Eli tarkoituksena olisi tehdä vanhasta koneesta palvelin, lähinnä palvelemaan kotisivujen tekoa. Eli palvelinpuolen ohjelmointia varten. Itse olen ihan vasta-alkaja tässä. Ihan css, xhtml, javascript, ja perusteet mysql:stä osaan, mutta php osaamista ei ole ja siihen lähinnä tuota ajattelin harjoittelemiseen.
Mitä minun käytännössä tarvitsee ottaa huomioon? Asennanko Ubuntun? windows ei tähän ilmeisesti ole järkevin vaihtoehto.
Neuvoa hieman :D
3
817
Vastaukset 3
mysql apache php
Ilmeisesti nuo kun asentaa niin pääsee suht hyvin alkuun.
Mutta siis ubuntu vai linux?- HHr9nUe3HB
Ubuntu on Linux-jakelu. Käytä sitä jakelua, johon olet tottunut. Graafista käyttöliittymää ei tarvita tehoja syömässä mikä käytät konetta vain serverinä. Pömpeli voi siirtää vaikka kellariin pörisemään ja hallita omalta koneelta.
- huuhaaadmin
Hyvä jakelu tohon ja muuhunkin on debian jakelu. Eli, haet cd imagen netistä ja asennat perus linuxin ilman grafiikkaa (se kysyy sitä siin alussa) ja serveri asennus. Se taitaa kai kysyä siinä www palveluluiden asentamista en varma - ne voi asentaa jäkikäteen seuraavasti:
# apt-get install apache2
# apt-get install php5
# apt-get install mysql-server
Tolla tapaa..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi naiset haluavat itseään vanhemman kumppanin? Vai haluavatko?
Tuolla toisessa ketjussa tuli esille tämä kysymys ja se on mielestäni hyvä kysymys. Kiitos scrg:lle tämän kysymyksen esi3511031- 69711
Missä vaiheessa
Unohdit minut? Onko sinulla oikeasti mies jota rakastat? Tiedän että möhlin ja odotin liikaa. Ei tarvitse vastata jos et36619- 39557
- 39532
- 63523
SDP: tiukkaa maahanmuuttopolitiikkaa ilman rasismia
Analyysin mukaan demareiden uuden maahanmuuttolinjan suurin ero konservatiivioikeiston vastaavaan on rasismin puute. ht318491- 74458
kasariperjantai 2026
Ajatuksia vuoden 2026 kasariperjantaista...ainakin porukkaa oli mun mielestä liikkeellä tosi paljon ja fiilinki noin yle22449Mulla on ikävä sua
Pakko se on myöntää, mulla on ikävä sua 🥺💔.. En kyllä haluaisi sitä myöntää kun tämä tilanne on niin hankala. Oon yri19441