Kuvitellaan hypoteettinen tilanne, että lapsi on oppinut jo 3-vuotiaana lukemaan, osaa numerot ja matematiikan perusteita, tietää ikäisekseen paljon asioita ja sosiaalisilta taidoiltaan normaali... onko Suomessa mahdollista laittaa tällainen 7-vuotias lapsi aloittamaan koulun toiselta luokalta?
Turhautuminen, mikä lapselle tulisi siitä kaikesta tarpeettomasta kirjainten ja äänteiden opettelun katselemisesta ensimmäisellä voisi pilata häneltä koko koulunkäynnin innon ja istuttaa häneen väärän käsityksen opiskelusta. En näe hyötyjä siinä, että lapsi, joka lukee paksuja kuvattomia kirjoja kotona istuisi päivät toistamassa aakkosia. Tietysti ensimmäisellä luokalla opitaan myös muutakin, mutta suoraan sanottuna ei mitään sellaista, mitä normaali fiksu lapsi ei sisäistäisi selaamalla oppikirjat äidin kanssa kotona läpi.
Mitä tiedätte asiasta? Mielipiteitä?
Koulun aloittaminen toiselta luokalta
11
1594
Vastaukset
- ope ja äiti
En tiedä asiasta. Olen toiminut luokanopettajana 26 vuotta, mutta koskaan en ole kohdannut lasta, joka olisi aloittanut koulun suoraan toiselta luokalta.
Suomessahan ei ole koulupakkoa vaan oppivelvollisuus. Ei sinne kouluun ole siis pakko mennä lainkaan, ne oppikirjat voi selata siellä kotona äidin kanssa läpi eli käydä kotikoulua.
Itse en pistäisi lastani suoraan toiselle luokalle. Kaksi omaa lasta olen aikuiseksi kasvattanut, toinen meni kouluun 7,5 vuoden iässä, toinen oli 6,5-vuotias koulun alkaessa.
Vaikka lapsesi osaisikin lukea sujuvasti, ei hän ehkä osaa tavuttaa suomen kieltä. Tällöin kirjoittaminenkaan ei oikein suju. Kyllä siellä koulussa ammattitaitoinen opettaja osaa eriyttää niin, että lukutaitoisetkin viihtyvät ja saavat tasoistaan haastetta.- 16+6
Koulussa opitaan myös toimimaan ryhmässä, sopeutumaan luokkaan ja tekemään tehtäviä ohjeiden mukaan. Ei kaikki koulupäivän tekemiset liity vain lukemiseen, laskemiseen ja kirjoittamiseen.
Jos mahdollista anna lapsesi pyrkiä matematiikka- musiikki- tai liikuntapainotteiselle luokalle tai johonkin kielikouluun.
- luokkakaveri
Minun luokalleni tuli aikanaan yksi tyttö suoraan toiselle luokalle. Tiedollisesti pärjäsi kyllä, mutta luokan sosiaaliset suhteet oli luotu jo ensimmäisen luokan aikana, joten tyttö jäi yksinäiseksi. En usko, että hänestä oli mukava opetella koulun käytännön tapoja tokaluokkalaisena, kun kaikki muut jo osasivat ne. Koulussa opitaan myös paljon sosiaalisia taitoja, motorisia taitoja ja toimimista ryhmässä, mitä normaali fiksu lapsikaan ei pi selaamalla kirjoja äidin kanssa kotona. Jos yhdellä osa-alueella lapsesi on edellä muita, hän voi toisessa asiassa olla vastaavasti jäljessä.
Eli laittaisin lapsen ennemmin aloittamaan koulun vuotta aikaisemmin kuin suoraan toiselta luokalta, jos on pakko kiirehtiä. Miksi haluaisit lapsesi olevan jo vuotta vanhempi kuin hän on? Nykyäänhän monet osaavat jo lukea ennen kouluun menoa, joten opettajat osaavat kyllä eriyttää opetusta tarpeen mukaan ekallakin luokalla.- Kaikessa puolensa...
En tarkoita tällä tämän ketjun aloittajaa, mutta tiedän tapauksen, että lapsi haluttiin kouluun vuotta aikaisemmin, jotta säästettäisiin vuoden päivähoitomaksut. Oli iso talovelka.
Omakin poikani oppi lukemaan suunnilleen siinä vaiheessa, kun täytti neljä. Hän myös käytti tätä taitoaan erittäin paljon ja niin tietoakin karttui eri osa-alueilta. Silti vielä viimeisen kouluttoman kesän alkaessa olin ihan ihmeissäni, millä hänestä ikinä tulee koululainen! Kuitenkin elokuun puolivälissä hän oli ihan valmis ekaluokkalainen.
Itse hän kylläkin ensimmäisinä kouluviikkoina oli sitä mieltä, että oikeastaan vielä kuuluisi päiväkerhoon kadun toiselle puolelle. Pärjäsi kyllä ihan hyvin koulussa, mitään vaikeuksia ei ollut. Sosiaaliset taidotkin hioutuivat pian muiden kanssa samalle tasolle ja nopeasti ylikin. Poika on loppuvuodesta syntynyt ja tunnetusti näillä lapsilla on eniten hankaluuksia koulussa.
Ja todellakin, ekaluokalle tulee paljon luku- ja laskutaitoisia lapsia. Ope osaa kyllä eriyttää, ihan jo oman työrauhansa vuoksi! ;-)
Ainahan niitä uusia lapsia luokille tulee, joko syksyllä tai kesken lukukauden. Ehkä heillä toisinaan on vaikeuksia löytää paikkansa luokkayhteisössä, mutta ei välttämättä. Yleensä lapset ovat ennakkoluulottomia ja uteliaita sekä tutustuvat nopeasti.
- Hyvin menestynyt
Muistan kun vanhempani pohtivat aikanaan samaa asiaa. Osasin lukea, laskea ja kirjoittaa jo hyvissä ajoin ennen koulua.
Itsehän en vielä silloin asiaa ymmärtänyt. Nyt aikuisena ajattelen, että vanhempani kuitenkin tekivät oikein, kun menin kouluun ikäni mukaisesti. Mistä kaikesta olisinkaan jäänyt paitsi, jos olisi toimittu toisin, nimenomaan se sosiaalinen puoli ja ikäisten seura.
Jossakin kommentissa jo mainittiinkin, ettei ole hyvä mennä kouluun suoraan toiselle luokalle, kun muut ovat jo oppineet yhdessäolemisen pelisääntöjä ja taitoja.
Toisaalta ei ole hyvä mennä kouluun ennenaikojaankaan. Aluksi se ehkä toimii, mutta entäpä myöhemmin kun eri asioissa tulee ikärajoja vastaan. Silloin lapsi, joka on nuorempi kuin muut, jää monesta asiasta ikänsä puolesta paitsi.
Miksi siis nopeuttaa normaalia kehitystä ja tapaa.
Ehkä on parempi antaa lasten mennä muiden mukana ja antaa tehdä sitten itse omat johtopäätöksensä siitä mitä myöhemmin elämällään tekevät, tuleeko heistä kädentaitajia vai professoreja. Kyllä ne ominaisuudet ja tahtotila sitten matkan varrella selviävät. - tiptopmama
Hyvä on huomioida myös sitä puolta, että esim. kahdeksannella luokalla lapsi on vuotta nuorempi kuin muut. Jos murrosikä alkaa vielä myöhemmin kuin muilla, voi hän tuossa vaiheessa tuntea itsensä "outo linnuksi". tästä on omassa tuttavapiirissäni kokemusta.
Nykyään niin monet lapset osaavat lukea kouluun mennessään, että opettajat väkisinkin joutuvat miettimään eriyttämistä.
Itselläni on myös lähipiirissäni "pikkunero", mutta ihan normaaliaikaan aloittamassa koulua , vaikka jo nelivuotiaasta lukenut paksuja kirjoja ja esim. tiedelehtiä.
Mutta on sitten myös tuttavaperhe, jonka poika aloitti koulun vuotta aikaisemmin juuri noista aloittajan mainitsemista syistä.
Suoraan toiselle menoa en minäkään koskaan ole kuullut, sen sijaan näitä vuotta aikaisemmin kouluun menoja paljonkin.- Harkintaa
Ettei sitten vaan joskus myöhemmin tulisi koulukiusatuksi tämän takia.
- kggggggg
Harkintaa kirjoitti:
Ettei sitten vaan joskus myöhemmin tulisi koulukiusatuksi tämän takia.
Kun olin itse ala-asteella tossa 90 luvun puolen välin tienoilla, niin meidän koulussa oli yks tyttö, joka alotti ekaluokalla ihan normaalisti, mutta parin kuukauden päästä siirrettiin suoraan 2. luokalle, kun osas jo lukee ja kirjottaa ja matematiikan kirjan oli täyttäny kannesta kanteen kun muut vasta opetteli plussaan ja miinustaan, että kannattaa laittaa lapsi vaan ihan normaaliin aikaan kouluun ja ehkä keskustella sitten opettajan kanssa, koska sekin voi tulla aika järkytyksenä jos suoraan hyppää tokaluokalle, eikä oo vielä ehtinyt edes tutusuun siihen, millanen mesta se koulu on ja miten siellä kuuluu käyttäytyä. Tai sitten jos hänet laittais kouluun vuotta aiemmin?
- 456745bfbd
Lain mukaan lapsi saa aloitaa koulun vuotta aikaisemmin tai myöhemmin. Myös luokalle jääminen tai luokan yli hyppääminen ovat mahdollisia. En näe koulun aloittamista suoraan toiselta luokalta mitenkään epätavallisena tai mahdottomana.
Muutenkin ekaluokkaisilla voi olla vuoden ikäero. (tammikuussa syntyneet versus joulukuussa syntyneet) Esimerkiksi alkuvuonna syntynyt 6-vuotias voi ihan hyvin mennä vuotta aikaisemmin kouluun, koska hän täyttää seitsemän samoihin aikohin kuin normaalisti kouluun menneet loppuvuonna syntyneet. (joulukuussa syntyneet esimerkiksi)
Eikä tarvitse olla tammikuussa syntynyt, vaan sama koskee koko ikäluokkaa. Koulun saa aloittaa vuotta aikaisemmin ja lain mukaan vuosiluokan yli voi myös hypätä. - elinae2
Jos lapsen sosiaaliset taidot ovat ns kunnossa, eli sillä tasolla että pärjäisi. Miten matematiikan kanssa, osaako laskea plus- ja miinuslaskuja?
Meillä on sama mietintä menossa. Lapsi on laaja-alaisesti erittäin lahjakas ja aloitti juuri ekaluokan. Opettaja kysyi heti suoraan miksi emme laittaneet jo 6v kouluun. Itse halusin, että saa olla päiväkodin eskarissa, eli lapsi vielä vuoden kun on vielä loppuvuoden lapsi. Nyt on yhdysluokalla, joten voisi opiskella 1. ja 2. luokan samalla ja "uida" 2. luokkalaisten joukkoon. Silti mietityttää...
Mutta siis riippuu paljon myös tulevasta koulustanne, että miten ovat tottuneet ottamaan huomioon lahjakkaita. Tämä asia on vasta nousemassa käytännnön tasolle Suomessa, eli on kouluja, jossa asia huomioidaan ja sitten sellaisia jossa ne "muka huomioidaan", mutta käytännössä "ei ehditä".- ElinaE2
Lisään vielä, että jos ei ole tälläistä yhdysluokkaa, niin hyppyyttäisin mielummin 2. luokan yli kuin 1. luokan yli. Ekalla kun kaikille asiat on uusia, niin on kiva opetella siellä niitä juttuja. 2. lk on vielä alkuopetusta, niin siellä ei tule juurikaan uutta asiaa kuitenkaan, ainakaan etevän lapsen näkökulmasta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k374936- 823506
- 302953
- 612935
- 82757
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t552280- 391778
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91700- 181691
- 161584