Neuvoa hieman :D

Eli tarkoituksena olisi tehdä vanhasta koneesta palvelin, lähinnä palvelemaan kotisivujen tekoa. Eli palvelinpuolen ohjelmointia varten. Itse olen ihan vasta-alkaja tässä. Ihan css, xhtml, javascript, ja perusteet mysql:stä osaan, mutta php osaamista ei ole ja siihen lähinnä tuota ajattelin harjoittelemiseen.

Mitä minun käytännössä tarvitsee ottaa huomioon? Asennanko Ubuntun? windows ei tähän ilmeisesti ole järkevin vaihtoehto.

3

765

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mysql apache php

Ilmeisesti nuo kun asentaa niin pääsee suht hyvin alkuun.

Mutta siis ubuntu vai linux?

• HHr9nUe3HB

Ubuntu on Linux-jakelu. Käytä sitä jakelua, johon olet tottunut. Graafista käyttöliittymää ei tarvita tehoja syömässä mikä käytät konetta vain serverinä. Pömpeli voi siirtää vaikka kellariin pörisemään ja hallita omalta koneelta.

• huuhaaadmin

Hyvä jakelu tohon ja muuhunkin on debian jakelu. Eli, haet cd imagen netistä ja asennat perus linuxin ilman grafiikkaa (se kysyy sitä siin alussa) ja serveri asennus. Se taitaa kai kysyä siinä www palveluluiden asentamista en varma - ne voi asentaa jäkikäteen seuraavasti:

# apt-get install apache2
      # apt-get install php5
      # apt-get install mysql-server

Tolla tapaa..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hyvää syntymäpäivää Sanna 40 vee!!!!

ᕼᗩᑭᑭY ᗷIᖇTᕼᗞᗩY Sister ❣️🥰 🎉🎂✨🍰🥳 🥳🎂🥂 🎉🎊🎁🎈🎂
      Maailman menoa
      58
      5040
    2. Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata

Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai
      Maailman menoa
      54
      4552
    3. Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi

Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas
      Maailman menoa
      121
      4482
    4. Mikä on vaikeinta siinä, että menetti yhteyden kaivattuun, jota vielä ajattelee?

Mikä jäi kaihertamaan? Jos jokin olisi voinut mennä toisin, mitä se olisi ollut? Mitä olisit toivonut vielä ehtiväsi san
      Ikävä
      293
      1617
    5. 81
      1301
    6. Sulla on mies

Aivan liikaa naisia.
      Ikävä
      228
      1298
    7. Kerro kaivattusi etunimi

Miehille..
      Ikävä
      68
      1255
    8. 305
      988
    9. Kadutko mitään?

Minä kadun ikävässä kirjoittamista, mutta en saa sitä tekemättömäksi.
      Sinkut
      199
      930
    10. Pääsit koskettamaan

Sellaista osaa minussa jota kukaan ei ole ennen koskettanut. Siksi on hyvin vaikea unohtaa sinut kokonaan.
      Ikävä
      50
      810
    Aihe