Onko luvallista omistaa...

Haluatietää

Eli voiko Kenraalin arvoinen henkilö (yksi tuttu) omistaa laillisesti täysin toimivan rynnäkkökiväärin? Tämä kivääri siis löytyy asekaapista ja sitä käytetään armeijan ammuntatilaisuuksissa.

16

3625

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • enklannist

      Vai että Kenraalin arvoinen ja yksi tuttu... Kukas näistä "tutuista" on kyseessä: Sutela, Valtanen, Hägglund vai Puheloinen? Eihän noita muita kenraalin arvoisia kavereita ole tällä hetkellä elossa tässä maassa. Luultavasti ei Sutela tai Valtanen ainakaan; ovat sen verran iäkkäitä paappoja jo tänä päivänä että tuskin rynsesterillä enää paukuttavat...

      Mutta sitten asiaan; asekeräilijäksi rekisteröitynyt voi Suomessakin sarjatuliaseen hankkia, mikäli ase keräilysuunnitelmaan kuuluu, ja poliisilaitoksella sille luvat myöntävät. Lisäksi virka-aseisiin voi saada erityisiä aseenkantolupia (näin ainakin poliisissa; puolustusvoimista en tiedä).

      • Ceeeeeeeee

        Rynnäkkökivääri ilman sarjatulta on tavallinen itseltaava kivääri, ulkonäöltään usein samanlainen. Reserviläiskivääriksi noita usein sanotaan, on noita mullakin useampia.


      • vanha armeijaohje

        Kenraaleiksi on yleisesti ollut tapana nimittää niitäkin jotka eivät ole täysiä kentsuja, eli kenraalimajuria ja kenraalieverstiä jos ihan täyttä kenraalia ei ole sattunut olemaan paikalla.


      • 093hrf
        vanha armeijaohje kirjoitti:

        Kenraaleiksi on yleisesti ollut tapana nimittää niitäkin jotka eivät ole täysiä kentsuja, eli kenraalimajuria ja kenraalieverstiä jos ihan täyttä kenraalia ei ole sattunut olemaan paikalla.

        armeijassa ylennyksen kernaaliksi muuta jäinkin sitten alikernaaliksi..


      • oma systeeminsä
        093hrf kirjoitti:

        armeijassa ylennyksen kernaaliksi muuta jäinkin sitten alikernaaliksi..

        Puolustusvoimilla on oma virka-ase - ja lupasysteeminsä, jonka mukaan tietyt toimihenkilöt asemansa tai tehtävänsä mukaisesti saavat pitää hallussa tai kuitata harjoituskäyttöön varastoilta aseita ja ampumatarvikkeita.


      • vanha armeijaohje
        vanha armeijaohje kirjoitti:

        Kenraaleiksi on yleisesti ollut tapana nimittää niitäkin jotka eivät ole täysiä kentsuja, eli kenraalimajuria ja kenraalieverstiä jos ihan täyttä kenraalia ei ole sattunut olemaan paikalla.

        Kas vaan, tulin epähuomiossa luoneeksi uuden sotilasarvon. Piti kirjoittamani että kenraaliluutnantti. En ilmeisesti eilen olisi sotkuun päässyt vanhojen armeijan sääntöjen puitteissa.


      • enklannist
        vanha armeijaohje kirjoitti:

        Kas vaan, tulin epähuomiossa luoneeksi uuden sotilasarvon. Piti kirjoittamani että kenraaliluutnantti. En ilmeisesti eilen olisi sotkuun päässyt vanhojen armeijan sääntöjen puitteissa.

        Monessakin maassa on / on ollut sotilasarvona kenraalieversti (näitä esim. Natsi-Saksa, Ranska, Neuvostoliitto, ym.) . Natsi-Saksan armeijassa kenraalieversti oli jopa kenraalia korkea-arvoisempi.
        Nykyisin kenraalieverstin arvo käytössä ainakin Venäjällä ja Pohjois-Koreassa.


      • Avtomat K
        enklannist kirjoitti:

        Monessakin maassa on / on ollut sotilasarvona kenraalieversti (näitä esim. Natsi-Saksa, Ranska, Neuvostoliitto, ym.) . Natsi-Saksan armeijassa kenraalieversti oli jopa kenraalia korkea-arvoisempi.
        Nykyisin kenraalieverstin arvo käytössä ainakin Venäjällä ja Pohjois-Koreassa.

        Muistelen, että Gustav Hägglund kertoo kirjassaan saaneensa Lähi-Isdän YK-komennuksensa päätteeksi lahjaksi AK-47 rynnäkkökiväärin. Uskoisin että luvatkin ovat kunnossa.
        Voisiko joku kirjan hiljattain lukenut vahvistaa.


      • ij+0
        vanha armeijaohje kirjoitti:

        Kenraaleiksi on yleisesti ollut tapana nimittää niitäkin jotka eivät ole täysiä kentsuja, eli kenraalimajuria ja kenraalieverstiä jos ihan täyttä kenraalia ei ole sattunut olemaan paikalla.

        Kenraalieversti ????
        mikä kumma tuo on.


      • .........
        ij+0 kirjoitti:

        Kenraalieversti ????
        mikä kumma tuo on.

        ...


      • .........
        ......... kirjoitti:

        ...

        saako keräily aseilla ampua esim. ak 47 ?


      • nein nein
        ......... kirjoitti:

        saako keräily aseilla ampua esim. ak 47 ?

        ei, eikä keräilyaseen luvalla saa ostaa edes panoksia


      • faajaafgaga
        ......... kirjoitti:

        saako keräily aseilla ampua esim. ak 47 ?

        Saa ampua


      • swotte
        faajaafgaga kirjoitti:

        Saa ampua

        saa ampua mikäli luvassa ei ole ampumakieltoa


      • ////////////////////

      • Palaahan ruotuun
        //////////////////// kirjoitti:

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Kenraalieversti

        Prikaatikenraali => kenraalimajuri => kenraaliluutnantti => kenraalieversti (kenraali) => armeijakenraali => marsalkka.

        Nyt unohtui generalissimus! Tuo kaikkien kansojen aurinko. Lapsien alituinen isä ja auttaja. Iivanan onni. Suomen ystävä nro 1.

        Neuvostovastainen teko, jos tällaisilta listoilata (tahallaan) unohdetaan!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      165
      1586
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      605
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      537
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      158
      486
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      187
      426
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    Aihe