Kuvitellaan hypoteettinen tilanne, että lapsi on oppinut jo 3-vuotiaana lukemaan, osaa numerot ja matematiikan perusteita, tietää ikäisekseen paljon asioita ja sosiaalisilta taidoiltaan normaali... onko Suomessa mahdollista laittaa tällainen 7-vuotias lapsi aloittamaan koulun toiselta luokalta?
Turhautuminen, mikä lapselle tulisi siitä kaikesta tarpeettomasta kirjainten ja äänteiden opettelun katselemisesta ensimmäisellä voisi pilata häneltä koko koulunkäynnin innon ja istuttaa häneen väärän käsityksen opiskelusta. En näe hyötyjä siinä, että lapsi, joka lukee paksuja kuvattomia kirjoja kotona istuisi päivät toistamassa aakkosia. Tietysti ensimmäisellä luokalla opitaan myös muutakin, mutta suoraan sanottuna ei mitään sellaista, mitä normaali fiksu lapsi ei sisäistäisi selaamalla oppikirjat äidin kanssa kotona läpi.
Mitä tiedätte asiasta? Mielipiteitä?
Koulun aloittaminen toiselta luokalta
11
1594
Vastaukset
- ope ja äiti
En tiedä asiasta. Olen toiminut luokanopettajana 26 vuotta, mutta koskaan en ole kohdannut lasta, joka olisi aloittanut koulun suoraan toiselta luokalta.
Suomessahan ei ole koulupakkoa vaan oppivelvollisuus. Ei sinne kouluun ole siis pakko mennä lainkaan, ne oppikirjat voi selata siellä kotona äidin kanssa läpi eli käydä kotikoulua.
Itse en pistäisi lastani suoraan toiselle luokalle. Kaksi omaa lasta olen aikuiseksi kasvattanut, toinen meni kouluun 7,5 vuoden iässä, toinen oli 6,5-vuotias koulun alkaessa.
Vaikka lapsesi osaisikin lukea sujuvasti, ei hän ehkä osaa tavuttaa suomen kieltä. Tällöin kirjoittaminenkaan ei oikein suju. Kyllä siellä koulussa ammattitaitoinen opettaja osaa eriyttää niin, että lukutaitoisetkin viihtyvät ja saavat tasoistaan haastetta.- 16+6
Koulussa opitaan myös toimimaan ryhmässä, sopeutumaan luokkaan ja tekemään tehtäviä ohjeiden mukaan. Ei kaikki koulupäivän tekemiset liity vain lukemiseen, laskemiseen ja kirjoittamiseen.