Kuoriainen (kookas)

Volvonkuski

14

3905

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siinä.

      Uurteisista siivistä päätellen naaras.

      • volvonkuski

        No sekin selvisi, eipä ole ennen tullut tuommosta nähtyä vaikka täällä Pielisen seutuvilla ollaan.


      • yleinen
        volvonkuski kirjoitti:

        No sekin selvisi, eipä ole ennen tullut tuommosta nähtyä vaikka täällä Pielisen seutuvilla ollaan.

        se on. Pohjoisimman olen nähnyt Kemihaaran tuntureilla.

        Yksi suurimpia kovakuoriaisia Suomessa. Usein ne lennosta tiputtautuu johonkin kiiltävään kohteeseen, kuten peltikatto tai auton pellit, kun luulevat sitä peilaavaksi lammikon pinnaksi.

        Sulektajat ovat petoja, jotka aikuisinakin syövät muita hyönteisiä ja matoja. Ja niiden toukat, jotka myös elävät vedessä, ovat suorastaan ahmatteja, jotka iskevät itseään isompia saaliita.


    • Ponkaaja

      Kuvan laji ei välttämättä ole keltalaitasukeltaja (Dytiscus marginalis), mutta suursukeltajiin (eli sukuun Dytiscus) se kyllä kuuluu. Suomessa lajeja on 5.

      Lajeista kaksi ovat todella lähellä toisiaan ja useimmiten niiden erottaminen toisistaan vaatii kovakuoriaisasiantuntijan. Muut lajeista ovat helpompia tunnistaa. Kuva alta ja suoraan päältä antaisivat ehkä mahdollisuuden määrittää lajin, mutta varmaan se ei todennäköisesti olisi sittenkään. Alta pitäisi kuvata niin sanotut "takalonkat" eli takimmaisen jalkaparin tyvet ja niiden välinen alue mahdollisimman tarkasti. Päältä tarvitaan yleiskuva ja mahdollisimman tarkka kuva etuselän kuviosta (alue pään ja peitinsiipien välissä).

      Joka tapauksessa laji on hyvin todennäköisesti jompi kumpi lajiparista Dysticus marginalis/circumcinctus, ja kyseessä on tosiaankin naarasyksilö, kuten aiemmin osattiin kertoa. Ensin mainitun suomenkielinen nimi on keltalaitasukeltaja ja jälkimmäisellä ei tietääkseni ole suomenkielistä nimeä.

      • Volvonkuski

        Onneksi en vielä hävittänyt sukeltajaa, tuossapa lisäkuvia.
        Eikös tuommonen sukella tavallaan nyökkäillen aaltomaisesti, olen tainnut
        joskus tv:ssä luonto-ohjelmassa nähdä kun aloin muistella.

        http://img43.imageshack.us/img43/9966/sukeltaja003.jpg

        http://img203.imageshack.us/img203/4636/sukeltaja002.jpg

        http://img219.imageshack.us/img219/3196/tkk001.jpg


      • Ponkaaja
        Volvonkuski kirjoitti:

        Onneksi en vielä hävittänyt sukeltajaa, tuossapa lisäkuvia.
        Eikös tuommonen sukella tavallaan nyökkäillen aaltomaisesti, olen tainnut
        joskus tv:ssä luonto-ohjelmassa nähdä kun aloin muistella.

        http://img43.imageshack.us/img43/9966/sukeltaja003.jpg

        http://img203.imageshack.us/img203/4636/sukeltaja002.jpg

        http://img219.imageshack.us/img219/3196/tkk001.jpg

        Sukeltaja on mielestäni kuvien perusteella keltalaitasukeltaja (Dysticus marginalis).

        Hyönteisfoorumilla on aikanaan käsitelty aihetta ja sieltä löytyy määrityskuvat koiraan etuselän kuviosta ja takalonkkien välisestä alueesta, joiden perusteella päädyin määritykseeni. Takakoksien kärjet (Metacoxal process) ovat selvästi melko tylppäkärkiset ja etuselän kuvio pätee erityisen hyvin keltalaitasukeltajan koiraan vastaavaan (en tosin tiedä onko näillä sukupuolten välisiä eroja). Alla linkki ko. keskusteluun:

        http://www.hyonteiset.net/foorumi/viewtopic.php?t=8199

        Ja painotan vielä kerran, että kuvassa on naaras, jolla voi olla joko uurteiset tai sileät peitinsiivet. Koiraalla taasen voi olla ainoastaan sileät peitinsiivet. Ja vaikka toinen etujalka puuttuukin, on toisesta nähtävissä nilkka, jossa ei ole koiraalle ominaista, tyynymäistä/imukuppimaista rakennetta, jolla koiras pitää kiinni naaraasta parittelun aikana.


    • Burning Rain

      Dytiscus latissimus. Rauhoitettu laji EU'n alueella, vaikka Suomessa kohtalaisen runsaslukuinenkin.

      • juuri tämä?

        Itse kannata noita kahta edellämainittua (Dysticus marginalis/circumcinctus)

        Mutta btw, joku jättisukeltaja jokatapauksessa.


      • Burning Rain
        juuri tämä? kirjoitti:

        Itse kannata noita kahta edellämainittua (Dysticus marginalis/circumcinctus)

        Mutta btw, joku jättisukeltaja jokatapauksessa.

        Oikeassa olet, kun perehdyin asiaan hiukka paremmin. Dytiscus marginalis, koiras. Naaraalla peitinsiivet sileät.


    • volvos60omistaja

      Täällä etelä-Karjalassa, Imatralla miulla volvon takakontin luukun kun nosti, löytyi puskurin päältä ensin kuusi kappaletta noita ällötyksiä, myöhemmin on ollut yksittäisiä "kuivia korppuja" .. nyt yhteensä jo reilu 10 kpl tämän kesän aikana..

    • Tokfinne

      Joo omistan kans volvon ja nyt ku aloin pesemään sitä niin niitä tuli takakontin/puskurin välista 2kpl.. Vissiin tykkäävät volvoista :D

    • sellaisiaötököitä

      Tuo "ötökkä" on kyllä sukeltaja koppakuoriainen, jos on noin iso. Ei ole vaarallinen ihmiselle :)

    • isojakoppiaisia

      Ovat aika isoja, joo tuollaiset sukeltajat, kerran kotipaikalla vesiastiaan oli tullut kaksi tuollaista, pelottelimme pieninä jotain silloin lukioikäistä tyttöä näyttämällä astiassa niitä sille, kirkaisi nähdessään.

      Palautimme ne sitten takaisin, jonain päivänä olivat vaan lähteneet lentoon ja muualle sitten.

    • talvenihmettelijä

      Onko tietoon kuinka kauan voi olla sukelluksissa tuollainen keltalaitasukeltaja ?
      Just näin tuossa yhden lammen jään alla tuollaisen mönkimässä.
      Vai löytääkö se jostain riittäviä ilmataskuja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe