastaan, ihmisillä kun sattuu olemaan hyvin erilaisia muuttujia päätöksenteossaan. Mä en halua lähteä arvioimaan järkevyyttä nyt sinun näkökulmastasi, koska en tiedä muuttujiasi. Arvioin vain omasta näkökulmastani asiaa ja ihmettelenkin miksi näet nyt niin kovaa tarvetta saada minut näkemään asiat sinun kannaltasi. Jos haluat pistää painoarvoa omille preferensseillesi, niin siitä vaan. Minä en ole koskaan myöhästynyt koneesta, mutta jos niin käy, niin tiedän että vakuutusyhtiö korvaa menetykseni. Toki joudun siinä vaiheessa itse etsimään lentoani ellei mokannut yhtiö auta, mutta niinhän olen alunperinkin itse hankkinut lentoni. No big deal!. Sitten kun joskus tulen vanhaksi ja raihinaiseksi saatan alkaa arvostamaan täydellistä turvallisuutta ja helppoutta sellaisessa epätodennäköisessä tapauksessa, että lennot myöhästyvätenemmän kuin olen antanut itselleni vaihtoaikaa.


      • happy_buddha kirjoitti:

        Ensinnäkin kaksilla lipuilla lentämisessä on yleensä minimaalinen riski. Reittilennot eivät yleensä myöhästele kovinkaan paljon, tuskin ollenkaan pikkukentillä. Koneen rikkoutuminen on pieni riski. Näiden riskien hallintaan olen käyttänyt vakuutuslaitosta. Mikään mahtihan ei saa sinua alkuperäiseen koneeseen jos myöhästyminen tulee Kukin arvioi riskinsä omasta näkökulmastaan, ihmisillä kun sattuu olemaan hyvin erilaisia muuttujia päätöksenteossaan. Mä en halua lähteä arvioimaan järkevyyttä nyt sinun näkökulmastasi, koska en tiedä muuttujiasi. Arvioin vain omasta näkökulmastani asiaa ja ihmettelenkin miksi näet nyt niin kovaa tarvetta saada minut näkemään asiat sinun kannaltasi. Jos haluat pistää painoarvoa omille preferensseillesi, niin siitä vaan. Minä en ole koskaan myöhästynyt koneesta, mutta jos niin käy, niin tiedän että vakuutusyhtiö korvaa menetykseni. Toki joudun siinä vaiheessa itse etsimään lentoani ellei mokannut yhtiö auta, mutta niinhän olen alunperinkin itse hankkinut lentoni. No big deal!. Sitten kun joskus tulen vanhaksi ja raihinaiseksi saatan alkaa arvostamaan täydellistä turvallisuutta ja helppoutta sellaisessa epätodennäköisessä tapauksessa, että lennot myöhästyvätenemmän kuin olen antanut itselleni vaihtoaikaa.

        Luotat että matkavakuutus korvaa myöhästymisen jatkolennolta. Olet sitten selvittänyt tarkkaan matkavakuutusehtosi. Ne meinaan hieman vaihtelevat yhtiöittäin. Pohjola korvaa myöhästymiskustannukset 1000 euroon asti, mutta esim if korvaa vain alkuperäisen matkan hinnan. Jos olisit myöhästynyt ARN-HKG lennolta, en usko että olisit saanut ostettua uutta lentoa määränpäähän ainakaan if vakuutuksella. Lähipäivien lennot ovat yleensä kalliita ja voihan olla että koneessa ei olisi tilaa kuin bisnesluokassa, jonka hinta voi olla 2000-4000 euroa. Ota myös huomioon että myöhästyessä ARN-HKG lennolta, peruuntuu sinulta automaattisesti paluulento (no show). Mahdollisesti sinulla oli myös hotelli varattuna Hong Kongiin, jonka olit maksanut etukäteen.

        On totta että reittilennot myöhästelevät harvoin. Mutta syitä myöhästelyihin voi olla monia: tuhka, sääolosuhteet (Hesassa normi talvisää, Saksassa sataa lunta), lakko, ruuhkaa ilmatilassa...

        Lennän itse vuodessa yli 40 lentoa, tiedän kyllä mistä puhun. Olen muutaman kerran lentänyt eri lipuilla. Suunnittelin lennot niin että vaikka eka lento olisi ollut myöhässä ja mut olisi (toivon mukaan) siirretty seuraavalle lennolle, olisin ehtinyt vaihtamaan konetta kohteessa. Myöhästymistä ei tietenkään tullut vaan odottelin sitten tuntikausia lentokentällä jatkolentoa. No onneks loungessa tarjoilu pelasi.


      • PEK/PVG kirjoitti:

        Luotat että matkavakuutus korvaa myöhästymisen jatkolennolta. Olet sitten selvittänyt tarkkaan matkavakuutusehtosi. Ne meinaan hieman vaihtelevat yhtiöittäin. Pohjola korvaa myöhästymiskustannukset 1000 euroon asti, mutta esim if korvaa vain alkuperäisen matkan hinnan. Jos olisit myöhästynyt ARN-HKG lennolta, en usko että olisit saanut ostettua uutta lentoa määränpäähän ainakaan if vakuutuksella. Lähipäivien lennot ovat yleensä kalliita ja voihan olla että koneessa ei olisi tilaa kuin bisnesluokassa, jonka hinta voi olla 2000-4000 euroa. Ota myös huomioon että myöhästyessä ARN-HKG lennolta, peruuntuu sinulta automaattisesti paluulento (no show). Mahdollisesti sinulla oli myös hotelli varattuna Hong Kongiin, jonka olit maksanut etukäteen.

        On totta että reittilennot myöhästelevät harvoin. Mutta syitä myöhästelyihin voi olla monia: tuhka, sääolosuhteet (Hesassa normi talvisää, Saksassa sataa lunta), lakko, ruuhkaa ilmatilassa...

        Lennän itse vuodessa yli 40 lentoa, tiedän kyllä mistä puhun. Olen muutaman kerran lentänyt eri lipuilla. Suunnittelin lennot niin että vaikka eka lento olisi ollut myöhässä ja mut olisi (toivon mukaan) siirretty seuraavalle lennolle, olisin ehtinyt vaihtamaan konetta kohteessa. Myöhästymistä ei tietenkään tullut vaan odottelin sitten tuntikausia lentokentällä jatkolentoa. No onneks loungessa tarjoilu pelasi.

        En oikein osaa enää vastata muuta kuin se minkä olen sanonut jo aikaisemmin, että käytän riskienhallintaan vakuutusyhtiötä. Olet siinä oikeassa, että olen varmistanut vakuutusyhtiöstä mitä se korvaa. Hintavertailusta jäi sanomatta sen verran, että Kelmin tarjoushintoja ei kannata verrata toisen yhtiön normaalihintoihin, koska tarjoushinnat ovat hyvin rajoitetut ajallisesti ja määrällisesti.
        Itse aisassa ainoa kysymys johon sinulta haluaisin saada vastauksen on, että kuinka monta kertaa olet myöhästynyt jatkolennolta. Sinulla kuitenkin näyttää noita lentoja kertyvän vuodesta joten tiedät varmaan mistä puhut. Lentoyhtiöt eivät muuten välttämättä korvaa force majeure syistä johtuvaa vahinkoa, joten tässä suhteessa vakuutusyhtiö saattaa olla järkevämpi tapa. Force majeure saattaisi olla vaikka tuhkapilvi Suomen yllä. Muihin kysymyksiin vastaukset löytyvät aikaisemmista kirjoituksista joten ei sen enempää tällä kertaa. Sinulla näyttää olevan varsin tunneperäinen suhde tähän aiheeseen, joten varmaan olisi parempi jos jätämme tämän tähän.


      • happy_buddha kirjoitti:

        En oikein osaa enää vastata muuta kuin se minkä olen sanonut jo aikaisemmin, että käytän riskienhallintaan vakuutusyhtiötä. Olet siinä oikeassa, että olen varmistanut vakuutusyhtiöstä mitä se korvaa. Hintavertailusta jäi sanomatta sen verran, että Kelmin tarjoushintoja ei kannata verrata toisen yhtiön normaalihintoihin, koska tarjoushinnat ovat hyvin rajoitetut ajallisesti ja määrällisesti.
        Itse aisassa ainoa kysymys johon sinulta haluaisin saada vastauksen on, että kuinka monta kertaa olet myöhästynyt jatkolennolta. Sinulla kuitenkin näyttää noita lentoja kertyvän vuodesta joten tiedät varmaan mistä puhut. Lentoyhtiöt eivät muuten välttämättä korvaa force majeure syistä johtuvaa vahinkoa, joten tässä suhteessa vakuutusyhtiö saattaa olla järkevämpi tapa. Force majeure saattaisi olla vaikka tuhkapilvi Suomen yllä. Muihin kysymyksiin vastaukset löytyvät aikaisemmista kirjoituksista joten ei sen enempää tällä kertaa. Sinulla näyttää olevan varsin tunneperäinen suhde tähän aiheeseen, joten varmaan olisi parempi jos jätämme tämän tähän.

        Kerro mulle sen vakuutusyhtiön nimi joka varmasti korvaa uuden lentolipun hinnan määränpäähän mahdollisimman nopeasti, jos alkuperäseltä 450 euroa maksavalta lennolta myöhästyt. Mä tsekkasin jo itse Pohjolan, if, Nordean, Tapiolan, visa- ja amex luottokorttien vakuutusehdot. Maksimikorvaus on 1000 euroa parin yhtiön vakuutuksessa ja monissa on vain alkuperäsen matkan/lennon hinta joka ei tietenkään riitä mihinkään.

        Olen myöhästynyt jatkolennoltani vain kerran. Myönnän että mulla on ollut hyvää tuuria vuosien varrella. Otan tietoisesti aina lyhimmät mahdolliset vaihtoajat, esim seuraavalla paluulennolla CDG:llä 65 min vaihto 2E -> 2D. Tiedän että se riittää. Laukku tosin jää kyllä Pariisiin. Lennot toki yhdellä lipulla, joten vastuu on lentoyhtiön.


      • PEK/PVG kirjoitti:

        Kerro mulle sen vakuutusyhtiön nimi joka varmasti korvaa uuden lentolipun hinnan määränpäähän mahdollisimman nopeasti, jos alkuperäseltä 450 euroa maksavalta lennolta myöhästyt. Mä tsekkasin jo itse Pohjolan, if, Nordean, Tapiolan, visa- ja amex luottokorttien vakuutusehdot. Maksimikorvaus on 1000 euroa parin yhtiön vakuutuksessa ja monissa on vain alkuperäsen matkan/lennon hinta joka ei tietenkään riitä mihinkään.

        Olen myöhästynyt jatkolennoltani vain kerran. Myönnän että mulla on ollut hyvää tuuria vuosien varrella. Otan tietoisesti aina lyhimmät mahdolliset vaihtoajat, esim seuraavalla paluulennolla CDG:llä 65 min vaihto 2E -> 2D. Tiedän että se riittää. Laukku tosin jää kyllä Pariisiin. Lennot toki yhdellä lipulla, joten vastuu on lentoyhtiön.

        Lennän itse suurin piirtein saman verran 40-60 lentoa vuodessa... ja olen myöhästynyt jatkosta tosi usein. En muista edes kuinka monesti, mutta kertoja on tosi paljon. Aina on kuitenkin lehtoyhtiöt hoitanut jatkoyhteydet kuntoon ongelmitta kun on ollut varaus samalla lipulla. Parhaimmillaan Blue1 on ollut myöhässä niin että olen myöhästynyt SAS:n jatkolennolta - lentänyt sitten Finnairin bisnesluokassa Blue1:n piikkiin (alkuperäinen lippu siis SAS:n ekonoomiosastolle ja bisneksessä sen vuoksi että ei ollut Finskillä turistissa tilaa :)

        Jos otan riskin että ostan erilliset liput (toisinaan esim. Finskin lennot HongKongiin josta jatko AirAsialla, niin jätän rutkasti pelivaraa... (AirAsian liput tosin on toisinaan niin halpoja ettei ihan konkurssia tule vaikka uudet liput joutuisi ostaankin!)


      • postimiess kirjoitti:

        Lennän itse suurin piirtein saman verran 40-60 lentoa vuodessa... ja olen myöhästynyt jatkosta tosi usein. En muista edes kuinka monesti, mutta kertoja on tosi paljon. Aina on kuitenkin lehtoyhtiöt hoitanut jatkoyhteydet kuntoon ongelmitta kun on ollut varaus samalla lipulla. Parhaimmillaan Blue1 on ollut myöhässä niin että olen myöhästynyt SAS:n jatkolennolta - lentänyt sitten Finnairin bisnesluokassa Blue1:n piikkiin (alkuperäinen lippu siis SAS:n ekonoomiosastolle ja bisneksessä sen vuoksi että ei ollut Finskillä turistissa tilaa :)

        Jos otan riskin että ostan erilliset liput (toisinaan esim. Finskin lennot HongKongiin josta jatko AirAsialla, niin jätän rutkasti pelivaraa... (AirAsian liput tosin on toisinaan niin halpoja ettei ihan konkurssia tule vaikka uudet liput joutuisi ostaankin!)

        Joo, tossa oli lähinnä pointti siinä, että monesta paikkaa Suomesta on jopa kätevämpää mennä Tukholman kautta. Sen lisäksi se on vielä halvempaa kuin Finnairilla.
        Itse ostan lennot erikseen, koska näyttää siltä että ne saa useasti vielä jopa halvemmalla. Annan itselleni paljon aikaa vaihtoon ja käyn rauhassa syömässä yms Arlandassa. Koskaan ei ole tarvinnut myöhästyä. Lasken, että kaksi tuntia kone saa myöhästyä ja että silti on vielä normaali vaihtoaika jäljellä. Tilastojen mukaan esim KF421 Turusta Tukholmaan ei ole esim. viime kuukauden aikana ollut minuuttiakaan myöhässä. Barcelona-Helsinki on taas ollut ajallaan vain 35% lennoista. Eli on silläkin väliä miltä kentältä lentää. Tuo toinen kirjoittaja näytti saaneen jonkun fiksaation minun tyyliini matkustaa, mutta koska se ei ollut edes pointti, niin en jaksanut kovin kauaa väitellä.
        Toki myönnän, että saatan joskus tulevaisuudessa myöhästyä, mutta olen laskenut, että tähän asti säästämäni rahat ovat jo korvanneet sen, että joutuisin ostamaan kalliimman lennon, kuin mitä vakuutuksesta saa. Kukin taaplaa tyylillään ja jos haluaa välttää tuota kerta riskiä, niin sitten ostaa liput samaan varaukseen.
        Vaihtoehto, jossa ensin matkustaisin Helsinkiin ja sieltä Amsterdamiin, Frankfurtiin yms ja vasta sieltä Pekingiin kuulostaa kyllä niin absurdilta, että hinnan pitäisi olla aika paljon alempi kuin muilla vaihtoehdoilla.


      • happy_buddha kirjoitti:

        Joo, tossa oli lähinnä pointti siinä, että monesta paikkaa Suomesta on jopa kätevämpää mennä Tukholman kautta. Sen lisäksi se on vielä halvempaa kuin Finnairilla.
        Itse ostan lennot erikseen, koska näyttää siltä että ne saa useasti vielä jopa halvemmalla. Annan itselleni paljon aikaa vaihtoon ja käyn rauhassa syömässä yms Arlandassa. Koskaan ei ole tarvinnut myöhästyä. Lasken, että kaksi tuntia kone saa myöhästyä ja että silti on vielä normaali vaihtoaika jäljellä. Tilastojen mukaan esim KF421 Turusta Tukholmaan ei ole esim. viime kuukauden aikana ollut minuuttiakaan myöhässä. Barcelona-Helsinki on taas ollut ajallaan vain 35% lennoista. Eli on silläkin väliä miltä kentältä lentää. Tuo toinen kirjoittaja näytti saaneen jonkun fiksaation minun tyyliini matkustaa, mutta koska se ei ollut edes pointti, niin en jaksanut kovin kauaa väitellä.
        Toki myönnän, että saatan joskus tulevaisuudessa myöhästyä, mutta olen laskenut, että tähän asti säästämäni rahat ovat jo korvanneet sen, että joutuisin ostamaan kalliimman lennon, kuin mitä vakuutuksesta saa. Kukin taaplaa tyylillään ja jos haluaa välttää tuota kerta riskiä, niin sitten ostaa liput samaan varaukseen.
        Vaihtoehto, jossa ensin matkustaisin Helsinkiin ja sieltä Amsterdamiin, Frankfurtiin yms ja vasta sieltä Pekingiin kuulostaa kyllä niin absurdilta, että hinnan pitäisi olla aika paljon alempi kuin muilla vaihtoehdoilla.

        No selvishän sekin. Eli ei ole mitään sellasta vakuutusta joka korvaa täysimääräisesti uuden lentolipun myöhästymistapauksessa. Tätä yritin sulta moneen kertaan kysyä. Ehkäpä tämä todellakin selvisi sullekin vasta omia vakuutusehtoja uudelleen tarkemmin selviteltäessä. Iskin kiinni tuohon sun juttuun koska niin hehkutit erillisillä lipuilla lentämisen helppoudella ja halpuudella, kuitenkaan et sitten koskaan valaissut muita lukijoita mikä riski siihen sisältyy.
        Se että matkasi alkaa Turusta voisin jopa suositella lähes riskitöntä vaihtoehtoa että ensin laivalla Tukholmaan ja paluussa otat Blue 1 lennon Turkuun. Tähän voit selvityttää laukut, jos eka lentosi on Air Chinan tai muun Staralliancen. Voit myöskin ottaa lyhyen vaihtoajan, mikä Arlandassa on minimi non-schengen -> schengen lennoilla. Jos Air China on myöhässä ja et ehdi pulu ykkösen lennolle, maksaa vakuutusyhtiö rahat lennosta (KF) ja voit ostaa uuden tai palata laivalla Turkuun. Tässä menetät vain aikaa. Taloudellista tappiota ei tule, no ellet sitten myöhästy töistä.


      • PEK/PVG kirjoitti:

        No selvishän sekin. Eli ei ole mitään sellasta vakuutusta joka korvaa täysimääräisesti uuden lentolipun myöhästymistapauksessa. Tätä yritin sulta moneen kertaan kysyä. Ehkäpä tämä todellakin selvisi sullekin vasta omia vakuutusehtoja uudelleen tarkemmin selviteltäessä. Iskin kiinni tuohon sun juttuun koska niin hehkutit erillisillä lipuilla lentämisen helppoudella ja halpuudella, kuitenkaan et sitten koskaan valaissut muita lukijoita mikä riski siihen sisältyy.
        Se että matkasi alkaa Turusta voisin jopa suositella lähes riskitöntä vaihtoehtoa että ensin laivalla Tukholmaan ja paluussa otat Blue 1 lennon Turkuun. Tähän voit selvityttää laukut, jos eka lentosi on Air Chinan tai muun Staralliancen. Voit myöskin ottaa lyhyen vaihtoajan, mikä Arlandassa on minimi non-schengen -> schengen lennoilla. Jos Air China on myöhässä ja et ehdi pulu ykkösen lennolle, maksaa vakuutusyhtiö rahat lennosta (KF) ja voit ostaa uuden tai palata laivalla Turkuun. Tässä menetät vain aikaa. Taloudellista tappiota ei tule, no ellet sitten myöhästy töistä.

        Olen aina kuvitellut että matkavakuutus korvaa vain "hyväksyttävästä syytä" ja ainoastaan saa takaisin alkuperäisen lipun hinnan. Hyväksyttäviä syitä ei ole kohdalleni tullut kuin sairaus tai lähiomaisen kuolema (molemmat koettu valitettavasti). Jos parempiakin vakuutusehtoja on olemassa olisin kiinnostunut vinkeistä...

        Alkuperäiselle kysyjälle tiedoksi että monista nettimatkatoimistoista ja lentoyhtiöltä voi ostaa eri paluukaupungin lentoja Kiinaan. Myös Finnairilta, joka on todellakin ehdottomasti nopein tolle välille. Kiinan sisäisiä kannattaa katella ctrip-sivustolta (http://english.ctrip.com/). Maksavat yleensä n. 100 eur suunta. Melkeinpä mistä tahansa minne tahansa Kiinan sisällä. Aikaisin ostamalla vielä edullisemmin.


      • postimiess kirjoitti:

        Olen aina kuvitellut että matkavakuutus korvaa vain "hyväksyttävästä syytä" ja ainoastaan saa takaisin alkuperäisen lipun hinnan. Hyväksyttäviä syitä ei ole kohdalleni tullut kuin sairaus tai lähiomaisen kuolema (molemmat koettu valitettavasti). Jos parempiakin vakuutusehtoja on olemassa olisin kiinnostunut vinkeistä...

        Alkuperäiselle kysyjälle tiedoksi että monista nettimatkatoimistoista ja lentoyhtiöltä voi ostaa eri paluukaupungin lentoja Kiinaan. Myös Finnairilta, joka on todellakin ehdottomasti nopein tolle välille. Kiinan sisäisiä kannattaa katella ctrip-sivustolta (http://english.ctrip.com/). Maksavat yleensä n. 100 eur suunta. Melkeinpä mistä tahansa minne tahansa Kiinan sisällä. Aikaisin ostamalla vielä edullisemmin.

        Matkavakuutus korvaa jos julkinen kulkuneuvon myöhästymisen takia menetät jatkoyhteyden tai myöhästyt lennolta. Vakuutusyhtiöillä on erilaisia korvausperiaatteita. Joko alkuperäsen lipun hinta tai max 1000 euroa. Eri lipuilla lennettäessä täytyy selvittää mikä on minimi vaihtoaika kentällä. Jos menet alle tämän ja missaat jatkolennon voipi vakuutusyhtiö evätä korvauksen.


      • PEK/PVG kirjoitti:

        No selvishän sekin. Eli ei ole mitään sellasta vakuutusta joka korvaa täysimääräisesti uuden lentolipun myöhästymistapauksessa. Tätä yritin sulta moneen kertaan kysyä. Ehkäpä tämä todellakin selvisi sullekin vasta omia vakuutusehtoja uudelleen tarkemmin selviteltäessä. Iskin kiinni tuohon sun juttuun koska niin hehkutit erillisillä lipuilla lentämisen helppoudella ja halpuudella, kuitenkaan et sitten koskaan valaissut muita lukijoita mikä riski siihen sisältyy.
        Se että matkasi alkaa Turusta voisin jopa suositella lähes riskitöntä vaihtoehtoa että ensin laivalla Tukholmaan ja paluussa otat Blue 1 lennon Turkuun. Tähän voit selvityttää laukut, jos eka lentosi on Air Chinan tai muun Staralliancen. Voit myöskin ottaa lyhyen vaihtoajan, mikä Arlandassa on minimi non-schengen -> schengen lennoilla. Jos Air China on myöhässä ja et ehdi pulu ykkösen lennolle, maksaa vakuutusyhtiö rahat lennosta (KF) ja voit ostaa uuden tai palata laivalla Turkuun. Tässä menetät vain aikaa. Taloudellista tappiota ei tule, no ellet sitten myöhästy töistä.

        Taidat olla tavallista yksinkertaisempi tyyppi kun et viekä tuostakin viestistä ymmärtänyt. Hehkutin Tukholman hubin kätevyyttä ja halpoja hintoja verrattuna suoriin Helsingin yhteyksiin. Itse ostan liput SEN LISÄKSI vielä erikseen koska sen saa vielä halvemmalla kuin käyttämällä matkatoimistoa. En voi valaista lukijoita tähän liittyvistä riskeistä, koska en voi tietää millaisia vakuutuksia heillä on. Useamman kerran sanoi, että jokainen arvioi riskinsä itse. Jos matkustan useamman kerran vuodessa ja joka kerran säästän 50-100€, niin tyhmäkin osaa laskea kuinka paljon voittoa tulee jos lentokone sattuu, sanotaan noin joka sadas lento (varmaan ylimitoitettu tämäkin käyttämilläni kentillä) myöhästymään niin, etten ehdi jatkolle. Useimmiten asia on kuitenkin niin, että isoilla kentillä on ruuhkaa ja nimenomaa se jatkoyhteys on myöhässä. Toisin sanoen minun tapauksessani lento Pekingistä Tukholmaan jolloin missaisin blue1 noin ehkä 60€ lennon. Se että, säästän lentojen hinnoissa ei tarkoita, että tilini olisi tyhjä eli matkakassassa täytyy varautua myös tällaiseen menoon. Ilmeisesti joillekin on pitkän tähtäimen suunnittelu täysin ylivoimaista. Mutta, koska näissä viesteissä ei tule mitään lisäinformaatiota, niin parempi että jätämme tämän tähän ja hyväksymme erilaiset näkemyksemme.


      • Yleensä kannatta ostaa liput ulkomaanmatkoillo 2 - 5 kk ennen matkan alkua ja tiistai on yleensä keskimääräisesti halvin päivä matkustaa. Ite ainakin tuolla https://search.jetradar.com/?marker=15048&currency=EUR&locale=fi sivustolla valinnu eka kuukauden ja siitä jonku päivän. Sit vertaillu mikä on halvin päivä lentää. Jos varaat useammalle henkilölle kerralla niin kannattaa aluksi koittaa hakea lentoja vain yhdelle henkilölle ja kattoo eroaako hinta.


    suomi24-logo

    Osallistu keskusteluun

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Uuden henkilötunnuksen koodi

      Puuhaillaan uutta henkilötunnusjärjstelmää josta tavan taallaaja ei voi päätellä yhtään mitään. Vastaavasti koodien lukuoikeus ja tiedonpurku tulee ol
      Maailman menoa
      140
      2851
    2. Muut maat tiukentaa korona toimia, suomi ei

      https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006643856.html Miksi suomessa taas odotetaan että tartunnat räjähtää. Jo nyt helsingissä enemmän tartuntoja kuin O
      Maailman menoa
      222
      2334