Aina anemiani tullessa puheeksi lääkärit kysyvät tuleeko minulla paljon hyytymiä menkkojen aikana. Mistä tällaiset hytymät oikein kertovat, kun ne sitä niin tivaavat? Vastaan aina jotakin ympäripyöreätä, vaikka noita hyytymiä tulee todellisuudessa todella paljon ja tuntuu, että sitä on melkeimpä puolet vuodosta. Joskus hyytymät ovat niin isoja, että joudun ihan pinnistämään, että ne tulevat ulos. Kiva vetää housut alas kun näky on sitä luokkaa kuin olisi tyyliin suolet valunut pihalle?
Hyytymien suuri määrä?
3
1478
Vastaukset
- anemian syy
Isot ja runsaat hyytymät kertovat siitä, että todennäköisesti menetät paljon verta kuukautisten aikana. Siihen puuttumalla, voisi ehkä saada anemiasi kuriin.
Eivät ne lääkärit vain jotain puhuakseen tuollaista kysy. - Aikuinen nainen
Ei se aina merkkaa anemiaa.
Minullakin tulee aina vain hyytymiä ja minun hemoglobiinini on 145.
Toki mensujen aikana voi olla hieman raudanpuutetta ja siitä johtuu ne hyytymät, mutta ei välttämättä anemian puolelle mene.
Voitahan kokeilla rautalääkettä mensujen aikana ja tutkia jos hyytymät vähentyy, mutta veriarvo olisi ensin hyvä tietää, ettei veri tule liian paksuksi - jos turhaan syö rautalääkkeitä.
Ottiko hän sinulta edes veriarvot?- uterusuterus
Hyytymien katsotaan olevan suhteessa runsaaseen vuotoon, ja runsas vuoto voi altistaa anemialle. Naisilla rauta imeytyy eri tavoin ja raudan saannissakin voi olla eroja. Siksi joku toinen ei anemisoidu runsailla vuodoilla, joku toinen anemisoituu vähäisimmilläkin.
Kannattaisi vastata rehellisesti lääkärin kysymyksiin. Ei ole myöskään häpeä kysyä lääkäriltä, mikä merkitys hänen kysymyksellään on. Perusterveellä nuorella naisella anemian voi olettaa johtuvan kuukautisvuodoista, mutta muitakin syitä voi olla. Eli kysymyksellä on merkitystä. Jos vuodot ovat niukat, mutta veriarvot eivät pysy kohdallaan, voi olla aihetta selvittää muiden (esim. suolisto-) sairauksien mahdollisuuksia. Joten kuukautisten ja anemian välinen yhteys on merkittävä.
Oletko ajatellut vuotoja vähentävää hoitoa, esim. hormonikierukkaa? Voisi olla kätevämpää vähentää vuotoa eli ehkäistä anemiaa kuin hoitaa toistuvaa anemiaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 794274
- 493603
Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?
Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle512521Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas3442031- 1401779
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161705Ikävöin sua
Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan131511Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s271477Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?
Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?121319- 461253