Kirjoituskurssit: kannattaako

osallistua?

Olen miettinyt osallistumista parin viikon kirjoittajakurssille. Mietin, olisiko siitä apua. Osaan kyllä kirjoittaa (omasta mielestäni), mutta on vaikea hahmottaa romaania projektina niin, että siitä tulisi jotenkin yhtenäinen. Juoni kai eniten tökkii. Dialogia osannen jotenkuten kirjoittaa. Kielioppi sujuu, sanavarastoa on, ainakin omiksi tarpeiksi.

Sitä mietin, että auttavatko tuollaiset kurssit vapauttamaan luovuutta, vai onko niillä tapumus yhdenmukaistaa kirjoittajien tyylejä? Onko kenelläkään hyviä kokemuksia lyhyistä kursseista?

19

2417

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jdslfk
      • Sulander_44

        Viikon kurssi varmaan ihan ok ja myös se, että siellä todella ruoditaan niitä tekstejä, joita on tehty aiemmin, ei pelkästään tuoteta jotain uutta keinotekoista pikkupätkää.

        Taija Tuomisen viikonlopun romaanipajaa en suosittele. Itse en saanut siitä irti mitään. Hän kyllä antoi sitten arvion omasta tekstistäni - muut eivät sitä nähneet, ei kuulunut kurssin ohjelmaan - mutta epärealistisen positiivisen, ei löytänyt oikeastaan mitään kehiteltävää siitä. Näin ainakin silloin kun osallistuin, mitä lie pari vuotta aikaa.


      • jasdlkf
        Sulander_44 kirjoitti:

        Viikon kurssi varmaan ihan ok ja myös se, että siellä todella ruoditaan niitä tekstejä, joita on tehty aiemmin, ei pelkästään tuoteta jotain uutta keinotekoista pikkupätkää.

        Taija Tuomisen viikonlopun romaanipajaa en suosittele. Itse en saanut siitä irti mitään. Hän kyllä antoi sitten arvion omasta tekstistäni - muut eivät sitä nähneet, ei kuulunut kurssin ohjelmaan - mutta epärealistisen positiivisen, ei löytänyt oikeastaan mitään kehiteltävää siitä. Näin ainakin silloin kun osallistuin, mitä lie pari vuotta aikaa.

        istvanin kurssilla ei niinkään puhuttu TEKSTEISTÄ vaan IHMISISTÄ ja ELÄMÄSTÄ: jokainen pantiin miettimään henkilöhahmojensa luonnetta, motiiveja ynnä muuta. eli sitä peruskauraa, joka pitää olla kunnossa että ylipäätään voi tuottaa hyvää tekstiä.

        elikkäs kun esimerkiksi minä menin valmiin tekstin (muutama sivu, viikonkaan kurssilla ei ehditä kaikkien pitkiä tarinoita ruotia, kurssilla niistä tosin oli mahdollista tuoda esille eri osia) kanssa istvanin kurssille hän toki antoi analyyttisen palautteen, mutta kurssin varsinainen anti oli panna miettimään millaisia henkilöitä minulla on, mitkä ovat heidän suhteensa ja konfliktinsa ja kantaako heidän varaansa rakennettu tarina kokonaista romaania. mukaan kiikuttamani teknisten tekstinpätkien arviointi oli siihen nähden täysin toisarvoista, vaikkakin ihan kivaa ja varmaan hyödyllistä sekin.


      • Pankracci
        jasdlkf kirjoitti:

        istvanin kurssilla ei niinkään puhuttu TEKSTEISTÄ vaan IHMISISTÄ ja ELÄMÄSTÄ: jokainen pantiin miettimään henkilöhahmojensa luonnetta, motiiveja ynnä muuta. eli sitä peruskauraa, joka pitää olla kunnossa että ylipäätään voi tuottaa hyvää tekstiä.

        elikkäs kun esimerkiksi minä menin valmiin tekstin (muutama sivu, viikonkaan kurssilla ei ehditä kaikkien pitkiä tarinoita ruotia, kurssilla niistä tosin oli mahdollista tuoda esille eri osia) kanssa istvanin kurssille hän toki antoi analyyttisen palautteen, mutta kurssin varsinainen anti oli panna miettimään millaisia henkilöitä minulla on, mitkä ovat heidän suhteensa ja konfliktinsa ja kantaako heidän varaansa rakennettu tarina kokonaista romaania. mukaan kiikuttamani teknisten tekstinpätkien arviointi oli siihen nähden täysin toisarvoista, vaikkakin ihan kivaa ja varmaan hyödyllistä sekin.

        tää kuulostaa toimivalta, että aletaan pohtia hahmojen uskottavuutta ja motivointia. Vois olla oikea kurssi mulle, koska mulla on jotenkin epäselvää välillä miks hahmoni tekee outoja juttuja silloin kun ei pitäis ja on toimettomia, kun niiden pitäis todellakin tehdä jotakin. Ja se maailma missä ne elää... okei jos kurssi laittaa tollaisia miettimään... hyvä homma.


      • Sulander_44
        jasdlkf kirjoitti:

        istvanin kurssilla ei niinkään puhuttu TEKSTEISTÄ vaan IHMISISTÄ ja ELÄMÄSTÄ: jokainen pantiin miettimään henkilöhahmojensa luonnetta, motiiveja ynnä muuta. eli sitä peruskauraa, joka pitää olla kunnossa että ylipäätään voi tuottaa hyvää tekstiä.

        elikkäs kun esimerkiksi minä menin valmiin tekstin (muutama sivu, viikonkaan kurssilla ei ehditä kaikkien pitkiä tarinoita ruotia, kurssilla niistä tosin oli mahdollista tuoda esille eri osia) kanssa istvanin kurssille hän toki antoi analyyttisen palautteen, mutta kurssin varsinainen anti oli panna miettimään millaisia henkilöitä minulla on, mitkä ovat heidän suhteensa ja konfliktinsa ja kantaako heidän varaansa rakennettu tarina kokonaista romaania. mukaan kiikuttamani teknisten tekstinpätkien arviointi oli siihen nähden täysin toisarvoista, vaikkakin ihan kivaa ja varmaan hyödyllistä sekin.

        Mulla ei taida olla suurempia ongelmia henkilöiden ja niiden uskottavuuden ja motiivien kanssa.

        Sen sijaan tyyli ei ole kaikilta osin yhtenäinen ja rakenne ei ehkä toimi. Näihin saa vastauksen ainoastaan palautteesta, ei siitä, että henkilöhahmoja ruoditaan. Olen tehnyt sitä ruodintaa itsekseni kyllästymiseen saakka - niin, itse asiassa myös itseni kanssa, en ainoastaan fiktiivisten hahmojen. Siksi tuommoinen henkilöruodinta ei anna minulle mitään.

        Arvelen, että ihmiselle, jolla ei ole takana montaakymmentä vuotta terapiaa psykoanalyysi mukaan lukien se voi olla paikallaan. Tuntua jopa itsessään terapeuttiselta.

        Muutamasta sivusta saatu palaute ei minunkaan mielestäni annan mitään. Itse sain romaanipajassa palautetta noin kolmestakymmenestä sivusta, mutta kuten totesin, koin sen epärealistisen positiiviseksi.


      • jdslfdk
        Sulander_44 kirjoitti:

        Mulla ei taida olla suurempia ongelmia henkilöiden ja niiden uskottavuuden ja motiivien kanssa.

        Sen sijaan tyyli ei ole kaikilta osin yhtenäinen ja rakenne ei ehkä toimi. Näihin saa vastauksen ainoastaan palautteesta, ei siitä, että henkilöhahmoja ruoditaan. Olen tehnyt sitä ruodintaa itsekseni kyllästymiseen saakka - niin, itse asiassa myös itseni kanssa, en ainoastaan fiktiivisten hahmojen. Siksi tuommoinen henkilöruodinta ei anna minulle mitään.

        Arvelen, että ihmiselle, jolla ei ole takana montaakymmentä vuotta terapiaa psykoanalyysi mukaan lukien se voi olla paikallaan. Tuntua jopa itsessään terapeuttiselta.

        Muutamasta sivusta saatu palaute ei minunkaan mielestäni annan mitään. Itse sain romaanipajassa palautetta noin kolmestakymmenestä sivusta, mutta kuten totesin, koin sen epärealistisen positiiviseksi.

        ehkä nimenomaan sen miettiminen millainen kukin henkilösi on, mihin hän tarinan aikana pyrkii, kuka häntä estää, kuka tukee ja miten hän kehittyy tarinan aikana voisi avata sinulle rakennettakin... älä tarkastele "henkilöruodintaa" liian ahtaasti, kyse ei ole kengännumeroista vaan tarinan ydinmehusta.

        henkilöiden mukana tarina elää tai kuolee. kukaan ei lue erinomaisestikaan rakennettua romaania jossa kerrotaan kirjoituspöydän ja hitsipillin rakkaussuhteesta, mutta toisaalta huonokin rakenne voi mennä läpi jos henkiöt ja heille tapahtuvat ja heidän takemänsä asiat ovat kiinnostavia.


      • jdflkfd
        Sulander_44 kirjoitti:

        Mulla ei taida olla suurempia ongelmia henkilöiden ja niiden uskottavuuden ja motiivien kanssa.

        Sen sijaan tyyli ei ole kaikilta osin yhtenäinen ja rakenne ei ehkä toimi. Näihin saa vastauksen ainoastaan palautteesta, ei siitä, että henkilöhahmoja ruoditaan. Olen tehnyt sitä ruodintaa itsekseni kyllästymiseen saakka - niin, itse asiassa myös itseni kanssa, en ainoastaan fiktiivisten hahmojen. Siksi tuommoinen henkilöruodinta ei anna minulle mitään.

        Arvelen, että ihmiselle, jolla ei ole takana montaakymmentä vuotta terapiaa psykoanalyysi mukaan lukien se voi olla paikallaan. Tuntua jopa itsessään terapeuttiselta.

        Muutamasta sivusta saatu palaute ei minunkaan mielestäni annan mitään. Itse sain romaanipajassa palautetta noin kolmestakymmenestä sivusta, mutta kuten totesin, koin sen epärealistisen positiiviseksi.

        kolmenkymmenen liuskan perusteella ei voi antaa palautetta romaanin rakenteesta. ja ilmeisesti tyylisi ei ole ko. sivujen sisällä huomattavasti heitellyt jos tuominen ei ole asiasta huomauttanut. tyyli sinänsä on jokaisen kirjoittajan oma asia, sitä ei ainakaan istvan romaanipajassaan opeta.

        eli jospa tuominen antoi hyvän palautteen koska näytteesi oli hyvä?


      • Sulander_44
        jdflkfd kirjoitti:

        kolmenkymmenen liuskan perusteella ei voi antaa palautetta romaanin rakenteesta. ja ilmeisesti tyylisi ei ole ko. sivujen sisällä huomattavasti heitellyt jos tuominen ei ole asiasta huomauttanut. tyyli sinänsä on jokaisen kirjoittajan oma asia, sitä ei ainakaan istvan romaanipajassaan opeta.

        eli jospa tuominen antoi hyvän palautteen koska näytteesi oli hyvä?

        Joo, ei tarkoitukseni ollut mitätöntätä sitä, mitä kirjoitit Mäen romaanikurssista, josta minulla sitäpaitsi ei ole edes kokemusta. Arvelin vain arvostelupalvelusta, lyhytkursseilta yms. saamastani palautteesta sekä itsetuntemuksen perusteella, että minulla henkilöt eivät ole se alue, joka eniten mättää. Ja kun on itseään penkonut kymmeniä vuosia erilaisissa yhteyksissä, joista kirjoitin aiemmin, niin ihan hirveästi ei kiehdo kässärini henkilöiden analysointi, kai siihen on tullut jonkinlaista väsymystä.

        Se arvio siitä, mikä minulla on heikointa, oli puhtaasti oma ja en usko sen menevän kovastikaan pieleen. Siksi en uskokaan Taija Tuomisen kolmenkymmenen sivun perusteella antamaan palautteeseen - siitähän ei pysty päättelemään yhtään mitään romaanin rakenteesta. En vain kokenut saavani siitä viikonlopusta yhtään mitään, se ei ollut mun juttu. Viikonlopun mittainen novellipaja sen sijaan oli aikanaan hyvin antoisa. Luultavasti riippuu paljon vetäjästä.


    • osallistua?

      Ilmoittauduin Mäen kurssille. Olen lukenut monia, monia kirjoitusoppaita, mutta se, että saa palautetta suomeksi, on varmaan ihan eri tavalla antoisaa. Tulen Suomeen varta vasten tämän kurssin takia. Voin kertoa myöhemmin, sainko siitä paljonkin irti. Itsestä kai se eniten riippuu, mitä on valmis oppimaan. Joku osaa kirjoittaa ihan omatoimisesti, tai sanotaan nyt kouluaikaisen opetuksen voimin. Joku tarvitsee hiukan tuuppimista eteenpäin. Ehkä jo Suomeen tulo auttaa luovuutta virtaamaan.

      • jsldksl

        valmistaudu kulinaristiseen kotiruokanautintoon, orivedellä on nimittäin älyttömän hyvä ruoka :D opistolta kävelymatkan päässä on idyllinen uimaranta, jossa kannattaa käydä iltaisin huuhtomassa päivän luentopölyt.

        istvaniinkaan tuskin tulet pettymään, hän on ehtymätön ideapankki, älykäs, lukenut ja hyvä puhumaan. jos hakemalla hakee vikaa niin joskus hän innostuu puhumaan asian vierestä, tarinankertoja ja monenmoista touhunnut kun on, mutta hän on ehdottoman hyvä opettaja, todella suurenmoisesti paneutuu jokaisen kurssilaisen tekstiin.


      • scarabaeus
        jsldksl kirjoitti:

        valmistaudu kulinaristiseen kotiruokanautintoon, orivedellä on nimittäin älyttömän hyvä ruoka :D opistolta kävelymatkan päässä on idyllinen uimaranta, jossa kannattaa käydä iltaisin huuhtomassa päivän luentopölyt.

        istvaniinkaan tuskin tulet pettymään, hän on ehtymätön ideapankki, älykäs, lukenut ja hyvä puhumaan. jos hakemalla hakee vikaa niin joskus hän innostuu puhumaan asian vierestä, tarinankertoja ja monenmoista touhunnut kun on, mutta hän on ehdottoman hyvä opettaja, todella suurenmoisesti paneutuu jokaisen kurssilaisen tekstiin.

        ... tämäkin kirjailija istvan on ollut kirjailijavieraana tuolla
        Rihmasto,
        joten sieltä saa kyllä esimakua
        ja onhan siellä moni muukin kirjailija vieraillut

        käykää lukemassa ja ihmettelemässä......

        En ole koskaan ollut missään kesäkursseilla kirjoittamassa, mutta oletan näin ihan itsekseni pähkäillen että se suurin anti tällaisilla kesäjutskilla onkin juuri se
        ilmapiiriin, siis kirjalliseen ilmapiiriin, hyppy
        ja tutustuminen kirjoittajiin
        ja eläminen ja oleminen.
        Sietämätön olemisen taito...

        aahhh ! ja ...... kesä !


      • jsfkdsj
        scarabaeus kirjoitti:

        ... tämäkin kirjailija istvan on ollut kirjailijavieraana tuolla
        Rihmasto,
        joten sieltä saa kyllä esimakua
        ja onhan siellä moni muukin kirjailija vieraillut

        käykää lukemassa ja ihmettelemässä......

        En ole koskaan ollut missään kesäkursseilla kirjoittamassa, mutta oletan näin ihan itsekseni pähkäillen että se suurin anti tällaisilla kesäjutskilla onkin juuri se
        ilmapiiriin, siis kirjalliseen ilmapiiriin, hyppy
        ja tutustuminen kirjoittajiin
        ja eläminen ja oleminen.
        Sietämätön olemisen taito...

        aahhh ! ja ...... kesä !

        :D kirjallinen atmosfääri on kaukana kun kymmenen vakiintunutta, pääasiassa keski-ikäistä eri alojen naista ja miestä kokoontuu pähkäilemään ensimmäisen kirjansa kirjoittamista. yhtään kirjailijavierasta en tavannut, sen sijaan muiden taidealojen harrastajien kanssa tuli jonkun verran juteltua ja jossakin esitystilaisuudessa käytiin kuuntelemassa päättyvien kurssien tuotoksia. kun et kerran ole paikalla ollut niin älä vedä liian pitkälle meneviä pähkäilyjä :D sietämätön olemisen taito ei koskettanut meitä, istuimme vain tunnilla ja puhuimme päivät pääksytysten kirjoittamiseen liittyvistä asioista taitavan istvanin johdolla, iltaisin kävimme uimassa, lenkillä ja saunassa, joku pubissakin, katsoimme telkkaria, pyykkäsimme, roikuimme ehkä netissä ja tutustuimme toisiin tavallisiin kansalaisiin jotka kanski yrittävät kyhätä kirjaa kasaan. jotkut toki istuivat illat huoneessaa kirjoittamassa, mutta kyllä nekin päiväsaikaan lounastunnilla juttelivat ihan tavallisista asioista eikä baskeria ollut päässä kellään. paitsi istvanilla joskus :D


      • scarabaeus
        jsfkdsj kirjoitti:

        :D kirjallinen atmosfääri on kaukana kun kymmenen vakiintunutta, pääasiassa keski-ikäistä eri alojen naista ja miestä kokoontuu pähkäilemään ensimmäisen kirjansa kirjoittamista. yhtään kirjailijavierasta en tavannut, sen sijaan muiden taidealojen harrastajien kanssa tuli jonkun verran juteltua ja jossakin esitystilaisuudessa käytiin kuuntelemassa päättyvien kurssien tuotoksia. kun et kerran ole paikalla ollut niin älä vedä liian pitkälle meneviä pähkäilyjä :D sietämätön olemisen taito ei koskettanut meitä, istuimme vain tunnilla ja puhuimme päivät pääksytysten kirjoittamiseen liittyvistä asioista taitavan istvanin johdolla, iltaisin kävimme uimassa, lenkillä ja saunassa, joku pubissakin, katsoimme telkkaria, pyykkäsimme, roikuimme ehkä netissä ja tutustuimme toisiin tavallisiin kansalaisiin jotka kanski yrittävät kyhätä kirjaa kasaan. jotkut toki istuivat illat huoneessaa kirjoittamassa, mutta kyllä nekin päiväsaikaan lounastunnilla juttelivat ihan tavallisista asioista eikä baskeria ollut päässä kellään. paitsi istvanilla joskus :D

        ... kirjallinen atmosfäärihän on just tota mitä sä olet kokenut,
        vai eikö muka ollut
        ?
        ... hyppelikö ne kirjoittajat pellehyppyjä vai mitä kirppupelejä te pelasitte

        ?

        ... kysyn vaan...


      • jalkdfl
        scarabaeus kirjoitti:

        ... kirjallinen atmosfäärihän on just tota mitä sä olet kokenut,
        vai eikö muka ollut
        ?
        ... hyppelikö ne kirjoittajat pellehyppyjä vai mitä kirppupelejä te pelasitte

        ?

        ... kysyn vaan...

        viestistäsi syntyi paljon taitehellisempi mielikuva oriveden kursseilusta kuin millaisena sen itse koin. myönnettäköön että olen karsas kaikenlaiselle baskeri päässä maailmaa parantelulle, mikä karsaus viestisi tulkintaan varmasti vaikutti.

        itse en tosin kokenut arkisemmankaan kirjallisen ilmapiirin antaneen minulle paljoakaan. kirjoittaminen on minulle yksinäistä puuhaa eivätkä muiden kirjoittajien tapaamiset tahi heidän kanssaan kirjoittamisesta puhuminen yllä kirjoittajan sieluani värähdyttämään. kirjoittamisen saralla istvanin opit ohittivat kuus-nolla ilmapiirihömpötykset. muiden kirjoittajien läsnäolo elähdytti siinä mielessä että oli kiva tutustua uusiin ihmisiin ja rupatella kaikenlaista, olla hetken aikaa osa väliaikaista miniyhteisöä.


      • Erakkokirjoittaja
        scarabaeus kirjoitti:

        ... tämäkin kirjailija istvan on ollut kirjailijavieraana tuolla
        Rihmasto,
        joten sieltä saa kyllä esimakua
        ja onhan siellä moni muukin kirjailija vieraillut

        käykää lukemassa ja ihmettelemässä......

        En ole koskaan ollut missään kesäkursseilla kirjoittamassa, mutta oletan näin ihan itsekseni pähkäillen että se suurin anti tällaisilla kesäjutskilla onkin juuri se
        ilmapiiriin, siis kirjalliseen ilmapiiriin, hyppy
        ja tutustuminen kirjoittajiin
        ja eläminen ja oleminen.
        Sietämätön olemisen taito...

        aahhh ! ja ...... kesä !

        Juuri tuo kesäkurssifiilis, mistä scara kirjoitti on se, mikä minut karkoittaa jo ajatuksenakin semmoisilta. Lyhytkurssit vielä menettelevät, ei tarvitse olla sosiaalinen eikä seurustella ihmisten kanssa illat pitkät. Mitä tuommoisilla kursseilla tekee ihminen, joka on erakko eikä edes käytä alkoholia?


      • jlfkalf huoh
        Erakkokirjoittaja kirjoitti:

        Juuri tuo kesäkurssifiilis, mistä scara kirjoitti on se, mikä minut karkoittaa jo ajatuksenakin semmoisilta. Lyhytkurssit vielä menettelevät, ei tarvitse olla sosiaalinen eikä seurustella ihmisten kanssa illat pitkät. Mitä tuommoisilla kursseilla tekee ihminen, joka on erakko eikä edes käytä alkoholia?

        niin, itsehän en käytä alkoholia ja hyvin meni. kenenkään en nähnyt asuntolassa käyttävän alkoholia. jonkun kuulin käyneen pubissa. joukossamme oli kolme henkilöä, jotka viettivät illat tiiviisti huoneissaan työtä tehden tai kirjoittaen tai erakkouttaan, mitään seukkailupakkoa ei ole.

        ei kannata tehdä liikaa johtopäätöksiä scaran määritelmistä, hänhän itse kertoi ettei ole oriveden kurssia edes käynyt.


    • salasanen

      Itse olen 12-vuotias ja olen kirjoittanut vihkoon kohta 430 sivua. Olen myös alkanut kirjoittaa koneella puhtaaksi, mutta en tiedä onko se julkaisuainesta. Ainoa vika piilee adjektiivien hiomisessa eli tarinaan ei pysty vielä kovin hyvin eläytymään. Ajattelin tuollaista nettikurssia, mutta mistä löytäisin sellaisen?

    • KekeW

      Suosittelen osallistumista. Olen ollut useilla Taija Tuomisen kursseillaTaija on mahtava opettaja. Ei yhtä kriittinen kuin Päivi Haanpää, mutta kannustava.

    • osallistuako

      Joku on nostanut vanhan ketjuni ylös. Kiva. Olin tosiaan silloin tulossa Suomeen Australiasta käsin, ja tulinkin, mutta Mäen kurssi jäi, koska hän sairastui, enkä halunnut satunnaisen varamiehen opetuksesta maksaa, kun juuri Istvan-Mäkeä oli niin kehuttu. Muutin sittemmin takaisin Suomeen ja olen kirjoittanut yhden kirjan tänne tultuani. Nyt on tekeillä toinen. Molemmat omaelämäkerrallisia, tämä jälkimmäinen fiktiona esiintyvää.

      En ole vuosien varrella pitempiä kursseja käynyt. Yhden draamakurssin kävin, pari päivää. Olin odottanut enemmän faktoja draaman laatimisesta, sen eroista proosaan. En pitänyt siitä, että piti hatusta vetäen kirjoitella jotain ja lukea sitä ryhmälle. Enkä pitänyt ryhmätöistä. Ehkä draaman kirjoittajan työ on ryhmätyötä? Novellit ja romaanit ja muistelmat taitavat olla minun tyylini. Jos niistä vielä joskus tehdään elokuvia, joku muu saa työstää ne siihen muotoon.

      Kirjoitan joka aamu ennen sängystä nousemista sivun tai pari. Joskus se sujuu lennokkaammin kuin toisinaan. Yritän kirjoittaa edes jotain. Kirjoitan käsin. Jossain vaiheessa sitten naputtelen kaiken koneelle ja alan muokata sitä. Nyt en arvostele, vaan suollan raakatekstiä.

      Joskus sitä ujostelee kirjoittaa itsestään niin paljon. Ne, mitä minulle on tapahtunut, ovat mielestäni kuitenkin tärkeitä asioita ja koskettavat monia. Hiljattain kuulin norjalaisesta Karl Ove Konstgårdista ja huomasin, että on ihmisiä, jotka paljastavat elämäänsä paljon enemmän kuin minä. Minkähänlaista on huomata eläneensä ihmisen kanssa, jolle sinä oletkin vain raaka-ainetta hänen paljastuskirjaansa? No, ainakin hän kirjoittaa lämmöllä ja hyvin. Ja ihmiset tykkäävät tirkistellä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      107
      7714
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2852
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2432
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2155
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1819
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1583
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1436
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1434
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1397
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1359
    Aihe